Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 15:24
Mijn vraag
Hallo, ik heb al verschillende pc's gebouwd en Windows op geïnstalleerd, echter heb ik nu een probleem waar ik geen raad mee weet. Als ik in de bios kijk van Asus H170 Pro Gaming zie ik mijn drie harde schijven, 1 Crucial SSD, 1 Samsung SSD en 1 WD Sata harde schijf van 1TB. Als ik Windows wil installeren vanop USB gaat hij naar setup en krijg ik daar enkel mijn Sata schijf te zien en geen SSD. Als ik windows installeer op de Sata schijf dan zie ik in Windows de SSD schijven niet, ook niet via schijfbeheer. Ik heb al gezocht via google en in de bios staat de instelling op AHCI en niet op RAID. Iemand enig idee wat de oorzaak en oplossing is, moet ik aparte drivers op usb stick zetten? Blijkbaar zou Windows 10 ook problemen hebben met harde schijven groter dan 1TB, wat kan ik doen om toch een schijf te kunnen gebruiken groter dan 1TB?

Alvast bedankt voor de hulp.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro vanop USB gemaakt met Media Creation Tool
Samsung Evo 830 64Gb
Crucial BX200 240Gb
WD Black 1Tb Sata HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios op AHCI zetten
Easeus Partition Master Free gebruiken (helpt niet)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij moet Windows 10 makkelijk met disks groter dan 1TB kunnen werken. Kun je ze aan een andere (on-board) controller hangen? Dan wel, kun je de driver van de controller op een USB-stick zetten om deze tijdens de setup te laden?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
evandj schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:47:
Blijkbaar zou Windows 10 ook problemen hebben met harde schijven groter dan 1TB, wat kan ik doen om toch een schijf te kunnen gebruiken groter dan 1TB?
Ik heb de startpost drie keer gelezen, maar ik zie geen enkele hdd of ssd > 1TB, begrijp ik iets niet goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:37
Alleen de ssd aansluiten waar je windows op wilt installeren geprobeerd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je oude topic: Seagate 4tb hdd herkent als 2tb maar het lijkt erop dat je daar nooit meer gepost hebt; het is me dus niet geheel duidelijk waarom je na een maand of 18 een bijna exact dezelfde vraag weer komt stellen. In ieder geval; toen werden ook al tips gegeven over GPT-disks (4TB of groter) dus waarom je huidige startpost ineens twijfelt over disks van 1TB, helaas mij een raadsel?

Verder maak je ergens inderdaad een (cruciale) fout? Je geeft aan dat als je Windows installeert op SATA (al je schijven zijn trouwens SATA maar oke...), dat je dan de SSD's niet ziet. Dat klinkt meer alsof je na installatie van Windows eenvoudigweg alle drivers / chipset van je moederbord niet netjes installeert?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Ik wil Windows installeren op SSD maar ze worden niet herkend, niet tijdens Windows setup, en na het installeren op de HDD schijf vanwege geen andere mogelijkheid, ook niet in schijfbeheer, ook niet via diskpart, enkel in Bios worden ze herkend. Als ik HDD afkoppel en enkel SSD laat dan geeft Windows setup aan dat er geen schijven zijn waarop Windows kan geïnstalleerd worden. De lijst met schijven is leeg, maakt niet uit dat ik de Samsung Evo gebruik of de Crucial SSD. Mijn excuses als mijn eerste post verwarrend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk merk en type moederbord gebruik je, en hoe is de ssd aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Wissel het kabeltje van de hd eens met de ssd

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:06:
Welk merk en type moederbord gebruik je, en hoe is de ssd aangesloten?
pricewatch: Asus H170 PRO GAMING (je reageert zeker mobiel want de produkten zijn bovenaan het topic gekoppeld).

En het zijn allemaal SATA-SSD's dus ik hoop via SATA-poortjes ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Ik wil Windows installeren op SSD maar ze worden niet herkend, niet tijdens Windows setup, en na het installeren op de HDD schijf vanwege geen andere mogelijkheid, ook niet in schijfbeheer, ook niet via diskpart, enkel in Bios worden ze herkend. Als ik HDD afkoppel en enkel SSD laat dan geeft Windows setup aan dat er geen schijven zijn waarop Windows kan geïnstalleerd worden. De lijst met schijven is leeg, maakt niet uit dat ik de Samsung Evo gebruik of de Crucial SSD. Mijn excuses als mijn eerste post verwarrend was. Heb alle kabels gewisseld, zowel aan de ssd's zelf als op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Toevallig in de BIOS hotplug aangezet op de SSD's? Of eSATA mode op de poorten waar de SSD's aan zitten?

BIOS in UEFI Modus (CSM uit)?

AHCI aan?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing welke sata poorten er niet achter een raid o.i.d controller zitten, daar ga je de ssd op aansluiten

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:13:
[...]

pricewatch: Asus H170 PRO GAMING (je reageert zeker mobiel want de produkten zijn bovenaan het topic gekoppeld).

En het zijn allemaal SATA-SSD's dus ik hoop via SATA-poortjes ;)
In de bios de m2 poort aangepast? In de beschrijving van je mobo staat dat sata poort 1 niet werkt als de m2 niet in de juiste mode staat.

Verder op in het manual stast iets over activeren van sata poort 1.

Ik zou gewoon poort 3-6 gebruiken. Omzeil dit gedoe, en je kan altijd nog een m2 ssd erin doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
evandj schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:03:
Ik wil Windows installeren op SSD maar ze worden niet herkend, niet tijdens Windows setup, en na het installeren op de HDD schijf vanwege geen andere mogelijkheid, ook niet in schijfbeheer, ook niet via diskpart, enkel in Bios worden ze herkend. Als ik HDD afkoppel en enkel SSD laat dan geeft Windows setup aan dat er geen schijven zijn waarop Windows kan geïnstalleerd worden. De lijst met schijven is leeg, maakt niet uit dat ik de Samsung Evo gebruik of de Crucial SSD. Mijn excuses als mijn eerste post verwarrend was.
Heb je tijdens de windows setup al eens handmatig de drivers proberen te laden (storage drivers) om te kijken of de schijf dan wel herkent wordt?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Hoeveel schijven heb je is het 1 schijf met meerdere partities?

/

44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Whitewidow in "Kan Windows niet installeren wegens MBR" afgesplitst van dit topic. Het is niet de bedoeling andermans topic te kapen met een andere vraag..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1