Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Beste allen,

Ik zoek een NAS voor thuis. Hij moet voldoen aan de volgende eisen:
  • 2 TB opslagruimte
  • Live storage voor Mac Photos en iTunes library. Ik ben me bij Mac Photos al bewust van de gevaren.
  • Aangezien live storage: doorvoersnelheid en read/write performance is belangrijk.
  • Time machine voor mijn Macbook.
  • Aangezien hij als live storage gaat dienen: 2 bays in RAID 1.
  • Single user access
  • Hij moet scheduled back-ups gaan maken van bepaalde bestanden naar een externe HDD op USB.
  • Voor wat hij moet doen, vind ik de producten eigenlijk nog schreeuwend duur. Hij moet vooral als file server dienen. Dus eis is: prijs max €175
Wat hoeft hij NIET:
  • Server voor streaming naar TV, transcoding, etc.
  • Allerlei apps, want hij gaat vooral dienen als file server, heel veel meer is het niet
  • Multi user access, omdat ik hem voor mezelf ga gebruiken
Wat had ik zelf in gedachten:
  • Synology DS220j. Lijkt me een capabele NAS, recent model, snel. Alleen wel maar 512 MB ram.
  • QNAP TS-228 (TS-230 is nog te duur). Heeft 1 GB ram, maar heeft de Realtek 1295 ipv de Realtek 1296 van bovenstaande Synology.
  • WD MyCloud Ex2 Ultra heb ik ook naar gekeken, alleen deze lijkt wat langzamer in doorvoersnelheid te zijn dan bovenstaande modellen.
Ik heb voorkeur voor de Synology i.v.m. de software, die lijkt me wat makkelijker in gebruik bij configureren e.d. Ook lijkt me de 512 MB ram geen probleem aangezien hij eigenlijk vooral als fileserver gaat dienen.

Vergeet ik nog iets?

NOSIG

Beste antwoord (via _Christiaan_ op 23-03-2020 21:33)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

_Christiaan_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:22:
Oké, nu je het over een externe HDD/SSD hebt, zit ik nog ergens anders over te twijfelen.

Als ik toch scheduled back-ups ga maken. Waarom zou ik dan niet voor een single bay NAS gaan? Als ik voor een single bay NAS ga met scheduled back-ups, dan heb ik in feite ook al voldoende redundancy? Hoe denken jullie daarover?
Je zou ook voor 4x 2tb kunnen gaan (raid 10) ..
In principe zou je graag disks uit verschillende (productie)batches hebben .. zodat als disk A niet dezelfde storing krijgt uit batch B .. maar dan moet je al 2 verschillende leveranciers hebben of maand(en) wachten..
en je huis zou nog af kunnen branden, inbraak (diefstal) en dus encryptie
Tja niet je hoofd breken over dit, 2 disks(zeg ik) en bedenk waartegen je echt wilt beschermen .. welke events zijn "relevant" .. en vergeet niet backup van 2 TB is niet 5 seconden later gedaan..

ik heb bv online backup en word mijn nas gestolen / brand mijn huis af heb ik mij belangrijkste bestanden .. en wanneer dat gebeurt heb ik echt andere zorgen dan "data" ..
Van de 6TB backup ik maar 50gb die echt relevant is de rest "pech" en staat ergens een 2de backup die ik eens in de zoveel tijd "pech" data opsla. .

Bedenk eerst je strategie, en wanneer is je risico aanvaardbaar .. en er zijn vele wegen om je risico / schade te beperken .. maar bedenk of het je geld of tijd moet kosten .. het gaat niet vanzelf en "set en forget" is gewoon slecht je zal moeten testen / controleren .. en hoe meer kopien hoe beter ..

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@_Christiaan_ de prijs is niet "duur", mijn synology draait bv al 10 jaar met updates .. een mac is na 4 jaar "dood" omdat je geen software update meer krijgt. smeer de prijs over 5 jaar en 300,- is nog maar 50,- per jaar. (ex stroom kosten) dus dat is best wel goedkoop.

1 "eis" zou ik toevoegen .. en dat is 1gb of 10gb netwerk aansluiting ..let op je wifi gaat vertraging opleveren als je daarover bestanden naar de NAS kopieert..

Je kan bv met een raspberry pi achtige boardje (50,- oid) zelf een nas bouwen .. maar je probleem met die goedkopere oplossingen is dat je SATA speed enorm traag is en dat merk je met bestands overdracht .. geloof me dat wil je echt niet ... (ik had bv een qnap 48x 1 van de eerste modellen .. dat ding heb ik zsm terug gebracht / verkocht .. wat een bagger performance had het.) dit is de valkuil met diy/goedkopere producten.

je backup op een externe USB drive is goed, maar wissel met meerdere backup drives .. en online heb je backup's die voor een zachte prijs eventueel ook kunnen backuppen..

ik zou je NAS in 2 a 3 delen partitioneren .. en dus op 4tb richten (2 of 4 tb disks zij niet enorm kwa prijs verschil in aanschaf
- 1. "prive" van bv 50 gb = "prive" foto's cv en andere documentatie (online backup + usb disk)
- 2. "backup" bestanden die je absoluut niet kwijt wilt, en dus ook op de backup staan (eventueel online)
- 3. "scratch" .. iets wat je kwijt kan raken / kan/mag op backup mits er ruimte is .. maar is het weg dan is dat overleefbaar.

ik zou de NAS uitzoeken die bv ext3/ext4 aankan (allemaal per default) want die kan je met een linux livecd in een PC prikken en alsnog benaderen mocht een NAS de geest geven .. en als het systeem dood gaat kan je de disks ook nog overprikken in een nieuwe (niet geheel onbelangrijk)

Een kleine extra "zekerheid" is bv een simple apc UPS (met USB!!) dit doe je zodat bij stroom uitval / pieken op je huisnet .. de NAS automagisch netjes af kan sluiten .. de nas heeft standaard software aanbord die met meeste UPS-en overweg kan. het is geen must/eis maar een tip

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
@vso Dank voor je advies. Je hebt gelijk dat de kosten niet hoog zijn als je het verspreidt over meerdere jaren. het is goedkoper dan cloud oplossingen, daarnaast ben ik absoluut tegen 'subscription' diensten, waar je elke periode geld moet betalen. Dit loopt op den duur toch in de kosten, en dan heb ik liever de hardware thuis staan.

1GB netwerk aansluiting staat eigenlijk by default op mn lijst. Maar de NASsen die ik in ogenschouw neem, hebben allemaal zo'n aansluiting. Lijkt me bijna standaard tegenwoordig.

Die goedkopere oplossingen (raspberry etc.) zit ik niet op te wachten, vind ik iets teveel 'tweaken'. Ik heb liever iets wat out of the box goed werkt.

Qua externe HDD, zit ik er aan te denken om een USB schijfje aan te sluiten op de router van mn ouders. Zodoende is off-site back-up geregeld. Met mn NAS kan ik dan scheduled back-ups draaien.

Quaopslagruimte: mijn iTunes library is nu ongeveer 30 GB. Mijn Mac Photos library is nu ook iets van 30 GB. 2 TB moet dus ruim voldoende zijn voor de komende x jaar, ook met alle overhead die jij bespreekt.

Goede tips die je geeft m.b.t ext4 en UPS. Echter dit lijkt me niet nodig als ik scheduled (wekelijks) backups maak naar een off-site locatie.

Is er nog iets anders wat ik kan overwegen naast de QNAP TS-228 of de Synology DS220j?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Christiaan_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:14:
Je hebt gelijk dat de kosten niet hoog zijn als je het verspreidt over meerdere jaren. het is goedkoper dan cloud oplossingen, daarnaast ben ik absoluut tegen 'subscription' diensten, waar je elke periode geld moet betalen. Dit loopt op den duur toch in de kosten, en dan heb ik liever de hardware thuis staan.
Je kan ook je voordeur van slot laten, niet erg veilig maar wel gemakkelijk even sarcastisch gezegd.

Je loopt 1 of 2x in je leven tegen een "defecte disk" aan en vervolgens ga je overboord met backup
tja ik zou gewoon nadenken wat hoeveel waard is .. er zijn online disk diensten (met versie / backup) die niet al te duur zijn voor x aantal gb/tb .. maar dat is jou afweging.
Is er nog iets anders wat ik kan overwegen naast de QNAP TS-228 of de Synology DS220j?
Koop een 4tb USB3 (iets met HDD erin) externe drive kijk of de kopie slagen je bevallen .. is het "te traag" koop een nas met ssd's .. heb je gelijk je backup disk :)
removable disk's is larie koek .. die enkele keer dat je een disk vervangt..

www.smallnetbuilder.net heeft reviews van nassen met spec's van kopieren

Kijk ook in het duurdere segment bv 4 tot 6 disks 10gb netwerk nvme disk cache .. en let op "toepassingen zoals"
- domotica
- vpn
- transcoding (streaming muziek/video)
- webcams (motion detection en aantal camera's)

Ik vind synology erg prettig (persoonlijk) en het is niet dat je 3rd party apps of andere apps moet / wilt gebruiken zoals in je OP hebt gezegd maar opties hebben is goed alhoewel die opties je wellicht ook erges gestoken mogen worden waar het licht niet schijnt (behalve online backup?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Oké, nu je het over een externe HDD/SSD hebt, zit ik nog ergens anders over te twijfelen.

Als ik toch scheduled back-ups ga maken. Waarom zou ik dan niet voor een single bay NAS gaan? Als ik voor een single bay NAS ga met scheduled back-ups, dan heb ik in feite ook al voldoende redundancy? Hoe denken jullie daarover?

NOSIG

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Christiaan_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:22:

Je zou ook voor 4x 2tb kunnen gaan (raid 10) ..
In principe zou je graag disks uit verschillende (productie)batches hebben .. zodat als disk A niet dezelfde storing krijgt uit batch B .. maar dan moet je al 2 verschillende leveranciers hebben of maand(en) wachten..
en je huis zou nog af kunnen branden, inbraak (diefstal) en dus encryptie
Tja niet je hoofd breken over dit, 2 disks(zeg ik) en bedenk waartegen je echt wilt beschermen .. welke events zijn "relevant" .. en vergeet niet backup van 2 TB is niet 5 seconden later gedaan..

ik heb bv online backup en word mijn nas gestolen / brand mijn huis af heb ik mij belangrijkste bestanden .. en wanneer dat gebeurt heb ik echt andere zorgen dan "data" ..
Van de 6TB backup ik maar 50gb die echt relevant is de rest "pech" en staat ergens een 2de backup die ik eens in de zoveel tijd "pech" data opsla. .

Bedenk eerst je strategie, en wanneer is je risico aanvaardbaar .. en er zijn vele wegen om je risico / schade te beperken .. maar bedenk of het je geld of tijd moet kosten .. het gaat niet vanzelf en "set en forget" is gewoon slecht je zal moeten testen / controleren .. en hoe meer kopien hoe beter ..

Tja vanalles

Pagina: 1