Ervaring met luchtbevochtiger in WTW systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
We wonen sinds begin januari in ons nieuwbouwhuis. We zijn tot zover erg tevreden over de balansventilatie met WTW.
  • Brink Renovent Excellent 400 Plus
  • Vraaggestuurde ventilatie die wordt aangestuurd op basis van een CO2 meter en een temperatuursensor op de warmwaterleiding naar de badkamer.
Tijdens de ruwbouw hebben we nauwelijks water binnen gehad en heeft het huis goed kunnen drogen. Alleen de stucadoor heeft noemenswaardige hoeveelheden water binnen gebracht. Vanaf het begin is de luchtvochtigheid structureel erg laag. In januari en februari zat de luchtvochtigheid tussen de 30 en 40%. Nu in maart is deze gedaald tot 20-30%.
  • Wat zou een Brink Evap luchtbevochtiger ons kunnen brengen?
  • Wat zijn je ervaringen met luchtbevochtigers in WTW systemen in het algemeen?
  • Hoe goed werkt het? Hoeveel onderhoud vraagt het?
  • Op welke luchtvochtigheid stel je de regeling in?
Handleiding Evap

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 30-03-2020 20:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48
Hoewel ik je met de technische vragen niet veel verder kan helpen, wil ik de volgende link wel even delen, dan zie je het verband tussen comfort, temperatuur en vochtigheid simpel uitgelegd in wat grafiekjes.
Thermal comfort

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wij hebben een Brink Flair 400 Plus, in combinatie met de door jouw genoemde Evap luchtbevochtiger.
Onze ervaring is goed, wij hebben geen controller erbij, hij werkt helemaal automatisch en dat werkt prima moet ik zeggen. Er is wel een mogelijkheid om hem via domotica te sturen maar die noodzaak heb ik nog niet gevoeld.
Onderhoud is enkel het periode vervangen van de casette. We merken dat bij ons de luchtvochtigheid netjes tussen de 40 en 60 procent blijft, meestal rond de 50.
Zie onderstaande plaatje. De flinke dalen worden veroorzaakt omdat we die dagen in de tuin aan het werk waren en veel de deur open hadden staan. Deze sensor zit vlakbij de schuifdeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMa4IHBiur2T782QxHMFtzrTq_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7YKJLLZkFSNDatwA0SyhMf0.png?f=fotoalbum_large

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:14
Ik lees dat die Evap is aangesloten op het waterleidingnetwerk. Ben wel benieuwd wat het waterverbruik maandelijks is van dat ding eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Vantage92 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:11:
Wij hebben een Brink Flair 400 Plus, in combinatie met de door jouw genoemde Evap luchtbevochtiger.
Onze ervaring is goed, wij hebben geen controller erbij, hij werkt helemaal automatisch en dat werkt prima moet ik zeggen. Er is wel een mogelijkheid om hem via domotica te sturen maar die noodzaak heb ik nog niet gevoeld.
Onderhoud is enkel het periode vervangen van de casette. We merken dat bij ons de luchtvochtigheid netjes tussen de 40 en 60 procent blijft, meestal rond de 50.
Zie onderstaande plaatje. De flinke dalen worden veroorzaakt omdat we die dagen in de tuin aan het werk waren en veel de deur open hadden staan. Deze sensor zit vlakbij de schuifdeur.
[Afbeelding]
Wat werkt er zonder controller? De WTW unit of de Evap? Zou het wel interessant vinden om de Evap met de domotica aan te sturen, omdat die ook de luchtvochtigheid meet.

Nette waarden!

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 30-03-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
De Evap werkt zonder controller. Staat wel in de handleiding omschreven hoe dat precies werkt.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
@Vantage92

Volgens de handleiding worden er twee sensoren gebruikt:
Vocht- en temperatuursensor (SHC80)
De meegeleverde kanaalsensor SHC80 meet de relatieve vochtigheid en temperatuur in het kanaal ná de Evap luchtbevochtiger. Deze positie garandeert de maximale werking en condensvrije kanalen binnen de normale gebruikscondities van ons ontwerp.

Temperatuursensor (T3)
De temperatuursensor T3 is een temperatuurvoeler die geplaatst dient te worden in het buitenlucht aanzuigkanaal voor de WTW-unit. De T3-voeler bepaalt automatisch wanneer de Evap luchtbevochtiger in- of uitgeschakeld wordt.
Het lijkt erop dat de externe controller een simpele aan/uit regeling is op basis van een in te stellen setpoint. Een interne controller regelt vervolgens de werking van de unit, kan niet vinden of hier nog iets op in te stellen is. Hier meer info over de optionele controller. Behalve de mogelijkheid om uit te lezen zie ik weinig meerwaarde.
Controller (optioneel)
De Evap luchtbevochtiger kan worden aangestuurd, uitgelezen en ingesteld door een (draadloze) separate controller. Dit bedieningspaneel is voorzien van 4 AAA-batterijen en wordt uniek gelinkt aan de Evap luchtbevochtiger. De instructie hiervoor bevindt zich bij de handleiding van de Evap controller.

Werking
Zodra de relatieve vochtigheidssensor in de controller in de ruimte waar de controller zich bevindt een lagere luchtvochtigheid meet dan de ingestelde waarde, wordt de regeling van de Evap luchtbevochtiger geactiveerd. De programmatuur is zodanig ontwikkeld om een optimaal rendement met minimaal waterverbruik en tegen de lage energiekosten, te realiseren
Volgens het electrische schema (hoofdstuk 8) zijn er ook een "External demand 0-10 Vdc" en "User enable contact". Kan niet vinden hoe deze precies werken, maar ze lijken me wel geschikt om de aansturing via domotica te verzorgen. Heb luchtvochtigheidswaarden beschikbaar via een MCO CO2 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mischien biedt een enthalpie wisselaar ook uitkomst?
https://www.brinkairshop....vent-excellent-450/532059
(geen ervaring mee)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2020 12:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-07 13:28
Inmiddels bijna een jaar verder.
Hier een vergelijkbare situatie, nieuwbouw, opgeleverd in september 2020.
Wij ervaren dat de lucht binnen zeer droog is ( < 30% ).

Wij hebben de Zehnder WHR 930 WTW unit.
Ook wij overwegen een dergelijke Evap te nemen.

@Joris748 Hoe is het bovengenoemde probleem aangepakt? Wat zijn de uitkomsten?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ron168 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:29:

Bij voorbaat dank.
Wij hebben het onderwerp geparkeerd wegens andere prioriteiten. In de praktijk zakt de luchtvochtigheid nog niet onder de 30%. Mogelijk dat we in de toekomst overstappen naar een enthalpiewisselaar. Er komt op zich voldoende vocht het huis in (douchen, stoomoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-07 13:28
Bedankt voor je snelle reactie Joris.
Wij ervaren het helaas anders, er komt niet genoeg vocht het huis binnen.
Ik ben me nog aan het verdiepen in de mogelijke opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:39:
Mischien biedt een enthalpie wisselaar ook uitkomst?
https://www.brinkairshop....vent-excellent-450/532059
(geen ervaring mee)
Tja. Soms wil je juist wel van het vocht af.

Die HomeVap bevochtigers had de NVWA wat over te zeggen een dag voor kerst;
https://www.nvwa.nl/binar...evap-accessoire-brink.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ron168 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:51:
Bedankt voor je snelle reactie Joris.
Wij ervaren het helaas anders, er komt niet genoeg vocht het huis binnen.
Ik ben me nog aan het verdiepen in de mogelijke opties.
Met genoeg vocht bedoelde ik, voldoende vocht om het met een enthalpiewisselaar te laten werken. Desnoods aangevuld met een eenvoudige luchtbevochtiger.

Ben er de laatste dagen weer meer op gaan letten. Merk toch dat het te droog is. De RV is nog niet onder de 30% gezakt, maar we ervaren wel een droge huid, droge keel en droge ogen. Volgend winterseizoen gaan we waarschijnlijk toch een oplossing bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Het lijkt er overigens dat Brink de Evap naar aanleiding van de problemen uit het assortiment heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Bij voorbaat dank.
Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Veel leesplezier ;) Gaat ook over een WHR930 icm de enthalpiewisselaar.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Joris748
  • Nu online
De luchtvochtigheid in huis is momenteel 25%: echt te laag. Alle bekende klachten worden ervaren: droge ogen, droge keel, niet behaaglijk, statische oplading, etc.

Ter illustratie: In de bijkeuken is het 17,8 °C @ 35% RV, in de aangrenzende garage is het 17,2 °C @ 47% RV. Ondanks dat het in de garage koeler is, voelt het daar behaaglijker.

Ik wil voor volgend winterseizoen graag een oplossing geïnstalleerd hebben. Heb nog steeds koudwatervrees mbt de effectiviteit van een enthalpiewisselaar. De oplossing moet in staat zijn om de RV te verhogen naar 40-50% RV.

Brink zou goede zaken doen met een niet goed, geld terug actie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
Hier nog iemand met een heel droog huis (25%) en een Brink Renovent. Ik sta op het punt een flinke verbouwing te doen (extra woonlaag) dus ik wil dit wel direct meepakken.

Die Evap’s zijn zo te zien weer/nog te koop, dus ik ben erg benieuwd of er nog meer ervaringen mee zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier in het bezit van een Zehnder Comfoair q450 met enthalpiewisselaar. Luchtvochtigheid komt niet onder de 40%, ook niet met deze droge dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielsan 68
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij hebben een Brink renovent van in t begin, opgestart rond 2014.
Al van in t begin veel te droge lucht,zakt naar minder dan 30%. Alle hout begon te barsten.
Gestart met 2 luchtbevochtigers 1 op elk verdiep. Bevochtigers clean-air (260€) welke ongeveer 4jaar meegaan. De RV op de droogste plaatsen is op die manier rond de 40% te houden wat vooral heel moeilijk is in de winterperiode. Dagelijks blazen deze 6L de lucht in in de winter. Moeten regelmatig gereinigd worden en werken op gedemineraliseerd water. Op piepa water krijg je binnen de week en hele witte aanslag over heel uw huis(kalk en mineralen). Ook wij zoeken een degelijke oplossing! En dan kom ik steeds weer bij die home-eva uit maar vind weinig ervaring hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
In plaats van een home-eva kun je echt beter naar een enthalpie wisselaar kijken. Dit is echt een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielsan 68
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-08-2021
Is idd mss t overwegen waard, de prijs is ongeveer gelijk. Alvast merci uw ervaringen te delen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
-SimJoc- schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:51:
In plaats van een home-eva kun je echt beter naar een enthalpie wisselaar kijken. Dit is echt een betere oplossing.
Kun je dat toelichten? Mij lijkt het juist geen betere oplossing. Enthalpie kan maar een hele kleine hoeveelheid vocht uitwisselen, als in max een paar procent rv.

Dit topic is ook heel interessant, meer toegespitst op koelen, maar kan ook voor bevochtigen worden ingezet:
Koelen mbv waternevel

Veel theoretische achtergrond. @Roger_de_Poger

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-06-2021 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Er zijn meerdere topic's over wtw's die veel raakvlakken hebben en ik heb er al vaker berichten over geplaatst. Waar het kort op neer komt is dat ik een beetje anti wtw's was geworden na veel slechte ervaringen. Luchtbevochtigers, elke dag bijvullen, droge huid etc. Nu heb ik in mijn huidige huis de Zehnder Q450 enthalpie en eigenlijk zijn alle problemen verdwenen. Ik heb mijn huis helemaal vol domotica hangen en was van plan deze unit ook aan te sturen. Echter dat is echt niet nodig, dit apparaat werkt echt heel goed. De bypass is echt slim en houdt ook rekening met de luchtvochtigheid van buiten en in huis. Als het buiten heel erg vochtig is zal hij ook nooit de bypass helemaal open gooien.

Zie ook:
-SimJoc- in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"

[ Voor 6% gewijzigd door -SimJoc- op 26-06-2021 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn ervaringen met enthalpiewisselaars is dat ze werken, maar niet goed genoeg. Komt bij dat ze schreeuwend duur zijn. Zelfs als de Rv bij gebruik van zo'n ding niet onder de 40% komt, is dat m.i. te laag. Ik ervaar <55% als te laag en heb dan last van alle bekende klachten.
Een enthalpiewiselaar voegt geen vocht toe dat er niet reeds in de weoning is, en als de inpandige Rv daalt (door het ventileren) zal bij een lage Rv van de buitenlucht het huis uiteindelijk "droog vallen".
Het voordeel van een Evap is dat je onafhankelijk meet en vocht toevoegt. Dat de buitenlucht té droog is na het passeren van een twt, is een waarschijnlijkheid. Daarom kies ik ervoor om in mijn Brink Renovent 300+ geen enthalpiewisselaar te plaatsen maar actief en onafhankelijk de inpandige Rv te sturen.
Tevens gebruik ik een soortgelijk principe om mbv de wtw het huis een beetje te koelen.
Lees hier meer daarover.

Koelen mbv waternevel

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valusion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03-2024

Bij voorbaat dank.
Hebben jullie uiteindelijk een Evap genomen? En wat zijn de ervaringen? Wij hebben precies dezelfde WTW unit hangen en zijn ook opzoek naar een luchtbevochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
Joris748 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:17:
De luchtvochtigheid in huis is momenteel 25%: echt te laag. Alle bekende klachten worden ervaren: droge ogen, droge keel, niet behaaglijk, statische oplading, etc.

Ter illustratie: In de bijkeuken is het 17,8 °C @ 35% RV, in de aangrenzende garage is het 17,2 °C @ 47% RV. Ondanks dat het in de garage koeler is, voelt het daar behaaglijker.

Ik wil voor volgend winterseizoen graag een oplossing geïnstalleerd hebben. Heb nog steeds koudwatervrees mbt de effectiviteit van een enthalpiewisselaar. De oplossing moet in staat zijn om de RV te verhogen naar 40-50% RV.

Brink zou goede zaken doen met een niet goed, geld terug actie!
Wat is de oplossing voor deze winter geworden?

Ik heb dezelfde WTW en dezelfde problemen met lage luchtvochtigheid dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ik heb er al veel over geschreven, maar misschien zegt een afbeelding meer. Dit betreft q450 met enthalpie wisselaar de afgelopen 7 dagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uP6XqP7u6X3dyIKDYaUBHFgrtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrE8W5pJmsCNrW11JJd2yxg7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Lennnn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:13:
[...]

Wat is de oplossing voor deze winter geworden?

Ik heb dezelfde WTW en dezelfde problemen met lage luchtvochtigheid dus ik ben benieuwd.
Door andere prioriteiten zijn we hier helaas niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
-SimJoc- schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:18:
Ik heb er al veel over geschreven, maar misschien zegt een afbeelding meer. Dit betreft q450 met enthalpie wisselaar de afgelopen 7 dagen.[Afbeelding]
Interessant. Heb je ook een dergelijke grafiek voor koud winterweer met een lage luchtvochtigheid? Wat doet dit met het binnenklimaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
-SimJoc- schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:18:
Ik heb er al veel over geschreven, maar misschien zegt een afbeelding meer. Dit betreft q450 met enthalpie wisselaar de afgelopen 7 dagen.[Afbeelding]
Dat wil ik ook. Helaas hier een WHR 930. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met de enthalpiewisselaar. Ik ben er zo ontzettend klaar mee (droge keel, ogen, handen).

Zou voor deze situatie prima moeten werken, helemaal omdat het buiten vochtig is. Dan gooi ik het één keer helemaal open en dan moet hij het enigszins op peil houden toch?

Mocht het niet voldoende zijn, kan ik nog altijd een homevap erbij zetten. Die is toch al snel 2x zo duur, dus liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Joris748 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:21:
[...]

Interessant. Heb je ook een dergelijke grafiek voor koud winterweer met een lage luchtvochtigheid? Wat doet dit met het binnenklimaat?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloory
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 18:14
Na enkele barsten te ontdekken in de parket ben ik ook bij dit topic beland...

Wij zitten hier met een Zehnder Q450 ERV. Met enthalpiewisselaar dus. Helaas blijkbaar niet voldoende om de vochtigheid op peil te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnz-s9v8JyltJ4ZDvfFR20TAUpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKtl2AKfDl41CRjcOcIhxbbU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
We hebben vandaag de knoop doorgehakt. Volgende week bestellen we een HomeEvap. Het effect van een enthalpiewisselaar lijkt toch te wisselvallig. Lijkt vooral het moment dat de luchtvochtigheid te laag wordt uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:15
Joris748 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:26:
We hebben vandaag de knoop doorgehakt. Volgende week bestellen we een HomeEvap. Het effect van een enthalpiewisselaar lijkt toch te wisselvallig. Lijkt vooral het moment dat de luchtvochtigheid te laag wordt uit te stellen.
Ik denk dat een kleine luchtbevochtiger icm enthalpiewisselaar meer dan genoeg is en dat je dan ook amper hoeft bij te vullen.
Ik heb behoorlijke vraagtekens over de lopende kosten van zo'n HomeEvap (nieuwe filters, stroomverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Joris748 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:26:
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Het klinkt opzich wel goed om snel de luchtvochtigheid op te kunnen krikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:19:
[...]
Zijn de afgelopen dagen koud genoeg? Ik monitor de unit zelf denk ik pas een jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zVpdXB5os3um-S1PFNpFk9Ocbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8LvYEIcQ2m9SYrawTwU72yW.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen is de luchtvochtigheid overal boven de 40% en gaat prima dus. Dan heb ik ook nog een houtkachel die de lucht veel droger maakt. (Wel met eigen luchttoevoer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ik kan natuurlijk ook gewoon de hele periode sturen. Dit zijn de waarden vanuit de unit zelf, maar die zijn nagenoeg gelijk als de waardes in de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GEDiP1KCKarGC0Lv73BlLyrozI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/300azZwHAvttFGIJprGP75ZK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat de ethalpiewisselaar prima zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
-SimJoc- schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:52:
Ik kan natuurlijk ook gewoon de hele periode sturen. Dit zijn de waarden vanuit de unit zelf, maar die zijn nagenoeg gelijk als de waardes in de woning.

[Afbeelding]

Hier zie je dat de ethalpiewisselaar prima zijn werk doet.
Je brengt me toch weer aan het twijfelen. Wat zorgt bij jou binnenshuis, naast douchen, voor extra waterdamp in de lucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Niets alleen het douchen en wij zelf als mensen. Huis is zeer goed geïsoleerd en luchtdicht.

Voordeel is wel dat alles lage temperatuur verwarming is. Als je met convectoren verwarmd zul je automatisch al een drogere lucht krijgen. Ik zie bij mij ook echt goed dat de luchtvochtigheid omlaag gaat als de houtkachel aan gaat. Desondanks lukt het de Zender prima om alles covertabel te houden in huis.

Bij een kennis onlangs de Zehnder ERV geinstalleerd en daar is de luchtvochtigheid binnen nu 46%, dat gaat ook erg goed dus. Daar verwarmen ze overigens wel met convectoren, maar met een temperatuur van maximaal 50 graden.

Ik ben erg enthousiast over de unit, maar voor jou zou het mooi zijn als er van meer mensen ervaringen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coert.klaver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
In de hoop dat deze draad nog gelezen wordt: Ik heb sinds 5 jaar een homEvap luchtbevochtiger. Deze is ingebouwd in de luchtinvoer het huis in, die komt uit een JE Stork Air WTW. De resultaten zijn voor wat betreft de rV prima, ook in droge koude periodes in de winter is de rV ruim boven de 50% te houden. De houten vloer is inmiddels weer onder de plinten uitgezet en ik heb 's-winters geen huidproblemen meer door droge lucht.
Enige opmerkingen nav vragen hierboven.
- de onderhoudskosten zijn vrij hoog. Ieder jaar is na de zomer (als de homEvap nauwelijks heeft aangestaan), gaat hij in storing en blijkt de cassette vervangen te moeten worden. Deze kosten rond de €270 bij ventilatieland. Plus montagekosten als je het niet zelf doet.
- Het waterverbruik lijkt me geen probleem, ik heb geen stijging kunnen waarnemen en als die er al is vallen de kosten in het niet bij de kosten van het vervangen van het filter.
- Bij de laatste filterwissel (na 5 jaar gebruik) brak de nippel van de waterafvoer af. Dit stukje plastic is ook relatief duur, €35 bij ventilatieland.

Kortom. Bij mij voldoet de homEvap prima, maar is wel met een behoorlijk prijskaartje.

Omdat ik binnenkort (in 2023 of 2024) de WTW en CV ketel wil vervangen ben ik op zoek naar een WTW met ingebouwde bevochtiger en een bypass voor in de zomer. Iemand een tip of ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 15:34
coert.klaver schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:25:
Omdat ik binnenkort (in 2023 of 2024) de WTW en CV ketel wil vervangen ben ik op zoek naar een WTW met ingebouwde bevochtiger en een bypass voor in de zomer. Iemand een tip of ervaring?
Heb je dit ooit gevonden? Ik vind tot nu toe enkel de pkom4 trend van pichler maar daar zijn precies zelfs geen prijzen van te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:47
Relatief oud topic, desalniettemin nog relevant (voor onze situatie).
@Joris748 heb je uiteindelijk een keuze gemaakt en wat zijn de ervaringen?

Hier een Orcon EcoMax400 en bij het huidige weer behoorlijk lage luchtvochtigheid in huis (~30-39%), ondanks dat er een unit (Venta LW74) gemiddeld 3 liter per dag het huis in pompt. Orcon is recent geheel opnieuw ingeregeld.

Ben benieuwd of het de HomeEvap is geworden of een andere oplossing.
Pagina: 1