Toon posts:

Identiteitsfraude

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Microkid op 27-03-2020 18:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb je tekst afgeschermd voor niet-leden Tweakers

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou in het geval van je broer de meest agressief mogelijke jurist in huren tegen we webshop en die aansprakelijk laten stellen voor alle mogelijke gevolgschade van hun nalatig handelen.

[ Voor 5% gewijzigd door 3x3 op 27-03-2020 18:09 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vreemd verhaal; je bent ook een **** van een verkoper als je 4 tot 5 jaar lang dus blijkbaar geen geld krijgt maar wel blijft leveren?

Het BKR is "onafhankelijk" dus als de verkoper aan het BKR GEEN sluitend bewijs kan leveren dat incasso-eisen, deurwaarder, etc bij jouw broer zijn beland / overhandigd op het woon-adres, kan jouw broer "gewoon" zelfstandig (zonder hulp van de webshop) een goede brief naar het BKR sturen om de registratie ongedaan te maken. Het helpt natuurlijk als de brief opgesteld & ondertekend is door een advocaat.

Ik zou de webshop in ieder geval niet meer zelfstandig benaderen; als het nodig is moet de advocaat dat doen. Of de politie (aangezien de aangifte van fraude er ligt).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hebben jullie enig idee van het uurtatrief van een advocaat en welke schade ga je dan claimen?

Voor de broer van TS wel noodzaak om te handelen anders kan je bij een eventuele hypotheekaanvraag of zelfs arbeidsovereenkomst in de toekomst het lastig krijgen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bombadil schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:23:
[...]

[...]

Hebben jullie enig idee van het uurtatrief van een advocaat en welke schade ga je dan claimen?
Ik roep nergens "claimen". Een advocaat kostte mij €110 ex. BTW per uur.

Nou en? Dan kost een goede brief je 300 Euro. Wat stel je zelf voor dan? Eventueel geen goede hypotheek krijgen? VOG geweigerd worden voor bepaalde functies?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:30

kodak

FP ProMod
Wat je kan doen:
https://www.rijksoverheid...gelijke-identiteitsfraude

Wat de politie voor het slachtoffer kan doen:
https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html

Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies:
https://www.juridischloket.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:31
Ik neem aan dat je broer op schrift (mail?) de reactie van het postorder bedrijf heeft, dat het niet zijn account betreft? (Omdat dat ze daarom die gegevens niet willen aanleveren).

Dan zou ik dat gebruiken om een en ander bij het BKR aanhangig te maken.

Om zelf te bereiken wat @Microkid nu voor je geregeld heeft, kun je betreffende tekst tussen "members only" tags zetten (zie ook het overzicht met UBB Codes:

code:
1
2
[membersonly] aan het begin en [/membersonly] aan het eind.
of korter: [mo] en [/mo]

Houd er overigens wel rekening mee, dat diverse webshops hier ook een account hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:18
Er wordt hem niks blijkbaar verschaft aangezien het niet zijn account is maar er wordt wel een BKR quotering op zijn naam gezet doordat er bestellingen op zijn naam zijn geplaatst.. Enig idee of dit zomaar mag?
Nee
En dat is ook niet gebeurd.

Er ontbreekt een heleboel informatie in dit verhaal.

Dat is of niet bekend of dat deel je niet in het topic.

Je krijgt ook zomaar geen BKR notering.

Dus misschien moet je dat eens even verduidelijken of aan je broer vragen hoe dat allemaal is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Alleen als @Netoj is geïnformeerd over de BKR consequenties houden die stand. Anders verwijderen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dus er is besteld op naam van een dame (persoon 1), naar het adres en naam van broer (persoon 2), vervolgens consequent gewijzigd naar afhaalpunt en daar opgehaald en er is een rekeningnummer van nog iemand anders (persoon 3) gebruikt.

Best gecompliceerd opgezet dus. Naam 1 zal ook wel identiteitsfraude zijn, net als het misbruik van de adresgegevens van 2. En nr 3 is dan waarschijnlijk een katvanger. En dat duurde dus jaren en nu heeft in ieder geval 2 een negatieve BKR-notering. Merkwaardig, dat zeker.

Aangifte is gedaan, stap twee is de eigen gegevens opvragen bij het BKR. Doe vervolgens aan dossiervorming qua communicatie met de webshop. Verzoek ze eerst gewoon de BKR notering op te heffen en verwijs daarbij naar jullie correspondentie en de aangifte. Kijk verder alvast naar een keurmerk of geschillencommissie. Afhankelijk van de reactie kan je daarna nog vervolgstappen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boyette schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 02:34:
[...]

Nee
En dat is ook niet gebeurd.

Er ontbreekt een heleboel informatie in dit verhaal.

Dat is of niet bekend of dat deel je niet in het topic.

Je krijgt ook zomaar geen BKR notering.

Dus misschien moet je dat eens even verduidelijken of aan je broer vragen hoe dat allemaal is gebeurd.
Members only:
sambalbaj schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 03:53:
Dus er is besteld op naam van een dame (persoon 1), naar het adres en naam van broer (persoon 2), vervolgens consequent gewijzigd naar afhaalpunt en daar opgehaald en er is een rekeningnummer van nog iemand anders (persoon 3) gebruikt.

Best gecompliceerd opgezet dus. Naam 1 zal ook wel identiteitsfraude zijn, net als het misbruik van de adresgegevens van 2. En nr 3 is dan waarschijnlijk een katvanger. En dat duurde dus jaren en nu heeft in ieder geval 2 een negatieve BKR-notering. Merkwaardig, dat zeker.

Aangifte is gedaan, stap twee is de eigen gegevens opvragen bij het BKR. Doe vervolgens aan dossiervorming qua communicatie met de webshop. Verzoek ze eerst gewoon de BKR notering op te heffen en verwijs daarbij naar jullie correspondentie en de aangifte. Kijk verder alvast naar een keurmerk of geschillencommissie. Afhankelijk van de reactie kan je daarna nog vervolgstappen nemen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 16:46
MAX3400 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:18:
Vreemd verhaal; je bent ook een **** van een verkoper als je 4 tot 5 jaar lang dus blijkbaar geen geld krijgt maar wel blijft leveren?

Het BKR is "onafhankelijk" dus als de verkoper aan het BKR GEEN sluitend bewijs kan leveren dat incasso-eisen, deurwaarder, etc bij jouw broer zijn beland / overhandigd op het woon-adres, kan jouw broer "gewoon" zelfstandig (zonder hulp van de webshop) een goede brief naar het BKR sturen om de registratie ongedaan te maken. Het helpt natuurlijk als de brief opgesteld & ondertekend is door een advocaat.

Ik zou de webshop in ieder geval niet meer zelfstandig benaderen; als het nodig is moet de advocaat dat doen. Of de politie (aangezien de aangifte van fraude er ligt).
Ben het met je eens dat het eennraat verhaal is, maar het hoeft niet te betekenen dat verkoperngeen geld krijgt.
Spullen op afbetaling tellen ook bij het bkr.
Als er dus nog een slachtoffer is , of de dame in kwestie wel gewoon de afbetaling betaalt heeft de verkoper dus geen reden om nieuwe bestellingen niet te accepteren.

Daarbij weet ik van een bekende, die bij grote winkels (wehkamp/otto etc.) Ook flinke schulden had, dat het lang duurt voor het zover komt dat er niet meer geleverd wordt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:01

3DDude

I void warranty's

Ik zou gewoon die webshop nog eens bellen.

- aangeven dat je aangifte hebt gedaan omdat er opeens een BKR registratie uit de lucht is komen vallen op jouw naam.
- Als ze niet meewerken je onderzoekt welke mogelijkheden je advocaat heeft om de webshop op een manier in gebreke te stellen.
- Je ze sowieso aan gaat melden bij de Autoriteit persoonsgegevens i.v.m. het blijkbaar wel kunnen doen van een BKR registratie op jouw naam, maar je verder niks mogen vertellen omdat het op een andere persoon zou staan?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
3DDude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:44:

- aangeven dat je aangifte hebt gedaan omdat er opeens een BKR registratie uit de lucht is komen vallen op jouw naam.
- Als ze niet meewerken je onderzoekt welke mogelijkheden je advocaat heeft om de webshop op een manier in gebreke te stellen.
- Je ze sowieso aan gaat melden bij de Autoriteit persoonsgegevens i.v.m. het blijkbaar wel kunnen doen van een BKR registratie op jouw naam, maar je verder niks mogen vertellen omdat het op een andere persoon zou staan?
Mi onzin.

Aangifte moet je doen. Dit is identiteitsfraude. Daarna opnieuw gaan praten met de winkel. Ik zou sowieso inzage vragen bij BKR. Ook daar kan je zaken aanvechten, en met die aangifte wordt dan een stuk makkelijker.

De ap heeft hier werkelijk waar niets mee van doen. Gewoon eruit laten dus.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

3DDude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:44:

Dit soort zaken moet je helemaal niet telefonisch bespreken. Ten eerste weten de standaard eerstelijns medewerkers geen ene f..., begrijpen ze de consequenties niet van deze gang van zaken en verbinden ze niet door met een leidinggevende of iemand anders met enige verantwoordelijkheid.

Alle gegevens verzamelen en per e-mail doorsturen en er zo boven op zitten dat ze het niet kunnen negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PcDealer schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Dit soort zaken moet je helemaal niet telefonisch bespreken. Ten eerste weten de standaard eerstelijns medewerkers geen ene f..., begrijpen ze de consequenties niet van deze gang van zaken en verbinden ze niet door met een leidinggevende of iemand anders met enige verantwoordelijkheid.

Alle gegevens verzamelen en per e-mail doorsturen en er zo boven op zitten dat ze het niet kunnen negeren.
En wel direct aan de juridische afdeling doorsturen, die hebben inzicht in de consequenties en kunnen dat de knopentellers haarfijn tot op de cent nauwkeurig vertellen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Freee!! schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:53:
[...]

En wel direct aan de juridische afdeling doorsturen, die hebben inzicht in de consequenties en kunnen dat de knopentellers haarfijn tot op de cent nauwkeurig vertellen.
Bij voorkeur. Maar vaak moet het toch langs eerstelijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:18
Ow, ik zie wel een gaatje. Volgens AVG (soms GDPR genoemd) kun je je eigen gegevens opvragen (vraag Google even hoe dat gaat). De webshop heeft dan twee weken om die gegevens op te leveren. Dan kan de webshop wel twee dingen doen - ofwel ze moeten die gegevens leveren, danwel de BKR registratie intrekken. Uiteraard kan je broer schriftelijke bevestiging vragen van de uitkomst van het onderzoek naar de van hem geregistreerde gegevens.

Handhaving van beide standpunten - het account is niet van hem én de BKR registratie lijkt mij niet mogelijk. Als schriftelijk wordt aangegeven dat de gegevens niet van hem zijn, lijkt mij dat voldoende informatie om mee naar BKR te gaan.

Veel succes!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Helixes schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:42:
Dan kan de webshop wel twee dingen doen - ofwel ze moeten die gegevens leveren, dan wel de BKR registratie intrekken.
Ik zie een klein probleem in je plan: volgens de AVG gaat het om het leveren van de persoonsgegevens van de persoon die het opvraagt. Dat is niet hetzelfde als geef me alle gegevens uit een account of anders is het account niet geldig. Een account kan uit persoonsgegevens van verschillende personen bestaan. Je kan vaak ook een alternatief bezorgadres van een ander persoon opgeven. Dat je het opgeeft maakt het nog niet dat je recht op inzage in die gegevens hebt als het adres niet van jou is. Aangezien ze inmiddels kennelijk weten dat het account een samenstelling van meerdere persoonsgegeven is zullen ze moeite moeten doen om te achterhalen welke gegevens van welke persoon zijn om te bepalen wie recht heeft op inzage.

Als je gegevens uit het BKR wil laten verwijderen maakt het meer kans om bij het bedrijf dat de BKR-registratie heeft laten doen die registratie te betwisten en te eisen dat ze de onterechte registratie zsm ongedaan maken. Lever daarbij de nodige bewijzen, zoals bijvoorbeeld wat de correcte gegevens zijn, de aangifte en de melding bij Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI). Als ze niet kunnen aantonen dat hun onderbouwing goed genoeg was, dan mag je verwachten dat ze dus ook de BKR registratie moeten aanpassen of verwijderen.

Meer informatie hoe dit werkt:
https://www.bkr.nl/media/...gvanuwregistratie2019.pdf

Ik raad echt aan om zo snel mogelijk hulp te zoeken bij het juridisch loket. Als je het niet goed aan pakt kan het onnodig lang gaan duren.

Slachtofferhulp kan ook van dienst zijn:
https://www.slachtofferhu...fraude/identiteitsfraude/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Ik roep nergens "claimen". Een advocaat kostte mij €110 ex. BTW per uur.

Nou en? Dan kost een goede brief je 300 Euro. Wat stel je zelf voor dan? Eventueel geen goede hypotheek krijgen? VOG geweigerd worden voor bepaalde functies?
Het is de vraag natuurlijk. Als je een telefoon op afbetaling koopt dan lijkt me 300 euro een heel bedrag. Immers, waarom zou je daar anders een lening voor nemen? Kun je dan beter een telefoon voor kopen lijkt me dan een advocaat nemen. En een brief van een advocaat geeft niet direct garantie op succes.

VOG heeft niets met BKR te maken, en een BKR-check is vrij zeldzaam voor een baan tenzij je bijvoorbeeld bij de politie wilt. In veel gevallen lijkt een BKR-check mij vooral een AVG-overtreding als dat wel zou gebeuren, want wat is de relevantie? Lijkt me bangmakerij.

Dus als je dan ook nog niet van plan bent om de komende jaren een hypotheeklening te nemen kun je het zeer rustig aan doen. Dingen die al genoemd zijn zoals bkr-gegevens opvragen, aangifte doen, melding maken, contact op nemen met webshop, desnoods geschillencommissie BKR. Dat kost weinig behalve tijd. Als je nooit een (hypothecaire) lening of vrij bijzondere baan wil dan is een BKR-registratie bij mijn weten toch geen enkel probleem.

En pas als dat alles niet lukt dan kun je altijd nog gaan werken met een advocaat, hulpbureau voor verwijdering BKR-registraties, AP vanwege AVG-overtreding indien webshop niet tot verwijdering notering overgaat en ook geen gegevens wil verstrekken, enz. Maar het lijkt me sterk dat het daar toe komt.

Een voordeel is hier ook dat een negatieve registratie kan helpen tegen verdere identiteitsfraude, immers is een lening afsluiten vaak niet mogelijk. Zie bijvoorbeeld deze voorbeeldcasus van daardoor mislukte fraude. Rustig aan dus.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
pedorus schreef op zondag 29 maart 2020 @ 00:34:
[...]

Het is de vraag natuurlijk. Als je een telefoon op afbetaling koopt dan lijkt me 300 euro een heel bedrag. Immers, waarom zou je daar anders een lening voor nemen? Kun je dan beter een telefoon voor kopen lijkt me dan een advocaat nemen. En een brief van een advocaat geeft niet direct garantie op succes.

VOG heeft niets met BKR te maken, en een BKR-check is vrij zeldzaam voor een baan tenzij je bijvoorbeeld bij de politie wilt. In veel gevallen lijkt een BKR-check mij vooral een AVG-overtreding als dat wel zou gebeuren, want wat is de relevantie? Lijkt me bangmakerij.

Dus als je dan ook nog niet van plan bent om de komende jaren een hypotheeklening te nemen kun je het zeer rustig aan doen. Dingen die al genoemd zijn zoals bkr-gegevens opvragen, aangifte doen, melding maken, contact op nemen met webshop, desnoods geschillencommissie BKR. Dat kost weinig behalve tijd. Als je nooit een (hypothecaire) lening of vrij bijzondere baan wil dan is een BKR-registratie bij mijn weten toch geen enkel probleem.

En pas als dat alles niet lukt dan kun je altijd nog gaan werken met een advocaat, hulpbureau voor verwijdering BKR-registraties, AP vanwege AVG-overtreding indien webshop niet tot verwijdering notering overgaat en ook geen gegevens wil verstrekken, enz. Maar het lijkt me sterk dat het daar toe komt.

Een voordeel is hier ook dat een negatieve registratie kan helpen tegen verdere identiteitsfraude, immers is een lening afsluiten vaak niet mogelijk. Zie bijvoorbeeld deze voorbeeldcasus van daardoor mislukte fraude. Rustig aan dus.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:21

DataGhost

iPL dev

Twee tips:
- Als je met een bedrijf belt waarmee je kennelijk moeite hebt ze aan te sporen te doen wat jij wilt of wat moet gebeuren, neem dan die gesprekken op. Zeker als ze weigeren dingen zwart op wit te zetten.
- Zet het bedrag wat je normaal aan extra abonnementskosten kwijt bent apart op een andere rekening, dan is het geen probleem om tzt die 900 euro op te hoesten en heb je geen gedoe als je een negatieve BKR-notering hebt. Als je dat beetje zelfbeheersing niet voor elkaar krijgt is het serieus tijd om je af te vragen of je wel echt een telefoon van 900 euro nodig hebt.

Gratis extra tip: "mag verlengen" en "mag een nieuwe telefoon aanschaffen" betekent niet veel meer dan dat de provider jou graag weer een of twee jaar contractueel vastlegt zodat zij gegarandeerd zijn van inkomsten. Het is geen service of cadeau van ze, ook al suggereren ze dat met de bewoording.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
DataGhost schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:16:
- Zet het bedrag wat je normaal aan extra abonnementskosten kwijt bent apart op een andere rekening, dan is het geen probleem om tzt die 900 euro op te hoesten en heb je geen gedoe als je een negatieve BKR-notering hebt.
Dat je lenen als zwakte ziet, prima. Maar ga dan niet aan slachtoffer-beschuldiging doen bij identiteitsfraude door een ander.

Het probleem is dat een fraudeur een BKR-registratie veroorzaakt, niet dat het slachtoffer een lening wenst.

Een registratie is ook van toepassing op het aan kunnen gaan van relaties zoals trouwen onder gemeenschap van goederen of een huis wil kopen. Het lijkt me dan niet gepast om lekker makkelijk beschuldigd naar het slachtoffer te doen dat die zich maar moet aanpassen aan criminelen om er geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Maar even, er is toch wel meer dan een naam + postcode nodig om betalen op rekening oid te kunnen doen?
Ik heb het gevoel dat er een deel van het verhaal nog mist ?

Als het al kan lijkt mij dat de BKR op geregistreerd wordt bij het rekeningnr?
Naam+Postcode is nu niet echt een identificatie toch?

Anders zou dit betekenen dat wiij allemaal iedere dag bij de grote webshops moeten inloggen of er niet iets op ons naam+adres combi is gezet ?

overigens, zeker een klote situatie om in te zitten. Er zouden zeker strengere controles op de postorder afbetalings regelingen moeten komen.

[ Voor 31% gewijzigd door mvrhrln op 30-03-2020 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 17:02
@Verwijderd Een voorbeeldbrief en hoe te werk te gaan vind je hier in een pdf
En hier wat je eerst moet weten. https://www.bkr.nl/mijn-s...istratie-laten-aanpassen/

Maar spreek de webshop aan op hun fout, want de gegevens die zij zelf hebben.. dan kan het gewoon niet op zijn naam komen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Aangifte doen en bezwaar maken tegen BKR reg. Hier een voorbeeldbrief https://www.plusonline.nl...eeldbrief_Bezwaar_BKR.doc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn ogen moeten er zwaardere consequenties komen voor winkeliers, die op deze manier een zooitje maken van de BKR database. Je mag daar alleen iets registreren gebaseerd op feiten. Dus blijkbaar stelt de winkelier hier dat het een feit is, dat broer van de TS de bestellingen geplaatst heeft. Maar vervolgens gaan ze geen informatie geven, omdat het duidelijk niet om de broer van de TS gaat.

Maargoed, eerst die BKR registratie weg en daarna mogen ze aan de schandpaal. Ik ben op zich niet tegen het bestaan van het BKR, maar de structuur en het gebrek aan controle is echt enorm zwak. Daarnaast mag zo'n winkelier gewoon tot in de eeuwigheid doorgaan met het vullen van de database, terwijl hij al bewezen heeft dit niet op een degelijke manier te kunnen. Een "3 strikes = out" methode zou hier beter op zijn plaats zijn. 3x per jaar onterecht iemand met een negatieve codering geregistreerd = 1 jaar niets meer registreren en ook 1 jaar geen inzage meer. Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:19:
In mijn ogen moeten er zwaardere consequenties komen voor winkeliers, die op deze manier een zooitje maken van de BKR database. Je mag daar alleen iets registreren gebaseerd op feiten. Dus blijkbaar stelt de winkelier hier dat het een feit is, dat broer van de TS de bestellingen geplaatst heeft. Maar vervolgens gaan ze geen informatie geven, omdat het duidelijk niet om de broer van de TS gaat.

Maargoed, eerst die BKR registratie weg en daarna mogen ze aan de schandpaal. Ik ben op zich niet tegen het bestaan van het BKR, maar de structuur en het gebrek aan controle is echt enorm zwak. Daarnaast mag zo'n winkelier gewoon tot in de eeuwigheid doorgaan met het vullen van de database, terwijl hij al bewezen heeft dit niet op een degelijke manier te kunnen. Een "3 strikes = out" methode zou hier beter op zijn plaats zijn. 3x per jaar onterecht iemand met een negatieve codering geregistreerd = 1 jaar niets meer registreren en ook 1 jaar geen inzage meer. Zoiets.
Wat mij betreft één brief, dat ze nog één gelegenheid hebben om zelf orde op zaken te stellen en dat de daarna gemaakte kosten volledig op ze verhaald zal worden. Eerstvolgende brief daarna is dus van de advocaat en gaat direct vergezeld van een factuur van minimaal EUR 300,-. En zelfs als ze dan direct bakzeil halen, mogen ze alsnog die factuur voldoen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zou eens beginnen met zelf (jouw broer) het BKR-dossier op te vragen. Weet jouw broer ten minste direct wat er staat. Dat is een recht vanuit de AVG en kan rechtstreeks bij het BKR gratis of betaald (duurt minder lang).

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 30-03-2020 21:00 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

Een webwinkel kan helemaal geen BKR notering maken. BKR is er alleen voor financiele instellingen en een webwinkel is dat niet.
Dat betekend dus dat er een financiele instelling die notering heeft laten maken. Die moeten aan behoorlijk strenge eisen voldoen willen ze dat kunnen.
Dat betekend dan weer dat ze moeten kunnen bewijzen dat de lening op de juiste naam staat. Kunnen ze dat niet dan wordt dat behoorlijk hard afgestraft.

Ofwel:
- Bij het BKR de volledige registratie opvragen. Dat kan gewoon op hun website.
- Contact opnemen met de financiele instelling die daar op staat en vragen om bewijs dat jij die lening afgesloten hebt.
- Dat bewijs kunnen ze niet overleggen en dus maan je ze om onmiddelijk de registratie te verwijderen.

Hier gaat een paar maanden overheen. Het BKR zelf kan hier niets in betekenen, alleen de instantie die de registratie heeft gedaan. Zorg er voor dat ze de registratie volledig annuleren! Dus niet "herstellen" want dan blijft hij alsnog 5 jaar staan, gewoon volledig annuleren.

Kijk even hier: https://www.bkr.nl/veelge...tratie-bij-stichting-bkr/
En dan specifiek deze: https://www.bkr.nl/media/...gvanuwregistratie2019.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:12:
Een webwinkel kan helemaal geen BKR notering maken. BKR is er alleen voor financiele instellingen en een webwinkel is dat niet.
Dat betekend dus dat er een financiele instelling die notering heeft laten maken. Die moeten aan behoorlijk strenge eisen voldoen willen ze dat kunnen.
Dat betekend dan weer dat ze moeten kunnen bewijzen dat de lening op de juiste naam staat. Kunnen ze dat niet dan wordt dat behoorlijk hard afgestraft.

Ofwel:
- Bij het BKR de volledige registratie opvragen. Dat kan gewoon op hun website.
- Contact opnemen met de financiele instelling die daar op staat en vragen om bewijs dat jij die lening afgesloten hebt.
- Dat bewijs kunnen ze niet overleggen en dus maan je ze om onmiddelijk de registratie te verwijderen.

Hier gaat een paar maanden overheen. Het BKR zelf kan hier niets in betekenen, alleen de instantie die de registratie heeft gedaan. Zorg er voor dat ze de registratie volledig annuleren! Dus niet "herstellen" want dan blijft hij alsnog 5 jaar staan, gewoon volledig annuleren.

Kijk even hier: https://www.bkr.nl/veelge...tratie-bij-stichting-bkr/
En dan specifiek deze: https://www.bkr.nl/media/...gvanuwregistratie2019.pdf
Klopt. Maar bijvoorbeeld een Wehkamp heeft dat gewoon "in huis", financiering. Maar dat kan inderdaad ook een derde partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
mvrhrln schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:37:
Maar even, er is toch wel meer dan een naam + postcode nodig om betalen op rekening oid te kunnen doen?
De vraag is niet of er meer nodig is maar waar de verkoper genoegen mee heeft genomen om alle gegevens maar te accepteren om verkoop op afstand met betaling achteraf te verkopen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de criminelen alleen maar wat (aangepaste) kopietjes hoefde aan te leveren en de verkoper onvoldoende moeite heeft gedaan om die te controleren.
Anders zou dit betekenen dat wiij allemaal iedere dag bij de grote webshops moeten inloggen of er niet iets op ons naam+adres combi is gezet ?
Misbruik van een identiteit kan bij iedere verkoper gebeuren als die onvoldoende controle kan doen of doet. Dat is dus bij heel veel meer bedrijven. En die fraude kan ook via vals aangemaakte accounts waar jij geen toegang toe hebt en niets vanaf weet, of door het wijzigen van een account van iemand anders. Dus hoe wil je er dan achter komen dat een deel van je gegevens voor fraude gebruikt zijn? Iedere dag naar alle webwinkels in de wereld al je persoonsgegevens overhandigen en dan vragen of een van die gegevens in hun systeem is opgenomen? Bij de een is het de naam. Bij de ander is het een kopie identiteitsbewijs. Bij weer een ander je adres. Weer een ander je telefoonnummer.

Ik zou eerder verwachten dat verkopers verplicht zijn om niet te makkelijk maar gegevens aan te nemen als de waarheid. Dat men per brief meldingen doet van belangrijke zaken in plaats van via een willekeurig mailadres. Dat de BKR per post melding doet als er een registratie is in plaats van dat stilletjes te accepteren en zelf geen verantwoordelijkheid te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Met @Verwijderd : Wehkamp Finance B.V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 00:15
En als je dacht dat ze dat er 'een beetje bij deden', dan moet je Undercover bij de klantenservice van Wehkamp: ‘Nóg meer bijlenen? Natuurlijk, mevrouw’ nog even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Het BKR zelf kan hier niets in betekenen, alleen de instantie die de registratie heeft gedaan.
Dat beweren ze bij het BKR. Maar dat lijkt gebaseerd te zijn op de eigen voorwaarden die ik niet getoetst heb gezien aan een wet. Het kan niet zo zijn dat je als organisatie slechts deels verantwoordelijkeid voor uitvoeren van een wetgeving op persoonsgegevens wenst te nemen en de rest afschuift. Zeker niet als ze die persoonsgegevens vervolgens zelf als dienst leveren aan wie het dan ook als klant van BKR vraagt. Dan zullen ze ook zelf verantwoordelijkheid op zich moeten nemen om er zeker van te zijn dat ze die persoonsgegevens wel mogen aannemen voor registreren of ter vergelijken. Maar in plaats daarvan lijken ze leuk te zeggen dat ze geen zin hebben om de wet na te leven en dat een ander die controle maar voor ze moet doen zonder dat ze daar zelf controle op uitvoeren of dat wel goed gaat. Je mag niet zomaar persoonsgegevens via een bedrijf gaan accepteren om een dienst te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
sambalbaj schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 03:53:

juist
dus van betrokkene in kwestie is alleen een adres gebruikt waar kennelijk nooit wat geleverd is.

Dus de hele zaak zou nooit zomaar op betrokkene in kwestie worden betrokken want die naam is immers niet bekend bij de webshop. Er is op een andere naam besteld.

Het kan zijn dat een deurwaarder dan uiteindelijk gaat kijken naar wie er op dat adres woont en diegene aansprakelijk stelt voor de kosten.
Dat komt dan voor de rechter en kan je daar alles uitleggen.

Nadat je door de rechter veroordeeld bent en schuldig wordt bevonden kan je eventueel de BKR notering krijgen.

Hoor ik helemaal niets over in dit verhaal.

In eerste aanleg is er dan ook geen sprake van identiteitsfraude alleen maar van een vorm van oplichting naar de webshop misschien. Betrokkene is hier helemaal geen partij in kan hier ook geen aangifte van doen. Ik zie niet in welk strafbaar feit er naar betrokkene zou zijn gepleegd.

Vandaar.. er ontbreekt vanalles in dit verhaal of feiten kloppen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:12:
Klopt. Maar bijvoorbeeld een Wehkamp heeft dat gewoon "in huis", financiering. Maar dat kan inderdaad ook een derde partij zijn.
Wellicht. Alsnog blijft het feit staan dat alleen een financiele instantie meldingen bij het BKR kan doen en dat die aan heel wat strengere voorwaarden moeten voldoen dan een webshop.

Zie @boyette's post hier boven. Een dergelijke melding gebeurt nooit op basis van slechts een adres. En als de webshop de naam van @Verwijderd's broer niet had, hadden ze ook geen melding bij het BKR kunnen doen. Hier moet een uitgebreider paper trail zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Ik zie allemaal berichten over 'bellen' en 'e-mail'. Maar de juiste weg is nu de webshop met een aangetekende brief te benaderen.

Iets van
U hebt bij het BKR geregistreerd dat ik u bij u schulden / betalingsachterstanden heb. Deze zijn mij niet bekend.

In de met u gevoerde gesprekken is mij gebleken dat u mij geen informatie wilt verstrekken over de gegevens waarmee deze schulden zijn ontstaan.

Deze twee zaken staan natuurlijk haaks op elkaar: of er is sprake van een schulden op mijn naam en dan verstrekt u mij alle gegevens die betrekking hebben op die schulden, al is het maar omdat u op grond van de AVG verplicht bent de over mij geregistreerde gegevens te verstrekken, of de schulden hebben geen betrekking op mij en dan hebt u bij het BKR ten onrechte een registratie gedaan.

Daarom verzoek ik u en voor zover nodig sommeer ik u mij binnen één week na vandaag te bevestigen dat u de registratie bij het BKR in zult trekken. Voldoet u hieraan niet, dan verzoek ik u en voor zover nodig sommeer ik u mij te voorzien van het volledige dossier uit uw systemen. Dat betekent alle accountgegevens, alle correspondentie, waaronder bestellingen en facturen, maar ook alle verzend- en ontvangstbewijzen.

Als u aan deze sommaties niet voldoet, ben ik genoodzaakt deskundige bijstand in te schakelen. In dat geval zal ik de kosten van die bijstand op u verhalen, maar ik vertrouw erop dat het zo ver niet hoeft te komen

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 06:42:
[...]

Wellicht. Alsnog blijft het feit staan dat alleen een financiele instantie meldingen bij het BKR kan doen en dat die aan heel wat strengere voorwaarden moeten voldoen dan een webshop.

Zie @boyette's post hier boven. Een dergelijke melding gebeurt nooit op basis van slechts een adres. En als de webshop de naam van @Verwijderd's broer niet had, hadden ze ook geen melding bij het BKR kunnen doen. Hier moet een uitgebreider paper trail zijn.
Niet zo moeilijk natuurlijk. De broer van de TS heeft zelf ook een account bij deze webshop (ga er voor het gemak maar vanuit dat het 1 van de grote jongens is). De adressen in de 2 accounts matchen dus.

Dan hou je 2 mogelijkheden over:
- broer van de TS liegt of verzwijgt dingen
- iemand bij crediteurenbeheer is creatief geweest en heeft e.e.a. aan elkaar gekoppeld

Van het eerste ben ik (nog) niet overtuigd, omdat het erop lijkt dat webshop (of de financierings-dochter) nu heel krampachtig aan het proberen is om informatie over de achterstandsnotering bij de BKR onder de pet te houden. En dan wéét je eigenlijk al gewoon dat er iets niet in de haak is. Als het allemaal klopte, dan hadden ze gewoon openheid van zaken kunnen geven en had de TS helemaal niet ingeschakeld hoeven te worden om voor zijn broer uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is.

Maar TS heeft nu volgens mij al wel een aantal dingen die hij kan doen:
- AVG verzoek naar webshop
- AVG verzoek naar (eventuele) financieringsdochter
- AVG verzoek naar BKR

Of je ook direct wil starten met sommeren om de BKR notering te laten annuleren, hangt af van de informatie die je hebt. Als de broer van de TS inderdaad geen informatie verschaft wordt (hij moet zelf bellen, TS kan meeluisteren), zou ik dat waarschijnlijk wel parallel doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik heb zo'n zelfde situatie mee gemaakt. Ik heb het geluk gehad dat de webshop eigenaar en een instantie die 'Afterpay' heet eigenlijk direct mee wilde werken. Ik heb dus alle relevante info gehad (incl. aflever adres) en heb hier online aangifte van gedaan.

Daarna was het een telefoontje naar de betreffende webshop, die bij 'Afterpay' aangaf dat de betrokkene uit het BKR register kon worden gehaald.

Ik heb er toen wel nog (wat was het ook weer?) 2 tentjes of zo tegenaan moeten gooien om mijn BKR gegevens in te kunnen zien. Dat is redelijk omslagtig omdat je je met je ID kaart bij een groter postkantoor moet melden op een aangegeven tijdstip (ze nemen daar de identiteit check WEL serieus;)

AL met al was het binnen een weekje opgelost, zonder advocaat, maar met wat begripvolle telefoontjes ...

Ter lering : de fraudeur(s) zijn uiteraard nooit opgepakt en afterpay is haar geld kwijt... Aan de andere kant mogen ze wat mij betreft ook wel een beetje beter op letten: email adres, telefoonnummer, rekening nummer en adres kwamen uit de vier verschillende windstreken van ons land. Daarbij was het adres (postcode + huisnummer) van 'mijn' oplichter het adres van een postkantoor in Zwolle (dus geen postbus oid, maar gewoon Pietje Puk, 1111AA 67, Zwolle). De verdenking was dat het iemand betrof die daar werkte maar zover ik weet is er nooit verder onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:57:
[...]

Niet zo moeilijk natuurlijk. De broer van de TS heeft zelf ook een account bij deze webshop (ga er voor het gemak maar vanuit dat het 1 van de grote jongens is). De adressen in de 2 accounts matchen dus.

Dan hou je 2 mogelijkheden over:
- broer van de TS liegt of verzwijgt dingen
- iemand bij crediteurenbeheer is creatief geweest en heeft e.e.a. aan elkaar gekoppeld

Van het eerste ben ik (nog) niet overtuigd, omdat het erop lijkt dat webshop (of de financierings-dochter) nu heel krampachtig aan het proberen is om informatie over de achterstandsnotering bij de BKR onder de pet te houden. En dan wéét je eigenlijk al gewoon dat er iets niet in de haak is. Als het allemaal klopte, dan hadden ze gewoon openheid van zaken kunnen geven en had de TS helemaal niet ingeschakeld hoeven te worden om voor zijn broer uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is.

Maar TS heeft nu volgens mij al wel een aantal dingen die hij kan doen:
- AVG verzoek naar webshop
- AVG verzoek naar (eventuele) financieringsdochter
- AVG verzoek naar BKR

Of je ook direct wil starten met sommeren om de BKR notering te laten annuleren, hangt af van de informatie die je hebt. Als de broer van de TS inderdaad geen informatie verschaft wordt (hij moet zelf bellen, TS kan meeluisteren), zou ik dat waarschijnlijk wel parallel doen.

zo werkt dat natuurlijk niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sluiten? Over een paar weken of maanden kom je de uitkomst nog posten, toch?
Pagina: 1