Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 23:03
Mijn vraag

Recent ben ik overgestapt van een 2 Asus RT-AC87U's. Deze routers hebben onafgebroken jarenlang perfect gedraaid. Om die reden ben ik bij Asus gebleven en ben ik gebruik gaan maken van 2 Asus RT-88U's. Deze werken samen via AiMesh. Omdat ik maar 1 apparaat heb waar ik AX mee zou kunnen vond ik 88U's voldoende.
Na de installatie merkte ik al snel dat WiFi via deze routers erg onstabiel is. Na wat speurwerk kwam ik instellingen tegen die dit zouden kunnen verhelpen.. Helaas was dat niet het geval. Alle apparaten op 2.4 en 5GHz verliezen regelmatig de verbinding. Een simpele ping duurt steeds langer totdat er pakket verlies optreedt. Na een herstart is het weer 'even' oplost. Met de standaard firmware kun je iedere 2 uur de hele zooi resetten.. Niet echt de bedoeling. Na het installeren van de bekende Merlin firmware is het probleem verplaatst na herstarten om de 2 dagen. Een stuk beter maar nog steeds niet voldoende. Ik weet niet goed meer waar ik het moet zoeken. Als iemand ideeën heeft graag! Misschien heb je zelf ook deze router en werkt het bij jou wel stabiel, zou je dan eens de instellingen willen delen? Het zou jammer zijn als ik er niet uitkom.. Dan ga ik toch weer terug naar de 87U's zonder AiMesh.. Kwa bereik zijn de 87U's naar mijn idee gelijk. Maar zonder Smart Connect en AiMesh wat toch wel ideaal is als het volledig functioneert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x RT-AC88U met AiMesh actief

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende instellingen veranderd en getest (Zie screenshots)
Merlin firmware geïnstalleerd RT-AC88U_384.15_0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYghXm4KZDTENtj5J3Z1BX87Nu4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YfxGsmdBYIM2PQ9uwNyrAG5N.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOmGiWk0xi7GFzaBpH32p6UkAco=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DyiIOK08B9oyoAKfCuL7YhVp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-dk7vNj_jBhO5I-q3vcruSBY9g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b78laMZbeUvpwAX1mA44gZaO.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door X-PloiD op 17-03-2020 20:19 ]

Beste antwoord (via rens-br op 21-09-2020 09:22)

• X-PloiD
Deze kan op slot, beide routers heb ik weg gedaan.

En natuurlijk komt er blijkbaar een oplossing voor het slecht werkende Wi-Fi fijn...

downloads: Asus RT-AC88U 3.0.0.4.385.20457

Voorlopig blijf ik mijn 87U gebruiken.. wat een ellende.. Asus heeft bij mij sowieso minpunten, het spul zal ik ook niet meer adviseren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Dus je hebt meer dan €400,- uitgegeven voor AiMesh? Waarom? En waat gaat AiMesh in jouw situatie oplossen? Waarom trek je geen kabel?

En waarom je tegen problemen aanloopt? Een RSSI van -70 is best wel laag (of hoog, afhankelijk hoe je er naar kijkt). Persoonlijk (ken Asus en Merlin niet, maar weet wel wat van Wi-Fi) zou ik uitgaan van standaard instellingen zonder alle toeters en bellen. Daarnaast ben ik voorstander van zelf alles instellen, geen automatische kanalen, zendvermogen instellen naar behoefte, dat soort zaken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:52
Hoe ziet je netwerk er verder uit? Is een van de 2 ingesteld als router? Of heb je nog een aparte router? Hoe is het aangesloten, alles bekabeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
lier schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:45:
Dus je hebt meer dan €400,- uitgegeven voor AiMesh? Waarom? En waat gaat AiMesh in jouw situatie oplossen? Waarom trek je geen kabel?

En waarom je tegen problemen aanloopt? Een RSSI van -70 is best wel laag (of hoog, afhankelijk hoe je er naar kijkt). Persoonlijk (ken Asus en Merlin niet, maar weet wel wat van Wi-Fi) zou ik uitgaan van standaard instellingen zonder alle toeters en bellen. Daarnaast ben ik voorstander van zelf alles instellen, geen automatische kanalen, zendvermogen instellen naar behoefte, dat soort zaken.
Nee ik heb 150 euro uitgegeven om erachter te komen of AiMesh iets is :) Ik heb meerdere apparaten bekabeld aangesloten. Die geven geen problemen!

AiMesh werkt ideaal als je bijv. naar zolder loopt. Je ziet het bereik minder worden en daar pakt de andere router zonder een ander netwerk te hoeven selecteren de boel over. Smart connect voegt 2.4 en 5GHz samen onder 1 naam. De router bepaald of je 2.4 of 5 krijgt. Samen zenden ze dus 1 SSID uit. Met de 87U's had ik 4 SSID's

Hmm met RSSI kan ik nog wel wat spelen.. Weet je misschien een goeie tool die dit in kaart kan brengen? Ik heb wel gekeken naar Wifi Analyzer uit de Windows Store. Echter is deze wat te simpel. Liefste iets van Freeware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
FoxLenny schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:10:
Hoe ziet je netwerk er verder uit? Is een van de 2 ingesteld als router? Of heb je nog een aparte router? Hoe is het aangesloten, alles bekabeld?
Ik heb een Technicolor modem. Gekoppeld aan de eerste Asus die ingesteld is als router, DHCP server. Dan lopen er meerdere bekabelde verbindingen. Onder andere ga ik bekabeld naar de 2de Asus router die als AiMesh punt is ingesteld. Er zijn 6 bekabelde apparaten aangesloten. En uit mijn hoofd 24 draadloze apparaten. Veel Sonoff spul, wat camera's, iPads, iPhones.

Ik zend dus 1 SSID uit, Smart Connect bepaald of je apparaat naar 2.4 of 5 gaat. En AiMesh laat het apparaat los wanneer het bereik slechter word. Daar neemt de 2de router het over. Dus loop ik naar zolder of sta ik achterin de schuur heb ik nogsteeds goed bereik..

Stomme is dus dat het niet constant stabiel blijft. De kanelen hier in de buurt zijn niet zwaar bezet. Percelen van 260 m2. Het lijkt in de instellingen of de software te zitten. Met Merlin software is het namelijk al een stuk beter geworden.

Op internet vind je lui die zelfs de router terug hebben gestuurd vanwege dit probleem. Vervolgens met de nieuwe exact hetzelfde probleem hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

X-PloiD schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:52:
Hmm met RSSI kan ik nog wel wat spelen.. Weet je misschien een goeie tool die dit in kaart kan brengen? Ik heb wel gekeken naar Wifi Analyzer uit de Windows Store. Echter is deze wat te simpel. Liefste iets van Freeware.
Heb lang van inSSIDer gebruik gemaakt (is ook een gratis versie van), maar er zijn genoeg tools te vinden. Zelf heb ik ingesteld op -80, maar het is vooral een kwestie van spelen met de instellingen. Zendvermogen is bij mij (ook) stevig teruggeschroefd.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb sinds kort ook last van een haperende wifi.
Ik zit op Ziggo en heb een RT-AX88U (hoofd) en RT-At68U (AiMesh Steunpunt) die dmv een kabel is aangesloten. Bij mij is het probeelm gekomen nadat ik beide routes heb geupdate naar Merlin 384.15.

Bij Merlin 384.14 had ik geen problemen. Ik denk dat ik van de week maar een ga kijken of een downgrade een oplossing is. Het zou kunnen zijn dat Ziggo zijn signaal hapert. Dus als jij ook op Ziggo zit dan zou dat kunnen. Heb je een andere provider dan sluit ik dit voor mij en jou uit.

Dus wat is hierop uw antwoord X_PloiD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Ik zou eens gaan testen met 2 verschillende SSID's, een voor de 2.4 en een voor de 5.
Heb je 802.11B ook aanstaan? Dat gaf bij ons problemen met roamen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
Ora et Labora schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:42:
Ik zou eens gaan testen met 2 verschillende SSID's, een voor de 2.4 en een voor de 5.
Met Merlin 384.14 werkte het bij mij met 1 SSID voor beide freq. prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
lier schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:48:
[...]

Heb lang van inSSIDer gebruik gemaakt (is ook een gratis versie van), maar er zijn genoeg tools te vinden. Zelf heb ik ingesteld op -80, maar het is vooral een kwestie van spelen met de instellingen. Zendvermogen is bij mij (ook) stevig teruggeschroefd.
Dan word het inderdaad eens in verdiepen.. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
royaljoop schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:37:
Ik heb sinds kort ook last van een haperende wifi.
Ik zit op Ziggo en heb een RT-AX88U (hoofd) en RT-At68U (AiMesh Steunpunt) die dmv een kabel is aangesloten. Bij mij is het probeelm gekomen nadat ik beide routes heb geupdate naar Merlin 384.15.

Bij Merlin 384.14 had ik geen problemen. Ik denk dat ik van de week maar een ga kijken of een downgrade een oplossing is. Het zou kunnen zijn dat Ziggo zijn signaal hapert. Dus als jij ook op Ziggo zit dan zou dat kunnen. Heb je een andere provider dan sluit ik dit voor mij en jou uit.

Dus wat is hierop uw antwoord X_PloiD?
Ik heb ook Ziggo. Bij mij zat het probleem al direct en de laatste release van de Asus firmware.. Misschien dat ik een downgrade ook eens kan proberen

Hiervoor met de 87U's had ik helemaal geen problemen in combinatie met Ziggo. Eigenlijk is Ziggo hier nooit onstabiel geweest. Altijd een snelle response en max. snelheid van mn abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Ora et Labora schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:42:
Dat kan ik inderdaad doen. Ik zal na de andere aanpassingen het 5GHz een andere naam geven. De meeste Domotica apparaten zitten op de 2.4, die laat ik dan onder dezelfde SSID vallen

802.11B staat inderdaad aan, alles op mijn netwerk kan op N of hoger. Wanneer ik Smart Connect aan heb staan kan ik niets anders kiezen dan Auto. Misschien maar eens uitzetten dan kan het testen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
802.11B staat uit. N en AC staan aan
Smart Connect staat uit
2.4 Ghz Tx Power op Balance ipv Performance

Netwerknamen zijn gelijk gebleven maar wel gescheiden netwerken. Ik denk alleen dat ik geen keus heb _5Ghz er bijv achter te gaan zetten. Wanneer ik dit niet doe is de kans groot dat 5Ghz apparaten op 2.4Ghz terecht komen. Mijn Surface Laptop 3 wil niet op 5Ghz komen, evenals mijn iPhone XR. Gezien er nu niet zoveel 5Ghz apparaten op het netwerk zitten overweeg ik de naam nog aan te passen.

Eerst maar eens testen nu :) Als er nou een instelling bestond om geforceerd 5Ghz zou het het allemaal makkelijker maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
X-PloiD schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:46:
802.11B staat uit. N en AC staan aan
Smart Connect staat uit
2.4 Ghz Tx Power op Balance ipv Performance

Netwerknamen zijn gelijk gebleven maar wel gescheiden netwerken. Ik denk alleen dat ik geen keus heb _5Ghz er bijv achter te gaan zetten. Wanneer ik dit niet doe is de kans groot dat 5Ghz apparaten op 2.4Ghz terecht komen. Mijn Surface Laptop 3 wil niet op 5Ghz komen, evenals mijn iPhone XR. Gezien er nu niet zoveel 5Ghz apparaten op het netwerk zitten overweeg ik de naam nog aan te passen.

Eerst maar eens testen nu :) Als er nou een instelling bestond om geforceerd 5Ghz zou het het allemaal makkelijker maken..
Het kan wel in Windows, zij het wat omslachtig.
[Windows 10 Pro] forceren van 5GHz band bij dual-band WiFI

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Handig om te weten! Thanks ga ik testen :)

Update: De aanpassingen hebben niet geholpen. Regelmatig laden dingen niet goed over Wi-Fi :( Dus ik ga straks verder kijken naar andere aanpassingen

[ Voor 20% gewijzigd door X-PloiD op 24-03-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Zit je ons nou in de maling te nemen? Je hebt zoveel dingen uit staan. Ik reageer morgen weer even op. Ik benp op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
De onderste 4 settings van deze illustratie mogen aangezet worden.
https://tweakers.net/i/Mw...GsmdBYIM2PQ9uwNyrAG5N.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Eerder vond ik dat het beter kan werken wanneer ze uit staan. Maar he de firmware is anders dus probeer het weer :)

384.16_beta2 (Merlin) staat er nu op. De aangegeven opties staan nu voor zowel 2.4 als 5 weer aan. Ik post later het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
Er is inmiddels een stabiele versie beschikbaar bij Merlin (384.16).
Ik ga deze er even opzetten vandaag.

X-Ploid, heeft de beta jou haperende wifi verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Excuus voor mijn late reactie. Helaas rammelt het aan alle kanten :( Het blijft onstabiel.. Ik heb een van mijn oude routers 87U zonder AiMesch aangesloten in de schuur. Die blijft zo stabiel als het maar zijn kan terwijl de 2 88U's in huis de hele tijd wisselvallig werken. De ene keer is de response normaal, 10 seconde later het ineens inzakken tot niks. Zelfs apparaten op het intern netwerk zijn niet bereikbaar tenzij het op een kabel aangesloten zit. Ik heb om de dag een reboot aanstaan om 3 uur snachts om het nog een beetje werkbaar te houden..

Ik zal straks eens kijken, draai nu beta 3 van 386!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
Bij mij draait het nu 22 uur en zonder problemen. Maar meestal had ik pas na 24 uur dat er soms wat haperingen in de WiFi optraden.
Het upgraden van de aimesh steunpunt vind ik nog steeds lastig en heb ik handmatig moeten doen. Maar nu staat er overal de laatste versie op.
Vergeet niet dat de bedrade aimesh steunpunten aangesloten worden op de blauwe (UTP) ingang van je steunpunt!

Ik zal mij weer melden zodra ik weer haperingen in het WiFi signaal krijg.
En uiteraard reageren op vragen (van wie dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Bij mij is het ook ongeveer zo ja!

Lastig? Je moet ze sowieso afzonderlijk updaten. Eerst het AiMesh punt daarna de hoofdrouter. En daarna doe ik voor de zekerheid nog een reboot van beide.

Klopt! Heb ik ook gedaan :) Ik ga trouwens vandaag de CAT6 kabel naar het AiMesh punt voorzien van een nieuwe kopjes. Ik heb andere betere gekocht.

Ik meld me dan ook hier. De laatste Merlin draait nu ook op beide. Zal zo de reboot om de 2 dagen ook eens uitzetten.

1 van de 2 oude AC87U's heb ik ook weer in gebruik.. achter mijn huis heb ik nog een garage + schuur als je dat nog wel zo kan noemen na alles wat ik verbouwd heb daar.. Daar is het bereik van de 88U te minimaal. Helaas geen AiMesh punt, maar wel als AP ingesteld zodat je netjes in hetzelfde netwerk kan komen als de 88U's. Die blijft gek genoeg altijd stabiel.. Misschien als de 88's zich nog bewijzen dat ik een AiMesh router erbij koop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Nou ik ben er behoorlijk klaar mee. De 88's leken langer goed te werken dan normaal. Bijna 4 dagen uptime. En daar ging het, de 2.4Ghz weer aan gort.. Zelfs naar een reboot konden een aantal apparaten niet verbinden.

Inmiddels mn oude 87 erbij gezet voor in de schuur, geen AiMesh. Deze werkt VEEL stabieler..

Andere oude 87 heb ik weggezet bij een collega. Draait daar ook super. Alleen de USB printer aan de router ligt er om de dag uit..

Ik heb nu het punt bereikt dat ik geen Asus router meer koop. Teveel gezeik met de firmware.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
Hmmm, ik heb vooralsnog geen problemen meer.

Wat je nog wel kan doen is de 88 terug zetten naar fabrieksinstellingen en daarna eea weer instellen.
Tis zo vreemd dat jij er wel last van hebt en andere niet.

Met de vorige firmware had ik het ook, maar omdat ik liep te klooien met de installatie van de firmware, heb ik de router gereset. Dus wellicht had ik ook iets ingesteld dat het wifi signaal soms laat haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Als je op internet gaat zoeken zijn er best veel mensen die er last van hebben..

Wellicht dat een reset wel wat gaat helpen. Enige vervelende daarvan is het opnieuw instellen van de Domotica (Sonoff). Als ik de netwerknaam gelijk hou zal dat niet zone punt zijn :) Zodra ik kan toch maar eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Zou je misschien jou wifi instellingen eens kunnen delen? 2.4 en 5 Professional tab. en eventueel je Smart Connect instellingen?

Ik probeer nog een aantal dingen zoals factory reset uit.. normale firmware en merlin firmware. En nog wat instellingen eventueel aan de hand van jou instellingen. Mocht dat allemaal niet helpen dan stop ik ermee en word het tijd voor een ander merk ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Factory reset gedaan, AiMesh opnieuw ingesteld, Wi-Fi instellingen op default, binnen een uur verbreken de apparaten weer. Wederom onbetrouwbaar

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Deze kan op slot, beide routers heb ik weg gedaan.

En natuurlijk komt er blijkbaar een oplossing voor het slecht werkende Wi-Fi fijn...

downloads: Asus RT-AC88U 3.0.0.4.385.20457

Voorlopig blijf ik mijn 87U gebruiken.. wat een ellende.. Asus heeft bij mij sowieso minpunten, het spul zal ik ook niet meer adviseren

• WifiPrutser
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-12-2020
hallo,
heeft er iemand ervaring met het opzetten van deze router als access point ?
Het lijkt straightforward, maar ik krijg m'n toestellen niet geconnecteerd op de nieuwe wifi.
Via de wifi van de eerste router kan ik wel op de admin site, en met de kabel vanaf de 88 werkt ook perfect.

Alleen het meest cruciale werkt natuurljk niet ... zowel telefoons als pc's geven error "can't connect to"

van de log word (ik althans) ook niet veel wijzer - is er ergens een andere log waar ik meer zou kunnen terugvinden ?

SSID: "AccessDenied"
RSSI: 0 dBm SNR: 0 dB noise: -89 dBm Channel: 9l
BSSID: 2C:4D:54:DC:08:98 Capability: ESS ShortSlot
Supported Rates: [ 1(b) 2(b) 5.5(b) 6 9 11(b) 12 18 24 36 48 54 ]
VHT Capable:
Chanspec: 2.4GHz channel 11 40MHz (0x180b)
Primary channel: 9
HT Capabilities:
Supported HT MCS : 0-31
Supported VHT MCS:
NSS1 Tx: 0-11 Rx: 0-11
NSS2 Tx: 0-11 Rx: 0-11
NSS3 Tx: 0-11 Rx: 0-11
NSS4 Tx: 0-11 Rx: 0-11

Interference Level: Acceptable
Mode : AP Only

Stations List
----------------------------------------
idx MAC Associated Authorized RSSI PHY PSM SGI STBC MUBF NSS Tx rate Rx rate Connect Time

Not associated. Last associated with
Mode : AP Only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-PloiD
Misschien firmware updaten en nog eens proberen. Toen ik er 2 had kreeg ik het niet stabiel. Misschien verkeerde revisie en later dus pas een firmware die zou moeten werken.

Draai nu met 3 TP Links met OpenWRT. Dit is betrouwbaar en altijd snel. Komt geen Asus router meer in hier. Teveel problemen mee gehad.
Pagina: 1