Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.
Vraag
Beste antwoord (via MineTurtle op 19-03-2020 14:49)
We hebben in het verleden veel geschreven over precies de fork van Popcorn Time van het genoemde Twitter-account dus als dit account na lange tijd afwezigheid weer een nieuwe versie aankondigt is dat nieuws. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit berichten als promotie voor de software beschouwen. Ik heb met nadruk genoemd dat de makers een verdienmodel hebben met de vpn, de software bugs bevat en dat dit soort programma's in het verleden regelmatig malware bevatten. Bovendien meld ik dat het überhaupt niet bekend is of de originele ontwikkelaars er bij betrokken zijn. Mocht iemand al van plan zijn om het te gaan gebruiken, dan zouden dat toch genoeg rode vlaggen zijn, lijkt me. Bij andere media zag ik dit niet benoemd, het leek mij wel zinvol.
Misschien had ik nadrukkelijker moeten benoemen dat de dienst illegaal is. Ik schat ons lezerspubliek wel hoog genoeg in om dat inmiddels wel te weten. En anders zouden de verwijzingen naar de rechtszaken en schikkingen met Brein wel genoeg moeten zeggen, me dunkt.
Over Brein gesproken. Ik krijg net bericht van hem dat hij niet blij is met de berichtgeving in de media over Popcorn Time. Misschien maak ik wel een nieuwsbericht van zijn reactie, al krijgen we dan natuurlijk de kritiek dat we teveel op de hand van Brein zijn.
Oh ja, en over het linken: dat is vanwege de bronvermelding, zodat lezers kunnen controleren of informatie klopt. We proberen altijd naar de originele bron te linken om 'ruis' te voorkomen. En ja, soms kan dat betekenen dat mensen via via bij illegale content uitkomen. We proberen terughoudendheid te betrachten als dat het geval is en alleen te linken als dat relevant is. Aan de ene kant komen mensen die het willen toch wel bij die plekken, aan de andere kant is het niet aan ons om het ze daarbij zo makkelijk mogelijk te maken.
Alle reacties
De redactie mag inderdaad meer dan normale gebruikers.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:58:
nieuws: Popcorn Time-fork kondigt nieuwe versie aan
Sorry hoor, maar was het linken naar "warez" niet een soort van verboden hier op tweakers.net? Waarom mag dit dan ineens wel? Popcorn time is niets anders dan een "portal" naar illegale content. Het bekijken van films / series vanuit illegale bron.
Of mogen leden dit zelf niet, maar "personeel" van Tweakers.net wel?
(4.2.v) in de https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/
[...]
Dit dus, is al honderden keren gezegd.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:58:
Of mogen leden dit zelf niet, maar "personeel" van Tweakers.net wel?
Spijtig, ik heb nog gezocht op het forum maar kon hier niets over vinden.
Vanwege dit soort wanbeleid heb ik zojuist mijn Hero abbonement hier op Tweakers.net opgezegd.
Niet enkel vanwege dit, maar ook vanwege eerdere voorvallen (waaronder het linken naar discutabele software onder de "software-updates" sectie) waar naar mijn gevoel niet serieus naar gekeken wordt.
Graag zou ik nog wel een reactie op deze thread krijgen van iemand vanuit Tweakers.net zelf, want ik ben gewoon benieuwd hoe de vork nu in zijn steel zit.
Een schopje naar Brein toe geven kan altijd nog.
[ Voor 55% gewijzigd door MineTurtle op 19-03-2020 09:33 ]
Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.
BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Vanwege dit soort wanbeleid zeg ik in ieder geval mijn abbonement hier op Tweakers.net op.
Ook geef ik dit even een schopje naar brein toe,

Dus jij vind dat een nieuws site niet mag rapporteren over nieuws? Dus de NOS mag ook niet meer een nieuws bericht dat er een nieuwe soort (hard)drug is omdat harddrugs illegaal is?BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Vanwege dit soort wanbeleid zeg ik in ieder geval mijn abbonement hier op Tweakers.net op.
Ook geef ik dit even een schopje naar brein toe,
NOS bericht in deze niet dat er een nieuwe harddrug is, maar dat er een nieuw kanaal is waar je die harddrug kan krijgen. Maar je mag verder niet linken naar de harddrugs zelf, want dat is verboden, ook al vind elke gebruiker het zijn recht om die drug te gebruiken, want in de apotheek moet je er voor betalen en hebben ze niet elk pilletje, moet je verdorie weer naar een andere apotheek.Puc van S. schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:26:
[...]
Dus jij vind dat een nieuws site niet mag rapporteren over nieuws? Dus de NOS mag ook niet meer een nieuws bericht dat er een nieuwe soort (hard)drug is omdat harddrugs illegaal is?
Iets te gehaaste reactie inderdaad, ik heb 'm aangepast
Zo zie ik het zelf dus ook. Er wordt gelinkt naar de Twitter pagina, waar gewoon direct weer een link op staat waar je de software binnen kan halen. Dat lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling.Droefsnoet schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:32:
[...]
NOS bericht in deze niet dat er een nieuwe harddrug is, maar dat er een nieuw kanaal is waar je die harddrug kan krijgen. Maar je mag verder niet linken naar de harddrugs zelf, want dat is verboden, ook al vind elke gebruiker het zijn recht om die drug te gebruiken, want in de apotheek moet je er voor betalen en hebben ze niet elk pilletje, moet je verdorie weer naar een andere apotheek.
Ehm, dus nu mag er al niet meer gelinkt worden naar twitter?BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Zo zie ik het zelf dus ook. Er wordt gelinkt naar de Twitter pagina, waar gewoon direct weer een link op staat waar je de software binnen kan halen. Dat lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling.
Dit soort dingen zijn ook gewoon vanuit users toegestaan :
- Je mag posten over de software zelf (zolang je maar geen downloadlinks geeft en niet de nadruk legt op de warez) zie bijv spotweb topic
- Je mag ook linken naar twitter
Ik snap enigszins wat je bedoelt, alleen het valt in geen regels te bevatten...
Of je mag niet naar Twitter linken, of je mag wel naar Twitter linken. Je kan moeilijk onderscheid gaan maken op basis van de tweets.
En daarbovenop zit je ook nog met de vindbaarheid van iets, je kan wel alle linkjes weghalen. Maar als enkel googlen op die term je al 100 downloadlinks oplevert op de 1e pagina dan is het nutteloos om niet te linken. De mensen die het willen hebben googlen het gewoon en downloaden het dan.
Kijk, als het enkel op een obscure github-repo staat die pas op pagina 3 van google staat dan heeft het zin om niet te gaan linken, maar voor de rest is het redelijk zinloos om niet te gaan linken.
Het is slechts een portal. Het faciliteert niet zelf content.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:58:
nieuws: Popcorn Time-fork kondigt nieuwe versie aan
Sorry hoor, maar was het linken naar "warez" niet een soort van verboden hier op tweakers.net? Waarom mag dit dan ineens wel? Popcorn time is niets anders dan een "portal" naar illegale content. Het bekijken van films / series vanuit illegale bron.
Zie het als een open deur. Popcorn Time is de deur, niet de inhoud van de kamer zelf.
Aangezien je er nu zelf naar verwijst mag ik naar dat topic linken.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Vanwege dit soort wanbeleid heb ik zojuist mijn Hero abbonement hier op Tweakers.net opgezegd.
Niet enkel vanwege dit, maar ook vanwege eerdere voorvallen (waaronder het linken naar discutabele software onder de "software-updates" sectie) waar nog geneens serieus naar gekeken wordt.
Daar is je punt herhaaldelijk aangekaart, tot je na deze laatste link het volgende riep:
''Helaas gaat het wederom de verkeerde kant op met dit topic, ik geef het op. Posts worden niet of nauwelijks gelezen, en ik krijg keer op keer dezelfde nutteloze reacties, op enkele uitzonderingen na. Ik weet dat ik niet de sterkste ben als het gaat om het opstellen van berichten (understatement?) maar alle benodigde info staat er in.
Zelf heb ik ook simpelweg de tijd niet om dit verder te gaan onderzoeken.
Ik zou hier graag een slotje op willen zien, maar dat is ook iets wat je als user zelf niet kunt - enkel moderators. Dan maar het topic niet meer volgen'', terwijl er domweg inhoudelijk op je relaas werd ingegaan.
Ik krijg sterk het idee dat je een beetje op zoek was naar een argument om het abonnement op te zeggen, of dat nu klopt/gerechtvaardigd is of niet.
Zulke opmerkingen/verkapte dreigementen wekken alleen maar argwaan op. Tweakers moet reageren, anders stap je naar Brein, waarvan je zelf ook wel weet dat die behoorlijk overtrokken kunnen reageren op dit soort dingen.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:21:
Een schopje naar Brein toe geven kan altijd nog.
Exactemundo. Zolang de nadruk niet ligt op promoten van Warez (Wat het artikel niet doet) maar de insteek journalistieke vergaring is kan daar naar gelinkt worden. Anders zou nieuwsvergaring een heel stuk lastiger worden, want waar houd het dan op? Mag ik de naam wel noemen of is dat ook not done?Gomez12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:30:
[...]
Ehm, dus nu mag er al niet meer gelinkt worden naar twitter?
Dit soort dingen zijn ook gewoon vanuit users toegestaan :
- Je mag posten over de software zelf (zolang je maar geen downloadlinks geeft en niet de nadruk legt op de warez) zie bijv spotweb topic
- Je mag ook linken naar twitter
Ik snap enigszins wat je bedoelt, alleen het valt in geen regels te bevatten...
Het redelijkheidsprincipe geld hier naar mijn idee. De insteek van het nieuws is duidelijk niet gericht op het promoten van warez, omdat er geen gedetailleerde instructies aanwezig zijn hoe dat te doen. Er wordt slechts verwezen naar Popcorn Time, de deur van de kamer. Aan de inhoud wordt niet getornd.
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Het was wederom enkel een vraag. Dat er mensen zijn die er een sport van lijken te maken om op een compleet kansloze manier andermans threads te "kapen" en een zinloze discussie te starten, tjsa..Redneckerz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:48:
[...]
Het is slechts een portal. Het faciliteert niet zelf content.
Zie het als een open deur. Popcorn Time is de deur, niet de inhoud van de kamer zelf.
[...]
Aangezien je er nu zelf naar verwijst mag ik naar dat topic linken.
Daar is je punt herhaaldelijk aangekaart, tot je na deze laatste link het volgende riep:
''Helaas gaat het wederom de verkeerde kant op met dit topic, ik geef het op. Posts worden niet of nauwelijks gelezen, en ik krijg keer op keer dezelfde nutteloze reacties, op enkele uitzonderingen na. Ik weet dat ik niet de sterkste ben als het gaat om het opstellen van berichten (understatement?) maar alle benodigde info staat er in.
Zelf heb ik ook simpelweg de tijd niet om dit verder te gaan onderzoeken.
Ik zou hier graag een slotje op willen zien, maar dat is ook iets wat je als user zelf niet kunt - enkel moderators. Dan maar het topic niet meer volgen'', terwijl er domweg inhoudelijk op je relaas werd ingegaan.
Ik krijg sterk het idee dat je een beetje op zoek was naar een argument om het abonnement op te zeggen, of dat nu klopt/gerechtvaardigd is of niet.
[...]
Zulke opmerkingen/verkapte dreigementen wekken alleen maar argwaan op. Tweakers moet reageren, anders stap je naar Brein, waarvan je zelf ook wel weet dat die behoorlijk overtrokken kunnen reageren op dit soort dingen.![]()
[...]
Exactemundo. Zolang de nadruk niet ligt op promoten van Warez (Wat het artikel niet doet) maar de insteek journalistieke vergaring is kan daar naar gelinkt worden. Anders zou nieuwsvergaring een heel stuk lastiger worden, want waar houd het dan op? Mag ik de naam wel noemen of is dat ook not done?
Het redelijkheidsprincipe geld hier naar mijn idee. De insteek van het nieuws is duidelijk niet gericht op het promoten van warez, omdat er geen gedetailleerde instructies aanwezig zijn hoe dat te doen. Er wordt slechts verwezen naar Popcorn Time, de deur van de kamer. Aan de inhoud wordt niet getornd.
Spijtig dat er geen mogelijkheid is om een afgeschermde thread te starten waar enkel medewerkers van Tweakers zelf kunnen reageren. In het vervolg zal ik wel een mailtje sturen naar Tweakers in plaats van een topic op het forum te starten, puur om deze "onzin" te voorkomen. Dat is ook een fout van mij geweest - dit had ik eigenlijk direct al moeten doen, want een discussie viel wel te verwachten. Ik ging er vanuit dat "geachte redactie" een gesloten topic zou zijn, zonder eerst verdere research te doen.
Dat je het er niet mee eens bent is prima, maar de vraag is niet aan jou gesteld. Vandaar dat ik het heb gepost in "Geachte Redactie" - dit is aan de Redactie gericht.
Hou je er dan gewoon buiten, aub.

Om toch maar even kort in te haken op het bovenstaande:
De verkoop van Android-based (XBMC / KODI etc) Mediaboxen met 1001 films en series etc is ook verboden geworden, omdat het "mogelijk" is hier content vanuit een illegale bron te bekijken. Waarom zou een applicatie die hetzelfde mogelijk maakt wél toegestaan zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 18-03-2020 14:46 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Als je de reactie zou lezen zou je weten dat ik deels inhoudelijk op je post in ga en deels terug verwijs naar je eerdere topic - Omdat je daar zelf naar verwijst.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:32:
[...]
Het was wederom enkel een vraag. Dat er mensen zijn die er een sport van lijken te maken om op een compleet kansloze manier andermans threads te "kapen" en een zinloze discussie te starten, tjsa..
In GR mogen ook leden reageren om een opmerking te nuanceren, iets toe te voegen of elders.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:32:
[...]
Dat je het er niet mee eens bent is prima, maar de vraag is niet aan jou gesteld. Vandaar dat ik het heb gepost in "Geachte Redactie" - dit is aan de Redactie gericht.
Hou je er dan gewoon buiten, aub.
Wil je hetgeen wat je suggereert, dan dient er een DM aangemaakt te worden - Zo kunnen andere leden niet reageren.
Daar zijn voor de pers ook regels voor etcetera. Het is al eens eerder ter sprake gekomen alhier in elk geval. Ik heb alleen even geen URL voor je.
Ik heb je bericht gelezen, maar ik ga daar verder niet op in omdat het in mijn ogen geheel zinloos is om een verdere discussie aan te gaan. Daar ben ik (duidelijk) niet goed in en ga ik mij ook niet meer aan wagen.Redneckerz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:52:
[...]
Als je de reactie zou lezen zou je weten dat ik deels inhoudelijk op je post in ga en deels terug verwijs naar je eerdere topic - Omdat je daar zelf naar verwijst.
[...]
In GR mogen ook leden reageren om een opmerking te nuanceren, iets toe te voegen of elders.
Wil je hetgeen wat je suggereert, dan dient er een DM aangemaakt te worden - Zo kunnen andere leden niet reageren.
Ook heb ik al aangegeven de volgende keer een mail te sturen, dat deel had ik eerder al begrepen. Ik ging er automatisch van uit dat het om een "afgeschermd" deel op het forum zou gaan. Weet ik dat voor de volgende keer
Op https://stichtingbrein.nl/wat-mag-niet/ staat ook het een en ander vermeld, waaronder dat het doorlinken naar illegale content ook strafbaar is, zowel prive als commercieel. Hoe het precies zit met nieuwswebsites weet ik niet. In afwachting van een reactie van de Redactie
[ Voor 11% gewijzigd door MineTurtle op 18-03-2020 15:21 ]
Brein is een private toko, dus niet een betrouwbare bron daarvoor.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:09:
[...]
Ik heb je bericht gelezen, maar ik ga daar verder niet op in omdat het in mijn ogen geheel zinloos is om een verdere discussie aan te gaan. Daar ben ik (duidelijk) niet goed in en ga ik mij ook niet meer aan wagen.
Ook heb ik al aangegeven de volgende keer een mail te sturen, dat deel had ik eerder al begrepen. Ik ging er automatisch van uit dat het om een "afgeschermd" deel op het forum zou gaan. Weet ik dat voor de volgende keer
Op https://stichtingbrein.nl/wat-mag-niet/ staat ook het een en ander vermeld, waaronder dat het doorlinken naar illegale content ook strafbaar is, zowel prive als commercieel. Hoe het precies zit met nieuwswebsites weet ik niet. In afwachting van een reactie van de Redactie
Hier een interessant artikel voor jou om te lezen en tegelijkertijd reden voor waarom dit dus wel gepost mag worden: https://openaccess.leiden...AA20160877.pdf?sequence=1
Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD
Pot, ketel en zo.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Dan maar wederom ontvolgen, en in het vervolg geen topics meer aanmaken.
Wat een kansloos topic weer hier zeg, man man man.
[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 18-03-2020 18:04 ]
Tegelijkertijd, en dat is inherent aan de inhoud van het artikel, wordt er expliciet gesproken dat de nieuwe dienst enkel en alleen films & series aanbiedt. Daarna volgt er een linkje naar de bijbehorende VPN-dienst die, met 1x scrollen, laat zien dat het om torrents gaat (niet per definitie illegaal) maar dat je ook onbeperkt mag uploaden (ook niet per definitie illegaal).
Maar als je dan eens de historie natrekt van onze vrienden van KickAssTorrents, EZTV en rarbg, dan kan je als auteur (en als toekomstig afnemer) op je klompen aanvoelen dat het allesbehalve legaal is.
KAT is al bijna 10 jaar onderhevig aan vervolging / verhuizing / censuur door zowel justitiele diensten (USA) als indexing diensten (Google) etc. EZTV is gelieerd geweest aan TPB; bij een inval om TPB-apparatuur in te nemen, ging EZTV tegelijk offline. TPB wordt / werd beschuldigd van tonnen / miljoenen aan inkomsten; EZTV pretendeert "non profit" te zijn; bullshit natuurlijk als je bij TPB je data / infra stalt. En rarbg is zo ongeveer een verzamelplek van alle bagger die zelfs op TPB uitgekotst/geweigerd werd; andere aanbieders van "streaming services" zoals de verkoper van Showbox op Hawaii, tapte direct af via rarbg en is daarvoor veroordeeld.
Voor zover ik weet hoe de vlag erbij hangt in Nederland omtrent het gebruik van torrents
- het uploaden van ook maar 1 bit van series via torrents is illegaal (per definitie)
- het uploaden van ook maar 1 bit van films via torrents is illegaal (per definitie)
- het downloaden van series & films via torrents is "grijs legaal" in het kader van thuiskopie / eigen kopie (genoeg over geschreven de afgelopen jaren) maar over het algemeen zijn er bepaalde stichtingen die zich met hand en tand verzetten hiertegen.
Mijn mening is dan ook eigenlijk nutteloos; er zijn overal en nergens rode vlaggen te lezen over hoe legaal Popcorntime (in welke vorm dan ook) zou zijn voor de Nederlandse consument. Tegelijkertijd wordt dit niet belicht / geupdate in het artikel en ook de "Lees Meer" titels geven niet direct weer hoe illegaal het allemaal lijkt te zijn.
Nu ik dit zo tik; het lijkt wel een essay om een artikel op de Frontpage van T.net wel/niet in context te zetten omdat @BierfietsNL een probleem heeft met de journalistieke vrijheid van @Olaf
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Als je op je hypocrisie wordt aangesproken en je reageert daar volhardend op, is het tijd om je te realiseren dat je principes werkelijk helemaal niets waard zijn.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:03:
Ik heb het wel weer gezien intussen, ik had nooit dit topic moeten starten.
Ik heb geen problemen met wat of wie dan ook.
Ik stel een serieuze vraag, en wederom loopt een topic volledig uit de hand.
Dat jullie dat niet inzien is niet mijn probleem.
En ja, ik ben mij bewust van dat ik dit topic niet had moeten aanmaken, en dat ik de nodige psychische problemen heb. Alsnog doorgaan met op de man spelen voegt niet echt iets toe, of wel? Waarom kunnen mensen niet gewoon "ophouden"? Want ik heb het al lang opgegeven.
Ik wens jullie allen nog een fijne avond
[ Voor 36% gewijzigd door MineTurtle op 18-03-2020 20:05 ]
Je krijgt ook serieuze en goed onderbouwde antwoorden. Het vervelende is dat je alleen maar wil horen dat je gelijk hebt. Zo werkt het nietBierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:23:
Even voor de duidelijkheid.
En ja, ik ben mij bewust van dat ik dit topic niet had moeten aanmaken. Alsnog doorgaan met op de man spelen voegt niet echt iets toe, of wel?
De journalistiek heeft soms wat meer vrijheiden dan wat jij als gebruiker hebt. Daardoor kunnen zij dit soort dingen doen (o.a. ivm de persvrijheid, die 'wij' niet hebben), zie ook mijn eerdere post daarover. We kunnen dat blijven herhalen, maar dat veranderd niets.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:23:
En ja, ik ben mij bewust van dat ik dit topic niet had moeten aanmaken. Alsnog doorgaan met op de man spelen voegt niet echt iets toe, of wel?
Volgens mij is dit een van de linkjes die ik hier (op het forum) al eens eerder voorbij heb zien komen hieromtrent; https://www.iusmentis.com...nalistiek/ethisch-hacken/. Zie bijvoorbeeld het kopje 'Publiceren uit illegale bronnen', al kun je betwisten of de bron illegaal is, maar dat is een andere discussie.
Nou ja, strict gezien heeft @BierfietsNL wel 'gelijk', in die zin dat het van toepassing is op de gebruikers van de site en dat is de nuance.FirePuma142 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:37:
Je krijgt ook serieuze en goed onderbouwde antwoorden. Het vervelende is dat je alleen maar wil horen dat je gelijk hebt. Zo werkt het niet
Tenzij je de rechten / toestemming hebt om de content te delen. Anders zou Netflix ook illegaal zijn.MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:36:
Voor zover ik weet hoe de vlag erbij hangt in Nederland omtrent het gebruik van torrents
- het uploaden van ook maar 1 bit van series via torrents is illegaal (per definitie)
- het uploaden van ook maar 1 bit van films via torrents is illegaal (per definitie)
- het downloaden van series & films via torrents is "grijs legaal" in het kader van thuiskopie / eigen kopie (genoeg over geschreven de afgelopen jaren) maar over het algemeen zijn er bepaalde stichtingen die zich met hand en tand verzetten hiertegen.
[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2020 20:09 ]
Serieus? 3 alinea's aan mijn beargumenteerde context over dit specifieke nieuwsartikel en het gebruik van Popcorntime niet quoten om een dooddoener over "uploaden" te posten. Als de source illegaal is, is het uploaden ervan ook illegaal. Je weet (donders goed) dat KAT, EZTV en RARBG echt 0 rechthebbend zijn op releases genaamd "1917.2019.MULTi.2160p.UHD.BluRay.x265-THREESOME" of "Formula.1.Drive.to.Survive.S02E10.FiNAL.DOC.MULTi.1080p.WEB.x264-CiELOS".CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:40:
[...]Tenzij je de rechten / toestemming hebt om de content te delen. Anders zou Netflix ook illegaal zijn.An sich is deling via Torrent niet per definitie illegaal!
PCT maakt gebruik van het P2P-principe; terwijl je kijkt, stuur je ook data terug; als je het artikel hebt gelezen (en enig nuchter onderzoek hebt gepleegd) is er zelfs een "specifieke" VPN-dienst voor ingericht om ervoor te zorgen dat je ISP of BREIN niet direct de down/uploader kan achterhalen en aanpakken. Gelukkig (in tegenstelling tot popular belief) loggen alsnog veel VPN-providers "herleidbare data" of vertrouw je dit hoofdkantoor als betrouwbare dienst die volledig de klant beschermt tegen enige juridische vervolging?
Tja, het is afhankelijk hoe je definieert wie/wat er nu daadwerkelijk deelt, maar we gaan een beetje te offtopic nu denk ik zo.MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:22:
Serieus? 3 alinea's aan mijn beargumenteerde context over dit specifieke nieuwsartikel en het gebruik van Popcorntime niet quoten om een dooddoener over "uploaden" te posten. Als de source illegaal is, is het uploaden ervan ook illegaal. Je weet (donders goed) dat KAT, EZTV en RARBG echt 0 rechthebbend zijn op releases genaamd "1917.2019.MULTi.2160p.UHD.BluRay.x265-THREESOME" of "Formula.1.Drive.to.Survive.S02E10.FiNAL.DOC.MULTi.1080p.WEB.x264-CiELOS"
Er is weinig offtopic aan; als je iets wil toevoegen of corrigeren aan mijn post, best. Maar kom dan met info.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:24:
[...]
Tja, het is afhankelijk hoe je definieert wie/wat er nu daadwerkelijk deelt, maar we gaan een beetje te offtopic nu denk ik zo.
Nog zoiets; 2x klikken en een aantal VPN-endpoints van VPN.ht komen gewoon uit bij de "oude" Online.net. Een provider met een RIPE-range die erom bekend staat zogenaamde "seedboxes" te hebben verkocht en recentelijk is overgenomen door Scaleway zonder afstand te doen van het klantenbestand. Dus PCT maakt gebruik van een VPN-netwerk met als VPN-endpoints die over een RIPE-range gaan van een "bekende" hoster waar de affiniteit met DMCA-requests best laag lag. Oftewel; VPN.ht heeft dus geen eigen infra; klassiek geval van P2P-distributie.
Daarnaast (en dat zou je @Olaf mogelijk kunnen aanrekenen); op https://www.reddit.com/r/PopCornTime/ staat het bol van feiten die gewoon bewijzen dat de fork / 0.4 een spreekwoordelijke clusterfuck is. Het bijbehorende domein popcorntime.sh is de afgelopen 5 maanden al 3x offline getrokken na aanklachten en verwijst nu DNS-technisch naar een andere website.
Of deze inzichten in dit hele topic hier nu bijdragen aan een voorlichting richting @BierfietsNL of een mogelijke redactionele overweging om zorgvuldiger om te gaan met dit soort artikelen; geen idee. Maar zoals ik eerder aangaf (en daar sta ik achter); iedereen en zijn moeder snapt natuurlijk dat deze dienst aan alle kanten rammelt qua legaliteit (in ieder geval in Nederland en Belgie, waar de meeste lezers van Tweakers.net wonen).
[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2020 20:37 ]
Point being? Ik zeg toch nergens dat ik vind dat T.net dit niet moet posten? Of dat ik vind dat de grens van "warez" overschreden is? En dat ga je me nu ook niet proberen in de schoenen te schuiven.CH4OS schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:36:
Feit blijft dat de redactie persvrijheid geniet (waar ik overigens ook gewoon wat meer info over heb gegeven) waardoor zij dit wel kunnen doen en de gebruikers (de TS, jij en ik) niet. Dit is al meermaals voorbij gekomen hier namelijk.
Ik geef nu al 2x aan dat er "meer onderzoek" handiger was geweest ipv te acteren op een nogal summier verhaal van een semi-slapend Twitter-account en (wederom, 2x klikken en openbaar vindbaar) een stapel met artikelen / sites die de hele fork in een hoek trappen. Ik heb zelfs nog niet eens partij gekozen voor redactie of voor topicstarter; puur door feitelijke informatie te verstrekken, wil ik illustreren dat beiden (mogelijk) er iets van kunnen oppikken.
De definitie van of het illegaal is of niet maakt dan niet uit, toch? Het punt is meer dat volgens de TS gelinkt wordt naar warez en hoewel dat zo is (dat zal ik namelijk ook niet ontkennen) heeft de redactie dus persvrijheid, die wat verder gaat dan wat wij als gebruikers kunnen en mogen.MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:41:
[...]
Point being? Ik zeg toch nergens dat ik vind dat T.net dit niet moet posten? Of dat ik vind dat de grens van "warez" overschreden is? En dat ga je me nu ook niet proberen in de schoenen te schuiven.
Verwijderd
"Het grote Popcorn Time ervaringen en discussie topic"
Moet je eens kijken hoe snel er dan aandacht is
Het doorlinken/vernoemen van domeinnaam en dus faciliteren van warez vind ik wel een kwaarlijke zaak. Om in de NOS voorbeelden te blijven. De NOS hoort wel nieuws te brengen over nieuwe drugs, maar niet naar de manier waarop het gemaakt kan worden.
Oftewel je doet dan precies hetzelfde als in het vorige topic: Omdat het jou niet zint dat je op die dubbelzinnigheid wordt aangesproken en je alleen je eigen gelijk wilt horen ga je uit het topic. Er zijn inhoudelijke antwoorden gegeven, maar daar ga je niet op in, omdat ze niet overeenkomen met wat jij vind.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:03:
Ik heb het wel weer gezien intussen, ik had nooit dit topic moeten starten.
Dat is het dus - jij denkt dat dat het probleem is, terwijl dat niet zo is. Je geeft zelf al aan dat je moeite hebt om te kunnen tegenargumenteren, ik ben het dan ook met je eens dat je dergelijke dingen dan beter privaat kan richten.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:23:
Dit laatste stukje is er pas later aan toegevoegd, maar daar was ik niet mee bekend. Ik neem aan de rest van de leden ook niet. Helaas kan dat niet worden ''aangevoeld'' tot in die zin, het spijt mij dus dat ik naar eerdere zaken hebt verwezen.BierfietsNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:23:
En ja, ik ben mij bewust van dat ik dit topic niet had moeten aanmaken, en dat ik de nodige psychische problemen heb.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Redneckerz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:31:
[...]
Oftewel je doet dan precies hetzelfde als in het vorige topic: Omdat het jou niet zint dat je op die dubbelzinnigheid wordt aangesproken en je alleen je eigen gelijk wilt horen ga je uit het topic. Er zijn inhoudelijke antwoorden gegeven, maar daar ga je niet op in, omdat ze niet overeenkomen met wat jij vind.
[...]
Dat is het dus - jij denkt dat dat het probleem is, terwijl dat niet zo is. Je geeft zelf al aan dat je moeite hebt om te kunnen tegenargumenteren, ik ben het dan ook met je eens dat je dergelijke dingen dan beter privaat kan richten.
[...]
Dit laatste stukje is er pas later aan toegevoegd, maar daar was ik niet mee bekend. Ik neem aan de rest van de leden ook niet. Helaas kan dat niet worden ''aangevoeld'' tot in die zin, het spijt mij dus dat ik naar eerdere zaken hebt verwezen.
Spijtig dat we zo ver off-topic zijn gegaan, ik heb ook nog geen antwoord van de Redactie op de initiële vraag.
[ Voor 6% gewijzigd door MineTurtle op 19-03-2020 14:48 ]
We hebben in het verleden veel geschreven over precies de fork van Popcorn Time van het genoemde Twitter-account dus als dit account na lange tijd afwezigheid weer een nieuwe versie aankondigt is dat nieuws. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit berichten als promotie voor de software beschouwen. Ik heb met nadruk genoemd dat de makers een verdienmodel hebben met de vpn, de software bugs bevat en dat dit soort programma's in het verleden regelmatig malware bevatten. Bovendien meld ik dat het überhaupt niet bekend is of de originele ontwikkelaars er bij betrokken zijn. Mocht iemand al van plan zijn om het te gaan gebruiken, dan zouden dat toch genoeg rode vlaggen zijn, lijkt me. Bij andere media zag ik dit niet benoemd, het leek mij wel zinvol.
Misschien had ik nadrukkelijker moeten benoemen dat de dienst illegaal is. Ik schat ons lezerspubliek wel hoog genoeg in om dat inmiddels wel te weten. En anders zouden de verwijzingen naar de rechtszaken en schikkingen met Brein wel genoeg moeten zeggen, me dunkt.
Over Brein gesproken. Ik krijg net bericht van hem dat hij niet blij is met de berichtgeving in de media over Popcorn Time. Misschien maak ik wel een nieuwsbericht van zijn reactie, al krijgen we dan natuurlijk de kritiek dat we teveel op de hand van Brein zijn.
Oh ja, en over het linken: dat is vanwege de bronvermelding, zodat lezers kunnen controleren of informatie klopt. We proberen altijd naar de originele bron te linken om 'ruis' te voorkomen. En ja, soms kan dat betekenen dat mensen via via bij illegale content uitkomen. We proberen terughoudendheid te betrachten als dat het geval is en alleen te linken als dat relevant is. Aan de ene kant komen mensen die het willen toch wel bij die plekken, aan de andere kant is het niet aan ons om het ze daarbij zo makkelijk mogelijk te maken.
Bedankt voor je duidelijke, uitgebreide antwoord.Olaf schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:31:
Excuses voor de late reactie. Dit soort topics zijn inderdaad al vaker voorgekomen in Geachte Redactie en zoals al gezegd is het nu eenmaal zo dat de redactie in zijn berichtgeving meer mag dan users, waaronder berichten over illegale diensten en zaken als jailbreaks. We houden ons daarbij wel aan redactionele principes en schrijven er objectief over met zoveel mogelijk bronvermelding en het moet uiteraard wel nieuwswaardig zijn.
Nu je het op deze manier stelt begrijp ik het volkomen, mijn excuses voor het misverstand.
En tja, Brein blijft een vage organisatie hoor. Mijn vrienden zijn het ook zeker niet
Ik vond het enkel "vreemd" dat users dit niet mochten, maar de redactie wel. Ik was niet bekend met de regelgeving hier over, maar nu dus wel. Bedankt
Niet om het een of ander he, maar als je terugkijkt in het topic, zie je dat het je al eerder verteld is (o.a. door mij). Toen ging je er heel hard tegenin, of negeerde je het gewoon, ondanks dat er ook aangegeven werd, dat er vaker topics over zijn geweest. Nu verteld een crewlid hetzelfde en slik je het als zoete koek? Dat maakt mij heel benieuwd naar waarom je het eerst niet aannam van een ander en nu opeens wel.BierfietsNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:51:
Ik vond het enkel "vreemd" dat users dit niet mochten, maar de redactie wel. Ik was niet bekend met de regelgeving hier over, maar nu dus wel. Bedankt
En over de opmerking in de openingspost; het forum is inderdaad Geachte Redactie, maar dat betekend niet dat er geen discussie kan of mag zijn met de redactie, tussen de gebruikers. Wat dat betreft is het dan wel raar om dan te zeggen 'Ben je geen redactie? Reageer dan niet'.
[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 19-03-2020 22:59 ]
Zie het maar zoals jij het wil, ik heb het opgegeven. Nogmaals. Users kunnen vanalles roepen, mijn initiële vraag was aan de redactie gericht en is nu door hun beantwoord. Mij lijkt het vrij nutteloos om weer op de man te gaan spelen. Ik weet het nu wel, oke?CH4OS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:35:
[...]
Niet om het een of ander he, maar als je terugkijkt in het topic, zie je dat het je al eerder verteld is (o.a. door mij). Toen ging je er heel hard tegenin, of negeerde je het gewoon, ondanks dat er ook aangegeven werd, dat er vaker topics over zijn geweest. Nu verteld een crewlid hetzelfde en slik je het als zoete koek? Dat maakt mij heel benieuwd naar waarom je het eerst niet aannam van een ander en nu opeens wel.
En over de opmerking in de openingspost; het forum is inderdaad Geachte Redactie, maar dat betekend niet dat er geen discussie kan of mag zijn met de redactie, tussen de gebruikers. Wat dat betreft is het dan wel raar om dan te zeggen 'Ben je geen redactie? Reageer dan niet'.