Megadrive raar kleur probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tummie555
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:06
Hopelijk kan iemand mij in de goede richting wijzen:

Ik heb een Sega Megadrive (PAL-G, 1600-20, VA4), werkt al 28 jaar perfect.

Deze heb ik recent voorzien van een 50/60hz switch. Daarvoor heb ik exact deze tutorial gevolgd. (niet het filmpje, want is VA4, dus de foto's) https://globalgarage.com....rive-5060hz-va4-revision/

Daarna getest en ik merk aan de muziek (die gaat "beter lopen") dat het traject geslaagd is. Echter, de kleuren doen raar op 60hz. Hier zie je het live gebeuren:
YouTube: Colour problem
En
YouTube: Colour problem 2
Als je geluid aanzet hoor je mij switchen tussen 60hz>50hz>60hz
Het betreft een Amerikaans ROM van SoR2. Dus dat geluid is normaal. Probleem doet zich ook voor bij Sonic2 (originele cartridge)

Ik gebruik een v-pin RGB kabel die ik op bol heb gekocht.

De TV is een Loewe Arcada 8684ZP - q2300. De RGB kabel zit rechtstreeks op AV1 aangesloten.

Ik heb een Saturn en Dreamcast (beide ook in staat om 60hz te spelen), en als ik die met een RGB kabel aansluit op dezelfde TV, dan doen ze het allebei goed (zowel 50 als 60hz).

Ik heb dezelfde megadrive en dezelfde RGB kabel getest op een B&O MX4000 tv, die doet WEL normaal op 50 en 60hz!

In welke richting moet ik zoeken naar een oplossing?!

[ Voor 12% gewijzigd door Tummie555 op 18-03-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Eerst controleren of je niet per abuis teveel traces hebt doorgesneden, misschien moet je er daar eentje van repareren. Test even of de traces nog contact maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Klopt dat geluid wel..? Kan me niet heugen dat als ik mijn MD omschakel naar 60Hz (met Streets of Rage of bijv. Sonic, Moonwalker etc.) het zó snel loopt. Je kleuren zijn inderdaad erg "washed out". Probeer het anders (ook) even in het retro-topic. Goeie oude (retro) consoles deel 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07

Metro2002

Memento mori

Deze mod werkt uitsluitend met RGB, het lijkt er dus op dat de loewe TV dit wellicht niet goed ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tummie555
Cyphax schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:13:
Eerst controleren of je niet per abuis teveel traces hebt doorgesneden, misschien moet je er daar eentje van repareren. Test even of de traces nog contact maken.
Ik was daar heel bang voor maar dacht dat die het dan ook niet zou doen op de andere tv. Is dat een logische gedachtegang of zie ik iets over het hoofd? Ik heb helaas (nog) geen multimeter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tummie555
Exorcist schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:25:
Klopt dat geluid wel..? Kan me niet heugen dat als ik mijn MD omschakel naar 60Hz (met Streets of Rage of bijv. Sonic, Moonwalker etc.) het zó snel loopt. Je kleuren zijn inderdaad erg "washed out". Probeer het anders (ook) even in het retro-topic. Goeie oude (retro) consoles deel 13
Ja je hebt gelijk, ik heb iets vergeten te melden, het betreft een Amerikaanse ROM (daarom deed ik de 60hz mod). Die schijnt zo te reageren op een PAL systeem. Bij Sonic 2 gebeurt dat niet, dan gaat inderdaad van langzaam (50hz) naar iets sneller (60hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tummie555
Metro2002 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:00:
Deze mod werkt uitsluitend met RGB, het lijkt er dus op dat de loewe TV dit wellicht niet goed ondersteund?
Oh dom van me, ook vergeten te melden, ik heb ook een Saturn en Dreamcast, beide met RGB kabels. Allebei in staat om zowel 50 als 60 hz te kunnen spelen. En die geven geen problemen op dezelfde tv. Kan het dan nog steeds zijn dat de TV alleen het NTSC signaal van de Megadrive niet aan kan?

[ Voor 14% gewijzigd door Tummie555 op 18-03-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Tummie555 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:47:

Ik heb dezelfde megadrive en dezelfde RGB kabel getest op een B&O MX4000 tv, die doet WEL normaal op 50 en 60hz!

In welke richting moet ik zoeken naar een oplossing?!
Als ik dit zo lees, lijkt het probleem inderdaad aan de TV te liggen aangezien het op een andere TV wel goed werkt.

Je hebt ook TV's die zowel PAL als NTSC signalen aan kunnen, maar die zijn denk ik niet meer zo makkelijk te vinden in deze tijd, aangezien de huidige HD TV's heel anders werken.

Ik had ooit eens deze TV: Asus 27T1E die heeft zo'n beetje alle oude aansluitingen en ook nog HDMI zelfs. Was een prima scherm voor retro consoles maar die TV is niet meer te krijgen denk ik.

Denk dat je op tweedehands sites moet gaan zoeken naar oudere TV's die zowel PAL als NTSC aankunnen.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kalder schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:40:
[...]

Als ik dit zo lees, lijkt het probleem inderdaad aan de TV te liggen aangezien het op een andere TV wel goed werkt.

Je hebt ook TV's die zowel PAL als NTSC signalen aan kunnen, maar die zijn denk ik niet meer zo makkelijk te vinden in deze tijd, aangezien de huidige HD TV's heel anders werken.

Ik had ooit eens deze TV: Asus 27T1E die heeft zo'n beetje alle oude aansluitingen en ook nog HDMI zelfs. Was een prima scherm voor retro consoles maar die TV is niet meer te krijgen denk ik.

Denk dat je op tweedehands sites moet gaan zoeken naar oudere TV's die zowel PAL als NTSC aankunnen.
Terzijde, zijn Loewe is geen vergelijk voor wat jij aanhaalt en wat voor een TV moet doorgaan (die Asus) ;) . Loewe was destijds hét high-end TV merk en heeft meer opties en mogelijkheden dan welke andere TV (van die tijd) dan ook, afhankelijk van het model that is. :P
Pagina: 1