Metaalwerkplaats in de woonkamer, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirahvi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-08 07:02
Lieve Tweakers,

Ik ga verhuizen en heb een woning op het oog waar het wellicht mogelijk is om een bescheiden werkplaats in te richten in de woonkamer. De woning is op de begane grond en heeft een aansluiting voor elektrisch koken. Dan zit ik te denken aan een fraai en dreesbank. Denk aan een AI DR1S en Deckel FP1 of vergelijkbaar.

Relatief schoon maar wel erg zwaar. Geluidsoverlast wil ik tegengaan door dempend materiaal achter de machines te hangen en trillingsdempende machinevoeten te gebruiken. Natuurlijk wil ik zo veel mogelijk rekening houden met buren, maar ik wil wel een werkplaats.

Hoe zit dat met vloerdruk? Is dat een normaal iets om naar te vragen? Hebben jullie ervaringen met vergelijkbare excentrische (ha ha) leefstijlen?

Beste antwoord (via Kirahvi op 01-04-2020 10:59)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
FreshMaker schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Je wil advies, maar niet uitleggen waarom je het precies wil
Volgens mij legt TS heel goed uit wat hij wil: een woning waar hij ook een aantal (specifiek beschreven) zware machines voor metaalbewerking kwijt kan. Hij legt niet uit waarom hij dat wil, maar dat is zijn goed recht en niet relevant voor de beantwoording.
De antwoorden zijn niet wat je verwacht, en dat vind je raar ?
De antwoorden zijn niet wat hij had gehoopt, dat is wat anders. Hij neemt zo te zien de serieuze adviezen gewoon ter harte.

Wat mij betreft is dit juist een topic met een specifieke, niet standaard vraagstelling en bijbehorende antwoorden dat perfect bij Tweakers past.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Vereisen die machines een 3-fase krachtstroom aansluiting? Want 'een aansluiting voor elektrisch koken' kan ook best een 1-fase (dubbele) kookgroep zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Of je bent vrijgezel of je hebt een heeeele relaxte partner :p

Zonder dollen, het is volgens mij niet absurd om naar de maximale vloerdruk te vragen, ik ken mensen met kasten van enkele honderden kilos waarbij het ook niet handig zou zijn als de vloer het allemaal niet houdt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

De machines die je noemt moeten echt op een vlakke ondervloer van beton staan en massief dus niet met een kruipruimte er onder anders krijg je serieuze problemen met de vloer naar verloop van tijd. Draaibank weegt minimaal zo'n 1000 kilo in gebruik. en de frees machine zal ook wel in die richting zitten.

Ga je de woning kopen of huren? En ik denk dat je wijzer bent met een schuur of iets.

En dan hebben wel het al niet eens over verzekering technische of iets.

[ Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 31-03-2020 18:07 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

We hebben natuurlijk geen idee om wat voor woning dit gaat en zo, maar ik ga er even voor het gemak van uit dat het niet vrijstaand is. In dat geval gaan, zelfs met dempende maatregelen, waarschijnlijk wel geluiden via de vloer en de muren doordringen bij de buren.

Los daarvan, wil je echt koel- en smeermiddelen, spanen, dampen (?) in je woonkamer? En hoe staat je partner hier in, of hoe stel je je voor dat je toekomstige partner hier over denkt? :P
Zorg liever voor een garage, hobbyruimte of iets dergelijks waar je zoiets kunt doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:08:
We hebben natuurlijk geen idee om wat voor woning dit gaat en zo, maar ik ga er even voor het gemak van uit dat het niet vrijstaand is. In dat geval gaan, zelfs met dempende maatregelen, waarschijnlijk wel geluiden via de vloer en de muren doordringen bij de buren.

Los daarvan, wil je echt koel- en smeermiddelen, spanen, dampen (?) in je woonkamer? En hoe staat je partner hier in, of hoe stel je je voor dat je toekomstige partner hier over denkt? :P
Zorg liever voor een garage, hobbyruimte of iets dergelijks waar je zoiets kunt doen.
Ja, daar zal de TS vast zelf ook nog niet over nagedacht hebben. :O

Het zijn wel flinke jongens die je op het oog hebt, hier staat ook wel het een en andere binnen maar dat gaat niet over de 500kilo. In ieder geval zorgen dat er geen houten vloer in ligt :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirahvi
Dank jullie voor de reacties tot dusver!
Nielson schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:56:
Vereisen die machines een 3-fase krachtstroom aansluiting? Want 'een aansluiting voor elektrisch koken' kan ook best een 1-fase (dubbele) kookgroep zijn.
Goed punt, ik zal er op letten bij de bezichtiging. Ik had begrepen dat elektrisch koken altijd op 3-fase werkt maar goed te weten. De machines die ik wil zitten net boven wat je kan doen met een 1 naar 3-fase VFD.
Wintervacht schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:57:
Of je bent vrijgezel of je hebt een heeeele relaxte partner :p

Zonder dollen, het is volgens mij niet absurd om naar de maximale vloerdruk te vragen, ik ken mensen met kasten van enkele honderden kilos waarbij het ook niet handig zou zijn als de vloer het allemaal niet houdt.
Ik probeer een nieuwe variant op crazy cat lady. Mijn kat vindt toch alles best.
42dpi schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:04:
De machines die je noemt moeten echt op een vlakke ondervloer van beton staan en massief dus niet met een kruipruimte er onder anders krijg je serieuze problemen met de vloer naar verloop van tijd. Draaibank weegt minimaal zo'n 1000 kilo in gebruik. en de frees machine zal ook wel in die richting zitten.

Ga je de woning kopen of huren? En ik denk dat je wijzer bent met een schuur of iets.

En dan hebben wel het al niet eens over verzekering technische of iets.
Dankje voor deze info. Niet wat ik wou horen natuurlijk, maar zo is dat soms. Ik zoek iets om te huren. En inderdaad, schade naar verloop van tijd is niet iets dat ik op m'n geweten wil hebben, of voor op wil draaien (ha ha). Ik had op een aquariumforum iets gelezen over mensen die met stoeptegels en schepjes beton aan de slag gingen in hun eigen kruipruimte. Niemand leek ook maar enig verstand te hebben van wat ze aan het doen waren.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:08:

Ik probeer een beetje in het midden te laten waar ik het over heb, alhoewel dat onhandig is voor jullie. Maar ik besef mij ook dat wat ik wil nou niet echt de bedoeling is. Het is jammer dat een huis met bescheiden studio van ~20m2 en een garage van ~50m2 niet echt bestaat, want voor mij zou dat helemaal perfect zijn. Ik heb nog niks langs zien komen waarbij ik aan het eind van een rij woon, want dan zou ik de machines tegen de buitenmuur zetten.

Om je vraag te beantwoorden, ja hoor, het is dan geen woonkamer meer dus enige viezigheid vind ik prima. En een partner heb ik niet en de toekomstige weet waar ze aan begint.

Ik heb gekeken naar het huren van bedrijfsruimtes, maar dat is snel te groot en al heel snel veel te duur.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:47
Is antikraak geen mogelijkheid? Daar zitten vaak pandjes tussen die voldoen aan je eisen. Enige risico is dat je snel moet kunnen verhuizen...

[ Voor 25% gewijzigd door Marber op 31-03-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirahvi
Marber schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:56:
Is antikraak geen mogelijkheid? Daar zitten vaak pandjes tussen die voldoen aan je eisen. Enige risico is dat je snel moet kunnen verhuizen...
Dat is wel het overwegen waard. Wat het lastig maakt is dat het verhuizen van deze dingen een flinke klus is. En waar laat je ze dan? Maar zal eens kijken of ik wat kan vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kun je het niet omdraaien? Bedrijfsruimte huren waar een studio/kantoorruimte aan vast zit? Misschien is hier een mouw aan te passen?

Ik kan me zomaar voorstellen dat je nieuwe buren al aan de telefoon hangen zodra ze je die machines zien versjouwen.

De illusie dat je buren hier geen last van gaan hebben in het gemiddelde ongeisoleerde huurhuis, sorry maar dat vind ik stuitend naïef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Een Deckel FP1 weegt kaal 775 kg. Daar komt dan nog wat bij aan werkstuk en gereedschap.
Hij neemt vrij weinig vloeroppervlak in, dus het is een flinke puntlast.

Dat kan je dus wel vergeten. Als ik mij goed herinner, dan wordt gerekend met een puntlast van 300 kg voor woningvloeren.
Als je hem vlak langs een dragende muur plaatst, kan de vloer het overleven, maar bouwtechnisch mag het gewoon niet.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 31-03-2020 19:07 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Waarom zou je beginnen met een draaibank en een frees? Leer eerst eens lassen, omgaan met een slijptol, meten, boren, snijden, verven, spuiten en wat dies meer zij.

Klinkt misschien supersimpel, maar al deze dingen vergen allerlei handigheden, trucjes en ervaring die je echt niet zo maar onder de knie hebt.

Waarom de aanname doen dat iemand dit niet kan? Totaal niet de vraag van de TS

Daarbij ga je geheid geluidsoverlast maken, hoe je het ook wendt of keert. Plus een gigantische hoeveelheid troep, smeer, stof, olie, roest en stank. Hier ga je in een woonhuis niet mee wegkomen, nog even los van het feit dat het doel van wat je wilt me totaal ontgaat.

Dan is er nog de energierekening, kosten van materiaal, gereedschap ( en dit loopt echt in de papieren met wolfraamcarbide gereedschap) mogelijke verwondingen, brandgevaar, explosiegevaar... ik denk dat je je plan nog eens moet heroverwegen. Misschien een leuke mini-draaibank van Aliexpress halen en beginnen met kleine stukjes hout draaien in je schuur? Lijkt me een heel stuk haalbaarder.

Even voor de duidelijkheid; met je handen werken is hardstikke leuk, en met machines werken ook. Het idee is helemaal niet verkeerd. Maar als je het zo aanpakt als dat je van plan bent kom je uiteindelijk met een lege bankrekening, geen huis en een heleboel illusies armer uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 01-04-2020 01:28 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:15
Misschien is het een optie zelf in een appartementje te gaan zitten en voor je machines een aparte garage of iets te vinden?

Dit idee lijkt me echt geen optie ivm geluid, gewicht en nog wel wat zaken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:54
Wellicht weet @Ernemmer iets over standaarden mbt maximale vloerbelasting in residentiele omgevingen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik wou me eigenlijk niet in dit topic melden aangezien zoiets in je woonkamer zetten ronduit asociaal is en zeker weten geluidsoverlast zal veroorzaken.

Huur gewoon een werkplaats waar je lawaai mag maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirahvi
Schuey schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:04:
Kun je het niet omdraaien? Bedrijfsruimte huren waar een studio/kantoorruimte aan vast zit? Misschien is hier een mouw aan te passen?

Ik kan me zomaar voorstellen dat je nieuwe buren al aan de telefoon hangen zodra ze je die machines zien versjouwen.

De illusie dat je buren hier geen last van gaan hebben in het gemiddelde ongeisoleerde huurhuis, sorry maar dat vind ik stuitend naïef.
Dat is een interessante gedachtegang, ik zal er eens naar kijken. Ik ben in een hoop opzichten ook stuitend naïef, daarom vraag ik mensen om ervaringen en ideeën.
JukeboxBill schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:05:
Een Deckel FP1 weegt kaal 775 kg. Daar komt dan nog wat bij aan werkstuk en gereedschap.
Hij neemt vrij weinig vloeroppervlak in, dus het is een flinke puntlast.

Dat kan je dus wel vergeten. Als ik mij goed herinner, dan wordt gerekend met een puntlast van 300 kg voor woningvloeren.
Als je hem vlak langs een dragende muur plaatst, kan de vloer het overleven, maar bouwtechnisch mag het gewoon niet.
Ik zal dus echt moeten vragen hoe het zit en duidelijk aangeven wat ik wil doen. Dacht dat het wel mee zou vallen maar niet dus.
Helgie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:08:
Waarom zou je beginnen met een draaibank en een frees? Leer eerst eens lassen, omgaan met een slijptol, meten, boren, snijden, verven, spuiten en wat dies meer zij.

Klinkt misschien supersimpel, maar al deze dingen vergen allerlei handigheden, trucjes en ervaring die je echt niet zo maar onder de knie hebt.

Daarbij ga je geheid geluidsoverlast maken, hoe je het ook wendt of keert. Plus een gigantische hoeveelheid troep, smeer, stof, olie, roest en stank. Hier ga je in een woonhuis niet mee wegkomen, nog even los van het feit dat het doel van wat je wilt me totaal ontgaat.

Dan is er nog de energierekening, kosten van materiaal, gereedschap ( en dit loopt echt in de papieren met wolfraamcarbide gereedschap) mogelijke verwondingen, brandgevaar, explosiegevaar... ik denk dat je je plan nog eens moet heroverwegen. Misschien een leuke mini-draaibank van Aliexpress halen en beginnen met kleine stukjes hout draaien in je schuur? Lijkt me een heel stuk haalbaarder.

Even voor de duidelijkheid; met je handen werken is hardstikke leuk, en met machines werken ook. Het idee is helemaal niet verkeerd. Maar als je het zo aanpakt als dat je van plan bent kom je uiteindelijk met een lege bankrekening, geen huis en een heleboel illusies armer uit.
Ik denk niet dat het je bedoeling was maar ik vind je reactie echt hilarisch. Geloof mij, spuiten kan ik wel!
Ernemmer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:48:
Ik wou me eigenlijk niet in dit topic melden aangezien zoiets in je woonkamer zetten ronduit asociaal is en zeker weten geluidsoverlast zal veroorzaken.

Hartelijk dank voor je onmisbare bijdrage.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 20:46

Ik kijk al uit naar de rijdende rechter seizoen 2021 _O-

Edit: In een wat serieuzere noot kan ik me haast niet voorstellen dat dit in een privaat appartement mogelijk is. Let: brandveiligheidseisen, geluidsnormen en in het geval dat je dit bedrijfsmatig wil doen, de ruimte die de gemeentelijke regelgeving heeft voor een bedrijf aan huis.

[ Voor 27% gewijzigd door Flipswix op 31-03-2020 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En hier hebben we nou juist de TR functie voor uitgevonden. Vind je het niet interessant, vind je het niet kunnen wat de TS doet -> TR

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 01-04-2020 01:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik kijk al raar op als sommigen hier hun houtwerkplaats op een kamer in huis tonen. Maar een metaalwerkplaats in de woonkamer is nog echt van een andere orde. Dat moet je echt niet willen imho. Zoek liever door naar een huis met een beetje fatsoenlijke, liefst losstaande, berging ofzo.

Die deckels zijn trouwens wel mooie machines, maar ik ben een beetje bevooroordeeld. Als je op deckel hebt gezocht ben je mijn vader ongetwijfeld tegengekomen ;)

De AI zou ik trouwens verruilen voor een weiler :)

[ Voor 28% gewijzigd door decipherer op 31-03-2020 20:51 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirahvi
Flipswix schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:07:
[...]

Ik kijk al uit naar de rijdende rechter seizoen 2021 _O-

Edit: In een wat serieuzere noot kan ik me haast niet voorstellen dat dit in een privaat appartement mogelijk is. Let: brandveiligheidseisen, geluidsnormen en in het geval dat je dit bedrijfsmatig wil doen, de ruimte die de gemeentelijke regelgeving heeft voor een bedrijf aan huis.
Dank voor je edit. Een kennis heeft wat ik zou willen, maar hij heeft een motorgarage. Ik heb niet echt een referentiekader (en blijkbaar maakt dit mij een klootzak), een hobby/werkruimte is wat ik wil in m'n leven dus ik probeer uit te zoeken hoe ik dat mogelijk kan maken. Heb inmiddels een hoop antwoorden, dus dank aan diegene voor hun constructieve reacties.
decipherer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:46:
Ik kijk al raar op als sommigen hier hun houtwerkplaats op een kamer in huis tonen. Maar een metaalwerkplaats in de woonkamer is nog echt van een andere orde. Dat moet je echt niet willen imho. Zoek liever door naar een huis met een beetje fatsoenlijke, liefst losstaande, berging ofzo.

Die deckels zijn trouwens wel mooie machines, maar ik ben een beetje bevooroordeeld. Als je op deckel hebt gezocht ben je mijn vader ongetwijfeld tegengekomen ;)

De AI zou ik trouwens verruilen voor een weiler :)
Zijn inderdaad mooie machines. Heb zelf niet een heel sterke voorkeur, op de Hembrug Ergonomic na dan. Wou vooral een indicatie geven en voorkomen dat mensen denken dat een tafelmodel HBM ook prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29

Zomaar aannames vooraf maken, altijd makkelijk.

Ik ben er van overtuigd dat de buren minder van mij horen dan dat ik hoor van de stamperige kinderen van de bovenbuurvrouw. Hier ook een draai en freesbank binnenshuis.

Nu zit er natuurlijk aanzienlijk verschil in soms wat hobbyen of heel de dag door bezig zijn. Maar dan als nog, een draaibank is behoorlijk stil en zal geen overlast veroorzaken. Een freesbank kán herrie maken, hoeft niet. Helemaal afhankelijk van hoe serieus de ''metaalwerkplaats'' is.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Realiseer je je wel dat je dus een hoop metaal restjes in je huis krijgt, dat lijkt me erg onprettig om binnen te hebben. Ook de geluidsproductie, en het feit dat het lastig is om de machines niet hun trillingen door te laten geven lijkt me dit plan in een huis onverstandig.

Een draaibank of freesmachine maakt voldoende lawaai om een huis met betonnen vloeren boven, of er naast te laten horen. Dempende materialen maken dan te weinig uit, omdat de trillingen gewoon doorgegeven worden door het beton.

Ik denk dat het slimmer is om een garagebox te huren.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirahvi
FSSF schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Zomaar aannames vooraf maken, altijd makkelijk.

Ik ben er van overtuigd dat de buren minder van mij horen dan dat ik hoor van de stamperige kinderen van de bovenbuurvrouw. Hier ook een draai en freesbank binnenshuis.

Nu zit er natuurlijk aanzienlijk verschil in soms wat hobbyen of heel de dag door bezig zijn. Maar dan als nog, een draaibank is behoorlijk stil en zal geen overlast veroorzaken. Een freesbank kán herrie maken, hoeft niet. Helemaal afhankelijk van hoe serieus de ''metaalwerkplaats'' is.
Inderdaad, hangt ook erg van het model af en hoe ie er aan toe is. Het probleem met freesbanken is hoe veel tandwielen er in zitten, en die zijn allemaal recht... Het is dat Fehlmann machines zo duur zijn, anders was dat mijn voorkeur geweest.

Wat heb jij staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Ze zullen niet zomaar gaan draaien op je huisaansluiting, je moet minstens 3x35 hebben om ze waarschijnlijk op te starten.

Frees en draaibanken kunnen daarbij enorm ver doortrillen en staan daarvoor vaak op een flinke beton laag verankerd.
Je gaat dan op een andere plek resonanties en piepjes horen. Oftewel je buren, overburen, of 10 deuren verderop.
Vaak zat 10 meter verderop er last van gehad. Maar 3 meter verderop gewoon niet of amper.
150-200 cm beton gok ik zo?
Niet je gemiddelde woonkamer.

Daarnaast zoals gemeld, de nevel, snijolien, spanen. Je gaat overal in je huis dan roest en schimmel krijgen :p .
De olie slaat je neer op elke muur en je hebt een sauna in no-time.
Niet voor niks dat plafonds 6+meter hoog zijn voor wat extra ventilatie.

Anyways, leuk idee. Maar niet echt praktisch.
Als je de machines als hobby kunt bekostigen kun je ook wel een huurplek bekostigen toch?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik zou zoeken naar een boer of andere landelijkere setting waarbij je de machines in een schuur kan zetten. Deze hebben vaak een vloer die het wel aan kan (beton) en minder kans op overlast voor buren.

Het is vrijwel onmogelijk om te realiseren wat jij wilt in een huurhuis zonder dit huis blijvende schade toe te richten (vloerdruk, muren aanpassen voor geluid, etc). Bovendien dien je je ook als goede buur te gedragen en kan ik me voorstellen dat ook de huisbaas hier niet gelukkig van word.

Ook zijn er wellicht in de buurt van je woning kunstenaarsateliers te vinden of dat soort groeps-accomodaties waar je je hobby kan gaan beoefenen. Hier in mijn buurt hebben we meerdere van dat soort initiatieven (fablabs, kunstenaars-loodsen, etc). Ik denk dat je daar veel meer kans op hebt voor een leuk maandbedrag (wat je anders aan een groter huurhuis moet uitgeven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Wees eerlijk naar je verhuurder, en vertel wat je van plan bent.
Zelfs al ligt er beton met een tegelvloer op, die machines gaan schade veroorzaken, en in een huis in de rij ga je absoluut zeker voor trillingen bij de buren zorgen.

Ik zou er niet mee kunnen lachen en na het twee keer beleefd te vragen als buur je snel bij de rechter doen verschijnen.

Zelfs in de meeste garage(boxen) mag je dit niet, ook al onwille van brandveiligheid.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

Kirahvi schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:04:

[...]

Ik denk niet dat het je bedoeling was maar ik vind je reactie echt hilarisch. Geloof mij, spuiten kan ik wel!
Oké, spuiten, prima. Kan je MIG-en? TIG-en? Elektrodelassen? Weet je hoe en waarmee je iets aftekent, meet, wat de eigenschappen van je materiaal zijn? Heb je een plasmasnijder, kan je boortjes slijpen op een bandschuurmachine, heb je een kolomboor? Kan je tappen, draden snijden? Snap je de workflow van een project, waar je mee begint, welke bewerkingen je eerst uitvoert met welke machines en waar je dan zoal rekening mee dient te houden zodat je later in het proces niet in de problemen komt?

Ofwel, wat is je achtergrond hierin?
Nogmaals, je kan wel met een frees beginnen, maar dan begin je verkeerd om. Dat is alsof je eerst een motor in elkaar wil gaan zetten omdat je wilt leren autorijden.

Al die kleine skills zoals hierboven zijn dingen die je veel beter eerst kan leren, omdat je dan ook het gehele proces overziet van het maken van een object en de plek die een frees en draaibank in de workflow innemen.

Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt, in elk geval in de praktijk niet. Er zitten verdomd veel kleine nuances, trucjes en punten waar je rekening mee moet houden in de planning van het maken van zelfs een simpel object. Als je niet bij het begin begint dan ga je in de praktijk simpelweg niets zinnigs kunnen maken.

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirahvi
Helgie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:12:
[...]

Oké, spuiten, prima. Kan je MIG-en? TIG-en? Elektrodelassen? Weet je hoe en waarmee je iets aftekent, meet, wat de eigenschappen van je materiaal zijn? Heb je een plasmasnijder, kan je boortjes slijpen op een bandschuurmachine, heb je een kolomboor? Kan je tappen, draden snijden? Snap je de workflow van een project, waar je mee begint, welke bewerkingen je eerst uitvoert met welke machines en waar je dan zoal rekening mee dient te houden zodat je later in het proces niet in de problemen komt?

Ofwel, wat is je achtergrond hierin?
Nogmaals, je kan wel met een frees beginnen, maar dan begin je verkeerd om. Dat is alsof je eerst een motor in elkaar wil gaan zetten omdat je wilt leren autorijden.

Al die kleine skills zoals hierboven zijn dingen die je veel beter eerst kan leren, omdat je dan ook het gehele proces overziet van het maken van een object en de plek die een frees en draaibank in de workflow innemen.

Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt, in elk geval in de praktijk niet. Er zitten verdomd veel kleine nuances, trucjes en punten waar je rekening mee moet houden in de planning van het maken van zelfs een simpel object. Als je niet bij het begin begint dan ga je in de praktijk simpelweg niets zinnigs kunnen maken.
Ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

Oké, als we het zo gaan spelen:
Mooi dat je dat allemaal kan. Het idee om zowel een frees als een draaibank in je woonkamer te zetten is nog steeds kut. Good luck.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Huur een bedrijfsruimte, kijk of er een makerplace oid is met de draaibank die je wenst.

Het plaatsen van een draaibank in een woning, die op enige manier met andere woningen verbonden is, is een asociaal idee.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Helgie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:17:
[...]

Mooi dat je dat allemaal kan. Het idee om zowel een frees als een draaibank in je woonkamer te zetten is nog steeds kut. Good luck.
Ik dacht eerst dat je de TS in de zeik probeerde te nemen, maar nu ik 't nog eens lees heb je gewoon gelijk. :D

Alleen al de praktische kant van "hoe die apparaten door een deur naar binnen te krijgen" (watermeterluik achter de voordeur :X ) is al genoeg gekut om de rest niet eens te willen ;)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
TS moet maar naar de prov. Groningen verhuizen.
Hier kan je nog ruim wonen en hobbies uitoefenen die iets groter uitpakken dan die van de gemiddelde rijtjeshuisbewoner.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Zoek een huis met een losstaande garage.
Een garage voor 1 auto zou al kunnen voldoen.

Maar doe het je buren niet aan om dit in huis te doen.

Wij hebben op de zaak een draaibank in het magazijn staan voor kleine spoed dingetjes.
Maar die hoor je op kantoor gewoon.

Op mijn vorige werk stonden er 8 en 2 freesmachines en daar hadden we zelfs een "sluis" tussen werkplaats en kantoor.
En toch konden we bepaalde dingen altijd goed horen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kirahvi
Helgie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:17:
[...]

Sorry dat ik zo reageer, Mijn vraag en topic gaat over bouwkunde, het maken van dingen en gebruiken van gereedschap gaat prima. Ik vind je aanname dat ik een beginner ben best onbeleefd, maar hopelijk bedoel je het goed. Ik zou me prima redden met de machines, en weet in dat opzicht waar ik aan begin. Het combineren ervan met een woonhuis is waar ik geen verstand van heb.

Ik waardeer dat je de moeite doet om te reageren, maar het sluit helemaal niet aan bij wat ik vraag. Ik heb ook niet de behoefte om in detail uit te gaan leggen wat ik weet en hoe mijn situatie is, niet na sommige van de reacties en al helemaal niet op een publiek forum.

Eerst had ik met de zoekmachine geprobeerd advies in te winnen, maar ik kon niks vinden (behalve bijzondere figuren met aquaria), dus ik was zelf maar een draadje begonnen. Hopelijk heeft later een ander bijzonder figuur met een draai en freesbank hier iets aan. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
alaintje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:44:
Anyways, leuk idee. Maar niet echt praktisch.
Als je de machines als hobby kunt bekostigen kun je ook wel een huurplek bekostigen toch?
Raar verhaal. Als je een DSLR met 3 snelle lenzen hebt kun je ook een 500 euro pm extra uitgeven :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toerq
  • Nu online
zal we een grap zijn heb ik het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kirahvi schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:07:
[...]

Dank voor je edit. Een kennis heeft wat ik zou willen, maar hij heeft een motorgarage. Ik heb niet echt een referentiekader (en blijkbaar maakt dit mij een klootzak), een hobby/werkruimte is wat ik wil in m'n leven dus ik probeer uit te zoeken hoe ik dat mogelijk kan maken. Heb inmiddels een hoop antwoorden, dus dank aan diegene voor hun constructieve reacties.
Dus zoek je een huis met een vrijstaande garage, en zorg je ervoor dat buren geen last van jouw hobby hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:17:
[...]

Raar verhaal. Als je een DSLR met 3 snelle lenzen hebt kun je ook een 500 euro pm extra uitgeven :?
Misschien onderschat ik het verbruik van een camera...

Maar daar gaat geen krachtstroom in die al
40 euro per maand kost vastrecht.
En ook geen verse stukken rvs, aluminium, kunststof en wat nog meer.
Oja gereedschappen (die zijn zeker aan de prijs, hss is nog OK. Maar hardmetaal is een van de duurste materialen wat het geeft) , olie, brand en aansprakelijkheidsverzekeringen, etc. Kun je aan de lopende band blijven kopen.

Natuurlijk e.e.a. Afhankelijk van je verbuik.
Maar met 2 machines van 3000 per stuk ben ne er nog niet :+ .

Wat ik bedoel is dat lopende kosten van een camera nihil zijn, op schade na. De eenmalige investering kan dan wel oplopen tot ~.
Daarna kost het je niks per maand (denk ik).
Bij deze Machines geldt dat niet.

Maar daar ging de TS het niet om.
Het ging om metaalbewerking in een huis, wat niet echt praktisch is.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
FreshMaker schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Je wil advies, maar niet uitleggen waarom je het precies wil
Volgens mij legt TS heel goed uit wat hij wil: een woning waar hij ook een aantal (specifiek beschreven) zware machines voor metaalbewerking kwijt kan. Hij legt niet uit waarom hij dat wil, maar dat is zijn goed recht en niet relevant voor de beantwoording.
De antwoorden zijn niet wat je verwacht, en dat vind je raar ?
De antwoorden zijn niet wat hij had gehoopt, dat is wat anders. Hij neemt zo te zien de serieuze adviezen gewoon ter harte.

Wat mij betreft is dit juist een topic met een specifieke, niet standaard vraagstelling en bijbehorende antwoorden dat perfect bij Tweakers past.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34
Ik wil graag een garage beginnen, is de 2e etage van een flat een goede locatie denken jullie?

Volgens mij zit er iemand verveeld thuis. Een fraai en dreesbank. :+

[ Voor 62% gewijzigd door WEBGAMING op 01-04-2020 00:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Persoonlijk zou ik eerder deelnemer worden bij een hackerspace of een makerspace. Het is niet het antwoord op je vraag natuurlijk, maar heb je dat wel eens overwogen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
alaintje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:39:
[...]

Misschien onderschat ik het verbruik van een camera...

Maar daar gaat geen krachtstroom in die al
40 euro per maand kost vastrecht.
Die draaibank is 1-2 pk. Dat is driekwart waterkoker. Moet dus gewoon prima kunnen op 3x25A . Dat is gewoon een standaard huisaansluiting die je toch al moet hebben. Nul extra dus.
En ook geen verse stukken rvs, aluminium, kunststof en wat nog meer.
Volgens mij overschat je de kosten van een blokken metaal nogal.
Oja gereedschappen (die zijn zeker aan de prijs, hss is nog OK. Maar hardmetaal is een van de duurste materialen wat het geeft) , olie, brand en aansprakelijkheidsverzekeringen, etc. Kun je aan de lopende band blijven kopen.
Wat voor verzekering? Waarvoor? Waarom?
Natuurlijk e.e.a. Afhankelijk van je verbuik.
Maar met 2 machines van 3000 per stuk ben ne er nog niet :+ .

Wat ik bedoel is dat lopende kosten van een camera nihil zijn, op schade na. De eenmalige investering kan dan wel oplopen tot ~.
Daarna kost het je niks per maand (denk ik).
Bij deze Machines geldt dat niet.

Maar daar ging de TS het niet om.
Het ging om metaalbewerking in een huis, wat niet echt praktisch is.
Die camera's worden makkelijker gejat dan je draaibank. Probeer maar eens een DSLR rugzakje a 8K te verzekeren. Flitsers vreten batterijen op door de enorm hoge piekbelasting. Penlites die ik in een uur leegbrand in een zaklamp gaan veel langer mee dan penlites die je in 100x4 seconden leegtrekt met de flitser.

Een draaibank in de schuur kost netzogoed gewoon niks. Maar dus wel als je er een aparte ruimte voor gaat huren he...

Hoe dan ook is het nogal van de zotte om maar te stellen dat als iemand 6K aan hardware kan kopen ook 6K op jaarbasis aan de huur van een hokje kan uitgeven.

En ja; het is zeker niet echt handig zoiets in de huiskamer te doen, maarja; dat krijg je met deze geschifte huizenprijzen en vergunningstechnische onmogelijkheid om een schuur in je achtertuin te zetten... dan gaan mensen dus ook fietsen onderhouden in de keuken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:59:
En ja; het is zeker niet echt handig zoiets in de huiskamer te doen, maarja; dat krijg je met deze geschifte huizenprijzen en vergunningstechnische onmogelijkheid om een schuur in je achtertuin te zetten... dan gaan mensen dus ook fietsen onderhouden in de keuken enzo.
Een schuurtje in de achtertuin is vergunningsvrij. Ook voor een schuurtje geldt uiteraard dat overlast voorkomen moet zien te worden. De apparatuur van de topicstarter is geen huis, tuin en keuken gereedschap. Het is net zo idioot als een oefenstudio voor een band in een woonhuis willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:49
Gegeven dat je het echt als hobby doet: Gewoon voor gaan!

Een willekeurige huiskamer kan volgestouwde boekenkasten aan. Zeg 250kg/m3 makkie. Dus als je zwaardere dingen hebt: op horizontale stelten zetten. En gelijk op rubberen voetjes.

Gewoon voor gaan. Hobby uitoefenen is vergunningsvrij als je vloerbelasting het aankan en de buren geen geluidsoverlast hebben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Zullen we de aannames aub achterwege laten, de vraag van de TS is duidelijk en behoeft niet adviezen waar iemand mee moet starten of hij kan MIG lassen, puntlassen e.d.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 01:02:
[...]

Een schuurtje in de achtertuin is vergunningsvrij.
Inderdaad wat vrijer dan ik dacht ja.
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 01:02:
Ook voor een schuurtje geldt uiteraard dat overlast voorkomen moet zien te worden. De apparatuur van de topicstarter is geen huis, tuin en keuken gereedschap. Het is net zo idioot als een oefenstudio voor een band in een woonhuis willen hebben.
Metaal bewerken met draaibank of freesbank met snijolie maakt minder lawaai dan machinaal hout zagen of frezen. Verder heeft het allebei z'n nadelen; die vieze vette bende bij metaal bewerken en dat stof bij hout bewerken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou de route van een kunstenaarscollectief verder onderzoeken. Zeker als je de machines zou willen delen (onder begeleiding natuurlijk) kan dat een win-win situatie opleveren. Zat kunstenaars die op zoek zijn naar de mogelijkheid om metaal te bewerken, en ze hebben vaak een netwerk van gelijkgezinden. in tegenstelling van wat veel mensen denken zijn de kunstenaars over het algemeen heel technisch.
Het in huis nemen van deze machines kan strijdig zijn met de opstalverzekering (als je huurt sluit je deze niet zelf af maar de verhuurder, dus controleer dat vooraf maar ik ben bang dat dat een 'nee' gaat worden).
Maar loop ook eens langs bij een kunstopleider in de buurt (ik ben wel eens op een expositie van de afstudeerders van de HKU.nl geweest, echt superleuk) en kijk ook eens naar een volksuniversiteit (die van Amsterdam heeft ook veel machines waar kunstenaars gebruik van maken onder begeleiding). Geen idee waar je woont maar in Zaandam zijn ze erg actief met ateliers collectieven (Zaandam is het nieuwe Amsterdam van de creatieve sector).
Niet dat je daar mee moet samenwerken maar ik denk dat je daar meer informatie opdoet en je netwerk en kennis over de mogelijkheden kan uitbreiden dan hier op tweakers waar het merendeel op zijn best ervaring heeft met elektronica.
Ik weet niet waar je woont en hoe regionaal je gebonden bent (en hoef dat ook niet te weten) maar het eerder geopperde Groningen biedt ook mogelijkheden, net zoals vele andere steden.

Hoe dan ook succes en wijsheid!

En ik begrijp dat je niet gelijk alle details wilt delen van wat je wil gaan maken met die machines maar ergens ben ik toch wel benieuwd.

offtopic:
Als je zware machines in een rijtjeshuis wil plaatsen ben je geen rijtjeshuismens maar een boerderijtjeshuismens denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 01-04-2020 05:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Toch een (rijtjes)huis met garage in de achtertuin grenzend aan een industrieterrein zou gewoon ideaal bij zijn wensen passen.
Sowieso rij je die apparaten makkelijk de garage in door de grote deur.
Maar omdat je in een losstaand gebouw zit heb je geen contactgeluid naar de buren toe.
Qua lawaai bij een draaiende draaibank valt het allemaal wel mee.
Ligt aan de bewerking, ga je zeskant of vierkant afdraaien dan hoor je dat wel ja.
Maar een stukje stafrond maakt niet zo heel veel herrie.

We hadden bij mijn vorige werk wel vaak dat bij de dove draaier het heel hard ging gillen, maar dan doe je gewoon wat verkeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:00
Ik zit toch al 15j fulltime in de frees/draai wereld, maar dit heb ik nog nooit voorbij zien komen _O- .

Er is in iedergeval niks mis met je ambities >:) .

In een woonkamer metaalbewerkings machines neer zetten kan mits aan 'alles' gedacht.
Er zijn ook al genoeg praktische tegen argumenten gegeven.
maar ik denk dat je het simpel weg verzekeringstechnisch niet redt, laat staan dat je huurbaas er mee akkoord gaat.
Hoe geef jij hem de garantie dat er geen trillingsschade ontstaat? Maar ook brand verzekering of ongevallen verzekering wordt een grijs gebied.

Hoe krijg je die machines naar binnen?

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 01-04-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 13:15
Er zijn genoeg huizen omgebouwd waarbij de begane grond een winkel of een garage is en de eigenaren boven de winkel wonen.

Wellicht zou je op zoek kunnen gaan naar zo'n pand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirahvi
Lapa schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:40:
[...]

[...]

Je slaat de spijker met de kop!
En inderdaad, misschien wil ik iets beginnen met teledildonics, lijkt mij een zeer geslaagd idee met de fysieke afstand die we deze tijd van elkaar moeten bewaren. Zou zomaar kunnen. M'n motivatie is dat ik erg graag met metaal werk en de dingen die ik in gedachten heb zijn niet te maken met eenvoudigere machines. Ik heb er al jaren voor gespaard en nu het zo uitkomt dat ik ga verhuizen leek het mij het moment om het werkelijkheid te maken.

Ik heb het hier gevraagd omdat ik toch al een account had, en omdat ik wel verwacht dat hier bijzondere figuren rondlopen die vreemdere dingen geprobeerd hebben. Ondanks een aantal onnodig botte opmerkingen vind ik het een geslaagd topic.

En inderdaad, het liefst had ik gehoord dat het geen enkel probleem zou zijn, maar ik heb nu andere mogelijkheden om te proberen, en dat ga ik zeker doen.
franssie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 04:59:
Ik zou de route van een kunstenaarscollectief verder onderzoeken. Zeker als je de machines zou willen delen (onder begeleiding natuurlijk) kan dat een win-win situatie opleveren. Zat kunstenaars die op zoek zijn naar de mogelijkheid om metaal te bewerken, en ze hebben vaak een netwerk van gelijkgezinden. in tegenstelling van wat veel mensen denken zijn de kunstenaars over het algemeen heel technisch.
Het in huis nemen van deze machines kan strijdig zijn met de opstalverzekering (als je huurt sluit je deze niet zelf af maar de verhuurder, dus controleer dat vooraf maar ik ben bang dat dat een 'nee' gaat worden).
Maar loop ook eens langs bij een kunstopleider in de buurt (ik ben wel eens op een expositie van de afstudeerders van de HKU.nl geweest, echt superleuk) en kijk ook eens naar een volksuniversiteit (die van Amsterdam heeft ook veel machines waar kunstenaars gebruik van maken onder begeleiding). Geen idee waar je woont maar in Zaandam zijn ze erg actief met ateliers collectieven (Zaandam is het nieuwe Amsterdam van de creatieve sector).
Niet dat je daar mee moet samenwerken maar ik denk dat je daar meer informatie opdoet en je netwerk en kennis over de mogelijkheden kan uitbreiden dan hier op tweakers waar het merendeel op zijn best ervaring heeft met elektronica.
Ik weet niet waar je woont en hoe regionaal je gebonden bent (en hoef dat ook niet te weten) maar het eerder geopperde Groningen biedt ook mogelijkheden, net zoals vele andere steden.

Hoe dan ook succes en wijsheid!

En ik begrijp dat je niet gelijk alle details wilt delen van wat je wil gaan maken met die machines maar ergens ben ik toch wel benieuwd.

offtopic:
Als je zware machines in een rijtjeshuis wil plaatsen ben je geen rijtjeshuismens maar een boerderijtjeshuismens denk ik.
Goede adviezen, ik ben er niet op tegen om de gereedschappen te delen met iemand. Het zijn redelijk kwetsbare en gevaarlijke machines, dus echt enthousiast ben ik niet, maar het is zeker een optie.

Je hebt gelijk, ik ben meer een boederijtjeshuismens, maar ik denk niet dat dat een mogelijkheid is met mijn financiële situatie. Is er een boerin zoekt man?
barry86 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:07:
[...]

Ik zit toch al 15j fulltime in de frees/draai wereld, maar dit heb ik nog nooit voorbij zien komen _O- .

Er is in iedergeval niks mis met je ambities >:) .

In een woonkamer metaalbewerkings machines neer zetten kan mits aan 'alles' gedacht.
Er zijn ook al genoeg praktische tegen argumenten gegeven.
maar ik denk dat je het simpel weg verzekeringstechnisch niet redt, laat staan dat je huurbaas er mee akkoord gaat.
Hoe geef jij hem de garantie dat er geen trillingsschade ontstaat? Maar ook brand verzekering of ongevallen verzekering wordt een grijs gebied.

Hoe krijg je die machines naar binnen?
Qua ambitie lukt het inderdaad wel. Schijnt ook een markt te zijn voor stoomaangedreven raketten! Hoe moeilijk kan het zijn?

Uitzoeken hoe het zit met de verzekering is ook een goeie. Maar het moment tot aanschaf is nog lang niet hier, dus dat kan ik nog uitstellen.

Dank voor eenieder met opbouwende reacties!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:47

Punkrocker

Mostly harmless

simon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:26:
Realiseer je je wel dat je dus een hoop metaal restjes in je huis krijgt, dat lijkt me erg onprettig om binnen te hebben.
...
@Kirahvi Ik lees dat je ook een kat hebt/wilt?
Dan lijken die ijzerrestjes me bijzonder vervelend aan zijn/haar pootjes.
Schoentjes aan doen?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Geen gelijkwaardige vergelijking maar mijn vriend is into the houtbewerking gekomen sinds we 3 jaar geleden een rijtjeswoning hebben gekocht. We hadden een gigantische zolder over en hadden bedacht daar een knutselplaats van te maken (ikzelf schilder en hou van knutselen stof en kleine dingen). Echter mijn vriend dacht te beginnen met een CNC machine zelf te bouwen, so far so good.
Tot er op een gegeven moment boven een kolomboor, vandiktebank, vlakbank, grote afkortzaag, zaagtafel en tafelfrees stonden.

Los nog van het lawaai wat het maakte was dit qua stof wat door het hele huis heen ging echt geen pretje. Uiteindelijk besloten en met veel moeite overtuigd dat dit echt geen doen is voor mij en voor de buren. Uiteindelijk is al het groot gereedschap verhuisd naar een loods van opa en wordt er nu boven alleen nog met de hand gedaan(schaven, zagen met de hand etc) en direct opgeruimt.

Het feit dat de loods maar 10 minuten van ons huis af zit is evengoed een drempel om daar dingen te ondernemen dit begrijp ik ook wel, het is lekkerder om dit gewoon vanuit huis te doen.

Echter zijn we nu hard aan het sparen voor een woning met een losstaande garage zodat deze droom wel in vervulling kan gaan.

Helaas moet je soms jaren sparen voordat je pas je droom kan verwezenlijke ;)
Of genoegen nemen met op afstand een garagebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12-09 17:05
Misschien eens de TS van deze contacteren: Verkoop van een huis aan een tijdelijk rustige snelweg , blijkbaar vrijstaand huis met snelweg vlakbij, dus wat lawaai van je machines is vast geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Geinige 1 april grap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:54
Indien 1 april grap; leuk gedaan!

Indien niet, leuk idee, en snap dat je hier meer info wilt opdoen, ik heb vreemdere topics langs zien komen.

99% van verhuurders zal hier natuurlijk nooit mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

Helgie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:08:
[mbr]Waarom de aanname doen dat iemand dit niet kan? Totaal niet de vraag van de TS[/mbr]
De reden dat ik die aanname maak, beste @Outerspace , is dat dit niet het eerste topic van deze soort is die ik voorbij heb zien komen. Zo was er een tijd geleden een jongen van 16 die een pc van €3000 in elkaar wilde zetten om te streamen en dat via de bv van z'n pa wilde aankopen om geld te besparen. Helemaal ervan overtuigd dat dat een enorm goed idee was, waarschijnlijk omdat hij PewDiePie oid gekeken had. Dan was er nog een ander topic met iemand van 18 die per se een dikke Audi wilde kopen, wat afgeraden werd. Even later kwam er een topic langs waarin hij vroeg of hij nog recht had op garantie, want z'n motor was versleten ( waar hij voor gewaarschuwd was met dat type Audi.)

Ofwel, zoals ik het zie/zag was TS iemand die een leuk filmpje van een frees op YouTube zag, dacht van " hee dat is leuk, dat kan ik vast ook" en gelijk er vol op in wilde gaan zetten. Dat is over het algemeen een slecht idee.
Aangezien TS geen achtergrondinformatie wil geven, was dat de meest veilige aanname en leek het me beter voor ts om eerst eens te gaan kijken of hij metaalbewerker überhaupt kan en leuk vindt voordat hij een frees gaat kopen.

Wat betreft het plan zelf: dat is natuurlijk een slecht idee of een 1-aprilgrap, en ik zie ook niet welk ander advies je daarbij zou verwachten of nodig hebben.
Mocht het serieus zijn, @Kirahvi : kijk of je in de buurt een boerenschuur kan huren van bijvoorbeeld een boer die met pensioen is. Met een beetje geluk is zo iemand al tevreden met een krat bier of wat kleine klusjes die je voor 'm doet. Een oude boerderij oid kopen zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, maar met de krankzinnige huizenprijzen van nu zal dat helemaal van je portemonnee afhangen.

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinity90
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-09 18:08
Zoek een boerderij waar de vroegere aanleunwoning van te huur is, en vraag dan of deze man ook ruimte in de schuur wil verhuren. Zit je niet te kloten met het gebrek aan krachtstroom, want dat heeft elke boerderij.
Ook geen last met kruipruimtes of aangrenzende buren.
Soms best wel goed te vinden voor redelijke prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

JukeboxBill schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:31:
TS moet maar naar de prov. Groningen verhuizen.
Hier kan je nog ruim wonen en hobbies uitoefenen die iets groter uitpakken dan die van de gemiddelde rijtjeshuisbewoner.
Bovendien zijn ze daar wel wat getril gewend :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In mijn ouderlijk huis zou niemand last hebben van een werkplaats in de woonkamer. Alleen is daar geen enkele reden voor aangezien er een aparte werkplaats is :+

Wat ik wel weet is dat een kennis van mij in de CNC bewerkingen zit, en daar in zijn bedrijfspand voor een aantal machines een speciale fundering is gestort. Maargoed, als je werkt met die machines, hoef je eigenlijk hier helemaal geen advies te vragen, behalve op 1 april.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik vind TS een held. Hij gebruikt zijn gezond verstand en probeert binnen zijn mogelijkheden zijn dromen te verwezenlijken. Dat zouden meer mensen moeten doen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe ga je ze binnenkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Heb je overwogen om te kijken naar een appartement met een "kelder" of ondergronds gedeelte? Mijn eigen appartement (hartje Utrecht) heeft meer dan de helft van het appartement onder de grond liggen. Het was vroeger een pakhuis en is omgebouwd tot appartementen. Mijn kelder staat op 4M beton heeft de klusjesman mij laten weten, en die laag verf van de action die initieel over de lag is weer over te verfen.

Het nadeel is hoe je dat soort machines door een trapgat naar beneden gaat krijgen. Het voordeel is dan wel door de zware muren en metalen balken om alles te dragen zul je niet heel veel last hebben van trillingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de beeldvorming: toevallig (!) kwam ik vandaag een link tegen van iemand die ook een van die twee apparaten thuis heeft laten bezorgen:
https://photos.google.com...lcjNlZWZ1X0l6UFFNMGRrX3V3
Ik zou er geen bij mijn rijtjeshuis-buren willen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door kunnen op 01-04-2020 19:44 . Reden: zelfs niet op 1 april ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 18:14
Iedereen pakt flink uit over de overlast van die machines, maar als de eigenaar hier een beetje netjes mee omgaat denk ik dat dit best meevalt. Dit zijn kleine draai- en freesbanken en als je een beetje weet wat je doet zal het qua herrie en trillingen best meevallen. In een gemiddelde technische hogeschool staan dit soort machines ook gewoon opgesteld zonder dat er metaal door het hele gebouw gelopen wordt en mensen onwel worden van de dampen.

Toch zou ik ze denk ik niet in de huiskamer neerzetten. Als dit écht je droom is zou ik een huis zoeken met een garage met een degelijke vloer. Dat kan prima, en dan ben je van al het gedoe af. Je kunt het dan lekker ruim opstellen, de gevel hoeft er niet uit om de boel naar binnen te krijgen, en je zult aanzienlijk minder vragen en gedoe krijgen, helemaal als je huurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Eventuele overlast en draagkrachten van de vloer daargelaten. .
Passen een draaibank en freesmachine ook daadwerkelijk in je huis. En dan bedoel ik niet de hoogte x breedte van je woonkamer, maar die van je deuren. Hoe ga je hetspul naar binnen krijgen? In allemaal kleine stukjes en weer in elkaar zetten als dat mogelijk is? Je praat over een appartement op de begane grond. Is dit gelijkvloers, of een typisch jaren 60/70 appartement waarbij je ook voor de begane grond een paar treden op moet?

Als je gaat huren, en het past niet door de deur, hoef je (denk ik) niet van de woningbouw te verwachten dat ze wel even het raam van de woonkamer eruit halen om het spul naar binnen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirahvi
Aurum schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:30:
Geen gelijkwaardige vergelijking maar mijn vriend is into the houtbewerking gekomen sinds we 3 jaar geleden een rijtjeswoning hebben gekocht. We hadden een gigantische zolder over en hadden bedacht daar een knutselplaats van te maken (ikzelf schilder en hou van knutselen stof en kleine dingen). Echter mijn vriend dacht te beginnen met een CNC machine zelf te bouwen, so far so good.
Tot er op een gegeven moment boven een kolomboor, vandiktebank, vlakbank, grote afkortzaag, zaagtafel en tafelfrees stonden.

Los nog van het lawaai wat het maakte was dit qua stof wat door het hele huis heen ging echt geen pretje. Uiteindelijk besloten en met veel moeite overtuigd dat dit echt geen doen is voor mij en voor de buren. Uiteindelijk is al het groot gereedschap verhuisd naar een loods van opa en wordt er nu boven alleen nog met de hand gedaan(schaven, zagen met de hand etc) en direct opgeruimt.

Het feit dat de loods maar 10 minuten van ons huis af zit is evengoed een drempel om daar dingen te ondernemen dit begrijp ik ook wel, het is lekkerder om dit gewoon vanuit huis te doen.

Echter zijn we nu hard aan het sparen voor een woning met een losstaande garage zodat deze droom wel in vervulling kan gaan.

Helaas moet je soms jaren sparen voordat je pas je droom kan verwezenlijke ;)
Of genoegen nemen met op afstand een garagebox.
Dankje voor het informatieve verhaal! Hout geeft een stuk meer stof en herrie. Tenzij je gaat plasmasnijden of iets dergelijks. Uit huis zou inderdaad ideaal zijn. Kijken of zoiets lukt, maar heb een hoop ideeën om te onderzoeken.
Helgie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:08:
[...]

De reden dat ik die aanname maak, beste @Outerspace , is dat dit niet het eerste topic van deze soort is die ik voorbij heb zien komen. Zo was er een tijd geleden een jongen van 16 die een pc van €3000 in elkaar wilde zetten om te streamen en dat via de bv van z'n pa wilde aankopen om geld te besparen. Helemaal ervan overtuigd dat dat een enorm goed idee was, waarschijnlijk omdat hij PewDiePie oid gekeken had. Dan was er nog een ander topic met iemand van 18 die per se een dikke Audi wilde kopen, wat afgeraden werd. Even later kwam er een topic langs waarin hij vroeg of hij nog recht had op garantie, want z'n motor was versleten ( waar hij voor gewaarschuwd was met dat type Audi.)

Ofwel, zoals ik het zie/zag was TS iemand die een leuk filmpje van een frees op YouTube zag, dacht van " hee dat is leuk, dat kan ik vast ook" en gelijk er vol op in wilde gaan zetten. Dat is over het algemeen een slecht idee.
Aangezien TS geen achtergrondinformatie wil geven, was dat de meest veilige aanname en leek het me beter voor ts om eerst eens te gaan kijken of hij metaalbewerker überhaupt kan en leuk vindt voordat hij een frees gaat kopen.

Wat betreft het plan zelf: dat is natuurlijk een slecht idee of een 1-aprilgrap, en ik zie ook niet welk ander advies je daarbij zou verwachten of nodig hebben.
Mocht het serieus zijn, @Kirahvi : kijk of je in de buurt een boerenschuur kan huren van bijvoorbeeld een boer die met pensioen is. Met een beetje geluk is zo iemand al tevreden met een krat bier of wat kleine klusjes die je voor 'm doet. Een oude boerderij oid kopen zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, maar met de krankzinnige huizenprijzen van nu zal dat helemaal van je portemonnee afhangen.
Ik wil je iets empathisch vertellen maar kan niet zo goed bedenken wat. Bedankt voor je bezorgdheid, denk ik? Hopelijk leren we er allemaal iets van!
evilution schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:52:
[...]

Bovendien zijn ze daar wel wat getril gewend :+
Inderdaad! Het 'wassalzo' argument zou zomaar kunnen werken in Groningen!
Bio schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:12:
Ik vind TS een held. Hij gebruikt zijn gezond verstand en probeert binnen zijn mogelijkheden zijn dromen te verwezenlijken. Dat zouden meer mensen moeten doen _/-\o_ .
D'aww, je bent zelf een held.
CrazyOne schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:11:
Eventuele overlast en draagkrachten van de vloer daargelaten. .
Passen een draaibank en freesmachine ook daadwerkelijk in je huis. En dan bedoel ik niet de hoogte x breedte van je woonkamer, maar die van je deuren. Hoe ga je hetspul naar binnen krijgen? In allemaal kleine stukjes en weer in elkaar zetten als dat mogelijk is? Je praat over een appartement op de begane grond. Is dit gelijkvloers, of een typisch jaren 60/70 appartement waarbij je ook voor de begane grond een paar treden op moet?

Als je gaat huren, en het past niet door de deur, hoef je (denk ik) niet van de woningbouw te verwachten dat ze wel even het raam van de woonkamer eruit halen om het spul naar binnen te halen.
Kwestie van een machine zoeken die door de deur past, en een karretje bouwen met genoeg wielen of iets. Zal niet makkelijk zijn maar het hoeft maar 2 keer. Draaibanken passen meestal net aan (of net niet) door enkele deuren. Wat vooral een probleem is is halletjes met een bocht er in of een deur aan de zijkant. De freesmachines zijn lastiger, die zullen voor een deel uit elkaar moeten. De universele gereedschapsfreesmachines zoals die Deckel passen door een deur als je het schort/y-as er af haalt.

De woning die ik op het oog heb voldoet mogelijk aan alle eisen (behalve draagkracht van de vloer), maar heb nog geen bezichtiging kunnen plannen vanwege Dat Ene Ding wat nu gaande is.

Maar gezien de kans dat de werkplaats daadwerkelijk in een woonkamer gaat komen zeer klein is is het eigenlijk niet meer relevant.

Oja en het is allemaal geen 1-april grap. Maak wel grapjes her en der, want dat vind ik grappig, maar het topic is oprecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Laatst online: 23:21
Wat ik mij afvraag, maar niet zo snel heb kunnen vinden in het topic is of je een bedrijf wilt starten of dat de werkplaats hobbymatig is.

Als het bedrijfsmatig is, heb je mogelijk nog het één en ander aan regelgeving wat je in de weg kan staan: https://www.ikgastarten.n...bedrijf-aan-huis-beginnen.

Als het hobbymatig zou ik mij afvragen of je het moet willen in een woonhuis, ik denk dat je er toch gedoe mee gaat krijgen met de buren (als je mij als buur krijgt, waarschijnlijk zeer zeker ;))
Pagina: 1