3 fase omvormer aansluiten op bestaande krachtgroep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankiejee
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
Wij hebben een 3 fase krachtstroom kabel lopen naar een schuurtje.

Kabel is [edit] 5*2.5mm2

Op deze kabel zit nu een sauna, met een totaal vermogen van 6000 watt (2000watt per fase).

Wij hebben nu een 3 fase omvormer van solaredge met een maximaal vermogen van 7000watt (2350 per fase).

Om geen extra kabel te hoeven leggen, en om toch aan de NPR norm te voldoen heb ik wat advies nodig. We willen een extra meterkastje plaatsen in deze schuur met een hoofdschakelaar, en de omvormer en de sauna aansluiten op elk hun eigen 3 fase 16a 30ma aardlek installatie automaat. In mijn ogen is er dan geen enkele mogelijkheid dat er ergens in het circuit overbelasting optreedt?

In de hoofdmeterkast zelf kunnen we dan ook uiteraard nog een installatie automaat van 16a plaatsen.

Klopt mijn gedachtengang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uYwlRXVtSY1Y_n_B1bznWh6JIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMyBlD1MkcnpL6eWW4QYWSgV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door frankiejee op 21-03-2020 11:08 . Reden: [5 aderige kabel getekend] ]

Beste antwoord (via frankiejee op 21-03-2020 18:56)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33

Exigence

dnkroz

Als dit puur als PV-verdeler bedoeld is dan lijkt mij dit prima. Een B16 30 mA aardlekautomaat in de meterkast en dan is het deel tot de PV-verdeler ook beveiligd.

Wat @Sgrovert zegt klopt niet, juist om die situatie te voorkomen wordt dat op deze manier opgelost. En selectiviteit is voor het gebruik als PV verdeler niet van belang.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:49

OmeJoyo

This is me

Ik mag hopen dat die kabel 5x 2,5 is? en geen 3x?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankiejee
sorry ja, 5x 2.5 met een 0 en een aarde... sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 22:26
Bij kortsluiting in je sauna is er gevaar. Die kan zowel door het maximaal vermogen van je zonnepanelen, als je normale netaansluting gevoed worden

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:14
Je moet ook nog aan selectiviteit denken. Zowel aan de kant van je hoofdmeterkast als aan de kant van je nieuwe verdeelkast moet een zekering komen (je wilt wel een beveiliging voor je kabel hebben als je in de tuin met een schep hem raakt) en dat kunnen niet beide 16A zekeringen zijn volgens de normen, en dus die in je hoofdmeterkast moet zwaarder zijn (uit mijn hoofd iets van 25A, maar daar zou een expert je in kunnen adviseren) wat er vervolgens weer toe leidt dat je kabel ook zwaar genoeg moet zijn om die 25A aan te kunnen mocht er kortsluiting ontstaan en dan is die 2,5 te ligt schat ik zo in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33

Exigence

dnkroz

Als dit puur als PV-verdeler bedoeld is dan lijkt mij dit prima. Een B16 30 mA aardlekautomaat in de meterkast en dan is het deel tot de PV-verdeler ook beveiligd.

Wat @Sgrovert zegt klopt niet, juist om die situatie te voorkomen wordt dat op deze manier opgelost. En selectiviteit is voor het gebruik als PV verdeler niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sgrovert schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:02:
Bij kortsluiting in je sauna is er gevaar. Die kan zowel door het maximaal vermogen van je zonnepanelen, als je normale netaansluting gevoed worden
Onzin. Bij kortsluiting spreekt de eigen groep van de sauna aan. Als de voedingsimpedantie lager is spreekt die alleen maar sneller aan.

Waar jij het over hebt is als je de voorgestelde kast weglaat en vervangt door een lasdoos en sauna en PV tegelijk op 1 groep hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 22:26
Excuses, ik lees nu beter en zie dat het aardlekautomaten zijn.
Ik had naar het plaatje gekeken en dacht dat puut aardlekschakelaars waren.
@Exigence en @kabeltjekabel dank voor het opletten :).

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankiejee
Ok, dus het klopt als pc verdeler. Bedankt voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja, wat je voorstelt is gewoon een PV verdeler, maar dan in 3-fase.

Maar waarom dan CHINT en EMAT?

Je kunt ook de aardlekbeveiliging in huis houden en hier alleen normale groepen gebruiken. Dat scheelt ook qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Onzin. Bij kortsluiting spreekt de eigen groep van de sauna aan. Als de voedingsimpedantie lager is spreekt die alleen maar sneller aan.

Waar jij het over hebt is als je de voorgestelde kast weglaat en vervangt door een lasdoos en sauna en PV tegelijk op 1 groep hebt.
Nevermind... verkeerd gelezen

[ Voor 21% gewijzigd door Delakhan op 21-03-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankiejee
kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:29:
Ja, wat je voorstelt is gewoon een PV verdeler, maar dan in 3-fase.

Maar waarom dan CHINT en EMAT?

Je kunt ook de aardlekbeveiliging in huis houden en hier alleen normale groepen gebruiken. Dat scheelt ook qua kosten.
Ja daar heb je gelijk in...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je dit uiteindelijk nog uitgevoerd?
Pagina: 1