Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben zelf erg geintereseerd in 'lucid dreaming'. :z

Dit houdt in dat je jezelf in je droom bewust wordt van het feit dat je aan het dromen bent. Bij de meeste mensen gebeurd dit niet, of zelden. Toch zijn er veel mensen die dit regelmatig meemaken.
Ook kun je, zodra je je ervan bewust bent dat je droomt, dingen in de omgeving veranderen. Zoals een muur die gigantisch in de weg staat laten verdwijnen. Eigenlijk kun je alles doen wat je maar wilt.

Zelf ben ik er absoluut niet goed in, maar toch ben ik het laatste half jaar bezig het een beetje door te krijgen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks mijn dromen op. Althans, steekwoorden e.d.
In het begin schreef ik altijd m'n hele dromen op, alleen dit werd een beetje erg papiervullend, want van elke droom kon ik zo een A4tje volschijven, en soms wist ik me zelfs meerdere dromen te herinneren. Dit was een beetje te veel werk, dus nu schrijf ik alleen de voor mij belangrijke details op.

:Z

Een paar dagen geleden werd ik wakker uit een droom, vlak nadat ik doorkreeg dat ik aan het dromen was. (Dit schijnt bij veel mensen voorkomen te kunnen worden door in je droom om je eigen as te gaan draaien; echter, bij mij werkt dit niet). Wat wel lukte, was weer terugkeren in die droom op hetzelfde moment als dat ik was toen ik wakker werd.

Gister was het nog leuker, toen droomde ik dat ik een groot stuk klei van iemand kreeg, die me vertelde dat ik dat stuk klei met mijn gedachten van vorm kon veranderen in wat ik maar wilde. Het maakte niet uit hoe groot of ik zou het moeten kunnen creëren. Toch lukte dit niet helemaal goed.
Zou deze laatste droom een soort 'test' zijn voor lucid dreaming? :)

Hebben meer mensen hier ervaring met lucid dreaming?

Of misschien tips die kunnen helpen bij het lucid dreamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26783

hoe doe je dat?
als ik me voorneem voor het slapengaan om m'n dromen te herinneren word ik in de nacht opeens wakker, ik weet waarover ik gedroomd heb, maar hoe harder ik nadenk hoe vager de droom word.
ik had van de bibliotheek een boek met trefwoorden, dara kon je dan in opzoeken wat de betekenis ervan is, en zo kon je in een paar minuten via trefwoorden die jij had opgeschreven uit je droom bv: boot, vechten,... de betekenis van je droom achterhalen.
bestata er een online versie van zo een boek?

de laatste tijd heb ik enkele keren gedroomd dat ik vocht, (slana op iemands gezicht) kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Pas geleden ging er hier nog een thread over. Een nuttige link die toen werd gegeven was http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/index.html

Een inspirerende website over Lucide dromen. Erg interessant. De nacht nadat ik deze website bekeken had kon ik de volgende ochtend superveel herinneren van de droom.

Neem er eens een kijkje zou ik zeggen.....

Ik heb het Lucide dromen nog niet echt door. Meestal "speel" ik de droom nog mee zeg maar. Wel ervaar ik dat ik in dromen veel meer mentale "kracht" heb dan wanneer ik wakker ben. Met vliegen of zweven bijvoorbeeld. Laatst had ik weer zo'n droom. Ik stond in de aula van mijn oude school voor een tafel en ik concentreerde me heel hard en het lukte om van de grond los te komen en omhoog te zweven om vervolgens op de tafel te gaan staan.

Later vloog ik in de droom nog veel harder in het rond. Ik tolde echt door de lucht (ik had er ook minder controle over).

In een droom ervaar ik het alsof ik dan gewoon de mentale kracht ervoor heb, maar als ik wakker ben kun je er wel aan denken maar ik voel dat ik niet "hard" genoeg kan denken om het te laten gebeuren..

Echt lucide worden lijkt me echt een heel mooi om mee te maken, maar het kost wel veel tijd en je moet zeker niet te hard willen, want dan werkt het juist niet.

Ik zie het dromen en het verkrijgen van een hogere mate van bewustzijn tijdens het dromen als een soort ontdekkingsreis. Het schijnt je zelfs te kunnen voeren tot een uittreding uit je eigen lichaam. Ik hoop dat ik dat ook een keer mee kan maken. Ik denk dat dat soort ervaringen je kijk op het leven en de dood wel kunnen veranderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
ArDvArK "bestaat er een online versie van zo een boek?"
Er bestaan verschillende 'dream dictionaries' op het internet, zoals bijvoorbeeld http://www.sleeps.com/dictionary/dictionary.html

Hier is een lijst met woorden te vinden met daarbij mogelijke betekenissen. Dit betekend niet dat de betekenis ook daadwerkelijk op jou van toepassing is; iedereen heeft weer een eigen onderbewustzijn, en zo ook een eigen manier van het interpreteren van verschillende dingen.

Toch zijn er een aantal dingen, zoals bepaalde dieren/kleuren die universele betekenissen kunnen hebben.
"de laatste tijd heb ik enkele keren gedroomd dat ik vocht, (slana op iemands gezicht) kan iemand dit verklaren?"
Fighting heeft volgens deze lijst deze betekenis:
"Fighting is a no nonsense dream of change, and the dream itself will have to point to the area of your life that will be changed. This signifies a change in job, or a change of enterprise if you own your own business. The degree of change can be determined by how hard you fought, and if you won or lost the fight. If you dream of others fighting it is telling you to be more careful with your financial dealings, and watch your spending."

Maar nogmaals: Dit kan van persoon tot persoon verschillen, dus vat de betekenissen van de woorden op dit soort lijsten nooit te letterlijk op.
"hoe doe je dat?"
Een tip om te helpen onthouden van dromen:
Kruip zodra je wakker wordt naar je toetsenbord en begin met het typen van -alles- dat je je kunt herinneren. Het maakt niet uit wat of in welke volgorde, zolang je maar dingen blijft typen. Hoe meer je typt, hoe meer er bovenkomt. (Je kunt natuurlijk ook gewoon pen en papier naast je bed leggen).
In het begin zal je misschien niet zoveel kunnen onthouden van je dromen, maar hoe vaker je dingen opschrijft, hoe beter het gaat. (try it :))

Wat sommige mensen doen is zodra ze wakker zijn een cassetterecorder aanzetten en hun droom vertellen. Dit vind ik zelf niet erg prettig, want praten en net wakker zijn gaat bij mij niet samen. Pen en papier pakken van de grond naast m'n bed gaat nét. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31755

umm.. oooookee... :?

Dit vind ik wel een beetje gaaf moe'k zeggen.. volgens mij ben ik nog maar een newbietje wat betreft dromen dusuhh...

volgens mij heb ik in mn hele 18 jaren 5 of 6x gedroomd ofzo.. kan me in ieder geval niks meer herinneren, zal wel niet zo creatief zijn..

ik heb wel es gehoord dat als je droomt je veel beter bent uitgerust die volgende morgen..

wat is daarvan het waarheidsgehalte?? }:O of waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Ik geloof dat ik wel weleens heb gedroomd dat ik kon vliegen (zoals Superman ongeveer), dus ben lekker een beetje wezen stunten, de volgende ochtend wordt je wakker en dan is het nog heel vaag aanwezig, het is best een gaaf gevoel, al herinner ik me er niet veel van.
Ik was er dus ook niet van bewust dat het niet echt was, zodra je je dat realiseert wordt je wakker.
Als je dus (net zoals ik) voor de 60.000ste keer in een ravijn dondert dan schrik je wakker zodra je door hebt dat het niet waar kan zijn (je bent niet dood) :)
Dromen is wel cool ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

(Dit schijnt bij veel mensen voorkomen te kunnen worden door in je droom om je eigen as te gaan draaien; echter, bij mij werkt dit niet).
ik schrok me te pleures toen ik dit las! dit heb ik idd ooit gedaan toen ik de droom eng vond worden. VAAAAAAG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15671

Lucid dreaming komt bij mij vooral voor als ik ergens heel erg mee bezig ben geweest.
Bv. na het spelen van een nieuw computerspel.
In mijn dromen ontwikkel ik dan nieuwe tactieken en dergelijke.

Dit helpt me ook om probleempjes in het dagelijkse leven op te lossen.

Koen Rotteveel, die Faq is erg herkenbaar en goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Bij mij starte 'lucid dreaming' al vrij jong. Wanneer ik in een normale droom bang werd kreeg ik het gevoel op de grond te moeten gaan liggen. Het resultaat was dat ik dan wakker werd. De eerste tijd gebruikte ik dit dus als een ontsnapping.

Later werd dit uitgebreid met het herkenning dat het een droom was. Eerst kort maar daarna het gevoel steeds langer vast houdend.
Dan komt ook de tijd dat vliegen tot de mogelijkheden gaat behoren. Eerst als een vogel. Met je armen wijd, hard tegen de wind in lopen. Sturen gaat heel moeilijk en je was snel terug op de grond. Later gewoon met denk kracht. Dit vliegen vind ik nu nog echt schitterend.
Dan is er nog dat 'oorzaak en gevolg gebeuren'. Je weet dat je droomt en je start met vliegen of je vlieg en dus weet je dat je droomt.

Er is ook nog, wat ik wil aanduiden met, een halve 'lucid dreaming'. Als voorbeeld neem ik dan dat ik geen schoenen aan heb. Ergens 'weet' ik dan dat het goed komt en loop door. Even later heb ik dan ook schoenen aan. Dat gold/geld voor meer kleding stukken.

Een van de dingen die ik in het begin ook graag mocht doen was een tram besturen. Er waren dicht in de buurt waar ik toen woonde een aantal eindhaltes. Het persooneel ging dan in het tramhuisje even koffie of thee drinken. Daar kon ik dan gemakkelijk een tram meenemen.
Dat was inderdaad wat je kan noemen een jeugd droom.

Maar er is nog een type droom die ik heb meegemaakt. Een 'vervolgdroom'. Je droom de andere nacht verder waar je gestopt was. De langste periode was 7 dagen. Het ging over een huis. Als ik nu er voor zou gaan zitten kan ik dat huis helemaal op nieuw tekenen. Het lijkt er op dat ik daar jaren in heb gewoond. Hoewel op het moment van het dromen niet duidelijk als herkenning 'dit droom ik' maar wel alles echt in me opnemen.

Zoals ik al eerder schreef vind ik deze manier van dromen heel heel prettig.

De site tip van Morphs ga ik goed bekijken als ik meer tijd heb.

:z Veel droom plezier. :z

(8>

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
KroontjesPen "Dan komt ook de tijd dat vliegen tot de mogelijkheden gaat behoren"
Vliegen is 1 van de dingen die ik in 9 van de 10 dromen doe. Als ik terwijl ik vlieg laag bij de grond blijf, kan ik mezelf aardig in bedwang houden (al heb ik dan nog niet bewust door dat ik droom), en hoe hoger of harder ik vlieg, hoe meer ik de controle over mezelf verlies |:(
Dit vliegen komt erg vaak van pas. Zo droom ik regelmatig dat het een of ander me achtervolgt. (soms zit zelfs de FBI achter me aan, omdat ik kan vliegen). Meestal ben ik ook de enige persoon die kan vliegen.
KroontjesPen "Maar er is nog een type droom die ik heb meegemaakt. Een 'vervolgdroom'"
Dit heb ik vroeger ook wel eens gehad, maar de laatste tijd niet meer zo vaak. Vroeger had ik ook vaak dromen die zich steeds herhaalden. Zo heb ik een aantal weken de zelfde droom gehad dat ik door een doolhof met reuzen en spinnen heen moest, waar ik in het begin erg voorzichtig en aarzelend doorheen liep. Aan het einde van deze twee weken rende ik blindelings door het doolhof heen (ook was m'n angst voor dat doolhof toen verdwenen). :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25275

ik had er ook al mee te maken op jongen leeftijd: bij mij ging het vanzelf. Het was toen ik nog bang was voor overstromingen (kan nooit bij ons gebeuren want ik woon in midden nederland). Ik was nog maar 7 jaar ofzo en ik dacht dat bij overstromingen het water tot het dak van je huis kwam ( :) ) Ik droomde hier dus een keer over. Ik droomde dat er een overstroming bij ons in de straat was en dat het water steeds hoger steeg en we niks konden doen. Ik wist op een of andere manier dat dit een droom was, kweet ook niet hoe! Ik vertelde het aan mn vader, moeder en broertjes maar ze waren in paniek en zeiden dat dit geen droom was maar ik bleef volhouden. Na een tijdje begon ik ook aan mijn gedachten te twijfelen maar toen werd ik opees wakker! (opgelucht.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22706

hmm :\ Ik droom eigenlijk alleen als ik weer ff indut nadat ik de wekker ko heb geramt.

Ik droom best vaak over dat ik aan het vechten ben maar dat ik me vijand niet pijn kan doen. Dus ik sla zo hard als ik kan maar diegene doet het niks. Erg frustrerend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17601

* Anoniem: 17601 droomt nooit
(nouwjah, zeg nooit nooit: tenminste ik herinner ze gewoon niet, en bleef ze al helemaal niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zaterdag 04 augustus 2001 23:51 schreef Dribbeltje het volgende:
hmm :\ Ik droom eigenlijk alleen als ik weer ff indut nadat ik de wekker ko heb geramt.

Ik droom best vaak over dat ik aan het vechten ben maar dat ik me vijand niet pijn kan doen. Dus ik sla zo hard als ik kan maar diegene doet het niks. Erg frustrerend :)
jah komt omdat je dan in een minder diepe slaap bent REM(rapid eye movement) slaap ofz. dat is het gedeelte waarin je droomt en je ze het beste kan herinneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Ik heb dit heel vaak en ik vind het buitengewoon irri, ik haat dromen, omdat je dan als je wakker wordt het gevoel hebt dat je al een hele dag gehad hebt... Kortom ik voel me niet uitgerust, maar daar ff vanafgezien, vlak voordat ik wakker wordt heb ik heel vaak dat (wanneer ik al droom) inderdaad invloed kan uitoefenen op m'n droom, alsof ik mezelf een verhaal vertel, bijvoorbeeld ik ben met een of andere vage droom bezig en ik begin weer m'n beweustzijn te krijgen dan verander ik gewoon het verloop... Totdat ik bijvoorbeeld mijn deur open hoor gaan, (dan zie ik dat vaak in mijn droom ook gebeuren) dan weet ik oh het is mijn moeder bijv. die me wakker maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

De site waar door Morphs naar werd verwezen is inderdaad heel goed. Een heleboel zaken herken ik duidelijk. Aanrader.

Een van de adviezen daar is misschien door Dribbeltje te gebruiken. Als hij merk dat hij zijn vijand geen pijn kan aandoen is dat juist het moment om zich te realiseren dat het 'n droom is. De eerste keer is dat best moeilijk.
Z'n opmerking over het dromen nadat hij z'n wekker het zwijgen heeft opgelegd klopt ook bij mij. Daarom heb ik een wekker met herhaling. Om de tien minuten geef ik hem een hengst >:) en even zovele keren start daarna een droom. :Z

Ook het herinneren van een droom is verschillend. Zo kan ik dromen van jaren herinneren als de dag van gisteren maar die van vannacht bv helemaal niet. Het komt ook voor dat 1 uur na het wakker worden het nog lukt maar daarna absoluut niet meer. :?

Van mijn vader weet ik dat hij nooit droomde. Die mensen zijn er ook.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21388

Dit is echt super-vaag maar wel vet bruut, ik heb me serieus nog nooit een droom kunnen onthouden (sorry voor de slechte zinsopbouw) maar gister nadat ik dit gelezen had herrinderde ik me een droom van8, echt super vaag man maar wel tof :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Dat gaat de goed kant op, Lomu! :)

Begin gewoon eens met het opschrijven van de belangrijkste details uit je droom. Je zult zien dat je nacht na nacht steeds meer van je droom/dromen kunt herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32093

Hehe, dit is weer eens wat anders dan tweaken van je pc, maarre ik ben hier ook erg in geinteresseerd.

Ik heb ook weken lang m'n dromen genoteerd totdat ik helemaal gek werd van het schrijven. Soms kon ik meerdere a4's vol schrijven om iedere ervaring te noteren. Ook heb ik wat kleine successen geboekt met wakker worden in mijn droom.

Het verschil was alleen dat ik dit vroeger wel eens had en dan kon ik doen wat ik wilde, al was dat maar meestal korte tijd.

Nu was het anders. Na een aantal weken oefenen (oefenen is ERG groot word bij mij)
werd ik mij een enkele keer bewust dat ik aan het dromen was, maar ik kon niks veranderen en de droom ging weer verder. Vlak erna ben ik weer ruim 5-6 maanden gestopt voordat ik weer eens wat ging proberen maar het blijft me altijd fascineren.
Ach, ik heb alle info, ik kom er nog wel een keer!

Ik raad aan mensen die geinteresseerd zijn de boeken aan Robert Moss. Hij is ermee bezig op een heel hoog niveau omdat hij het shamanisme beoefend.

Nu ben ik weer bezig ( Hoop dat ik dit langer volhoud en niet weer hele nachten ga counter-striken :))met buiten je lichaam proberen te treden.
Het licht vrij dicht in de buurt van bewust dromen en heb al wat kleine successen geboekt.

Probeer het volgende eens:

Ga als je naar bed gaat gewoon plat liggen en ontspan je van top tot teen. 'voel' je lichaam en blijf in het begin diep en langzaam in en uitademen.
Blijf zo liggen en voel wat er gebeurt.
Als het goed is ga je na een bepaalde tijd (verschilt erg..voor sommige mensen 10 min. Andere mensen merken pas wat na 40 min en 2 weken oefenen.) merken dat je lichaam lijkt te 'golven' of tintelen en lijkt het net of je vastzit in een schil.(je fysieke lichaam)

Ik geef je hier alleen een simpele beschrijving. Ik post zo wel wat URL's waar ik deze info vandaan heb. Lees deze eerst!
Ik heb een keer 3 dagen jeuk en lichte uitslag gehad na het beoefenen van dit. Weet niet precies wat ik fout deed, maar ik heb wel me hele bed overop gehaald omdat ik dacht dat er een kolonne mieren doorheen was gebanjerd.

Anyway, het schijnt dat de wereld tussen doodgaan en opnieuw geboren worden veel weg heeft van de droomwereld en dat het daarom belangrijk is dat we ermee vertrouwd raken.

Het beste tijdstip om deze oefeningen te doen vind ik op het moment dat je gaat slapen. Kun je ook kiezen waarop je je gaat richten, bewust dromen of uittreden. Ik geloof dat je beide vaardigheden het beste kan ontwikkelen wil je ver komen met......

Lees dit maar als je geinteresseerd
bent:
http://www.angelfire.com/or2/spiritspeaks/ (schitterende site met een s**t-load aan info
http://www.spiritweb.org/
http://www.tanega.com/astral/signpost.html

Er is veel meer maar als je echt geinteresseerd bent vind je het wel. Oja, gebruik copernic. Vind veel.

Zo, waar was ik gebleven, oja....een server mobo was ik aan het zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19806

Als er 1 veel van lucide dromen weet dan ben ik het. Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Als er 1 veel van lucide dromen weet dan ben ik het. Ja.
Vertel vertel!
Heb je tips? :9

Een tip van mij dan:
Probeer je zoveel mogelijk op 1 ding in je slaap te focussen. Zoek bijvoorbeeld een bepaald object, of een gebeurtenis waaraan je kan herkennen dat je droomt. Een object/gebeurtenis die vaak in je dromen voorkomt, maar dat 'in het echt' niet kan of niet bestaat.
Op deze manier kun je tijdens je droom sneller doorkrijgen dat je aan het dromen bent.

Probeer dit een paar nachten na elkaar. (Dit zal niet voor iedereen even makkelijk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Ik heb al problemen met het simpelweg onthouden van m'n dromen. Maar ik wil het lucid dreamen zeker onder de knie krijgen :Z

You're so fucking special. I wish I was special.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest, maar 't vergt inderdaad wel wat moeite. Je moet het echt oefenen en wat tijd erin steken.
Probleem bij mij is eigenlijk vooral dat ruimtes/huizen etc. nooit kloppen. Stel, ik ga door een deur, en dan weer terug, dan klopt dat vertrek niet meer. Het zelfde met teksten. Een paar woorden kan ik wel lezen en teruglezen. Maar als het een langer stuk tekst is, dan klopt er geen hout van als ik het terug lees. :(

Ik heb slechts 1x vliegen "mogen" ervaren. Maar het koste heel veel energie ofzo, en over sturen nog maar niet te spreken.

Maar na het lezen van dit alles ga ik me d'r toch maar weer eens in verdiepen. Ik slaap toch elke dag 6 uur, en die tijd zou ik veel leuker kunnen maken.

Owja.. nog iets wat ook best irritant is aan het herinneren van dromen, is wanneer ik bijvoorbeeld droom dat ik een supergave auto heb gekregen ofzo. En dan wordt je dus best teleurgesteld wakker, omdat alles zo ontzettend echt aanvoelde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19806

De mild techniek van Stephen Laberge -de man die wetenschappelijk heeft aangetoond dat lucide dromen mogelijk is- vind ik zelf erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

[b]
Owja.. nog iets wat ook best irritant is aan het herinneren van dromen, is wanneer ik bijvoorbeeld droom dat ik een supergave auto heb gekregen ofzo. En dan wordt je dus best teleurgesteld wakker, omdat alles zo ontzettend echt aanvoelde :(
Wat denk je van een droom waarin je in een stuk zeep bijt en dan als je wakker wordt die zeep smaak ECHT in je mond hebt. :r
Het ontbijt moest toch wel even wachten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

AlvaK
[b]
Wat denk je van een droom waarin je in een stuk zeep bijt en dan als je wakker wordt die zeep smaak ECHT in je mond hebt. :r
Het ontbijt moest toch wel even wachten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

1000x sorry.

Het syteem op mijn werk heeft weer kuren.
Ik post weer van huis in de namiddag na het slapen.

Nog maals 1000x sorry voor deze dubbele post.

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik heb juist altijd in dromen, en dat vind ik wel wazig, dat ik dingen zie die nog moeten gaan gebeuren, en ik weet ook op een zeker moment dat dingen nog moeten gaan gebeuren, en dan kan ik door dat wereldje heen lopen en b.v. mezelf zien zitten ergens, met andere mensen praten en gewoon iets van alle hoeken bekijken, en dan heb ik een paar weken of een paar dagen later ineens dat ik in dezelfde situatie terecht kom, en dat ik alles al weet wat er gaat gebeuren en wat er gezegt gaat worden enzo, echt maf is dat. Iemand ideeen wat dit dan kan zijn?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Wie zijn dromen herinnert, ze optekent en ze iedere dag nagaat, zal merken dat er in vele dromen niet alleen "dagresten" worden verwerkt, maar dat zij ook zeer veel elementen bevatten die voorspellend zijn
Dit komt van de volgende website:
http://www.ping.be/aura-oasis/dejavu.htm

Misschien leuk om even een kijkje te nemen. Ik heb zelf geen ervaring met voorspellende dromen (wel met dejavu's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17772

Op zaterdag 04 augustus 2001 19:21 schreef araphor het volgende:
(Dit schijnt bij veel mensen voorkomen te kunnen worden door in je droom om je eigen as te gaan draaien; echter, bij mij werkt dit niet).
dit heb ik ook 1 keer gehad, en niet een klein beetje ook...

maar ik geloof dat ik nog niet in een volle slaap was toen, net ervoor...

ik moet zeggen dat ik niet zo in die 'slaap-woordenboeken' geloof, lijkt me een beetje horoscoop gel*l achtig eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:22

Mx. Alba

hen/die/zij

Herkenning alom! *D

Toen ik jong was, zo'n 10 jaar oud, werd ik veel geplaagd door constant terugkerende nachtmerries. Het eerste wat ik leerde was wakker worden op het moment dat ik zo'n droom herkende. Meteen als er iets bekends kwam uit één van die nachtmerries (er waren er een stuk of drie) werd ik wakker.

Later gebruikte ik die herkenning om daarna te proberen de droom te sturen, wat altijd maar tot op een bepaald punt lukte. Uiteindelijk ging het toch bergafwaards, en maakte ik mezelf wakker.

En nog later wilde ik eindelijk wel eens weten hoe die nachtmerries nou afliepen, en liet de droom zijn gang gaan, volledig ervan bewust dat het een droom is. Maar toch heb ik nooit het einde van zo'n nachtmerrie weten te halen.

Ik droom heel vaak (deels) lucide, maar vergeet het weer heel snel, net of het een normale droom is. Vaak ook als ik wakker wordt, kan ik weer gaan slapen en de droom oppakken waar hij gebleven was, maar dan volledig lucide - hoewel de luciditeit langzaam afneemt tot ik weer volledig slaap.

Ook bij mij is er veel vliegwerk, en ook ben ik voor zover ik weet altijd de enige die kan vliegen. De mate van controle die ik over mijn vlucht heb is afhankelijk van de mate van luciditeit. In zo'n perfect lucide na kort ontwaken hervatte droom heb ik meer controle over mijn vliegprestaties dan een F16 piloot - maar zoals gezegd neemt de luciditeit in dat soort dromen langzaam af, wat tot veel frustratie kan leiden als ik tegen het eind nauwelijks nog van de grond kom :P

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32392

dit is wreed..

nu ik al die threads heb gelezen, en dat artikel van deja vu, krijg ik toch wel een stroom van herkenning..

ik weet van enorm weinig dromen de gebeurtenis, en ook dromen doe ik niet vaak..

maar ik heb geregeld deja vu's, als dat in verband is met lucid dreaming, denk ik dat ik maar eens het een en ander ga proberen..

ummm.. weet iemand een manier om je ervan bewust te worden dat je droomt?? want umm.. ik heb werkelijk waar geen idee, ik weet vaak die volgende morgen wel dat ik een droom had, en ik weet ook dat als ik daarna meteen weer ga slapen dat diezelfde droom zich vervolgd, maar waar het over gaat ben ik 2 seconden nadat ik "echt" wakker word vergeten..

nou, daar gaat dus meteen de theorie dat mensen niet kunnen vliegen.. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op woensdag 08 augustus 2001 11:38 schreef -MaTTmaN- het volgende:
ummm.. weet iemand een manier om je ervan bewust te worden dat je droomt??
Zelf geen ervaring mee natuurlijk omdat het mij zowiezo wel lukt, maar het schijnt dat je jezelf kunt conditioneren om dromen te herkennen door dagelijks terwijl je wakker bent je om de paar minuten bewust af te vragen of je droomt of niet. De truuk is om dat een gewoonte te maken. Als het eenmaal een gewoonte is, zal je je op een gegeven moment tijdens een droom ook af gaan vragen of je droomt of niet - en voila, je bent je er bewust van dat je droomt.

Simple enough that it might work... Ik weet alleen niet hoe lang het duurt voor het een gewoonte is, en in hoeverre het je constant afvragen of je droomt invloed heeft op je concentratie...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32392

heb net ff die site outgechekt :) , maar dit is zeker iets dat ik ga proberen.. krijg steeds meer ontzag voor het menselijk lichaam op deze manier, dus vaak is het zo dat mensen die denken dat ze niet dromen (zoals ik) wel dromen, maar zich niet bewust zijn van het dromen.. |:(

ECHTE AANRADER DIE SITE, staat ergens aan het begin van de topic..

dit is bijster interessant (8>
nou es kijken hoeveel jaar ik nodig heb..

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28446

Op dinsdag 07 augustus 2001 05:37 schreef Liam_xi het volgende:
Ik heb juist altijd in dromen, en dat vind ik wel wazig, dat ik dingen zie die nog moeten gaan gebeuren, en ik weet ook op een zeker moment dat dingen nog moeten gaan gebeuren, en dan kan ik door dat wereldje heen lopen en b.v. mezelf zien zitten ergens, met andere mensen praten en gewoon iets van alle hoeken bekijken, en dan heb ik een paar weken of een paar dagen later ineens dat ik in dezelfde situatie terecht kom, en dat ik alles al weet wat er gaat gebeuren en wat er gezegt gaat worden enzo, echt maf is dat. Iemand ideeen wat dit dan kan zijn?
op het moment dat je merkt dat je het al een keer eerder hebt meegemaakt noem je dat volgens de experts een deja vu, maar als ik dat heb, weet ik eerlijk gezegd niet meer waar ik het ook alweer vandaan had. (ik kom in ieder geval nie meer zomaar op een droom waar ik het in gehad zou kunnen hebben.)

Vervolgdromen heb ik ook regelmatig gehad, zo had ik een tijd geleden een droom die een aantal dagen duurde en waarin ik in diablo-stijl ;) met een aantal compagnions, door een of andere tempel wandelde en alles neerhakte wat we tegenkwamen, dat was echt gaaf! :)

ook heb ik regelmatig dat als ik aan het dromen ben, en de telefoon gaat bijvoorbeeld in het echt. Dat je dus in je droom ook ineens een telefoon af hoort gaan, Juist op dat moment dat je in je droom de telefoon opneemt en hoort dat ie nog steeds overgaat :? besef je dat je aan het dromen bent, en dan schiet je dus wakker.

het leukste vind ik nog als ik wakker ben geworden en ik herrinner mijn droom nog, dat ik de grootste lol kan hebben 's ochtends tijdens het wakker worden en dat ik dan aan het speculeren ben over hoe het had kunnen lopen. En dan neem ik mezelf voor om het die avond te 'vervolgen'.

coole topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 08:32 schreef araphor het volgende:

Dit komt van de volgende website:
http://www.ping.be/aura-oasis/dejavu.htm

Misschien leuk om even een kijkje te nemen. Ik heb zelf geen ervaring met voorspellende dromen (wel met dejavu's).
Dejavu's kwamen toch door verstoringen in de matrix? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
My mind is playing tricks with me :(

Een tijdje geleden stond hier ook een thread over dit onderwerp. Ik ben me er toen in gaan verdiepen tot ik wakker werd met het idee dat ik een lucide droom had gehad... Niet dus.

Ik droomde namelijk dat ik een lucide droom had...

Hoe krijg ik het voor elkaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Kewle topic dit... misschien dat ik dat wel eens ga proberen, m'n dromen opschrijven. Ik kan me bijna nóóit mijn dromen herinneren. Misschien als ik er echt op let wanneer ik wakker wordt, en dan meteen wat opschrijf ofzo.
Als ik zo ff in m'n geheugen graaf kan ik me maar 2 of 3 nachtmerries herinneren en 2 hele mooie dromen, heel gek. Maar bij die mooie dromen hebben waarschijnlijk op 1 of andere manier indruk op me gemaakt, en daarom weet ik ze vast nog. Een daarvan is nl. hooguit een maand of 2 geleden en ik heb em dan ook naverteld aan iemand.

Ik heb net die site gezien over lucide dromen en er zijn een paar dingen die ik wel denk te herkennen. Wel de moeite waard om dit eens te proberen denk ik!

[wow, na een half jaar geregged te zijn mijn eerste WL post!]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Hmm...Luister eens naar muziek van Dream Theatre. Die hoort goed aan en gaat hierover,

"Now it is time to see how he died. Remember death is not the end, but only a transition!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32373

Inderdaad een fascinerend onderwerp!

Zelf maak ik het 'lucide' dromen regelmatig mee, maar nooit geweten dat dit de benaming was. Ik heb het er ook wel eens met vrienden over gehad, maar er was niemand die dit 'sturen van dromen' herkende. Leuk om te lezen dat veel mensen dit gevoel delen. Het vliegen in een droom heb ik echter nog nooit meegemaakt, misschien iets om te gaan uitproberen op een lucide moment :Z

Op http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/2/index.html (bedankt Morph voor deze prima site) staat het volgende over de verschillende 'gradaties' van bewustzijn in een lucide droom:

---------------------------------------------------------
Pre-lucide
Ergens in je achterhoofd heb je een gevoel dat er iets niet klopt maar je blijft "meedoen" met je droom. Wanneer je wakker wordt realiseer je je:"Tuurlijk klopte er iets niet, ik was aan het dromen! Dat ik dat niet doorhad!"

Lage Luciditeit
Je bent je even bewust van het feit dat je aan het dromen bent ("Hee, volgens mij droom ik nu!"), maar je kunt die gedachte niet volhouden. Voor je het weet ga je weer mee met de "flow" van de droom en vergeet je dat het niet echt is allemaal.

Hoge luciditeit
Je bent je bewust dat alles wat er gebeurt een droom is en zich afspeelt in je geest; dat er geen echt gevaar is en dat je lichaam veilig in bed ligt.
Alles is heel intens en helder. Kleuren lijken feller, geuren geuriger en het lijkt wel alsof je oneindig ver kunt zien.
Hoge luciditeit geeft een enorme kick.

Absolute luciditeit
Vanaf het moment dat je in slaap valt weet je dat je droomt en je hebt alles onder controle. Je wordt je dus niet bewust in een droom, maar gaat al bewust de droomstaat in.
---------------------------------------------------------

Ik herken me het meest in de lage luciditeit, alleen lukt het vaak wel om de gedachte iets langer vast te houden en de droom te beinvloeden. M.n. bij erotische dromen kan dit errug leuk zijn ;) Het probleem is dat ik daarna al snel te ver doorschiet in de 'ik ben aan het dromen'- gedachte met als gevolg dat ik wakker wordt. Misschien is dit iets wat je kunt trainen?

In de absolute luciditeit geloof ik niet echt, je kunt toch niet vanaf het moment dat een droom begint alles naar je hand zetten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op vrijdag 10 augustus 2001 00:37 schreef flight_643 het volgende:
In de absolute luciditeit geloof ik niet echt, je kunt toch niet vanaf het moment dat een droom begint alles naar je hand zetten??
dat zou wel heeeel kewl zijn ;)

ik herken mezelf het meest in de pre-luciditeit...
edit// trouwens maar af en toe. Voor zover ik me dromen kan herinneren, weet ik dat ik in de droom zelf absoluut geen besef ervan had dat ik droomde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15644

Op zaterdag 04 augustus 2001 17:19 schreef Morphs het volgende:
Ik heb het Lucide dromen nog niet echt door. Meestal "speel" ik de droom nog mee zeg maar. Wel ervaar ik dat ik in dromen veel meer mentale "kracht" heb dan wanneer ik wakker ben. Met vliegen of zweven bijvoorbeeld. Laatst had ik weer zo'n droom. Ik stond in de aula van mijn oude school voor een tafel en ik concentreerde me heel hard en het lukte om van de grond los te komen en omhoog te zweven om vervolgens op de tafel te gaan staan.

Later vloog ik in de droom nog veel harder in het rond. Ik tolde echt door de lucht (ik had er ook minder controle over).
Dat heb ik ook wel eens gehad.. dat ik droomde dat ik telekenetische krachten had en dat ik dingen kon verplaatsen.. het voelde echt aan alsof ik het kon.. zelfs toen ik wakker werd voelde het nog eventjes net aan alsof ik het _echt_ kon.. maar zodra je weer meer bij je dagelijkse bewustzijn begint te komen lukt het niet meer ook om je gedachten zo sterk op een voorwerp te zetten..

Ik hoop trouwens dat dromen geen voorspellingen zijn.. aangezien ik zeer vaak droom dat ik mensen vermoord of zelf bijna vermoord word en me er sterk tegen verzet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32373

Ook van de bovenstaande site:

Hoe herken je dat je aan het dromen bent?

---------------------------
Probeer iets te lezen. De tekst zal veranderd zijn wanneer je het weer leest. Of het is niet eens iets leesbaars maar gewoon letters door elkaar.
Uitvallende tanden
Dit is een veel voorkomend droomthema. Een variatie is loszittende tanden.
Slow motion rennen
Je kunt niet rennen, hoe je ook probeert, je komt slechts heel langzaam vooruit, het lijkt wel alsof je in slow motion gaat. Soms kan het lijken of je door stroop gaat, of dat je voeten zijn vastgeplakt aan de vloer.

Dit is echt ZOOOO herkenbaar!!

Aan de hand van deze thema's zou je je dan kunnen realiseren dat je droomt! Ben erg benieuwd of dit gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Vooral als ik niet kan rennen. Dat zijn zo'n scary dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Grrr, ik werd vanochtend wakker en kan me dus echt _niet_ herinneren wat ik heb gedroomd, dat heb ik nou in 9 van de 10 gevallen :(
* dreeke gaat nu weer slapen, misschien later vandaag meer suc6 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat ik ook meerdere keren heb gehad is iets wat begint als een verdrinkingsdroom - maar dan kom ik erachter dat het een droom is (nog steeds dat anti-nachtmerrie-mechanisme dat ik zo lang geleden ontwikkeld heb?) en ga ik gewoon onder water ademhalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

Elvhenk

/me hartje GO

Dat van die verschillende nivo's luciditeit, dat is wel interessant. Ik kom af en toe wel aan hogere luciditeit, maar niet de hele tijd. Je kan het wel trainen hoor, door in het algemeen meer aan dacht te besteden aan je dromen en jouw specifieke droomsymboliek. Dat is voor iedereen ook persoonlijk. Dat kan je doen door een droomdagboek bij te houden, dus elke ochtend opschrijven wat je gedroomd hebt.
Dat gaat bij mij ook op en neer, maar omdat ik wel graag de details wil tijdens dromen, kan ik een droom in slow motion zetten. Dan heb ik tijd om om me heen te kijken en de details in me op te nemen. Ook dat kan ik niet zo lang vasthouden, maar dat kan ik vast nog wel opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Probeer iets te lezen. De tekst zal veranderd zijn wanneer je het weer leest. Of het is niet eens iets leesbaars maar gewoon letters door elkaar.
Gister had ik een droom, waarbij ik gehurkt op een oud, niet meer in gebruik zijnde stuk treinrails zat, met een pakketje in mijn hand. Dat pakketje was volgeschreven met pen, en wel over de geschiedenis van de omgeving waarin ik mezelf bevond. Ik las bijvoorbeeld dat de rails vroeger stuk was en is gerepareerd, waarop ik naar de rails keek en inderdaad kon herkennen dat de rails was gerepareerd. Daarna begon ik weer verder te lezen en er stond dat er vroeger een soort gebouw die naast de rails stond in gebruik was (waarvoor weet ik niet meer); toen ik links naast me keek, stond er een heel oud vervallen gebouwtje.

Voor zover ik het doorhad, was alle tekst die ik las helemaal duidelijk, dus niet vaag of constant veranderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28446

ja dat slow motion rennen is idd heel herkenbaar, tegenwoordig heb ik dat niet meer zo. Maar toen ik dat soort heel vaak had: je staat in het midden van 'iets' en er komen van alle kanten rare wezens op je af, die geen leuke dingen met je van plan zijn. Je eerste reactie is natuurlijk, shit! rennen.. maar zodra je dat probeert lijkt het net of je op zo'n lopende band aan het rennen bent. Dan besef ik dat ik droom, en dat ik hem dus kan beinvloeden. Dus stel ik mezelf voor als een of andere superheld, waarbij ik dus kan vliegen en ze dus vanuit de lucht aan het uitlachen ben, of ik steek mijn hand uit en er komt een bone spear uit mijn klauwen gezet :P

Fantastische dromen zijn dat, zodra je het beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat heel interessant is mbt LD is het fenomeen Tel'Aran Rhiod (sp?) dat in de boekenserie The Wheel of Time van Robert Jordan voorkomt. Het is een wereld tussen droom en werkelijkheid. Wat in Tel'Aran Rhiod (The World of Dreams) met je gebeurt, zal in werkelijkheid ook gebeuren. Als je dus in TAR dood gaat, ga je ook in werkelijkheid dood. Iedereen komt wel eens perongeluk voor een paar seconden in TAR maar is zich daarvan niet bewust. Er zijn echter bepaalde mensen, zgn Dreamwalkers, die wel bewust in TAR komen kunnen.

Niet echt, wel interessant om over na te denken, vooral omdat het veel raakvlakken met de werkelijkheid van dromen heeft. Bijvoorbeeld, alleen wat in de echte wereld solide is blijft in TAR ook solide - gebouwen en bomen bijvoorbeeld. Tijdelijke dingen veranderen in TAR constant. Als je een doos opent, is die als je weer kijkt opeens dicht. Als je een papiertje oppakt, verantert de tekst terwijl je leest, of verdwijnt zelfs het papiertje. Het ene moment staan er gele bloemen op tafel, dan rode, dan helemaal geen bloemen. Maar iets wat er in de echte wereld al heel lang is laat in TAR ook een meer permanente indruk. Een vaas die al 20 jaar op de zelfde plek staat zal in TAR ook solide zijn, bijvoorbeeld.

Zoals ik zei, niet zoals het in werkelijkheid is, maar wel heel interessant. En ik kan iedereen zowiezo The Wheel of Time aanraden (1e boek heet The Eye of the World).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vannacht weer een zware kut droom gehad...

ik was in een of ander heel groot huis.. en achter een bepaalde kamer zat een zwembad.. en daarin was een vrouw vermoord ofzo.. maar dat zag ik door de ogen van een ander.. maar die persoon wist dat ik door zn ogen keek.. en even later wilde ie mij ook doodmaken.. en toen was ik ineens zwanger.. en wist ik niet wat ik wilde.. abortus of het kind.. en er waren 4trappen en ik liep elke keer naar een andere trap toe.. en toen moesten mijn onderbenen er ook ineens vanaf.. en iemand bleef maar vertellen over dat het geen pijn deed maar dat al et witte en rode bloed dat je zag niet zo lekker was.. en nog meer gedoe.. en toen wilde ik weglopen maar ik lag ineens al vastgebonden op een bed zonder er nog tegenin te kunnen gaan en zag ze op me af komen met messen ed. en toen begon ik keihard te gillen.. volgens mij heb ik echt gegild :P

Maargoed, het is me niet gelukt om mijn droom in de hand te krijgen.. vannacht ga ik het weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11999

hoe komt het dat ik NOOIT maar ook nooit mn dromen herinner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11999

[off topic]
is er ergens een irc kanaal voor w&l? kunnen we daar gaan discuseren over dit :)
[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

maar dat zag ik door de ogen van een ander.. maar die persoon wist dat ik door zn ogen keek..
Being John Malkovich ;)

Ik heb pen en papier naast mijn bed gelegd en ben na wakker te zijn geworden deze droom begonnen op te schrijven met sleutelwoorden. Sleutelwoorden omdat er totaal geen samenhang in de droom zit al voelt het zich wel zo aan.

Mijn steekwoorden:

- Daddy Cool van Michael Jackson (het liedje werd in mijn droom door mezelf gezongen bij het zien van het volgende steekwoord; ik heb trouwens pas geleden Bravo Two Zero (voor de 3de keer) gezien en in dat liedje zingt een homoseksuele arabier Daddy Cool)

- Einstein fotootjes. Ik vergeleek een klein strip Einstein fotootje met een groterd die precies identiek waren. Ik dacht overigens dat het kleien in het boek van Bas (de jongen naast mij stond, maar dat stond het niet.

-Het was een uitstapje van school naar een of andere stad.

-Raar: de Frans-leraar ging lesgeven op een uitstapje, maar ik dacht dat doen we altijd meyt Frans. Zo'n uitstapje maken en dan les krijgen alleen nu mochten we ook nog even vrij rondlopen. (In het echt krijg ik dus wel les in een klaslokaal ;) ).

- Iemand had een CD bij zich en die moest ik per se gekopieerd hebben, maar niemand had een lege CD. (Ook weer toevallig, pas geleden heb ik mijn CD-brander weer aan de praat gekregen)

- Anderen gingen voetballen terwijl ik aan die CD dacht. Hier kreeg ik een schuldgevoel van.

Dit was het zowat. :7

Maarre, hebben jullie ook zo'n totaal onlogische onsamenhangende dromen.

Bij een lucide droom zou je er op moeten letten dat je dingen tegenkomt die niet bestaan, maar alles bestaat in deze droom. Het is alleen niet echt normaal, logisch of samenhangend.

Ik hoop dat ik wat meer droom ga beleven en dat er gaten opgevuld worden waardoor mijn dromen vatbaar worden.

That's it...for now! :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Op vrijdag 10 augustus 2001 13:31 schreef MindsMonk het volgende:
[off topic]
is er ergens een irc kanaal voor w&l? kunnen we daar gaan discuseren over dit :)
[/offtopic]
irc.tweakers.net
#w&l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

ik ben nu weer een half uurtje wakker (jaja :Z) en kan me nu wel mijn dromen herinneren :)
ik heb het opgeschreven (ofwel ingetypt) en heb zoveel mogelijk details bijgehouden. het waren in elk geval hele vage dromen, geen enge dromen, maar in het echt zou het niet kunnen. het waren er 4 die allemaal een klein beetje samenhingen met elkaar.
Morgen weer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31755

:(

heb het nu twee nachten geprobeert..
results:
NACHT 1: tja.. volgens mij niet gedroomd :(
NACHT 2: :'( :'( :'( :( (dat zegt denk ik al genoeg) Weer niet gedroomd.. heb alleen maar ge :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Laatst online: 07-06 14:38

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Op dinsdag 07 augustus 2001 00:55 schreef AlvaK het volgende:
Een paar woorden kan ik wel lezen en teruglezen. Maar als het een langer stuk tekst is, dan klopt er geen hout van als ik het terug lees. :(
Wat grappig is, is dat je eigenlijk helemaal niet kunt lezen in je droom. Je droomt namelijk met de linkerhelft van je hersenen terwijl je leest/rekent enz. met je rechterhelft (of was het andersom). Ik heb hier tijdens een L-dream wel eens op gelet en probeerde een boek te lezen, maar dat ging dus niet: Allemaal onleesbare tekens!!!

Cool of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:27 schreef -SeRaPhiM- het volgende:
:(

heb het nu twee nachten geprobeert..
results:
NACHT 1: tja.. volgens mij niet gedroomd :(
NACHT 2: :'( :'( :'( :( (dat zegt denk ik al genoeg) Weer niet gedroomd.. heb alleen maar ge :Z
Natuurlijk droom je - je herinnert je het alleen niet. Misschien als je je momenten van slapengaan en wakkerworden wat beter timet gaat het beter - als je namelijk tijdens of vlak na een droom wakker wordt, zal je de droom wel herinneren.

De eerste REM-periode komt ongeveer 90 minuten nadat je gaat slapen en duurt ongeveer 5 minuten. 90 minuten daarna komt de tweede, die ongeveer 10 minuten duurt. 90 minuten daarna de derde, die zo'n 15 minuten duurt - afein, u snapt het ritme nu wel denk ik? :) Het verschilt natuurlijk altijd wel iets, maar over het algemeen komt het redelijk met dit systeem overeen.

Ik word vaak tijdens een droom wakker omdat ik meestal 8 uur voor ik op moet naar bed ga, en dus zo'n 7 1/2 uur slaap, en dus midden in mijn 5e REM-periode wakker wordt.

Wat je kunt doen bijvoorbeeld, is je wekker op een veelvoud van 90 minuten + de tijd die je normaalgesproken nodig hebt om te gaan slapen na het moment dat je naar bed gaat te zetten.

Of, als je een significant other hebt, zeg hem/haar dat ze je mag wakkermaken als hij/zij merkt dat je ogen heel snel bewegen terwijl je slaapt. Je bent dan namelijk in een REM-periode (Rapid Eye Movement), waarin je droomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
araphor "Dat pakketje was volgeschreven met pen, en wel over de geschiedenis van de omgeving waarin ik mezelf bevond. Ik las bijvoorbeeld dat de rails vroeger stuk was en is gerepareerd, waarop ik naar de rails keek en inderdaad kon herkennen dat de rails was gerepareerd."
Ik zat gister in de trein, en zag daar het blad 'RAILS' liggen. Ik weet niet of iemand de nieuwste RAILS heeft gezien, maar die staat he-le-maal ondergeschreven met pen...

Voorspellende droom? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Sinds ik die website die ik aan het begin van deze thread heb genoemd, heb bekeken, kan ik mijn dromen veel beter onthouden.

De afgelopen week is het trouwens twee keer gelukt om lucide te worden. Compleet lucide was het nog niet denk ik. Er was echter beide keren wel een duidelijke bewustwording dat ik eigenlijk lag te slapen.

Vannacht was dat ook zo (eigenlijk vanochtend trouwens). Ik wist op een gegeven moment dat ik aan het dromen was (beide keren tijdens een gesprek met iemand, ik weet niet waarom maar tijdens zo'n gesprek bedenk ik me opeens dat het een droom is). Ik wist ook dat ik bijvoorbeeld niet mocht gaan staren, want dan wordt je wakker. Op die manier kon ik mijn luciditeit beter vasthouden. Vreemd genoeg merkte ik dat alles niet helemaal helder was, ik kon niet zo heel scherp zien. Even later was de luciditeit weg want ik ging dingen doen die achteraf nergens op sloegen....

Het is mij in ieder geval wel duidelijk dat lucide dromen echt bestaan. Tot nu toe gaat het herinneren veel beter, alsmede het bewust worden. Hopelijk zal het allemaal helderder gaan worden en krijg ik meer invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:13
Ik had vandaag ook een beetje lucide droom (ben er al een paar dagen mee bezig)

Ik liep bij een rotonde, en m'n broer en een paar kameraden van hem stonden daar. En ze keken mij allemaal aan. Dus ik kijk zo naar mezelf, zie ik opeens dat een een cd-hoes aan m'n t-shirt heb hangen. Dus ik doe dat in m'n broekzak (dat gedeelte was volgens mij het lucide..?)

Ik heb trouwens wel eens gedroomt dat ik vloog of auto reed, dat was supercool, maar volgens mij had ik het niet zelf onder controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29926

hey een lange topic over lucid dreaming, ik had al het een en ander vertelt in een andere topic hierover..

maar voor degene die nog steeds lucid dreaming niet onder controle hebben, blijf hard trainen, het lukt ooit wel eens en als je het onder controle hebt is het echt zware kick..

En de beste manier om je lucid dreaming zo lang mogelijk vol te houden is door relaxed met de omgeving om te gaan, als ik bijvoorbeeld erg graag een doel en bereiken en ik probeer dit dan ook met alle moeite, zie ik vaak de doel vervagen en verdwijnen, terwijl als ik gewoon in m'n achterhoofd hou dat ik weet dat ik droom en relax met die dingen omgaan, ik er langer 'plezier' van hebben.. <-- dit allemaal uit mijn eigen ervaring, ik weet niet hoe het met jullie zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik las dit topic gisteren en nu kwam het volgende in mij op, is het mischien niet zo, omdat je met lucid dreaming bezig bent, dat je onbewust er erg mee bezig bent dat je droomt dat je je droom beheerst?

Klinkt mischien vaag maar aangezien dromen volgens mij bedoeld zijn om dingen waar je onbewust mee bezig bent te ontlasten.
Zeg maar een ontlading van je onderbewustzijn.

Neemt niet weg dat naast mijn bed ook een schrift ligt :)

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Vandaag is het weer gelukt om mijn droom op te schrijven :)

Maar: ik slaap in 1 nacht 2x. Ik wordt namelijk eerst om 5 uur wakker door de wekker, dan moet ik naar mijn krantenwijk. Op dat moment kan ik me niet herinneren wat ik heb gedroomd. Als ik om een uur of half 7 weer naar bed ga, en dan daarna weer wakker wordt kan ik me wel een droom herinneren maar dit gebeurt altijd wanneer ik bijna wakker ben.
Ik slaap 's nachts HEEL erg vast, ik ben toen ik een jaar of 6 was een keer de hele nacht geslapen van 31 dec. naar 1 januari. Mensen stonden vuurwerk af te steken vlak voor mijn raam maar ik werd niet wakker. En dat heb ik nu nog. Ik krijg nu dus het idee dat ik alleen dromen kan onthouden wanneer ik niet zo vast slaap.
Of zit ik er nu naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23171

Aangezien er in W&L op dit moment erg interesse is in Lucid Dreaming en OOBE, vertel ik hieronder mijn ervaring met Lucid dreaming.

Zo'n kleine 2 jaar geleden, kwam ik op Internet het fenomeen LD tegen. Via de hier al eerder genoemde websites en een aantal ander sites heb ik mij er verder in verdiept.

Ook ik herinnerde toen heel weinig van mijn dromen.
Begin vorig jaar (2000) ben ik begonnen met het opschrijven van mijn dromen. De 1e nacht wilde dit niet gelijk lukken, maar de daarop volgende nachten ging het steeds beter.

Na een week herinnerde ik vaak zo'n 4 dromen per nacht.
(Ik had dus al bijna een halve dagtaak aan het opschrijven van mijn dromen :) )
Maar ik had nog steeds geen LD gehad, ik voerde die tijd ook telkens reality tests uit om te kijken of ik wel droomde.

Een week later, pakte ik tijdens mijn droom een pak melk uit een krat - ik werkte toendertijd bij een supermarkt en was verantwoordelijk voor de zuivel - en keek plots naar mijn handen en deze zagen er vreemd uit en toen schoot het tot mij door dat ik aan het dromen was, de droom was toen gelijk afgelopen :(

Gedurende de daarop volgende weken heb ik nog mijn dromen bijgehouden, maar geen LD tot resultaat gehad.

Toen kwam een periode waarin ik lange dagen werkten en dus een onregelmatig levenspatroon had en dat schijnt niet echt bevorderend te zijn voor je dromen. Had toen ook geen tijd meer om 's ochtends mijn dromen op te schrijven. Dus alles vervaagde weer en kon mijn dromen niet (allemaal) meer herinneren. Mijn interesse in LD verloor ik, alhoewel ik nog wel regelmatig in usenet groepen keek over LD (en OOBE)

alt.dreams.lucid
alt.out-of-body

En dromen in het algemeen
alt.dreams

Inmiddels heb ik weer enigszins regelmatig levenpatroon.
Zo'n 1,5 maanden geleden pikte ik mijn interesse weer op in LD, dus ik probeerde mijn dromen weer op te schrijven.
Maar dit gaat (nog) niet zo goed als vorig jaar. Het toverwoord hiervoor is discipline om elke ochtend of midden in de nacht je dromen op te schrijven !

Dit gebeurt dus met wisselend succes. De ene nacht herinner ik me dus totaal niets, terwijl de andere nacht ik zo 2-3 dromen kan opschrijven.
Het kan ook zo zijn dat ik iets opschrijf, maar als ik het later wil teruglezen om het definitief op papier te zetten (op de computer) dat ik het niet meer kan begrijpen wat ik heb geschreven.
Of het is slordig geschreven (tsja het is diep in de nacht en dan wil niet alles goed lukken :P ), of ik heb een aantal sleutelwoorden opgeschreven waartussen ik het verband niet meer kan leggen. :(

Dus tot op heden nog niet echt een succes :'(

Zo'n 1.5 jaar geleden kwam ik ook het onderwerp brainwave-entrainment tegen.
Een aantal weken geleden heeft er hier ook een draadje over gelopen, ff opzoeken... :

[topic=157419]

Kortweg houdt dit in dat dmv geluidstonen, je hersengolven op een bepaalde frequentie laat resoneren, waardoor je in een andere gemoedsstand komt, met de daarbij behorende kenmerken. Voor meer uitleg zie draadje.

Brainwave synchronization/entrainment schijnt ook gebruikt te worden voor Lucid dreaming en OOBE.

Op o.a. de volgende sites :

http://www.lucidity.com
http://www.brainwave-entrainment.com

...worden hiervoor CD's aangeboden. Welke je in een ander bewustzijn moet brengen.

Ik zelf heb dit ook wel eens geprobeerd met het volgende programma :Brainwave Generator

Maar zonder succes. (Staat trouwens ook in het Brainwave Synchronization draadje)

Nou is mijn vraag : Heeft iemand hier ook ervaring mee ?
En dan met name die CD's van bovengenoemde sites.
Werken ze ?

* Anoniem: 23171 : Zo, geloof dat dit mijn langste post ooit is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor de jongens hierboven waar het maar niet wilt lukken, try harder het werkt echt.. enne mijn ervaringen leren mij dat wanneer ik weet dat ik droom dat ik daar 'rustig' mee om moet gaan, niet meteen alles proberen wat je graag wilt, ik las ook op een site dat als je te 'opgewonden' raakt je uit je lucidity treedt en niet kan doen wat je eigenlijk wilde doen, en in mijn geval klopt dit ook...

Enne lucid dreaming is dus dat je weet dat je droomt, en niet van dat je droomt over iets waar je denkt te weten dat je droomt.. bij lucid dreaming heb je echt controle over jezelf, je omgeving en eigenlijk met alles wat in die droom voorkomt..

BTW lucid dreaming komt bij mij meestal voor in de fase voor je net wakker word, en het duurt niet zo lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25177

Ik heb dit verschijnsel, zoals het door de topicstarter wed uitgelegd, wel een keer of twee meegemaakt. het weten dat je in een droom zit, wakker worden, in slaap valen en gewoon verder gaan met je droom.

Het enige is dat ik NU pas hoor wat het is :) Het is dus volgens mij niet zo dat je zelf kan bepalen wanneer het gebeurd, want ik heb hier nooit van gehoord, maar het gebeurd toch. Ik denk niet dat je zelf kan bepalen wanneer jij over wat gaat dromen en hoe het gaat verlopen. dit is allemaal in je onderbewustzijn en ik denk dat iemand die daar jaren op oefend het misschien wel lukt (ik denk hier aan die Japanse of tibetaanse priesters of zo) maar de simpele ons heeft dat niet zelf in de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 12 augustus 2001 11:08 schreef Childsplay het volgende:
Ik heb dit verschijnsel, zoals het door de topicstarter wed uitgelegd, wel een keer of twee meegemaakt. het weten dat je in een droom zit, wakker worden, in slaap valen en gewoon verder gaan met je droom.
Volgens mij komt dat doordat je dan nog niet helemaal 100% nuchter en wakker bent, en dat je nog steeds denkt dat je in de droom zit.. je hersenen iig.. en als je dan weer gaat slapen die gedachten nog zo vers dat je gemakkelijk dezelfde droom verder kunt dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25177

Dan denk ik nog steeds niet dat je het expres kan opwekken, veel te lastig dat simpele zielen als wij zonder enige training volledige controle over onze geestelijke zelf hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Laatst online: 06-06 21:13
Ik heb het zelf ook wel eens. Ik moet zeggen dat het erg lachen is. Vroeger schrok ik altijd wakker maar tegenwoordig niet meer. Kan ik vliegen enz, is erg cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Goed mijn topic is removed met het verzoek effe opnieuw te posten (ik vind het onzin maar ik heb ook geen zin een LA te starten hierover) DUS:

Hebben jullie hier ervaring mee?
Dromen op zich waren vroeger voor mij botte elende; ik kon me alleen mijn nachtmerries herinneren. En dat alle nachtmerries met dezelfde "header" of "tune" begonnen.
Of dat normaal is weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik in mijn laatste echte nachtmerrie. het 'gevaar' met opgeheven borst en een schreeuw van: "Je wilt me, je kuntme krijgen; kom maar op!"
Ik werd vrijwel meteen wakker en dat was echt mijn laatste nachtmerrie die zo hevig was en zo werd aangekondigd.
Ik had me overigens al leren bewapenen tegen nachtmerries, ik realiseerde me (hey ik was 12 of zo) dat als je met je ogen knippert, heftig, dan zal dat ook vanzelf gebeuren met je 'echte' lichaam en dan word je wakker. (of dit nu een selfforfilling phrofecy is weet ik nu niet meer)
Maar dit heeft wel de grondslag gelegd voor het actief en bewust zijn van dromen; als het ware wakker worden in een droom en weten dat het f#cking nep is.
Met die truuk kon ik dan meestal mezelf ook in notime wakker maken. Behalve een keer toen ik niet op de methode kon komen om wakker te worden. Ik maar op mijn hoofd slaan en er gebeurde niets.

Later begon ik dit dus in te zetten om mijn normale bestaan af te wisselen met dromen waarin jezelf de macht hebt.
Mijn methode is wel, dat je vooraf moet bepalen welke 'wapens' of 'gaven' die je hebt in je droom, want dan ben je niet echt creatief meer.
Mijn mooiste beinvloeding tot nu toe was tijdens de reddings actie van iemand ergens ooit (ey... ik heb geen boekje bij de hand), maar in elk geval de dreiger had een enorme bom in zijn fikken en zo iedereen opblazen.
Dus ik geef mijn 'suit' de opdracht om een schild op te werpen met een radius van 4 meter. Gaat die gast in de radius staan met een meters brede smile.
Dus ik zeg: "Oh... Computer; exclude him please"
En toen zijn gezicht! werd ik wakker! LAME!

Maar mijn punt is nu:

Is OOBE, narcolepsy en al die andere dingen niet een vorm van zelfhypnose (slaap toestand, absolute rust, REM), bewust dromen (onderwereld, entiteiten) en een beperkte vorm van beinvloeding (aarden, cirkels, energie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27655

Ik heb voor het bekijken van dit topic+links nog nooit bewust gedroomd. Wel vaak pre-lucide... dus denken dit klopt niet en gewoon dom doordromen.

Na het doorbladeren van dit soort sites om 3 uur s'nachts was het gelijk raak. Het verwarende was dat ik droomde dat ik in bed lag met het licht uit, precies hetzelfde als het moment dat ik mijn ogen sluitte.

Ik kon mij moeilijk bewegen, maar het lukte wel. Het voelde alsof ik gevangen zat in een zwaar taai omhulsel.
Ik ken de verhalen van "het niet kunnen bewegen". Dit is een soort bescherming om te zorgen dat je niet gaat slaapwandelen. Maar op dat moment was ik niet wakker. Ik had vrijwel direct het vermoeden dat ik droomde en probeerde stuntelig een ferrari te voorschijn te toveren, maar dat was een beetje te hoog gegrepen. :-)

Al met al geen echt plezierige droom dus ik probeerde wakker te worden. Ik had gelezen dat je dan moest voorstellen dat je op de grond lag. De lukte niet omdat ik op een bed lag. Toen flitste me door het hoofd dat ik het licht aan moest proberen te doen. Ik trok aan het "touwtje" dat binnen handbereik was en het licht ging NIET aan.

Op dat moment had ik nogal een triomfantelijk gevoel van: "zie je wel, ik droom nu dus echt". Een paar seconde later werd ik wakker. (zoals voorspeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Laatst online: 24-05 14:12
Wow... Dit is echt wazig allemaal. Ik kom zoveel herkenbare dingen tegen, ik dacht altijd dat ik de enigste was met dit soort dingen.

Ik droomde als kind altijd nogal eng. Meestal had ik dan op een gegeven moment door dat ik aan het dromen was, maar ik kon er dan nooit uitkomen. Ik probeerde dan me hoofd of een hand of arm te bewegen zodat ik daar wakker van zou worden. Dat lukte dan nooit en ik had dan het gevoel dat ik gedoemd was om de droom "af te maken"
Ik kon dan dus niet me eigen spieren aanspannen, heel erg wazig. Soms lukt het ook wel en dan werd ik wakker.

Het vreemde is dat ik bij enge lucide dromen niet waker kan worden. Heb ik een fijne/leuke lucide droom wordt ik meestal wakker als ik hem probeer te beinvloeden.
ook al wil ik dan door-dromen.

Als het echter wel lukt is het echt tof!!!
Na een goede droom voel ik me vaak de hele ochtend of zelfs de hele dag extreem vrolijk

Misschien heb ik er aanleg voor ofzo, want voor deze topic had ik nog nooit gehoord van lucid dreaming.

Ik ga iig vanaf heden alles opschrijven en proberen om me dromen nog sterker te beinvloeden. En vanavond al de url's doorlezen.

sorry voor de lap text." :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij heb ik vanacht voor het eerst een beetje bepaald wat ik deed.. als er weer eens een of ander monster achter me aanzat of ik werd bijna vermoord werd ik een soort superwoman of had ik ineens een mes ofzo of duwde ik ze heel ongeinteresseerd aan de kant.. Wel gaaf, want hierdoor heb ik dus vanacht best lekker gedroomd.. en als het een enge kant opging mepte ik ze opzij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:08
Op maandag 13 augustus 2001 15:44 schreef Pindakaasman het volgende:

Ik droomde als kind altijd nogal eng. Meestal had ik dan op een gegeven moment door dat ik aan het dromen was, maar ik kon er dan nooit uitkomen. Ik probeerde dan me hoofd of een hand of arm te bewegen zodat ik daar wakker van zou worden. Dat lukte dan nooit en ik had dan het gevoel dat ik gedoemd was om de droom "af te maken"
Ik kon dan dus niet me eigen spieren aanspannen, heel erg wazig. Soms lukt het ook wel en dan werd ik wakker.
De laatste paar jaren kan ik helemaal niets meer herinneren van mijn dromen.
Maar vroeger was dat dus totaal anders.

Toen ik klein was droomde ik heel vaak.
Na het wakker worden d8 ik altijd over de droom na.
Desondanks wist ik na 5 minuten geheel niks meer over de droom.. echt superweird. Zo van: "Mam ik heb vandaag gedroomd over.... uhm.... argh.. laa maar."

Ik had ook een periode waar ik achetvolgd werd door enge monsters ofzo ( LOL ), ik kon toendertijd hendig hard rennen in real life, dus in de droom probeerde ik weg te rennen van het "monster" (ik wist dus dat ik droomde en kon ook zelf kiezen wat ik ging doen, ook wist ik 100 % wat er gebeurd was tijdens zon "lucid" droom), maar dat lukte voor geen meter, want ik kon niet rennen in een droom :?

Echt triest. Dat beest kwam dus heel dichtbij, ik WIST dat ik in een droom zat, en probeerde wakker te worden. Dit ging meestal alleen door op een situatie te wachten waarbij ik "zelfmoord" kon plegen.. hahahah echt raar was dat, meestal sprong ik dan van een gebouw af, of ik moest w8en totdat het monster mij killde etc.

Naast zon soort dromen had ik zeer weinig positief lucide dromen. Ik kan er maar 2 herinneren, 1 waarbij ik zeker 20 min controle had over mijn vliegkunsten (ik heb zeker 10 min (in mijn droom) geoefend hoe dat vliegen nou in elkaar zat, echt gaaf)
en de 2de was ook wel gaaf, en het had te maken met O+ :o :* :9 :9~

Leuk topic dit.. ik ga eens die links testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Het leuke van dit draadje is dat ik nog een type droom herinner. Het is wel erg lang geleden.
Je denkt dat je wakker bent geworden maar je zit gelijk in een nieuwe droom. De top is geweest zo'n 5 a 6 dromen achter elkaar.
Eén keer was het wel zeer bijzonder. Op een gegeven moment, hoe dat weet ik niet meer, kon ik de dromen van die nacht als een film terug spoelen. Beginnend met de laatste zo terug tot de eerste. De dromen op zich gingen wel van begin naar 't eind.
Waar ik nog 'spijt' van heb dat ik bij een van die terug blikken geen STOP heb geroepen want nadat de eerste droom terug gespeeld was werd ik wakker. Ben nog steeds benieuwd wat er dan was gebeurt.

LD lekker verder. :Z

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32519

Ik vergeet al en altijd mijn dromen maar ik heb een droom gehad dat ik hele hele grote ruzie had met mijn moeder (met stoeltjes gooien enzo) en mijn moeder moest toen huilen en toen ging ik heel hard wegrennen van huis. En mijn moeder zei dat ze weg ging enzo. En later ging ik naar een paar vrienden. We waren buiten en toen rende ik opeens heel hard naar mijn moeder om haar weer te zien enzo en toen moest ik huilen. En eenmaal in het huis was ze er niet en toen moest ik nog harder huilen. En toen dacht ik dat ik mijn moeder nooit meer zou zien en had spijt van het feit dat ik kut tegen haar dee enzow. En toen werd ik wakker en toen moest ik nog steeds huilen. Volgens mij huilde ik al in die droom. Echt weird was dat.
Maar toen ik nog in de droom was wist ik niet dat ik aan het dromen was. Maar ik had ook geen gevoel dat het echt was.

Als ik eraan terugdenk word ik nog steeds verdrietig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Laatst online: 24-05 14:12
Dat herken ik wel Qul, Mijn vriendin heeft dat ook wel eens.
Dan heeft ze gedroomd dat dat ik vreemd ging met een ander meisje, en als ze dan wakker wordt is ze nog steeds kwaad op me.

Het duurd dan ook een uurtje voordat ze weer helemaal normaal tegen me doet.

Best wazig dat emoties in dromen zo zwaar en realistische zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Je denkt dat je wakker bent geworden maar je zit gelijk in een nieuwe droom
Dat heb ik ook wel eens gehad ja. Ik werd wakker, stapte uit m'n bed, ging naar de badkamer om te douchen, kleedde mezelf aan, ging naar beneden om ontbijt te maken en werd wakker, stapte uit m'n bed, ging naar de badkamer om te douchen, kleedde mezelf aan, ging naar beneden om ontbijt te maken en werd wakker, stapte uit m'n bed, ging naar de badkamer om te douchen, kleedde mezelf aan, ging naar beneden om ontbijt te maken en werd wakker, stapte uit m'n bed, ging naar de badkamer om te douchen, kleedde mezelf aan, ging naar beneden om ontbijt te maken en werd wakker.... (dit zo'n 5 keer achter elkaar)

Ik vond het erg vervelend toen ik *echt* wakker werd, omdat ik niet meer wist of ik wel echt wakker was geworden.
En toen werd ik wakker en toen moest ik nog steeds huilen
Dit komt me ook bekend voor. Ik heb wel eens een aantal keren gedroomd dat een van m'n ouders een ernstig ongeluk kreeg en daarbij kwam te overlijden. Ik vond echt heel erg en was in een erg bedroefde/rouwige stemming. Toen ik wakker werd, was ik nog steeds in dezelfde stemming, ook al wist ik dat er met mijn ouders niets aan de hand was op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Op maandag 13 augustus 2001 21:39 schreef Pindakaasman het volgende:
....
Dat is idd waar. Het is eigenlijk het tegengestelde van LD vind ik. Je bent er als het ware met beide benen in gestapt. Het duurt soms echt lang om je te realiseren dat het 'n droom was.
Ik heb de voorkeur voor LD en ben weer aan het oefenen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 13 augustus 2001 21:39 schreef Pindakaasman het volgende:

Klopt.. vroeger had ik ook wel eens een droom gehad dat mijn pa een vampier was.. en dat ie me dus wilde leegzuigen.. (ja ik was nog klein toen ;) ) maar toen ik eenmaal wakker werd en hij deed de deur open gilde ik keihard.. omdat ik dacht dat ie _echt_ een vampier was.
Ik heb dagen lang gedacht dat ie er echt een was.. tot ik besefte dat het maar een droom was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 12 augustus 2001 13:00 schreef Childsplay het volgende:
Dan denk ik nog steeds niet dat je het expres kan opwekken, veel te lastig dat simpele zielen als wij zonder enige training volledige controle over onze geestelijke zelf hebben
Hmmm daar heb je wel een beetje gelijk in, het is niet zo van, laat ik vandaag eens een droom dromen die ik zelf onder controle heb, nee zo gaat het niet, het begint als een droom en zo ongeveer voor de tijd dat je wakker word of net uit een slaapcircel wakker bent worden, komt er een stuk tijdens je slaap voor waar je gewoon merkt dat je aan het dromen bent, en als je veel oefent zoals op vele sites op het Net staan kan je leren hoe je hier mee om moet gaan zodat je het 'plezier' van weten dat je droomt langer kan volhouden..

Ik zelf weet niet of die 'tutorials' op het Net wel werken, maar gezien de vele possitieve reacties schijnt dit wel waar te zijn, zelf heb ik er nooit moeite voor moeten doen, ik heb het verschijnsel al jaren, maar ik kwam er ook pas een paar jaar geleden achter dat dit lucid dreaming was..

Begin eerst met het onthouden van je dromen, dat is je basis voor alles betreft lucid dreaming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Laatst online: 16-05 12:40
Op dinsdag 14 augustus 2001 00:55 schreef Pacific_Ocean het volgende:

[..]

Klopt.. vroeger had ik ook wel eens een droom gehad dat mijn pa een vampier was.. en dat ie me dus wilde leegzuigen.. (ja ik was nog klein toen ;) ) maar toen ik eenmaal wakker werd en hij deed de deur open gilde ik keihard.. omdat ik dacht dat ie _echt_ een vampier was.
Ik heb dagen lang gedacht dat ie er echt een was.. tot ik besefte dat het maar een droom was..
HAHAHAHA arme PA !

Dromen worden pas echt leuk als je ze gaat bijhouden. dwz Voor je gaat slapen tegen jezelf zeggen dat je ze zowieso niet vergeet. En dan als je wakker word ze meteen opschrijven, als je dit een tijdje doet dan zou het kunnen dat je ze beter gaat begrijpen.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14365

Eergister had ik een lucide droom, opeens wist ik dat ik droomde, het enige wat ik kon was een auto laten zweven. na 3 seconde stopte het alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24417

Vraagje hoor...

Ik hoor vaak van mensen dat ze pas doorhebben dat ze droomden als ze wakker worden. In een site die aan het begin van dit topic is gelinkt staan ook dingen als "doe een realiteitscheck (bijv. 2x op je horloge kijken en zien of de tijd daadwerkelijk logisch verspringt) om te zien of je wakker bent of slaapt".

Ben ik nou abnormaal als ik beweer dat ik er niet eens bij na KAN denken als ik droom of het een droom is (dwz: ik heb NOOIT het gevoel in een droom dat het echt is)... als ik wakker word van een nachtmerrie denk ik niet "ow gelukkig het was maar een droom" maar meer van "dat was een kut droom"...

Am i a freak? :P
Ik ga iig nu naar bed en proberen of ik ook lucide kan dromen na al deze posts en wat docjes gelezen te hebben... lijkt me zeer interesting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
ik heb NOOIT het gevoel in een droom dat het echt is
Vreemd.. Dat heb ik juist het tegenovergestelde. Ik kan me altijd als ik wakker ben geworden goed herinneren dat ik tijdens de droom er van overtuigd was dat alles echt was. Er bestaat in mijn dromen absoluut geen twijfel of het echt is of niet.

Misschien dat het daarom vrijwel nooit lukt om lucide te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 12:26
Op vrijdag 17 augustus 2001 09:07 schreef araphor het volgende:

[..]

Vreemd.. Dat heb ik juist het tegenovergestelde. Ik kan me altijd als ik wakker ben geworden goed herinneren dat ik tijdens de droom er van overtuigd was dat alles echt was. Er bestaat in mijn dromen absoluut geen twijfel of het echt is of niet.
Jij kan je jezelf op zo'n moment dus ook wel voor je kop slaan dat je het niet doorhad? :)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exposure
  • Niet online
Ik kan het onthouden nog steeds niet helemaal onder de knie krijgen. Het gaat al wel steeds beter. Maar nu vraag ik me af of je je droom meteen als je wakker wordt moet herrineren, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Of moet je als je wakker wordt echt je best doen en nadenken wat je ook al weer gedroomt hebt. Ik heb beide al een keer gehad, maar wat is nou het beste? Ook heb ik een keer gehad dat ik s'morgens heel erg m'n best deed om m'n droom te herrineren maar het niet lukte. s'Middags op m'n werk schoot ie mij ineens weer te binnen, en ik wist het nog vrij nauwkeurig. Jammergenoeg was ik toen niet in de gelegenheid om hem op te schrijven.

Exposure.

You're so fucking special. I wish I was special.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27655

Exposure, voordat je met lucide dromen bezig gaat zou ik idd proberen je al dan niet normale dromen te herinneren.

Anders weet je niet dat je bewust gedroomd hebt als het wel gelukt is.

Enne, ga slapen het is kwart voor drie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33822

Lucide dromen komt bij mij veel vaker voor als ik effe een dutje overdag doet, na het werk ofzo.

Pas geleden, zat ik te dromen. Ik was aan het basketballen, en toen wilde ik dunken, en ik ging effe aan de basket hangen met me handen nadat ik gedunkt had. En in eens brak die basket en ik donderde keihard op me stuitje maar ik voelde helemaal geen pijn. En toen kreeg ik in de gaten in me droom, dat ik aan het dromen was. Dus ik toen chill allemaal dingen doen in me droom omdat ik toch wist dat ik aan eht dromen was. Alleen ging net de telefoon af werd ik wakker :(.

Ik denk als je aan het dromen bent je vooral moet opletten op vage dingen b.v vaak kan je in je droom geen pijn lijden, tenzij het ook in het echt gebeurt bijvoorbeeld dat je van je bed af valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 17:25

Servowire

prutser:~#

Dit had ik vroeger altijd ja, nu nooit meer ;(

zo van: "He cool ik ben aan het dromen, mmm ik ga ff vliegen"

en "ja pleur op man, ik kap er mee, tabbee," *word wakker*

8-)

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300

Ik heb (had) dit elke nacht.

Ooit "aangeleerd". Aangeleerd? Yup. Op je bed gaan liggen en indenken wat je gaat dromen plus de extreme instructie dat jij dit gaat leiden. Wel _meteen_ inpitten.

Ik heb me sinds kort juist het omgekeerde aangeleerd: NIET denken, gewoon slapen. En het helpt!

Het is extreem vermoeiend (en je gaat dat merken) je eigen dromen te controleren. Het vereist meer dan gedachte geestelijke attentie. Omkeerproces is *moeilijk* .

Ik vond het leuk maar wil het niet meer. Ik sta nu veel fitter op en wil dat graag zo houden. Lucid dreaming is geen optie meer voor mij.... HET VREET ENERGIE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10300

kan ik t' van je overnemen?

lijkt me wel gaaf, valt er 's nachts ook nog wat te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Op dinsdag 28 augustus 2001 22:45 schreef ALepH het volgende:
Ik heb (had) dit elke nacht.

Ooit "aangeleerd". Aangeleerd? Yup. Op je bed gaan liggen en indenken wat je gaat dromen plus de extreme instructie dat jij dit gaat leiden. Wel _meteen_ inpitten.

Ik heb me sinds kort juist het omgekeerde aangeleerd: NIET denken, gewoon slapen. En het helpt!

Het is extreem vermoeiend (en je gaat dat merken) je eigen dromen te controleren. Het vereist meer dan gedachte geestelijke attentie. Omkeerproces is *moeilijk* .

Ik vond het leuk maar wil het niet meer. Ik sta nu veel fitter op en wil dat graag zo houden. Lucid dreaming is geen optie meer voor mij.... HET VREET ENERGIE!
Zeer interesant maar is het mogelijk om iets meer over die LD uit te leggen. Met name wat en hoe je de zaken controleerde, dus de vermoedijke reden waarom het dan zoveel energie vreet.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Ik heb vannacht weer een ludic dream gehad heel even. Ik was samen met nog iemand een meisje de trap op aan het dragen :? en toen we bovenaan de trap waren had ik opeens door dat het een droom was. Zoals 9 van de 10 keer dat mijn droom lucid wordt begon zodra ik het door had alles te vervagen, en werd ik wakker...
Tenminste, dat dacht ik. Ik deed m'n ogen open, lag in mijn bed en stond op. Ik zag bijna niks door de hoeveelheid licht die door het raam naar binnenviel en ik liep naar beneden en de droom ging verder..

*weird* ;)

Anoniem: 3528

Op zaterdag 04 augustus 2001 16:07 schreef araphor het volgende:
Ik ben zelf erg geintereseerd in 'lucid dreaming'. :z

Dit houdt in dat je jezelf in je droom bewust wordt van het feit dat je aan het dromen bent. Bij de meeste mensen gebeurd dit niet, of zelden. Toch zijn er veel mensen die dit regelmatig meemaken.
Ook kun je, zodra je je ervan bewust bent dat je droomt, dingen in de omgeving veranderen. Zoals een muur die gigantisch in de weg staat laten verdwijnen. Eigenlijk kun je alles doen wat je maar wilt.

Zelf ben ik er absoluut niet goed in, maar toch ben ik het laatste half jaar bezig het een beetje door te krijgen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks mijn dromen op. Althans, steekwoorden e.d.
In het begin schreef ik altijd m'n hele dromen op, alleen dit werd een beetje erg papiervullend, want van elke droom kon ik zo een A4tje volschijven, en soms wist ik me zelfs meerdere dromen te herinneren. Dit was een beetje te veel werk, dus nu schrijf ik alleen de voor mij belangrijke details op.

:Z

Een paar dagen geleden werd ik wakker uit een droom, vlak nadat ik doorkreeg dat ik aan het dromen was. (Dit schijnt bij veel mensen voorkomen te kunnen worden door in je droom om je eigen as te gaan draaien; echter, bij mij werkt dit niet). Wat wel lukte, was weer terugkeren in die droom op hetzelfde moment als dat ik was toen ik wakker werd.

Gister was het nog leuker, toen droomde ik dat ik een groot stuk klei van iemand kreeg, die me vertelde dat ik dat stuk klei met mijn gedachten van vorm kon veranderen in wat ik maar wilde. Het maakte niet uit hoe groot of ik zou het moeten kunnen creëren. Toch lukte dit niet helemaal goed.
Zou deze laatste droom een soort 'test' zijn voor lucid dreaming? :)

Hebben meer mensen hier ervaring met lucid dreaming?

Of misschien tips die kunnen helpen bij het lucid dreamen?
toon volledige bericht
Lucid dreamz?

Ik heb dat. Heb ik bijvoorbeeld een nachtmerrie, werd ik me daarvan bewust. Dan ga ik me ervan overtuigen dat het straks anders is en dat ik er maar een ervaring van moet maken. Ik dacht dat iedereenh dat wel had :?

Ik wist alleen niet dat het beestje een naam had :)

De laatste tijd onthou ik m'n dromen helemaal niet meer. Beetje jammer eigenlijk, maar mischien betekend het wel iets bevorderlijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-06 22:33

Nessuno

io sono nessuno

ik zit hier wat toppic's te lezen
en vroeg me af of andere mensen dit ook wel eens hebben
mee gemaakt
(weet niet of hier wel exact thuis hoort )

soms droom ik en dan zie ik die dingen gewoon bv een normale dag in het leven ik bevind me hier dan ook in en dan dus alle ding die ik normaal ook doe ik word wakker en herriner me een paar belangrijke dingen dit overkomt mij regelmatig
ik heb het 1x tegen mijn ex vriendin verteld en die verklaarde me voor gek wat ik haar vertelde het was niets ernstigs of zo maar gewoon wat ik gedroomd had

het volgende is mij nog steeds bij gebleven
ik vertelde haar dat ik had gedrookmd dat de buurman op de hoek van de straat zijn schutting zat was en er het 1 en ander aan wou verranderen (van die boogjes er op)+ een ander kleurtje ik vertelde haar ook welke kleur het zou worden nl zaansgroen

waar op mijn vriendin zegt fijn voor je buurman
en dat was het

er ging 1 maand voorbij die helemaand was ik weg geweest (op vakantie in italie) en ik kom terug bel mn vriendin op om te vragen hoe laat ze langs zou komen
we spreken een tijd af
en ik sta een paar minuten voor tijd op de hoek van de straat op haar te wachten ze komt aan fietsen stapt af
ik krijg een knuffel en opeen zegt zei zie je wat ik zie
ik zeg wat dan kijk eens naar die schutting van dat
hoekhuis
(huis van de buurman waar ik het over had gehad met haar )
daar stond de schutting in de kleur zaansgroen met van die half ronde boogjes er op precies zoals ik het omschreven had :)

dit soort dingen overkomt mij dus met eenige regelmaat mijn vraag is overkomt dit meer mensen :?
zo ja wat doe je dr mee

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Ja, zulke dromen heb ik ook wel eens. Zie [topic=213969/1/75]

Wat ik ermee doe? Eigenlijk niets, omdat van te vorgen nooit duidelijk is of een droom voorspellend zal zijn.

Ps.
Vannacht droomde ik dat het de laatste avond op aarde zou zijn van een heleboel mensen. Er zouden twee gebouwen in gaan storten (WTC?), waardoor een gigantische aardbeving zou ontstaan die bijna de hele bevolking zou uitroeien. De enige kans voor overleven zou zijn, door de zee in te rennen. En zelfs dan zou de kans erg klein zijn, omdat er een vloedgolf zou kunnen ontstaan. Ook was het water erg koud, zodat mensen onderkoeld konden raken, en die mensen zouden die nacht niet meer te redden zijn. Rond 12 uur 's nachts zouden we de zee in gaan rennen (Scheveningen :? ). Daarvoor was er nog 1 of ander afscheidsconcert van een band.
Ik was er voor 95% van overtuigd dat ik die dag zou sterven..
Pagina: 1 2 Laatste