• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-05 09:14
Hallo, ik heb net Windows 10 Pro op mijn pc geïnstalleerd, tijdens de installatie zat er in mijn pc een M.2 SSD en een Seagate 4tb SATA schijf. Win10 is geïnstalleerd op de SSD maar blijkbaar heeft Windows een deel van de 4tb ingenomen en gerserveerde ruimte genoemd. Gevolg is dat ik de 4tb maar kan gebruiken als een 2tb HDD, nu heb ik gelezen op internet dat ik de schijf moet converteren van MBR naar GPT enkel lukt dit niet, met Partition Wizard niet met EaseUs Partition Master eveneens niet. Is er een manier om dit op te lossen, met Diskpart geeft hij foutmeldingen. Voor zover ik heb kunnen vinden zou het zijn omdat Windows die ruimte gereserveerd heeft. Kan ik deze partitie wegkrijgen of is er een manier om de schijf te formatteren voor 4tb min die ruimte van Windows?

Alvast dank voor de hulp

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou opnieuw beginnen; HDD eruit, Windows op SSD installeren, HDD inprikken, leegmaken met Disk Management en 4TB storage ervan maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
https://www.disk-partitio...art/convert-gpt-4125.html

How to convert disk from MBR to GPT with DiskPart?
Windows built-in tool Disk Management provides users to convert disk to GPT with Windows interface. But if you want to use the command line to convert disks, the DiskPart can provide a terrace. However, both Disk Management tool and DiskPart utility can only convert an empty MBR disk to GPT. To change a disk from MBR to GPT with cmd, you can following the steps below:

Before you do, there are some tips for you:

Backup the MBR disk that you want to convert into GPT disk in order to keep the data safe.
You can only convert basic MBR disks without any partitions or volumes into a GPT disk. If there are some partitions or volumes, backup the data, then, delete all partitions or volumes before converting.
If you want to convert MBR to GPT disk during Windows intsall, please open command prompt by pressing Shift + F10.
Step1. Click Start, type "cmd", and right click it, select "Run as Administrator", or press "WIN+R", type "cmd" and press Enter to open the command prompt. Then, input "diskpart" to run the utility.

Step2. Type "list volume" to make sure if there are any partitions or volumes on the MBR disk which will be converted to GPT. If there are, you need to use diskpart delete partition first.

Then, type "list disk", and press Enter, it will show you all the disks on your computer. Make note of the disk number that you want to convert to GPT disk. Here take disk 1 as an example.

Step3. Type "select disk 1", press "Enter", it will remind you that the disk 1 is selected.

Step4.Type "convert gpt", press "Enter" to submit the operation. Wait a second, you will find the Command Prompt says DiskPart successfully converted the selected disk to GPT format. Please take a look at the following screenshot.

-----

https://docs.microsoft.co...-mbr-disk-into-a-gpt-disk

Een MBR-schijf converteren naar een GPT-schijf door middel van de opdrachtregel
Maak een back-up van de gegevens op de standaard-MBR-schijf die u wilt converteren naar een GPT-schijf, of verplaats ze.
Open een opdrachtprompt met verhoogde bevoegdheid door met de rechtermuisknop te klikken op Opdrachtregel en vervolgens de optie Als administrator uitvoeren te kiezen.
Typ diskpart. Als de schijf geen partities of volumes bevat, gaat u verder met stap 6.
Typ bij de DISKPART-prompt list disk. Noteer het nummer van de schijf die u wilt converteren.
Typ bij de DISKPART-prompt select disk <disknumber>.
Typ bij de DISKPART-prompt clean.
Notitie

Met de opdracht clean verwijdert u alle partities of volumes op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 09:50
Ik heb dit probleem ook gehad met een seagate 4Tb HD. Deze zat 95% vol met data en deze data wilde ik niet verliezen nadat de HD door windows 10 pro gezien werd als een 2 TB HD.
Ik kon deze HD ook niet converteren naar GPT, maar nadat ik de disk had gecheckt op fouten en gecorrigeerd met Partition Wizard kon ik deze HD wel converteren. Opmerkelijk was dat na de fout-correcties de MBR HD wel weer als 4TB HD gezien werd. Het probleem zat bij mij dus niet in GPT of MBR maar in een fout in de partitietabel of filestructuur.
evandj schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:43:
Hallo, ik heb net Windows 10 Pro op mijn pc geïnstalleerd, tijdens de installatie zat er in mijn pc een M.2 SSD en een Seagate 4tb SATA schijf. Win10 is geïnstalleerd op de SSD maar blijkbaar heeft Windows een deel van de 4tb ingenomen en gerserveerde ruimte genoemd. Gevolg is dat ik de 4tb maar kan gebruiken als een 2tb HDD, nu heb ik gelezen op internet dat ik de schijf moet converteren van MBR naar GPT enkel lukt dit niet, met Partition Wizard niet met EaseUs Partition Master eveneens niet. Is er een manier om dit op te lossen, met Diskpart geeft hij foutmeldingen. Voor zover ik heb kunnen vinden zou het zijn omdat Windows die ruimte gereserveerd heeft. Kan ik deze partitie wegkrijgen of is er een manier om de schijf te formatteren voor 4tb min die ruimte van Windows?

Alvast dank voor de hulp

[ Voor 4% gewijzigd door JoStad op 23-11-2018 16:58 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 10:30

JJ8

Hi!
Ook ik had gisteren een soortgelijk probleem met een Seagate Barracuda ST4000DM004 4TB.
Toen ik de de nieuwe schijf in mijn systeem bekeek, zag ik meteen twee "niet toegewezen" data area's in plaats van één. Het eerste gebied van 2048GB was te gebruiken (partitie aanmaken en dergelijke), maar wàt ik ook probeerde, ik kon niet bij de rest van de schijf.
Ook de vriendelijke expert van Coolblue kreeg het niet voor elkaar...
Retour-gevalletje dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprayshop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-03 02:17
Voor de tweakers hierboven, die een 4tb als 2x 2tb opeens in beheer krijgen:
Ik had hetzelfde probleem, 10 minuten geleden.
Samsung 860 Evo 4tb ssd, Plug in, start windows, laat windows de schijf instellen en heb opeens maar 2TB ter beschikking en de rest kan ik geen volume aanmaken.

In dit topic lees ik dit bericht van DUTCH2007 en volg de link

Alles met standaard programma van microsoft genaamd DISKPART
Stap voor stap gevolgd,( bij stap 2 moest ik even een andere link openen om volumes te verwijderen en toen kon ik verder naar stap 3) partities leeg gemaakt, partities verwijderd..geconverteerd van MBR naar GPT en yes ik had de volle 4TB die ik daarna in mijn eigen partities kon indelen.

Stuur je schijf niet meteen terug. Er zijn oplossingen.
De kunst is gewoon lezen. Niet ergeren, gewoon rustig lezen.

ps. ik had windows schijfbeheer open staan, en zag tijdens het bewerken met diskpart (wat in een dos venster moest) de veranderingen realtime in beheer opduiken.
Als laatste toen ik dus omzet van MBR naar GPT zie ik de twee volumes veranderen in één groot volledig volume.
Pagina: 1