Afgelopen dagen is het op het internet al erg onrustig op het internet over het bedrijf Rumag. Om die reden open ik graag een discussie om het hier over te hebben.
Achtergrond informatie
Rumag is een bedrijf dat begon met het maken van quotes en deze deelde op hun Facebook en Instagram pagina's. Na een flinke fanbase zijn ze gestart met een webshop. Hierin verkopen ze hun quotes op shirts, hoodies en andere objecten.Huidige situatie
Rumag staat afgelopen dagen door heel veel bedrijven onder vuur. Zondag met Lubach heeft daar vandaag ook aandacht aan besteed.Ook diverse sites hadden er een mening over:
Wordt er flink gecasht met Coronashirts? Rumag: 'Nee ...
RUMAG is controversieel mikpunt van kritiek tijdens corona
HOE.KUT.IS.RUMAG.NOU.ECHT.?
Reacties na de uitzending van Lubach
Rumag-baas: Arjen Lubach pleegt karaktermoord op onsRumag zet punt achter corona-collectie na uitzending Lubach
RUMAG herkent zich niet in aantijgingen Lubach: 'Karaktermoord'

Rumag steelt gebruikt namelijk quotes van externe bronnen, printen dit op hun producten en verdienen hier geld mee. Vrij weinig quotes zijn door hun zelf bedacht.
Ze halen deze quotes uit het buitenland om juridische auteursrechten geschillen te voorkomen. Nederlandse quotes worden vrijwel nooit gestolen. (tot zover bekend).
Rumag geeft in een show hierop een reactie en lachen hier zonder enige spijt op, tot nog veel grotere woede van de mensen. Ze geven hier namelijk openlijk toe dat ze quotes stelen en hier geld aan verdienen zonder afdracht van rechten.
Is dit nou diefstal, of een slim bedacht concept?
Graag houd ik een gezonde discussie over wat wij hier van vinden.
*aanvullende info zal ik toevoegen
[ Voor 30% gewijzigd door Luchtbakker op 03-04-2020 20:46 ]