Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Zonnepanelen keuze + schakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• genc007
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09:22
Ik ben momenteel bezig met het aanvragen van een setje zonnepanelen voor mijn nieuwe woning, en ik zit met een dillema.

Ik sta voor de volgende keuze:
1) 15 panelen, serieel geschakeld (€6366 inc btw, Trinasolar 320wp)
2) 12 panelen, serieel geschakeld (€5538 inc btw, Trinasolar 320wp)
3) 12 panelen, serieel geschaleld (€5795 inc btw, AEG 325wp)
4) 12 panelen, parallel geschakeld solaredge optimizers (€6173, TrinaSolar 325wp)
Dit zijn de offertes van all-in aanbieders.

5) Alles los bestellen via de outlet webstore + installatie:
15 panelen TrinaSolar 340wp, Growatt 5000MTLS, Valk ValkBox3,montage materiaal, + volledige installatie (€5300).
het scheelt zon 1000 euro aan kosten en levert 300WP extra op, maar dan heb je denk ik geen garantie op opbrengst/KWH zoalsa de meeste all-in aanbieders geven.
Kan eventueel ook voor een Solaredge variant gaan met 9 power optimerz (of 15?) voor ongeveer €6000...

Het gaat om een huishouden van, momenteel, 2 personen.
De panelen zijn allemaal 325wp, dus 12-15 zou ruim voldoende moeten zijn om komende paar jaar.

Nu krijg ik confilicterende adviezen van installateurs mbt de schakeling van het systeem.
Dit ivm met de ligging van het huis en een boom aan de westkant.

Het gaat om een plat dak, welke licht naar het westen is gedraaid (zon 10 graden).
https://tweakers.net/i/_X4gDebPMp5xAAY8q7Bj7cmFmeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxGjiEB1KfwChTBInmgzzHY0.png?f=fotoalbum_large

Normaal gesproken zou ik 2 rijen van 6 kunnen plaatsen (of 3 rijen van 4/5) en dan serie geschakeld.
Er is echter een boom aan de westkant, welke waarschijnlijk in de zomermaanden een schaduw zal werken op het dak:
https://tweakers.net/i/ijFXFx7nVEfb7lgcuSsDwF2LOt0=/f/image/PGYE2Zc8lDX4todhXvmYbVHI.png
https://tweakers.net/i/KtOgrhzAc657uZpjWyapJx9wJ_8=/f/image/rMAGtS8lXy9HITVleCIQqLP8.png

Dit is de opstelling zoals 1 adviseur het voorstelde:
https://tweakers.net/i/P24xyMJPAczdzEgkN0s0VlszjYY=/f/image/tAbRfBEJoDGw1xOkCiSoF81X.jpg
Bij een 15 panelen opstelling komt er dus aan de linkerkant nog per rij 1 paneel bij.

Nu de vragen die ik dan heb:
1) heb ik een parallel schakeling nodig ivm de boom?
2) kan ik beter kiezen voor 12 of 15 panelen als ik serie schakeling ga nemen? (15 in parallel gaat mijn budget helaas te boven)
3) Is een parallel schakeling belangrijker dan 3 extra panelen (kosten evenveel namelijk)
4) Is er een noemenswaardig verschil tussen de panelen van TrinaSolar en AEG?
5) Moeten de panelen 0 graden op het zuiden zijn gericht (dus licht schuin over het dak), of is 10 graden van het zuiden af (parallel met dakrand) ook bijna net zo goed?

en 6) Kan ik beter all-in bestellen of toch alles los samenstellen via de webshop en dan laten installeren?

[Voor 11% gewijzigd door genc007 op 24-03-2020 21:18]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Bij 1-fase moet je de 15 toch verdelen over 2x mppt. (11+4) Dus zo erg is schaduw niet.
Bovendien zijn er tigo optimizers los verkrijgbaar, dus niet nodig op alle panelen.

Leg er gewoon 15 op een “seriele” stringomvormer. Brengt meer op dan 12 met 12 se optimizers.

Ik zou de set zelf samenstellen.
All-black is niet nodig. Je zit er toch niet op te kijken en volledig zwart wordt warmer.
Kijk eens bij solar-bouwmarkt, winkelman hengelo of sun-solar oss.

Maar je moet wel iemand vinden die het voor je installeert, als je het zelf niet kan.

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2020 02:33]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• genc007
Dit is mijn meterkast, volgens mij is dit een 1-fase toch?
https://tweakers.net/i/GB29451MlDZHu_xYZZtHtVoyZnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2UazpcMoyQMsO9VsyCc8EnI.png?f=fotoalbum_large

Moet ik dan 2 omvormers laten installeren?
Of kan ik 1 zwaardere installeren van c.5000WP?

Denk dan zelf dat de linker 6 (3x2) panelen en de rechter 9 (3x3) panelen dan op een andere, denk namelijk niet dat de schaduw van de boom tot

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat ziet er uit als 1-fase inderdaad.
Voor de zekerheid zou je ook een foto van de meter (net niet te zien) moeten maken en de zekeringautomaat(en) eronder eventueel.

Maar ik ga uit van 1-fase.
15 panelen kan dan gewoon op een 5K 1-fase omvormer. (beetje afhankelijk van hoeveelheid Wp dat je er op zet, kan het ook een 4K omvormer zijn)
Een 5K omvormer kan op zo een aardlekautomaat.
Dan is het een aparte groep en aardlek, zonder dat anderen er "last" van hebben.

De omvormer heeft 2 onafhankelijke mppt ingangen, dus 1x 6 + 1x 9 is dan prima. (1x 5 en 1x 10 geeft dan net wat beter rendement, maar is verwaarloosbaar)

Je kan je situatie eens invullen in sunnydesignweb.
Onderaan deze post staat hoe je dat doet: AUijtdehaag in "Flinke verschillen in offertes zonnepanelen. Keuzestress."

Sunnydesignweb houdt geen rekening met de schaduw in de berekening, echter doet de SMA dat prima oplossen dmv shade-fix.

Je hebt nog ruimte zat in de groepenkast in ieder geval. :+

2013
https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tile

2020
https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

@genc007 Doe mij volgende keer ff taggen met @ teken

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2020 11:55]

• genc007
@AUijtdehaag haha dat is eens een mooie meterkast!

Ik lees dus dat je een omvormer van SMA adviseert dan?
Zit daar een 'shadefix' optie standaard bij?

Ik dacht dan namelijk aan deze:
https://www.solar-bouwmar...50-1av-41-webconnect.html

Of heb ik genoeg aan een kleinere (op 15x340wp=5100wp)
Weet niet zeker of ik naar input WP moet kijken of output W

https://tweakers.net/i/aiHEVDdaVFEzOYWlN7_zrstYyGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlC9XSs9e74swEDbycS881c5.png?f=fotoalbum_large

• genc007
Dit is nu mijn huidige opstelling.

Heb dan 15 stuks panelen, een betere omvormer, en betere panelen dan als ik het all-in bestel :-)

Zit er ergens nog een addertje waar ik rekening mee moet houden?
https://tweakers.net/i/jLWeuDuwqzQw2xLFMokXy0lKLwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdeCAieZVcV0VtTpaHpZGiMz.png?f=fotoalbum_large

Kan eventueel de Qcells omruilen voor een zelfde type van Trina Solar met 340WP voor zelfde prijs, maar iets zegt me dat Qcells een betrouwbaarder merk is (maar kan het mis hebben daarin)

[Voor 16% gewijzigd door genc007 op 25-03-2020 14:05]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het, het beste invoeren in sunnydesignweb, die komt dan met een samenstelling en grootte omvormer.

Hier als voorbeeld:
11+4 (door sunnydesignweb) en 9+6 (handmatig)
11+4 geeft iets beter rendement.

https://tweakers.net/i/2IT-mciGwbVkYfOQAbC7D2m2v6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeoTsBJAmkmE4XeKSe02q1Pq.jpg?f=fotoalbum_tilehttps://tweakers.net/i/qBi3w7DuCRsuS0yY6NotiBP_rZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bK3zIYX2L3OC5qFMzP9iwwfS.jpg?f=fotoalbum_tile

(er is ook qcell 355 he?)
Qcell of trina maakt allemaal weinig uit denk ik..
Een half-cell paneel kiezen is ook een goede keuze met schaduw (paneel bestaat uit 2 gedeelten)

Ik kies vaak voor SMA vanwege eenvoudige (eigen) loggings mogelijkheden. SBFspot en Modbus tcp/ip
En omdat ik hele goede ervaringen met meerdere heb over de jaren heen (lees: geen storingen)
Ze geven maar 5 jaar garantie, maar ik heb liever 5 jaar en geen storing dan 10 jaar en wel kans op storingen of gedoe met logging. Shade fix werkt prima (heb smorgens en smiddags laat wat schaduw)

Dus het is een persoonlijke keuze. Het is een duurdere omvormer dan goodwe of growatt.
Maar zoek zelfs eens op in de forums op die merken en op SMA...

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2020 16:44]

• genc007
Ah heb een beetje gespeeld met die tool en kom er nu ook achter dat hellingshoek ook meespeelt..
scheelt bijna 8% opbrengst 10 graden vs 35 graden.

35 graden is 5250WP, op 10 graden is het 4900wp.

Als ik de gegevens door een aftandberekenaar heen haal komt er uit als afstand tussen de panelen:
10: 1.65m
20: 2.25m
35: 3.05m

Mijn dak is 5.5 meter breed, wat betekent 3.5meter ruimte voor de panelen.
Er staat dat er een minimum afstand van 1m van de dakranden wordt aangeraden, klopt dit?

Dan zou ik dus 2 rijen kwijt kunnen op de 10 graden, en 1 rij op de 35.

Dak is 11.5 meter lang, dus 10.5meter (linkerkant is een dakrand, rechts niet)
Daar kunnen dan met 1.7m per paneel dus 6 panelen op..

Ik snap dan niet waarom de adviseur voorstelt om 3 rijen te plaatsen.
Dat kan toch nooit dan, zelfs in de specificaties van flatfix fusion staat als minimum afstand 1.70m.

dus is dus 1m+1.7+1.7+1.7+1 = 7.1 xD

Dus ik kan dan denk ik alvolgt panelen plaatsen:
- 2 rijen 6 panelen op 10graden - liggende orientatie
- 2 rijen van 2 panelen bovenin staande orientatie

Dan zou ik totaal 16 kwijt moeten kunnen.
Klopt dit een beetje?

https://tweakers.net/i/46yYEw9CN3sVeC8QLfebwM6YhBA=/f/image/N0f5AJdcx5e8rPFk3k7HYJ0t.png

Alternatief is om 6x rijen te doen op 20 graden, en wat zwaardere panelen.
Poeh wordt even rekenen vanavond volgens mij..

[Voor 5% gewijzigd door genc007 op 25-03-2020 18:15]

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
Even voor de goede orde, wijzend naar rechts toe is ongeveer zuid?

Als je betonvoeten zou gebruiken kan je 4 rijen van 6 panelen kwijt als je ze in een Oost/West opstelling zou plaatsen. Zulke, https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/ Dit kan ook met andere montage systemen natuurlijk.

Dan kan je effectief 24 panelen kwijt en heb je wat meer opbrengst verspreid over de dag. Of nu 12 panelen op een 1 fase omvormer, dan heb je gelijk een mooie string spanning en waarschijnlijk geen last van de schaduw van die boom. Dan kan je in de toekomst altijd nog uitbreiden als je meer gaat verbruiken door nog een set te plaatsen.

Ik zit ook iets korter als een meter bij de rand ;) DjaRoel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[Voor 13% gewijzigd door DjaRoel op 25-03-2020 18:28]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• genc007
@DjaRoel plaatje is gewoon noord zuid orientatie, zoals uit google maps.
Dus heb er niet aan gedraaid oid.

Dus de opstelling zoals op mijn laatste plaatje is 10graden van het zuiden af.

Denk dat een oost-west opstelling niet heel handig is toch in deze situatie?
Dan zou ik in de breedte 3 panelen kwijt kunnen.(en dan zit ik 0.3m van de dakranden).

• DjaRoel
  • Nu online
genc007 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:10:
@DjaRoel plaatje is gewoon noord zuid orientatie, zoals uit google maps.
Dus heb er niet aan gedraaid oid.

Dus de opstelling zoals op mijn laatste plaatje is 10graden van het zuiden af.

Denk dat een oost-west opstelling niet heel handig is toch in deze situatie?
Dan zou ik in de breedte 3 panelen kwijt kunnen.(en dan zit ik 0.3m van de dakranden).
Dan heb ik het verkeerd begrepen, in dat geval is oost/west minder zinvol. Noord/Zuid kan wel, noord op 10 doet nog steeds 79%, zuid op 10 graden 93%.

Als je daardoor goedkoper meer panelen kwijt kan is het rendement beter :P

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• genc007
DjaRoel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:39:
[...]

Dan heb ik het verkeerd begrepen, in dat geval is oost/west minder zinvol. Noord/Zuid kan wel, noord op 10 doet nog steeds 79%, zuid op 10 graden 93%.

Als je daardoor goedkoper meer panelen kwijt kan is het rendement beter :P
Heb er even naar gekeken, maar dit lijkt wel een wat duurdere grap te worden.

En ik moet denk ik dan wel voor een optimizer opstelling gaan, omdat ik dan 3 strings heb waarvan een deel in de namiddag+late middag in de schaduw valt.

• DjaRoel
  • Nu online
Ik bedoel het zo:

https://tweakers.net/i/jJYVi8sc9GqYj2vVf5HILIA7bEY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQVu1z3FLTdvcE5aaotjQHgA.jpg?f=fotoalbum_small

En dan voor elke set een eigen omvormer, omdat de panelen zo plat liggen kunnen alle panelen in 1 string, ik heb zelf een west en zuid set op 10 graden en die starten praktisch op dezelfde tijd.

De linkse set zou dan wellicht schaduw krijgen van die boom maar dan heb je de opbrengst van de gehele dag al gehad, en afhankelijk van hoe de schaduw valt kan je altijd nog kiezen er een paar optimizers te plaatsen.

Als je kosten wil besparen kan je ook voor een goedkopere omvormer gaan. Of voor nu met 1 set beginnen (de rechtse) en afhankelijk van je verbruik later bijleggen.

Persoonlijk zou ik voor goedkope panelen gaan, je hebt plek genoeg en dat levert dan maximaal op Wp/Euro, bijvoorbeeld 20 stuks 275Wp en 2 Goodwe 3000s kost je inc. btw €2.204,00, de panelen kan je misschien nog wel goedkoper krijgen.

• genc007
DjaRoel schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:04:
Ik bedoel het zo:

[Afbeelding]

En dan voor elke set een eigen omvormer, omdat de panelen zo plat liggen kunnen alle panelen in 1 string, ik heb zelf een west en zuid set op 10 graden en die starten praktisch op dezelfde tijd.

De linkse set zou dan wellicht schaduw krijgen van die boom maar dan heb je de opbrengst van de gehele dag al gehad, en afhankelijk van hoe de schaduw valt kan je altijd nog kiezen er een paar optimizers te plaatsen.

Als je kosten wil besparen kan je ook voor een goedkopere omvormer gaan. Of voor nu met 1 set beginnen (de rechtse) en afhankelijk van je verbruik later bijleggen.

Persoonlijk zou ik voor goedkope panelen gaan, je hebt plek genoeg en dat levert dan maximaal op Wp/Euro, bijvoorbeeld 20 stuks 275Wp en 2 Goodwe 3000s kost je inc. btw €2.204,00, de panelen kan je misschien nog wel goedkoper krijgen.
Hmm snap niet helemaal wat je vierkantjes nou inhouden.

Is het als volgt:
Rode vierkant:
rij1: noord
rij2: zuid
rij3: noord:
rij4: zuid?

Of is roze vierkant noord en rode vierkant zuid?

• DjaRoel
  • Nu online
genc007 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Hmm snap niet helemaal wat je vierkantjes nou inhouden.

Is het als volgt:
Rode vierkant:
rij1: noord
rij2: zuid
rij3: noord:
rij4: zuid?

Of is roze vierkant noord en rode vierkant zuid?
Rode en Roze vierkant is van boven naar beneden:
Rij 1 noord onderste panelen
Rij 2 noord bovenste panelen
Rij 3 zuid bovenste panelen
Rij 4 zuid onderste panelen

En dan de panelen in landscape, met of de betonvoeten zoals in het voorbeeld, of die van der Valk schans elementen. De hoge zijdes tegen elkaar, zoals de zwarte lijn rechts met N en Z.

• genc007
DjaRoel schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:04:
Ik bedoel het zo:

[Afbeelding]

Heb het even nagerekend.
Met 24x 280WP panelen, 2 paneels schans, 2x 3000wp growatt inverter kom ik uit op 7600 inc btw.
Volgens de sunnydesign tool kom ik dan uit op 6000WP.

Wordt wel een dure grap zo..
Komt voornamelijk door de veel duurdere schansen.

• DjaRoel
  • Nu online
Solar Fabrik 280WP Poly Perc € 2.376,00
Growatt 3000-S € 896,00
Betonvoeten +- € 950,00
Installatie € 1.350,00

+- €5600,00 inc. Btw

Die van der valk schans dubbel maken het vrij kostbaar, keuzes :)

• genc007
Waar kan ik die betonvoeten krijgen?

Neem aan dat ik dan 4x rijen van 3 panelen moet kopen, en dan de middelste 2 op betonvoeten zetten zodat ze hoger zitten?

• DjaRoel
  • Nu online
@genc007 Sun Solar

Nee, op de betonvoeten passen twee panelen boven elkaar. Zie ook hier: DjaRoel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Je krijgt met 24 panelen dan 4 rijen van 6, dat zijn 7 voeten per kant ;)

• genc007
Ah ik zie het ja!
Die zijn best interessant dan, die schansen van VanderValk zijn 2000+ euro, bijna 2x zo duur.

Ze zijn wel iets lager kwa graden, 7graden vs 10graden.
Dat kost je wat rendement op zuid, maar levert je wel extra rendement op op noorden.

Totaal geschatte productie is dan 6000kWh.
Als ik 2000kWH zelf verbruik, dan levert dat mij 4000kWh * 0.14 = 560 euro netto per jaar op aan teruglevergoeding :-).

Dan is het alleen nog de vraag, kunnen alle installateurs die betonvoeten installeren, of moet ik dan bij Sun Solar zijn (geen idee of ze ook enkel installatie doen?)

• DjaRoel
  • Nu online
genc007 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:49:
Ah ik zie het ja!
Die zijn best interessant dan, die schansen van VanderValk zijn 2000+ euro, bijna 2x zo duur.

Ze zijn wel iets lager kwa graden, 7graden vs 10graden.
Dat kost je wat rendement op zuid, maar levert je wel extra rendement op op noorden.

Totaal geschatte productie is dan 6000kWh.
Als ik 2000kWH zelf verbruik, dan levert dat mij 4000kWh * 0.14 = 560 euro netto per jaar op aan teruglevergoeding :-).

Dan is het alleen nog de vraag, kunnen alle installateurs die betonvoeten installeren, of moet ik dan bij Sun Solar zijn (geen idee of ze ook enkel installatie doen?)
Je hebt die voeten in 5, 7 en 10 graden.

Ik heb zelf alleen de betonvoeten daar gekocht omdat de prijzen van de panelen wat mij betreft niet erg concurrerend zijn :)

Of je zelf al het materiaal in kan kopen en dan laten installeren zou je na moeten vragen bij wat installateurs of websites, solar outlet biedt montage aan waarbij het mogelijk is om tegen een (kleine?) meerprijs materiaal van derden te gebruiken, ik heb ze zelf geplaatst en vond het echt een eitje. Alleen je moet het spul natuurlijk wel even het dak op zien te krijgen.

Niet alle aanbieders geven een hoge prijs voor meer als 1500Kwh overschot.

[Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 26-03-2020 16:05]

• genc007
Ah cool!
Klinkt wel goed, 24 stuks op 2x 2MPPT omvormers om zo 4 zones te creeeren.
Dan hab ik gelijk ook minder last van schaduwvorming.

Totaal prijs zou dan net boven de 5000 euro liggen netto, wat binnen mijn budget valt.
Dan heb ik c. 6000kWh opbrengst, toch bijna 2x zoveel bij de ontwerpen van verschillende installateurs :-).

Nu moet ik alleen nog even kijken of ik ergens een installateur kan vinden die de betonvoeten wil installeren en het eventueel niet erg vind ik als ik de panelen bij budget solar bestel.
Back to googling!

• DjaRoel
  • Nu online
genc007 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:01:
Ah cool!
Klinkt wel goed, 24 stuks op 2x 2MPPT omvormers om zo 4 zones te creeeren.
Dan hab ik gelijk ook minder last van schaduwvorming.

Totaal prijs zou dan net boven de 5000 euro liggen netto, wat binnen mijn budget valt.
Dan heb ik c. 6000kWh opbrengst, toch bijna 2x zoveel bij de ontwerpen van verschillende installateurs :-).

Nu moet ik alleen nog even kijken of ik ergens een installateur kan vinden die de betonvoeten wil installeren en het eventueel niet erg vind ik als ik de panelen bij budget solar bestel.
Back to googling!
De omvormers hebben maar 1 mppt tracker, je kan kiezen hoe je het een en ander aansluit afhankelijk van hoe de schaduw valt. Maar omdat ze zo plat liggen is de oriëntatie minder van belang.

• genc007
Ja klopt, zat er naar te kijken GroWatt heeft de S en de MLS (oid) versies.
Waarvan de MLS voor 100 euro extra een dubbele MPPT ingang geeft.

Dan kun je al dus 2 zones maken volgens mij, met 2 van die omvormers heb je dan 4 zones.

Of werkt het niet zo?

Alternatief is natuurlijk een zwaardere omvormer nemen (bv van Solaredge).
Komt op zelfde neer kwa prijs, en heb je 1 apparaat minder dat stuk kan gaan.
Als het stuk gaat is het natuurlijk wel een flinke klap geld meteen.

• DjaRoel
  • Nu online
genc007 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:21:
Ja klopt, zat er naar te kijken GroWatt heeft de S en de MLS (oid) versies.
Waarvan de MLS voor 100 euro extra een dubbele MPPT ingang geeft.

Dan kun je al dus 2 zones maken volgens mij, met 2 van die omvormers heb je dan 4 zones.

Of werkt het niet zo?

Alternatief is natuurlijk een zwaardere omvormer nemen (bv van Solaredge).
Komt op zelfde neer kwa prijs, en heb je 1 apparaat minder dat stuk kan gaan.
Als het stuk gaat is het natuurlijk wel een flinke klap geld meteen.
Met één string van 12 panelen is de spanning wel wat gunstiger dan 2 keer 6, twee mppt ingangen is meer voor een echte oost west set of als je op het randje zit qua string spanning.

Ik heb bewust twee goedkope omvormers genomen, bij defect gaat er maar één set uit, en ik vond het prijsverschil te groot met een dure, aan het eind van de rit doen ze hetzelfde. Maar dat is een persoonlijke keuze, voor mij is het een investering en hoe minder die kost met hetzelfde resultaat hoe beter het rendement. Totaal heb ik nu drie omvormers die ik zelf verdeel over de drie fasen. Het enige nadeel van Growatt is dat je ze niet lokaal kan uitlezen alleen via de app, maar ik monitor de slimme meter en acteer daar op, en wat mij betreft werkt de app prima.

Maar er zijn meer omvormers in het lagere prijs segment, de Goodwe schijnen wel een beter schaduw programma te hebben, maar daar heb ik geen ervaring mee, misschien dat iemand anders daar wat over kan vertellen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

• DjaRoel
  • Nu online
Iedereen heeft daar zijn eigen kijk op, ik geef alleen aan dat ik het prijs verschil voor mezelf te groot vind voor het gegeven. Die berekening heb ik in mijn eigen topic destijds al gemaakt en daar had ik geen eens SMA omvormers geselecteerd.

Uiteindelijk is de keuze aan de TS ik kan niet in zijn portemonnee kijken, maar een set met 20 kuro's en twee sma omvormers kost al snel 3200 euro meer, als je de Wp gelijk houdt. Dat die wat meer oplevert per jaar ok, maar of dat +-15.000Kwh meer is aan het einde van de rit....En dan ga ik nog uit van de meest gunstige saldering bij 100% eigen gebruik, wat in de TS zijn geval niet zo is dus die krijgt <15cent.

Zoals ik in m'n eigen topic ook aan gaf, keuzes keuzes dat geldt nu ook voor de TS :)

Dat jij technisch een superieure installatie hebt zal ik niet ontkennen 8)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DjaRoel Je bent de eerste die het woord kuro hier in de mond neemt.

Maar 12 panelen (not kuro) zuid + 12 panelen noord (not kuro) + paar tigos op een 2 mppt omvormer. Prima toch. (scheelt weer een extra groep maken)

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2020 19:09]

• DjaRoel
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:07:
@DjaRoel Je bent de eerste die het woord kuro hier in de mond neemt.

Maar 12 panelen (not kuro) zuid + 12 panelen noord (not kuro) + paar tigos op een 2 mppt omvormer. Prima toch. (scheelt weer een extra groep maken)
Ja, dat zou zeker ook een goede optie zijn. Op een 5000 watt omvormer zou het precies moeten passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• genc007
bedankt allen voor alle advies en het meedenken!

Ik ga vanavond paar mails eruit sturen met aanvragen of ze willen installeren met de betonvoeten en (eventueel) zonnepanelen van een andere leverancier.

Heb de volgende leveranciers op het ook:
- Solar Bouwmarkt
- Winkelman
- Solar Outlet

Zonnepanelen kan ik eventueel krijgen ij Budget Solar (goedkoopste optie van 100 euro per paneel).

Nog andere tips met leveranciers?
Of eventueel tips met installateurs die enkel installatie doen is ook welkom!

Daarnaast wel 1 vraagje nog; als ik de noord en zuid panelen op 1 string gooi, gaat dan de noord panelen geen negatieve invloed hebben op de zuid panelen kwa opbrengst?
Of kan ik dan beter een dubbele MPPT omvormer nemen waarbij de noord en zuid panelen worden gescheiden? (2x 6+6 dan dus).
Of is dit verlies verwaarloosbaar?

[Voor 32% gewijzigd door genc007 op 27-03-2020 22:15]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True