Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-05 13:43
De situatie is als volgt:
Ik woon met twee huisgenoten in een studentenhuis in het midden van een studentenflat. Dit betekend dus een shitload aan overlappende WiFi-netwerken. Nu heeft ons huis een dual-band WiFi Access Point, met hetzelfde SSID op 2.4GHz and 5GHz. Mijn laptop kan het AP op beide frequenties zien, waarbij geldt dat het 2.4GHz signaal een paar dB sterker is dan het 5GHz signaal. De 2.4GHz heeft echter concurrentie van alle buren, waar het 5GHz spectrum lekker leeg en rustig is. Oftewel: ik wil verbinden over 5GHz. Onder Device Manager -> Network adapters -> [WLAN adapter] -> Properties -> Advanced heb ik Band Preference op "Prefer 802.11a" gezet, Windows blijft echter puur op basis van signaalsterkte de band kiezen, waardoor ik steeds weer teruggezet wordt naar een brak 2.4GHz. Onder Ubuntu heb ik dit opgelost door het 5GHz BSSID vast te zetten, maar onder Windows kan ik hier nog niets voor vinden.

Dus, mijn vraag is, hoe fixeer ik dit dit WiFi netwerk binnen Windows op 5GHz?

Verder:
- Het AP is van een oud-huisnoot, inloggegevens zijn onbekend dus verschillende SSID's zijn niet 1-2-3 in te stellen. De boel resetten heeft niet mijn voorkeur.
- Gezien bekabeld altijd beter is dan draadloos heb ik een kabel getrokken, echter blijkt mijn Dell dockingstation ethernet niet echt doorlaat. Op internet lees ik dat dit een zeer veelvoorkomend probleem bij dit type is, een ander dockingstation zou dus mogelijk geen oplossing zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SSID splitsen in een 2.4GHz en 5GHz naam; dan verbinden met 5GHz en de 2.4GHz vergeten.

Geneuzel met NIC-properties etc. werkt niet; al te lang mee geklooid ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
Nee, dat is te makkelijk :p
Ik geef onmiddellijk toe dat dit een geval van "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan" is, maar ik zoek naar een manier om dit binnen Windows op te lossen ipv twee verschillende SSID's op te gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Zie je verschillende profielen bij netsh wlan show profiles?
Anders kun je 1 profiel verwijderen.
Edit. O nee, zelfde SSID.

[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 22-08-2017 14:44 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
netsh laat het netwerk als slechts 1 profiel zien. (User profile, om precies te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
Regedit, het betere werk :)
Stap 1-6 klopt met mijn installatie, in Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0002 heb ik het volgende staan:
DriverDesc: DW1530 Wireless-N WLAN Half-Mini Card
band: 0
BandPref: 1

Ik vermoed dat wat in jouw link als "band" staat geschreven bij mij "BandPref" is. Deze staat al op de waarde 1, ik vermoed als gevolg van mijn setting via Device Manager -> Network adapters -> [WLAN adapter] -> Properties -> Advanced.
"band" op waarde 0 houden, of ook naar 1 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
eiPionezero schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:07:
Regedit, het betere werk :)
Stap 1-6 klopt met mijn installatie, in Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0002 heb ik het volgende staan:
DriverDesc: DW1530 Wireless-N WLAN Half-Mini Card
band: 0
BandPref: 1

Ik vermoed dat wat in jouw link als "band" staat geschreven bij mij "BandPref" is. Deze staat al op de waarde 1, ik vermoed als gevolg van mijn setting via Device Manager -> Network adapters -> [WLAN adapter] -> Properties -> Advanced.
"band" op waarde 0 houden, of ook naar 1 zetten?
Durf ik niet te zeggen, ik denk even proberen, ik kwam dit toevallig tegen omdat ik mijzelf ook afvroeg of dat zou kunnen, maar ik gebruik het zelf niet, ik heb de SSID's een andere naam gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kan makkelijker met devmgmt. Gewoon 5 GHz only selecteren. De meeste drivers ondersteunen dit en er is geen herstart voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
@Ora et Labora Getest, "band" blijkt te staan voor het forceren van de band, waar "BandPref" slechts een voorkeur voor de band aangeeft. "BandPref" op 1 zorgt ervoor dat Windows initieel de 5GHz selecteert, maar naar verloop van tijd naar de 2.4GHz kan schakelen, waar "band" op 1 ervoor zorgt dat de 2.4GHz nu compleet gedisabled is, ik kan geen 2.4GHz netwerken meer vinden :p

@Trommelrem Geprobeerd, mijn Dell driver ondersteund slechts een voorkeur voor een band, niet het forceren van een band.

Maar, hoewel we een stapje verder zijn, is dit toch niet helemaal wat ik zoek. Liefst zou ik per netwerk een band willen kunnen forceren, ipv voor alle netwerken de 2.4GHz uitschakelen. Onder Ubuntu kan dit door een BSSID vast te zetten ipv een SSID, maar onder Windows lukt dit trucje mij niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03

SED

Oudje.. maar dit werkt hier in ieder geval:

On right side of taskbar > Right-click on network icon
Choose Open Network and Sharing Center
Select Change adapter settings
Find your Wi-Fi connection (your connections will differ)
Right-click, Properties > Configure > Preferred Band to 5.2GHz
Click OK

Copyright and left by SED...

Pagina: 1