Toon posts:

Is op hout stoken tijden Corona wel acceptabel.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.649 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de Corona uitbraak doen wij al ons beste om besmetting zoveel mogelijk te ver komen. Thuis werken, extra hygiëne en we proberen onze natuurlijke weerstand zo hoog mogelijk te houden.

Ondanks dat valt mij op dat laste tijd veel op hout wordt gestookt in woonwijken.
Het grootste probleem bij het stoken op hout is dat het geen schone verbranding is. Ook worden er bij de houtkachels geen gas meting uitgevoerd zoals bij gaskachels en cv installaties verplicht is tijdens het onderhoud. En ook bij de auto's wordt dit gedaan tijdens de apk.
Ook vindt er geen controle plaats op het hout wat er verbrand wordt, dit kan zowel giftig materiaal als zelf sporen van zwaar metalen bevatten.
De hoge concentratie fijn stof en giftige gassen verzaakt bij veel mensen geïrriteerde lucht wegen wat hun kwetsbaarder maakt voor longziektes. Juist in deze tijd wil je de longen van iedereen in top conditie hebben.

Tot hoe ver is het acceptabel om in deze tijd nog op hout te stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Houtkachels tegenwoordig zijn erg schoon, ja oude houtkachels kunnen niet meer, maar tegenwoordig zijn er strenge (Europese) eisen aan houtkachels verbonden. Nogsteeds is een normale verwarming inderdaad beter, maar het is niet meer zo ongezond als vroeger volgens mij hoor.

Handig topic op tweakers:
Ervaringen openhaardhout - Deel 2

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als de 1.5 miljoen open haarden & houtkachels zo'n "probleem" waren, zouden die dan niet eerder zijn aangepakt dan de bijna 6 miljoen benzine-auto's en 1 miljoen diesel-auto's in NL? Blijkbaar per "gebruikseenheid" wordt je minder ziek aan fijnstof, CO2, stikstof en andere uitstoot met een houtkachel dan van een auto.

Maar ja, het is zo gezellig he; verplicht thuis zitten met een knapperend vuurtje in huis ipv met de stink-auto in de file te staan naar werk ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04

Zenix

BOE!

Ik heb astma en ik erger mij altijd kapot aan alle houtkachels, in de zomer heb je ook nog die vuurkorven. Ik moet regelmatig al mijn roosters en ramen dicht doen, wat ook niet gezond is, maar voor minder irritatie zorgt. Als ik last van mijn longen krijg door corona, dan zal het zeker niet helpen.

Het is niet meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Zenix het is nog immer van deze tijd. Zelfs de overheid heeft, in het licht van uitstoot, klimaat en dergelijke, hernieuwde richtlijnen voor "open stook" en "pelletkachels" opgevoerd. Houdt in dat nieuwe produkten tot 2023 steeds strakker aan bepaalde zaken moeten voldoen. Dus wat dat betreft wordt de handel in "ongezonde" kachels teruggedrongen.

Helaas zijn de ouderwetse open haarden niet weg te denken; nou is "houtstook" slechts ongeveer 1.5 miljoen jaar geleden gecontroleerd ontstaan. Dan is het wel lastig om dit uit te bannen, ongeacht of dit nou op kleine schaal (in de woonwijk) of op grotere schaal (gecontroleerde bosbranden etc) gebeurt.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 18-03-2020 21:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:58:
Als de 1.5 miljoen open haarden & houtkachels zo'n "probleem" waren, zouden die dan niet eerder zijn aangepakt dan de bijna 6 miljoen benzine-auto's en 1 miljoen diesel-auto's in NL? Blijkbaar per "gebruikseenheid" wordt je minder ziek aan fijnstof, CO2, stikstof en andere uitstoot met een houtkachel dan van een auto.

Maar ja, het is zo gezellig he; verplicht thuis zitten met een knapperend vuurtje in huis ipv met de stink-auto in de file te staan naar werk ;)
Klopt, de auto's zijn om die reden al heel goed aangepakt doormiddel van roetfilters en katalysators. De brandstof die er in gaat wordt gecontroleerd en moet aan bepaalde eisen voldoen en de auto is zo gemaakt dat de motor zo snel mogelijk op juiste temperatuur is en waarbij de verbranding als zelfs de werking gecontroleerd wordt met een lambda sonde.
Dit heeft eigenlijk tot toe geleid dat ik prima achter een draaiende auto kan staan zonder last te krijgen van geïrriteerde ogen of longen.
Bij een hout kachel is dit een heel ander verhaal. Helemaal wordt het vervelend wanneer zo houtkachel zich in een woonwijk bevindt waar ook de mensen snachts 8 uur lang slapen.

Ook klopt het dat er veel meer auto's zijn dan hout kachels. Houtkachels geven meer plaatselijk problemen op de lucht kwaliteit terwijl bij de auto meer op landelijk niveau's is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 21:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit heeft echt niets met Corona te maken lijkt mij en lijkt mij eerder een algemeen iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:08:
@Zenix het is nog immer van deze tijd. Zelfs de overheid heeft, in het licht van uitstoot, klimaat en dergelijke, hernieuwde richtlijnen voor "open stook" en "pelletkachels" opgevoerd. Houdt in dat nieuwe produkten tot 2023 steeds strakker aan bepaalde zaken moeten voldoen. Dus wat dat betreft wordt de handel in "ongezonde" kachels teruggedrongen.

Helaas zijn de ouderwetse open haarden niet weg te denken; nou is "houtstook" slechts ongeveer 1.5 miljoen jaar geleden gecontroleerd ontstaan. Dan is het wel lastig om dit uit te bannen, ongeacht of dit nou op kleine schaal (in de woonwijk) of op grotere schaal (gecontroleerde bosbranden etc) gebeurt.
Dat komt ook alleen maar omdat men hout als klimaatneutraal beschouwd terwijl we allang weten dat het stoken van hout absoluut niet klimaatneutraal is. In ieder geval niet op de manier waarop we dat nu doen. Hout dat veelal uit de VS per boot hier naartoe gevaren wordt en bizar genoeg bij de CO2 footprint van de VS opgeteld wordt 8)7.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lees het hier nog eens na zou ik zeggen: Houtstook in steden verbieden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Er is al een topic over de voor en nadelen van houtstook.
Ervaringen openhaardhout - Deel 2
  • Partij van de Dieren die deze corona-crisis aangrijpt om een soort groene wende van dierenwelzijn op te leggen als onderdeel van de coronamaatregelen.
  • Baudet die de crisis gebruikt om de grenzen dicht te krijgen.
  • De Topic start waarbij de coronacrisis gebruikt om een anti-houtstook pamflet te delen.
Ik wordt allemaal een beetje misselijk van dat opportunisme.

Als je echt levensbedreigend last hebt van Corona, moet je naar het ziekenhuis en krijg je zuurstof uit de tank. Daar veranderd geen enkel houtkacheltje wat aan.

[ Voor 8% gewijzigd door 3x3 op 18-03-2020 21:16 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:21
MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:58:

Wiebes heeft wel eens in een debat over luchtkwaliteit gezegd dat openhaarden heel hoog op 't lijstje van verontreinigende factoren staat (weet niet exact meer wat voor luchtkwaliteitsoort het om ging). Echter, Wiebes wist ook zeker dat er noch bij de coalitie, noch bij de oppositie animo is om dit aan te pakken.

Dat zegt niet dat het dus niet zoveel zal uitstoten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:13:
Dit heeft echt niets met Corona te maken lijkt mij en lijkt mij eerder een algemeen iets?
Van Corona is het bekend dat dit op je longen slaat. Mensen met geïtereerd en aangetaste longen lopen hier door een veel groter risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 10:12
Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:13:
[...]

Dat komt ook alleen maar omdat men hout als klimaatneutraal beschouwd terwijl we allang weten dat het stoken van hout absoluut niet klimaatneutraal is. In ieder geval niet op de manier waarop we dat nu doen. Hout dat veelal uit de VS per boot hier naartoe gevaren wordt en bizar genoeg bij de CO2 footprint van de VS opgeteld wordt 8)7.
Precies, bizar dat dat gebeurd!

Maar in dat opzicht kan je beargumenteren dat je voor het milieu beter zelf hout kunt stoken (warmte direct je eigen woning in) dan dat houtpellets worden geïmporteerd uit de VS per dieselboot, worden opgestookt in biomassacentrales en vervolgens via lange inefficiënte electriciteitscentrales in een zeer inefficiënte electrische kachel het huis moeten verwarmen.
Als we dan toch niet voldoende (echt) duurzame energie hebben om heel Nederland te verwarmen, dan is houtopstook misschien nog een van de minst schadelijke alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Van Corona is het bekend dat dit op je longen slaat. Mensen met geïtereerd en aangetaste longen lopen hier door een veel groter risico.
Als je dat al weet dan stook je niet meer. Je hebt je eigen vraag al beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Had je hier een paar wetenschappelijk onderbouwde bronnen van dat je door geïrriteerde en aangetaste longen een groter risico loopt? (Wat voor risico trouwens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ik sluit dit topic, ik zie weinig discussie in relatie tot Corona en de TS is ook niet voldoende onderbouwd.

200 fish found!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.