Vraag

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-08 16:45
Beste allen,

Ik zoek een NAS voor thuis. Hij moet voldoen aan de volgende eisen:
  • 2 TB opslagruimte
  • Live storage voor Mac Photos en iTunes library. Ik ben me bij Mac Photos al bewust van de gevaren.
  • Aangezien live storage: doorvoersnelheid en read/write performance is belangrijk.
  • Time machine voor mijn Macbook.
  • Aangezien hij als live storage gaat dienen: 2 bays in RAID 1.
  • Single user access
  • Hij moet scheduled back-ups gaan maken van bepaalde bestanden naar een externe HDD op USB.
  • Voor wat hij moet doen, vind ik de producten eigenlijk nog schreeuwend duur. Hij moet vooral als file server dienen. Dus eis is: prijs max €175
Wat hoeft hij NIET:
  • Server voor streaming naar TV, transcoding, etc.
  • Allerlei apps, want hij gaat vooral dienen als file server, heel veel meer is het niet
  • Multi user access, omdat ik hem voor mezelf ga gebruiken
Wat had ik zelf in gedachten:
  • Synology DS220j. Lijkt me een capabele NAS, recent model, snel. Alleen wel maar 512 MB ram.
  • QNAP TS-228 (TS-230 is nog te duur). Heeft 1 GB ram, maar heeft de Realtek 1295 ipv de Realtek 1296 van bovenstaande Synology.
  • WD MyCloud Ex2 Ultra heb ik ook naar gekeken, alleen deze lijkt wat langzamer in doorvoersnelheid te zijn dan bovenstaande modellen.
Ik heb voorkeur voor de Synology i.v.m. de software, die lijkt me wat makkelijker in gebruik bij configureren e.d. Ook lijkt me de 512 MB ram geen probleem aangezien hij eigenlijk vooral als fileserver gaat dienen.

Vergeet ik nog iets?

NOSIG

Beste antwoord (via _Christiaan_ op 23-03-2020 21:33)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

doei

_Christiaan_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:22:
Oké, nu je het over een externe HDD/SSD hebt, zit ik nog ergens anders over te twijfelen.

Als ik toch scheduled back-ups ga maken. Waarom zou ik dan niet voor een single bay NAS gaan? Als ik voor een single bay NAS ga met scheduled back-ups, dan heb ik in feite ook al voldoende redundancy? Hoe denken jullie daarover?
Je zou ook voor 4x 2tb kunnen gaan (raid 10) ..
In principe zou je graag disks uit verschillende (productie)batches hebben .. zodat als disk A niet dezelfde storing krijgt uit batch B .. maar dan moet je al 2 verschillende leveranciers hebben of maand(en) wachten..
en je huis zou nog af kunnen branden, inbraak (diefstal) en dus encryptie
Tja niet je hoofd breken over dit, 2 disks(zeg ik) en bedenk waartegen je echt wilt beschermen .. welke events zijn "relevant" .. en vergeet niet backup van 2 TB is niet 5 seconden later gedaan..

ik heb bv online backup en word mijn nas gestolen / brand mijn huis af heb ik mij belangrijkste bestanden .. en wanneer dat gebeurt heb ik echt andere zorgen dan "data" ..
Van de 6TB backup ik maar 50gb die echt relevant is de rest "pech" en staat ergens een 2de backup die ik eens in de zoveel tijd "pech" data opsla. .

Bedenk eerst je strategie, en wanneer is je risico aanvaardbaar .. en er zijn vele wegen om je risico / schade te beperken .. maar bedenk of het je geld of tijd moet kosten .. het gaat niet vanzelf en "set en forget" is gewoon slecht je zal moeten testen / controleren .. en hoe meer kopien hoe beter ..

niet meer aanwezig

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Christiaan_
@vso Dank voor je advies. Je hebt gelijk dat de kosten niet hoog zijn als je het verspreidt over meerdere jaren. het is goedkoper dan cloud oplossingen, daarnaast ben ik absoluut tegen 'subscription' diensten, waar je elke periode geld moet betalen. Dit loopt op den duur toch in de kosten, en dan heb ik liever de hardware thuis staan.

1GB netwerk aansluiting staat eigenlijk by default op mn lijst. Maar de NASsen die ik in ogenschouw neem, hebben allemaal zo'n aansluiting. Lijkt me bijna standaard tegenwoordig.

Die goedkopere oplossingen (raspberry etc.) zit ik niet op te wachten, vind ik iets teveel 'tweaken'. Ik heb liever iets wat out of the box goed werkt.

Qua externe HDD, zit ik er aan te denken om een USB schijfje aan te sluiten op de router van mn ouders. Zodoende is off-site back-up geregeld. Met mn NAS kan ik dan scheduled back-ups draaien.

Quaopslagruimte: mijn iTunes library is nu ongeveer 30 GB. Mijn Mac Photos library is nu ook iets van 30 GB. 2 TB moet dus ruim voldoende zijn voor de komende x jaar, ook met alle overhead die jij bespreekt.

Goede tips die je geeft m.b.t ext4 en UPS. Echter dit lijkt me niet nodig als ik scheduled (wekelijks) backups maak naar een off-site locatie.

Is er nog iets anders wat ik kan overwegen naast de QNAP TS-228 of de Synology DS220j?

NOSIG

• _Christiaan_
Oké, nu je het over een externe HDD/SSD hebt, zit ik nog ergens anders over te twijfelen.

Als ik toch scheduled back-ups ga maken. Waarom zou ik dan niet voor een single bay NAS gaan? Als ik voor een single bay NAS ga met scheduled back-ups, dan heb ik in feite ook al voldoende redundancy? Hoe denken jullie daarover?

NOSIG

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee