Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesonl
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-10-2023
Hallo,

Onlangs ben ik mij wat gaan "verdiepen" in smart home/domotica. Ik heb al een tijdje Philips Hue, Sonos en Google Nest Speakers. Graag zou ik mij hier wat verder mee willen bezig houden. Ik wil dus een paneel gaan maken om alles aan te sturen. Aangezien ik het ingebouwde paneel van Hassio niet zo mooi vind en ik veel meer zelf wil customizen op mijn eigen manier zonder dat van Hassio heb ik beslist zelf een paneel te bouwen. Ik zou dit in HTML, PHP en JavaScript (Met natuurlijk JQuery, Ajax, ... ) willen doen. Hoe kan ik dit dan "het beste" combineren met Hassio om alles aan te sturen zoals: lichten dimmen/switchen, de huidige status van lichten opvragen, hetzelfde met muziek etc... Is dit het beste met één of andere Hassio api? Zo ja hoe gebruik ik die want de documentatie is erg onduidelijk of kan dit het beste met MQTT of nog iets anders?

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen of toch goede "handleidingen/documentaties zoeken. Zelf heb ik nl. gezocht maar zowat niets lijkt er op.

Met vriendelijke groet,
Kuno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09

Kvn

Je hebt dit al gelezen neem ik aan?

https://developers.home-assistant.io/docs/external_api_rest/

Ik zou 't lekker bij HTML en JS houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07 22:13
Als ik je zo hoor zou ik er voor kiezen om met de Lovelace interface van Home Assistant te maken wat je wilt bereiken.

Onderschat het zelf bouwen van een dashboard niet, dit is erg veel werk en komt veel bij kijken. Het is niet alleen de entities fetchen maar ook de live updates, wat als er een entity even niet beschikbaar is, denk aan de inmiddels gigantische hoeveelheid verschillende entities die inmiddels beschikbaar zijn. Achter Home Assistant zit inmiddels een heel team met (opensource) developers die dit voor je doen zodat jij het alleen nog maar mooi eruit hoeft te laten zien. Bekijk ook vooral dit topic eens met wat de mogelijkheden zijn. Home Assistant - Show je setup.

Edit:
Mocht je het wel willen dan moet je inderdaad naar de Rest en WebSocket Api kijken :) Zou ik het wel zelf willen bouwen dan zou ik het m.b.v een framework zoals Vue, React, Svelte oid doen.

[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjes op 16-03-2020 15:37 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesonl
Ok, bedankt voor je info.
Aangezien ik erg jong ben en vanwege Corona thuis (België) ben heb ik nu zo een 5 weken alle tijd van de wereld buiten wat taken die ik hier en daar krijg. Trouwens, ik heb niet echt nood aan een systeem omdat ik (nog) niet zoveel IOT apparaten heb. Dus, lijkt het me toch leuk om voordat ik in de Informatica richting ga zo een systeem in elkaar te hebben gestoken.

In ieder geval nogmaals bedankt voor je info. Denk nl. dat dit goed geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07 22:13
Dan zou ik vooral zeggen, succes en plezier met experimenteren!

Als ik nog 1 tipje mag geven, probeer jQuery lekker links te laten liggen. jQuery is inmiddels achterhaald en de meeste functies van jQuery zijn gewoon native beschikbaar, denk hierbij aan

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesonl
Ok, thx
Pagina: 1