[Digitaal basisonderwijs] Hoe vorm geven?

Pagina: 1
Acties:
  • 688 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
De kogel is door de kerk; de scholen gaan de komende drie weken sowieso dicht voor 'niet-noodzakelijk werkende ouders'.

Nu blijft de leerplicht uiteraard van kracht en zien de meeste ouders het ook niet zitten dat hun kinderen maar 3 weken lang televisie gaan kijken of gaan gamen.

Nu is het tijd voor digitaal onderwijs, iets wat in Nederland nog amper ontwikkeld is. Hier en daar kan je over bepaalde onderwerpen op YouTube wat filmpjes kijken, maar daar houdt het ook mee op. En alhoewel sommige ouders prima zelf thuisscholing kunnen geven, blijft instructie van een leerkracht voor veel andere ouders en kinderen toch lastig. Helaas zijn er geen gezamenlijke onderwijsplannen om hier mee om te gaan, graag bespreek ik dat hier in dit topic en hoop ik dat er meer leerkrachten/basisscholen zich hierbij gaan aansluiten.

Ik zie een aantal mogelijkheden:
- Livestream
- Instuctiefilmpjes
- Digitale leeromgeving
- ??

Livestream
Dit lijkt mij veel van het school internet te vergen, maar tegelijkertijd kunnen kinderen wel direct op de leerkracht reageren. Zou dit via YouTube kunnen en werken, net zoals gamers of vloggers dit ook gewoon doen? De kinderen kunnen dan vragen stellen door een comment te plaatsen. Nadeel is dus dat de school wel een goede internetverbinding moet hebben en dat er dus ook moet worden gekeken naar software waarmee dit goed kan.

Instructiefilmpjes
Dit lijkt mij de makkelijkste manier. Gewoon een camera op het digibord richten en de leerkracht geeft een instructie. Opnemen met een digitale camera of gewoon de smartphone. Niet echt persoonlijk en de leerkracht kan niet direct op vragen reageren. Voordeel is wel dat je al van tevoren de filmpjes kan opnemen en dat elke school het dus niet apart hoeft te doen, als je het goed archiveert kunnen kinderen uit heel Nederland je les bekijken.

Digitale leeromgeving
Hier ben ik persoonlijk ook wel deels een voorstander van, om bijvoorbeeld documenten uit te wisselen met kinderen en kinderen in een gecontroleerde leeromgeving vragen te laten stellen aan de leerkracht. Denk aan Office365 mogelijkheden (gebruiken sommige scholen al), Google Education Classroom of Edmodo. Nadeel: Elke school zal dit apart moeten doen.

Welke opties zien de ICT ouders hierin? Nogmaals: niet iedere ouder is MBO/HBO+ opgeleid of heeft de mogelijkheid om zijn/haar kind te helpen. Met een visuele en auditieve instructie kan een ouder mee kijken/luisteren en het dus op de juiste manier begeleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

Zal toch iets worden van een digitale leeromgeving, je kan als school niet verwachten dat iedereen zijn eigen smartphone hier voor wilt of kan inzetten. Tevens ben je dan zelf minder goed bereikbaar in geval van nood.

Sowieso is het basis onderwijs hier helemaal nog niet op ingericht.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:43
Volgens mij moet dat niet heel ingewikkeld in te richten zijn middels iets als Zoom of eventueel Discord. Iedereen heeft wel de beschikking over een Pc/laptop of tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
Toppe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:57:
Zal toch iets worden van een digitale leeromgeving, je kan als school niet verwachten dat iedereen zijn eigen smartphone hier voor wilt of kan inzetten. Tevens ben je dan zelf minder goed bereikbaar in geval van nood.

Sowieso is het basis onderwijs hier helemaal nog niet op ingericht.
Een digitale leeromgeving is hopelijk op de meeste vo scholen al beschikbaar, ook een livestream is daar denk ik makkelijk te realiseren.

Op het PO hebben leerkrachten sowieso geen werk mobiel, dus contact direct met leerlingen moet sowieso via een leeromgeving (in vo hebben scholieren meestal al app contact met school).
Ik ben inderdaad werkzaam in het PO...
Hooli-gan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:02:
Volgens mij moet dat niet heel ingewikkeld in te richten zijn middels iets als Zoom of eventueel Discord. Iedereen heeft wel de beschikking over een Pc/laptop of tablet.
Dat zal waarschijnlijk prima werken voor het VO, Zoom lijkt mij een ideaal platform daarvoor! Maar ik zie dat voor het basisonderwijs niet zo goed werken, ben ook benieuwd waar de kinderen komende week allemaal zitten en of ze dan allemaal op tijd X online zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ga eens informeren hoe ze dat in Australië doen. Daar bestaat onderwijs voor kinderen die zo achteraf wonen dat er eigenlijk alleen keuze tussen kostschool en onderwijs op afstand is. Vroeger ging dat volgens mij per radio en tegenwoordig per satelliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Ik heb afgelopen maandag al gedaan. Oude weektaak erbij, iPad met diverse apps / sites (Gynzy, Nieuwsbegrip XL, Bareka), boek lezen, schrijfschrift en gaan met die banaan.

Weektaak voor komende week is vrijdag al gemaild. Alle wachtwoorden zijn ook nog eens uitgedeeld.

Uitleg zal vast ook iets voor verzonnen worden :)

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooli-gan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:02:
Over Zoom.....
https://mashable.com/arti...acy-concerns/?europe=true

Technische oplossingen moeten meer dan functioneel zijn. Ze moeten ook niet creepy zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Deze discussie loopt ook al in [corona] school software welke alternatief is er voor klas?. Om alles centraal te houden en niet te spreiden over meerdere fora, graag daar verder.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.