Flinke verschillen in offertes zonnepanelen. Keuzestress.

Pagina: 1
Acties:

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
Hi all.

We hebben een nieuwe woning. Daar willen we zonnepanelen op 't dak.
Ik heb inmiddels diverse offertes opgevraagd, maar zie door de bomen 't bos niet meer. Flinke prijsverschillen. Maar ook verschillende materialen en verwachte opbrengsten.

Over het energieverbruik in deze woning kan ik nog niks zeggen. We verbruiken momenteel (in appartement) zo'n 4.500 KWh op jaarbasis. Ik verwacht dat we in de nieuwe woning meer gaan verbruiken. Daar hebben we ook een (electrische) vloerverwarming, en inductiekookplaat.

De meterkast is momenteel aangesloten op 1x35A, maar daar komt 3x25A in. We hebben 1 groep vrij en eventueel plaats voor nog 1 extra groep (momenteel 12 groepen).

Ons dak ligt op 't zuid-zuidwesten. Daar is ook een dakkapel. De beschikbare ruimte onder dakkapel is naar verwachting iets meer dan 2 meter. Verder hebben we een uitbouw van 2.5 meter. De woning is 5.15 meter breed.
Er is dus plaats voor 10 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTwyMoUdsW3ifIlsTVJ74neEZtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PuNUt6gmOuJt3Q4pCROCqK3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 4 offertes, waaronder 1 via een collectieve inkoopactie van Vereniging Eigen Huis. Een enkele offerte noemt ook optimizers. Is dat zinvol? We hebben geen schaduw van bomen of andere gebouwen

Offerte 1
10x JA Solar JAM60S12-310-PR
1x Omvormer Growatt (geen verdere specificaties)
complete installatie, geen idee of er nog meerkosten komen ivm bevestiging op plat dak. Buurman heeft een half jaar geleden ook met deze inkoopactie meegedaan, en had uiteindelijk een factuur van bijna €4.700 voor in principe dezelfde installatie. Geen idee of die panelen inmiddels (fors) goedkoper zijn geworden, of dat er zoveel meerwerk was. Via VEH krijg je daar kennelijk geen specificatie van.
€3.763 incl BTW

Offerte 2:
10x Zonnepaneel 400 Wp LG Solar NeON 2 LG400N2T-J5
1x Omvormer GoodWe GW3600D-NS WiFi 1 Fase
complete installatie zonder meerkosten.
€5.950 incl BTW

Offerte 3
10 x SunPower (P19) 325 Wp Full Black zonnepaneel
SolarEdge SE3000 HD Wave + P-370 Power Optimizers
complete installatie, balast voor bevestiging op platte daken "levering optioneel"
€5.499 incl BTW

Offerte 4
9x LG NeON2 320N1K Mono Full Black zonnepanelen
1x GoodWe 2500-NS
complete installatie
€4.798,82 incl BTW

Het lijkt erop dat Offerte 2, ondanks de hoogste totaalprijs, best een goeie deal is. Komt in ieder geval het dichtst in de buurt van ons verwachte verbruik, en voor zover ik kan overzien zijn de materialen ook uitstekend.

Zijn er nog belangrijke overwegingen die ik gemist heb? En is er een offerte waar jullie je ook in zouden kunnen vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door TheDane op 19-03-2020 11:13 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 18:12
@AUijtdehaag de sunpower P19 panelen hebben een soort van cross connects zodat ze ook schaduw over de korte kant in 2 delen kunnen hebben (als in 1/3 en 2/3 schaduw)

Normaal:
P19 normal

Schaduw landscape:
P19 landscape shading
Dit is in 6 banen.

Schaduw portrait:
p19 portrait shading
Dit is in 3 banen

Voor zo er ik weet kun je niet zeggen dat het 6x3 = 18 vakken zijn die elk nog leveren kunnen als de andere in schaduw zijn. Het is of portrait, of landscape schaduw.

Zoals altijd: dit zijn reclame afbeeldingen van Sunpower, ze vergelijken met een oudere generatie panelen voor wat betreft de getallen, maar het gaat om het idee.

-> de meeste panelen hebben meer dan 3 bushbars inmiddels
-> de meeste merken heben ook panelen van 300+ wattpeak

@TheDane als je optie 3 overweegt, geen P370 maar P404 nemen.
Nu heb je wel panelen in dezelfde orientatie, maar het is wel zon uit oosten die over het dak heen komt gedeeltelijk. Dan krijgt je hoge dakvlak eerder zon dan het lage, en met 5 x p370 in de zon en 5 x p370 in de schaduw ben je gewoon veel beter uit met p404.

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 19-03-2020 19:31 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gezien ik hier al een aantal jaren meeloop, en situaties (zonder enig belang, maar omdat ik het leuk vind) bekijk, zeg ik, JA er wordt niet verder gekeken. Panelen erop en weer verder. En dan het liefst solaredge, maar ook daar moet je verder kijken....Daar weet @jacovn weer alles van. ;)

Er speelt ook nog een andere factor mee. Panasonic hit worden niet vaak aangeboden omdat ze (naar verhouding) duur gevonden worden. Maar in jouw dak situatie kun je daarvan wel 12 panelen kwijt en maar 10 van een ander formaat.
Dus hogere opbrengst op hetzelfde vlak.

Hier een voorbeeldje met de SMA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cU8pMn-RacQ4aRZ9OOrMNxmPnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sgYfx2Q3XzvToDefVmQQBvZ.jpg?f=fotoalbum_large

3960 Wp is geen enkel probleem op een 3680 watt omvormer en ook 2 onafhankelijke ingangen.
Dat kan gewoon op 1 groep van 16A in je groepenkast. (maak daar een losse aardlekautomaat van)

En geen optimizers, maar shade-fix
Optimizers kun je toevoegen, maar is vaak niet nodig.

Aanvullend:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, zonder eigen verbruik, vul lokatiegegevens in en ga de configuratie van de pv installatie.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 15:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TheDane
Daar ben ik weer!

't Werd me vorige keer allemaal beetje te veel. Veel gedoe met verhuizing, verbouwing werk & corona gehad, etc.

Anyway. De panelen stonden nog op de todo lijst, en hier wil ik heden weer mee aan de slag.

Op 't schuine dak heb ik 2.25m in de hoogte, en in ieder geval 17maar misschien zelfs 18, ik kan niet tellen 8)7 dakpannen van ieder 30cm, dus minimaal 5.10m breedte.

Die Panasonic hits zouden met 1.590x1053mm dus prima in 2 rijen van 3 panelen landscape kunnen liggen, zowel op 't schuine als op 't platte dak.

Voor de rest zijn er volgens mij niet echt 'korte' panelen die ook zo in landscape zouden kunnen liggen, dus ik denk dat we daar wel uit zijn, 't worden dan de Panasonic Hit Kuro 335WP full blacks (VBHN335KJ01)

Dan neig ik inderdaad wel naar een SMA 3.6 .. als dat voldoende is.

Maar dan? Heb ik dan nog optimizers of shade-fix nodig?

En nog een sfeer impressie ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsD8G-STRcI6hDc4kr8pjE0htJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ1OA4ylFhEXkLENfTtY15PZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFsaktx_b926S5D4qhFIpzkD4lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSPJwZiHvzT0nx6fbxhP3Aap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJAS3f2-sn3aK0C2MNXJx06X0wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sqXrBchCDuosg1rc627hzkY.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik acht mezelf niet handig genoeg om 't zelf te doen (lees: bang dat ik van 't dak af donder en/of mezelf elektrocuteer). Ben dus wel op zoek naar een club die 't plaatje compleet kan maken. Veel aanbieders zitten te ver weg (Winkelman Hengelo) of hebben juist de Kuro's niet meer (zonnepanelen-centra)..

[ Voor 7% gewijzigd door TheDane op 29-07-2020 19:47 ]

• TheDane
Bij Solar Bouwmarkt hebben ze volgens mij alles wat ik nodig heb inclusief installatie. Niet helemaal de Tweakers gedachte, maar zelf 't dak op zie ik echt niet zitten :)

Wordt dan alleen wel een dure onderneming; als ik jouw (@Zuluman ) bericht zo lees is onderstaande nog niet eens compleet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpwn-8f2QEkStXuhDgUgZdEfMyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhiMYRx8FDAoD8ojnIiyJUrn.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn budget is eigenlijk €6.000.
Pagina: 1