Zie deze post https://gathering.tweaker...message/62015790#62015790 voor een update
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op zonnepanelen maar eigenlijk kom ik niet echt een stap verder.
Ons huis en de tuin staan heel mooi op het zuiden gericht echter na de verbouwing van ons dak met dakkapel blijft er heel weinig ruimte over aan die kant van het dak, met een beetje geluk blijven er 3-4 over.
Nu is bij mij het idee gekomen om op het dak van de schuur welke in dezelfde richting staat de zonnepanelen neer te leggen.
Deze schuur heeft een dakkafmeting van 710cm bij 370cm.
Het idee is om drie rijen in oost-west neer te leggen en een laatste rij ertegenaan zodat het dak gevuld is.
In de afbeelding hieronder is de volle lijn het dak zelf, de stippellijn de "deadzone".
Rechts op de afbeelding is het zuiden.
:strip_exif()/f/image/tU8Jfby86DHhskp7JrR3lUNy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn idee is om de volgende materialen daarvoor te gebruiken , waarbij de panelen afhankelijk zijn van de voorraad bij de leverancier, want zoals te zien is heb ik eigenlijk nog wat lengte over:
/f/image/nVsBdHYcK7WRxrB7Snlp1cTY.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben zelf wel redelijk handig en omdat het niet zo hoog is durf ik het zelf ook nog wel neer te leggen.
Dan nog even een kleine blik in de meterkast:

Volgens mij is dit een 1-fase aansluiting, al lijkt de meterkast zeer up to date voor een huis uit 1956
Er zal nog wel een groep bijgemaakt moeten worden aangezien eigenlijk alles bezet is, maar dat lijkt me geen moeite voor een bekende installateur.
Zoals jullie zien mis ik nog een omvormer in het geheel en ik vind het lastig om een keuze te maken hierin.
Graag zou ik jullie advies hierover ontvangen.
Mochten er verdere dingen zijn die ik vergeten ben dan hoor ik het ook graag.
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op zonnepanelen maar eigenlijk kom ik niet echt een stap verder.
Ons huis en de tuin staan heel mooi op het zuiden gericht echter na de verbouwing van ons dak met dakkapel blijft er heel weinig ruimte over aan die kant van het dak, met een beetje geluk blijven er 3-4 over.
Nu is bij mij het idee gekomen om op het dak van de schuur welke in dezelfde richting staat de zonnepanelen neer te leggen.
Deze schuur heeft een dakkafmeting van 710cm bij 370cm.
Het idee is om drie rijen in oost-west neer te leggen en een laatste rij ertegenaan zodat het dak gevuld is.
In de afbeelding hieronder is de volle lijn het dak zelf, de stippellijn de "deadzone".
Rechts op de afbeelding is het zuiden.
:strip_exif()/f/image/tU8Jfby86DHhskp7JrR3lUNy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn idee is om de volgende materialen daarvoor te gebruiken , waarbij de panelen afhankelijk zijn van de voorraad bij de leverancier, want zoals te zien is heb ik eigenlijk nog wat lengte over:
/f/image/nVsBdHYcK7WRxrB7Snlp1cTY.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben zelf wel redelijk handig en omdat het niet zo hoog is durf ik het zelf ook nog wel neer te leggen.
Dan nog even een kleine blik in de meterkast:

Volgens mij is dit een 1-fase aansluiting, al lijkt de meterkast zeer up to date voor een huis uit 1956
Er zal nog wel een groep bijgemaakt moeten worden aangezien eigenlijk alles bezet is, maar dat lijkt me geen moeite voor een bekende installateur.
Zoals jullie zien mis ik nog een omvormer in het geheel en ik vind het lastig om een keuze te maken hierin.
Graag zou ik jullie advies hierover ontvangen.
Mochten er verdere dingen zijn die ik vergeten ben dan hoor ik het ook graag.
HANDTEKENING!!!
:strip_exif()/f/image/XzhRrfeZKBizTiFqffn9fxuq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j2gAho9J8670pzQr6iMxrAAt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m1A3J3kFIstZ4KCwsWOAWtFA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JByuTxvohgnp4LXryHwhKkMi.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/H1kPv6zJhWYutVVdmYZCdgrr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SYxOGg4u55K37jcUkDXxzUaM.png?f=fotoalbum_large)