Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Wij zijn bezig met een grondige renovatie en wensen zonnepanelen te plaatsen.
Huidig verbruik ong. 3000kWh, echter komt er binnenkort een L/W warmtepomp bij.

Totaal geschat verbruik: 7500kWh.

Reeds een aantal offertes gehad, maar toch besloten om ze zelf te gaan plaatsen.
Alle installateurs stelden voor om de voorkant (dak A) volledig vol te leggen (18 panelen, 3x6 in portret).

Dak "A" is 230° ZW gericht.

Momenteel denk ik aan volgende setup:
18x Trina Solar 315wp full black, op voorzijde hellen dak, 3x6 in portrait(Dak "A")
6x Trina solar op achterzijde(Dak "B")
SMA Sunny Tripower 3.0
  • Is het nuttig om ook op de achterzijde(Dak "B") nog een 6-tal panelen te leggen?
  • Is de omver goed gedimensioneerd, wil uiteraard het prosumententarief[BE] zo laag mogelijk houden
  • Zijn er andere daken interessant in plaats van de achterkant van het hellend dak? Bv plat dak "D" ?
Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i56fahXi_PadjtbJzWBl8rbRo7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2NquJkccPIP6zcxl4mOvtts.jpg?f=fotoalbum_large

Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door drled op 24-03-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Wat is de hellingshoek?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
Dak "A & B" is de hellingshoek 45°.

Dak "E" & "F" = 25°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Gezien het prosumenten tarief zou ik zoveel mogelijk de 2 kanten gelijk houden.
En dan die 18 aan de ene kant en dan nog 18 aan de ander kant plaatsen. Wellicht op dak D en dak F.
Dak f lijkt een lagere hellinghoek te hebben, misschien kan je op D panelen plaatsen in dezelfde hellingshoek als F, er zijn platdak "zuid" opstellingen te koop in verschillende hellingshoeken.
Als je iets kan kopen dat daar dicht bij in de buurt komt dan zou ik ook 18 panelen in serie zetten op de D&F combi. gezien die dan bijna in 90 graden staan t.o.v. dak A heb je grote spreiding van de opbrengst en kan je zo de omvormer optimaal belasten. Die bijna 3 meter er tussen is wel te overbruggen.

Je zou ook op het dak D wat op zuid kunnen zetten, geeft nog een betere spreiding, maar dan moet je SE oid gaan gebruiken, en dat is voor dak A niet nodig (ik zie geen schaduw) dus dan geeft je snel 18 x E40,00 meer uit. De panelen zijn de kosten niet, vandaar dat de panelen op ONO best wel leuk wat opbrengst geven bij ee niet te grote hellingshoek

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 25-03-2020 16:45 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En een buffervat (met hygienespiraal) om je PV overschot direkt in kwijt te kunnen.
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2020 16:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Je kan op PVGIS een aantal varianten uitproberen.
Vooral omdat een hoge piek in de zomermaanden weinig zin heeft en je meer gebaat bent bij een hogere opbrengst in de wintermaanden.
Dus ZW icm ZO of O is gunstig.
En een omvormer met 2 MPPTs waar 1 MPPT ook het overgrote deel van het totaalvermogen kan leveren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) ; kijk hier ook eens.
En vergeet niet goed te kijken naar opbrengst spreiding over de dag. Zoals @Andre1973 aangeeft.
Het systeem uit mijn .sig topt eigenlijk niet af en heeft toch bijna 1,5x het omvormer vermogen aan Wp.
Ik zou in België hier een 2k5VA omvormer voor gebruiken.
(En voor de omvormer al wat stroom aftappen voor kleine accu en boiler.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
Bedankt voor alle reacties.

Heb nu volgende opstelling beslist:
Dak A, 18x315WP = 5670WP, Azimuth 51°, dakhelling 45°
Dak B, 12x315WP= 3780WP, Azimuth -129°, dakhelling 45°.

De andere daken ga ik eventueel later uitrusten met een aparte omvormer.

Nu wat dimensionering omvormer betreft ben ik er nog niet uit. Sunny design tool geeft slechts klein verschil in jaarlijkse opbrengst tussen 4kW, 5kW of 8kW omvormer. Terwijl ik volgens de pvcalc tool toch bijna 8kW nodig heb op de langste dag van het jaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf7ioS4TLM8Hf4rnttv6FgYHpXI=/f/image/hsZpq7qFvAbwqZmeAkyZCFZI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:58
drled schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:36:
Bedankt voor alle reacties.

Heb nu volgende opstelling beslist:
Dak A, 18x315WP = 5670WP, Azimuth 51°, dakhelling 45°
Dak B, 12x315WP= 3780WP, Azimuth -129°, dakhelling 45°.

De andere daken ga ik eventueel later uitrusten met een aparte omvormer.

Nu wat dimensionering omvormer betreft ben ik er nog niet uit. Sunny design tool geeft slechts klein verschil in jaarlijkse opbrengst tussen 4kW, 5kW of 8kW omvormer. Terwijl ik volgens de pvcalc tool toch bijna 8kW nodig heb op de langste dag van het jaar...

[Afbeelding]
Dan ben ik benieuwd waar je meer dan 8kW ziet op je PVCalc link (screenshot?), ik zie de gele lijn niet boven de 6kW uitkomen.

Hoe gaan ze die stringen dan op de STPx.0-3AV-40 verdelen?
In BE mag je niet boven 750V stringspanning komen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
Correct, had eerst vergeten de dakhelling correct in te voeren.
De vraag is dan, kan ik met een 4 of 5kW aan de slag.

String A: 18x 315WP, String B 12x.
Panelen van voor en achterzijde combineren is geen goed idee dacht ik?
Pagina: 1