Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-04 15:39
hallo, ik heb een oude computer, eerste generatie i7/ windows10/ videokaart nvidia gt 220, 10 jaar oud, nu wil ik een andere videokaart voor mijn computer, die op hoge resolutie 4k, kan weergeven; nu heb ik het geprobeerd, met een videokaart met een 1050 chip van msi, maar dit werkt niet, hij doet dan helemaal niets.

nu vraag ik mij af, waar dat in zit, en wat mijn beperkingen dan zijn met de aanschaf, zodat ik weer geen blauwtje loop.
ik zou dan een videokaart willen met hdmi, en displayport.

m.vr.gr bojonei. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Begin eerst eens met een volledig lijstje van je specs, inclusief de kaart die je geprobeerd hebt, want de pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G bijvoorbeeld, kan prima 4K uitspugen.

Voor je iets nieuws aanschaft kunnen we dus beter even troubleshooten.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 22-03-2020 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Kan zijn dat het moederbordbios de videokaart niet ondersteunt of dat het bios eerst geupdate moet worden naar een recentere versie. Biosreset wil ook wel eens helpen. Welk moederbord heb je?

GTX 1050 had niet gehoeven. pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC doet 2x 4K en is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
er is wat mis gegaan blijkbaar met mijn reactie, ik had hem nl. al eerder geplaatst, maar niet dus, dus bij deze.

ik ben een beetje huiverig om het bios te updaten, omdat je vaak hoort, dat als er wat mis gaat,dat de computer dan onbruikbaar word,dus als ik dit kan vermijden dan doe ik dit.

het moederbord is van acer, de computer een M5810 van acer, ongeveer 2010.

de videokaart met 1050 chip, die ik heb geprobeerd, deed helemaal niets, alsof je geen videokaart hebt,alleen maar zwart scherm.

ik zoek eigenlijk een oplossing in een tweedehands kaart, die wel geaccepteerd word, door mijn syteem, als ik zou weten waar ik op zou moeten letten,dan kan ik daar rekening mee houden met de aankoop.
een goedkope nieuwe kaart zou ook kunnen.

alvast bedankt voor de reactie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als je het bios niet wil updaten kan het zomaar zijn dat alle videokaarten vanaf pakweg 2012 het niet doen. Dat wil ook zeggen dat je er nooit fatsoenlijk 4K uit gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:09
bojonei schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:40:
er is wat mis gegaan blijkbaar met mijn reactie, ik had hem nl. al eerder geplaatst, maar niet dus, dus bij deze.

ik ben een beetje huiverig om het bios te updaten, omdat je vaak hoort, dat als er wat mis gaat,dat de computer dan onbruikbaar word,dus als ik dit kan vermijden dan doe ik dit.

het moederbord is van acer, de computer een M5810 van acer, ongeveer 2010.

de videokaart met 1050 chip, die ik heb geprobeerd, deed helemaal niets, alsof je geen videokaart hebt,alleen maar zwart scherm.

ik zoek eigenlijk een oplossing in een tweedehands kaart, die wel geaccepteerd word, door mijn syteem, als ik zou weten waar ik op zou moeten letten,dan kan ik daar rekening mee houden met de aankoop.
een goedkope nieuwe kaart zou ook kunnen.

alvast bedankt voor de reactie's.
Je zult eerst al je specs moeten posten, dus welk moederbord e.d. je precies hebt.

Dit kun je doen dmv hwinfo te installeren (https://www.hwinfo.com/)

Zolang we niet precies weten wat je gebruikt is het lastig te vertellen wat je moet doen.

Tevens is het handig om je processor/geheugen door te geven, als die namelijk dusdanig verouderd zijn dan zal je PC nooit 4k half fatsoenlijk kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

EXX

EXtended eXchange

Even een vraagje: hoe kan het moederbord BIOS van invloed zijn op het al of niet werken van de GFX kaart?

Ik ben nl. ook zoiets van plan: een computer met Asus P6T mobo, Core i7 920 CPU en 15 GB RAM voorzien van een nieuwe GFX kaart voor 4K en meerdere beeldschermen (waarvan 1 4K scherm).

Nu zit er een Asus GTS250 in.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 23-03-2020 18:20 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Uszka schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:06:
Als je het bios niet wil updaten kan het zomaar zijn dat alle videokaarten vanaf pakweg 2012 het niet doen. Dat wil ook zeggen dat je er nooit fatsoenlijk 4K uit gaat krijgen.
T/m Geforce 700 en (denk) Radeon HD7000 zou je wel 4K kunnen via displayport. HDMI zit je vast op 30Hz met 4K (misschien dat een GeForce 750/ 750Ti het wel kan, dat is eigenlijk een Maxwell ipv Kepler zoals de andere 700 series).

Gezien er nu een GT220 inzit ga ik er niet vanuit dat er op gegamed word.

@EXX
Even een vraagje: hoe kan het moederbord BIOS van invloed zijn op het al of niet werken van de GFX kaart?
Heeft te maken met de overstap van de oude BIOS naar UEFI. Moderne videokaarten hebben regelmatig geen support meer voor oude legacy BIOS, en werken alleen nog via GOP (en vereisen dus een bord met UEFI). Sommige kaarten kunnen nog wel overweg met zowel legacy BIOS als UEFI, maar dat word nergens duidelijk aangegeven, dus kan zijn dat de ene fabrikant wel support in de videokaart BIOS stopt en een ander niet. Dit is een 'probleem' wat al begon te spelen van de GeForce 900 serie en Radeon 200 serie, de ene fabrikant had nog wel legacy support, andere niet, en bij sommige moederborden moest je eerst de BIOS updaten voordat die kaarten willen werken (en dat waren dus moederborden van de Sandybridge generatie en AM2 en AM3 borden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Aha, dat is duidelijk. Nooit geweten dat deze BIOS/UEFI problematiek speelde bij GFX kaarten.

Wel problematisch als je nog oudere hardware hebt die prima voldoet voor de rest. Het laatste BIOS voor mijn P6T is van 2010, dus dat gaat niet helpen.

Dat wordt dus of goed zoeken naar een GFX kaart die nog legacy BIOS ondersteunt of een veel grotere upgrade.

Wel slordig van fabrikanten dat ze de legacy BIOS ondersteuning zo slecht aangeven.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

EXX schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:09:
Aha, dat is duidelijk. Nooit geweten dat deze BIOS/UEFI problematiek speelde bij GFX kaarten.

Wel problematisch als je nog oudere hardware hebt die prima voldoet voor de rest. Het laatste BIOS voor mijn P6T is van 2010, dus dat gaat niet helpen.

Dat wordt dus of goed zoeken naar een GFX kaart die nog legacy BIOS ondersteunt of een veel grotere upgrade.

Wel slordig van fabrikanten dat ze de legacy BIOS ondersteuning zo slecht aangeven.
Soms werkt het gewoon zonder problemen. Krijg ook regelmatig nog reacties op een video van m'n Proliant ML350 G6's (die hebben ook geen UEFI), dat mensen er succesvol een Radeon 480 of GeForce 1650 instoppen zonder problemen.

Echter, komt ook helaas vaak voor, dat een legacy BIOS niet overweg kan met een moderne kaart.

En OEM PC's hebben vaak sneller last van incompatibiliteit, die dingen zijn vaak al gestript van allerlei features, en de BIOS updates voegen meestal ook geen nieuwe compatibiliteit toe (vaak alleen nodige bug fixes).

Het moet dus van 2 kanten komen:
Moederbord moet met een GOP kaart overweg kunnen, en/of videokaart moet zowel UEFI als legacy-BIOS ondersteunen.

En ja, helaas niet duidelijke welke wel en welke niet werken. Komt ook dat weinig mensen een gloednieuwe RTX2080Ti in een oude 1st gen i7 stoppen om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als je een biosupgrade niet aandurft, kun je vaak voor 2 tientjes de bios laten upgraden door een computerwinkel.

Overigens denk ik niet dat het veel kans heeft. Een pre-build is vaak lastig achteraf te upgraden.

Heb je trouwens de kabel wel in de videokaart gestopt in plaats van in het moederbord gestopt (geen idee of die videoaansluitingen heeft)? Ook alle voedingskabels (6/8-pins) aangesloten op de videokaart? Dat kan ook een probleem zijn met pre-builds. Vaak hebben die niet de juiste kabels om de videokaart van voldoende stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nemesizz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Soms werkt het gewoon zonder problemen. Krijg ook regelmatig nog reacties op een video van m'n Proliant ML350 G6's (die hebben ook geen UEFI), dat mensen er succesvol een Radeon 480 of GeForce 1650 instoppen zonder problemen.

Echter, komt ook helaas vaak voor, dat een legacy BIOS niet overweg kan met een moderne kaart.

En OEM PC's hebben vaak sneller last van incompatibiliteit, die dingen zijn vaak al gestript van allerlei features, en de BIOS updates voegen meestal ook geen nieuwe compatibiliteit toe (vaak alleen nodige bug fixes).

Het moet dus van 2 kanten komen:
Moederbord moet met een GOP kaart overweg kunnen, en/of videokaart moet zowel UEFI als legacy-BIOS ondersteunen.

En ja, helaas niet duidelijke welke wel en welke niet werken. Komt ook dat weinig mensen een gloednieuwe RTX2080Ti in een oude 1st gen i7 stoppen om maar wat te noemen.
Thanks.

In mijn geval is het geen OEM, maar een zelf samengestelde PC. Eigenlijk doet de PC prima zijn werk, ook al is deze al bijna 11 jaar oud. Ik wil gewoon een 4K scherm kunnen gaan gebruiken in combinatie met Lightroom, dat is alles. Geen gaming oid.

Indien het niet werkt moet ik veel meer upgraden: moederbord, CPU, geheugen en een nieuwe Windows 10 licentie. Dan kan ik waarschijnlijk beter een nieuwe PC bouwen en de oude gewoon laten voor wat ie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
hier wat meer info; bios is van Fabrikant: American Megatrends Inc.SMBIOS-versie: P01-A3
Grote versie van SMBIOS: 2.6 BIOS-modus: Legacy
BIOS Is Upgradable (Flash) BIOS shadowing Is allowed PCI Is supported BIOS ROM Is socketed
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz
geheugen 6 gb
Systeem: Acer Aspire M5810
Naam: Microsoft Windows 10 Home 64 bits (1909, 18363.720)

de c schijf is een ssd, de rest gewone hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
er word niet gegamed, wel gewerkt met fotobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
het programma geeft niet meer weer, over het moederbord, dan dat het van acer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Anderhalf jaar geleden, oude computer, nieuwe videokaart., had je er ook al moeite mee ;).

Wellicht
op dit moment heb ik vanavond even in de bios gekeken, en de instelling van de videokaart van pci express naar automatisch gezet, meer kon ik niet vinden, legacy is er niet.
nog eens proberen?

[ Voor 58% gewijzigd door br00ky op 24-03-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
de kabels zitten bij mij wel goed, ik heb in het verleden er ook een 6850 in gehad die kon wel 4 k aan, maar deze kaart gt220 natuurlijk niet, het mooiste zou natuurlijk zijn om de beste kaart te kopen, die het systeem nog wel aan kan.

ik heb het zelfde probleem met de kosten,als je een goed lopende pc hebt, maar wel 10 jaar oud, dan wil je eigenlijk ook geen 150 euro o.i.d. gaan steken in zo'n oud beestje, dan kun je beter een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
br00ky, dat klopt, ik heb toen een kaart een 1050 besteld bij een grote webwinkel, maar ik moest hem toen terug sturen, omdat hij niks deed.

toen heb ik een oude videokaart er in gedaan, als ik mij goed herinner een 6850 die heeft het goed gedaan, tot dat hij overleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 21:47
@EXX Ik heb een setup van een asus p5k-e wifi en een asus dual gtx 1060 6 gb. (2 chipset generaties ouder) Draait als een zonnetje.

Zou niet weten waarom het niet werkt, met uitzondering van echte "OEM-kaarten" zoals door Dell / HP / Lenovo / enz geleverd.

Ik kan niet alle kracht van de 1060 benutten, vanwege de oudheid van het moederbord, maar zelfs Assassin's Creed Syndicate werkt er mee op medium setting. P35 chipset heeft PCI-Express 1.1, de P67 chipset zit op 2.0 -- 1060 is een PCI-E 3.0 kaart, maar past zich backwards aan- net als usb

@bojonei Ik vrees dat je vast zit aan 'vendor approved hardware' en ik weet toevallig dat een GT220 rond de 35 watt trekt, daar waar een 1050 toch echt stroom lust (max 75 watt, als er geen OC op zit).
Het kan werken als je moederbord deze 75W aan de 1050 kan leveren.

Acties:
- Huidige bios settings checken
- Nogmaals checken of alle kabels goed zitten, zowel Grafische Kaart als moederbord (is er een extra molex aansluiting op het moederbord?)
- Zodra je zeker bent dat de bovenste punten kloppen: Probeer een GT710 te lenen, dan de drivers te installeren en het nogmaals met de 1050 te proberen

Succes!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
ik ga er mee aan de slag, iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1