Bron: NOS liveblogquote: NOSArtsen klagen Franse premier en minister van Volksgezondheid aan
Drie artsen hebben een klacht ingediend tegen de Franse premier Edouard Philippe en de voormalig minister van Volksgezondheid Agnès Buzyn. Zij zijn van mening dat ze op de hoogte waren van de ernst van de coronapandemie, maar daar niet voor gewaarschuwd hebben en niet op tijd maatregelen hebben getroffen.
Philippe en Buzyn worden aangeklaagd omdat ze "vrijwillig hebben afgezien van het nemen of stimuleren van maatregelen, waardoor een ramp kan worden bestreden die waarschijnlijk een gevaar voor de veiligheid oplevert". Hierop staat in Frankrijk een gevangenisstraf van maximaal 2 jaar en een boete van 30.000 euro.
De klacht is in behandeling genomen door het Hof van Justitie van de Republiek. Het is niet bekend wanneer de uitspraak is.
Ik mocht het er drie weken geleden nog niet over hebben (dus deed ik het op mijn blog die ik niet meer mocht noemen), maar inmiddels zijn we door de werkelijkheid ingehaald.
Niet alleen in Nederland, maar in meerdere landen, zijn er een aantal fouten gemaakt. Het tegen adviezen in bezuinigen op de zorg. Het sluiten van ziekenhuizen. Het niet voorbereid zijn qua voorraden hulpmiddelen, van mondkapjes tot beademingsapparatuur.
Maar ernstiger: Het niet voorbereiden terwijl er steeds dringendere adviezen kwamen. Veel Nederlanders die het voelden aankomen hebben mondkapjes kunnen kopen nog voordat de overheid bedacht om deze dingen in te gaan slaan.
En nog ernstiger: Veel te lang blijven reizen op besmettingshaarden, en geen zelfquarantaine als je dat toch deed.
En misschien in het begin nog ernstiger: Ziekenhuispersoneel door laten werken als ze geen klachten hadden, zelfs als ze in risicogebied zijn geweest én in aanraking zijn geweest met een bewezen besmet persoon. Er was nog geen wetenschappelijke consensus over de besmettelijkheid van geïnfecteerden. Gevolg: Veel ziekenhuispersoneel besmet (25 in UMCG) over veel afdelingen, ook nog voordat er überhaupt patiënten lagen.
In de USA zal de aanpak ook nog wel een staartje krijgen, zoals het bezuinigen door Trump en de ontkenningsaanpak tot in Maart, terwijl republikeinen in januari al voor miljoenen aan aandelen verkochten.
Ik vind dit allemaal wat ernstiger dan door rood fietsen op een lege straat, waar mij laatst wel een hoofdstraf voor werd opgelegd in de vorm van het moeten betalen van een vastgesteld bedrag aan de Staat.
Zijn er nog meer van dit soort berichten in Europa? Of zijn de artsen in Frankrijk voorlopig de eerste?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)