Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-11 19:08
Goedemorgen, misschien wakker geworden voor de saldering aanpassing ;-(

Wij hebben een eigenhuis met ligging op oost-zuid
Mijn vriendin werkt vanuit huis en wij hebben een nissan leaf die per jaar ongeveer verbruikt.
Onze huidige energie verbruik was in januari 1040 kWh en in februari 859 kWh.
Dus het zou mooi zijn als we hierin zelf voorzienend konden zijn of iig een gedeelte.
Wij hebben nog geen 3-fase in onze meterkast.

Nu had ik al onderstaande offerte uit het najaar van 2019,
Is deze marktconform qua prijs...of is de techniek al achterhaald?

ps. de bomen afgezien vd kastanje op het oosten zijn allemaal weg

-------------------------------------------------------------------
OFFERTE

Uitgangspunten
* router is in meterkast aanwezig met vrije poort
* exclusief inregelen thuisnetwerk / instellen router
Uitbreiding elektra –volgens NEN1010-
1 pst nieuw aan te leggen aparte groep in meterkast
1 st automaat t.b.v. groep
1 pst AC-, en UTP-bekabeling vanaf router tot locatie omvormer
1 pst aansluiten AC-bekabeling op nieuwe automaat in meterkast
1x aansluiten UTP-kabel op aanwezige router
1c aansluiten AC-bekabeling op de omvormer
1x aansluiten UTP-bekabeling op de omvormer
1x mantelbuis voor 1 set solarkabels van 6 mm2 dubbel
geïsoleerd, van zonnepanelen naar omvormer

Volledig geoptimaliseerd Zonnestroomsysteem
1 st compleet zonnestroomsysteem van 7320Wp met een geschatte
jaarproductie van 6950kWh (windrichting O / 112°) leveren,
plaatsen en installeren, bestaande uit:
24 x zonnepanelen van 305Wp
fabrikant: Denim
type: EU SC R - Mono 305 All Black PERC 305Wp |
1640 x 992 x 35mm
21 st power optimizers
fabrikant: SolarEdge
Type: P370
(25 jaar garantie)
1 Set montagemateriaal type: pannendak, op maat gemaakt
1 pst bekabeling, dakdoorvoer en aansluitmaterialen
1 Omvormer
fabrikant: SolarEdge
type: SE5000H- 1 Fase- incl. monitor (12 jaar garantie)
inregelen monitoring
uitleg aan eindgebruiker van zowel omvormer als app
Totaal incl. B.T.W. € 8.850,-

-------------------------------------------------------------------

Uw netto investering na belastingteruggave is exclusief optie’s
inclusief forfait belastingdienst
ca. € 7.414,05

Ik ben echt een leek in deze techniek, maar ben wel bezig met het inlezen via oa dit forum ;-)

Alle info is meer dan welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjW0kcfizBLjbULF0CudR43PvaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jULs7RFeFnUiKTCqHdMjZR3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJQYMZ--Xfitl05I7L_hcQ2XbTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D3h071RTlppHrLdwmtfVYJv.jpg?f=fotoalbum_large

-

• wwwmarcel
Beste tweakers,

Is dit een goede Deal..? Incl. Montage
7400.- netto investering incl btw en forfait belastingdienst.

24 panelen Denim 305wp
Jaaropbrengst geschat 6950 KWH (windrichting O / 112°)
1640 x 992 x 35mm

21 x power optimizers SolarEdge
Type: P370 (25 jaar garantie)

1 Omvormer SolarEdge
type: SE5000H- 1 Fase- incl. monitor (12 jaar garantie)

Het zegt me niks, maar als ik de begin topic lees is 1,05 per WP wel oke...
ik heb hem berekend incl. btw en belasting teruggave

excl forfait is het 8850.-

Grt marcel

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 07:30
Heb je een foto van het dak?

Heb je schaduw?

je hebt in totaal 7320 wp vermogen op een 1 fase omvormer? Dit kan naar mijn weten niet. (tenzij je meerdere richtingen hebt Oost/West situatie)

Ow ja maten van je dak zijn misschien ook wel handig :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
ansich goede deal, maar 24 panelen met 21 optimisers gaat nie werke nie

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• wwwmarcel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJQYMZ--Xfitl05I7L_hcQ2XbTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D3h071RTlppHrLdwmtfVYJv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjW0kcfizBLjbULF0CudR43PvaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jULs7RFeFnUiKTCqHdMjZR3h.jpg?f=fotoalbum_large

• wwwmarcel
het vlak van het dakkapel en veranda zijn komen te vervallen.

En ik heb een aantal bomen weggehaald...
er staan er nu nog maar 2 in de weg, schaduw alleen in de vroege uren

21 optimizers vond ik ook gek...misschien typ fout dat het er 24 moeten zijn

Iemand bekend met het merk Denim?
is een prijs van eind vorig jaar..
Ik weet niet of het de laatste 4 maanden allemaal duurder is geworden,,
of wellicht panelen die meer opbrengen

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
denim is een 'Budget' Merk. Niet per definitie slecht te noemen hoor, gewoon huis tuin en keuken.
alles samen in 1 solar-edge string gaat wel werken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• wwwmarcel
o oke, ik zie dat er van Denim ook 325wp panels zijn....
des te hoger des te beter? als het enigszins betaalbaar is

Ik ga het ook gelijk gebruiken voor laden van een elektrische auto

• wwwmarcel
Middag, ik sta op het punt een krabbel te zetten voor 18 zonnepanelen.

18x Longi 345wp panelen Perc blauw
1x SolarEdge SE6000

Watt piek prijs 0,93

-- ik dacht een goede deal en terug verdientijd 5 jaar --

Nu was een collega ook met panelen bezig
en die had het over een Duits merk Ure ofzo met voordeel dat Duitse garantie beter zou zijn dan Chinese...
daarnaast geen SolarEdge omdat dit een wassen neus zou zijn..

SolarEdge zou energie verbruiken..en zeker met opstarten, zou de energie eerst naar de SolarEdge gaan.

ik begon hierdoor toch wel gelijk te twijfelen...vandaar mijn vraag

Daarnaast twijfel ik nog tussen full black en blauw...de leverancier had voor 10- meer ook 370wp panelen ipv 345.- wat ook niet verkeerd is....zwart is wel mooier dan blauw (maar ze liggen op de achterkant van het huis..en niet echt volop in zicht..is het puur smaak..of gaan jullie ook allemaal voor zwart?

Ons huis heeft vd rest nog 1 fase...
de leverancier zou onze meterkast kunnen ombouwen naar 3 fase..
maar is ook wel weer 1000.- erbij...maar zonder dit kom ik niet verder dan 15/16 panelen..

best een behoorlijke meerprijs...heeft 3 fase nog meer voordelen? waardoor ik er meer achter ga staan??

ik hoop dat jullie advies hebben, ik vind het behoorlijk lastig... ;-(

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Als je totaal geen schaduw hebt en alles op 1 of 2 dakvlakken niet voor SolarEdge kiezen.
Het kost meer en levert minder betrouwbaarheid op.

Kun je je startpost even afmaken met een nette luchtfoto en duidelijk maken wat de oriëntatie en helling van de panelen wordt?

BTW, niet dat er gehandhaafd wordt maar een 6kW enkelfase omvormer is in Nederland officieel niet geadviseerd.
Vanwege de richtlijn of wet (dat weet ik even niet precies) dat je max 5000W onbalans mag invoeden.
Daarom komt die zelden voor.

Edit: blauwe 345 Wp Longi's? Heb je een link naar de datasheet? Wat zijn de afmetingen?

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 18-06-2020 18:17 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Even los van het nut van SE (afhankelijk van je schaduw zoals hierboven gesteld), is dit wel een hele goede prijs. Weet je zeker dat de optimizers hier al bij in zitten? Die zie ik niet in je lijstje staan.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die Longis 370 zijn iig niet blauw, maar zwart frame met witte backsheet, heb die recent bij mn ouders gelegd, voor platdakpanelen best mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzoQGgHr5bC6y8Q8d0oDYWyMfM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8alrYjpTcULsChYDHngD9CXr.jpg?f=fotoalbum_large

@Rol-Co zo beter? En wellicht niet goed te zien, maar het frame is volledig zwart en kijkt dus wel een stuk anders dan met alukleurig frame.

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-06-2020 13:59 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bbbrumbrum schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:25:
Die Longis 370 zijn iig niet blauw, maar zwart frame met witte backsheet, heb die recent bij mn ouders gelegd, voor platdakpanelen best mooi![Afbeelding]
Dat ze zo blijven hangen zeg :+

@bbbrumbrum
Ja beter, zwarte frame's is natuurlijk onzinnig als de rest niet zwart is, het is op plat dak dus maakt me niet uit, niet te zien verder.

Zo zien alle half cell panelen er uit als ze niet zwart zijn, 410W en 340W ja-solar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyM1ai6L1gDu0Ty9th3x8954aR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MHKaTLfkfv2gXnQGnb4Eiyk6.jpg?f=user_large

@wwwmarcel

Die 370W zijn vast een ander formaat, op een schuin dak moet dat wel passen natuurlijk. Als je geen schaduw hebt en de panelen liggen allemaal dezelfde kant op zou ik geen SE nemen, al is 6210wp ook lastig op 1 fase.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2020 15:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58

_Arthur

blub

Waarom steeds nieuwe topics openen waarin alles nog eens herhaald wordt?

SolarEdge+Denim 1,05 per WP
Zonnepanelen advies

• wwwmarcel
sorry, ik wilde voornamelijk SolarEdge belichten...

op een of andere manier zie ik toch iedere keer weer negatieve reacties op dit product en nu kwam een collega van mij er ook nog eens mee...dat leveranciers gepushed werden om Solaredge te verkopen.

Mijn dak is niet geheel schaduw..het ligt zuid-oost..(windrichting O / 112°)
in de ochtend een beetje last van wat bomen...maar als hij bovenaan staat gaat het goed.

bbbrumbrum: ik vind het er niet verkeerd uitzien..ik dacht wel een zwart frame/omlijsting en het lijkt dat dat bij jullie nog wel wit of aluminium is.

RoD: het staat niet specifiek met aantallen in de offerte..maar bij de gebruikte onderdelen staat:

Longi Solar
SolarEdge SE 6000
Optimizers
en Esdec montage

Daarnaast komt het wel over als een degelijk bedrijf die ook warmtepompen doen.
In hun brochure staat ook materialen van uitsluitend leveranciers uit de top10 wereld wijd.

de terug verdientijd is wel een jaar langer omdat er ook nog 1000.- bijkomt voor nwe meterkast ;-(

Ik heb ondertussen veel terug gelezen over SolarEdge...maar volgens mij kom ik er niet onderuit...
de bovenste 10 (hoogte max 8 meter) liggen ongeveer op 33graden en de onderste 8 (hoogte max 4 meter) op iets van 20 graden..

De hele techniek is voor mij nog abracadabra maar de prijs is na enige offertes wel 25% lager geworden, dus dat stemt positief!

• Rol-Co

Rol-Co

wwwmarcel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:18:
sorry, ik wilde voornamelijk SolarEdge belichten...

op een of andere manier zie ik toch iedere keer weer negatieve reacties op dit product en nu kwam een collega van mij er ook nog eens mee...dat leveranciers gepushed werden om Solaredge te verkopen.

Mijn dak is niet geheel schaduw..het ligt zuid-oost..(windrichting O / 112°)
in de ochtend een beetje last van wat bomen...maar als hij bovenaan staat gaat het goed.

bbbrumbrum: ik vind het er niet verkeerd uitzien..ik dacht wel een zwart frame/omlijsting en het lijkt dat dat bij jullie nog wel wit of aluminium is.

RoD: het staat niet specifiek met aantallen in de offerte..maar bij de gebruikte onderdelen staat:

Longi Solar
SolarEdge SE 6000
Optimizers
en Esdec montage

Daarnaast komt het wel over als een degelijk bedrijf die ook warmtepompen doen.
In hun brochure staat ook materialen van uitsluitend leveranciers uit de top10 wereld wijd.

de terug verdientijd is wel een jaar langer omdat er ook nog 1000.- bijkomt voor nwe meterkast ;-(

Ik heb ondertussen veel terug gelezen over SolarEdge...maar volgens mij kom ik er niet onderuit...
de bovenste 10 (hoogte max 8 meter) liggen ongeveer op 45graden en de onderste 8 (hoogte max 4 meter) op iets van 30 graden..

De hele techniek is voor mij nog abracadabra maar de prijs is na enige offertes wel 25% lager geworden, dus dat stemt positief!
Je hebt 4 verschillende hoeken, dus of 4 strings maken, of iets van SE of tigo optimizers.
Een meterkast hoeft geen 1000,- te kosten als je naar 3 fase gaat hoor, je kan de meterkast ook gewoon op 1 fase houden met de huidige kast en toch 3 fase opwekken als de aansluiting 3 fase is.

• wwwmarcel
Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Een meterkast hoeft geen 1000,- te kosten als je naar 3 fase gaat hoor, je kan de meterkast ook gewoon op 1 fase houden met de huidige kast en toch 3 fase opwekken als de aansluiting 3 fase is.
sorry, hierin ben ik ook een leek...
Ik begrijp niet hoe ik de aansluiting 3 fase kan doen als de meterkast 1 fase is...

we hebben nu een 1 fase meterkast met 9 groepen...voor de zonnepanelen moet er dan sowieso dan 1 groep bij.

ik had begrepen dat ik op 1 fase max iets van 4000Kwh kon opvangen wat neer kwam op 14/15 panelen...

• busscherski
@Rol-Co
Heeft TS niet gewoon 2 hoeken? Namelijk 33 graden en 20 graden?
En maak je geen zorgen over bijvoorbeeld 5 graden verschil in helling. Daar werkt een string omvormer nog goed genoeg mee. Ik monitor een 'plat' dak van een bedrijfshal maar die heeft meer dan 5 graden verschil in helling tussen begin en eind. Omdat het toch een beetje bol is. Merk ik niets van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4cBeIOAQXXbRGW-OCblKhdYAU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b41guPAIDiHWjpy1M7aLWEbj.png?f=fotoalbum_large

Even gesimuleerd met een 5 kW enkelfase omvormer. Topt maar 0.3% af op jaarbasis. Financieel denk ik een betere keuze dan een 6 kW omvormer.
En je voldoet er meteen mee aan de max 5 kW onbalans invoeden regel.

Zolang de schaduw niet significant is heb je hier een veel betrouwbaarder systeem aan. Geen kans op SE optimisers die kapot kunnen (en best vaak kapot gaan).

edit: max 4000 kWh per jaar opvangen?
Met deze 16 panelen kom je al op 5400 kWh. En als je wilt kan het nog veel gekker op een 5 kW omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 18-06-2020 22:07 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Geen idee maar zie hier 4 dakvlakken.

@wwwmarcel
Je hebt wel een 3 fase aansluiting nodig die je aanvraagt via mijn aansluiting.nl, de meterkast kan je later ook nog doen, voor nu heb je alleen een 3 fase hoofdschakelaar nodig.

Mooier is het wel om de kast 3 fase te maken of te vervangen, elke fase een ALS en 3-4 groepen waar je de verbruikers mooi kan verdelen, laden van een EV kan dan met 3 fase, warmtepomp enz enz.

[ Voor 59% gewijzigd door Rol-Co op 18-06-2020 22:20 ]

• wwwmarcel
Rol-Co:
veranda en dakkapel is uiteindelijk afgevallen...

busscherski:
wat bedoel je met
Financieel denk ik een betere keuze dan een 6 kW omvormer.

is de betere keuze om 1 fase aan te houden?

(wellicht in de toekomst ook inductie koken ipv gas....)

[ Voor 12% gewijzigd door wwwmarcel op 18-06-2020 22:33 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:08
Voor wat het waard is:

Ik doe regelmatig inspecties van pv-installaties (in België) en kom daarbij veel solaredge tegen.

Ik hoor daar geen negatieve uitlatingen over van installateurs of eindklanten.

Nu moet ik zelf de kwaliteit van de omvormer niet beoordelen, enkel dat ie effectief mag aangesloten worden op het net en wat zijn maximale AC vermogen is.

Maar ik zie bijvoorbeeld wel solaredge omvormers van 10kVA waarop voor 25kWp aan panelen zijn aangesloten(en ze kunnen gaan tot 330%). En dat vind ik best wel knap, als het bij manier van spreken volle maan is dan start de omvormer op :)
Bij andere merken van omvormers lijkt mij die verhouding veel lager, eerder 120% tot max 200%.

• Rol-Co

Rol-Co

Wozmro schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:36:
Voor wat het waard is:

Ik doe regelmatig inspecties van pv-installaties (in België) en kom daarbij veel solaredge tegen.

Ik hoor daar geen negatieve uitlatingen over van installateurs of eindklanten.

Nu moet ik zelf de kwaliteit van de omvormer niet beoordelen, enkel dat ie effectief mag aangesloten worden op het net en wat zijn maximale AC vermogen is.

Maar ik zie bijvoorbeeld wel solaredge omvormers van 10kVA waarop voor 25kWp aan panelen zijn aangesloten(en ze kunnen gaan tot 330%). En dat vind ik best wel knap, als het bij manier van spreken volle maan is dan start de omvormer op :)
Bij andere merken van omvormers lijkt mij die verhouding veel lager, eerder 120% tot max 200%.
Denk niet dat de SE garantie dat dekt.

Een gewone string omvormer kan je ook veel aan hangen maar in NL gekkenwerk omdat je 50% meer kan opwekken met dezelfde panelen.

Als je meer panelen kwijt kan kan je beter voor het geld van de optimizers een paar extra panelen plaatsen, 3x raden wat meer opbrengt! Ook al ligt het soms in vreemde hoeken.

• busscherski
@wwwmarcel
3 fase of enkelfase, het kan allebei.
Qua aanschaf is enkelfase significant goedkoper. Inclusief meterkastaanpassing zal het zo`n 1000 euro schelen.
Qua netvoltage zit je met 3 fase in 99% van de gevallen beter, dat is wel weer een voordeel.
Weeg de voor en nadelen zelf maar af.

Die 5 kW omvormer topt 0.3% af op jaarbasis.
Dus je verliest 0.003*5400kWh=16.2 kWh -> 3.2 euro per jaar

https://www.europe-solarstore.com/solar-inverters/sma.html
De 6 kW omvormer kost bijvoorbeeld 75 euro meer.

Terugverdientijd van de upgrade van 5 naar 6 kW is 75/3.2=23 jaar.
Dat is langer dan de verwachte levensduur, financieel ben je dus beter af met de 5 kW versie.

En je voldoet aan de 5 kW regel.
En minder slecht netvoltage dan een 6 kW enkelfase omvormer.

@Wozmro
Jij ziet uiteraard alleen nieuwe systemen.
SE is op zich een prima systeem.
In Belgie zal het in verhouding minder vaak fout gaan dan in Nederland maar je hebt genoeg onkundige installateurs die een SE systeem verkeerd ontwerpen. Maar goed, dat is nog niet zozeer de fout van het product.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Vergeleken met een budget string omvormer (die overigens prima werkt) kost het zo`n 50 euro extra. Dat mag van mij best in sommige gevallen maar veel installateurs verkopen het ook in gevallen zonder schaduw.

De optimisers hebben 25 jaar garantie dus in theorie is het zorgenloos.
Bij sommige gebruikers is er na 5 jaar nog geen enkele optimiser kapot. Anderen hebben na een paar jaar al enkele optimisers kapot en kampen met een installateur die failliet of onwillig is.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

De omvormer flink onderdimensioneren kan een string omvormer in de meeste gevallen even goed. Met microomvormers zoals Enphase of APS kan dat inderdaad minder goed.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@wwwmarcel en allen:
Ik heb van je verschillende topics nu 1 topic gemaakt. Houdt het wel zo overzichtelijk. :Y

Wise enough to play the fool

• wwwmarcel
okay, thanks!
Pagina: 1