Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw midrange game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Terfah
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 14:29
Beste,

Na een kleine 10 jaar begin ik te merken dat mijn game PC toch echt achter de feiten aan aan het lopen is en ben ik nu bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. Graag ontvang ik jullie advies

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Idee is toch wel om weer te te gaan gamen, dit zal vooral RTS/simulatie games betreffen (Cities Skylines, Total War-franchise), momenteel doe ik dit op een 1920x1080 resolutie. Maar ik zou graag later dit jaar richting WQHD overschakelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget dat ik maximaal wil spenderen ligt zo rond de €1500. Daar blijf ik met mijn huidige configuratie ruim onder, maar ik hoor graag of ik met relatief kleine extra uitgaven nog flinke stappen kan maken

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een tweetal SATA HDD's pricewatch: Samsung EcoGreen F3, 1TB Zijn wat oude beestjes maar ze werken nog, dus neem ze graag mee.
Verder neem ik ook mijn optische drive een Plextor PX-B320SA mee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou graag de games op high tot max willen kunnen spelen, waarbij ik zonder een opstijgende desktop gewoon kan spelen. Dus verwacht dat de drie-eenheid CPU, GPU en werkgeheugen gewoon belangrijk is. Hierbij zit ik nu redelijk midrange, maar zoals gezegd heb ik nog wat ruimte in het budget om te spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige voorkeur die ik heb is Nvidia voor wat betreft de GPU. Dit is puur gebaseerd op levenslange goede ervaring met Nvidia, en een aantal keer slechte ervaringen met AMD. Met name op het vlak van stabiliteit en levensduur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zou ik nog wat aan de geluidsproductie doen, en dan vooral deze omlaag brengen. Momenteel is vooral mijn processor met enige regelmaat een voorbijkomende straaljager (dit zal deels de leeftijd zijn) en ik zou dat graag willen terugbrengen tot fietsende voorbijganger. Verder zou ik hem qua moederbord redelijk toekomstbestendig willen maken in de zin van, makkelijk te upgraden.

Ga je overklokken?
Overclocken ligt niet in de lijn der verwachting.

Wat verwacht je van ons?
Vraag aan jullie is vooral doe ik er goed aan om het systeem te kopen zoals hieronder samengesteld om de bovengenoemde doelstellingen te behalen. Kan ik door een beperkt extra bedrag te halen nog ergens investeren en als gevolg flinke winst te halen in de prestaties. En wat voor advies kan je geven over mogelijke minder geluidsproducerende koeling.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 471,-€ 471,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 78,90€ 78,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 87,15€ 87,15
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 83,90€ 83,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.222,92

Eenieder alvast bedankt voor je tijd en advies.

Alle reacties

• sh1fT
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-01 22:53
Ik denk dat je je GPU het beste kan veranderen naar een pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X en een voeding pakt van een iets betrouwbaarder merk (er zijn nogal wat problemen met Seasonic) vb pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart. Om het systeem wat stiller te maken kan je bijvoorbeeld een pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black , deze is zeker genoeg voor ie build

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Voor het geval je bang bent voor Radeon driver bugs, door een update is er een hoop verbeterd, en in de komende updates zullen er waarschijnlijk nog wat bugs uit gehaald worden. Dus ik vermoed dat over een maand of wat de 5700 XT aardig stabiel is.

• Terfah
Dank voor de snelle reactie. Ik maak hieruit op dat de AMD GPU's toch echt wel een significant prestatievoordeel hebben, misschien goed om AMD weer een keer de kans te geven.

Is er ook iets te zeggen over het moederbord? Misschien schiet ik hier te hoog mee in, maar begin enigszins te twijfelen in de keuze voor deze.

• Moeni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-05-2024
Terfah, ik ben momenteel zelf bezig met mijn build. Staat ook een thread van op het forum.

Wat ik begrepen heb betreft het moederbord is dat een b450 model meer dan voldoet bij een ryzen 5 3600. Neem het niet van mij aan en doe wel zelf research. Misschien dat andere tweakers het kunnen beamen?

• Terfah
Dat is inderdaad vergelijkbaar met wat ik tot op heden had gezien. Vandaar mijn twijfel, ik zal het een en ander zo nog eens bekijken.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
k1l schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:58:
En een voeding pakt van een iets betrouwbaarder merk (er zijn nogal wat problemen met Seasonic)
Dit is nieuw voor mij. Waar heb je dit aan ondervonden of gelezen?

@Terfah b450 is wel voldoende tenzij je later nog pcie-4 e.d. wil. Msi heeft anders ook nog wel zoiets: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

Ook wel een mooi boardje denk ik :)

[ Voor 32% gewijzigd door MainframeX op 21-03-2020 02:02 ]

Idempotent.

• sh1fT
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-01 22:53
Er wordt wel vaker op dit forum een Corsair, Bitfenix of Be Quiet aangeraden omdat deze wat minder problemen hebben. Bij recentere versies zijn er idd minder/geen problemen maar toch zou ik aanraden om een van deze te nemenpricewatch: BitFenix Whisper BWG450M pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
MainframeX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 01:58:
[...]

Dit is nieuw voor mij. Waar heb je dit aan ondervonden of gelezen?

@Terfah b450 is wel voldoende tenzij je later nog pcie-4 e.d. wil. Msi heeft anders ook nog wel zoiets: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

Ook wel een mooi boardje denk ik :)

• MainframeX
  • Nu online
@k1l Ik heb even gekeken en het lijkt inderdaad dat Seasonic een problematische voeding heeft gehad. De Focus Gold serie had het probleem dat bij specifieke videokaarten (zoals Vega) de OCP getriggered werd onder load waardoor je scherm uitviel. De nieuwe Focus-GX die de topicstarter heeft gelinked zou dat probleem niet moeten hebben. Afgezien van die ene lijn is Seasonic wel een goed merk hoor. Wel jammer van die ene rotte lijn. Seasonic is een merk waar ik al jaren zowat blind voedingen van koop en nu blijkt dat ik hun aanbod ook maar beter kan onderwerpen aan grondig onderzoek ;)

Verder zou ik er niet blind vanuit gaan dat Corsair of Bitfenix altijd goed is. Beide fabrikanten laten hun voedingen door CWT maken en die maken voedingen op ieder prijs/kwaliteit niveau. Beide voedingen die je gelinked hebt zijn prima voedingen. De Corsair CX series daarentegen zijn matige voedingen die ik liever niet in een gaming systeem terug zie. Be Quiet heb ik niet echt een mening over maar ook bij dit merk zou ik goed uitzoeken wie de OEM is en wat de daadwerkelijke kwaliteit van de voeding is.

Idempotent.

• Terfah
Dank allen voor jullie feedback en adviezen. Ik heb besloten voor de alom geprezen corsair RM550x te gaan, mede vanwege mijn huidige corsair die na 13 jaar nog altijd geweldig werk levert.
Moederbord behouden met het oog op de toekomst.
Nogmaals dank allen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:02
MainframeX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:53:

Verder zou ik er niet blind vanuit gaan dat Corsair of Bitfenix altijd goed is. Beide fabrikanten laten hun voedingen door CWT maken en die maken voedingen op ieder prijs/kwaliteit niveau.
Dat is bij Seasonic niet anders. Een deel van de Seasonic voedingen komt bij RSY vandaan, een OEM die ook voedingen voor Super Flower maakt, en zijn helaas niet de moeite waard. Feit is wel dat Seasonic de laatste jaren niets interessants heeft voortgebracht.
De Corsair CX series daarentegen zijn matige voedingen die ik liever niet in een gaming systeem terug zie.
CXx50 kan je beter hebben dan Seasonic SIII.
Be Quiet heb ik niet echt een mening over maar ook bij dit merk zou ik goed uitzoeken wie de OEM is en wat de daadwerkelijke kwaliteit van de voeding is.
Dat geldt voor elk merk. Zoek en lees professionele reviews en testrapporten. Kom je er niet uit vraag het dan in je topic of hier.

• MainframeX
  • Nu online
@Uszka Bedankt voor de info. Ik ga dat voedingen topic eens een stukje doorlezen ;)

Idempotent.

Pagina: 1