Lapa schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:40:
[...]
Volgens mij legt TS heel goed uit wat hij wil: een woning waar hij ook een aantal (specifiek beschreven) zware machines voor metaalbewerking kwijt kan. Hij legt niet uit
waarom hij dat wil, maar dat is zijn goed recht en niet relevant voor de beantwoording.
[...]
De antwoorden zijn niet wat hij had gehoopt, dat is wat anders. Hij neemt zo te zien de serieuze adviezen gewoon ter harte.
Wat mij betreft is dit juist een topic met een specifieke, niet standaard vraagstelling en bijbehorende antwoorden dat perfect bij Tweakers past.
Je slaat de spijker met de kop!
En inderdaad, misschien wil ik iets beginnen met teledildonics, lijkt mij een zeer geslaagd idee met de fysieke afstand die we deze tijd van elkaar moeten bewaren. Zou zomaar kunnen. M'n motivatie is dat ik erg graag met metaal werk en de dingen die ik in gedachten heb zijn niet te maken met eenvoudigere machines. Ik heb er al jaren voor gespaard en nu het zo uitkomt dat ik ga verhuizen leek het mij het moment om het werkelijkheid te maken.
Ik heb het hier gevraagd omdat ik toch al een account had, en omdat ik wel verwacht dat hier bijzondere figuren rondlopen die vreemdere dingen geprobeerd hebben. Ondanks een aantal onnodig botte opmerkingen vind ik het een geslaagd topic.
En inderdaad, het liefst had ik gehoord dat het geen enkel probleem zou zijn, maar ik heb nu andere mogelijkheden om te proberen, en dat ga ik zeker doen.
franssie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 04:59:
Ik zou de route van een kunstenaarscollectief verder onderzoeken. Zeker als je de machines zou willen delen (onder begeleiding natuurlijk) kan dat een win-win situatie opleveren. Zat kunstenaars die op zoek zijn naar de mogelijkheid om metaal te bewerken, en ze hebben vaak een netwerk van gelijkgezinden. in tegenstelling van wat veel mensen denken zijn de kunstenaars over het algemeen heel technisch.
Het in huis nemen van deze machines kan strijdig zijn met de opstalverzekering (als je huurt sluit je deze niet zelf af maar de verhuurder, dus controleer dat vooraf maar ik ben bang dat dat een 'nee' gaat worden).
Maar loop ook eens langs bij een kunstopleider in de buurt (ik ben wel eens op een expositie van de afstudeerders van de HKU.nl geweest, echt superleuk) en kijk ook eens naar een volksuniversiteit (die van Amsterdam heeft ook veel machines waar kunstenaars gebruik van maken onder begeleiding). Geen idee waar je woont maar in Zaandam zijn ze erg actief met ateliers collectieven (Zaandam is het nieuwe Amsterdam van de creatieve sector).
Niet dat je daar mee moet samenwerken maar ik denk dat je daar meer informatie opdoet en je netwerk en kennis over de mogelijkheden kan uitbreiden dan hier op tweakers waar het merendeel op zijn best ervaring heeft met elektronica.
Ik weet niet waar je woont en hoe regionaal je gebonden bent (en hoef dat ook niet te weten) maar het eerder geopperde Groningen biedt ook mogelijkheden, net zoals vele andere steden.
Hoe dan ook succes en wijsheid!
En ik begrijp dat je niet gelijk alle details wilt delen van wat je wil gaan maken met die machines maar ergens ben ik toch wel benieuwd.
offtopic:
Als je zware machines in een rijtjeshuis wil plaatsen ben je geen rijtjeshuismens maar een boerderijtjeshuismens denk ik.
Goede adviezen, ik ben er niet op tegen om de gereedschappen te delen met iemand. Het zijn redelijk kwetsbare en gevaarlijke machines, dus echt enthousiast ben ik niet, maar het is zeker een optie.
Je hebt gelijk, ik ben meer een boederijtjeshuismens, maar ik denk niet dat dat een mogelijkheid is met mijn financiële situatie. Is er een boerin zoekt man?
barry86 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:07:
[...]
Ik zit toch al 15j fulltime in de frees/draai wereld, maar dit heb ik nog nooit voorbij zien komen

.
Er is in iedergeval niks mis met je ambities

.
In een woonkamer metaalbewerkings machines neer zetten kan mits aan 'alles' gedacht.
Er zijn ook al genoeg praktische tegen argumenten gegeven.
maar ik denk dat je het simpel weg verzekeringstechnisch niet redt, laat staan dat je huurbaas er mee akkoord gaat.
Hoe geef jij hem de garantie dat er geen trillingsschade ontstaat? Maar ook brand verzekering of ongevallen verzekering wordt een grijs gebied.
Hoe krijg je die machines naar binnen?
Qua ambitie lukt het inderdaad wel. Schijnt ook een markt te zijn voor stoomaangedreven raketten! Hoe moeilijk kan het zijn?
Uitzoeken hoe het zit met de verzekering is ook een goeie. Maar het moment tot aanschaf is nog lang niet hier, dus dat kan ik nog uitstellen.
Dank voor eenieder met opbouwende reacties!