Flinke verschillen in offertes zonnepanelen. Keuzestress.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17
Hi all.

We hebben een nieuwe woning. Daar willen we zonnepanelen op 't dak.
Ik heb inmiddels diverse offertes opgevraagd, maar zie door de bomen 't bos niet meer. Flinke prijsverschillen. Maar ook verschillende materialen en verwachte opbrengsten.

Over het energieverbruik in deze woning kan ik nog niks zeggen. We verbruiken momenteel (in appartement) zo'n 4.500 KWh op jaarbasis. Ik verwacht dat we in de nieuwe woning meer gaan verbruiken. Daar hebben we ook een (electrische) vloerverwarming, en inductiekookplaat.

De meterkast is momenteel aangesloten op 1x35A, maar daar komt 3x25A in. We hebben 1 groep vrij en eventueel plaats voor nog 1 extra groep (momenteel 12 groepen).

Ons dak ligt op 't zuid-zuidwesten. Daar is ook een dakkapel. De beschikbare ruimte onder dakkapel is naar verwachting iets meer dan 2 meter. Verder hebben we een uitbouw van 2.5 meter. De woning is 5.15 meter breed.
Er is dus plaats voor 10 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTwyMoUdsW3ifIlsTVJ74neEZtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PuNUt6gmOuJt3Q4pCROCqK3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 4 offertes, waaronder 1 via een collectieve inkoopactie van Vereniging Eigen Huis. Een enkele offerte noemt ook optimizers. Is dat zinvol? We hebben geen schaduw van bomen of andere gebouwen

Offerte 1
10x JA Solar JAM60S12-310-PR
1x Omvormer Growatt (geen verdere specificaties)
complete installatie, geen idee of er nog meerkosten komen ivm bevestiging op plat dak. Buurman heeft een half jaar geleden ook met deze inkoopactie meegedaan, en had uiteindelijk een factuur van bijna €4.700 voor in principe dezelfde installatie. Geen idee of die panelen inmiddels (fors) goedkoper zijn geworden, of dat er zoveel meerwerk was. Via VEH krijg je daar kennelijk geen specificatie van.
€3.763 incl BTW

Offerte 2:
10x Zonnepaneel 400 Wp LG Solar NeON 2 LG400N2T-J5
1x Omvormer GoodWe GW3600D-NS WiFi 1 Fase
complete installatie zonder meerkosten.
€5.950 incl BTW

Offerte 3
10 x SunPower (P19) 325 Wp Full Black zonnepaneel
SolarEdge SE3000 HD Wave + P-370 Power Optimizers
complete installatie, balast voor bevestiging op platte daken "levering optioneel"
€5.499 incl BTW

Offerte 4
9x LG NeON2 320N1K Mono Full Black zonnepanelen
1x GoodWe 2500-NS
complete installatie
€4.798,82 incl BTW

Het lijkt erop dat Offerte 2, ondanks de hoogste totaalprijs, best een goeie deal is. Komt in ieder geval het dichtst in de buurt van ons verwachte verbruik, en voor zover ik kan overzien zijn de materialen ook uitstekend.

Zijn er nog belangrijke overwegingen die ik gemist heb? En is er een offerte waar jullie je ook in zouden kunnen vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door TheDane op 19-03-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou alle panelen in landscape leggen.
Omdat je schaduw (min of meer) horizontaal over de panelen trekt, en de bypass diodes dan mee werken.

Als je ze portrait legt, doorkruis je de rijen met bypass diodes en doet het hele paneel niets.
Daar kan geen optimizer iets aan veranderen.
Uitzondering zijn (min of meer) half cell panelen en de sunpower P19 (dacht ik? @jacovn )

Mijn voorkeur zou zijn, 2x 6 panasonic 330 Wp hit kuro in landscape
https://www.solar-bouwmar...30wp-full-black-copy.html
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
Die mogen op de korte kant ook rails hebben. Dus horizontale rails.

Die zijn 1590 x 1053, dus passen er 3 (landscape) in de breedte. Dus totaal 12 panelen.
6 panelen leveren al 350 Vmpp, dus ideale spanning voor een 2x mppt stringomvormer.
Dan heb je beide (dak en platdak) apart op een ingang en beinvloeden ze elkaar ook niet.

Hang ze aan een SMA (betere eigen loggingsmogelijkheden) of aan een goedkopere chinese stringomvormer.
Eventueel dual betonvoeten voor op het platdak. Of.

Nu maar hopen dat de buren geen dakkapel gaan plaatsen. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2020 12:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 21:15
@AUijtdehaag de sunpower P19 panelen hebben een soort van cross connects zodat ze ook schaduw over de korte kant in 2 delen kunnen hebben (als in 1/3 en 2/3 schaduw)

Normaal:
P19 normal

Schaduw landscape:
P19 landscape shading
Dit is in 6 banen.

Schaduw portrait:
p19 portrait shading
Dit is in 3 banen

Voor zo er ik weet kun je niet zeggen dat het 6x3 = 18 vakken zijn die elk nog leveren kunnen als de andere in schaduw zijn. Het is of portrait, of landscape schaduw.

Zoals altijd: dit zijn reclame afbeeldingen van Sunpower, ze vergelijken met een oudere generatie panelen voor wat betreft de getallen, maar het gaat om het idee.

-> de meeste panelen hebben meer dan 3 bushbars inmiddels
-> de meeste merken heben ook panelen van 300+ wattpeak

@TheDane als je optie 3 overweegt, geen P370 maar P404 nemen.
Nu heb je wel panelen in dezelfde orientatie, maar het is wel zon uit oosten die over het dak heen komt gedeeltelijk. Dan krijgt je hoge dakvlak eerder zon dan het lage, en met 5 x p370 in de zon en 5 x p370 in de schaduw ben je gewoon veel beter uit met p404.

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 19-03-2020 19:31 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Oei, wat een moeilijke termen allemaal 8)7 _/-\o_

Dat totaal 12 panelen is wel interessant - had me nog niet gerealiseerd dat landscape leggen ook mogelijk is. Woningen om mij heen (zelfde straat, zelfde orientatie, zelfde hoeveelheid huizen voor/naast) hebben echter allemaal, zonder uitzondering, de panelen in portrait liggen. Is dat dan uit 'gemakzucht' of gebrek aan kennis gedaan? Ik kan me niet voorstellen dat geen enkele installateur daar dan aan denkt? Als dit óók invloed heeft op de verwachte opbrengst dan lijkt dit me wel (naast een groter aantal panelen) een zeer relevante aanpassing.

Kom ik met 12*330 Wp niet in de problemen als ik 1 groep gebruik? (12x330 = 3960 .. en volgens mij mag er op 1 groep "maar" 3680 ?)

Het klopt dat er in de ochtend nog relatief lang schaduw op de uitbouw is. Betekent dat, dat ik de beide groepen panelen beter los van elkaar kan laten aansluiten? En wat is daar dan (extra) voor nodig? Een extra groep in de meterkast, of optimizers of ... ? En zijn de panelen per dakdeel dan in serie of afzonderlijk aangesloten? @AUijtdehaag je noemde er al iets over, maar 't kwartje valt niet helemaal :$

Ik ken de term SMA niet. Is dit iets wat redelijk standaard door installateurs wordt aangeboden? Of moet ik dit zelf regelen?

@jacovn Is offerte 3 in essentie beter dan offerte 2 ? Volgens mij zijn offertes 4 & 1 nagenoeg gelijk aan elkaar behalve dan het oppervlak aan panelen. Daarmee is 1 interessanter, maar zijn deze opties minder interessant dan offerte 2 of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Solaredge antwoord:

Als je 12 panelen landscape kunt leggen kun je met p404 optimizers ze wel in 2 strings van 6 aanleggen.
Dat is 6 x 85 = 510 volt terwijl je maar 380 nodig hebt, dus er is regelbereik voor 1 paneel van de 6 in de schaduw.

De strings zijn dan onafhanhkelijk van elkaar.

Algemeen antwoord:
Als in de latere ochtend de schaduw op het lager gelegen dakdeel valt en je alle panelen in portrait zet, zal zolang er schaduw op de panelen valt ze niets doen. Kijk naar dat Sunpower plaatje voor portrait schaduw naar standaard paneel.

Dan is in landscape plaatsen een erg goed idee omdat de schaduw dan parallel aan lange zijde paneel loopt en door de verschillende banen cellen op de panelen (3 to 6 groepen) toch een gedeelte paneel actief hebben.

Met de panasonic hit panelen die @AUijtdehaag aanraad heb ik ook goede ervaring, die liggen bij ons in oost/west/oost/west op het platte dak. Door de bijna 10 cm kortere lengte past er een rij van 4 panelen meer.

[ Voor 54% gewijzigd door jacovn op 20-03-2020 16:03 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gezien ik hier al een aantal jaren meeloop, en situaties (zonder enig belang, maar omdat ik het leuk vind) bekijk, zeg ik, JA er wordt niet verder gekeken. Panelen erop en weer verder. En dan het liefst solaredge, maar ook daar moet je verder kijken....Daar weet @jacovn weer alles van. ;)

Er speelt ook nog een andere factor mee. Panasonic hit worden niet vaak aangeboden omdat ze (naar verhouding) duur gevonden worden. Maar in jouw dak situatie kun je daarvan wel 12 panelen kwijt en maar 10 van een ander formaat.
Dus hogere opbrengst op hetzelfde vlak.

Hier een voorbeeldje met de SMA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cU8pMn-RacQ4aRZ9OOrMNxmPnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sgYfx2Q3XzvToDefVmQQBvZ.jpg?f=fotoalbum_large

3960 Wp is geen enkel probleem op een 3680 watt omvormer en ook 2 onafhankelijke ingangen.
Dat kan gewoon op 1 groep van 16A in je groepenkast. (maak daar een losse aardlekautomaat van)

En geen optimizers, maar shade-fix
Optimizers kun je toevoegen, maar is vaak niet nodig.

Aanvullend:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, zonder eigen verbruik, vul lokatiegegevens in en ga de configuratie van de pv installatie.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:11
Als ik de offertes zie, denk ik dat de eerste in de aanbieding alvast de BTW teruggave heeft verrekend.
Je moet wel appels met appels vergelijken.Zelfde is met verschil full-black of gewone panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:44
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:08:
3960 Wp is geen enkel probleem op een 3680 watt omvormer en ook 2 onafhankelijke ingangen.
Dat kan gewoon op 1 groep van 16A in je groepenkast. (maak daar een losse aardlekautomaat van)
Can confirm. Deze configuratie en aansluiting ligt nu 7 maanden op mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cardinal (nevermind) ;)

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
@MeTooPV Nee, is echt incl BTW:
Je betaalt:
incl. 21% btw € 3.763
Bij de Belastingdienst kan je terugvragen:
€ 573,08
Aanschafprijs na teruggave Belastingdienst:
€ 3.189,92

Dit is inclusief full-black (JAM60S12-310-PR). VEH is er redelijk trots op dat ze met hun collectieve inkoop "gemiddeld 23% goedkoper" zijn dan "de rest".

Wel een good point. De panelen van offerte 2 (400 Wp LG Solar NeON 2 LG400N2T-J5) zijn volgens mij niet full-black?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.jenm-zonnepan...0wp-mono-lg400n2t-j5.html

2024 x 1024 x 40
Dat is wel erg krap 5x 1024 = 5120 en je hebt maar 5150 ?
Moet er nog bevestiging materiaal bijgerekend worden qua breedte.
Of wordt het een mix van portrait en landscape?

Als je (perse) alle panelen in portrait wil plaatsen, neem dan in ieder geval half-cell panelen.
Dat verzacht enigszins het verlies nog een beetje.
Bron

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:

2024 x 1024 x 40

Als je (perse) alle panelen in portrait wil plaatsen, neem dan in ieder geval half-cell panelen.
Bron
Da's vrij krap inderdaad. Geen idee of er bevestigingsmateriaal aan de zijkant zou komen. Had bij offerte aanvraag wel de breedte vermeld, dus ik neem aan dat ze er zelf dan wel vertrouwen in hebben dat 't past. That said: landscape is beter, dus de portrait optie van 5x1024 is daarmee niet meer zo relevant, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee, duur paneel inderdaad als het niet goed functioneerd als er schaduw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het zijn sowieso de duurdere panelen behalve de ja-solar, lg en sunpower.

@AUijtdehaag
Kan hij ook deze nemen, stuk goedkoper dan de lg

https://www.winkelman-zon...10wp/52081/?display=tiles

[ Voor 60% gewijzigd door Rol-Co op 20-03-2020 17:14 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@TheDane
Je kunt in mijn eigen klaagtopic kijken hoe Ik gepoogd heb het voor mijzelf duidelijk te krijgen met schaduw over panelen en waarom mijn keuze voor de sunpower p19
jacovn in "Issue met Solaredge opzet oplossen"

Ik zou voor dat lager liggende dak voor landscape gaan. Dat is echt veel beter met schaduw, echter heb je een idee tot hoe laat er schaduw is ?

Als je op prime time van de dag geen schaduw hebt, zeg vanaf 10:00 dan zou ik me er weer minder zorgen over maken.

Als je met SolarEdge verder wilt, dus p404 nemen en het in 2 strings aan laten sluiten.
Voor SMA opzet kunnen anderen je beter raad geven.

Voor algemeen is het de Vmpp van een paneel uit de datasheet zoeken, en dan kijken waar optimal omzetpunt inverter zit en deze dan door de Vmpp spanning van paneel delen en dan weet je het aantal panelen per string voor optimal rendement.

96 cell panelen hebben een Vmpp van bijna 60 volt
72 cell panelen jhebben een Vmpp van iets van 45 volt
60 cell panelen hebben een Vmpp van iets van 35 volt.

Dus vandaar dat @AUijtdehaag graag de 96 cell Panasonics aan raadt, minder panelen en je hebt optimale string spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co De daken worden er niet mooier mee. ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:23:
@Rol-Co De daken worden er niet mooier mee. ;) :>
Maar dit was jouw voorstel, wat is het verschil? Kwa looks dan he ;)

Edit
Oh niet jouwe maar uit een offerte, als je die doet kan de JA ook. Maar zwart is mooier op een schuin dak waar je ze ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 20-03-2020 17:32 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Lees nog eens terug.
Die juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Jullie maken 't me niet makkelijk. Dank daarvoor _/-\o_

Als ik 't goed begrijp zijn de bestaande offertes eigenlijk geen van allen optimaal, of uberhaupt 'wenselijk' in Tweakers-land :+

Ik ben me dus even aan 't oriënteren op 't volgende:
12x Panasonic Hit KURO 335Wp VBHN335KJ01
1x omvormer SMA sunny boy 4.0 wifi

Als ik 't goed heb, kan ik met die SMA de panelen over 2 strings verdelen, waarbij de panelen op 't lagere platte dak, met vermoedelijk wat meer schaduw, niet de opbrengst van de gehele installatie verlagen. En die SMA heeft kennelijk tegenwoordig ook standaard shade-fix, waardoor die splitsing eigenlijk uberhaupt minder relevant wordt?

Dan verder nog montagesystemen voor dakpannen & plat dak en wat kabelwerk. Volgens mij is de normale consumentenprijs van bovenstaande alleen al zo'n €5.500 ?

€3.200 voor de panelen,
€1.200 voor de omvormer
€800 voor beide montagesystemen
en nog een paar honderd voor kabels enzo?

En dan nog de kosten voor het (laten) plaatsen van het systeem. Richtprijs +/- €1.000 ?

Totaalprijs +/- €6.500 dan. Is dat een realistische inschatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:

2024 x 1024 x 40

Bron
5,15 meter intern of hart op hart? Een normale rijwoning van 5,1m binnen is gewoon 5,4m hart-op-hart.
TheDane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:11:De beschikbare ruimte onder dakkapel is naar verwachting iets meer dan 2 meter.
Dat moet je natuurlijk zeker weten. Als dat 1,9m is, is het logisch dat al die buren ze niet in landscape hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel
Meten=weten
Gissen=missen
Gokken=dokken

Ik baseer me op aangeleverde feiten.
Maar goed, dat je het even aanhaalt.

@TheDane
Waar baseer jij de prijzen op?
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA Kost geen 1200.

Of
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA
Maar een 3.6 is zwaar genoeg voor jou situatie. Het ligt niet pal zuid EN zonder schaduw EN op 35 graden. Dus minder ideaal. En een 3.6 past dan prima op 16a aardlekautomaat.
Prijsverschil is nihil in ieder geval. Een 4.0 durf ik ook nog wel achter een 16a te hangen.
Ik neem aan dat je ook kuro (=zwart) wilt op je schuindak?

Kijk eens bij solar-bouwmarkt, winkelman hengelo, sun-solar oss.
Dat zijn doe het zelf prijzen, maar vaak staat er ook een optie “incl installatie” bij.
En ben je zelf handig?

Maak eerst eens wat foto’s, meet van pan tot pan en ga pannen tellen.
Zodat je de juiste maten hebt.

[ Voor 108% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDane
@AUijtdehaag
Steekproef N=1 gaf €1176 voor zo'n 4k SMA :)
We willen inderdaad full black, zowel op plat als schuin dak.

Vandaag meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Al gemeten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Daar ben ik weer!

't Werd me vorige keer allemaal beetje te veel. Veel gedoe met verhuizing, verbouwing werk & corona gehad, etc.

Anyway. De panelen stonden nog op de todo lijst, en hier wil ik heden weer mee aan de slag.

Op 't schuine dak heb ik 2.25m in de hoogte, en in ieder geval 17maar misschien zelfs 18, ik kan niet tellen 8)7 dakpannen van ieder 30cm, dus minimaal 5.10m breedte.

Die Panasonic hits zouden met 1.590x1053mm dus prima in 2 rijen van 3 panelen landscape kunnen liggen, zowel op 't schuine als op 't platte dak.

Voor de rest zijn er volgens mij niet echt 'korte' panelen die ook zo in landscape zouden kunnen liggen, dus ik denk dat we daar wel uit zijn, 't worden dan de Panasonic Hit Kuro 335WP full blacks (VBHN335KJ01)

Dan neig ik inderdaad wel naar een SMA 3.6 .. als dat voldoende is.

Maar dan? Heb ik dan nog optimizers of shade-fix nodig?

En nog een sfeer impressie ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsD8G-STRcI6hDc4kr8pjE0htJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ1OA4ylFhEXkLENfTtY15PZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFsaktx_b926S5D4qhFIpzkD4lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSPJwZiHvzT0nx6fbxhP3Aap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJAS3f2-sn3aK0C2MNXJx06X0wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sqXrBchCDuosg1rc627hzkY.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik acht mezelf niet handig genoeg om 't zelf te doen (lees: bang dat ik van 't dak af donder en/of mezelf elektrocuteer). Ben dus wel op zoek naar een club die 't plaatje compleet kan maken. Veel aanbieders zitten te ver weg (Winkelman Hengelo) of hebben juist de Kuro's niet meer (zonnepanelen-centra)..

[ Voor 7% gewijzigd door TheDane op 29-07-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er zijn er nog maar weinig die ze op voorraad hebben liggen.
https://solargarant.nl/brand/panasonic/

Hier zie ik ze wel op voorraad:
https://www.estg.eu/zonnepanelen/all-black/panasonic/

Welke regio woon je ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TheDane schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:44:
Daar ben ik weer!

't Werd me vorige keer allemaal beetje te veel. Veel gedoe met verhuizing, verbouwing werk & corona gehad, etc.

Anyway. De panelen stonden nog op de todo lijst, en hier wil ik heden weer mee aan de slag.

Op 't schuine dak heb ik 2.25m in de hoogte, en in ieder geval 17maar misschien zelfs 18, ik kan niet tellen 8)7 dakpannen van ieder 30cm, dus minimaal 5.10m breedte.

Die Panasonic hits zouden met 1.590x1053mm dus prima in 2 rijen van 3 panelen landscape kunnen liggen, zowel op 't schuine als op 't platte dak.

Voor de rest zijn er volgens mij niet echt 'korte' panelen die ook zo in landscape zouden kunnen liggen, dus ik denk dat we daar wel uit zijn, 't worden dan de Panasonic Hit Kuro 335WP full blacks (VBHN335KJ01)
Je hebt een dakvlak van 2,25 x 5,1 en daar wil je 6 Panasonics in landscape op leggen? Je kunt ook 5 stuks 2x1 panelen in portrait doen natuurlijk. Maar ik mis denk iets :+

Wat was het platte dak qua afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
@AUijtdehaag Den Haag
Als Die Kuro's niet meer gangbaar zijn, dan wordt 't dus (toch) 5x portrait mode, maar wat dan? Ik kreeg een 'alternatief aanbod' QCells,maar die heb ik in dit topic uberhaupt nog niet voorbij horen komen.

@kabeltjekabel Landscape werd hier aangeraden om meer profijt van de oost-naar-west gaande zon te hebben. Die Kuro's zouden precies passen, vandaar.

Het platte dak is net zo breed als m'n schuine dak, maar +/- 2,50m. Dus in principe ook geschikt voor 2x3 landscape rijtjes.

Of dus op beide daken 5x1 in portrait, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gangbaar nog wel hoor, maar even wat slechter verkrijgbaar.

Het voordeel van de pansonic is de juiste richting van de bypass diodes met de schaduw en de hogere stringspanning.

5 andere panelen in portrait is toch wat minder. Zowel met de schaduw als met de stringspanning.

@Zuluman heb jij nog adresjes?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 10:21
Vrij korte panelen, niet zo kort als Panasonic maar relatief kort.

https://www.solar-bouwmar...0347466.html?id=222842860

Deze passen ook makkelijk met z`n drieen achter elkaar in landscape.
De breedte van je huis nauwkeurig meten kan toch niet zo moeilijk zijn?

Als de breedte meevalt passen er ook bijvoorbeeld misschien ook wel Qcells 345 Wp van 1740 mm lang of Longi 350 Wp van 1776 mm lang.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html
Allemaal goedkoop en op voorraad.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

AUijtdehaag schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:36:
Gangbaar nog wel hoor, maar even wat slechter verkrijgbaar.

@Zuluman heb jij nog adresjes?
Helaas. Ik kijk altijd bij de usual suspects. Voor zo iets specifieks gebruik ik altijd mijn google skills maar dat kan iedereen. Zie t somber in. Als je geluk en geduld hebt misschien MP.

Wat de prijzen betreft heb je precies de bandbreedte die je kan verwachten.

Grote variabele is paneelprijs. Tussen de 100 en 200 per paneel. Reken 50 voor montage materiaal, 75 arbeid per paneel en 100 voor micro's met kabel. Zit je tussen de 325 en 425 per paneel.

Dus 10 stuks voor:3250 -4250 ex btw. Micro's is ietsje duurder dan string maar er zit wat marge in de offertes want de installateur moet ook eten dus kom ik op t zelfde bedrag in de offertes met string. Lg kost als gauw 200 en jinli heb je voor 100.

Goedkoopste met micros zelf doen is:
Paneel 100/200
Micro+ kabel 100
Montagesysteem 50
Subtotaal 2500/3500
Envoy-s en q-relais 400
Meterkast door electricien 100
Steiger huren week k-rental 150 (incl. Bezorgen en halen) maar wellicht niet nodig
Totaal zelf doen min 3150/ max 4150

Ik zou niet weten wat micros doen met het geschetste probleem landscape vs portrait.

[ Voor 53% gewijzigd door Zuluman op 30-07-2020 00:08 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Bij Solar Bouwmarkt hebben ze volgens mij alles wat ik nodig heb inclusief installatie. Niet helemaal de Tweakers gedachte, maar zelf 't dak op zie ik echt niet zitten :)

Wordt dan alleen wel een dure onderneming; als ik jouw (@Zuluman ) bericht zo lees is onderstaande nog niet eens compleet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpwn-8f2QEkStXuhDgUgZdEfMyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhiMYRx8FDAoD8ojnIiyJUrn.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn budget is eigenlijk €6.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

TheDane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:55:
Bij Solar Bouwmarkt hebben ze volgens mij alles wat ik nodig heb inclusief installatie. Niet helemaal de Tweakers gedachte, maar zelf 't dak op zie ik echt niet zitten :)

Wordt dan alleen wel een dure onderneming; als ik jouw (@Zuluman ) bericht zo lees is onderstaande nog niet eens compleet:
[Afbeelding]

Mijn budget is eigenlijk €6.000.
Je bent wel compleet. panelen, omvormer, montagemateriaal en arbeid. en je bent ruim binnen budget. 5914 incl. btw. ca. 1.000 BTW retour en je hebt 5.000 besteed.

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 30-07-2020 15:00 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@TheDane

Er kan nog ruim 1500 euro af als je geen Panasonic en SMA neemt. Het is niet verplicht.

Edit: er staat levering langer dan 4 weken. Dat kan ook heel veel langer zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door busscherski op 30-07-2020 15:02 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:02:
@TheDane

Er kan nog ruim 1500 euro af als je geen Panasonic en SMA neemt. Het is niet verplicht.
De pana's worden aangeraden hierboven ivm schaduwproblematiek landscape vs portrait. Ik zou micro's ivm schaduw nemen en goedkopere panelen. micro's is ca. 600 euro meer en panelen kan 1600 goedkoper. per saldo 1.000 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik was even vergeten dat er schaduw is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Maar over wat voor panelen (en micro's) hebben jullie 't dan concreet?

https://www.solar-bouwmar...15wp-full-black-opop.html
Zou óók in landscape kunnen liggen volgens mij 168,5 * 3 = 505,5cm.
Dan heb ik weer geen micro's nodig, toch?

Is een SMA dan nog aan te raden of is combi met deze QCells dan niet optimaal. Heeft een SMA (veel) meerwaarde boven bijv een Goodwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:02:
@TheDane

Edit: er staat levering langer dan 4 weken. Dat kan ook heel veel langer zijn.
https://www.winkelman-zon...an-p/51646/?display=tiles
OP VOORRAAD!!! ;)

@TheDane Als er andere panelen passen, zou ik inderdaad ook naar micro omvormers kijken, zoals @Zuluman aanbeveelt.

De pana's zijn best aan de prijs (maar hebben wel betere specs qua gebruikte materialen = levensduur?)
Hier staan ze ook bij: https://review.solar/best-solar-panels-2020/
Maar je moet voor jezelf uitmaken of je de hoge(re) prijs er voor wilt betalen.

Maar wat heeft de buurman eigenlijk liggen?
Hier heb je bijvoorbeeld ook een standaard maat paneel, waarvan er 6 in landscape kunnen.
https://www.marktplaats.n...black-96-80-incl-btw.html
fototje
En Patrick van zonnekompas zit in utrecht

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Winkelman installeert niet verder dan 100km vanaf Hengelo ;)

Buurman heeft panelen via Vereniging Eigen Huis, 2x5 portrait JA Solar 315 full black, solaredge p300 optimizers en een solaredge 3k hd wave omvormer.

De achterbuurman die ze wel landscape heeft liggen heeft volgens mij vrij oude panelen. Van die blauwe met een witte rand :+

Op zich is die hogere prijs niet zo'n punt: we hebben €6.000 in bouwdepot voor verduurzaming, dus iedere euro die we minder uitgeven _moet_ gelijk afgelost worden. Bij €1.000 lagere kosten scheelt dat hooguit een paar euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

TheDane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:01:
Winkelman installeert niet verder dan 100km vanaf Hengelo ;)

Buurman heeft panelen via Vereniging Eigen Huis, 2x5 portrait JA Solar 315 full black, solaredge p300 optimizers en een solaredge 3k hd wave omvormer.

De achterbuurman die ze wel landscape heeft liggen heeft volgens mij vrij oude panelen. Van die blauwe met een witte rand :+

Op zich is die hogere prijs niet zo'n punt: we hebben €6.000 in bouwdepot voor verduurzaming, dus iedere euro die we minder uitgeven _moet_ gelijk afgelost worden. Bij €1.000 lagere kosten scheelt dat hooguit een paar euro per maand.
Ik zie nog een schuur in de tuin. Die 1.000 euro is 3-4 extra panelen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Zuluman schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Ik zie nog een schuur in de tuin. Die 1.000 euro is 3-4 extra panelen. :-)
Maar dán moet ik m'n meterkast (wéér) onder handen laten nemen + hoop extra kosten aan bekabeling (en risico's op kabelbreuk wanneer we de tuin gaan verbouwen wanneer we genoeg geld hebben uitgespaard op stroomkosten :+ )

Dus first things first. Uitbouw+dak. Overigens heeft he-le-maal niemand hier panelen op z'n schuur (of op 't afdakje bij de schuur.) 't Is wel een aardig oppervlak, dat wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

TheDane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Maar dán moet ik m'n meterkast (wéér) onder handen laten nemen + hoop extra kosten aan bekabeling (en risico's op kabelbreuk wanneer we de tuin gaan verbouwen wanneer we genoeg geld hebben uitgespaard op stroomkosten :+ )

Dus first things first. Uitbouw+dak. Overigens heeft he-le-maal niemand hier panelen op z'n schuur (of op 't afdakje bij de schuur.) 't Is wel een aardig oppervlak, dat wel :)
Als je schuur een eigen groep heeft dan hoef je alleen een pv verdeler in de schuur aan te sluiten a 80 euro. en die grondkabel zit een meter diep als het goed is. en als ie niet op een aparte groep zit is een installatieautomaat zo geplaatst in 15 min. maar idd later kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Euh. Ik lees eigenlijk _nu pas_ de term "omvormers" en begrijp eigenlijk _nu pas_ dat dat wat anders is dan optimizers :o

Maar nu is het keuzebakje nog weer groter geworden ;(
  • Portrait of landscape
  • optimizers of micro omvormers of geen van beiden
  • top notch omvormer of goedkopere
  • Top notch panelen of goedkopere
En dan nog de installateur. Zijn er partijen die uitsluitend de installatie doen, waarbij je panelen, omvormers, optimizers zelf koopt, of doen ze dat eigenlijk allemaal alleen all-in? De losse producten zijn via installateurs fors duurder dan in een losse koop ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Geez.

Ik heb beneden eindelijk de breedte van de woning gemeten. Speciaal een laser afstandsmeter voor gekocht 8)7

De breedte tussen de regenpijpen is 534cm ! Daar komt dus nog zo'n 4-5 cm aan beide zijden bij tot de rand van de woning. Als ik bij de buurman kijk, dan komt er aan de montageset aan beide zijden nog zo'n 2-3 cm bij dus als ik tot de randen van de woning zou (kunnen laten) leggen, dan hebben we 't over een maximale paneellengte (landscape) van 178.6cm.

Volgens mij zijn daardoor veel meer panelen geschikt dan alleen de Panasonics :-)
Is dat dan nog wel de beste keuze?

Verder: Het platte dak van de uitbouw is zéker tot 11:30 uur half in de schaduw (de helft dichtstbij de woning).

offtopic:
@Zuluman Ik denk inmiddels dat niemand panelen op z'n schuur heeft omdat die te zwaar zijn voor het dak: daar zit alleen een lichte houten constructie onder met wat dakleer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja dan past eigenlijk alles wat geen 2 meter is. Zelfs Longi's passen dan precies maar dan zit je wel dichtbij de limiet. Beter iets kleiner nemen.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Kies er maar eentje

https://www.solar-bouwmar...anelen/alle-zonnepanelen/

Pagina: 1