Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klebsiella
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05-2020
Onlangs werd mij erop gewezen dat ik ''kwijtschelding'' kon aanvragen betreffende de gemeentelijke belastingen. Nu heb ik alle benodigde documenten naar hen toegezonden en blijkt dat ik helemaal geen kwijtschelding kan krijgen.

Heb nu een aanslag van circa €600 euro gekregen, een bedrag waar ik enorm van schrik. Ik heb er slapeloze nachten van.

Ik krijg per maand €1000 euro Wajong, exclusief huurtoeslag en zorgtoeslag. Omdat ik altijd voorbereid wil zijn op nare tijden probeer ik altijd te sparen, een buffer een te houden.

Nu blijkt dat je helemaal geen spaargeld mag hebben om in aanraking te komen voor kwijtschelding. Dat houdt in dat ik nu mijn noodbuffer aan moet spreken terwijl ik daar juist hard voor gespaard heb.

Buffer is €5000 euro, bedoeld voor als de pc, wasmachine kapot is. Hiervoor heb ik best lang op een houtje voor moeten bijten, want Wajong is echt geen vetpot maar dan vind ik het wel erg merkwaardig dat hier geen rekening mee wordt gehouden.

Is dit de normale gang van zaken? Ik ben totaal niet bekend met dit soort ingewikkelde procedures en papieren. Er is niemand die mij daarbij kan helpen en de sociale raadslieden zijn ook wegbezuinigd.

Hoe zit het dan bij mensen die automatisch kwijtschelding krijgen op basis van hun minima inkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door klebsiella op 31-03-2020 03:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Feitelijk staat het antwoord op de de site van de overheid:
Wanneer kom ik in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
Als u de gemeentelijke belasting niet kunt betalen, kunt u uw gemeente vragen om kwijtschelding.
Blijkbaar concludeert de overheid dat je je belastingen kan betalen , je hebt immers eigen vermogen.
Als de regels zo zijn ,kunnen wij daar ook niets aan veranderen, het spijt me.

edit:
Hier staat het nog duidelijker:
Regels en voorwaarden kwijtschelding
Het heeft geen zin om kwijtschelding aan te vragen in vijf gevallen
..
..
Als het totale saldo op al uw bankrekeningen samen boven een bepaald bedrag uitkomt. In de wetgeving staat precies hoe dit bedrag berekend wordt. In het algemeen komt het per huishouden hierop neer:
Het bedrag dat u ongeveer samen op uw bankrekeningen mag hebben is:
- bij een alleenstaande € 1.500,
@hieronder:
Undertaker2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 03:52:
Lees je in in de regels en voorwaarden en pak zaken op basis daarvan slim aan en wees op papier de arme sloeber ;)
Ik neem aan dat je hier niet hint naar belastingontduiking of -ontwijking, dat is namelijk een misdrijf en dan is TS nog veel verder van huis ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Henk007 op 31-03-2020 03:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Vervelend inderdaad, maar zo werkt het helaas vaak wel. Je wordt in feite 'gestraft' voor het verantwoord met geld omgaan.

Toen ik in een grijs verleden tijdelijke uitkering aanvroeg werd dit ook afgewezen. Reden: Ik had een paar maanden eerder de rest van mijn studieschuld van een paar duizend euro één keer afgelost. Dit werd gezien als een soort 'wegsluizen' van geld en omdat het ook maar een paar maanden geleden was werd dit bedrag alsnog meegerekend met mijn eigen vermogen.

Net als toen bij mij valt in jouw geval er nu denk ik ook niets meer aan te doen. Die 600 euro zal toch betaald moeten worden. Ik zou zeggen, wees voor de volgende ronde beter voorbereid. Lees je in in de regels en voorwaarden en pak zaken op basis daarvan slim aan en wees op papier de arme sloeber ;)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:25
iedereen moet betalen voor het afval ophalen en het feit dat de gemeente zorgt dat het riool werkt en je naar de wc kunt.

Ook als je wahjong hebt.

Dat kost je dus 50 euro per maand

Die kan je niet zo maar kwijtgescholden krijgen

Dit heeft niets te maken met "gestraft"worden.

Dat moet je gewoon betalen net zoals iedereen..

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Undertaker2
Topicstarter zoals hij zelf schrijft heeft op een houtje gebeten en met heel veel moeite spaargeld bij elkaar gesprokkeld voor onvoorziene omstandigheden. En het is zo begrijp ik in zijn situatie uitsluitend dát spaargeld dat maakt dat hij geen kwijtschelding kan krijgen.

Zet dit tegenover Bert van de overkant die elke dag ladderzat op z'n krukje voor de deur zit met een krat bier, die leeft van dag tot dag en niet eens spaart voor als z'n wasmachine stuk gaat... die kan wél kwijtschelding krijgen.

Hoewel de regels en voorwaarden juridisch allemaal best kloppen, zijn en blijven dit wel de ongelukkige gevolgen voor mensen die het juist wél goed willen doen. En dat het soms wat ongelukkig kan uitpakken blijkt uit het feit dat dit topic hier gestart is en het voorbeeld wat ik zelf gaf.

Het heeft nu even niet alleen maar te maken met 'iedereen moet nou eenmaal betalen' Dan heb je niet helemaal door waar het hier nu om gaat.

Anyway, topicstarter had dus beter maar z'n geld kunnen uitgeven om onder een bepaalde grens te komen. Dat was in dit geval 'slimmer' geweest. Je kan bijvoorbeeld ook kijken naar de pijldatum. Dat kan het gemiddelde zijn van wat op 31 dec en 1 jan op je rekening staat. Of ze nemen het gemiddelde van de afgelopen drie maanden etc etc. Er is niks mis mee om hier op in te spelen en te zorgen dat je niet bijvoorbeeld net 125 euro boven de grens uitkomnt.

[ Voor 14% gewijzigd door Undertaker2 op 31-03-2020 04:35 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• boyette
Undertaker2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 04:27:
Topicstarter zoals hij zelf schrijft heeft op een houtje gebeten en met heel veel moeite spaargeld bij elkaar gesprokkeld voor onvoorziene omstandigheden. En het is zo begrijp ik in zijn situatie uitsluitend dát spaargeld dat maakt dat hij geen kwijtschelding kan krijgen.

Zet dit tegenover Bert van de overkant die elke dag ladderzat op z'n krukje voor de deur zit met een krat bier, die leeft van dag tot dag en niet eens spaart voor als z'n wasmachine stuk gaat... die kan wél kwijtschelding krijgen.

Hoewel de regels en voorwaarden juridisch allemaal best kloppen, zijn en blijven dit wel de ongelukkige gevolgen voor mensen die het juist wél goed willen doen. En dat het soms wat ongelukkig kan uitpakken blijkt uit het feit dat dit topic hier gestart is en het voorbeeld wat ik zelf gaf.

Het heeft nu even niet alleen maar te maken met 'iedereen moet nou eenmaal betalen' Dan heb je niet helemaal door waar het hier nu om gaat.

Anyway, topicstarter had dus beter maar z'n geld kunnen uitgeven om onder een bepaalde grens te komen. Dat was in dit geval 'slimmer' geweest. Je kan bijvoorbeeld ook kijken naar de pijldatum. Dat kan het gemiddelde zijn van wat op 31 dec en 1 jan op je rekening staat. Of ze nemen het gemiddelde van de afgelopen drie maanden etc etc. Er is niks mis mee om hier op in te spelen en te zorgen dat je niet bijvoorbeeld net 125 euro boven de grens uitkomnt.
Persoon in kwestie kan niet werken en heeft daardoor een wahjong.

Ja de situatie kan inderdaad veel erger zijn.

Dat je naast je wahjong ook een alcohol probleem hebt of ernstige psychiatrische aandoening waardoor je al je geld uitgeeft en je dus ook dat niet meer onder controle hebt.

Voor die groep die dus in een nog veel zorgelijkere situatie verkeren kan er dan ook nog kwijtschelding plaats vinden van de gemeentelijke kosten.

Dat heeft deze persoon niet. De wahjong is er voor gemaakt dat je rond kan komen en normaliter ook de gemeentelijke belastingen kunt betalen.

Dat je dan niet of maar heel beperkt kan sparen is normaal daar voorziet de wahjong ook niet in.

Wat is nu het probleem precies?
Nee dat geld wat TS over heeft is onder andere ook bedoelt voor de gemeentelijke kosten..

en dat geld is er ook gewoon..

die 600 euro is geen spaargeld
dat is geld wat je van de staat hebt gekregen om onder andere de gemeentelijke belastingen te voldoen..

en bovendien is dat iets waar je het hele jaar nog geld voor overhoudt.

dus je kan 50 euro per maand in de komende tijd opzij houden

en dan hoef je niet aan die 5000 euro te komen..
nou ja.. voor de afgelopen 3 maanden dan nog wel

[ Voor 17% gewijzigd door boyette op 31-03-2020 04:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Undertaker2
boyette schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 04:42:
[...]

Ja de situatie kan inderdaad veel erger zijn.

Dat je naast je wahjong ook een alcohol probleem hebt of ernstige psychiatrische aandoening waardoor je al je geld uitgeeft en je dus ook dat niet meer onder controle hebt.
Dit is natuurlijk helemaal niet wat ik bedoelde met het voorbeeld ... het gaat er om dat mensen die willens en wetens onverantwoord doen vanuit de gedachte 'dont care' wel kwijtschelding krijgen en dat dát het contrast is met het verantwoorde gedrag van topicstarter... en dat snap jij volgens mij ook heus wel.

Anyway, voor de topicstarter: wees goed op de hoogte van regels en uitzonderingen en wees daarmee beter voorbereid voor de volgende ronde. Dan kan je welicht nog ergens op inspelen is het op z'n minst geen verassing meer.

[ Voor 37% gewijzigd door Undertaker2 op 31-03-2020 04:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
In alle redelijkheid; 5000 - 600 geeft nog genoeg ruimte om een pc cq wasmachine aan te schaffen en als deze nu nog niet aan vervangen toe zijn. Kun je die buffer ook weer langzaam aanvullen :)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:15
Undertaker2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 04:44:
[...]

Dit is natuurlijk helemaal niet wat ik bedoelde met het voorbeeld ... het gaat er om dat mensen die willens en wetens onverantwoord doen vanuit de gedachte 'dont care' wel kwijtschelding krijgen en dat dát het contrast is met het verantwoorde gedrag van topicstarter... en dat snap jij volgens mij ook heus wel.

Anyway, voor de topicstarter: wees goed op de hoogte van regels en uitzonderingen en wees daarmee beter voorbereid voor de volgende ronde. Dan kan je welicht nog ergens op inspelen is het op z'n minst geen verassing meer.
Door zo te redeneren kun je natuurlijk blijven praten over subsidies en kwijtschelding tot iedereen alles maar gratis krijgt of niemand iets krijgt.

Belasting is iets wat wij allemaal moeten betalen, enkele gevallen daar gelaten omdat de financiën er niet zijn. Bij TS zijn ze er wel (geld van overheid / werkende burgers) en moet hij dus betalen.

Ik snap het punt best dat als hij het uitgegeven had hij niets had hoeven te betalen, maar naar mijn idee zou dat niet netjes zijn. Hij kan het zelfs makkelijk betalen!
Zou ook mooi zijn als we dankbaar zijn voor de hulp die we krijgen en niet extra hulp gaan afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Kwijtschelding en bijvoorbeeld de bijstand zijn regelingen voor mensen die echt helemaal niets meer hebben en niets meer krijgen. Een allerlaatste vangnet van de overheid.

Als je wel iets hebt, of krijgt -ook al lijkt het weinig- kan het inderdaad zijn dat je niet van die voorzieningen gebruik kan maken. Wie kan sparen, kan meestal ook een stukje belasting betalen redeneert de overheid. Een overheid is een machine, die altijd naar meer belasting zal zoeken. Hoe meer je op je eigen benen kan staan, hoe meer belasting een overheid zal willen vorderen. Een overheid is permanent bezig manieren te vinden om meer belasting te vinden waar mogelijk -tenzij het afgeremt wordt door politici-, door het invoeren van nieuwe over verhogen van bestaande belastingen, en internationale verdragen.

Afbeeldingslocatie: https://www.shirts-bedrukken.nl/media/wysiwyg/werkkleding/bedrijfkleding-en-belastingdienst.jpg

Dit is wel allemaal voor een groter doel, door het heffen van meer belasting neemt de inkomensgelijkheid van mensen die werken toe, en kunnen we steeds meer voorzieningen betalen vanuit de overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door 3x3 op 31-03-2020 07:42 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sterker nog: die krijgt waarschijnlijk een wasmachine uit de bijzondere bijstand vanuit de gemeente als het nodig is.

Dat wil je bij deze regeling echt niet doen hoor. Volgens mij kan de regeling per gemeente verschillen, maar als je gebruik kunt maken van deze regeling dan heb je eigenlijk gewoon "niks".

Wat ik wel een beetje raar vind, is dat de rekening van de gemeente "als een verrassing komt". Die krijg je namelijk elk jaar en in de meeste gevallen wordt hij elk jaar ook weer ietsje hoger. Wel vind ik het bedrag van 600 euro voor een éénpersoonshuishouden wat aan de hoge kant. TS woont blijkbaar óf in een vrij groot huis (met Wajong niet heel waarschijnlijk), óf in een hele dure gemeente. Ik bedoel... wij hebben een koopwoning en zijn met z'n 3-en. We hebben geen groot huis, maar een gewone tussenwoning. Onze rekening (ex. afvalheffing i.v.m. diftar) is dit jaar 603 euro nogwat. Daar komt per keer dat ik het restafval aan straat zet nog een euro of 8 bij. Dat doen we dus ongeveer 1x per 2 maanden en dan kom ik in totaal op net iets meer dan 650 euro voor het hele jaar.

Ik bedenk me net nog een derde mogelijkheid: de waterschapsbelasting kan tegelijk met de gemeentebelastingen geheven worden en dan is het bedrag niet zo gek hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-03-2020 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 22:01

Tazzios

..

klebsiella schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 03:10:
Onlangs werd mij erop gewezen dat ik ''kwijtschelding'' kon aanvragen betreffende de gemeentelijke belastingen. Nu heb ik alle benodigde documenten naar hen toegezonden en blijkt dat ik helemaal geen kwijtschelding kan krijgen.

Heb nu een aanslag van circa €600 euro gekregen, een bedrag waar ik enorm van schrik. Ik heb er slapeloze nachten van.

..
En hoe ging dat dan voorgaande jaren toen je nog niet wist dat je überhaupt kwijtschelding kon aan vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02

Honesty

kattenneus!

Ik vind het ook een groot bedrag, heb je toevallig een eigen huis? Bij een eigen huis is je vermogen al zo hoog dat je doorgaans helemaal geen recht op kwijtschelding hebt.
Verder is het een vangnet waar je met 5k spaargeld dus geen aanspraak op hoeft te maken.

Ps hou ook in de gaten dat de vermogensvrijstelling voor bijzondere bijstand maar iets boven je buffer zit. Dus bij de volgende aanvraag bijzondere bijstand kan je daar mogelijk ook een afwijzing voor krijgen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb nu een aanslag van circa €600 euro gekregen, een bedrag waar ik enorm van schrik.
Neem contact op met de gemeente en zorg voor een betalingsregeling. Uiteindelijk ga je die €600 betalen maar dan in termijnen, het verzacht de pijn maar zorgt er wel voor dat je de pijn langer houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bijna alle gemeentes accepteren betalen in termijnen, dan is die 600 euro een stuk minder erg om op te hoesten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
boyette schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 04:12:
iedereen moet betalen voor het afval ophalen en het feit dat de gemeente zorgt dat het riool werkt en je naar de wc kunt.

Ook als je wahjong hebt.

Dit dus. Ook gek is dat dit blijkbaar als verrassing komt. Dit is bij elk huis waar je zelfstandig woont zo, dus als je een budget maakt voor maandelijkse kosten is dit een van de posten, vaak rond €50 inderdaad.

In veel gemeentes is het mogelijk deze belasting via automatische incasso in termijnen te betalen, bv. 10 maandelijkse termijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 23:19
Koptelefoontje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 06:53:
[...]

Door zo te redeneren kun je natuurlijk blijven praten over subsidies en kwijtschelding tot iedereen alles maar gratis krijgt of niemand iets krijgt.

Belasting is iets wat wij allemaal moeten betalen, enkele gevallen daar gelaten omdat de financiën er niet zijn. Bij TS zijn ze er wel (geld van overheid / werkende burgers) en moet hij dus betalen.
Maar eigenlijk is dat hele circus van toeslagen toch ridicuul. Je bepaalt als overheid een bestaansminimum waarvan je zou moeten kunnen leven, maar omdat je daar niet van kunt leven verzinnen we ook maar allerlei toeslagen en kwijtscheldingen? Dan is dat minimum dus veel te laag.

Eigenlijk zou je dus als overheid dat minimum een trapje hoger moeten maken, zodat die vrijstellingen en zaken als zorgtoeslag niet meer nodig zijn. Dan krijg je ook geen scheve ogen omdat de een het wel krijgt terwijl die alles over de balk gooit, en de ander niet.

Voor klebsiella: ja, het is pech, je zult moeten betalen. De overheid redeneert dat je voldoende eigen geld hebt om het te betalen en bovendien heb je dus blijkbaar voldoende capaciteit om te sparen, dan kun je dat maandelijkse spaargeld dos ook voor deze lasten gebruiken. Dat je daarvoor op een houtje moet bijten is voor hen niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:04:
[...]

Maar eigenlijk is dat hele circus van toeslagen toch ridicuul. Je bepaalt als overheid een bestaansminimum waarvan je zou moeten kunnen leven, maar omdat je daar niet van kunt leven verzinnen we ook maar allerlei toeslagen en kwijtscheldingen? Dan is dat minimum dus veel te laag.

Eigenlijk zou je dus als overheid dat minimum een trapje hoger moeten maken, zodat die vrijstellingen en zaken als zorgtoeslag niet meer nodig zijn. Dan krijg je ook geen scheve ogen omdat de een het wel krijgt terwijl die alles over de balk gooit, en de ander niet.
De 'andere toeslagen' zijn er niet alleen voor het minimum, die zijn er ook voor die hele groep daarboven. Je kan het minimum wel omhoog gooien, maar daarmee heb je niet bepaald de mensen die 110% minimum zitten, die ook recht op (een deel) zorg/huurtoeslag hebben. Andersom met kwijtscheldingen, dat is voor mensen die 90% minimum zitten, die letterlijk niet de ruimte hebben om die 5000 te kunnen sparen.

Scheve ogen zal je altijd hebben, ongeachte of je onderin of bovenin zit (of in het midden), of welke situatie daartussen (alleen, samenwonend, kinderen etc) dan ook.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:18
Het is een bekend probleem dat de grens voor eigen vermogen bij een uitkering te laag is.

Hierdoor kunnen mensen met een uitkering niet voldoende buffer aanhouden waardoor ze meer stress ervaren en snel in de problemen kunnen komen bij een financiele tegenslag.

Verder kan je je afvragen of TS kwijtschelding nodig heeft. Maar als hij op basis van inkomen dat wel heeft maar op basis van vermogen (dus buffer) niet is dat een kwalijke zaak omdat je zo mensen dwingt financiele risicos te nemen door geen buffer aan te houden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
d:)b trouwens dat je zo hebt kunnen (be)sparen. De meesten doen je dat niet na.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 14:23

Ik krijg per maand €1000 euro Wajong, exclusief huurtoeslag en zorgtoeslag. Omdat ik altijd voorbereid wil zijn op nare tijden probeer ik altijd te sparen, een buffer een te houden.

Nu blijkt dat je helemaal geen spaargeld mag hebben om in aanraking te komen voor kwijtschelding. Dat houdt in dat ik nu mijn noodbuffer aan moet spreken terwijl ik daar juist hard voor gespaard heb.

Buffer is €5000 euro, bedoeld voor als de pc, wasmachine kapot is. Hiervoor heb ik best lang op een houtje voor moeten bijten, want Wajong is echt geen vetpot maar dan vind ik het wel erg merkwaardig dat hier geen rekening mee wordt gehouden.

Is dit de normale gang van zaken? Ik ben totaal niet bekend met dit soort ingewikkelde procedures en papieren. Er is niemand die mij daarbij kan helpen en de sociale raadslieden zijn ook wegbezuinigd.

Hoe zit het dan bij mensen die automatisch kwijtschelding krijgen op basis van hun minima inkomen?
Hoe heb je dat vorig jaar dan aangepakt? Ik neem niet aan dat je die 5000 EUR in één jaar bij elkaar hebt gespaard. Dat betekent dat je vorig jaar ook al eigen vermogen had en toen de belastingen ook hebt moeten betalen. Mijn persoonlijke mening is dat het volledig terecht is dat je moet betalen aangezien je daarvoor ruim genoeg middelen hebt. Daarnaast heb je ook gebruik gemaakt van het riool, afval ophaling, water etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
Tips om belasting te ontduiken zijn niet toegestaan.

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Mjah, dus beter rook en drink je alles op...

echt enorm achterlijk dit, achterliggende gedachte snap ik op zich nog wel, maar ergens zal hier toch anders mee omgegaan moeten worden. Het kan niet zo zijn dat de eerste de beste idioot die alles maar wegsmijt kwijtschelding krijgt en diegene die met dat kleine beetje toch nog weet te sparen direct afgestraft wordt.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:57
@klebsiella
Ik herken het probleem. Ik krijg een bijstandsuitkering en heb ook een potje wegens een erfenis.

Elk jaar komen ze met deze belastingen, dat is normaal. Logisch ook, die dingen moeten ook betaald worden.
Geeft niet als je dat niet wist. (itt sommige botte opmerkingen hier).
Goede leer voor de volgende keer.

Wat hierboven staat :je kunt het spaargeld in een oude sok bewaren.

Ik betaal een gedeelte elk jaar.
600 euro is veel, het verschilt per gemeente geloof ik.
Ik geloof dat ik een 350 moet betalen.
Daarvan kan ik gedeeltelijke ontheffing krijgen, waardoor ik slechts 150 hoef te betalen. Dat doe ik dan ook.

Automatische kwijtschelding krijg je vaak als je een uitkering van de gemeente krijgt. Die belastingen komen immers uiteindelijk van de gemeente zelf.
Jij krijgt een wajong, dat is van het uwv, dat is een andere, landelijke instantie. Dus moet je zelf meer doen in dit geval.

Je mag, tenminste in mijn gemeente, een potje met spaargeld hebben. Dat is hier ongeveer een 1100 euro geloof ik. Dan kan je toch nog kwijtschelding krijgen.
Zelfde geldt voor het hebben van een auto (zeg maar brik) met een dagwaarde van een bepaald bedrag.
Zoek het uit hoe die dingen bij jou in de gemeente zitten.

Tips voor belastingontduiking zijn niet toegestaan.

Succes
Ps. Enne lig niet wakker ervan. We leven gelukkig niet in een Brazilië waar je mag rotten in de goot
pyrofielo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:42:
[...]
Het kan niet zo zijn dat de eerste de beste idioot die alles maar wegsmijt kwijtschelding krijgt en diegene die met dat kleine beetje toch nog weet te sparen direct afgestraft wordt.
Ik snap je redenatie. Maar er wordt, gelukkig, in dit land verder gekeken. Iemand kan bijv aan de drugs raken door omstandigheden. Hele schrijnende gevallen zitten er tussen.
Het klinkt wat onterecht maar ik heb beleidsmedewerkers die erover gingen wel eens horen praten. Dat soort beslissingen zijn niet zo makkelijk.
Het is altijd de vraag, waar leg je de grens?
Vergeet niet dat iemand laten vallen de maatschappij ook (nog) meer geld kan kosten : opvang, politie etc. Afgezien van de overlast die mensen kunnen ervaren die er niets mee te maken hebben.
Enfin wordt wat off topic zo

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SinergyX schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:23:
[...]

De 'andere toeslagen' zijn er niet alleen voor het minimum, die zijn er ook voor die hele groep daarboven. Je kan het minimum wel omhoog gooien, maar daarmee heb je niet bepaald de mensen die 110% minimum zitten, die ook recht op (een deel) zorg/huurtoeslag hebben. Andersom met kwijtscheldingen, dat is voor mensen die 90% minimum zitten, die letterlijk niet de ruimte hebben om die 5000 te kunnen sparen.

Scheve ogen zal je altijd hebben, ongeachte of je onderin of bovenin zit (of in het midden), of welke situatie daartussen (alleen, samenwonend, kinderen etc) dan ook.
Als mensen op 110% van het minimum zitten, dan zouden die in feite dus ook 110% van het hogere minimum moeten verdienen. (Of wellicht 109% of 108%, als je het verschil in euro's gelijk wilt houden.
En iemand die nu 120% verdient, zou in feite ook weer iets meer moeten verdienen om nog boven degene met 110% te blijven. En ga zo maar door.
(Wat dan weer als voordeel heeft dat die verhoging niet uit de kas van de overheid hoeft te komen, zoals bij de toeslagen, maar bij de werkgevers vandaan zou moeten komen... Zodat de overheid door het op deze manier verhogen van het minimum en tegelijk verlagen van toeslagen goedkoper uit is en dat voordeel weer zou kunnen doorschuiven naar de bedrijven. Of eventueel naar een lager tarief voor de eerste schijf/hogere algemene heffingskorting en ga zo maar door.)

Maar volgens mij gaat deze discussie wat verder dan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-06 13:08
@klebsiella: Ik denk dat je hier absoluut stuit op een weeffout in onze maatschappij. Mensen die zich zuinig opstellen worden daar nog wel eens in negatieve zin voor beloond. Ik vermoed dat men er vanuit gaat dat wajongers en mensen met een vergelijkbare uitkering niet kunnen sparen van hun inkomen, en aanspraak maken op bijzondere bijstand als er zaken in de categorie primaire levensbehoefte moeten worden vervangen. Dat zal ook wel in de regel zo zijn, maar je bent duidelijk een uitzondering.

Anders dan het signaal af te geven bij de mensen die echt over gaan - gemeenteraadsleden en wethouders - durf ik je alleen niet zo goed advies te geven. Andere mensen hier hebben aangegeven wat de voorwaarden zijn voor kwijtschelding. Blijkbaar voldoe je er niet aan. Wellicht is het mogelijk toch nog een gesprek aan te vragen met de gemeente om de zaak te bespreken - misschien is er coulance mogelijk. Geld bewaren buiten het zicht van de overheid kan - maar ik durf je niet te zeggen met welke consequenties je dan zou spelen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is maar niet hoe je het ziet, je kan net zo goed stellen dat die denkbeeldige buurman Bert die zijn uitkering voor bier uitgeeft ook gewoon spaart voor zijn hobby. Bij de TS is die hobby zijn dikke game PC die nou eenmaal wat meer geld kost en minder vaak vervangen hoeft te worden. Waarom zou de TS geen gemeentelijke belastingen hoeven te betalen omdat hij voor een PC spaart?

Er zijn genoeg mensen die voor het netto inkomen van de TS 40 uur per week moeten werken. Die moeten en kunnen ook gewoon die belastingen betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2020 10:48 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:We gaan het niet hebben over de moraliteit van het systeem, of over manieren om de wet te ontduiken.

Tevens topic-titel verduidelijkt.

Dat gezegd hebbende:

Ja, dit is de normale gang van zaken. Ik weet niet in welke gemeente je zit, als je me dat laat weten, kan ik voor je kijken welke instellingen er wel zijn om je hierbij te helpen. Dat mag ook via een Direct Message.

Eigenlijk de enige mensen die automatisch kwijtschelding krijgen, zijn mensen in de bijstand. Als de bijstand begint, is er een vermogenstoets. Vermogen dat je na die tijd opbouwt VANUIT diezelfde bijstand, is vrijgesteld van volgende vermogenstoetsen. Dus in die situatie kun je inderdaad automatisch kwijtschelding krijgen voor de gemeentelijke heffingen.

Overigens zou je met Wajong wél recht op kwijtschelding hebben, mits je niet teveel vermogen hebt. De Wajong wordt niet geacht hoog genoeg te zijn om dit te kunnen betalen. Jij hebt laten zien (doordat je gespaard hebt) dat in jouw geval de Wajong wél hoog genoeg is om dit te kunnen betalen, en daarom ben je nu betalingsplichtig geworden.

Als laatste: ik zag voorbij komen dat mensen nog steeds denken dat je een wasmachine uit de bijzondere bijstand kunt krijgen. In principe is die tijd ook voorbij: de gemeentes vinden tegenwoordig dat je een sociale lening moet afsluiten voor diezelfde wasmachine. In het sociaal minimum zit een bedrag van +/- 50 euro pm voor sparen en/of aflossen. Pas als dat bedrag al (door bijv. een aflossing) langdurig in beslag is genomen, kun je een beroep doen op de bijzondere bijstand.

En ja, je kan rekenen dat de aanslag 50 euro per maand is, of je kan het zien als meer dan 'n half maandinkomen. In het geval van TS betekent het dus dat ze die 50 euro spaar/afloscapaciteit een jaar lang moet gaan gebruiken om de gemeentelijke heffingen te betalen. En daarvoor is het dus eigenlijk niet bedoeld.

Omdat TS schrijft dat ze nu voor het eerst een aanslag krijgt, verwacht ik eigenlijk dat ze nog niet zo lang op zichzelf woont. Dan had ze in de jaren hiervoor dus wel hetzelfde inkomen, maar niet dezelfde lasten. Dan is het inderdaad veel makkelijker sparen.

Overigens, ik heb een klein appartementje, huur (50m2), en mijn aanslag is ook 600 euro (incl. waterschapslasten, dat dan weer wel). Kennelijk woon ik in 'n dure gemeente.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Quote en reactie verwijderd.

Misschien heel zwart/wit gesteld, maar TS kan zijn belastingen gewoon betalen (kudo's voor TS!). Wijzen naar andere personen die hun geld verbrassen en alsnog kwijtschelding krijgen is niet relevant. Al hoe zuur de situatie ook kan zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 11:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 13:27
De normen voor kwijtschelding zijn in elke gemeente in Nederland gelijk. Deze zijn vastgelegd in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, afdeling 2. (Artikelen 10 t/m 19).

Gemeenten mogen hier niet van afwijken met ruimere normen (wel strenger, maar dat doet bijna niemand).
Er is vanuit veel gemeenten een roep om in elk geval de vermogensnorm wat te versoepelen. Het kabinet wil hier niet aan meewerken, omdat dit er voor zou zorgen dat mensen niet gaan werken, omdat ze dan het meer verdiende gelijk weer kwijt zijn aan wegvallende regelingen. (Armoedeval). link

Veel gemeenten zijn aangesloten bij het landelijke "inlichtingenbureau" dat gegevens heeft over inkomen en banksaldo (van een jaar oud of zo). Als je vorig jaar nog € 5000 had en nu nog maar € 1200 of zo (om onder de norm te komen) zal men wel vragen stellen (afhankelijk van het beleid de gemeente) waar dat geld gebleven is. Bewust wegsluizen zul je dus geloofwaardig moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem?
  • Laatst online: 03-04-2020
Wat ik niet snap, en misschien kan de ts dit kan ophelderen?

Waarom krijg je een aanslag?

Je hebt een Wajong, je betaald gemeentebelasting. En je bent nu aan het kijken of je vrijstelling kon krijgen.

Nu is het antwoord nee,. Maar dan moet er toch niks aan de hand zijn aangezien je het al betaald (desnoods in delen) , net als vorig jaar en het jaar daarvoor?

Zijn de (extra?)kosten de reden voor dit topic?
Of de oneerlijkheid van het systeem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
fsfikke schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:46:
[...]
Er zijn genoeg mensen die voor het netto inkomen van de TS 40 uur per week moeten werken. Die moeten en kunnen ook gewoon die belastingen betalen.
Onzin, het minimumloon is €1653 en dat is €1523 netto. Verder hebben werkenden met een laag inkomen ook gewoon recht op toeslagen en belastingkortingen.

edit> sterker nog, het minimumloon is €1653 en dan krijg je €261 arbeidskorting op je belastingaangifte waardoor je netto €1523 ontvangt en maar 8% belasting betaalt. Wajong is €1240 en ivm geen arbeidskorting €1003 netto oftewel 19% belasting

[ Voor 24% gewijzigd door Rrob op 31-03-2020 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:42
Rrob schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:15:
[...]

Onzin, het minimumloon is €1653 en dat is €1523 netto. Verder hebben werkenden met een laag inkomen ook gewoon recht op toeslagen en belastingkortingen.
Maar het scheelt wel wat je woon situatie is, heb je een gezin met kinderen dan is 1500 euro erg weinig. Ts woont alleen en dan vind ik 1000 euro met toeslagen een vorstelijk bedrag Oordelen over anderen mag je ergens anders doen, niet op Tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 13:13 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
gielie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Maar het scheelt wel wat je woon situatie is, heb je een gezin met kinderen dan is 1500 euro erg weinig. Ts woont alleen en dan vind ik 1000 euro met toeslagen een vorstelijk bedrag knip
Quote en reactie aangepast.
En ja €1500 met een gezin is niet veel maar een alleenstaande werkende verdient ook €1523 en er zijn ook wajong-ers met gezinnen, je moet wel appels met appels vergelijken

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

En gelukkig zijn de verschillende vangnetten aanwezig voor de TS om van te leven en ook nog een mooie buffer op te bouwen. Chapeau voor de TS.
Maar zijn wajong uitkering vrijwaart hem niet compleet van het betalen van elke vorm van belasting. Dat er mensen zijn die er slechter aan toe zijn waardoor ze misschien geen gemeentelijke belastingen kunnen betalen maakt het nog niet oneerlijk dat de TS en 99% van de rest van Nederland dat wel moet doen. De TS kan het gewoon betalen, net als de BTW die ook hij in de supermarkt moet betalen. Die €600 lijkt heel veel, maar als je alle betaalde BTW in een jaar op een hoop gooit lijkt het ook een enorm bedrag. De TS moet dus eerst maar gewoon (zoals in de brief staat) in termijnen gaan betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56
Kwijtschelding ga je niet krijgen, dan moet je letterlijk niks hebben. Dat je spaargeld voor andere zaken bedoeld is kijken ze niet naar. En ja, een ander die halverwege de maand zijn uitkering al verbrast heeft krijgt het wel. Dit krijg je met de hele stoelendans van belastinggeld. Bij elke schakel is er wel een groep die er ook zijn voordeel uit weet te halen. Maar vergeet niet dat die alleenstaande moeder, en gehandicapte buurman en etc. etc. ook op het randje leven en terecht kwijtschelding kunnen krijgen omdat ze ook niks overhouden.

Geld sparen is ontzettend lastig op de bodem helaas. Net als bij verdienen met een wajong, tenzij je fulltime gaat werken. Je kan trouwens de GB per maand betalen met automatisch incasso (hier in twente in elk geval). Dat geeft misschien meer overzicht over de maandelijkse kosten in die zin dat je al rekening houd met de GB en daar geen omkijken meer naar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rrob schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:15:
[...]

edit> sterker nog, het minimumloon is €1653 en dan krijg je €261 arbeidskorting op je belastingaangifte waardoor je netto €1523 ontvangt en maar 8% belasting betaalt. Wajong is €1240 en ivm geen arbeidskorting €1003 netto oftewel 19% belasting
Dan ga je er dus vanuit dat iedereen met een laag/minimumloon voltijds werkt. Maar iemand met een minimumloon die een baan voor 3 dagen heeft, verdient minder dan de bijstandsnorm.

Overigens heeft iemand met een wajong ook recht op 749 jonggehandicaptenkorting. Verschil tussen werkende met arbeidskorting en niet-werkende met jonggehandicaptenkorting is dus wel wat kleiner.

Hoe kom je er trouwens bij dat een wajong € 1240 is? Een wajong is bruto 76,03 per dag, wat ongeveer overeenkomt met een minimumloon. Wellicht heb je het netto bedrag genomen, maar dan moet je daar niet nóg eens belastingen vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:07
We hebben dus vastgesteld vrijstelling voor dit termijn niet mogelijk.
Gezien een aantal reacties een paar tips hoe je dit wel voor volgend jaar kan krijgen. Maar dat is meer iets ethisch.

Wat ik me vooral afvraag: Koop je of huur je jouw woning? En wat waren de bedragen hiervoor? Ik betaal als gezin zijnde bijna 400 euro per jaar en jij 600 euro in je eentje? Dat lijkt mij een beetje teveel van het goede.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Ardana schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:48:

Als laatste: ik zag voorbij komen dat mensen nog steeds denken dat je een wasmachine uit de bijzondere bijstand kunt krijgen. In principe is die tijd ook voorbij: de gemeentes vinden tegenwoordig dat je een sociale lening moet afsluiten voor diezelfde wasmachine.
Dat verschilt per gemeente.
Hier kan dat wel zolang de wasmachine onder de 240 euro blijft.
Ts moet zelf dat soort dingen ff checken bij zijn gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
*knip commentaar op moderatie*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07

Kheos

FP ProMod
*knip offtopic*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Henk007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 03:37:
Ik neem aan dat je hier niet hint naar belastingontduiking of -ontwijking, dat is namelijk een misdrijf en dan is TS nog veel verder van huis ;)
Belastingontwijking is binnen de grenzen van de wet zo min mogelijk belasting betalen. Je kan daar ethisch wat van vinden maar het is volslagen legaal.

Belastingontduiking is ten onrechte te weinig belasting betalen en meestal stafbaar (er kan ook sprake zijn van een kennelijke fout, ter goeder trouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
*knip offtopic*

[ Voor 104% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
PolarBear schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:41:
[...]

Belastingontwijking is binnen de grenzen van de wet zo min mogelijk belasting betalen. Je kan daar ethisch wat van vinden maar het is volslagen legaal.

Belastingontduiking is ten onrechte te weinig belasting betalen en meestal stafbaar (er kan ook sprake zijn van een kennelijke fout, ter goeder trouw).
Als je je spaargeld gaat pinnen dan ben je mijns inziens gewoon aan het ontduiken, dat heeft niks met binnen de grenzen van de wet proberen te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Je was al eens geknipt voor het promoten van belastingontduiking, en nu ook nog op de man / onder de gordel? Niet doen svp.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Quote en reactie verwijderd. Dien svp een TR in.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 22:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 22:50
Geld in een oude sok is gewoon vermogen, als je dat niet opgeeft doe je aan Belastingontduiking.
Daar is geen "iziens" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Als je je spaargeld gaat pinnen dan ben je mijns inziens gewoon aan het ontduiken, dat heeft niks met binnen de grenzen van de wet proberen te ontwijken.
En mensen die, in die situatie, niet sparen ontduiken dan ook belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Ralph58 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:56:
[...]

En mensen die niet sparen ontduiken dan ook belasting.
Nee die ontwijken, want je geld uitgeven is niet tegen de wet. Beweer niet dat dat krom is overigens, maar dat is al eerder aangehaald in dit topic (en vele andere hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Dat is mijn punt niet, er werd gedaan alsof ontwijking en ontduiking hetzelfde is en beide strafbaar dat is het niet.

Overigens is het geld pinnen en contant aanhouden ook niet onduiking ansich, pas als je het niet opgeeft gaat het mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
5000 euro op een rekening is gewoon teveel volgens de regelingen denk ik...

Ook voor jou geldt: tips voor belastingontduiking zijn niet toegestaan.

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 22:29 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@SMSfreakie Maar boven een X bedrag moet je die opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting. (uit mijn hoofd was dat geloof ik vanaf 1500 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zie vorige moderatie.

[ Voor 104% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 22:29 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@SMSfreakie Niemand gaat dat controleren. Maar zoals de discussie hierboven ook gaande is over ontwijken en ontduiken is het niet opgeven van je muntjes in je oude sok, boven de gestelde drempel, strafbaar. Het valt onder belasting ontduiking.

Eigenlijk kan TS beter bij z'n altijd drinkende buurman gaan zitten en het geld opdrinken. Daar krijg je doorgaans een beter percentage voor dan bij de bank ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 12:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Heb nu een aanslag van circa €600 euro gekregen,

Ik krijg per maand €1000 euro Wajong, exclusief huurtoeslag en zorgtoeslag.
en de sociale raadslieden zijn ook wegbezuinigd.
€1000 per maand, dus zeg maar nog €90 zorg toeslag en €200 huurtoeslag; iets van €1300 per maand, dan kan je inderdaad wel elke maand €50 belasting betalen in termijnen. dan kan je nog steeds blijven sparen, wel iets minder.
en die sociale raadslieden: zijn nog steeds gratis hoor, bij mij heet het Juridisch loket - gratis juridisch advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 14:43

Voor zover ik weet is dit de normale gang van zaken, mijn zusje heeft exact dezelfde situatie. Wanneer er ten tijden van de gemeente belastingen net teveel op haar rekening staat dan krijgt ze de kwijtschelding niet. Vorig jaar was dit zo vanwege haar verjaardagscadeau wat we als familie hadden overgemaakt.

Het enige wat je voor zover ik weet kan doen is zorgen dat er niet teveel op je rekening staat door je uitgaven te plannen of een deel cash weg te leggen bv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

filthymushroom schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Het enige wat je voor zover ik weet kan doen is zorgen dat er niet teveel op je rekening staat door je uitgaven te plannen of een deel cash weg te leggen bv..
Je snapt toch hopelijk zelf wel het verschil tussen de hoogte van je vermogen en het saldo op rekening xy?

Zo niet staat het hier duidelijk uitgelegd: https://www.belastingdien..._schulden/uw_bezittingen/
Wat geeft u aan in box 3?
De volgende bezittingen geeft u aan in box 3:
  • uw bank- en spaartegoeden
  • uw aandelen, obligaties, winstbewijzen en opties die niet bij een aanmerkelijk belang horen, zoals
  • het niet-vrijgestelde deel van uw groene beleggingen
  • uw maatschappelijke beleggingen
  • uw vorderingen, zoals uitgeleend geld en contant geld
  • uw tweede woning, bijvoorbeeld een vakantiewoning
  • uw overige onroerende zaken, bijvoorbeeld een woning die u verhuurt
  • het niet-vrijgestelde deel van uw kapitaalverzekeringen
  • uw rechten op periodieke uitkeringen die niet in box 1 worden belast
  • uw overige bezittingen, zoals uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE) en cryptovaluta
  • nabetalingen van toeslagen
  • U geeft deze op als overige vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:04:
[...]

Dan ga je er dus vanuit dat iedereen met een laag/minimumloon voltijds werkt. Maar iemand met een minimumloon die een baan voor 3 dagen heeft, verdient minder dan de bijstandsnorm.
Mijn post was een reactie op de stelling "er zijn ook mensen die 40u in de week werken en €1000 netto verdienen"
Overigens heeft iemand met een wajong ook recht op 749 jonggehandicaptenkorting. Verschil tussen werkende met arbeidskorting en niet-werkende met jonggehandicaptenkorting is dus wel wat kleiner.
die kende ik niet, maar €62 is een stuk minder dan €261 arbeidkorting
Hoe kom je er trouwens bij dat een wajong € 1240 is? Een wajong is bruto 76,03 per dag, wat ongeveer overeenkomt met een minimumloon. Wellicht heb je het netto bedrag genomen, maar dan moet je daar niet nóg eens belastingen vanaf trekken.
€1240 is 75% van het minimumloon, zo hoog is de wajong volgens https://www.rijksoverheid...d/hoogte-wajong-uitkering

edit> en om inhoudelijk te reageren, het Nibud adviseert een buffer van €3150 voor lage inkomens dus dat zou mij een betere vermogensgrens voor kwijtschelding lijken. Verder zorgen harde grenzen altijd voor armoedevallen, dus het zou me slimmer lijken om de kwijtschelding geleidelijk af te bouwen over een inkomens- en vermogensbereik, dus bv volledig kwijtschelden tot €2000 en lineair afbouwen naar geen kwijtschelding bij bv €3500.

En voor de TS; als het je lukt om mét het betalen van de gem. lasten nog steeds te sparen zou ik dat blijven doen. Als dat niet lukt zal je spaargeld dus langzaam dalen naar €1500 en is het misschien slimmer om dat proces te versnellen door het uit te geven aan dingen die geld besparen, bijvoorbeeld een zuinige koelkast.
En bij de meeste (zorg)verzekering kan je de jaarpremie in 1 keer vooruit betalen, als je dat in december doet voor het volgende jaar is je vermogen op papier lager. En ook hoef je contant geld tot €500 niet op te geven bij het doen van belastingaangifte

[ Voor 31% gewijzigd door Rrob op 31-03-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 14:43
Ik ben bekend met het verschil, wellicht is het in mijn bovenstaande post wat onhandig geformuleerd. TS kan eigenlijk alleen in aanmerking komen voor kwijtschelding door zijn buffer te verkleinen, het "slim" omgaan van wat grotere uitgaven kan hierbij helpen. Echter betekent het ook dat de huidige buffer niet aangehouden kan worden als je ook gebruik van de kwijtschelding wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 18:42

Ook als je wahjong hebt.

Beetje kort door de bocht 8)7
OP zit in een wajong, wat verwacht je, dat hij ook nog je boodschappen gaat betalen? :F
1000 in de maand + toeslagen is een grap.
Zelf zit ik in een soortgelijke situatie, en heb wel recht op kwijtschelding.
De regels omtrend de kwijtschelding verschillen nogal per gemeente/provincie, waar ik nu zit heb je maximaal recht op een een saldo op alle bankrekeningen wat gelijk is aan een maandinkomen + rekenhuur en ziektekostenpremie van een extra maand.
Daarnaast zijn er nog wat extra voorwaarden, maar dat is dan +- 1500 voor mijn situatie.
Omdat ik hier nog onder zit, valt van de ~€280 bijna €200 weg.
€90 in het jaar dus, wat te behappen valt in 10 maandelijkse termijnen van minimaal €10.
€50 in de maand is het voor mij ook zonder kwijtschelding zeker niet, maar dat het €200 spaart is zeker mooi.
Dan is er ipv alleen droog rijst ook nog wel eens wat extra's bij ;)

@klebsiella het is idd een lullige situatie, maar daar ben ik in het verleden ook tegenaan gelopen. Valt niets aan te doen, op betalen na. Of je geld op een of andere manier kwijtraken zodat je er wel recht op hebt. Maar dat is wel een flinke som om op te maken voor iets zoals een aanslag van de gemeentelijke belastingen.
> Hoe zit het dan bij mensen die automatisch kwijtschelding krijgen op basis van hun minima inkomen?
Een keer aangegeven, heel veel gedoe omdat ze niet kunnen lezen en communiceren in dat kantoor, en nu het jaar erop is de kwijtschelding automatisch gegaan. Geen verandering in de situatie, geen idee of ze de rekeningen in kunnen of mogen zien?
Daarvoor was het wel altijd een irritant gedoe, er was geen uitleg over het afwijzen van de kwijtschelding toen ik nog een studie deed.

Ik kan je wel een beetje helpen via PM afhankelijk ervan waar je woont, ik heb volgensmij nog mijn documenten voor de aanvraag nog niet weggegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Ralph58 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:56:
[...]

En mensen die, in die situatie, niet sparen ontduiken dan ook belasting.
Nee, want die stoppen hun geld terug in de economie waardoor er BTW wordt betaald en ondernemers inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting mogen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022

Als je het zo extreem lastig hebt met een wajong uitkering, is het dan niet een idee om 20 uur te gaan werken?
Sinds dit jaar indien je meer dan 20 procent werkt van de 40 uur word het bruto bedrag aangevuld tot aan het wettelijk minimumloon dus 1650 euro bruto.
Ik weet natuurlijk niet hoe jou situatie is maar als je het kan opbrengen om halve dagen re werken houd je er een netto zo een 1400 euro per maand aan over.
Komt omdat je dan 2 bedragen binnen krijgt 1 van je werkgever en de aanvullende wajong.
Waar maar op 1 heffingskorting op toegepast kan worden dus houd je netto wel minder over dan iemand die 40 uur werkt voor een werkgever omdat die de heffingskorting over het gehele bedrag krijgen, wij op het halve bedrag.
Maar voor een paar ochtenden werken kan je 400 euro netto meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38
Heel benieuwd naar de inhoud van die aanslag. Wij betalen nipt €600,- all in met een aanzienlijk ruime woning. Daarin is meegenomen dat ik wekelijks een volle kliko aan de weg zet (betalen per legging). Misschien klopt de aanslag ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Erwin schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:08:
Heel benieuwd naar de inhoud van die aanslag. Wij betalen nipt €600,- all in met een aanzienlijk ruime woning. Daarin is meegenomen dat ik wekelijks een volle kliko aan de weg zet (betalen per legging). Misschien klopt de aanslag ook niet?
in steden ligt dat meestal anders

maar dat zou idd wel het bedrag zijn voor een meerpersoonshuishouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:02
Ik heb het hele topic (nog) niet gelezen.
Maar ik ga er vanuit dat je, hoe oneerlijk het ook voelt, geen recht hebt op kwijtschelding vanwege de vermogensgrens.
Wayong doet er eigenlijk niet toe.
Toen ik nog studeerde heb ik ook bezwaar gemaakt (inkomen ~300 euro, een derde van bijstand..) maar dat maakte niks uit. Enorm veel papieren inmoeten vullen. Mocht niet baten. Ze kijken puur naar het saldo op je rekening. Dat er een grotere studieschuld tegenover stond maakt het niet. Ze kijken puur naar het banksaldo, niet naar netto vermogen..

Ik heb weleens viavia gehoord dat er een studente was die naar een of andere rechter is gegaan omdat ze 2000 euro had geleend voor het betalen van haar collegegeld. Daardoor gemeentelijke lasten moest betalen (saldo 1500+) en vervolgens haar collegegeld niet meer kon betalen en daardoor nog meer moest lenen. Heel krom.
Terwijl ze volledige kwijtschelding had gekregen als ze de lening voor haar collegeld later aangevraagd had. Of nog erger, als ze de lening had opgemaakt aan bier. Net als in jouw geval wordt je als het ware gestraft voor zuinig leven en sparen.
Uiteindelijk kwam er een soort schikking waardoor de 50% kwijtschelding kreeg. Misschien kun jij ook op zoiets uitkomen?

Tips om belasting te ontduiken zijn ook voor jou niet toegestaan. Dat had je kunnen weten als je wél het topic had gelezen - wat sowieso goed is om te doen voordat je reageert.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 31-03-2020 22:32 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28

FreakNL

Well do ya punk?

600 is inderdaad behoorlijk fors. Heeft de TS een koopwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-06 09:38
Waarschijnlijk woont TS in Zaandam, daar is de GB ongeveer zo hoog voor iemand in een huurwoning. Is tevens (een van?) de hoogste GBen van Nederland. Als ex-Wajongere ken ik het gevoel, het is heel zuur de paar centen die je elke maand over hebt opzij te zetten om er dan achter te komen dat ze niet van jou blijken te zijn :p Er is niet veel wat je er aan kan doen, behalve een baantje zoeken, als is het inderdaad maar voor 3 ochtenden per week. Het lijkt een hoop tijd wat je er in steekt voor een verschil van 200 euro per maand, maar het geeft rust, en er valt iets te zeggen voor een reden om 's ochtends op te staan, ik vond zingeving en routine vinden erg lastig voordat ik de baan die ik nu heb had gevonden. Ik vind het de moeite waard.

[ Voor 96% gewijzigd door staxas op 31-03-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Ook als je wahjong hebt.

Je kunt inderdaad in de meeste gevallen een betalingsregeling aanvragen, dan is dit bedrag ook niet meteen een grote last.

Overigens begrijp ik TS wel, zelf was ik ook geschrokken de eerste keer van deze belasting toen ik op mijzelf ging wonen. Het voelt dat inderdaad oneerlijk, tot je meer gaat zoeken waar het uiteindelijk allemaal aan wordt uitgeven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
Ts is volgens mij al lang afgehaakt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54
Er is regelmatig inkomen en spaargeld. Waarom vind je zelf dat je kwijtschelding verdient?

Is dit trouwens in de Randstad? Want in het oosten vh land krijg ik een zelfde aanslag voor een koopwoning > 225k.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 31-03-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Als je met een uitkering kan sparen, dan kan je ook (gemeentelijke) belastingen betalen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:02
HollowGamer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:40:
[...]

Je kunt inderdaad in de meeste gevallen een betalingsregeling aanvragen, dan is dit bedrag ook niet meteen een grote last.

Overigens begrijp ik TS wel, zelf was ik ook geschrokken de eerste keer van deze belasting toen ik op mijzelf ging wonen. Het voelt dat inderdaad oneerlijk, tot je meer gaat zoeken waar het uiteindelijk allemaal aan wordt uitgeven. :)
Vind het anders knap duur voor een eenspersoonshuishouden. Omgerekend kwam ik bijvoorbeeld op iets van 6 euro per vuilniszak uit voor de afvalstoffenheffing. Daar komt DHL 'm gewoon voor halen, maar ik moet het halve centrum door naar de ondergrondse afvalcontainer. En dan flikkeren ze 'm in de vuilverbrander en verdienen ze er nog een keer aan 8)7 En als wij die stroom willen, betalen we nog een keer belasting 8)7.

@pennywiser Dit artikel bevat een mooi kaartje
https://www.ad.nl/wonen/z...meente-dit-jaar~ad628a83/
Op wassenaar na zie ik niet echt dat de randstad nou zoveel duurder is. Ik denk eerder dat veel huizenbezitters onderschatten wat huurders betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anatidae op 31-03-2020 18:57 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anatidae schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Vind het anders knap duur voor een eenspersoonshuishouden. Omgerekend kwam ik bijvoorbeeld op iets van 6 euro per vuilniszak uit voor de afvalstoffenheffing. Daar komt DHL 'm gewoon voor halen, maar ik moet het halve centrum door naar de ondergrondse afvalcontainer. En dan flikkeren ze 'm in de vuilverbrander en verdienen ze er nog een keer aan 8)7 En als wij die stroom willen, betalen we nog een keer belasting 8)7.
Zo zit het wel idd :Y haha.

@Anatidae inderdaad, zie wel iets donkerder plekken daar maar verder vrij egaal beeld. Toch is het veel voor een huurhuis.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 31-03-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
[.

[ Voor 199% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:40 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
@michael3

Het is geen extra aanslag. Het zijn gewoon gemeentelijke belastingen die iedereen moet betalen.

En een uitkering houdt daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:40 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anatidae schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Vind het anders knap duur voor een eenspersoonshuishouden.
Tja, dat is het nadeel dat grote steden zoals waar ik woon een vast bedrag per huishouden wordt betaald. Niet per persoon. Ik betaal in mijn eentje net zo veel als een gezin van 4. Ontzettend krom, maar helaas de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
michael3 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:00:
[...]

Hier klopt helemaal niks van en de hoogte is afhankelijk van welke wajong regeling ts gebruik van maakt.
Aan ts reken het goed allemaal na op de website van het UWV en leer daarbij alle regelingen die er zijn.
Ook de belasting regels zou zeer goed zijn als je dat leert plus alle regelingen voor lage inkomens, zodat je in de toekomst niet meer voor verassingen staat.

Ze kijken puur naar het inkomen wat je vanuit werk binnenharkt en daarop gooien ze een formule die bepaald het uiteindelijke bruto bedrag.

Daarbij gaat een wajonger die nog helemaal niet werkt niet zomaar ineens het minimumloon verdienen bij een werkgever, de meeste die gaan een loondispensatie of andere regeling aanvragen, waardoor het inkomen vanuit arbeid zeer sterk daalt tot voor onder het minimum en dit heeft gevolgen voor het totale bruto bedrag (inkomen+aanvulling).

Loonheffing wordt gewoon recht getrokken bij de belasting aangifte, voor iemand die zo stellig doet mag je wel beter je huiswerk doen.

Ik vind trouwens wel dat de meeste er zeer makkelijk mee omgaan en gewoon zeggen dat die maar moet betalen en verder niet moet zeuren.
Waarom moet iemand die zuinig leeft gestraft worden met een extra aanslag, terwijl iemand die alles uitgeeft alle voordelen krijgt?
Enigste argument wat ik gelezen heb is dat die een uitkering krijgt om van te leven, die niet is bedoeld om te sparen.
Bij een bijstand zou ik zeggen oké, maar we hebben het hier over een wajong uitkering die bedoeld is voor personen met een handicapt die daar niet voor hebben gekozen, daar mag best wel bij stilgestaan worden.
Wees juist blij dat die groep iets kan sparen en daardoor zelf een kleine buffer kunnen opbouwen, zodat ze daar op terug kunnen vallen ipv van de schulden in gaan wat een veel grotere maatschappelijke inpackt heeft.
Jij kent de allernieuwste Wajong dus niet, hiervoor had je een oude Wajong en een Wajong na 2010, klopt, maar nu hebben ze een nieuwe Wajong , en als je daarin zit , (zit ik in ) als je 20% of meer werkt dan 40 uur ontvang je gewoon het wettelijk minimumloon.
Geld pas vanaf dit jaar, moet maar eens opzoeken op internet ..
Als ik lieg dan meld ik het hier niet, ik heb het wel namelijk, als je werkt, en al langer dan 7 jaar Wajong hebt kan je in die vernieuwde Wajong komen, waarbij je dus inderdaad financieel gezien enorm veel kan verdienen voor een Wajong uitkering.
Daarnaast inderdaad volgens de UWV hoef je maar 25% belasting over de aanvullende Wajong te betalen, maar dan komt de belastingdienst doodleuk 37% berekenen in de aanslag van de belastingdienst.. vandaar meldde ik dat.
Ik weet dus heel goed waar ik over praat, denk dat jij maar de helft weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mark31 op 31-03-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56
Mark31 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Jij kent de allernieuwste Wajong dus niet, hiervoor had je een oude Wajong en een Wajong na 2010, klopt, maar nu hebben ze een nieuwe Wajong , en als je daarin zit , (zit ik in ) als je 20% of meer werkt dan 40 uur ontvang je gewoon het wettelijk minimumloon.
Geld pas vanaf dit jaar, moet maar eens opzoeken op internet ..
Als ik lieg dan meld ik het hier niet, ik heb het wel namelijk, als je werkt, en al langer dan 7 jaar Wajong hebt kan je in die vernieuwde Wajong komen, waarbij je dus inderdaad financieel gezien enorm veel kan verdienen voor een Wajong uitkering.
Daarnaast inderdaad volgens de UWV hoef je maar 25% belasting over de aanvullende Wajong te betalen, maar dan komt de belastingdienst doodleuk 37% berekenen in de aanslag van de belastingdienst.. vandaar meldde ik dat.
Ik weet dus heel goed waar ik over praat, denk dat jij maar de helft weet.
Dit klopt inderdaad, hoewel ik had begrepen dat het 20% van het volledige minimumloon, en niet van het fulltime aantal uren. Ik heb zo gauw geen bron kunnen vinden though dus pin me er niet op vast.\

edit: hebben we het niet over de bremanregeling? volgens mij wel. Als je dan minimaal 20% van minimumloon met arbeid verdient dan word je inkomen aangevuld tot 120% van het minimumloon. Mits je aan alle voorwaarden voldoet in elk geval en in samenspraak met werkgever en UWV.

[ Voor 13% gewijzigd door earvaag op 31-03-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
,

[ Voor 108% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klebsiella
FreakNL schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:29:
600 is inderdaad behoorlijk fors. Heeft de TS een koopwoning?
Helaas, had ik het geld er maar voor. :D

Ik heb een kleine huurwoning, enig bewoner ervan. De € 600 waar ik het over had moet ik even corrigeren. Ik heb even de exacte bedragen erbij gezocht en het is in totaal € 560 wat ik per jaar moet betalen. Betaal ik niet teveel?

Afvalstoffenheffing 310 EUR

Rioolheffing Gebruiker
woning 75 EUR

Zuiveringsheffing
woningen 63 EUR

Watersysteemheff.
Ingezetenen 112 EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Laatst online: 14-06 00:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Supernetjes dat je dat bij elkaar hebt kunnen sparen in die situatie. Echt.

Zoals een paar keer is benoemd: gemeentelijke belastingen kom je in jouw situatie inderdaad niet zomaar onderuit. Je geeft zelf ook al aan dat het een buffer is voor onvoorziene omstandigheden. Misschien heb ik het oprecht ergens gemist in bovenstaande... maar dat is die hele aanslag nu toch ook; een onvoorziene omstandigheid? Dan heb je toch precies je buffer waarvoor je 'm wilde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

klebsiella schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Ik heb een kleine huurwoning, enig bewoner ervan. De € 600 waar ik het over had moet ik even corrigeren. Ik heb even de exacte bedragen erbij gezocht en het is in totaal € 560 wat ik per jaar moet betalen. Betaal ik niet teveel?

Rioolheffing Gebruiker
woning 75 EUR

Zuiveringsheffing
woningen 63 EUR

Watersysteemheff.
Ingezetenen 112 EUR
Ok, je gooit hier je probleem neer, tientallen mensen reageren en dan lees je dat niet eens? :X
Zoals al vaak genoemd zal je moeten zeggen in welke gemeente je woont voordat we kunnen zeggen of dat bedrag klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klebsiella
fsfikke schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:09:
[...]

Ok, je gooit hier je probleem neer, tientallen mensen reageren en dan lees je dat niet eens? :X
Zoals al vaak genoemd zal je moeten zeggen in welke gemeente je woont voordat we kunnen zeggen of dat bedrag klopt.
Daar ben ik net mee bezig. ;)
Bastiaan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:08:
Supernetjes dat je dat bij elkaar hebt kunnen sparen in die situatie. Echt.

Zoals een paar keer is benoemd: gemeentelijke belastingen kom je in jouw situatie inderdaad niet zomaar onderuit. Je geeft zelf ook al aan dat het een buffer is voor onvoorziene omstandigheden. Misschien heb ik het oprecht ergens gemist in bovenstaande... maar dat is die hele aanslag nu toch ook; een onvoorziene omstandigheid? Dan heb je toch precies je buffer waarvoor je 'm wilde hebben?
Dat ik überhaupt heb kunnen sparen is omdat ik de tering naar de nering zet en vanwege mijn inkomen ook zeer sober en zuinig leef. Dat is zeker geen pretje en daarom vind ik het extra zuur dat ik zo'n hoog bedrag moet betalen. Voor iemand met een gemiddeld inkomen zal dat waarschijnlijk niet zo veel geld zijn maar voor iemand die elk dubbeltje drie keer moet omdraaien wel. Dan zou het verstandiger zijn om breder te leven om wel voor die kwijtschelding in aanmerking te komen.

Toch voelt het niet fijn om zonder ruimte buffer te moeten leven. Ik heb immers niemand om op terug te vallen en wil daarom voorbereid zijn zonder afhankelijk te moeten zijn van bijzondere bijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertaker2
klebsiella schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:23:
[...]
Daar ben ik net mee bezig. ;)

***members only***

[...]
Dat ik überhaupt heb kunnen sparen is omdat ik de tering naar de nering zet en vanwege mijn inkomen ook zeer sober en zuinig leef. Dat is zeker geen pretje en daarom vind ik het extra zuur dat ik zo'n hoog bedrag moet betalen. Voor iemand met een gemiddeld inkomen zal dat waarschijnlijk niet zo veel geld zijn maar voor iemand die elk dubbeltje drie keer moet omdraaien wel. Dan zou het verstandiger zijn om breder te leven om wel voor die kwijtschelding in aanmerking te komen.

Toch voelt het niet fijn om zonder ruimte buffer te moeten leven. Ik heb immers niemand om op terug te vallen en wil daarom voorbereid zijn zonder afhankelijk te moeten zijn van bijzondere bijstand.
Uitgaande van dat de bedragen opzich kloppen moet je zelf de afweging maken wat je voor de volgende ronde gaat doen. Je hebt twee keuzes als je situatie verder niet veranderd:

1) Leef zeer zuinig en sober en houdt daarmee een mooi potje 'onvoorzien' op peil of vul het verder aan. Geniet van het bijbehorende veilige gevoel, maar weet dan dat je elk jaar 560 euro kwijt bent aan deze belastingen.

2)Leef minder zuinig en koop iets leuks wat je graag wil hebben. Of ga af en toe wat dingen doen, ook al kosten ze wat meer geld. Hoe dan ook, verklein je potje naar max 1100 euro maar krijg als voordeel retour dat je elk jaar 560 euro bespaard.

Heb je echt helemaal geen vangnetje in case the shit hits the fan? Familie die in een noodgeval eventjes kan helpen? Dan hoef je je wellicht wat minder gestressed te voelen als je slechts 1100 euro in je potje onvoorzien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Die 560 is gemeentelijke belastingen en waterschapsheffing samen, dan vallen de bedragen mee (ik zit met koophuis van 178K op 570 en 350 zo uit mijn hoofd, wel meerpersoons huishouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klebsiella
Undertaker2 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 01:02:
[...]

Uitgaande van dat de bedragen opzich kloppen moet je zelf de afweging maken wat je voor de volgende ronde gaat doen. Je hebt twee keuzes als je situatie verder niet veranderd:

1) Leef zeer zuinig en sober en houdt daarmee een mooi potje 'onvoorzien' op peil of vul het verder aan. Geniet van het bijbehorende veilige gevoel, maar weet dan dat je elk jaar 560 euro kwijt bent aan deze belastingen.

2)Leef minder zuinig en koop iets leuks wat je graag wil hebben. Of ga af en toe wat dingen doen, ook al kosten ze wat meer geld. Hoe dan ook, verklein je potje naar max 1100 euro maar krijg als voordeel retour dat je elk jaar 560 euro bespaard.

Heb je echt helemaal geen vangnetje in case the shit hits the fan? Familie die in een noodgeval eventjes kan helpen? Dan hoef je je wellicht wat minder gestressed te voelen als je slechts 1100 euro in je potje onvoorzien hebt.
In dat geval zou men wel kunnen verzoeken om hetgeen van waarde is te verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Undertaker2
klebsiella schreef op woensdag 1 april 2020 @ 01:49:
[...]
In dat geval zou men wel kunnen verzoeken om hetgeen van waarde is te verkopen?
Volgens mij gaat het niet zo ver, uitzonderingen daargelaten als je een vakantiehuis hebt ergens bijv of een dure auto op jouw naam. Dit zijn nou ook typisch zaken die grote waarde vertegenwoordigen en daarom geregistreerd staan. Het is natuurlijk ook wel logisch dat iemand die een vakantiehuisje heeft a 65.000 euro of een auto van 20.000 niet in aanmerking komt voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Gewone huishoudelijke zaken vallen natuurlijk niet onder registratie. Zo ook bijvoorbeeld een racefiets of TV niet. Daardoor kan de gemeente ook niet tegen jou zeggen dat je geen kwijtschelding krijgt omdat je die mooie fiets of TV of wat dan ook hebt. Immers, dat weten ze niet. En als er niet gevraagd wordt zulke artikelen op te geven of wat je verder ook in huis hebt, dan ben je ook niet verplicht dat te zeggen. Daar is niks mis mee als dat nou eenmaal de regelgeving is.

Het kan natuurlijk wel zijn dat de gemeente een afdruk van je laatste bankafschrift wil hebben. Dat is een andere wijze om iemands bezit of vermogen te pijlen. En als daar nou net die aankoop van een racefiets van 2500 euro op staat dan kan dat een probleem geven. Kocht je die fiets nou twee maanden eerder, maar vraagt de gemeente verder ook niet naar oudere afschriften, dan zien ze dat dus niet. En als ze ook op geen andere wijze vragen naar waardevol bezit, dan kan zo'n ding ook geen invloed hebben op je aanvraag.

Kortom, wees op de hoogte van hoe zaken gaan, speel het spel volgens de geldende spelregels en kijk of je deze belasting de volgende keer kan en wil ontwijken. Ontwijken is overigens wat anders dan ontduiken! Ontwijken mag gewoon. Google het verschil anders even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Rioolheffing Gebruiker
woning 75 EUR

Zuiveringsheffing
woningen 63 EUR

Watersysteemheff.
Ingezetenen 112 EUR
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 08:03
@klebsiella Chapeau dat je ondanks de omstandigheden zoveel bij elkaar hebt kunnen sparen. Daar kan menigeen nog een puntje aan zuigen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet leuk vindt dat je nu de gemeentelijk belastingen moet betalen maar bekijk het misschien zo: wees heel trots dat je het KAN betalen!

Blijf vooral zo doorgaan. Ja, je betaalt meer maar per saldo spaar je meer voor zaken die je echt nodig/belangrijk vindt!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Rioolheffing Gebruiker
woning 75 EUR

Zuiveringsheffing
woningen 63 EUR

Watersysteemheff.
Ingezetenen 112 EUR
Nee je betaalt niet te veel. Dit zijn normale bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
michael3 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Lijkt me zeer sterk dat jij in Wajong 2020 zit aangezien die nieuwe wetgeving nog niet eens is goedgekeurd door de eerste kamer.
Jii zit denk ik dan in Wajong 2015.

Ik zie graag bronnen tegemoed waaruit blijkt dat jou stelling klopt.

Qua belastingdienst had je het over de heffingskorting en nu begin je over loonheffing, dat zijn twee verschillende dingen 😉

En 20 uren of 20% zit ook een verschil tussen hoor, weet niet wat je allemaal wilt bereiken met de foutieve informatie maar TS help je daar niet echt mee.
en als blijkt dat je echt gelijk hebt en ik fout zit en je kan dat zeer goed bewijzen, dan ben ik nog wel sportief genoeg om dat toe te geven.
Ik werk voor een SW Bedrijf (wel gedetacheerd ) , en in die SW bedrijf hebben wij een gespecialiseerde man van de UWV zitten en die had dit voor mij zo geregeld zei hij.
Ik werk er geen 20 , maar 26 uur , verdien 1100 euro bruto per maand, en ontvang 550 euro bruto per maand aan aanvullende Wajong.
Ik heb inderdaad die nieuwe regeling , toen ik erin was gestapt was het wel rond, maar nu wilde ze nog wat aanpassingen maken op die Wajong, maar zit er al wel in omdat het toen tijdelijk al goedgekeurd is, naderhand hebben ze besloten om nog dingen aan te passen (maar dat gaat om kleine dingen ) .
En wat ik zei van Bruto netto is wel waar hoor... ik houd ongeveer 1050 euro netto over aan mijn loon van mijn werkgever.
Daarnaast ontvang ik zo een 410 euro netto over van mijn Wajong, maar daar moet wel extra belasting over betaald worden, simpewel het feit dat ze niet van elkaar kunnen kijken hoeveel belasting je moet betalen.
Indien ik de extra belasting opzij leg , dan houd ik ongeveer +-1400 euro netto over per maand, maar dat scheelt hem wel 400 euro per maand.
Op basis van 1000 Euro , is dat een slordige 40% bovenop, dat is enorm veel geld als je zo weinig geld hebt.
Dus nee.. ik lieg niet, wil hem alleen helpen.
Daarnaast hoe vaak gebeurd het dat het door de 2e kamer is, maar niet door de 1e kamer komt?
Eigenlijk nooit... daarom is dit zo goed als rond.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark31 op 01-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
[...]
Dan zou het verstandiger zijn om breder te leven om wel voor die kwijtschelding in aanmerking te komen.
Dit denkpatroon is precies hoe veel vanget-afhankelijken nooit in hun leven ook maar een stap verder komen dan dat "vang"net. Val daar niet voor.

En je spaargeld is precies bedoelt voor dit soort zaken. Je gaat het in je leven nog vaak (jaar na jaar na jaar) moeten betalen die OZB als je in reguliere huisvesting woont, dus stel je daar van tevoren op in.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 01-04-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 12:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

maar voor iemand die elk dubbeltje drie keer moet omdraaien wel.
Nou, Nou, zoals ik eerder al zei: waarschijnlijk heb je rond de €1300 netto, dan hoef je toch niet elk dubbeltje drie x om te draaien.
(ik heb minder dan de helft -€524- en kan toch goed rondkomen, maar dat is een heel ander verhaal >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind het tenenkrommend dat je met €5000 op je spaarrekening nog durft te vragen voor kwijtschelding, gewoon "omdat je denkt er recht op te hebben".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klebsiella
Peatsmoke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:22:
Ik vind het tenenkrommend dat je met €5000 op je spaarrekening nog durft te vragen voor kwijtschelding, gewoon "omdat je denkt er recht op te hebben".
Wat een negativiteit. Is het dan beter idee om alle remmen los te gooien en alles uit te geven? Ik weet niet wat meer tenenkrommend is. Sparen omdat je geen schulden wilt maken of uitgeven en anderen voor je fouten laten opdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

klebsiella schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:26:
[...]
Wat een negativiteit. Is het dan beter idee om alle remmen los te gooien en alles uit te geven? Ik weet niet wat meer tenenkrommend is. Sparen omdat je geen schulden wilt maken of uitgeven en anderen voor je fouten laten opdraaien?
Ik ben ook niet vrijgesteld van die belastingen, maar dan ga ik er toch nog niet over nadenken om een drugsverslaving te beginnen zodat ik niet meer hoef te werken en vrijstelling kan vragen voor een paar belastingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klebsiella
fsfikke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:33:
[...]

Ik ben ook niet vrijgesteld van die belastingen, maar dan ga ik er toch nog niet over nadenken om een drugsverslaving te beginnen zodat ik niet meer hoef te werken en vrijstelling kan vragen voor een paar belastingen 8)7
Een drugsverslaving is daarmee niet te vergelijken. Deze mensen hebben hulp nodig.

Maar hoe zit het dan met mensen die allerlei luxe goederen aanschaffen waardoor zij op papier arm lijken en daardoor wel in aanraking komen voor kwijtschelding? Ik vind het alleen vervelend dat ik ervoor moet bloeden terwijl ik erg zuinig leef om een buffer op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Peatsmoke schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:22:
Ja maar beste man (of vrouw), je vergeet dat als je in een uitkering zit, er niet structureel (veel) loon binnen komt om over te houden.
Dus een pot is eigenlijk wel noodzaak sommige bijkomende kosten te kunnen betalen (ziektekosten, witgoed etc) . Het leven is helaas een stuk duurder geworden de afgelopen jaren. En met een vvd aan het roer wordt het er slechter op tenzij je al rijk bent.
5000 is dan wel fors maar ik begrijp het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 01-04-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
klebsiella schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:26:
[...]
Nee, je doet het heel goed!
Sparen met een minimum inkomen is niet eenvoudig, weet ik uit ervaring.
Maar zodra je wat vermogen hebt verlies je heel veel tegemoetkomingen omdat deze tegemoetkomingen er zijn voor mensen die bepaalde lasten niet kunnen dragen.
Met 5K op de bank kun jij prima die gemeentelijke belastingen betalen, maar je wordt inderdaad indirect gestraft voor het hebben van vermogen doordat jij zuinig weet om te gaan met geld.

We kunnen dan nog een hele discussie voeren over hoe oneerlijk het allemaal is, gaat niets veranderen, de regels zijn er nou eenmaal.
Een advies die ik je kan geven is dat je wellicht een manier moet vinden in jouw situatie waarbij je je gespaarde vermogen nu al om kunt zetten naar wat je er in de toekomst mee zou willen doen.
C.q. gewoon het geld opmaken voor leuke en noodzakelijke dingen :p

Daarnaast mag je zo'n €500 contant aanhouden zonder dit door te geven aan de belastingdienst.
Voor de rest heeft je gemeente waarschijnlijk nog wel wat minima regelingen, ook voor mensen i.c.m. wajong volgens mij, maar waarvoor je ook weer niet te veel vermogen mag hebben.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Géén moraliserende verhalen over weer aan het werk gaan of dat TS gewoon moet betalen omdat hij/zij een uitkering krijgt. En géén tips over belastingontduiking! De volgende die dat doet kan een stevige waarschuwing tegemoet zien.