Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Tinus102
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 01-04 21:21
Sinds vorig jaar heb ik een nieuwe woning betrokken, en ben ik lekker aan de slag gegaan met het slimmer maken van mijn woning.

Eén van mijn wensen is het slimmer maken van mijn WTW installatie.
Ik beschik over een Brink Renovent Excellent 300.
Hier zijn diverse mogelijkheden voor beschikbaar alleen €€€€. Daarbij ben ik ook nog niet zeker of het gaat werken.

Mijn standen schakelaar zit beneden in de woonkamer, en mijn WTW installatie is met een perilex stekker aangesloten op de zolder volgens onderstaand schema.

https://tweakers.net/i/n5wjFv98fsNeX9cMaWReH-I8TmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2TV0P8GbhNoAVEFWH5FjVpD.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag?
Hoe kan ik mij WTW het beste koppelen aan Domoticz om hem slimmer te maken.
Ik maak gebruik van Z-Wave, WiFi protocollen.

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:32

JdM

Gas?Gas!

Neem dit eens door . Hier wordt uitgelegd wat je kunt met badkamerventilatie. Jouw vraag in combinatie met een rolluikschakelaar zal je mogelijk ook verder helpen ;)

[Voor 35% gewijzigd door JdM op 21-03-2020 09:30]

N54 powered

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:12
Sonoff Dual eraan, die spanning zet op de draden voor de midden- en hoogstand. Zo bestuur ik mijn ventilatiebox (geen WTW) ook, werkt prima. Standaard staat hij op stand 1, als hij trigger krijgt dan gaat hij naar stand 2 of 3.

Heb een CO2-sensor in de woonkamer, aan de hand daarvan bepaalt Node-RED of de ventilatie hoger/lager moet. En een temperatuursensor (DS18B20) op de koperleiding vanaf de ketel naar de badkamer. Als de leiding warm is voor meer dan xx minuten > er wordt gedouched > ventilatie op maximaal.

Werkt al meer dan een jaar dikke prima op deze manier. Altijd genoeg ventilatie maar nooit teveel :)

Zie ook: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Tinus102
JdM schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:29:
Neem dit eens door . Hier wordt uitgelegd wat je kunt met badkamerventilatie. Jouw vraag in combinatie met een rolluikschakelaar zal je mogelijk ook verder helpen ;)
Bedankt! Ik was bekend met deze handleiding.
Maar waarom een rolluik schakelaar? In het artikel is de dual schakelaar uitgelegd.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:32

JdM

Gas?Gas!

@Tinus102 Nou, een rolluikschakelaar is ook een duo schakelaar. Er zit een contact op voor open en voor dicht, dus je kunt er twee standen mee schakelen (via domoticz).

N54 powered

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Ik wil dit ook heel graag, maar heb te weinig kennis van elektra aansluitingen om zelf eea uit te zoeken 😀.

Zou de Shelly 2.5 hier ook voor gebruikt kunnen worden? @Tinus102, Ik zou graag willen weten of het lukt en hoe je het aansluit, het liefst zonder te solderen.

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Ik heb toch even verder zitten kijken, als ik het goed heb moet het hiermee lukken of niet?

Hier onder is een foto achter mijn perilex waar de Brink Renovent 400 op aangesloten zit. Mijn huidige 3-standen schakelaar in de keuken heeft de bruine, zwarte en zwart/witte draden.

Kan iemand (@ThinkPad. volgens mij snap jij dit wel 😀) mij zeggen of ik "gewoon" een Shelly 2.5 kan aansluiten achter de perilex aansluiting door een lasklem op blauw en bruin zodat ze op zowel de perilex aansluiten als de shelly kunnen, zwart en zwart/wit loshalen en op shelly aansluiten en dan zwart en zwart/wit van shelly naar de perilex stekker? Volgens mij is dat hem dan, of niet? Hier staat de shelly wiring scheme.

https://tweakers.net/i/Bh6xVkn2WCiljRqNvp_tSiHwDbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDJQqT0tMfslLHZUjCYjYo4I.jpg?f=fotoalbum_large

• Tinus102
Het is mij gelukt om met een Fibaro Single switch nu mijn WTW wat slimmer te maken.
Ik heb even bewust gekozen voor de Single switch zodat ik alleen stand 1 en 3 gebruik.
En ik had deze schakelaar nog liggen. Met een duo schakelaar kun je ook stand 2 gebruiken.
Kijk even achter je standen schakelaar wat ze hebben gebruikt.

Wat heb ik aangesloten
L = Blauw
N= Bruin
Q= (Stand 3) naar de WTW
S1 = draad van schakelaar stand 3

Normaal bij het aansluiten van de Fibaro schakelaar moet je blauw met een lasdoos uitbreiden, dit heb ik ook voor bruin gedaan anders werkt stand 1 niet meer.

Ik hoop dat je er wat verder mee komt.

• Laboy
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 02-04 18:30
Ik probeer nu hetzelfde voor elkaar te krijgen. Ik heb dezelfde perilex stekker en wil ook alleen de standen 1 & 3 gebruiken. Echter ben ik op zoek naar een zigbee variant van deze switch. Ik weet dat Kaku een ACM-3500 heeft maar daar zou ik dan weer een ICS-2000 control station voor moeten hebben en dat voorkom ik liever. Ik hoop dat er iets werkbaar is met zigbee/zigbee2mqtt.

Hebben jullie suggesties?

Een alternatief zou zijn om een zigbee stick/module op mijn pi te zetten en ook z-wave te draaien.

[Voor 11% gewijzigd door Laboy op 02-04-2020 11:26]

• Laboy
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 02-04 18:30
Ik denk dat ik er al uit ben. De ACM-3500 inclusief het Mega 2560 bord met wat tx/rx will do the job. Even het stof van de soldeerbout halen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True