• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

Termy

valt er nog wat te fragge?

hm, grappig, als ik droom (herinner ik me niet zo vaak) dan "weet" ik wat er gebeurd maar ik verander vrijwel nooit iets. wel heb ik vaak dat ik, eh, ja "vlieg" maar niet met vleugels of zo overigens stuur ik nooit maar denk ik HEEEEEEEEEEEEL snel te gaan wat een enorme kick is.... als ik wakker word na zo'n droom tintelt met hoofd helemaal, een ERG prettig gevoel. dat getintel overkomt me trouwens wel vaker, vaak ook gewoon overdag als ik dingen lees over iets wat mij echt boeit. (misschien een gevolg van diepe concentratie?)

Meestal herinner ik me dromen ongeveer 45 minuten, dat is de tijd tussen opstaan en aankomen op school. die tijd gaat voorbij in een soort van blur waar ik niet echt "aanwezig ben", m'n moeder vind het erg leuk als ik "welteruste" zeg als ik naar school ga ipv doei.

Toch verander ik niet veel in dromen die ik heb, ik vind het interessanter gewoon mee te gaan en afwachten wat er gebeuren gaat.

Niet erg lang geleden rende ik rond in een niet nader te specificeren doolhoof waar een half onzichtbaar iets me achterna jaagde. opeens dacht ik dat ie weg was en "liep" ik rustig verder. toen opeens was hij er vlak achter me lachte hij (je weet wel, zo typisch als een boze demoon of zo :)) en ik schrok zoerg dat ik nadat ik wakker werd echt het gevoel had een doodschok gehad te hebben. hart klopte snel, koude rillingen, gekriebel in m'n buik en dergelijke.

Soms "verbouw" ik m'n dromen wel eens en dan gebeuren er idd vreemde dingen. die zal ik julie maar besparen want ik ben nogal een ziekelijke sadist >:) (niet dat ik het express ben maar op die een of andere manier denk en zeg ik dingen waar vrienden (vroeger) nogal van opkeken/schrokken.

Vroeger vertelde ik ook vaak dromen of verzinsels aan "m'n beste vriend" (cliche) en soms hoorde andere vrienden dat mee, sinds dien noemen ze me "fantasy man"... het zal wel aan mij ligge :)

Erg vaak gebeurd het alleen niet, waarschijnlijk omdat ik me niet realiseerde dat het vreemd is en dat het niet "logisch" is dat iedereen zo droomt.....

En btw, JA het is leuk met erotische dromen >:)

Termy

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Ik heb altijd al bewuste dromen gehad, Vooral als kind. Nu heb ik ze ongeveer 2 x per week of zo. Ze kunnen idd leuk zijn maar ook heel irri, ik kon hem laatst bv tot mijn grote schrik niet beinvloeden! dat is echt heel spookie!

Verwijderd

Vaak op zondagavond (als ik zaterdagavond veel gezopen heb :) ) probeer ik te slapen en dan ineens zkrijg ik men ogen niet meer open , dan slaap ik dus al. Maar dan droom ik nix , gewoon total darknes!! soms heb ik het gevoel of er nog iemand anders aanwezig is in die donkere (ruimte). Dit is heel irri! :(
Hebben jullie da wellus gehad?

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 20:19

SvEn

a.k.a sv3nrg

Op zaterdag 04 augustus 2001 16:07 schreef araphor het volgende:
Ik ben zelf erg geintereseerd in 'lucid dreaming'. :z

Dit houdt in dat je jezelf in je droom bewust wordt van het feit dat je aan het dromen bent. Bij de meeste mensen gebeurd dit niet, of zelden. Toch zijn er veel mensen die dit regelmatig meemaken.
Ook kun je, zodra je je ervan bewust bent dat je droomt, dingen in de omgeving veranderen. Zoals een muur die gigantisch in de weg staat laten verdwijnen. Eigenlijk kun je alles doen wat je maar wilt.

Zelf ben ik er absoluut niet goed in, maar toch ben ik het laatste half jaar bezig het een beetje door te krijgen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks mijn dromen op. Althans, steekwoorden e.d.
In het begin schreef ik altijd m'n hele dromen op, alleen dit werd een beetje erg papiervullend, want van elke droom kon ik zo een A4tje volschijven, en soms wist ik me zelfs meerdere dromen te herinneren. Dit was een beetje te veel werk, dus nu schrijf ik alleen de voor mij belangrijke details op.

:Z

Een paar dagen geleden werd ik wakker uit een droom, vlak nadat ik doorkreeg dat ik aan het dromen was. (Dit schijnt bij veel mensen voorkomen te kunnen worden door in je droom om je eigen as te gaan draaien; echter, bij mij werkt dit niet). Wat wel lukte, was weer terugkeren in die droom op hetzelfde moment als dat ik was toen ik wakker werd.

Gister was het nog leuker, toen droomde ik dat ik een groot stuk klei van iemand kreeg, die me vertelde dat ik dat stuk klei met mijn gedachten van vorm kon veranderen in wat ik maar wilde. Het maakte niet uit hoe groot of ik zou het moeten kunnen creëren. Toch lukte dit niet helemaal goed.
Zou deze laatste droom een soort 'test' zijn voor lucid dreaming? :)

Hebben meer mensen hier ervaring met lucid dreaming?

Of misschien tips die kunnen helpen bij het lucid dreamen?
(dit is serieus) ik kan gewoon uit een droom stappen niet dat ik echt merk wat ik droom maar als het bijvoorbeeld te eng word kan ik mezelf "wegstralen"en dan lig ik weer wakker in bed..... 8-)

• Termy

Termy

btw, ik vergat het er ff bij te zetten, maar ik heb ook erg vaak dat ik iets wil doen met iets wat ik eigenlijk helemaal niet heb maar waar ik wel over gedroomd/bedacht had. dan zit je echt zo van, hey cool laat ik eens UT spelen (toen het er nog niet was kon ik niet wachten gewoon) en toen ik me comp opgestart had dacht HUH? waar is ie heen? tja dan is het kunnen dromen wat je wil weer niet zo leuk :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• KroontjesPen
  • Laatst online: 18:16

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Zoals ik in een aantal topics heb vermeld werk ik soms ook s'nachts. Nu had ik gisteren overdag een hele vreemde LD.
Om ~ 13:00 ging ik weer terug slapen na even naar de wc geweest te zijn. Dan probeer mijn gedachten zoveel mogenlijk 'leeg' te houden van dagelijkse zaken.
Daarom was ik blij dat ik direct een beeld van mijn werk kreeg waarbij ik verticaal langs het plafond zweefde. Tevens was ik mij er van bewust dat ik in bed lag. (Achteraf was dit gevoel niet juist.)
Dit zweven ging helemaal met gedachte kracht en koste me niet de minste moeite. Op de verdieping waar ik werk kan je geen raam open doen en ging ik, in gedachte, een verdieping hoger waar ik een raam uit zweefde.

Schuin voor ons gebouw staan aan weerszijde van de weg een bezine station. Nu was die aan onze kant helemaal verwoest en ook een gedeelte van ons pand. Er zat een heel groot diep gat in de grond maar het losse puin was al weg. Alleen het verwrongen staal was nog te zien. Het was overdag maar het was heel erg stil op straat.

Na een poosje rond gehangen te hebben was ik plotseling weer binnen. Nu pas besefte ik dat ik droomde en vloog door het glas weer naar buiten.

Kwam terecht wat voor mijn de gevoel de Boompjes of Maasboulevard was. Ook hier was alles kapot en was er alleen verwrongen stalen geraamtes te zien. Het losse puin was hier ook opgeruimt en het was erg stil.
Het licht was heel fel, als of je naar een overbelichte film keek, zelfs met een zonnebril die ik ergens tevoorschijn toverde. Na ook hier nog een tijdje rond gehangen te hebben stopte de droom.

Moest verder de hele dag aan dat gat in de weg denken en aan de stilte.
Erg vreemd allemaal.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

Hmmm, ik zou voorlopig me maar ziek melden... uit veiligheid

• araphor
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kwam terecht wat voor mijn de gevoel de Boompjes of Maasboulevard was. Ook hier was alles kapot en was er alleen verwrongen stalen geraamtes te zien.
Eek! Da's wel erg vlakbij waar ik woon...
Ben ik even blij dat ik deze week ga verhuizen ;)

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Op vrijdag 28 september 2001 20:53 schreef dadm het volgende:
Vaak op zondagavond (als ik zaterdagavond veel gezopen heb :) ) probeer ik te slapen en dan ineens zkrijg ik men ogen niet meer open , dan slaap ik dus al. Maar dan droom ik nix , gewoon total darknes!! soms heb ik het gevoel of er nog iemand anders aanwezig is in die donkere (ruimte). Dit is heel irri! :(
Hebben jullie da wellus gehad?
Yep. Misschien moet je hier eens kijken

[topic=202408]

Verwijderd

Beetje offtopic maar ik had geen zin hier een nieuw topic over te openen of een oude omhoog te schoppen...
Hier zitten meer mensen die in dromen geinteresseerd zijn dus daarom post ik het hier...

Ik had vannacht een droom dat ik verhuist was met mijn ouders, dat betekende dat ik met de bus moest omrijden door een afgelegen weg naar links afwijkend...
Was een erg realistische droom en in hetzelfde genre als mijn andere dromen die ik de laatste weken heb...
Nou wil het toeval dat ik vanochtend in de bus vol verbazing zat toen we ineens linksaf sloegen en een omweg namen omdat de eigenlijke route voor een deel was afgesloten...
We reden over eenzelfde soort weg als in mijn droom...

Hoezo voorspellend :? Hoe moet ik mijn andere dromen dan van de laatste weken interpreteren :? Dat zijn dezelfde soort dromen, ik heb hetzelfde bewustzijn bij die dromen...

Misschien dat ik gewoon niet meer zo vast slaap en alerter en bewuster ben in mijn dromen, maar het is supervaag!
Bij dergelijke dromen lijkt het op lucide maar dan passief, tenminste dat is in mijn geval zo, ik weet niet wie hier nog meer ervaring meer heeft...

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 05:17 schreef KroontjesPen het volgende:
Zoals ik in een aantal topics heb vermeld werk ik soms ook s'nachts. Nu had ik gisteren overdag een hele vreemde LD.
Om ~ 13:00 ging ik weer terug slapen na even naar de wc geweest te zijn. Dan probeer mijn gedachten zoveel mogenlijk 'leeg' te houden van dagelijkse zaken.
Daarom was ik blij dat ik direct een beeld van mijn werk kreeg waarbij ik verticaal langs het plafond zweefde. Tevens was ik mij er van bewust dat ik in bed lag. (Achteraf was dit gevoel niet juist.)
Dit zweven ging helemaal met gedachte kracht en koste me niet de minste moeite. Op de verdieping waar ik werk kan je geen raam open doen en ging ik, in gedachte, een verdieping hoger waar ik een raam uit zweefde.

Schuin voor ons gebouw staan aan weerszijde van de weg een bezine station. Nu was die aan onze kant helemaal verwoest en ook een gedeelte van ons pand. Er zat een heel groot diep gat in de grond maar het losse puin was al weg. Alleen het verwrongen staal was nog te zien. Het was overdag maar het was heel erg stil op straat.

Na een poosje rond gehangen te hebben was ik plotseling weer binnen. Nu pas besefte ik dat ik droomde en vloog door het glas weer naar buiten.

Kwam terecht wat voor mijn de gevoel de Boompjes of Maasboulevard was. Ook hier was alles kapot en was er alleen verwrongen stalen geraamtes te zien. Het losse puin was hier ook opgeruimt en het was erg stil.
Het licht was heel fel, als of je naar een overbelichte film keek, zelfs met een zonnebril die ik ergens tevoorschijn toverde. Na ook hier nog een tijdje rond gehangen te hebben stopte de droom.

Moest verder de hele dag aan dat gat in de weg denken en aan de stilte.
Erg vreemd allemaal.
Kijk dit soort dingen heb ik dus ook, zelfs in dagdromen, als ik gewoon overdag naar dingen kijk zie ik dergelijke dingen als een soort 2e dimensie...
Ik probeer me er nu meer voor af te sluiten, maar ergens ben ik er niet helemaal gerust op, mijn dromen worden weer bizarder... ik had dergelijke dromen vroeger ook, vanaf mijn 4e ofzow, en die dromen heb ik nooit kunnen vergeten, het zijn een ander soort dromen, wat ik al zei, tegen lucide aan maar dan op een passieve manier...

Naja, dromen is en blijft een mooi phenomeen... Veel mensen kunnen zich hun dromen niet meer herinneren maar ik herinner me vrijwel alles (een keer iets van 10 dromen van een nacht weten te herinneren) en ze hebben een mooie symbolische waarde van verwerking of zelfs vooruitzicht...
En dromen blijft vreemd jah :D Ik heb mijn hele leve al bizarre dromen (die vrijwel over dezelfde soort dingen gaan) maar ik zou ze niet kunnen missen, ik blijf me erover verwonderen...

Verwijderd

/me heeft ook een tijdje geëxpirimenteerd met LD (waarmee eigenlijk niet?) en een ideale methode is gewoon tellen

Als je blijft tellen val je uiteindelijk toch in slaap en als je dat dus iedere nacht doet, merk je op een gegeven moment dat je gestopt bent, en dus droomt.

Wat ook lekker werkt is zelf rondjes draaien, als je droomt blijf je dan namelijk draaien.

En natuurlijk wat al veel mensen gezegd hebben: droomdagboek bijhouden en jezelf de hele tijd afvragen of je wel of niet droomt.

• araphor
  • Niet online
Hoezo voorspellend Hoe moet ik mijn andere dromen dan van de laatste weken interpreteren Dat zijn dezelfde soort dromen, ik heb hetzelfde bewustzijn bij die dromen...
Ik denk niet dat alle elementen in dromen voorspellend zijn, maar bepaalde elementen. In jouw geval is het vrij moeilijk om te zeggen dat de andere dromen niet voorspellend zouden zijn, omdat je bewustzijn hetzelfde is. Ik denk dat het *erg* moeilijk is dit soort voorspellingen van te voren te interpreteren. Dit lukt meestal pas achteraf. Maar misschien dat het met de tijd duidelijker wordt.
Als je blijft tellen val je uiteindelijk toch in slaap en als je dat dus iedere nacht doet, merk je op een gegeven moment dat je gestopt bent, en dus droomt.
Dat ga ik eens proberen :)

Over vage dromen gesproken:
Vannacht had ik een droom, ik weet niet meer precies waarover deze ging, maar die speelde zich versneld af. Ik geloof dat de snelheid waarin alles gebeurde de dubbele snelheid was van de 'normale' snelheid. Erg vaag ;)

Verwijderd

Ghehe, ik probeer dat nu al een tijdje, (ongeveer vanaf het begin van de post...) maar het wil nog niet echt lukken.
(ik blijf proberen :D )

Wat ik wel stom vind zijn de zogenaamde droomwoordeboeken.
natuurlijk is het logisch dat sommige dingen iets symboliseren... als je over autorijden droomt, dan lijkt het me nogal wiedes dat je dat graag doet, of juist eng vind of een andere ervaring hebt met autorijden die veel indruk maakt. Maar waar het me dus om gaat is dat het per persoon verschillend is wat autorijden in zijn/haar droom betekend, het heeft gewoon te maken met jouw eigen relatie's met autorijden.... (beetje raar voorbeeld btw, maar dat geeft ff niet)

En verder vind ik het knap dat er zoveel mensen zijn die wel lucide kunnen dromen :)

• araphor
  • Niet online
Dat ga ik eens proberen
Ik ben gekomen tot ergens tussen de 280 en 290. Toen viel ik in slaap. :z

Maar geen lucid dream vannacht.

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 00:58 schreef Mel0en het volgende:
Ghehe, ik probeer dat nu al een tijdje, (ongeveer vanaf het begin van de post...) maar het wil nog niet echt lukken.
(ik blijf proberen :D )

Wat ik wel stom vind zijn de zogenaamde droomwoordeboeken.
natuurlijk is het logisch dat sommige dingen iets symboliseren... als je over autorijden droomt, dan lijkt het me nogal wiedes dat je dat graag doet, of juist eng vind of een andere ervaring hebt met autorijden die veel indruk maakt. Maar waar het me dus om gaat is dat het per persoon verschillend is wat autorijden in zijn/haar droom betekend, het heeft gewoon te maken met jouw eigen relatie's met autorijden.... (beetje raar voorbeeld btw, maar dat geeft ff niet)

En verder vind ik het knap dat er zoveel mensen zijn die wel lucide kunnen dromen :)
Die droom woorden boeken werken bij mij ook niet echt...
Dromen zijn heel symbolisch en telkens weer anders te interpreteren...
Ik heb een aantal soorten dromen die veelvuldig terug keren... Ik droom heel veel over wat de toekomst zou moeten voorstellen, veel over gevaarlijke honden/wolven en over vorige huizen waar ik heb gewoond...
De eerste 2 dingen heb ik toch wel het meest over gedroomd sinds ik me kan herinneren, of iig wat me het meest is bijgebleven, een aantal toekomst dromen heb ik zelfs terug kunnen lezen in boeken pas veel later, wat best wel weird is...
Over wolven enzow kan ik niet duidelijk iets terug vinden...
Terwijl het toch schijnbaar iets belangerijks is... Een moeder van een vriend die zich sterk in paranormale zaken enzow verdiept zei dat het mogenlijk van een vorig leven is, dat ik misschien van een plantage wegvluchtte en door honden werd verscheurt ofzow iets... Ik kan er zelf iig weinig mee...

Die wolven/honden dromen wil ik nog weleens veranderen, dan probeer ik over iets anders te dromen, maar verval uiteindelijk weer in dezelfde droom...
(Ik vind honden trouwens hartstikke lief, ben vroeger nooit gebeten ofzow, dus daar komt het niet vandaan volgens mij)

• KroontjesPen

KroontjesPen

Het is het beste als je eerst bij jezelf na gaat wat een symbool kan betekenen voordat je een (droom)boek pakt voor uitleg.
Voor de een kan een hond/wolf angst oproepen en voor een ander trouw, bv aan jezelf, betekenen.

Zo kan vliegen (nee niet die beestjes) ook meerdere betekenissen krijgen.
Zelf zie ik het als vrij zijn of me los maken van iets.
Heb je echter vliegangst zou het kunnen betekenen dat je die of een andere angst moet overwinnen.

Stem blanco!

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 10:32 schreef KroontjesPen het volgende:
Het is het beste als je eerst bij jezelf na gaat wat een symbool kan betekenen voordat je een (droom)boek pakt voor uitleg.
Voor de een kan een hond/wolf angst oproepen en voor een ander trouw, bv aan jezelf, betekenen.

Zo kan vliegen (nee niet die beestjes) ook meerdere betekenissen krijgen.
Zelf zie ik het als vrij zijn of me los maken van iets.
Heb je echter vliegangst zou het kunnen betekenen dat je die of een andere angst moet overwinnen.
Bij mij roept de hond/wolf heel veel angst op in mijn dromen...
Paar dromen:

Ik loop in het donker over straat naar een oude klasgenoot van me, de straat is verlicht door lantaarnpalen... ik ben 10 meter bij zijn huis verwijderd en dan komt er een grote woeste wolf op me afgerend en springt naar me toe, als ie boven me hoofd is verdwijnt ie... zodra die evrdwenen is raakt mijn droom in herhaling en opnieuw komt de wolf op me afgerent en springt en verdwijnt, dit gaat nog vele malen door...

Ik ben met de bus met mijn broertje en we moeten te voet verder door het bos langs wat de spoorlijn had moeten zijn (Heilooer bos)... Opgegeven moment zie ik bull terriers langs de bomen schieten, ze hebben een woeste blik en lijken hondsdol, als ik thuis ben proberen ze door de deuren heen te breken en ik sluit me steeds in een andere kamertje op om mezelf te beschermen tegen ze...

En zo heb ik er nog vele...
Ik wordt echter nooit gegrepen in mijn dromen, heb alleen een keer mijn moeder gegrepen zien worden in mijn dromen en meegesleurd zien worden in een afgrond...

• araphor
  • Niet online
Ik heb vanmorgen de langste lucid dream gehad van mijn leven! :)
Deze duurde zeker zo'n 6 tot 10 minuten (tijd schatten blijft moeilijk in dromen).

Ik werd achtervolgt (ik wordt vrijwel altijd achtervolgt in m'n dromen door het een of ander, dus misschien herkende ik hierdoor dat ik droomde) en rende weg over het strand richting de duinen. Het was nacht en begon al tegen de ochtend te lopen. Ik had zojuist ernstig ruzie gehad met mijn zus en haar huisgenoten (in de droom woonde ze (in Scheveningen?) aan het strand) en ik vlugte weg voor ze.
Ik zag aan mijn linkerkant opeens een kerk staan. Toen werd ik lucid. De overgang naar lucid was heel mooi. Voordat ik lucid werd rende ik het strand af langs de kerk, in menselijke vorm. Zodra ik lucid werd, verdween de menselijke vorm (grotendeels). Ik had niet meer het gevoel dat ik in mijn doen beperkt werd door mijn lichaam. Het was meer alsof ik in een soort energievorm rondzweefde. Ik zweefde ook en stond niet meer op de grond. Ik wist dat ik droomde, maar vlugte nog wel voor hetgeen, het 'evil' dat achter me aanzat. Opeens dacht ik: 'in de kerk ben ik veilig voor het kwade'. Ik twijfelde nog of ik rechtdoor zou vluchten of de kerk in zou gaan. Ik besloot de kerk binnen te gaan en zweefde om de kerk heen op zoek naar een gat in een muur waardoor ik naar binnen zou kunnen gaan. Alles zag er heel helder uit, niets was vaag ofzo. Ik kon geen gaten in de kerk vinden, en toen ik aan de voorkant was, bedacht ik me opeens dat ik dwars door een raam kon zweven. Dit deed ik en zweefde door een ruit naar binnen. Ik vloog helemaal naar de nok van de kerk, waar een soort plateau was gebouwd met een grote stoel erop. Dit plateau was niet meer te bereiken voor anderen (euh.. voor mensen..) aangezien het *erg* hoog was en er geen trap o.i.d. naar toe liep. Ik ging even zitten in de stoel om uit te rusten van al hetgeen ik achter de rug had. Na enkele tientallen seconden besloot ik dat ik beter van mijn lucid moment zou kunnen genieten als ik naar buiten zou zweven. (Ik dacht nu niet zo zeer meer aan mijn achtervolgers, hier was ik mijn angst voor verloren). Ik zweefde naar het raam op gelijke hoogte met het plateau waar ik mijzelf bevond en keek naar beneden. Ik keek uit over de duinen. Voor de kerk was een grasveld met daarop een schaap. Een stuk verder begon een rijtje met bomen.
Het was *erg* hoog, dus ik twijfelde even over hoe ik naar beneden zou komen. Ik bedacht mij dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken en ging door het raam naar buiten.
Ik daalde zo'n 10 meter, omdat ik toch de grote hoogte niet kon vasthouden en zweefde over het veld, over het rijtje bomen naar een ander stuk gras. Ik zag twee lichtbruine grote hazen zitten en in de verte een ruine. De omgeving zag er ontzettend echt uit.
Ik wilde naar de ruine gaan, maar opeens kreeg ik een vreemd gevoel. Alsof ik in elkaar werd gezogen ofzo.

Ik werd wakker in m'n bed...

Ik heb nog nooit eerder zo een lange en heldere lucid dream gehad. *D

• KroontjesPen

KroontjesPen

Op dinsdag 02 oktober 2001 10:41 schreef Llewella het volgende:

[..]

Bij mij roept de hond/wolf heel veel angst op in mijn dromen...
........
Ik wordt echter nooit gegrepen in mijn dromen, heb alleen een keer mijn moeder gegrepen zien worden in mijn dromen en meegesleurd zien worden in een afgrond...
Mijn idee is dat je ergens bang voor bent wat eigenlijk niet nodig is.
Door de herhaling wordt het voorval minder belangrijk, je weet wat er komt.
Je kan je als het ware op voorbereiden. Bij een goede voorbereiding kunnen angsten minder worden.
Je kan zelfs in staat zijn andere, in de droom je moeder, te helpen angsten te overwinnen.
Op zaterdag 06 oktober 2001 09:32 schreef araphor het volgende:
......
Ik ging even zitten in de stoel om uit te rusten van al hetgeen ik achter de rug had. Na enkele tientallen seconden besloot ik dat ik beter van mijn lucid moment zou kunnen genieten als ik naar buiten zou zweven.
...........
Dit deel vind ik heel goed. De LD momenten zijn idd vaak heel kort.
Een schitterend LD araphor.

Stem blanco!

Verwijderd

Klinkt inderdaad VET !
Maar hoe roep je zo'n LD nou precies op ?
...En toen werd ik Lucid...
Maar hoe wordt je nu precies lucid?
Door erachter te komen dat je droomd heb ik gehoord, maarja hoe doe je dat? Tips anyone?

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:39 schreef WytzeNL het volgende:
Klinkt inderdaad VET !
Maar hoe roep je zo'n LD nou precies op ?
[..]

Maar hoe wordt je nu precies lucid?
Door erachter te komen dat je droomd heb ik gehoord, maarja hoe doe je dat? Tips anyone?
Bij sommige mensen gebeurt het door er heel erg veel mee bezig te zijn, bij anderen gebeurt het zo nu en dan door puur toeval.

Ik heb zelf twee toevallige LD's gehad:

#1: Ik liep over een groot industrieterrein en ik ging vliegen (zelf dus, zonder vliegtuig), vervolgens realiseerde ik me dat ik niet zou kunnen vliegen en toen kwam ik ineens tot de ontdekking dat ik droomde, vervolgens kon ik het vliegen zelf sturen en dat was best wel heel erg gaaf :). Helaas was de pret snel voorbij, want ik wilde een grote berg houtsnippers die op dat terrein lag, met mijn gedachten, vlam laten vatten. Toen maakte ik dus de fatale fout: te lang naar één punt kijken (dan ontwaak je namelijk uit je droom. Werkt altijd).

#2: Ik liep over straat en vervolgens viel ik ineens van een flatgebouw af (de straat ging min of meer over in het dak van een flatgebouw). Toen ik viel schrok ik, en ineens realiseerde ik me dat ik aan het dromen was. Vervolgens bleef ik in de lucht hangen en heb ik een beetje rondgezweefd :).

Verwijderd

Hoe krijg je een ld? Daar zijn verschillende technieken voor. Een hele goede is de mildtechniek, bedacht door Stephen Laberge, de man die het bestaan van lucide dromen wetenschappelijke heeft weten aan te tonen. De mild techniek werkt als volgt:

1. Zet je wekker zo dat je ongeveer 6 uur kan slapen.
2. Neem je voor je gaat slapen voor om je dromen te onthouden als je wakker wordt.
3. Als je wakker wordt is het eerste wat je doet de droom nagaan waar je net uit wakker geworden bent. Neem een andere droom als je die niet kan herinneren.
4. Geef jezelf de instructie/suggestie dat als je de volgende keert droomt je je bewust wordt van het feit dat je droomt. Zeg bijvoorbeeld: de volgende keer dat ik droom vraag ik mijzelf af: 'is dit een droom?' Of: 'als ik straks een droom heb wordt ik mij hier bewust van.' Overtuig jezelf.
5. Ga weer diezelfde droom af maar doe nu net of je hem echt weer droomt. Speel hem dus na. Als je bezig ben met dit overspelen speel je dat je er halverwege achter komt dat het een droom is en vervolgens fantaseer je nog even wat je dan zou doen.
6. Blijf stap 4 en 5 herhalen tot je in slaap valt en de kans is groot dat je in je volgende droom lucide wordt.

Succes!!!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat deze techniek me wel een beetje bekend voor komt...

Ik heb het s'morgens vroeg ook eens gehad. Die @^*#@ wekker ging...en ik had net zo'n mooie droom (wat voor mij op dat moment pure werkelijkheid was). Wat ik droomde weet ik niet meer. Maar ik heb gewoon weer lekker de dekens goed over me heen getrokken, en de droom weer verder af laten spelen...

Alleen of ik hem zelf gestuurd heb weet ik niet. Ik wilde meer weten hoe het verhaal afliep.

• Termy

Termy

een paar dagen geleden had ik een ld droom die erug vaag en cool was.

ik sliep, zover ik weet niet dromend. opeens word ik wakker door ma die me roept om op te staan. ik schrik wakker maar blijf liggen. onbewust val ik weer in slaap. na (zover ik weet) een paar seconden doemt er iets op van het zwart (lees: het niks zien). opeens zit ik in een werkelijk PRACHTIGE mooi gekleurde omgeving en vlieg ik rond. echt zo met het idee, Unreal 2 is mooi, maar dit was 5 generaties verder. ik vlieg wat rond en opeens zie ik zo'n groepje dingen in een rijtje vliegen. ze beginnen met van de oranje balletjes op me te schieten dus ik schiet terug met mijn eigen verschrikkelijk sterk ultra cannon (ja ik ben geweldadig) en vlieg weer verder. na verschillende omgevingen hebben gehad met allerlei vijanden (ik fantaseerde er ondertussen nog wat andere wapentjes e.d. bij) kwam ik in een versnelling terecht. alsof ik in het moeilijkere gedeelte kwam.

even voor de goede orde, ik zat dus in m'n eigen (3d) shoot em up zoals darius en zo.

na even zo snel te gaan en weer veel vijanden in prachtige explosies te hebben ontdoen kom ik in een jungle achtige omgeving terecht waar een HOOP vogels o.i.d. vliegen. aangezien er even geen vijanden waren ( ik wou kijken nu ipv schieten :)) let ik niet op en bots tegen een overhangend dikke stronk aan, echt dik. dus ik van o shit, ff weer goed vliegen maar ik blijf hangen (kracht op of zo? :?) en opeens zie ik de wereld weg trekken, ik blijf hangen en de wereld verdwijnend net zo als ie te voorschijn kwam... ma roepte nog een keer, 5 mins later.

echt, zo iets moois en cools heb ik nog nooit gezien.
het vage was ook nog dat ik die dag nog, niet denkend aan m'n droom, zo'n soort spel download (Hornado) die er op zich ook wel mooi uit ziet in vergelijk met dat soort spellen.

wtf moet ik hier uit opmaken? of is het gewoon iets wat ik graag wilde en dus "kreeg"? iig, het was erug mooi en leuk.

Termy

Verwijderd

Ik moet zeggen dat deze techniek me wel een beetje bekend voor komt...
Ik heb het s'morgens vroeg ook eens gehad. Die @^*#@ wekker ging...en ik had net zo'n mooie droom (wat voor mij op dat moment pure werkelijkheid was). Wat ik droomde weet ik niet meer. Maar ik heb gewoon weer lekker de dekens goed over me heen getrokken, en de droom weer verder af laten spelen...
Alleen de mildtechniek die ik beschreef bestaat toch uit iets meer stappen.

Verwijderd

ik weet nog 1 droom te herinneren dat ik heel klein was uhm 4 of zo(dit is nog niet de droom), ik ging naar de WC(in de droom) en daar ging ik pissen toen ik wakker werd had ik in mn bed gepist :)

Verwijderd

Ook leuk misschien (ik heb net een soortgelijk iets gepost in de OOBE topic):

Je kan in ieder geval bepalen waar je in je dromen terecht gaat komen, want: de laatste gedachte bepaald waar je naartoe gaat (dit geld voor OOBE's, dromen en fysieke dood).

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 21:52 schreef bartuzz het volgende:
ik weet nog 1 droom te herinneren dat ik heel klein was uhm 4 of zo(dit is nog niet de droom), ik ging naar de WC(in de droom) en daar ging ik pissen toen ik wakker werd had ik in mn bed gepist :)
LOL dat heb ik vroeger ook een keer gehad, echt heel vaag. Het leek gewoon echt 100% reality dat ik naar de WC ging. Je staat daar lekker te pissen. En ineens wordt je wakker, want je bedje is toch wel erg nat ! Hele bed onder gepist !Echt heeel vaag is dat gelukkig was dat 14 jaar geleden ofzo...ook toen ik 4 was.

Verwijderd

cool, je kan dat bewust doen ofwa?
Zelf heb ik het al een paar keren gehad en dat is idd wel kickass, geeft overigens zo een leuk euforisch gevoel...

Verwijderd

ja het geeft idd wel een warm gevoel :)

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 12:37

AIKANE

Grrrrr

Toen ik jong was had ik die dromen regelmatig, het meeste wat ik toen deed was vliegen, en eeeeh, laten we zeggen expirimenteren met meiden... >:) Heeej, ik was nog jong... :)
Dat vliegen gaf mij een tof gevoel!! Alleen echt hoog kwam ik niet, vreemd genoeg...
Narmate ik ouder werd kreeg ik ze stuk minder vaak, en als ik ze had duurde ze een stuk minder lang, meestal werd ik dan wakker.
Wat ik mij nog kan herineren was dat ik ze kreeg na ik in de ochtend wakker werd om daarna weer in slaap te vallen, ik sliep dan dus erg licht.

What the heart requires may never be understood by the mind!

Verwijderd

Erotiek & LD's roeleren!!! :9

• KroontjesPen

KroontjesPen

* KroontjesPen haalt even dit topic omhoog

Om twee gelijke topics te volgen is voor de mod en de user niet prettig.
Juist omdat het imho een open topic is mag hij, ook weer imho, omhoog gehaald worden met een droom ervaring of een vraag daarover.
Ja toch?????

Stem blanco!

Verwijderd

/me bedankt KroontjesPen voor het weer omhooghalen van dit topic :)

Ik had een droom, niet lucide. Om eerlijk te zijn: het leek in geen enkel opzicht een droom, eerder erg reëel. Beangstigend reëel.
Ik was dus in een hele grote ruimte, een operatiekamer; het soort welke in horrorfilms weleens voorkomen: erg groot en erg donker.

Ik ontwaakte uit een soort narcose. De bovenkant van mijn schedel was eraf gesneden en ik had deze dus vast, in mijn handen, als een kommetje. Mijn hersens lagen erin, en ik had een heel erg vreemd en licht gevoel in mijn hoofd.

Er was daar iemand, die ik niet kon zien, maar deze persoon vertelde me dat in mijn hersens op moest eten, zodat mijn lichaam weer nieuwe hersens aan zou maken. Met tegenzin begon ik te eten.

Toen ik ongeveer drie kwart opgegeten had, voelde ik een lichte tinteling in mijn lichaam en ik was weer verdoofd. Vervolgens werd mijn schedel weer aan elkaar gehecht. Toen het klaar was, voelde in nog de snede die gemaakt was.

Ineens werd alles zwart en ik werd wakker, met een heel, heel, heel erg vreemd gevoel.
Hoewel de droom enorm bizar was, moet ik er wel bij vermelden, dat ik me beter voel dan ooit, ik heb ineens meer controle over mijn gedachten (ik probeer meester te worden in het 'niet-denken' (dan is het dus letterlijk 'stil in je hoofd') en ik ben nu dus met sprongen vooruit gegaan). Ook gaat het hele denkproces, bij allerlei zaken, vele malen beter; ik kan helderder denken.

Het was vreemd, eng, maar toch ook weer erg plezierig.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Hoewel ik waarschijnlijk ook zal griezelen als ik zo'n droom had teken ik voor het resultaat.
Maak er goed gebruik van Kyori.

Verder bedankt ik de topic starter araphor.
Door dit draadje ben ik weer gaan LD.
Als ik ga slapen wil ik nog wel eens gaan 'dag dromen'.
Bij de eerste de beste beelden die ik dan krijg weet ik dat een droom begint en probeer dan gelijk te gaan vliegen. Dit lukt wonderwel 8 van de 10 keer.
Het zijn nog wel korte dromen maar ze zijn er weer.

Nogmaals tnx

Stem blanco!

Verwijderd

Ik had vroeger lucide dromen maar nu nooit meer :(
Hoe kan dat :?

• araphor
  • Niet online
even voor de goede orde, ik zat dus in m'n eigen (3d) shoot em up zoals darius en zo.
Spellen dromen kan best leuk zijn. Ik droomde een poos geleden een strategie spel die er ook belachelijk mooi en gedetaileerd uit zag. Over de 2e wereldoorlog enzo. Een paar dagen later kwam ik screenshots tegen van Commando's 2. Ik moet zeggen: Het lijkt er verdacht veel op. Ik wil dat spel wel eens gaan spelen voor een vergelijkend onderzoek ;)
Verder bedankt ik de topic starter araphor.
Graag gedaan. Dromen is een grote hobbie van me *D
Nogmaals tnx
Graag gedaan :9
Ik had vroeger lucide dromen maar nu nooit meer
Hoe kan dat?
Misschien ben je (onbewust) te druk bezig met andere dingen (gedachtes e.d.)?

• MTops
  • Laatst online: 21-09-2020

MTops

Just being me...

Zwaar gave topic...

Bij mij is het meestal het geval dat als ik in een droom zit, alles compleet normaal is, maar als ik wakker wordt is het allemaal volstrekt idioot...
Voorbeeldje: (niet lachen aub :) ) Ik zat op de bridge van de USS Voyager. Zwaar vet alleen 1 dingetje was er anders... Het leek daar wel een dierentuin!! Overal liepen beestjes rond... :)

Een ander geval was dit.
Ik vind de animorphs nogal gaaf (boekenserie die gaat over een stel kinderen die buitenaardse wezens moeten verslaan door zichzelf in dieren te veranderen) en het lijkt mij zwaar vet om dat ook te kunnen. Nu had ik een keer een droom waarin ik een Animorph WAS! Dat wist ik gewoon. Nadeeltje, ik zat op school (in m'n droom dan) en ik werd wakker voordat ik had kunnen morphen... :'( Ik wil zo'n droom graag nog een keer hebbuh...

Iets anders dat ik nog weet over toen ik nog (heel) jong was. Ik zal geen details geven, maar dit heb ik ervan geleerd: ga NOOIT pissen als je droomt!!! :)

Tot zover mijn droomgeschiedenis. Ik kan me geen dromen van de laatste tijd meer herinneren maar ik kan wel zeggen dat ik vanavond heel anders in m'n bed stap dan gisteren (en niet omdat het nu weekend is... ;) )

edit:

tiepvoudje

Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

<quote>ik weet nog 1 droom te herinneren dat ik heel klein was uhm 4 of zo(dit is nog niet de droom), ik ging naar de WC(in de droom) en daar ging ik pissen toen ik wakker werd had ik in mn bed gepist</quote> (geen id of da quote gaat lukken, maar jullie snappen ut wel :))

Toen ik dit las moest ik ook weer denken aan wat mij ooit is over komen... Ik was nog jonger dan nu, toen ik droomde dat ik kapitein was van een schip en ik zei ''vuur''... en toen werd ik wakker met een nat bed :'(....

Echt raar, ik herriner me ook nog dat mn ma beetje out freakte, ik schone kleertjes aan had, en ff ging zitten.. en das al ± 10 jaar geleden.

Nog een droom (was al wat ouder denk 7 of zo)
Dat ik gevangen werd genomen door een piraat en in een tent (zo'n indanen tent) werd gezet vol met papier.. en die piraat ging de tent in de fik zetten :'(.... Toen schrok ik in eens wakker, schoot op en riep 'mamma'...... (was al ochtend, en was al licht).....

Echt wird.

Verwijderd

Op zaterdag 27 oktober 2001 00:58 schreef Webmasterok het volgende:
<quote>ik weet nog 1 droom te herinneren dat ik heel klein was uhm 4 of zo(dit is nog niet de droom), ik ging naar de WC(in de droom) en daar ging ik pissen toen ik wakker werd had ik in mn bed gepist</quote>

Toen ik dit las moest ik ook weer denken aan wat mij ooit is over komen... Ik was nog jonger dan nu, toen ik droomde dat ik kapitein was van een schip en ik zei ''vuur''... en toen werd ik wakker met een nat bed :'(....

Echt raar, ik herriner me ook nog dat mn ma beetje out freakte, ik schone kleertjes aan had, en ff ging zitten.. en das al ± 10 jaar geleden.

Nog een droom (was al wat ouder denk 7 of zo)
Dat ik gevangen werd genomen door een piraat en in een tent (zo'n indanen tent) werd gezet vol met papier.. en die piraat ging de tent in de fik zetten :'(.... Toen schrok ik in eens wakker, schoot op en riep 'mamma'...... (was al ochtend, en was al licht).....

Echt wird.

• araphor
  • Niet online
Ik heb vannacht ook weer een lucid dream gehad. Deze duurde weer vrij lang (zo'n 5 minuten). Ik kreeg hem nadat ik 's morgens om 06:45 wakker was geworden en besloten had weer even te gaan slapen:

Ik ben op de fiets post aan het bezorgen, over het algemeen
folders, die voor een deel zijn ingestoken, voor een ander deel
niet. Het is in de namiddag en regenachtig weer. Ik bezorg bij
een aantal voordeuren de folders en kom er opeens achter dat
alles door elkaar zit. Ik fiets een stukje terug om het even uit
te zoeken en kom bij een bushalte waar ik een aantal oude
bekenden zie staan. Na even gepraat te hebben fiets ik weer
weg, terwijl er een besef door me heengaat dat *alles* in de
wereld op een soort onbegrijpelijke manier met elkaar in
verbinding staat.
Opeens wordt ik lucid. Ik zet mijn fiets neer en loop over
straat, om me heen kijkend. Voor me zie ik een winkeletalage,
waar ik in de reflectie van het raam mezelf kan zien. Ik loop er
naartoe en bekijk mezelf. Ik doe een poging grote witte
gevederde vleugels op mijn rug te laten groeien (als een engel,
dit is mijn manier om mezelf bij 'het goede' te laten horen),
maar in plaats van dat er vleugels verschijnen doet mijn
spiegelbeeld opeens een stap dichterbij, terwijl ik zelf blijf
staan. Ik schrik hiervan en wil weglopen. Even denk ik in de
reflectie een glimp van kleine vleugels op mijn rug waar te
nemen, maar als ik beter kijk zie ik het niet meer. Ik loop
verder, nog steeds lucid. Ik raak een lantarenpaal aan om te
kijken hoe 'echt' het aanvoeld. Ik glij met mijn hand over de
koude oppervlakte, en besef dat dit gevoel niets varieert van
het gevoel dat ik in 'de wakkere wereld' heb als ik hetzelfde
doe. Ik kijk om me heen en zie alles glashelder. De straat
waarin ik loop ziet er erg duidelijk uit. Aan beide kanten zijn
winkelpanden, inmiddels gesloten. Het is grauw weer. Ik kijk
naar de vloer en zie de tegels van de stoep. Ik raak de tegels
aan en voel de ruwe structuur. Weer een gevoel dat niets met
de werkelijkheid verschilt.
Opeens wordt ik me bewust van een geluid. Het klinkt als een
radio met slecht ontvangst en ik besef opeens dat dit mijn
wekker is. Ik wordt wakker en probeer met mijn hand de
wekkerradio uit te zetten. Ik voel opeens dat de radio trilt, ik
doe mijn ogen open en zie dat er een soort electronische
agenda op ligt. De agenda was hetgeen dat trilde. Ik pak de
agenda op en kijk op het display. Er scrolt razendsnel een tekst
langs die ik maar met moeite kan lezen: "niet vergeten....
fiets... nog terugbrengen... PTT...."
Ik wordt wakker.

(Het valt me trouwens ook op dat ik de laatste weken vaak in mijn droom 'wakker' wordt. Best irritant, omdat ik nooit door heb dat het een droom is waar ik dan weer in terecht kom) :z

Verwijderd

Ik heb laats eens een aantal keren geprobeert om m'n dromen te onthouden. 's avonds er een paar keer aan denken en dan hopen dat je er als je wakker wordt gelijk weer aan denkt, zo kan ik ze herinneren. Maar als ik ze niet opschrijf vergeet ik ze ook weer.

Verwijderd

Ik heb een korte tijd geleden ook lucid dream gehad. Hij duurde niet langer dan 5 seconde... maar ut was er wel een. Het gebeurde op de manier van... je word snachts wakker, je slaapt, word weer wakker, gaat weer verder, word wakker en poef. Ik was een gebouw aan het beklimmen (waarom weet ik niet maar ok)... en in eens besefte ik me dat ik aan het dromen was, en hups ut was weer afgelopen.

Toen ben ik er min of meer weer mee gestopt, en heb het boek toegang tot het astrale gekocht... Maar ga denk maar weer eens verder met verdiepen op lucid dreaming 8-).

Verwijderd

ff een vraagje: is lucid dreaming nou ook een vorm van occultishe zaken?

• araphor
  • Niet online
ff een vraagje: is lucid dreaming nou ook een vorm van occultishe zaken?
Dat hangt er vanaf, wat je onder 'occult' verstaat. Het is een Grieks woord dat letterlijk 'verborgen' betekend. Veel dingen die voor mensen vreemd of onverklaarbaar zijn worden al snel occult genoemd.

Voor mij is lucid dreaming iig niet occult ;)

Verwijderd

Hoi,

alhoewel ik nog nooit (helaas) lucide gedroomd heb, heb ik wel 2 keer iets raars meegemaakt..

Ik slaap en droom ergens over. Dan word ik "wakker". Ik probeer me te bewegen, maar dat kan niet.. armen.. benen.. nix beweegt. Als ik probeer te praten komt er geen geluid uit me.. Maar nou komt het rare gedeelte.. Ik heb vanaf het moment dat ik "wakker" wordt een raar gevoel in mijn borst.. alsof er een gewicht van 10000 kilo op rust.. en ook een raar soort gevoel dat er iets "kwaads" aan mn voeteinde zit.. daardoor raak ik dus in paniek en probeer met te bewegen, maar dat kan ik dus niet.

Op een gegeven moment "valt" dat "kwade" me aan, en net voordat het me raakt, ik zie niet wat het is, word ik echt wakker.. met een enorm angstig gevoel.

Weet iemand wat dit is/betekent? Ik heb het zover ik weet maar 2 of 3 keer in mijn leven gehad...

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 00:24 schreef John.F het volgende:
Hoi,

alhoewel ik nog nooit (helaas) lucide gedroomd heb, heb ik wel 2 keer iets raars meegemaakt..

Ik slaap en droom ergens over. Dan word ik "wakker". Ik probeer me te bewegen, maar dat kan niet.. armen.. benen.. nix beweegt. Als ik probeer te praten komt er geen geluid uit me.. Maar nou komt het rare gedeelte.. Ik heb vanaf het moment dat ik "wakker" wordt een raar gevoel in mijn borst.. alsof er een gewicht van 10000 kilo op rust.. en ook een raar soort gevoel dat er iets "kwaads" aan mn voeteinde zit.. daardoor raak ik dus in paniek en probeer met te bewegen, maar dat kan ik dus niet.

Op een gegeven moment "valt" dat "kwade" me aan, en net voordat het me raakt, ik zie niet wat het is, word ik echt wakker.. met een enorm angstig gevoel.

Weet iemand wat dit is/betekent? Ik heb het zover ik weet maar 2 of 3 keer in mijn leven gehad...
Yep, ken het.
Dit wordt ook wel OOBE (out of body experience) of uitreding genoemd.
Check de button 'lezersbrieven' op de volgende site maar eens. Heeft bij mij een hoop onnodige angsten weggenomen.

http://www.doorhetraam.nl/

• araphor
  • Niet online
Op dinsdag 18 december 2001 00:24 schreef John.F het volgende:
Dit lijkt heel erg veel op ASP (Awareness during Sleep Paralysis). Ik lijdt hier zelf ook aan sinds ongeveer een jaar. Kenmerkend is dat mensen zich niet kunnen bewegen, een 'evil' aanwezigheid voelen, vaak een suizend geluid waarnemen, een gewicht op zich voelen en een onbeschrijvelijke angst krijgen.

Sinds kort is de Amerikaanse wetenschap zich hiermee bezig gaan houden en zij denken dat het een soort storing is in de hersenen die dit veroorzaakt. Ik zelf denk dat het meer is dan dit.

Dreamster noemde het een OOBE, en ik denk dat een OOBE hier ontzettend dicht bij in de buurt ligt. Ik heb de laatste maanden onderzoek gedaan naar ASP, en het blijkt dat veel personen die hier onder lijden OOBE's hebben gehad, of soortgelijke ervaringen (ze kunnen bijvoorbeeld met gesloten ogen de ruimte waarin ze zich bevinden zien).

Ik raad je aan om hier eens te kijken:
http://home.kabelfoon.nl/~jaaruite/dutch/nlsleepparalysis.htm
Ik heb daar een groot aantal ASP beschrijvingen van verschillende mensen onder elkaar gezet en je zal zien dat er een hoop overeenkomsten zijn.

Ten slotte mijn eigen ervaringen:

Een jaar geleden (ik was toen net 21 en woonde nog bij mijn ouders) werd ik 's nachts wakker doordat ik een aanwezigheid voelde. Ik voelde de aanwezigheid nog vrij ver van me af, bij de voordeur van ons huis. Ik merkte dat ik mezelf niet kon bewegen en een gevoel van angst kwam over me heen. Ik probeerde mezelf te bewegen, zonder resultaat. Geen spiertje in mijn lichaam wilde meewerken. Intussen voelde ik dat de aanwezigheid de trap op kwam, in de richting van mijn kamer. Ik wist dat deze aanwezigheid op mij af kwam. Ik bleef proberen mezelf te bewegen, maar het wilde maar niet lukken. De aanwezigheid kwam door mijn deur heen, mijn kamer in, waar het rond begon te cirkelen. Ik probeerde mijn hoofd op te tillen om deze entiteit te zien, zonder resultaat. Er begon een soort fluisterend geluid/gesuis door mijn hoofd te gaan, harder en harder, terwijl de entiteit door mijn kamer cirkelde en met elke cirkel iets dichterbij kwam. Het leek alsof ik een soort schaduw zag. Een kleine schaduw, van zo'n meter hoog, dat om me heen cirkelde. Een enorme doodsangst overviel me. Ik had me voor zover ik mezelf kon herinneren nog nooit zo angstig gevoeld. De entiteit kwam alsmaar dichterbij, met elke cirkel die hij maakte. Uiteindelijk voelde ik het 'in' me landen, alsof hij in mijn lichaam ging. Precies op het moment dat dit gebeurde kon ik mezelf weer bewegen. Er kwam een lichte hoofdpijn opzetten en ik wist niet wat ik moest doen. Ik wilde zo hard als ik kon mijn kamer uitrennen naar mijn ouders om dit te vertellen. Toch deed ik dit niet, omdat ik weet hoe mijn ouders tegenover dit soort dingen staan. (Ze zijn erg nuchter en geloven absoluut niet in paranormale dingen/geesten en dergelijke). Ik bleef liggen op mijn bed en deed ongelovelijk mijn best om niet 'gek' te worden; wat niet verwonderlijk zou zijn na deze gebeurtenis.

Na deze gebeurtenis is heb ik meerdere keren soortgelijke ervaringen gehad, alleen is deze entiteit nooit meer 'in' me geland. Ik ben deze entiteiten nog vaak tegengekomen, soms vlak voor ik in slaap val, soms als ik *net* wakker ben, soms kom ik ze zelfs tegen in mijn slaap, wat de hele gebeurtenis absoluut niet minder beangstigend maakt. Vrijwel elke keer als ik zo'n entiteit tegenkom gaat dit gepaard met verlamming van mijn hele lichaam, suizende geluiden en onvoorstelbare angst.
Vorige week was toch wel de ergste gebeurtenis van allemaal. Dit keer kwamen ze op me af in mijn slaap. Ik lag/hing naast mijn bed (dit zou een uittreding kunnen zijn geweest) en voelde overal om me heen deze entiteiten. Ik was mijn gevoel voor richting totaal kwijt en wist niet meer wat onder, boven, links of rechts was. Ik probeerde elke keer overeind te komen en elke keer als ik een fractie van een seconde dacht dat het ging lukken begon alles weer ontzettend hard rond te tollen en was ik weer bewegingsloos en gedesorienteerd. Deze gebeurtenis had zo'n rare tijdsduur (om het zo te noemen), dat ik het niet in aardse begrippen kan uitdrukken. Het had enkele minuten kunnen zijn, enkele uren of zelfs jaren. Ik was er op dat moment vrijwel helemaal van overtuigd dat het nooit meer op zou houden en wilde nog liever dood zijn dan het nog langer mee te maken. Op een gegeven moment werd het mij echt te veel en er schoot me iets te binnen. Iemand had me de raad gegeven tegen de entiteiten te zeggen dat ze weg moesten gaan. Ik begon dus te schreeuwen (telepatisch) dat deze entiteiten me met rust moesten laten, dat ze op moesten rotten. Ze gingen weg.

Tijdens de laatste ervaring (op 20 november) keek ik boven me en zag rechtsboven mijn bed een schaduw hangen. Ik kon met moeite boven me kijken, maar het was er duidelijk. Dit keer zag ik ook zijn ogen, als gemene lichtpuntjes keken ze me aan. De schaduw was groter dan degene die ik eerder tegen was gekomen.

p.s.
We zijn niet helemaal off-topic, want ik heb ook gemerkt dat mensen die ASP hebben, ook vaak bezig zijn met lucid dreaming, of vaak lucid dreams hebben. ;)

Verwijderd

Hmm araphor klinkt allemaal best wel eng. Ik heb volgens mij hier al een keer een topic over geopend omdat ik lucide dromen (daar ben ik toen achter gekomen) had waar ik niks van wist.

Sinds ik weet dat het lucide dromen zijn heb ik nooit meer zon droom gehad. Ik ben nooit meer wakker in mijn slaap geweest. Dat komt misschien omdat ik het niet meer wil. Ik weet altijd wel een beetje hoe ik zo een droom moet krijgen omdat ik er vroeger vaak in een keer in kwam. Als ik soms heel moe ben en heel veel ga nadenken, val ik er soms onbewust in. Dan denk ik dat ik gewoon nog aan het denken ben maar dan ineens dan kan ik me niet meer bewegen.

Altijd wil ik er dan meteen uitkomen omdat ik me dan niet fijn voel, als ik gewoon rustig blijf liggen gebeurt er nix maar als ik me arm WIL bewegen dan lijkt het net alsof ik heel weinig lucht krijgt en krijg ik het benauwd. Ik kan wel gewoon uit die dromen komen maar dat duurt wel een tijdje. Als ik bijvoorbeeld mn arm beweeg ofzo dan kom ik eruit, maar dan moet ik in mn droom zooooooveel kracht zetten... Dan schiet ik in een keer wakker en mn arm die vliegt dan ook de kant op waar ik naar beweeg.

Dat gevoel van dat er op je gezeten wordt en dat je je echt niet kan bewegen herken ik wel. Is dit nou lucide ofniet? Er komt niks op mij af ofzo als ik zo een droom heb...

• araphor
  • Niet online
Asmodai schreef:
Dat gevoel van dat er op je gezeten wordt en dat je je echt niet kan bewegen herken ik wel. Is dit nou lucide ofniet? Er komt niks op mij af ofzo als ik zo een droom heb...
Onder lucide dromen wordt ongeveer verstaan: Het tijdens een droom bewust worden van het feit dat je droomt. Als je het gevoel krijg dat er op je gezeten wordt en je niet kan bewegen in een droom, en je tegelijkertijd bewust bent dat je droomt, kun je dat lucide noemen.

Echter, als je het gevoel hebt dat er op je gezeten wordt en je jezelf niet kan bewegen terwijl je wakker bent, valt dit (volgens enkele Amerikaanse medische wetenschappers) onder ASP, Awareness during Sleep Paralysis; je bent wakker, terwijl je lichaam verlamd is. Dit is wat anders dan lucide zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 18:15 schreef Absolyte het volgende:
Hoe krijg je een ld? Daar zijn verschillende technieken voor. Een hele goede is de mildtechniek, bedacht door Stephen Laberge, de man die het bestaan van lucide dromen wetenschappelijke heeft weten aan te tonen. De mild techniek werkt als volgt:

2. Neem je voor je gaat slapen voor om je dromen te onthouden als je wakker wordt.
3. Als je wakker wordt is het eerste wat je doet de droom nagaan waar je net uit wakker geworden bent. Neem een andere droom als je die niet kan herinneren.
4. Geef jezelf de instructie/suggestie dat als je de volgende keert droomt je je bewust wordt van het feit dat je droomt. Zeg bijvoorbeeld: de volgende keer dat ik droom vraag ik mijzelf af: 'is dit een droom?' Of: 'als ik straks een droom heb wordt ik mij hier bewust van.' Overtuig jezelf.
5. Ga weer diezelfde droom af maar doe nu net of je hem echt weer droomt. Speel hem dus na. Als je bezig ben met dit overspelen speel je dat je er halverwege achter komt dat het een droom is en vervolgens fantaseer je nog even wat je dan zou doen.
6. Blijf stap 4 en 5 herhalen tot je in slaap valt en de kans is groot dat je in je volgende droom lucide wordt.

Succes!!!
Zal ik vanavond eens proberen...
Ik vul het resultaat morgen wel in (of later als het niet gelijk wil lukken)

• araphor
  • Niet online
Op zaterdag 22 december 2001 14:36 schreef RBerm het volgende:
Zal ik vanavond eens proberen...
Ik vul het resultaat morgen wel in (of later als het niet gelijk wil lukken)
En is het nog gelukt? :z

Ik zelf heb dit weekend twee nachten achter elkaar lucide gedroomd, dat is nog nooit gebeurd.
Zaterdag:
Ik wordt wakker en ga naar beneden om te ontbijten. M'n moeder komt de trap af naar beneden en verteld me dat ik geen brood klaar hoef te maken; dit had zij al gedaan. Ik bedank haar en kijk op de klok hoe laat het is. Deze klok is dezelfde klok als in m'n eigen kamer hangt, terwijl ik bij m'n ouders op bezoek ben. Het is een analoge klok met kronkelige wekkers. Het lijkt net alsof ik zowel in m'n eigen kamer ben, als bij m'n ouders thuis.
De klok wijst 'half 9' aan, terwijl het half 8 is. Als het al half 9 zou zijn zou ik niet meer op tijd op school kunnen komen. Ik weet dat de klok een uur voor loopt, maar voor de zekerheid kijk ik op mijn wekkerradio die hier ook staat; hierop is het wel half 8. Ik zet de TV aan en kijk op teletekst, en daar is het half 9! Terwijl ik zeker weet dat het half 8 is. Ik denk hierover na, vind het *erg* vreemd dat ik twéé klokken tegenkom die een uur voor lopen.
Even later kijk ik weer naar m'n wekkerradio, die nu opeens ook een uur voor loopt. Verbaasd kijk ik weet naar de analoge klok, en ik zie opeens dat de wijzers van die klok achteruit lopen.
Een vrolijk gevoel komt over me heen terwijl ik denk: "Dit kan maar één ding betekenen: Ik droom!"
Direct wordt ik lucid. Dit gebeurd wel op een erg vreemde manier. Er komt een soort 'zuiging' alsof ik verdubbel en ineens staat er iemand voor me: Ik zelf!
Het is alsof ik in een spiegel kijk, alleen is er geen spiegel. Ik zie alleen mezelf tegenover me, alles om 'ons' heen is zwart/donker.

Opvallend is dat een vorige keer toen ik lucid werd, zo'n twee maanden geleden, ik op een lucid moment ook naar mezelf stond te kijken, in de reflectie van een raam.

Nu merk ik dat ik uit de lucide droom weg begin te glijden en wakker begin te worden, waarop ik heel hard tegen de klok in om mijn as begin te draaien, wat helpt. Ik kom weer heel even in de lucide droom terecht waarna ik wakker schiet.

Wakker in een droom.
Een droom waarin ik mezelf weer in slaap laat vallen om te kijken of ik nog een keer lucid kan worden. Dit lukt en ik wordt weer op dezelfde manier lucid als hiervoor, waarop ik weer naar mezelf kijk. Het duurt weer erg kort en vrijwel meteen wordt ik weer wakker (nog steeds in een droom).
Ik ga weer naar beneden en vertel mijn moeder dat ik gedroomd heb dat ze m'n brood had klaargemaakt, waarop ze begint te lachen.
Ik kijk intussen naar de analoge klok, om te zien of hij er hetzelfde uit ziet als in mijn droom, en dat was het geval.

In het echt heeft deze klok geen kronkelige wijzers, maar rechte, abstracte wijzers in de kleuren rood en blauw.

Het viel me op dat de seconden ongeveer twee keer zo snel gingen als dat ze behoorden te gaan.

Net vóór ik in slaap viel en deze lucide droom kreeg keek ik naar m'n wekkerradio om te kijken hoe laat het was. Het eerste cijfer leek toen een 6. Ik keek weg, maakte er in gedachten een 5 van en keek weer terug. Het eerste cijfer was nu een 5. (Dit was het hiervoor ook wel, alleen keek ik verkeerd).
Zondag:
Ik was bij een groot feest, in een gebouw, dat vroeger een zwembad was en nu werd gebruikt als groothandel voor supermarkten (aan het uiterlijk te zien). Er stonden veel stellingen met etenswaren, zoals dozen eieren, kroppen sla etc. Vroeger was het een zwembad, wat aan de vloer nog wel te zien was. Vooraan liep de vloer iets op. Er waren veel mensen, maar ook veel dieren, waaronder veel witte muizen/ratten en een aantal olifanten. De dieren zagen er cartoon-achtig uit en konden praten. Er zou nog één keer water door het gebouw gestroomd worden, zodat er een soort wildwaterbaan ontstond. Van achteraan stroomde het water binnen en iedereen werd meegesleurd door het snelstromende water. Het was erg leuk. Door de kracht van het water werd ik soms wel vijf a zes meter de lucht ingeworpen, waarna ik weer in het water landde. Even later werd er een oranjekleurige vloeistof door het water gedaan, zodat al het water oranje werd. Dit zag er erg mooi uit. Op een gegeven moment werd ik zo'n acht meter de lucht ingeworpen door de kracht van al het water, waar ik een stoffen lap vastgreep die aan het plafond was gespannen. Ik zag dan een knappe vrouw naast me hetzelfde deed. De lap scheurde en we kwamen zacht op de vloer terecht, waarna we begonnen te lachen om deze grappige situatie.
Later werd er tegen me gezegd (het feest was zo goed als afgelopen) dat één van de witte ratten iets voor me had en buiten in de bus wachtte op me. Ik moest snel zijn, want de bus met de ratten zou bijna vertrekken. Ik liep snel naar buiten naar de bus en pakte een stapel pakjes van een rat, die heel verbaasd keek. De bus reed weg en ik liep met de pakjes weer naar binnen, waar ik hoorde dat deze pakjes niet voor mij bedoeld waren. Vandaar dat de rat zo verbaasd keek. Ik voelde me schuldig dat ik deze pakjes van de rat had afgepakt.
Ik had nu kleine snoepjes, ronde witte balletjes. Ik stopte er 1 in m'n mond en proefde de smaak: zoet. Ik had er een heleboel opeens en overal om me heen waren nu katten. Wit met rode katten renden overal in het rond. Ik liet veel van de ronde snoepjes vallen en was bang dat de katten er misschien in zouden stikken. Ik zag veel katten speels achter de snoepjes aanrennen. Een oude vrouw vertelde me dat ik me geen zorgen hoefde te maken; de katten zouden niet stikken. Ik keek weer naar de katten en zag dat sommige katten voorzichtig aan de snoepjes aan het likken waren. Er was geen gevaar.

Ik zag vandaag (dus ná de droom) opeens een meisje op TV vertellen over deze katten in een programma dat ging over dromen, dit waren volgens haar rood-witte Europese korthaarkatten.

Op een gegeven moment stond ik ergens naar te kijken en ik kreeg een deja-vu. Ik was hier al eens eerder geweesd en had hetgeen ik zag al eerder precies zo gezien vanuit de zelfde hoek. Op dit moment werd ik lucid. Wauw!
Ik zei tegen David en Peetur die er ook waren dat ik lucid was geworden, ze reageerden alsof ze het leuk voor me vonden. Ik kon gewoon met ze praten, alsof ze er echt waren. Ze reageerde net zoals ze in het echt ook zouden reageren. Ik wilde nu een aantal dingen gaan testen, omdat ik lucid was geworden. Ik heb een poos geleden een artikel gelezen van Frederik van Eeden (degene die de term 'lucide dromen' heeft bedacht), waarin hij situaties omschrijft over lucide dromen waarin hij een aantal dingen ging proberen om te kijken of ze net zo realistisch overkwamen als in de 'wakkere' wereld. Dit zelfde ging ik nu doen. Ik liep naar een stelling (ik bevond me nog steeds in hetzelfde gebouw als de droom) en pakte een doos eieren om te kijken of ik de tekst kon lezen die erop stond. Ik las het, maar de tekst had totaal niets te maken met eieren. Ik liep met de doos in mijn handen iets verder, terwijl David tegen me aan het praten was. Nu keek ik weer naar de doos om te zien of de tekst nog hetzelfde was en terwijl ik David hoorde praten, las ik dezelfde tekst op de doos. Hetgeen David zei, stond direct op de doos. Ik vond het erg grappig. Als ik naar de doos bleef kijken veranderde de tekst niet, als ik wegkeek en weer terug keek was de tekst aangepast.
Volgende test. Ik liep naar een gekoelde stelling toe en pakte een in vacuüm plastic verpakt stuk zalm, dit keer om te testen hoe dit aanvoelde. Het voelde koud aan, zoals het in het echt ook aanvoelt. De zalm was ook zalmkleurig en de achterkant van de verpakking zilverkleurig. De voorkant was doorzichtig. Ik legte de zalm weer neer om verder te gaan met de volgende test.
Ik keek naar mijn handen. Ze zagen er uit, zoals ze er echt uit zien. Ik raakte met m'n linkerhand m'n rechterhand aan en voelde m'n huid. Alles was exact hetzelfde als in de wakkere wereld.
Ik merkte opeens dat ik moest plassen, waarop ik een stukje verder liep. Ik besloot niet op zoek te gaan naar een toilet; dit is toch een droom. Dus ging ik in een hoekje staan plassen, tussen de stellingen. Er was niemand die er iets van zei. Op dit moment begon ik zelfs te twijfelen of alles niet écht was, het was allemaal exact hetzelfde qua beleving.

Ik liep naar de voorkant van het gebouw, naar de ingang en wilde een raam kapot slaan met een hamer (ik had opeens een hamer vast) om te kijken of het effect realistisch zou zijn. Toen ik net wilde slaan merkte ik ineens naast de ingang een man op, die in een uniform stond. Het was een NVD-er (Nederlandse Veiligheidsdienst). Ik besloot toch de ruit niet stuk te zijn. De man wees nu naar me met een pen, waarop ik sarcastisch zei: "I'm shaking, I'm shaking."
Ik liep door de deur naar buiten voor de volgende test. De geluidstest. Ik begon te schreeuwen zo hard als ik kon. Ook dit klonk zoals het in werkelijkheid zou klinken, ik hoorde zelfs een echo (dit is in een lucide droom van Frederik ook gebeurd). Ik schreeuwde nog een aantal keren om te testen of het elke keer even realistisch zou klinken, en dat was het geval.
De laatste test: Omgeving aanpassen. Dit is mij in eerdere lucide dromen nooit gelukt. Ik deed net alsof er in de verte een bos zou zijn en begon zo hard mogelijk richting het bos (dat er nog niet was) te rennen. Ik merkte tijdens het rennen dat ook deze bezigheid ongelovelijk echt aanvoelde. Ik rende tot op een gegeven moment de droom begon te vervagen. Er verscheen geen bos. Ik merkte dat ik wakker begon te worden en begon hierop tegen de klok in om mijn as te draaien; dit helpt me vaak weer terug in de droom te belanden.
Ik merkte dat ik echt wakker werd doordat ik me in m'n bed omdraaide.

Het lijkt alsof m'n lucide droom ophoud zodra ik uit de omgeving ga die ín de droom is gegenereerd. Ik heb blijkbaar nog niet de kracht zelf bewust een omgeving aan te maken. Dit is waarschijnlijk de reden waarom ik precies op dit moment wakker werd.
Hele aparte ervaringen dit. Ik ben benieuwd wanneer de volgende lucide droom volgt.. :)

Verwijderd

Ik weet altijd dat ik aan het dromen ben teminste op het einde. Ik kan dan zelf rondlopen enzo ongeveer net als in een computergame maar dan met gelimiteerde bewegingen. En als ik dan wakker wil worden wordt ik gewoon wakker
en dan kan ik met iemand praten ben ik wel vaag maar dan kan ik daarna weer in dezelfde droom verder dormen. Vind ik wel ruig opzich

• scarum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02-2023

scarum

Confusion is sex

uitstekende manual voor lucid dreaming:
De boeken van Carlos Castaneda

(met gratis toegevoegd hersenvoer)
:)

Verwijderd

Voor het wat meer wetenschappelijke verantwoord werk, wat Carlos verhalen alles behalve zijn, kun je beter bij mensen als Stephen Laberge terecht, zijn boek Lucid Dreaming schijnt zeer goed te zijn.
3 goede links:

http://www.lucidity.com/LucidDreamingFAQ2.html
Een mooie faq ter orientatie.

http://LD4all.com
Zeer geschikt om mee te beginnen, ook in het Nederlands.

http://www.consciousdreaming.com/lucid-dreaming/
Veel informatie en links, wel een beetje chaotisch hier en daar.

• scarum

scarum

Confusion is sex

Op maandag 18 maart 2002 15:44 schreef Absolyte het volgende:
Voor het wat meer wetenschappelijke verantwoord werk, wat Carlos verhalen alles behalve zijn, kun je beter bij mensen als Stephen Laberge terecht, zijn boek Lucid Dreaming schijnt zeer goed te zijn.
Je hebt gelijk als je zegt dat op het eerste gezicht Castaneda's boeken niet wetenschappelijk verantwoord zijn. Wat echter erg grappig is, in dit opzicht, is dat wanneer je je verdiept in de persoon achter Castaneda, je erachter komt dat het heel waarschijnlijk is dat deze man zijn hele carrière lang zijn boekenkennis heeft omgeschreven naar een prachtig epos.

Het is dus inderdaad niet in conventionele zin wetenschappelijk, maar het is zeer zeker een goede leidraad om het te leren (LD). Ik zelf heb er enige ervaring mee, alsmede een aantal van mijn vrienden. Ik stelde Castaneda alleen voor omdat het fascinerende boeken zijn, waar een hele hoop (IMHO) wijsheid uit te halen valt, waaronder technieken voor LD.

Verder ben ik erg geinteresseerd in het onderwerp en zal mij zeer zeker eens vervoegen naar een bieb of boekenzaak voor de gesuggereerde werken.
:)

• scarum

scarum

Confusion is sex

Prolonging Lucid Dreams
By Stephen LaBerge
- The idea of focusing on something in the dream in order to prevent awakening has independently occurred to several other lucid dreamers. One of these is G. Scott Sparrow, a clinical psychologist and author of the classic personal account, Lucid Dreaming: Dawning Of The Clear Light. [2] Sparrow discusses Carlos Castaneda's famous technique [3] of looking at his hands while dreaming to induce and stabilize lucid dreams and argues that the dreamer's body provides one of the most unchanging elements in the dream, which can help to stabilize the dreamer's otherwise feeble identity in the face of a rapidly changing dream.
Totale Text

;)
Dit moest ik toch even melden!

Verwijderd

Ja, die handtechniek schijnt wel te werken om de lucide staat vast te houden, alleen als middel om lucide te worden, dus zoals oorspronkelijk de bedoeling was van Carlos(had hij geleerd van een magieer ofzo?) is hij niet erg geschikt voorzover ik weet. Daarvoor kun je beter de Mild techniek van Laberge gebruiken (die ik aantal posts terug beschreven heb).

• scarum

scarum

Confusion is sex

Op maandag 18 maart 2002 21:05 schreef Absolyte het volgende:
Ja, die handtechniek schijnt wel te werken om de lucide staat vast te houden, alleen als middel om lucide te worden, dus zoals oorspronkelijk de bedoeling was van Carlos(had hij geleerd van een magieer ofzo?) is hij niet erg geschikt voorzover ik weet.
Om lucide te worden is het inderdaad niet de beste methode, maar hij beschrijft ergens anders ook technieken om lucide te worden die goed werken. Als ik wat tijd vind, zal ik ze eens opzoeken en posten. Leuk dat er een topic over is, ik ben namelijk sinds kort weer een beetje mezelf aan het trainen om "iets" te doen met mijn dromen.
Nu off to bed! :Z

Verwijderd

Misschien interessant om mijn droom van vannacht te vertellen: ik droom niet lucide, ik heb het wel eens per ongeluk gehad en ik heb ook wel eens per ongeluk gevlogen, en dat was zo gaaf dat ik het nu ga proberen zelf te bereiken :)

Die van vannacht was niet lucide, eerder morbide: ik stond aan de rand van een grote afgrond, beneden in de diepte kolkte lava. Ik wist dat ik moest springen, 18 jaar was al lang genoeg geleefd ( ;) ) Uiteindelijk sprong ik ook, en het moment waarop ik viel was zo intens, het leek net of ik ECHT ging sterven en en flitsten inderdaad allerlei beelden uit mijn leven voorbij. Ook het moment dat ik de lava raakte, mijn gedachte was echt: NU gebeurt het, alles is verder afgelopen. Gek genoeg was ik niet direct dood, ik leefde nog zeker een paar seconden (droom-tijdsbesef) en voelde mijn hersenen kokend naar buiten borrelen, mijn ogen vloeibaar worden van de hitte en mijn lichaam koken en verdampen.... gek genoeg deed het niet echt pijn maar ik VOELDE het wel. Toen schrok ik wakker, en tof genoeg voelde ik nog steeds heel even het gevoel van totaal wegsmelten... in wakkere en bewuste toestand dus. Daarna lag ik wel even te trillen 8-) maar erg eng was het niet, dus het was wel een heel goeie ervaring.

Ik heb al eens eerder zoiets gehad, toen waren er allemaal kleine mannetjes met kleine handjes die mij overal knepen en kriebelden, en toen ik wakker schrok voelde ik nog heel even een 10e seconde dat kriebelende gevoel... bizar. Het was zelfs behoorlijk sterk, net of het echt was.

Verwijderd

maar hij beschrijft ergens anders ook technieken om lucide te worden die goed werken. Als ik wat tijd vind, zal ik ze eens opzoeken en posten.
Graag!

Enne, Beren, die droom van jou, eng zeg! :) Dat idee dat na het wakker worden het gevoel uit je droom nog heel even doorging, komt dat misschien omdat je hersens de dingen uit een droom als levensecht ervaren, en dat het even duurt voor je je realiseert dat je 'eruit' bent gekomen?

Verwijderd

Graag!
De onderstaande methode al geprobeerd? Ik heb hem al eerder gepost, maar het lijkt me geen kwaad kunnen het nog een keer te doen. Hij is ontwikkeld door Stephen Laberge, de man die het bestaan van lucide dromen wetenschapelijk heeft weten aan te tonen.

Succes!!!

Verwijderd

Leuke thread! Ik heb er nog nooit wat over opgezocht maar ik herken er wel veel van.

Ik heb het laatste jaar ongeveer 1 keer per week een lucide droom (die ik me herinner) en ongeveer 1 keer per maand een niet-lucide (ook weer die ik me herinner).

Mijn LD beginnen eigenlijk altijd als gewone dromen maar naar een tijdje (meestal wanneer er iets gaat gebeuren, zoals wanneer een dier me wil aanvallen oid) heb ik plotseling volledige controle over wat er gebeurt. Het enge dier wat me wou bijten verdwijnt in het niets zodra ik wil dat het gebeurt. Ik kan mezelf teleporteren naar andere plaatsen, dingen laten verschijnen of verdwijnen; eigenlijk zo'n beetje alles is mogelijk.

Als kind best vaak nachtmerries gehad, nu helemaal de boel onder controle hebben is een heel apart gevoel, maar wel leuk.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Hou alsjeblieft op over lucide dromen... ik baal er verschrikkelijk van! ;)

Vroeger 'wist' ik vaak dat ik aan het dromen was. Ik kon de droom niet goed bepalen (zie verderop), maar er was altijd 1 regel: Als ik met mijn hoofd schudde werd ik wakker. Aangezien ik vaak terugkerende dromen had, wist ik als er een nachtmerrie aankwam en hoefde ik alleen maar met mijn hoofd te schudden om eruit te komen. Ik weet ook nog heel veel dromen te herinneren.

Mijn controle was altijd slecht. Misschien komt dat omdat ik in het echte leven me ook vaak machteloos voel en dingen graag anders zag. Als ik wilde dat ik kon vliegen lukte het maar half (soms niet, soms wel, maar nooit echt hoog). Als ik wilde dat ik onzichtbaar was, wisten ze me toch vaak te vinden. Dan dacht ik 'shit, straks zien ze mijn voetstapsporen' en voila, ze zagen me meteen.

Tegenstanders kon ik niet echt verslaan (dat lukte heel soms maar). Erotische dromen stopten altijd net als het leuk begon te worden. Maar aan de andere kant: ik kon wel op zo'n erotische droom aansturen.

Leuke quote: Monsters komen altijd op mij af, ongeacht andere personen in de buurt. Ik stopte ooit zo'n monster door te roepen "je kunt nu wel op mij aflopen, maar ik ben de dromer, dus als je me wakker maakt ben jij ook verdwenen!" Dat hielp ;)

Maar helaas, sinds 2 jaar ben ik de controle totaal kwijt. Ik weet niet meer dat ik droom tijdens de droom. Heel sporadisch dringt het besef weer door, maar de controle is ver te zoeken :(

Zijn er anderen met deze ervaring? Wel weten dat je droomt, maar niks gebeurt zoals jij het wil (of half)? Volledige controle zou ik echt geweldig vinden!

De laatste tijd ben ik hard aan het proberen het 'weten-dat-je-droomt' gevoel terug te krijgen. Zonder succes helaas.

Dit dus.

Verwijderd

faawwwwkk. Dit is zo herkenbaar, dat wil je niet weten :D

d8 tot voor kort dat ik de enige was die hier 'last' van had :P

Toen ik jaar of 12 was heb ik dit soort dromen dus ook om de haverklap gehad. telkens was er iets bedreigends, en steeds meer begon ik controle over de situatie te krijgen. Eerst was het gewoon met mijn ogen knipperen, en dan werd ik wakker. Op commando dus. Maar daarna werd het langzamerhand reuzesprongetjes in de droom, en daarna 'vliegen' (voor zover je et zo kon noemen).

Kheb wel et idee dat die dromen enigzins gerelateerd waren aan de situatie waarin in indertijd zat, aangezien ik toen veel gepest werd op de basisschool (those were the days) probeerde ik toen irl ook een beetje alles te ontstijgen.

Het feit dat het pesten verdwenen is sinds ik vernormaliseert ben (:P) heeft er ook voor gezorgd dat deze dromen dus verdwenen, aangezien ik er de afgelopen tijd geen enkele gehad heb.

Misschien toch maar weer es proberen...

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Gepest op school enzo werd ik eigenlijk niet. Het was meer zo dat dingen altijd anders gebeuren dan ik eigenlijk zou willen. Precies als in mijn dromen dus eigenlijk ;)

Dit dus.

• scarum

scarum

Confusion is sex

Op vrijdag 22 maart 2002 11:47 schreef FunkyTrip het volgende:Maar helaas, sinds 2 jaar ben ik de controle totaal kwijt. Ik weet niet meer dat ik droom tijdens de droom. Heel sporadisch dringt het besef weer door, maar de controle is ver te zoeken :(

Zijn er anderen met deze ervaring? Wel weten dat je droomt, maar niks gebeurt zoals jij het wil (of half)? Volledige controle zou ik echt geweldig vinden!
Ik heb heel vaak dat ik inderdaad weet dat ik droom, dan ben ik dus een tijdje lucide, maar het probleem is een beetje dat mijn dromen zo vreemd en interessant zijn, dat ik me bijna automatisch laat meeslepen door de droom. Zo raak ik mijn luciditeit dan ook weer kwijt... Het is bij mij nu een kwestie van tja... saaie dromen zien te krijgen :)
Anders wordt het moeilijk om echt controle te krijgen over deze nachtelijke avonturen.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Na een lange tijd zonder, vannacht weer heel kort LD gehad.

Eerst een gewone droom maar op het einde bent ik op zoek naar mijn auto. Ook een andere persoon is zijn auto kwijt.
Het zoeken gebeurt in een voor mij zeer bekende buurt waar ik ook die andere persoon zie zoeken.
Krijg ook nog ruzie met een vrouwelijke agent, over iets wat ik niet meer weet, maar zeg dat ik mijn auto kwijt ben.

Hoewel alles er zeer echt uit zie begin ik mij te beseffen dat ik eigenlijk niet echt goed aan het zoeken ben.
Met veel moeite kan ik me in een soort meditatie krijgen en wordt even later echt wakker.

Dan pas merk je dat de droombeelden waarvan ik dacht dat ze heel heel echt waren het niet halen bij de werkelijkheid.

O ja, m'n wagen staat echt voor de deur. ;)

Stem blanco!

Verwijderd

Ik word regelmatig lucide, alleen word dan altijd vrijwel direct wakker. Is daar iets aan te doen?

Van de week bijvoorbeeld droomde ik dat ik ruzie had met iemand. Op een bepaald moment gaf diegene me een klap en mijn tand brak af. Het was een voortand, maar hij brak en zag eruit als een kies. Toen realiseerde ik me dat het een droom was, en hup, wakker.

Het was niet van schrik of omdat de droom naar een climax ging (in de vorm van die klap) ofzo.

Wat zou hiertegen helpen? Moet ik op het moment dat ik lucide word, proberen ergens aan te denken of iets te doen, of juist niet?

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-11 16:10
Op zaterdag 30 maart 2002 12:00 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Ik word regelmatig lucide, alleen word dan altijd vrijwel direct wakker. Is daar iets aan te doen?

Van de week bijvoorbeeld droomde ik dat ik ruzie had met iemand. Op een bepaald moment gaf diegene me een klap en mijn tand brak af. Het was een voortand, maar hij brak en zag eruit als een kies. Toen realiseerde ik me dat het een droom was, en hup, wakker.

Het was niet van schrik of omdat de droom naar een climax ging (in de vorm van die klap) ofzo.

Wat zou hiertegen helpen? Moet ik op het moment dat ik lucide word, proberen ergens aan te denken of iets te doen, of juist niet?
Ik had altijd hetzelfde. maar is heel wisselend. ene keer meteen wakker, soms in een soort trance. de laatste keren waren echter heel tof.

Klinkt heel dom en suf misschien, maar ik sprong uit een vliegtuig en toen besefte ik dat ik droomde. Jezus wat was dat heerlijk zeg. Ik kon alles! werd wel wakker na een minuut ofzo, maar was fantastisch

• younix
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11-2021
Op zaterdag 04 augustus 2001 16:07 schreef araphor het volgende:
Ik ben zelf erg geintereseerd in 'lucid dreaming'. :z

Dit houdt in dat je jezelf in je droom bewust wordt van het feit dat je aan het dromen bent. Bij de meeste mensen gebeurd dit niet, of zelden. Toch zijn er veel mensen die dit regelmatig meemaken.
Ook kun je, zodra je je ervan bewust bent dat je droomt, dingen in de omgeving veranderen. Zoals een muur die gigantisch in de weg staat laten verdwijnen. Eigenlijk kun je alles doen wat je maar wilt.

Zelf ben ik er absoluut niet goed in, maar toch ben ik het laatste half jaar bezig het een beetje door te krijgen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks mijn dromen op. Althans, steekwoorden e.d.
In het begin schreef ik altijd m'n hele dromen op, alleen dit werd een beetje erg papiervullend, want van elke droom kon ik zo een A4tje volschijven, en soms wist ik me zelfs meerdere dromen te herinneren. Dit was een beetje te veel werk, dus nu schrijf ik alleen de voor mij belangrijke details op.

:Z

Een paar dagen geleden werd ik wakker uit een droom, vlak nadat ik doorkreeg dat ik aan het dromen was. (Dit schijnt bij veel mensen voorkomen te kunnen worden door in je droom om je eigen as te gaan draaien; echter, bij mij werkt dit niet). Wat wel lukte, was weer terugkeren in die droom op hetzelfde moment als dat ik was toen ik wakker werd.

Gister was het nog leuker, toen droomde ik dat ik een groot stuk klei van iemand kreeg, die me vertelde dat ik dat stuk klei met mijn gedachten van vorm kon veranderen in wat ik maar wilde. Het maakte niet uit hoe groot of ik zou het moeten kunnen creëren. Toch lukte dit niet helemaal goed.
Zou deze laatste droom een soort 'test' zijn voor lucid dreaming? :)

Hebben meer mensen hier ervaring met lucid dreaming?

Of misschien tips die kunnen helpen bij het lucid dreamen?
Aan de kerkstraat in Amsterdam had je een aantal jaar geleden zo een new age winkel. Daar verkochten ze allerlei bandjes over subliminale programmeren enzo. Ze verkochten ook van die machines die met geluid en licht je in een andere bewustzijnstoestand konden brengen. Ze hadden er ook machines die je konden helpen bij het lucid dreaming als het je zelf niet lukte. Ik weet niet of het nog bestaat maar als je echt geinteresseerd bent kun je natuurlijk wel een trip (ik bedoel wel een fysieke trip en geen mentale ;-) naar Amsterdam wagen.

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 17:59
hmm, ik heb ooit één keer een lucide droom gehad... ik liep rond op een terrein, opeens WIST ik "ik droom" op dat moment werdt ik redelijk enthousiast en werd ik wakker >.<

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 08:43
Dit is grappig zeg... De eerste (!) keer dat ik op GoT kwam las ik deze thread, en heb ik eens geprobeerd om lucide te dromen. Het is me toen niet gelukt, maar ik ga het vanaf nu weer eens proberen...

Nog iemand tips voor beginners in ld?

Verwijderd

FF tussendoor:

Super leuk om al die ervaringen te lezen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ben wel erg geinteresseerd. Ik vraag me alleen het volgende af: Het schijnt dat je in je droom gebeurtenissen van die dag verwerkt. Je hersenen worden als het ware gereset. Als je nu door lucide dromen invloed hebt op dit proces (je kunt je dromen sturen), dan heb je toch ook invloed op je verwerkingsproces ... ? Dit schept natuurlijk talloze mogelijkheden, maar kan het niet ook gevaarlijk zijn?

Verwijderd

Nou ik heb eens dit topic doorgelezen en veel mensen zeiden toen dat ze eraan zouden beginnen. Ik vraag me af of jullie al wat verder zijn gekomen. Houden jullie het nog steeds vol om bijv. je dromen op te schrijven?

Mensen die het een beetje aan het lukken is, vertel eens wat er is gelukt en hoe jij het hebt berijkt.
Pagina: 1 2 Laatste