Verkoop van een huis aan een tijdelijk rustige snelweg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Mijn ouders wonen in de buurt van een drukke, lawaaiige en stinkende snelweg. Maar de laatste twee weken is het wel prettig wonen: er is een fractie van het verkeer over. Het huis van de buren stond al maanden leeg, en "toevallig" is het nu in de verkoop gekomen. En er komen geïnteresseerden op af, die nu een huis zien waar je in de tuin kunt praten zonder te schreeuwen en waar je over je longen durft te ademen.

De makelaar rept met geen woord over een snelweg in de advertentie. Op foto's is ie niet te zien - natuurlijk.

Ik gun de buren de verkoop van hun huis van harte, maar dit is pure misleiding. Het druist in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid. Kan een makelaar zoiets maken?

Beste antwoord (via roelboel op 31-03-2020 17:08)

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:45
@MAX3400 Een geluidrapport is niet verplicht of überhaupt zinnig.

Langs alle snelwegen liggen 'geluidproductieplafonds'. Hierin staat hoeveel dB is toegestaan op 50 m afstand van de weg. https://www.rijkswatersta...ster.aspx?cookieload=true
Jaarlijks wordt dat gecontroleerd door RWS. Berekend op basis van voertuigtellingen.
De atlas leefomgeving geeft een beeld o.a. het geluidniveau in de omgeving: https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten

De verkoper van een huis heeft daar niets mee te maken en hoeft daar ook niets mee.
De weg is er het huis is er, het is wat het is. Een tijdelijk stille snelweg in buurt kan je toch moeilijk een verborgen gebrek noemen lijkt me. Tenzij je het aan blinden verkoopt.

Een meetrapport is sowieso niet aan de orde omdat wegverkeerslawaai bijna altijd alleen berekend wordt. De normstelling gaat uit van jaargemiddelden, van gemiddelde voertuigen in gemiddelde weersomstandigheden van gemiddelde geluidemissies etc etc.
Een meting is een momentopname en zegt dus niet zo veel. Het RIVM heeft wel een aantal permanente meetposities om te kijken of de rekenmodellen en de werkelijkheid een beetje overeen komen.

Er zijn maar twee momenten dat geluid getoetst wordt:
1 als de woonbestemming voor het eerst wordt opgenomen in het bestemmingsplan.
2. bij de bouwvergunning moet de gevelwering tegen geluid worden vastgesteld. Simpel gezegd moet de isolatie voldoen aan gevelbelasting -33.

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

Verwijderd

roelboel schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:03:
Mijn ouders wonen in de buurt van een drukke, lawaaiige en stinkende snelweg. Maar de laatste twee weken is het wel prettig wonen: er is een fractie van het verkeer over. Het huis van de buren stond al maanden leeg, en "toevallig" is het nu in de verkoop gekomen. En er komen geïnteresseerden op af, die nu een huis zien waar je in de tuin kunt praten zonder te schreeuwen en waar je over je longen durft te ademen.

De makelaar rept met geen woord over een snelweg in de advertentie. Op foto's is ie niet te zien - natuurlijk.

Ik gun de buren de verkoop van hun huis van harte, maar dit is pure misleiding. Het druist in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid. Kan een makelaar zoiets maken?
Tenzij je bij alle gesprekken van de makelaar aanwezig bent, steek je je neus wel enorm ver in zaken die je absoluut niets aangaan.

Wellicht verteld hij er over, de eigenaar zegt het erbij, kopers zijn ook niet helemaal achterlijk en begrijpen dat een snelweg nu veel leger is dan normaal, etc.

In elk geval - wat heb jij er mee van doen?

Ik gun de buren de verkoop van hun huis van harte, maar dit is pure misleiding.
Het lijkt er niet op

Kan je me anders eens aan stapeltje advertenties laten zien waar de makelaar WEL graag vermeld dat het "in de buurt van een drukke, lawaaiige en stinkende snelweg" ligt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2020 17:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk dat een potentiële koper daar wel doorheen prikt. Of je moet echt heel erg verliefd zijn op het huis.
Er is ook een onderzoeksplicht van de koper.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
Op de kaart kun je redelijk snel zien dat er een snelweg in de buurt is of niet, dat is iets waar iedereen denk ik wel op let tijdens het kopen van een huis..

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:13
Het is zeker niet netjes, dat ben ik helemaal met je eens.

Wel is het zo dat je ook als kopende partij geacht wordt om onderzoek te doen naar hetgeen dat je koopt.
Even snel op Google Maps kijken, zou waarschijnlijk al genoeg zeggen over de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik neem dat een kopende partij gewoon zijn of haar onderzoeksplicht uitoefende en dan komen ze er vanzelf achter...
Geen enkele verkopende makelaar die zelf zijn ruiten ingooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 20:18

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Een geïnteresseerde koper kan prima zelf onderzoek doen lijkt me.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Als koper een snelweg missen is toch vooral de koper aan te rekenen.

Natuurlijk onderschatten mensen wel het effect van een snelweg of vliegveld, maar dat is een kwestie van bij twijfel niet inhalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betrok ooit een huurwoning tegenover een rij huizen waar de bakfietsen, fietswrakken en paupere gordijnen een teken hadden moeten zijn. Pas maanden later, toen het weer de tokkies liet bloeien, merkte ik dat ik daar niet op mijn plek was...

Wat hints of herrie ervaren zijn niet hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rukapul schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:07:
Als koper een snelweg missen is toch vooral de koper aan te rekenen.

Natuurlijk onderschatten mensen wel het effect van een snelweg of vliegveld, maar dat is een kwestie van bij twijfel niet inhalen.
Jaja. Het is weer GoT hoor; alles is onderzoeksplicht van de koper en verkopers mogen ongelimiteerd dingen verzwijgen... :z
[...]
Kan een makelaar zoiets maken?
Heel eerbiedig gezegd; Graaft een mol gaten?

Kom op zeg; we hadden de rechter er voor nodig om makelaars duidelijk te maken dat ze niet mochten liegen "industriestandaard" over het aantal vierkante meters woonoppervlak.

Er zijn zonder meer ook heel degelijke makelaars, maar er lopen er ook genoeg rond die gewoon op en over de grens van de wet en over de grens van fatsoenlijke handelen.

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-03-2020 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is de verkoper verplicht om boven een bepaalde piek in geluidsgrens, een meetrapport bij de brochure te leveren waarin een gevelmeting is gedaan waarmee de bepalingen in de wet Geluidhinder worden "getoetst".

Als de snelweg bij "normale dagen" geen inbreuk maakt op normaal woongenot (wat dan weer is vastgelegd in de gemeentelijke / regionale geluidsbepalingen), hoeft de verkoper er inderdaad geen melding van te maken, ondanks dat @kabeltjekabel dat denkt.

En ondanks bovenstaande 2 paragraafjes; in Nederland is inderdaad de koper hier aan te rekenen niet een normale vraag te stellen als "goh, die snelweg xxx m verderop; hoor & ruik je dat nou nooit?". Dat is (hoe krom ook) echt onderzoeksplicht van de koper.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MAX3400 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Als de snelweg bij "normale dagen" geen inbreuk maakt op normaal woongenot (wat dan weer is vastgelegd in de gemeentelijke / regionale geluidsbepalingen), hoeft de verkoper er inderdaad geen melding van te maken, ondanks dat @kabeltjekabel dat denkt.
[...]
Ik heb nergens gezegd dat de verkoper daar melding van moet doen volgens de wet. Wat mij betreft zou dat wel moeten en een fatsoenlijke makelaar zal dit ook er bij zeggen. Veel kopers leven op een roze wolk als ze hun huis kopen.

Veel van die makelaars zijn gewoon een stel ratten. Veel mooiers kan ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

kabeltjekabel schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Veel van die makelaars zijn gewoon een stel ratten. Veel mooiers kan ik er niet van maken.
Grappig want een makelaar is wettelijk niet de verkoper. Dus wat is het nou? De makelaar is een rat? De verkoper mag dingen verzwijgen? En (bijna) elke koper zorgt voor een "normale" keuring van het huis en/of heeft een aankoopmakelaar. In beide gevallen zal het onderwerp snelweg echt wel ter sprake komen.

Het grappige is, als je dat zo mag zeggen; als de kopers een gedeelte van het huis willen verpanden in een levensverzekering (om de hypotheek te dekken, bijvoorbeeld), dan is er zomaar kans dat ze ook daarin worden aangesproken op hun nieuwe postcode en krijgen ze een hogere premie omdat ze blootgesteld worden aan xx % meer fijnstof. En omdat je die verzekering vaak moet afsluiten ten behoeve van het passeren van de hypotheek, krijg je als koper mogelijk nog meer signalen.

Ja, verzekeringen mogen niet discrimineren op leeftijd van de begunstigde; discrimineren (en incasseren) op postcode kunnen ze maar al te goed. Kijk ook maar eens naar je auto / inbraak verzekering :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

Djampire schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:06:
Op de kaart kun je redelijk snel zien dat er een snelweg in de buurt is of niet, dat is iets waar iedereen denk ik wel op let tijdens het kopen van een huis..
Onderschat de domheid van sommige huizenkopers/bezitters niet.

Ik ken persoonlijk iemand die een tuin op het zuiden heeft. Tenminste, dat stond in de advertentie van de verkopende makelaar, dus hij heeft een tuin op het zuiden naar eigen zeggen. Google maps zegt trouwens dat het pal op het noorden ligt.. ;)

Sommige mensen zijn niet zo slim...

Alsnog vind ik het geen misleiding btw. Gewoon onderzoeksplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij is de verkoper verplicht om boven een bepaalde piek in geluidsgrens, een meetrapport bij de brochure te leveren waarin een gevelmeting is gedaan waarmee de bepalingen in de wet Geluidhinder worden "getoetst".
En dan het liefst de metingen de afgelopen weken laten doen, dan staat het nog zwart op wit ook... Dan zijn de andere "normale" dagen allemaal overmatige geluidsproductie die er tijdens de meting niet was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat mensen niet gek zijn.. zeker bij zoiets als een snelweg mag een koper wel even nadenken. Toevallig een aanvliegroute voor schiphol/eindhoven... Tja dan is het iets meer tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sypie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:49:
[...]

En dan het liefst de metingen de afgelopen weken laten doen, dan staat het nog zwart op wit ook... Dan zijn de andere "normale" dagen allemaal overmatige geluidsproductie die er tijdens de meting niet was...
Volgens mij is een gevelmeting voor "reguliere overlast" een opname die op verschillende momenten / tijden plaatsvindt. En ja, ik denk dat het zeer ongeloofwaardig is als je een dergelijk rapport laat opmaken over de afgelopen 9 werkdagen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
en waar je over je longen durft te ademen.
eh >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Weet je ook gelijk wanneer jouw ouders’ huis verkocht kan worden. Bij de volgende crisis of hopen dat ze zo lang leven dat een auto gaat vliegen ipv rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Perfecte timing toch van die verkopers. Ik zou je ouders hetzelfde aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:54
Als je dat huis echt graag wilt doe je wel wat onderzoek. Je gaat mij niet vertellen dat een snelweg je aandacht ontsnapt voordat je alle papieren hebt getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12

_Apache_

For life.

Wat jou ouders ervaren hoeft niet perse ervaren te worden door iemand anders. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar het is echt zo.

En ja, wat er boven al gezegd word. De onderzoeksplicht ligt vooral bij de koper, alhoewel het niet echt als zuivere koek klinkt door de verkoper en diens makelaar.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Wat een rare vraag, lijkt me dat een nabijgelegen snelweg niet echt een geheim is ofzo. Voor heel veel mensen is het juist een voordeel om dicht bij een snelweg te wonen. TS komt behoorlijk vooringenomen over met subjectieve aanzettingen als "praten zonder te schreeuwen" en "over je longen durven te ademen". Als jij het niks vindt koop je het toch niet :S ? Waar bemoei je je mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MAX3400 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:36:
[...]

Grappig want een makelaar is wettelijk niet de verkoper. Dus wat is het nou? De makelaar is een rat?
Een aantal makelaars wel ja.
De verkoper mag dingen verzwijgen?
Dat is een beetje de tendens hier op GoT als het over verborgen gebreken gaat...
En (bijna) elke koper zorgt voor een "normale" keuring van het huis en/of heeft een aankoopmakelaar. In beide gevallen zal het onderwerp snelweg echt wel ter sprake komen.
Ja, dat is dan maar te hopen voor die mensen. Die keuring zal daar niks van zeggen natuurlijk. En aankoopmakelaars willen ook nog wel eens onder één hoedje spelen met de verkoopmakelaar.

Het is ook niet nieuw dit. Bij een leegstaand huis in de buurt van familie werden ook alle bezichtigingen even geregeld precies in die ene week dat die ene landingsbaan dicht zat voor onderhoud.

@roelboel ; gewoon een mooi protestbord in de tuin van je ouders zetten :)

Als de kopers een mooi bord zien met "Overheid; handhaaf geluidsoverlast Axx" dan valt het kwartje wel :P

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-03-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Sassem ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:45
@MAX3400 Een geluidrapport is niet verplicht of überhaupt zinnig.

Langs alle snelwegen liggen 'geluidproductieplafonds'. Hierin staat hoeveel dB is toegestaan op 50 m afstand van de weg. https://www.rijkswatersta...ster.aspx?cookieload=true
Jaarlijks wordt dat gecontroleerd door RWS. Berekend op basis van voertuigtellingen.
De atlas leefomgeving geeft een beeld o.a. het geluidniveau in de omgeving: https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten

De verkoper van een huis heeft daar niets mee te maken en hoeft daar ook niets mee.
De weg is er het huis is er, het is wat het is. Een tijdelijk stille snelweg in buurt kan je toch moeilijk een verborgen gebrek noemen lijkt me. Tenzij je het aan blinden verkoopt.

Een meetrapport is sowieso niet aan de orde omdat wegverkeerslawaai bijna altijd alleen berekend wordt. De normstelling gaat uit van jaargemiddelden, van gemiddelde voertuigen in gemiddelde weersomstandigheden van gemiddelde geluidemissies etc etc.
Een meting is een momentopname en zegt dus niet zo veel. Het RIVM heeft wel een aantal permanente meetposities om te kijken of de rekenmodellen en de werkelijkheid een beetje overeen komen.

Er zijn maar twee momenten dat geluid getoetst wordt:
1 als de woonbestemming voor het eerst wordt opgenomen in het bestemmingsplan.
2. bij de bouwvergunning moet de gevelwering tegen geluid worden vastgesteld. Simpel gezegd moet de isolatie voldoen aan gevelbelasting -33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36

Superflip

*pwiet*

In Vlaanderen hebben we daar sowieso de geluidskaart voor. Ik denk dat de mensen die er om geven deze kaart intussen wel nakijken voor ze ergens gaan wonen.

Wat ik me afvroeg... jou ouders zijn er toch ook komen wonen? Zijn zij dan ook bedrogen? Ik heb het gevoel dat je wat wrok koestert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Tjsa... Zo kan je natuurlijk zaken blijven bedenken. Bijvoorbeeld iemand die in de binnenstad een appartement verkoopt, hoort de makelaar dan te zeggen dat "er normaal wel veel uitgaansvolk rondloop en tegen je voordeur wordt gezeken"? En als een huis in de buurt van een sportveld staat, moet je dan als makelaar wel even benoemen dat je toch echt nog wel iets hoort van al die sportende mensen? Etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Slim natuurlijk om het huis nu te verkopen, maar kopers zijn ook niet achterlijk en zien die snelweg ook wel liggen.

Je kan het "niet netjes" noemen en dat is het ook maar geef ze eens ongelijk, iedereen had precies hetzelfde gedaan indien er plannen waren de woning te verkopen juist op dit moment te doen om er zo meer uit te krijgen.

Maar woning aan een drukke snelweg klinkt als richting randstad, die verkopen toch wel als warme broodjes over de toonbank mits de vraagprijs er naar is.

De verkopende makelaar zal zeker wel weten wat de spelregels zijn en wetterlijk zal alles wel dichtgetimmert zijn, toen ik een woning kochte verdiepte ik mij er ook wel in, heel veel zaken vertelde de (verkopende)makelaar niet.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2020 08:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roelboel
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:05:
[...] steek je je neus wel enorm ver in zaken die je absoluut niets aangaan.
MarcoC schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:37:
[...]
rare vraag [...] Waar bemoei je je mee.
Superflip schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:24:
[...] Ik heb het gevoel dat je wat wrok koestert.
cryptapix schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:35:
Wat een vooringenomenheid (die imo overigens ook van je TS afstraalt).
[...]teveel bemoeit/wil bemoeien met zaken die je niet aangaan en zelfs niet raken.
Nou nou, ik heb wel de huis-psychologen en ethici van tweakers weten aan te trekken! Bedankt voor jullie ongevraagde analyses!

[ Voor 40% gewijzigd door roelboel op 31-03-2020 09:39 . Reden: cryptapix erbij! ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

roelboel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:54:
[...]

[...]

[...]

Nou nou, ik heb wel de huis-psychologen en ethici van tweakers weten aan te trekken! Bedankt voor jullie ongevraagde analyses!
Gevraagde analyses. Anders had je dit topic niet geopend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

MarcoC schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:37:
Wat een rare vraag, lijkt me dat een nabijgelegen snelweg niet echt een geheim is ofzo. Voor heel veel mensen is het juist een voordeel om dicht bij een snelweg te wonen. TS komt behoorlijk vooringenomen over met subjectieve aanzettingen als "praten zonder te schreeuwen" en "over je longen durven te ademen". Als jij het niks vindt koop je het toch niet :S ? Waar bemoei je je mee.
#DOESLIEF

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
[...]

[...]

[...]

[...]

Oh ja op die fiets. Ben jij er dan weer zo een die een topic opent om enkel bevestiging te willen krijgen van zijn denk-/handelwijze? Wat een vooringenomenheid (die imo overigens ook van je TS afstraalt).

Je vraagt met dit topic om andermans analyse dus die krijg je. Kennelijk bevalt je die analyse niet, maar aan het aantal likes te zien delen velen hier die analyse. Ik vind persoonlijk ook dat je je te druk maakt c.q. teveel bemoeit/wil bemoeien met zaken die je niet aangaan en zelfs niet raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:00:
Gevraagde analyses. Anders had je dit topic niet geopend
Volgens mij beschreef ik mijn _subjectieve_ waarneming en vroeg wat het toelaatbare is. Niet meer dan dat. Ik vroeg niet naar ideeën of ik mij hiermee dien te bemoeien of wat een emotionele verklaring kan zijn van mijn interesse in dit voorval. Dat is zuiver projectie en invulling door @Verwijderd, @MarcoC en @Superflip.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben met meerderen hier in de thread eens dat het niet aan TS is om er iets mee te doen, maar hij mag er best iets van vinden. En daar mogen wij met zijn allen op onze beurt ook wel weer iets van vinden, maar moet dat allemaal op zo'n botte, horkerige toon? Het kan toch ook normaal, of raken we door de quarantaine onze normale fatsoensnormen kwijt?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
P_Tingen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Ik ben met meerderen hier in de thread eens dat het niet aan TS is om er iets mee te doen, maar hij mag er best iets van vinden. En daar mogen wij met zijn allen op onze beurt ook wel weer iets van vinden, maar moet dat allemaal op zo'n botte, horkerige toon? Het kan toch ook normaal, of raken we door de quarantaine onze normale fatsoensnormen kwijt?
Dank je. Ik ga er inderdaad ook niet iets mee doen. Ik observeer iets dat volgens mij zich in een grijs gebied bevindt, wil weten of dit toelaatbaar is (in de breedste zin van het woord: juridisch, misschien heeft de NVM ook wel richtlijnen, enzovoort), zodat ik zelf als potentiële huizenkoper beter weet wat ik kan verwachten. Oordelen als "bemoeien" en dergelijke zijn zuiver ongefundeerde invullingen, projecties en interpretaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:38

PB-powell

Mr. Laziness

roelboel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Dank je. Ik ga er inderdaad ook niet iets mee doen. Ik observeer iets dat volgens mij zich in een grijs gebied bevindt, wil weten of dit toelaatbaar is (in de breedste zin van het woord: juridisch, misschien heeft de NVM ook wel richtlijnen, enzovoort), zodat ik zelf als potentiële huizenkoper beter weet wat ik kan verwachten. Oordelen als "bemoeien" en dergelijke zijn zuiver ongefundeerde invullingen, projecties en interpretaties.
Tsja je hebt een advertentie geobserveerd, je weet uiteraard niet wat de makelaar tegen de potentiële kopers heeft gezegd over de snelweg. Ook weet je niet of de kopers er naar hebben gevraagd.
Ik snap dat het wat dubieus over kan komen, maar het is in principe een zaak tussen de makelaar/vorige bewoners en de potentiële nieuwe bewoners. Je zou kunnen kijken of je een keer 'toevallig' buiten of in de buurt bent als er weer kijkers zijn. Allicht dat ze dan komen vragen naar hoe het wonen is in jullie wijk. Dan kan je je mening geven.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09
Mijn buren hebben een hond die blaft in de gang als hij alleen thuis is. Als je goed luistert kan je dit horen. Mijn andere buren hebben drie kinderen die graag spelen in de tuin. Daar komt best wel wat geluid vanaf. Verderop hebben de buren een jacuzzi, je kan de pomp horen als je in de tuin zit. In de buurt loopt hier een ringweg. Als daar een motor overheen rijdt in een hoog tempo, hoor je dat in de tuin. Als de buren verder op in het zwembad springen kan ik het plonsen horen als ik in de tuin zit.

Moet dit allemaal vermeld worden als ik mijn woning verkoop?

@TS, waar maak jij je precies druk om? Ik neem aan dat mensen die een paar ton uitgeven aan een woning, onderzoek doen naar de locatie. Doen ze dat niet, dan kan je dit niet de makelaar aanrekenen. Daarnaast weet je niet welke informatie er wel of niet wordt gedeeld tijdens een bezichtiging. Dit hele topic is gebaseerd op aannames. Ik heb het vermoeden dat er een onderliggende frustratie is (Maar ook dat is een aanname).

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 31-03-2020 09:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
roelboel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:37:
[...]

Volgens mij beschreef ik mijn _subjectieve_ waarneming en vroeg wat het toelaatbare is. Niet meer dan dat. Ik vroeg niet naar ideeën of ik mij hiermee dien te bemoeien of wat een emotionele verklaring kan zijn van mijn interesse in dit voorval. Dat is zuiver projectie en invulling door @Verwijderd, @MarcoC en @Superflip.
Je stelt je nu plotseling heel feitelijk en objectief op, maar zo begon je dit topic natuurlijk totaal niet. Je begon juist heel subjectief door te insinueren dat je buren de potentiële kopers proberen te misleiden, zonder dat je daar ook maar iets van bewijs voor hebt. Ook gebruikte je hele subjectieve bewoordingen en schoof je je eigen mening niet onder stoelen of banken.
Mijn ouders wonen in de buurt van een drukke, lawaaiige en stinkende snelweg.
"toevallig" is het nu in de verkoop gekomen.
die nu een huis zien waar je in de tuin kunt praten zonder te schreeuwen en waar je over je longen durft te ademen.
Als je mensen beschuldigt van misleiding, gecombineerd met sterk aangezet subjectief taalgebruik, zonder dat daar ook maar iets van bewijs voor is moet je niet klagen als mensen daar zeer terecht wat van zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Topic over 4 maanden (als we weer naar het werk 'mogen'):

Huis gekocht, verkoper heeft snelweg verzwegen ;-)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik maakte eens een afspraak met een makelaar om een huis te gaan bekijken. Huis lag redelijk dicht bij een drukke weg, maar ach, mooi huis, mooie wijk, dus ik wilde het wel een kans geven.

Ik mocht pas na 3 weken het huis bezichtigen, samen met alle andere geïnteresseerden. Dat vond ik een beetje vreemd, totdat ik er achter kwam dat het om de eerste maandag van de voorjaarsvakantie ging. Die drukke weg was tijdens de bezichtiging dus lekker rustig.

Ik zeg dus tegen die makelaar dat hij dat slim heeft ingepland. Beetje jammer dat hij toen deed alsof de planning toevallig was en dat hij ook nog zegt dat het nooit drukker is op die weg.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Mee eens met bovenstaande reacties, er is wel erg veel achterdocht richting de buren. Een huis zet je ook niet zomaar 'toevallig mét aanhalingstekens' te koop tijdens een pandemie. Dat is inderdaad gewoon, toevallig. En duimen voor je ouders dat zij ook hun huis verkopen tijdens een autovrije zondag of de volgende pandemie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54

En ondanks bovenstaande 2 paragraafjes; in Nederland is inderdaad de koper hier aan te rekenen niet een normale vraag te stellen als "goh, die snelweg xxx m verderop; hoor & ruik je dat nou nooit?". Dat is (hoe krom ook) echt onderzoeksplicht van de koper.
Hoe kom je daar nou bij? Dit soort stukken met grenswaarden staan in het bestemmingsplan. Zoek op Vrijstelling hogere grenswaarden. Grote kans dat ie er niet is trouwens, want de woning + snelweg zijn vaak ouder dan het bestemmingsplan en dan is het gewoon een situatie as-is.

@roelboel Kopers hebben ook een onderzoeksplicht. Iedereen kan op Maps kijken en zien waar een snelweg ligt. Gewoon niet mee bemoeien is het devies.
[...]

[...]

[...]

[...]

Erm, je opent een topic op GoT. Onwelgevallige antwoorden zijn part of the deal. :P De kopers zijn waarschijnlijk over dezelfde snelweg bij het huis gekomen en roemen de goede bereikbaarheid. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Ik ben al verwonderd dat huizen bezoeken nog kan in deze tijd.
Dat er nu meer bezoeken zijn komt wellicht omdat er meer mensen gedwongen thuis zitten.

De prijs zal er wel naar zijn vermoed ik, en inderdaad, de kopers moeten de zaak nu ook degelijk beoordelen.

En verder steek je je neus daar niet in.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:38
Mensen ervaren geluid en stank verschillend. Ik ben zelf opgegroeid in Velserbroek en als ik zomers in de tuin zat kwamen er velen vliegtuigen over vliegen. Ik had daar nooit last van want ik was het gewend. Ik woon nu in Uitgeest en daar is het vliegverkeer stuk minder dat ik vaak niet eens door heb als er wat over komt vliegen. Een vriendin van mijn schoonmoeder, ook woonachtig in Uitgeest, ergert zich groen en geel aan het vliegverkeer, ongeacht dat er naar mijn beleving velen malen minder vliegverkeer is waar dan waar ik ben opgegroeid. Met andere woorden misschien hebben de kopers er weinig last van de snelweg!

Dit is iets tussen de kopers en de buren waar TS zich niet mee hoort te bemoeien!

Ik kwam een aantal maanden geleden dit artikel tegen:https://www.nhnieuws.nl/n...or-homos-naast-achtertuin

Ik vind dit erger als koper met kleine kinderen. Dit is gewoon ordinair ranzig en niet voor kleine kinderoogjes geschikt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36

Superflip

*pwiet*

@roelboel Mijn vraag was thans echt oprecht. Je maakt je nu druk over dat huis terwijl je ouders in dezelfde straat wonen. ZIjn zij er bewust komen wonen, hebben zij er geen last van of is de hinder pas nadien gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelboel
@Superflip mijn ouders wonen er al heel lang. Het verkeer is enorm toegenomen, en daarmee de overlast. De geluidsgrenzen worden flink overschreden, en er gaan maatregelen genomen worden om de overlast af te doen nemen: stiller asfalt en een geluidswal. Ik weet niet of die wal ook bij de buren komt, we wonen niet in rijtjeshuizen hier - de buren zijn honderden meters verderop. Maar goed, dat gaat nog vele jaren duren: eerst meer metingen over lange periodes, dan een aanbestedingstraject, etc. Is ook onwil van Rijkswaterstaat want het kost geld.

En dan over mijn motivatie deze vraag in mijn post te stellen: ik vind het gewoon zielig als iemand dit huis koopt en niet weet wat ze te wachten staat. En ja, jullie hebben alle mooie wijsheden al genoemd: onderzoeksplicht van de koper, en nee, ik weet niet wat de makelaar zegt. Maar er is een verschil tussen aan jou verteld worden dat het normaal gesproken constant lawaaiig is en dat zelf in de praktijk ervaren.

En dan komt constant het woord bemoeien langs in de reacties. Ik ga me hier niet mee bemoeien. Ik snap niet waar dit idee vandaan komt. Ik ga niet in hun tuin liggen met protestborden. Ik kom niet van m'n zolderkamer af, ik pas wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

_Apache_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:27:
Wat jou ouders ervaren hoeft niet perse ervaren te worden door iemand anders. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar het is echt zo.
Precies. Ik heb 10 jaar in een jaren 60 appartement gewoond. Mijn onder buurvrouw zat dag in dag uit te klagen over hoe gehorig de flat was en dat ze altijd last had van de buren.
Ikzelf heb nooit overlast ervaren. (en nee, de overlast kwam niet door mij :+ ). Ja, ik hoorde weleens woongeluiden, maar niks wat voor mij als overlast werd beschouwd. Maar ja, zij klaagde ook over de voetballende kinderen achter op de parkeerplaats 8)7
Scheelde het natuurlijk ook dat ik overdag altijd aan het werk was en zij de hele dag thuis zat.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@TS maar wat verwacht je dan?

Moet de makelaar maar zeggen dat het huis niet te koop is want de situatie nu is niet representatief, komt u over 3 maanden maar terug dan kunt u de woning opnieuw bekijken met drukke snelweg?

Ongeacht wat de verkoper zegt, het is maar net hoe de koper het opvangt. Er zullen gewoon kopers zijn die het daar stil gaan vinden.

En tja, de makelaar moet het huis nu verkopen, nu heeft hij dan misschien mazzel, bij het volgende buurhuis zijn misschien alle randwegen afgezet en gaat er voor 2 maanden 10x zoveel verkeer over die weg, dan heeft hij pech...

Maar wat verwacht jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roelboel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:52:
@Superflip mijn ouders wonen er al heel lang. Het verkeer is enorm toegenomen, en daarmee de overlast.....

[...]
Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat ik het zo zou aanpakken als ik de makelaar was:

"Echt een buitenkansje. Voorheen was hier wel wat geluidshinder van die drukke snelweg, maar sinds de maximumsnelheid is verlaagd naar 100 km/u, is de overlast enorm afgenomen. Daarnaast worden er binnen afzienbare tijd nog extra maatregelen genomen (zoals extra stil asfalt en geluidsschermen), zodat de mensen hier weer van de rust en ruimte kunnen genieten."

Zoiets dus. :)
Geen - woord - van - gelogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
Wat gaat dat jou aan? Bemoei je met je eigen zaken! Indien door jouw toedoen de koop niet door zou gaan, zou ik je aansprakelijk stellen voor alle financiële gevolgen.

Wat als de mogelijke kopers doof zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Tremio op 31-03-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 13:15
Tja dit is een ethische kwestie in een erg overspannen markt en dan vind ik dit nog niet het ergste wat ik heb gehoord of gezien.

Ik weet niet of de makelaar dit moment bewust gekozen heeft. Zo ja, dan snap ik dat, want het maakt zijn leven een stuk makkelijker. Net zo goed als dat iedereen zijn huis opknapt voor de verkoop, wat muurtjes schildert en alles goed door lucht om eventuele geurtjes en vocht problemen zo min mogelijk aanwezig te laten zijn. Je doet er alles aan om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor potentiële kopers.

Is dat ethisch verantwoord? Soms niet, maar zo gaat het nu eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Lijkt mij dat je dit als koper moet zien aankomen. Ik heb zelf een aantal dagen terug een koopcontract voor een woning getekend. Voordat ik dat heb gedaan ben ik op meerdere momenten door de buurt gereden met ramen open. Eens kijken wat voor auto's daar geparkeerd staan, of er voortuinen vol met scooters e.d. staan, wat voor mensen er rondlopen en wat daar te horen is. Er vanuit gaande dat je een huis koopt om er langere tijd in te wonen zijn dat zaken die heel erg belangrijk zijn. Als een potentiele koper niet begrijpt of niet wilt begrijpen dat het naast een snelweg niet zo fijn wonen is dan geef ik die koper weinig kans als die zich beroept op verborgen gebreken. Het eerste wat een rechter namelijk zal vragen is: Had u dat niet kunnen zien aankomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelboel
Tremio schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:45:
Wat gaat dat jou aan? Bemoei je met je eigen zaken! Indien door jouw toedoen de koop niet door zou gaan, zou ik je aansprakelijk stellen voor alle financiële gevolgen.

Wat als de mogelijke kopers doof zijn?
Ik denk dat je dit gemist had:
roelboel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:52:
@SuperflipEn dan komt constant het woord bemoeien langs in de reacties. Ik ga me hier niet mee bemoeien. Ik snap niet waar dit idee vandaan komt. Ik ga niet in hun tuin liggen met protestborden. Ik kom niet van m'n zolderkamer af, ik pas wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
Het is wel duidelijk wat je ervan vindt...

[ Voor 82% gewijzigd door Señor Sjon op 01-04-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Joey117 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:26:
Ik weet niet of de makelaar dit moment bewust gekozen heeft.
Welk moment bedoel je dan? Tussen 16 maart en mogelijk begin juni oid?

De weg is al een tijdje stil en zal vooralsnog ook nog wel een tijdje stil blijven... Dit is niet even een dagje rust oid.

"Dit moment" kan rustig 2 of 3 maanden duren...

En wat wil je dan? Dat de makelaar tegen de kopers zegt dat die maar terug moeten komen als cordova voorbij is, want dan is het wat drukker en representatiever op de weg? En tot die tijd mogen de mensen geen huis kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 13:15
Gomez12 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:15:
[...]

Welk moment bedoel je dan? Tussen 16 maart en mogelijk begin juni oid?

De weg is al een tijdje stil en zal vooralsnog ook nog wel een tijdje stil blijven... Dit is niet even een dagje rust oid.

"Dit moment" kan rustig 2 of 3 maanden duren...

En wat wil je dan? Dat de makelaar tegen de kopers zegt dat die maar terug moeten komen als cordova voorbij is, want dan is het wat drukker en representatiever op de weg? En tot die tijd mogen de mensen geen huis kopen?
Met "dit moment" bedoel ik het moment van het huis in de verkoop zetten, dat leek me wel duidelijk. Waarschijnlijk de laatste dagen, als ik de TS zo lees.

En nee, ik weet niet of de makelaar op 12 maart heeft gezegd "Joh, ff twee weken wachten en dan is het bij jullie lekker rustig", of dat de verkopers al een paar maanden bezig zijn om het te koop te zetten en nu het eerste moment is dat alle benodigde handelingen zijn gedaan.

Daarnaast moeten de verkopers contact opnemen met een makelaar voordat deze een huis te koop aanbiedt. Misschien dat de verkopers zelf wel diegene zijn die het bewust nu doen, nu het een rustige weg is.

Misschien is de verkoper wel patient-0 van Nederland en heeft hij/zij bewust Corona opgelopen in China en is dit allemaal een vooropgezet plan om die weg rustig te krijgen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Joey117 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:06:
[...]
Misschien is de verkoper wel patient-0 van Nederland en heeft hij/zij bewust Corona opgelopen in China en is dit allemaal een vooropgezet plan om die weg rustig te krijgen. 8)7
Yep, dat zal het zijn... Verklaart ook gelijk waarom de TS zich er zo druk over maakt, het is een vooropgezet plan geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Hij is verkocht...........!

:w
Pagina: 1