Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Harribo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:53:
[...]

Ja maar beste man (of vrouw), je vergeet dat als je in een uitkering zit, er niet structureel (veel) loon binnen komt om over te houden.
Dus een pot is eigenlijk wel noodzaak sommige bijkomende kosten te kunnen betalen (ziektekosten, witgoed etc) . Het leven is helaas een stuk duurder geworden de afgelopen jaren.
5000 is dan wel fors maar ik begrijp het wel.
Nu zullen de meeste mensen wel familie of vrienden hebben die zullen bijspringen. Dat heb ik niet, daarom wil ik voorbereid zijn, een buffer hebben voor noodgevallen. Geen geld is geen eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Als je je spaarzame levenshouding niet wilt aanpassen, dan is het misschien een idee om te kijken of je een vorm van oudedagsvoorziening kunt opbouwen. Waarschijnlijk heb je zelfs bij Wajong nog wel een beetje fiscale ruimte (ook van voorgaande jaren) om bv met banksparen een aanvullinkje op de AOW op te bouwen. Het mes snijdt dan aan drie kanten: je vermogen daalt, de storting kun je van de belastingen aftrekken zodat je minder belastingen hoeft te betalen en je hebt later, na de AOW leeftijd, iets meer ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:26:
[...]
Wat een negativiteit. Is het dan beter idee om alle remmen los te gooien en alles uit te geven? Ik weet niet wat meer tenenkrommend is. Sparen omdat je geen schulden wilt maken of uitgeven en anderen voor je fouten laten opdraaien?
Nee het is beter om gewoon door te gaan op deze voet met sparen en normaal je belastingen te betalen.

Kap met het zien van belasting betalen als straf. Dat is het niet. Het is de norm. Doordat jij goed kan sparen behoor je nu tot de norm ipv de uitzonderinssituatie die kwijtschelding krijgt. Dan moet je niet terug willen naar die situatie alleen maar voor die kwijtschelding. Die heb je niet nodig want jij hebt je centjes wel op orde.

[ Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 01-04-2020 12:06 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18

Honesty

kattenneus!

Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:58:
[...]
Nu zullen de meeste mensen wel familie of vrienden hebben die zullen bijspringen. Dat heb ik niet, daarom wil ik voorbereid zijn, een buffer hebben voor noodgevallen. Geen geld is geen eten.
Het voordeel van wajong is natuurlijk wel dat dat inkomen voor de rest van je leven is. Mijn vrouw heeft het ook en het is eigenlijk een garantie voor de rest van je leven. Het kan alleen meer worden door middel van werk of als je studie afrond(hbo of wo) maar een buffer is altijd een goed idee en de prijs is ook goed wij betalen alleen al voor het huis 600, ik heb hem verleden week nog betaald. Mijn tip zal zijn in een keer betalen da ben je er vanaf en de rest van het jaar lekker doorsparen.
Denk wel aan andere bijzondere bijstand waar je wel recht op hebt. Gemeentelijke zorgverzekering of individuele inkomens toeslagen sportfondsen etc etc

Kijk anders op https://berekenuwrecht.nibud.nl/#/panel/0

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:40:
[...]
Een drugsverslaving is daarmee niet te vergelijken. Deze mensen hebben hulp nodig.

Maar hoe zit het dan met mensen die allerlei luxe goederen aanschaffen waardoor zij op papier arm lijken en daardoor wel in aanraking komen voor kwijtschelding? Ik vind het alleen vervelend dat ik ervoor moet bloeden terwijl ik erg zuinig leef om een buffer op te bouwen.
Ik snap je gevoel heel goed en het is heel makkelijk om zo te denken. Gemak is fijn en discipline doet pijn. Maar dit is de situatie in Nederland. Je hebt nergens zomaar recht op, met wat discipline kom je veel verder en gezien het je gelukt is nu 5k te sparen ben je op de goede weg, en uit het goede hout gesneden.

Maak je eigen keuzes, kijk niet wat anderen doen, wat wil jij met jouw leven. Op je 40ste nog steeds een uitkering? Je hebt Wajong dus neem ik aan dat je zo oud nog niet bent. Wil je een eigen huis, elk jaar een lange reis maken, mooie auto, vrijwilligerswerk in Zuid-Amerika. Wat drijft jou? Handel daar naar. Overal is een wel plan voor nodig, maar met een uitkering worden veel van deze zaken wel moeilijk.

Discpline weighs ounces, regret weighs tons.
[...]

Ja maar beste man (of vrouw), je vergeet dat als je in een uitkering zit, er niet structureel (veel) loon binnen komt om over te houden.
Dus een pot is eigenlijk wel noodzaak sommige bijkomende kosten te kunnen betalen (ziektekosten, witgoed etc) . Het leven is helaas een stuk duurder geworden de afgelopen jaren. En met een vvd aan het roer wordt het er slechter op tenzij je al rijk bent.
Maar een uitkering voor zover ik weet een overbrugging en niet bedoeld voor het leven, als het de laatste jaren duurder is geworden, zorg dan dat je zonder uitkering je leven in beter vaarwater brengt, zonder heel clichématig de VVD de schuld te geven. Een spaarpot is precies bedoeld voor jaarlijks terugkerende en daarmee zeer voorspelbare uitgaven als een OZB aanslag.

[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 01-04-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
[,

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:40 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Zo zijn veel sociale regelingen gemaakt voor mensen die aan de onderkant van de samenleving bungelen. Die elk dubbeltje twee of drie keer om moeten draaien voordat ze het uit kunnen geven. En die zich dus geen vakantie kunnen permitteren.

Dan zijn er mensen zoals de TS die niet elk dubbeltje om hebben hoeven draaien, maar dat wel gedaan hebben en dus een buffer opgebouwd hebben.
Daar tegenover staan de mensen die net als de TS niet elk dubbeltje om hebben hoeven draaien en dat ook niet gedaan hebben, maar dat geinvesteerd hebben in een nieuwe 60" OLED TV

De regel dat je met "eigen vermogen" geen aanspraak mag maken op regels die bedoelt zijn voor de mensen in de onderkant van de samenleving is ook logisch. Geef de bevolking een vinger en die vinger wordt tot het maximale uitgewrongen om de laatste cent financieel voordeel te vissen.

We kunnen in deze samenleving, de zorgstaat niet slopen, dat zou Amerikaanse praktijken opleveren en veel daklozen maken. We kunnen de regels niet versoepelen, anders wordt er veel te veel misbruik van gemaakt.

Vergaard vermogen (schenking van een overleden tante, boomendebitcoinbusiness etc.) zou een prima reden zijn om de regelingen voor de onderkant van de samenleving te schrappen voor die persoon. De regelingen zijn bedoelt voor mensen die het zonder niet zouden redden. Die persoon redt het wel eventjes, beetje zonde om de samenleving daarmee te belasten.

Dat er dan nog mensen zijn die tussen wal en schip belanden zal altijd blijven. Heel lullig, niks meer aan te doen, tenzij we de regels helemaal op de schop gooien en beginnen aan dingen als vast basisinkomen voor iedere Nederlander in combinatie met het schrappen van alle subsidieregelingen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
M2M schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:01:
Dat er dan nog mensen zijn die tussen wal en schip belanden zal altijd blijven. Heel lullig, niks meer aan te doen, tenzij we de regels helemaal op de schop gooien en beginnen aan dingen als vast basisinkomen voor iedere Nederlander in combinatie met het schrappen van alle subsidieregelingen.
Sommige dingen zijn wel relatief eenvoudig aan te passen. Als het minimum 50 euro per maand hoger zou zijn, dan was dit hele circus met kwijtscheldingen niet nodig geweest. Daar hoef je dan dus niet meteen een basisinkomen voor in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:59
pennywiser schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:16:
[...

Maar een uitkering voor zover ik weet een overbrugging en niet bedoeld voor het leven, als het de laatste jaren duurder is geworden, zorg dan dat je zonder uitkering je leven in beter vaarwater brengt, zonder heel clichématig de VVD de schuld te geven. Een spaarpot is precies bedoeld voor jaarlijks terugkerende en daarmee zeer voorspelbare uitgaven als een OZB aanslag.
Ooit gehoord van mensen die er niks aan kunnen doen dat ze een uitkering hebben voor het leven? Er zijn bar weinig mensen die graag in een uitkering zitten. Ik ook niet.
Typisch de kortzichtige reactie zoals van een vvd-er. Die leven vaak zwart wit gezegd in werelden waarin je die keuze wel hebt en geen weet hebben van hoe het werkelijk elders in elkaar kan steken.

Maar enfin dit wordt een andere discussie. Ff off topic.
Ik heb trouwens weinig te klagen hoor maar het wordt wel penibeler.

Geloof dat de ts nu wel aardig wat feedback heeft niet? Kom je eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
Harribo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:52:
[...]

Ooit gehoord van mensen die er niks aan kunnen doen dat ze een uitkering hebben voor het leven? Er zijn bar weinig mensen die graag in een uitkering zitten. Ik ook niet.
Typisch de kortzichtige reactie zoals van een vvd-er. Die leven vaak zwart wit gezegd in werelden waarin je die keuze wel hebt en geen weet hebben van hoe het werkelijk elders in elkaar kan steken.

Maar enfin dit wordt een andere discussie. Ff off topic.
Ik heb trouwens weinig te klagen hoor maar het wordt wel penibeler.

Geloof dat de ts nu wel aardig wat feedback heeft niet? Kom je eruit?
Mensen in een pavlov kortzichtig noemen vind ik dan weer erg typisch. Succes verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:26:
[...]
Wat een negativiteit. Is het dan beter idee om alle remmen los te gooien en alles uit te geven? Ik weet niet wat meer tenenkrommend is. Sparen omdat je geen schulden wilt maken of uitgeven en anderen voor je fouten laten opdraaien?
Nu, dit heeft niks met negativiteit te maken, maar dat is gewoon mijn mening. Je kunt er van alles bij gaan halen en het is ook goed dat je spaargeld hebt weten op te bouwen, maar ik blijf bij mijn mening dat toeslagen en kwijtschelding iets is waar je gebruik van maakt, omdat je het nodig hebt en niet omdat je er recht op hebt.
fsfikke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:33:
[...]

Ik ben ook niet vrijgesteld van die belastingen, maar dan ga ik er toch nog niet over nadenken om een drugsverslaving te beginnen zodat ik niet meer hoef te werken en vrijstelling kan vragen voor een paar belastingen 8)7
De ontvangers van een Wajong-uitkering zijn inderdaad divers. Dat varieert van mensen met gedragsproblemen (zoals ADHD), mensen met een verslaving (waar ook niemand voor kiest) tot mensen met allerlei akelige ziektes of die alleen met hun mond een rolstoel kunnen bedienen. Het zo te stellen is imo ook wel kort door de bocht en zelfs pijnlijk.
[...]

Dus een pot is eigenlijk wel noodzaak sommige bijkomende kosten te kunnen betalen (ziektekosten, witgoed etc) . Het leven is helaas een stuk duurder geworden de afgelopen jaren. En met een vvd aan het roer wordt het er slechter op tenzij je al rijk bent.
Dat is helemaal afhankelijk van het soort uitkering dat je hebt. Er zijn uitkeringen waarbij je 2 tot 3x modaal hebt, zonder toeslagen (waar je dan logischer wijze ook geen recht op hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Peatsmoke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:14:
[...]

De ontvangers van een Wajong-uitkering zijn inderdaad divers. Dat varieert van mensen met gedragsproblemen (zoals ADHD), mensen met een verslaving (waar ook niemand voor kiest) tot mensen met allerlei akelige ziektes of die alleen met hun mond een rolstoel kunnen bedienen. Het zo te stellen is imo ook wel kort door de bocht en zelfs pijnlijk.
Voor de goede orde, ik stel wajongers niet gelijk aan drugsverslaafden. De analogie sloeg op de stelling dat je beter je leven naar de klote kan laten gaan omdat je anders bestraft wordt met belastingen. Waarom zou dat alleen voor wajongers gelden? Misschien is het voor mensen die de hele dag werken en bijna de helft van hun inkomen sowieso al aan loonbelasting kwijt zijn, nog wel oneerlijker dat ze ook nog gemeentelijke belastingen moeten betalen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
pennywiser schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:08:
[...]

Mensen in een pavlov kortzichtig noemen vind ik dan weer erg typisch. Succes verder.
De reactie noemde ik kortzichtig, de mensen niet. Whatever.
Peatsmoke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:14:
[...]
Dat is helemaal afhankelijk van het soort uitkering dat je hebt. Er zijn uitkeringen waarbij je 2 tot 3x modaal hebt, zonder toeslagen (waar je dan logischer wijze ook geen recht op hebt).
Das nog waar ook inderdaad. Maar die heeft de ts niet.

Ik betaal maar braaf mijn deel, scheelt een hoop gedoe. Zeker hier.

Ze hebben hier in het noorden daarvoor nl. het Noordelijk Belastingkantoor. Dat is een zooitje daar. Stond ook paar keer in de krant.
Mensen werden zo maar ten onrechte aangemerkt als wanbetalers terwijl er nog zaken liepen. Ze werkten daar gewoonweg niet aan de zaken maar ze stuurden wel oa uitzetbrieven rond. Dat gaf nogal wat commotie. Mensen schrokken enorm.
Hoop dat het bij ts in de woonplaats beter is geregeld.

[ Voor 68% gewijzigd door Harribo op 01-04-2020 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:43:
[...]

Voor de goede orde, ik stel wajongers niet gelijk aan drugsverslaafden. De analogie sloeg op de stelling dat je beter je leven naar de klote kan laten gaan omdat je anders bestraft wordt met belastingen. Waarom zou dat alleen voor wajongers gelden? Misschien is het voor mensen die de hele dag werken en bijna de helft van hun inkomen sowieso al aan loonbelasting kwijt zijn, nog wel oneerlijker dat ze ook nog gemeentelijke belastingen moeten betalen?
Oké! Dan is dat misverstand uit de wereld! ;) (#doeenslief in de tijd van Corona :) )

Belasting betalen voelt altijd oneerlijk, totdat je over de A2 van Amsterdam naar Maastricht rijdt, zonder dat je door gaten in het wegdek je auto vernield krijgt. We betalen allemaal teveel belasting voor ons gevoel, maar van de andere kant krijgen we er ook een hele hoop voor terug, al zijn we ons daar niet altijd van bewust.
Harribo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:55:
[...]

De reactie noemde ik kortzichtig, de mensen niet. Whatever.

[...]

Das nog waar ook inderdaad. Maar die heeft de ts niet.

Ik betaal maar braaf mijn deel, scheelt een hoop gedoe. Zeker hier.

Ze hebben hier in het noorden daarvoor nl. het Noordelijk Belastingkantoor. Dat is een zooitje daar. Stond ook paar keer in de krant.
Mensen werden zo maar ten onrechte aangemerkt als wanbetalers terwijl er nog zaken liepen. Ze werkten daar gewoonweg niet aan de zaken maar ze stuurden wel oa uitzetbrieven rond. Dat gaf nogal wat commotie. Mensen schrokken enorm.
Hoop dat het bij ts in de woonplaats beter is geregeld.
Als het een troost voor je is: in het uiterste Zuiden is het ook een zooi en ik mag dit jaar ook 13% meer gemeentelijke belastingen betalen als vorig jaar. Gelukkig heb ik er niet zo'n last van, maar er zijn hier ook mensen die dit keihard in de beurs voelen...

[ Voor 33% gewijzigd door Peatsmoke op 01-04-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Peatsmoke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:41:
[...]
Als het een troost voor je is: in het uiterste Zuiden is het ook een zooi en ik mag dit jaar ook 13% meer gemeentelijke belastingen betalen als vorig jaar. Gelukkig heb ik er niet zo'n last van, maar er zijn hier ook mensen die dit keihard in de beurs voelen...
Ook onterecht mensen dwangprocedures etc opleggen?
Belastingen op zich zijn nooit leuk maar iets wat erbij hoort. Leuker kunnen we het niet maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 03:10:

Is dit de normale gang van zaken? Ik ben totaal niet bekend met dit soort ingewikkelde procedures en papieren.
Is dit het eerste jaar dat jij gemeente- en waterschapsbelasting moet betalen? Dat antwoord lees ik nergens terug.
SmurfLink schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Tja, dat is het nadeel dat grote steden zoals waar ik woon een vast bedrag per huishouden wordt betaald. Niet per persoon. Ik betaal in mijn eentje net zo veel als een gezin van 4. Ontzettend krom, maar helaas de realiteit.
Desondanks waren er in 2019 slechts 21 gemeenten in Nederland met dezelfde afvalstofheffing voor één- en meerpersoonshuishoudens.
Honesty schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:10:
[...]

Mijn tip zal zijn in een keer betalen da ben je er vanaf en de rest van het jaar lekker doorsparen.
Aan het in termijnen betalen zijn geen extra kosten verbonden. Daarnaast is er alsnog kwijtschelding mogelijk voor de bedragen die niet langer dan 3 maanden geleden zijn betaald als de TS later in het jaar wel voldoet aan de eisen.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Géén moraliserende verhalen over weer aan het werk gaan of dat TS gewoon moet betalen omdat hij/zij een uitkering krijgt. En géén tips over belastingontduiking! De volgende die dat doet kan een stevige waarschuwing tegemoet zien.