oude computer, nieuwe videokaart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-04 15:39
hallo, mijn vraag komt hier op neer, ik heb een computer uit 2010 een acer aspire m5810, prima computer, maar ik heb een nieuw beeldscherm moeten kopen, ik gekozen voor een 4k scherm, een lg niets mis mee, maar het scherm geeft aan dat het niet de maximale resolutie kan weergeven, maar net 1 daaronder, nu heb ik al 2 nieuwe videokaarten geprobeerd, de laatste een gtx 1050, maar wanneer ik deze erin zet, en de computer start komt er alleen een zwart scherm.
dus dat schiet niet op, is daar wellicht nog een oplossing voor, of moet ik dit maar accepteren?

windows 10 64bit. processor i7 860, huidige videokaart 2560x1440 amd radeon hd 6850 pci express 2.0

wie weet hier meer van?

Beste antwoord (via bojonei op 04-08-2018 20:31)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:42
Heb je Secure Boot en/of Legacy mode uitgezet of aangezet in de bios ? Nee ? Even proberen.

Bij Medion pc's zorgt dit er voor dat je toch een andere GPU kan gebruiken. Op die machines zit (ook) een "Gpu lock".

[ Voor 10% gewijzigd door dylan111111 op 03-08-2018 22:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GTX is van Nvidia en heeft een andere driverpack nodig, dus werkt niet op je AMD pack.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Hackus schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:22:
GTX is van Nvidia en heeft een andere driverpack nodig, dus werkt niet op je AMD pack.
maar wanneer ik deze erin zet, en de computer start komt er alleen een zwart scherm.
Als je geen beeld krijgt, ligt het niet aan de drivers.

Dikke kans dat de fabrikant een whitelist heeft aangelegd van de kaarten die de fabrikant wel toestaat. Daar staan geen nieuwe kaarten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je nieuwe LG ook displayport heeft kan je daarmee ook op een 6850 volgens mij 4k aansturen. Mocht dat niet zo zijn, dan is de goedkoopste oplossing om het scherm te retourneren en een 1440p scherm te halen.

Maar ja, waarschijnlijk heeft Acer de ondersteuning dichtgetimmerd qua videokaarten, dus vrije keuze is geen sprake van.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Huh? Waarom een first gen i7 met een 1050 en dan op 4K? Ik zou dan eerder een PC upgrade doen en daarna pas kijken naar een 4K monitor, puur als het voor gaming is... Anders zou het gewoon moeten werken

[ Voor 57% gewijzigd door d22wth op 03-08-2018 22:32 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:42
Heb je Secure Boot en/of Legacy mode uitgezet of aangezet in de bios ? Nee ? Even proberen.

Bij Medion pc's zorgt dit er voor dat je toch een andere GPU kan gebruiken. Op die machines zit (ook) een "Gpu lock".

[ Voor 10% gewijzigd door dylan111111 op 03-08-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
allereerst, ik had geen keus, mijn vorige beeldscherm ging kapot, dus ik wilde snel een andere, tweede: ik heb natuurlijk eerst alle drivers van de vorige kaart verwijderd, verder kwam ik niet, want na opstarten met de nieuwe videokaart, blijft het beeld vanaf de eerste seconde op zwart, je kunt dan ook niet meer zichtbaar in de bios.
de computer geeft aan dat de videokaart aangeeft, dat hij de 4k eigenlijk niet kan weergeven, hij doet het wel, inmiddels heb ik vandaag de gtx1050 teruggestuurd naar de winkel, anders blijf ik daar mee zitten.
gamen doe ik niet aan, wel fotobewerking, en daarbij vind ik scherpte van het beeld van groot belang.
de optie om in het bios wat te wijzigen, ga ik proberen, baat het niet, dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-10-2021
Je kabels zijn ook belangrijk.
Welke kabel gebruik je op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat het mogelijk meer met het UEFI/Legacy videobios te maken heeft. Is iets wat je vaker ziet als je een moderne videokaart in een ouder systeem wil zetten.

De legacy videobios is de laatste jaren aan het verdwijnen en word vervangen voor de UEFI variant (GOP noemen ze dat). Tijdje terug had je (afhankelijk of de fabrikant het geΓ―mplementeerd had of niet ) support voor legacy Γ©n UEFI, inmiddels lijken meer fabrikanten het legacy deel weg te laten, met als gevolg dat moderne videokaart niet meer willen werken op oudere systemen.

Vanaf GeForce 900 serie is het een beetje geluk hebben dat een fabrikant nog legacy support heeft ingebouwd (dual BIOS, of een 'hybrid' BIOS zoals ze dat soms zo leuk noemen), en bij Radeon is dat vaak de 200 serie (HD7000 was soms al hit or miss ).
Oudere kaarten zoals GeForce 700 serie en bij AMD Radeon 6000 serie werken vrijwel altijd wel.

Zit je nog met het punt dat sommige OEM's inderdaad een vendorlock (whitelist) gebruiken.
Mijn ervaring met Acer (bij laptops althans, desktops niet vaak onder handen gehad) was dat die wel coulanter waren, dingen zoals drivers kon je bijvoorbeeld gewoon bij nVidia/AMD downloaden waarbij je bij de duurdere OEM's (Sony, Asus, Samsung, enz) vaak alleen drivers bij de OEM zelf kon halen. En die dingen hadden ook vaker een vendorlock zodat je ook geen videokaarten kon omwisselen (bij laptops een MXM module, maar dat terzijde want we praten hier over een desktop :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
op dit moment heb ik vanavond even in de bios gekeken, en de instelling van de videokaart van pci express naar automatisch gezet, meer kon ik niet vinden, legacy is er niet.

op dit moment lijkt het systeem toch met hoge resolutie 4k te werken zonder dat ik elke keer een bericht zie dat de resolutie niet goed is.
wel word het systeem trager daar door, maar dit kan ik wellicht oplossen met een ssd schijf, i.p.v. een serieel ata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
de kabel is een displayport kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bojonei
ik was vergeten te melden, dat ik ook de boot heb veranderd, wellicht heeft dat er ook mee te maken, ik zie nu in plaats van het logo van de bios, een aantal regels over het opstarten achter elkaar.

of dit nu de doorslag gegeven heeft,of het veranderen van de videokaart instelling van pci express naar automatisch, dat weet ik niet.
Pagina: 1