Kan Windows niet installeren wegens MBR

Pagina: 1
Acties:
  • 9.527 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whitewidow
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-04-2020
Ook ik ben vandaag tegen het probleem dat ik windows 10 niet geïnstalleerd krijg aangelopen.

De intentie was een "schone Windows 10"......resultaat geen Windows 10 at all lol
Ik heb Windows 10 vaker geïnstalleerd (nooit op deze pc), maar nu lukt het me niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyWxFG20Dl7Vp9A4ZS3lWWBGZqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8wuxC1KPLDokgr62N7wXtdF.jpg?f=fotoalbum_large

Station 3 partitie 2 is waar Windows zich op bevind (of daar stond het op)
Ik kreeg de instructie van mijn PC monteur om partitie 1 en 2 van station 3 te verwijderen en te vernieuwen. Zo gedaan. Daarna zou er vanzelf weer nieuwe parities worden aangemaakt, de grootste moest ik dan selecteren en Windows op installeren maar helaas. De knop 'verder' blijft grijs en niet klikbaar.
Onderin staat 'Windows kan niet geïnstalleerd worden op......', dit staat er bij elke partitie die ik aanklik in de lijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydg2NOVkYiA3lAd1CkbGQJkhazI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSDES4zcrkwA5aLREYCpT9ta.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan geen partitie maken. En niet verder met installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGFiRUJ6OU-LIdTVnUQQ_pFJp3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSU9SpSzsn7vaKufIBzm6WPd.jpg?f=fotoalbum_large
Dit komt er wanneer de onderste link aangeklikt wordt.

Ik hoop dat iemand deze PC-fabeet verder zou kunnen helpen om een schone Windows 10 op mijn nu niet meer funtionerende PC te helpen krijgen. Help me aub, ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan oplossen.

Meer information nodig? Just ask :-)

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb de vraag afgesplitst van Nieuwe Windows Installatie @Whitewidow het is niet aardig als je andermans topic kaapt met een andere vraag ;)

Anyway, die laatste foutmelding lijkt me helder? Er is een MBR partitietabel en op EFI systemen kan dat niet.

Verwijder dus de MBR (de 1e sector op de schijf, vziw).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Diskpart convert gpt.

Eventueel middels shift-F10 en met een diskpart clean. Zorg er eerst voor dat je data gesynchroniseerd is.

[ Voor 85% gewijzigd door Trommelrem op 22-03-2020 16:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ontkoppel alle HDD's en SSD's die je niet nodig hebt. Start de installatie op en gooi iedere partitie die er is weg tot je alleen volledig niet toegewezen ruimte over hebt en start de installtie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:18:
Ontkoppel alle HDD's en SSD's die je niet nodig hebt. Start de installatie op en gooi iedere partitie die er is weg tot je alleen volledig niet toegewezen ruimte over hebt en start de installtie.
Zo zou ik het ook doen. Als er op deze manier verder geknutseld word is de kans groot dat er straks per abuis een schijf word leeg gepoetst met belangrijke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Whitewidow De antwoorden zijn al gegeven. Wis of converteer de partitie waarop je wilt installeren... maar dat heb je met Google ook al gevonden, toch? :?

Ik wil alleen nog even meegeven dat je een backup maakt van de belangrijke data voordat je met partities gaat "spelen". ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
pjlgt schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Zo zou ik het ook doen. Als er op deze manier verder geknutseld word is de kans groot dat er straks per abuis een schijf word leeg gepoetst met belangrijke data.
Als het goed is, heb je hiervoor een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Berlinetta schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:27:
[...]

Als het goed is, heb je hiervoor een back-up.
Als iemand 3 schijven in zijn pc heeft, dan gok ik van niet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
pjlgt schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Dit sowieso. Verder had/heeft Windows ook soms de neiging om de 100MB partitie niet op de zelfde schijf te zetten. Dit was met Windows 7 in ieder geval zo, weet niet of het nog steeds een probleem is. Dan had je 2 lege schijven waarvan de C op SATA poort 2 zat en een andere schijf op poort 0. Ga je Windows op de C schijf op poort 2 installeren zet ie de 100MB partitie op schijf 0. Trek je schijf 0 er uit of gaat ie kapot boot je Windows niet meer. Nou is dit dus mogelijk niet meer het geval en 100MB is inmiddels ook groter geworden, maar dit was een enorm irritant probleem. Bij iedere PC die ik ooit hebt gebouwt of Windows opnieuw op heb gezet, eerst alleen de C SSD/HDD en pas na de installatie de rest toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
pjlgt schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Dan wordt het tijd voor een back-up. Mensen hebben er gewoon geen zin in. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pjlgt schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:01:
Ik heb 6 schijven in PC en 3 soorten backup.
Gok dan op de mate van kennis ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Arjen Post
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Als mensen een vraag stellen via een forum omdat ze het niet weten hoe het werkt lijkt het mij logisch dat de kennis er niet is. Ik stel voor dat er fatsoenlijk antwoord wordt gegeven op de vraag van @Whitewidow, if not? move on!

Het antwoord is al gegeven gelukkig door @PilatuS , wellicht als je er niet uit komt dat je dan de vervolgvraag stelt waar je tegenaan loopt zodat er uitgebreider antwoord gegeven kan worden. Hopelijk lukt het :) Succes!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Whitewidow schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:07:
Station 3 partitie 2 is waar Windows zich op bevind (of daar stond het op)
Ik kreeg de instructie van mijn PC monteur om partitie 1 en 2 van station 3 te verwijderen en te vernieuwen.
[Afbeelding]
Ik kan geen partitie maken. En niet verder met installeren.
Je moet alle partities verwijderen van station 3, dus ook die kleine OEM/herstel partitie.
Dan pas kan je Windows de schijf aanpassen en installeren als GPT/UEFI.
Partitioneren kan je automatisch door de windows installer laten doen, gewoon de lege HD selecteren voor installatie.

Waarschijnlijk had je de vorige keer opgestart en geinstalleerd in MBR/Legacy mode.
Dat is ook nog een optie als je de schijfindeling niet kan/wil aanpassen

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 12-11-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Arjen Post schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:39:
Als mensen een vraag stellen via een forum omdat ze het niet weten hoe het werkt lijkt het mij logisch dat de kennis er niet is. Ik stel voor dat er fatsoenlijk antwoord wordt gegeven op de vraag van @Whitewidow, if not? move on!
Het antwoord is meer dan 6 maanden geleden al gegeven. Als er op- of aanmerkingen zijn over de aard of toon van berichten, dan is het handiger om dat via een topicreport te melden.

Ik sluit dit topic dan nu maar. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.