Ik ben momenteel bezig met het aanvragen van een setje zonnepanelen voor mijn nieuwe woning, en ik zit met een dillema.
Ik sta voor de volgende keuze:
1) 15 panelen, serieel geschakeld (€6366 inc btw, Trinasolar 320wp)
2) 12 panelen, serieel geschakeld (€5538 inc btw, Trinasolar 320wp)
3) 12 panelen, serieel geschaleld (€5795 inc btw, AEG 325wp)
4) 12 panelen, parallel geschakeld solaredge optimizers (€6173, TrinaSolar 325wp)
Dit zijn de offertes van all-in aanbieders.
5) Alles los bestellen via de outlet webstore + installatie:
15 panelen TrinaSolar 340wp, Growatt 5000MTLS, Valk ValkBox3,montage materiaal, + volledige installatie (€5300).
het scheelt zon 1000 euro aan kosten en levert 300WP extra op, maar dan heb je denk ik geen garantie op opbrengst/KWH zoalsa de meeste all-in aanbieders geven.
Kan eventueel ook voor een Solaredge variant gaan met 9 power optimerz (of 15?) voor ongeveer €6000...
Het gaat om een huishouden van, momenteel, 2 personen.
De panelen zijn allemaal 325wp, dus 12-15 zou ruim voldoende moeten zijn om komende paar jaar.
Nu krijg ik confilicterende adviezen van installateurs mbt de schakeling van het systeem.
Dit ivm met de ligging van het huis en een boom aan de westkant.
Het gaat om een plat dak, welke licht naar het westen is gedraaid (zon 10 graden).
/f/image/MxGjiEB1KfwChTBInmgzzHY0.png?f=fotoalbum_large)
Normaal gesproken zou ik 2 rijen van 6 kunnen plaatsen (of 3 rijen van 4/5) en dan serie geschakeld.
Er is echter een boom aan de westkant, welke waarschijnlijk in de zomermaanden een schaduw zal werken op het dak:

Dit is de opstelling zoals 1 adviseur het voorstelde:

Bij een 15 panelen opstelling komt er dus aan de linkerkant nog per rij 1 paneel bij.
Nu de vragen die ik dan heb:
1) heb ik een parallel schakeling nodig ivm de boom?
2) kan ik beter kiezen voor 12 of 15 panelen als ik serie schakeling ga nemen? (15 in parallel gaat mijn budget helaas te boven)
3) Is een parallel schakeling belangrijker dan 3 extra panelen (kosten evenveel namelijk)
4) Is er een noemenswaardig verschil tussen de panelen van TrinaSolar en AEG?
5) Moeten de panelen 0 graden op het zuiden zijn gericht (dus licht schuin over het dak), of is 10 graden van het zuiden af (parallel met dakrand) ook bijna net zo goed?
en 6) Kan ik beter all-in bestellen of toch alles los samenstellen via de webshop en dan laten installeren?
Ik sta voor de volgende keuze:
1) 15 panelen, serieel geschakeld (€6366 inc btw, Trinasolar 320wp)
2) 12 panelen, serieel geschakeld (€5538 inc btw, Trinasolar 320wp)
3) 12 panelen, serieel geschaleld (€5795 inc btw, AEG 325wp)
4) 12 panelen, parallel geschakeld solaredge optimizers (€6173, TrinaSolar 325wp)
Dit zijn de offertes van all-in aanbieders.
5) Alles los bestellen via de outlet webstore + installatie:
15 panelen TrinaSolar 340wp, Growatt 5000MTLS, Valk ValkBox3,montage materiaal, + volledige installatie (€5300).
het scheelt zon 1000 euro aan kosten en levert 300WP extra op, maar dan heb je denk ik geen garantie op opbrengst/KWH zoalsa de meeste all-in aanbieders geven.
Kan eventueel ook voor een Solaredge variant gaan met 9 power optimerz (of 15?) voor ongeveer €6000...
Het gaat om een huishouden van, momenteel, 2 personen.
De panelen zijn allemaal 325wp, dus 12-15 zou ruim voldoende moeten zijn om komende paar jaar.
Nu krijg ik confilicterende adviezen van installateurs mbt de schakeling van het systeem.
Dit ivm met de ligging van het huis en een boom aan de westkant.
Het gaat om een plat dak, welke licht naar het westen is gedraaid (zon 10 graden).
/f/image/MxGjiEB1KfwChTBInmgzzHY0.png?f=fotoalbum_large)
Normaal gesproken zou ik 2 rijen van 6 kunnen plaatsen (of 3 rijen van 4/5) en dan serie geschakeld.
Er is echter een boom aan de westkant, welke waarschijnlijk in de zomermaanden een schaduw zal werken op het dak:

Dit is de opstelling zoals 1 adviseur het voorstelde:

Bij een 15 panelen opstelling komt er dus aan de linkerkant nog per rij 1 paneel bij.
Nu de vragen die ik dan heb:
1) heb ik een parallel schakeling nodig ivm de boom?
2) kan ik beter kiezen voor 12 of 15 panelen als ik serie schakeling ga nemen? (15 in parallel gaat mijn budget helaas te boven)
3) Is een parallel schakeling belangrijker dan 3 extra panelen (kosten evenveel namelijk)
4) Is er een noemenswaardig verschil tussen de panelen van TrinaSolar en AEG?
5) Moeten de panelen 0 graden op het zuiden zijn gericht (dus licht schuin over het dak), of is 10 graden van het zuiden af (parallel met dakrand) ook bijna net zo goed?
en 6) Kan ik beter all-in bestellen of toch alles los samenstellen via de webshop en dan laten installeren?
[ Voor 11% gewijzigd door genc007 op 24-03-2020 21:18 ]