Stelling:
Groepsimmuniteit: haalbaar of niet?De context
Voor we het over groepsimmuniteit, beter bekend als kudde immuniteit, kunnen hebben moeten we eerst met de juiste cijfers werken.Eerste punt van aandacht is de benodigde dekkingsgraad:
Als we kijken naar de dekkingsgraad die nodig is bij ziektes die zich via druppels verspreiden dan praten we over de volgende cijfers
- 92 tot 94% bij kinkhoest
- 75% tot 85% bij de bof.
- 83% tot 94% bij mazelen (lucht)
Tweede punt is de ernst van de situatie.
- Volgens het RIVM krijgt 20% dermate ernstige verschijnselen dat iemand naar het ziekenhuis moet.
- Volgens China zijn 3,245 van 73,665 met een uitkomst overleden: 4% sterfte bij afgeronde zaken.
- Volgens Italie zijn er 3405 van 7,845 zaken met een uitkomst overleden: 43% sterfte bij afgeronde zaken*
- Volgens Italie zijn er 3405 doden op 41035 lopende zaken en dat is 8.3% sterfte op alle zaken.
- Probleem in Italië schijnt te zijn dat letterlijk niemand van de IC geneest en er alleen mensen sterven
óf blijven liggen, zie Inside one intensive care team fighting coronavirus in Cremona, Italy. Dit heeft natuurlijk enorme impact op zowel het moreel van het personeel als de capaciteit. - RIVM/GGD testen helemaal niet meer, tezij je 70+ bent óf in het ziekenhuis wordt opgenomen. We weten in Nederland dus niet hoeveel mensen corona hebben maar alleen hoeveel mensen ernstige corona klachten hebben.
- Op basis van een steekproef uitgevoerd onder 6 ziekenhuizen in Noordbrabant van medewerkers van IT tot aan artsen kwam naar voren dat 10% besmet was met covid19. Op basis daarvan is geconcludeerd dat 10% van de Brabanders covid19 heeft.**
- In brabant wonen 2.528 miljoen mensen
**Ja dit is kort door de bocht
Capaciteit in Nederland.
De IC capaciteit in Nederland was 6.4 per 100K inwoners volgens een onafhankelijke studie uit 2012, dus circa 1110 bedden.
/f/image/F1cVy6FVrbJ5Ot4RIqhB5tQV.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de de ziekenhuis wereld zijn er momenteel 1150 IC bedden waarvan er +- 350 nodig zijn voor 'normale' incidenten zoals auto ongelukken. De capaciteit wordt opgeschaald de komende weken.
Uit eigen ervaring kan ik delen dat in ieder geval in het Amphia er zuurstof aansluit punten in elke normale kamer zitten zodat een zuurstofmasker tot 10 liter per uur aan patiënten met longklachten een optie is. Je hebt dus niet voor elke ernstig zieke patiënt een IC bed nodig, maar wel beademingsapparatuur.
Mijn twijfels
1) Haalbaarheid:Om 85% dekkingsgraad te halen moeten 0.85*17.2=14.62 miljoen mensen covid19 oplopen én overleven. Om het sterftecijfer laag te houden moeten we binnen de capaciteit van de IC blijven werken. Als we dat niet doen dan is een sterftecijfers zoals in Italië dat nu al op 8% ligt realistischer.
Als startpunt neem ik even influenza. Normaal krijgen 500.000 mensen tijdens het griepseizoen influenza. Dit seizoen duurt 14 weken. Simplistisch gezegd praat je dan over 35.000 patiënten per week. Als we daar de 20% van covid19 op toepassen dan praten we over 7000 mensen die wekelijks moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Het sterftecijfer van 4% impliceert dat in ieder geval die patiënten een IC nodig hebben, dus 1400 IC bedden. Dit zit dicht bij de capaciteit en mits de doorstroom goed verloopt is dit haalbaar zodra we in Nederland gebruik maken van noodhospitalen en de omgebouwde OK's.
Echter we hadden net vastgesteld dat we 14.62 miljoen mensen gecontroleerd covid19 moesten laten krijgen. Met 35.000 per week gaat dat niet heel hard. Om precies te zijn 14.62 miljoen / 35.000 = 417 weken = 8 jaar. Iedereen zal het met mij eens zijn dat het niet haalbaar is om covid19 zo traag te laten verlopen dat we 8 jaar bezig zijn voor groepsimmuniteit gaat werken en we de maatregelen kunnen versoepelen.
Gevaarlijk alternatief:
De IC capaciteit verdubbelen helpt hier niet voor, dan nog ben je 4 jaar bezig. Dus de enige reële uitkomst van het groepsimmuniteit plan is het sneller te doen dan dat de zorg het aankan. Dan komt die 8% sterfte van Italië weer om de hoek kijken. In dat geval praten we over 14.62 miljoen zieke mensen waarvan 8.3%=1,21 miljoen mensen overlijden. Persoonlijk vind ik dit 100% onacceptabel. Ik vermoed dat het RIVM vooraf gerekend heeft met 0.2% want dit soort cijfers zijn waanzinnig.
2) Werkt groepsimmuniteit uberhaupt?
Is groepsimmuniteit überhaupt een optie? Er is nog niet bekend hoe lang de antilichamen actief blijven. In Japan is in ieder geval al iemand twee keer besmet. Dus wellicht werkt het concept van groepsimmuniteit niet voor dit virus. https://www.euronews.com/...w178BARaxPu3wORGHalUVkFvA Later is er ook nog een man van 70 twee keer positief bevonden. Voorlopig is er zo ver ik kan vinden nog geen consensus onder de artsen hoe dit in elkaar steekt. Het kan een meetfout zijn, het kan ook betekenen dat er meer aan de hand is.
3) Hoe zit het met de lange termijnrisico’s?
Er bestaan al een stuk of 10 virussen die kanker veroorzaken, hoe zit dat met corona? Wikipedia: Oncovirus Hoe zit het met littekenweefsel als gevolg van de ontsteking? Sommige mensen die de mexicaanse griep in 2005 opliepen schijnen daar nu nog van te revalideren. Hoe langer je op de IC ligt, des te meer littekenweefsel schijnt te vormen
4) Wat vind de rest van de wereld hier van?
Zover het er nu naar uit ziet wil de rest van de wereld wil geen Nederlanders over de vloer wil zo lang hier corona heerst, met uitzondering van Duitsland. In ieder geval niet zo lang die landen wél voor volledig indammen van het virus gaan. Is dat economisch verantwoord? Overigens lijken Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voor dezelfde aanpak te kiezen. Daar waar China koos voor volledig indammen.
Samengevat
Gezien het bovenstaande heb ik ernstige twijfels over de uiteindelijke effectiviteit van het huidige beleid. Ik ben bang dat het veel te lang gaat duren óf de kosten in de vorm van levens enorm gaan worden. Beiden is voor mij geen wenselijke uitkomst.
Disclaimer
Zelf ben ik al 2 weken 100% binnen gebleven nadat ik na carnaval flinke klachten kreeg (+2.5 graden verhoging, slijm, neusholte ontsteking, vermoeidheid). Op zich was dat prima te doen. Het is nu wel heel vervelend dat nu ik weer fit ben de sportschool is gesloten. Aangezien ik een griepprik heb gehad acht ik de kans redelijk dat het voor mij persoonlijk al covid19 heeft toegeslagen. Of dat zo is gaan we niet weten want de huisarts verwees door naar de GGD en die GGD wilde niet testen op mensen die geen moeite hadden met inademen.Doel van dit topic is verder niet om paniek te zaaien. Ik heb oprecht mijn twijfels over de huidige aanpak. Ik deel mijn twijfels liever nu dan achteraf (alhoewel het nu erg hard gaat).
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.