Wifi probleem geen 5 Ghz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 08:03
Ik heb vandaag een nieuwe modem van Ziggo ontvangen (een witte Argus?) en geinstaleerd.
De reden was omdat de oude modem regelmatig vastliep.

Nu lijkt alles prima te werken, behalve dat mijn vaste PC niet meer kan verbinden met het 5Ghz netwerk.
De Ipad, Iphone, Xbox hebben er geen probleem mee. Het bereik is prima, Dit kan ik aan de Xbox zien die verder weg staat.

De wifi adapter (TP link AC1300) heb ik vorige week gekocht in de mediamarkt en deed het prima icm met de oude modem op 5Ghz.
Ik heb al geprobeerd de driver opnieuw te installeren en ook de methode welke in in een oude post is voorgesteld: Wifi probleem: kan geen verbinding maken met netwerk

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Als het aan de adapter kan liggen: welk merk bevelen jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heeft het modem twee SSID's voor resp. 2.4 en 5 GHz?
Kun je wel verbinding maken met het 2.4 GHz netwerk?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Het modem heeft inderdaad 2 SSID met verschillende namen.
Ja 2,4 GHz is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Laten we eens beginnen met troubleshooten voordat we met aankoopadviezen komen.

Allereerst: welke modem had je voorheen (van Ziggo?)? En welke heb je nu (staat geheid op sticker onderop)?

Dan: op welk kanaal heeft de modem zichzelf in de 5GHz ingesteld? Indien boven de 48 (wat ik per default zou verwachten), probeer eens <=48 in te stellen. Als dat uitmaakt ligt het inderdaad aan de WiFi adapter. Mogelijk staat het verkeerd ingesteld (US ipv EU), mogelijk heb je een andere nodig, eentje die wel alle 19 kanalen in EU ondersteunt.

Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Bedankt voor het reageren beide tweakers :)

De oude modem is een zwarte Cisco EPC3928
De nieuwe modem is een witte Arris TGZ2492LG-ZG

Ik heb zojuist geprobeerd wat dion_b zei en kanaal 36 gekozen. Computer herstart maar nog steeds geen connectie.
Voor het gemak even een afbeelding van de manual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b-6pFELXQieSe41m6LwWZ-22xY=/f/image/sQ8ampj8BqgYxZ0ykAsqiPY5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n kleine onding gaat natuurlijk nooit al te best presteren - maar dat verklaart niet waarom het met de oude, brakke EPC3928 wel goed werkte en nu met de TG2492LG niet wil.

In ieder geval ligt het alvast niet aan DFS support (kanalen >48).

Heb je een exacte typenr van die TP-Link adapter? "AC1300" is een snelheidsaanduiding, niet een type. Ik ben benieuwd welke chipset erin zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Bedoel je misschien T3U V1?
Zie: https://www.tp-link.com/nl/support/download/archer-t3u/

Ik heb de verpakking ect al weg gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, dat is daadwerkelijke productnaam. Op basis daarvan kan ik specs opzoeken:
https://wikidevi.wi-cat.ru/TP-LINK_Archer_T3U

Vrij gangbare Realtek chipset. Beetje low-end, maar goed ondersteund en geen enorme problemen waar ik van gehoord heb. Hier vind je generieke Realtek drivers voor de RTL8812BU chip. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je die installeert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Ik heb de TP-link drivers eraf gehaald en de Realtek drivers geinstaleerd via het setup bestand.
Maar dan ziet de computer de adapter helemaal niet meer.
Ik heb de TP link drivers dus weer even terug gezet.

Wat me ook opvalt is dat als ik probeer te verbinden met het 5Ghz netwerk dat dit erg lang duurt en uiteindelijk faalt. Zodra ik dan weer met het 2,4 Ghz netwerk probeer te verbinden dan heeft deze wel netwerk maar geen internet?
Alleen een herstart verhelpt dit dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-gyNDdGShsgYll8Zl-_uslk8Bw=/f/image/qw7bygAtGoogWgxtFufz1kw4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feest...

Heb je een andere PC waar je de dongle op kunt proberen?
Of andersom, dongle met ander OS (Linux USB stick) proberen?

Verschil tussen de Ziggo modems is dat de oude een Broadcom WiFi-n chip had en de nieuwe een Qualcomm-Atheros WiFi-ac. Beide erg gangbaar, dus ook daar verwacht ik niets geks.

Nog een ding om te proberen: wijzig je 5GHz SSID. Kan zijn dat het niets met de dongle te maken heeft, maar dat Windows moeite heeft met zelfde SSID bij totaal ander MAC oid, al snap ik in dat geval niet waarom hij wel met 2.4GHz zou werken...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 22-03-2020 12:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zit de adapter toevallig in een USB2 port?

Van https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/161213
For your information, this T3U supports self-adaptive function, that is to say, as long as your device connected to the 2.4GHz, the adapter will be recognized as an USB2.0 device, while once it is connected to the 5GHz, it will be recognized as an USB 3.0 device.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Nou wordt ik gek.

de suggestie van dion_b eerst geprobeerd ik heb nog een oud laptopje in de woonkamer, prik de adapter erin en werkt zelfs zonder stuurprogramma installatie?
(ik heb eerder ook de SSID qua naam en protocol gewijzigd, wachtwoorden gewijzigd zoals oud topic voorstelde zonder succes) zie: Wifi probleem: kan geen verbinding maken met netwerk

Hierdoor ging ik aan USB poorten denken wat Brahiewahiewa al voorstelde.
Ik heb 4 poorten achter waarvan 2 x USB3. In geen van deze poorten werkt het (maar heeft het wel gewerkt voor de modemwissel)
Aan de voorzijde van de computer hetzelfde verhaal qua poortverdeling. En hier maakt de adapter verbinding via de USB3 variant.
Alleen mijn toetsenbord dongle stopte er ineens mee?
In en uitpluggen van toetstenbord dongle verhelpt dit euvel.

Kan het zijn dat stroomtechnisch het niet helemaal lekker loopt op mijn PC?
Het is al een ouder beestje (HP Elite 800 G1 Tower - Core i5-4570) maar werkt verder prima

[ Voor 11% gewijzigd door Bushwick op 22-03-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bushwick schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:53:
Alleen mijn toetsenbord dongle stopte er ineens mee?
In en uitpluggen van toetstenbord dongle verhelpt dit euvel.

Kan het zijn dat stroomtechnisch het niet helemaal lekker loopt op mijn PC?
Het is al een ouder beestje (HP Elite 800 G1 Tower - Core i5-4570) maar werkt verder prima
Kan een USB stroompiek zijn geweest, dan schiet de achterliggende hub in een beveiliging en werken alle verbonden apparaten op dat moment niet zoals het moet.

Kun je de lijst met bekende/onthouden netwerken leegmaken? En nog eens alle drivers van Wifi-dongles/adapters verwijderen?
Vervolgens weer herinstalleren.

Herinstallatie van Windows kun je nog doen, maar da's nogal een radicale optie.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Kun je de lijst met bekende/onthouden netwerken leegmaken? En nog eens alle drivers van Wifi-dongles/adapters verwijderen?
Vervolgens weer herinstalleren.
Dit heb ik al meerdere keren geprobeerd.
Ik vergeet te melden dat ik ook een oude Geforce GTX 750 Ti erin heb zitten.
Het heeft er misschien niks mee te maken maar deze videokaart komt standaard niet bij deze computer.
Misschien vraagt deze teveel stroom? waardoor stroomverdeling naar USB niet helemaal lekker gaat?
(Voeding computer kan max 320 watt hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Bushwick schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Dit heb ik al meerdere keren geprobeerd.
Ik vergeet te melden dat ik ook een oude Geforce GTX 750 Ti erin heb zitten.
Het heeft er misschien niks mee te maken maar deze videokaart komt standaard niet bij deze computer.
Misschien vraagt deze teveel stroom? waardoor stroomverdeling naar USB niet helemaal lekker gaat?
(Voeding computer kan max 320 watt hebben)
Idle gebruikt een 750Ti maar een paar watt, dus dat zou echt geen issue moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan in de 5ghz settings van je modem nog even kijken welke 5ghz modes(sen) die accepteert.

vermoedelijk -A -G -N en -AC mischien daar eens mee spelen.? hier snapt mn goedkope android mediaplayer er niks meer van als in -A -G en -N op 5ghz aan heb staan.. zet ik het alleen -AC verbind die direct zonder geklaag..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushwick
SMSfreakie schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:16:
je kan in de 5ghz settings van je modem nog even kijken welke 5ghz modes(sen) die accepteert.

vermoedelijk -A -G -N en -AC mischien daar eens mee spelen.? hier snapt mn goedkope android mediaplayer er niks meer van als in -A -G en -N op 5ghz aan heb staan.. zet ik het alleen -AC verbind die direct zonder geklaag..
Ik denk dat niet uitmaakt omdat het nu dus wel werkt door de adapter in de voorste USB poorten te stoppen.
(modem staat op mixed A,G en N)
Hierdoor stopt soms mijn toetsenbord dongle met werken (maar laatste 3 reboots weer niks aan de hand)
Ik denk toch dat er iets stroomtechnisch niet helemaal lekker is......

Bedankt voor het meedenken allemaal. Wat mij betreft kan dit topic dicht omdat het probleem verholpen is.
Ik ga toch eens zoeken naar een nieuwere desktop :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi dat je het probleem gevonden hebt. @Brahiewahiewa's tip is sleutel: USB 3 verbruikt meer dan USB 2, dus als je op het randje zit kan dat net het verschil uitmaken, waardoor het dus wel met 2.4GHz werkt en niet met 5GHz.

Voordat/totdat je een heel nieuw systeem koopt zou je kunnen kijken naar wat er mogelijk is in deze. Front USB zou zomaar kleine maar significante verliezen kunnen toevoegen. Je zou kunnen proberen om front USB op moederbord los te koppelen en alles aan achterkant aan te sluiten.

Andere insteek: kijk bij advanced settings van de RTL8812BU drivers of je kunt verhinderen dat het met USB3 verbinds in de 5GHz.

Of overweeg een PCI(e) USB 3.0 adapter kaart.

Topics die opgelost zijn worden op GoT niet gesloten, die 'eer' reserveren we voor topics die niet aan de eisen voldoen. Een opgeloste vraag waar niemand nog in post zakt vanzelf weg.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1