Corona: welk schoolsoftware-alternatief voor klas?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Laten we hier oplossingen bieden die leraren / klassen en voor bestanden delen kunnen bieden
- android/ios/windows compatible is
- servers inrichten ? / dienst inrichten ?

laten we vooral "algemeen" houden en advies .. die zsm ingezet kunnen worden

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-03-2020 18:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:00
Ik, docent wiskunde en Engels, heb in ieder geval al wat ‘lessen’ (niet vervangend aan een echte uitleg), al gemaakt en op een YouTube kanaal gezet. Dat kan morgen gemaild worden. Wss ga ik ook een bestandje met printscreens van het digitale boek maken en die maar mailen. Het is voor zo adhoc het makkelijkst denk ik. Maar ik ga dit topic even volgen voor goede ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat wil je? Live lesgeven of iets voorbereiden wat je leerlingen/studenten zelf kunnen bekijken en doen?

Nearpod is een aardige app waar jij je lessen in kunt voorbereiden, vragen kunt stellen etc. Het vraagt iets aan voorbereiding.

Dit zou je kunnen doen i.c.m. een livestream op YouTube. Zo kun je meteen controleren wie er meedoen en jouw verhaal begrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ms teams. En IT's learning heeft er een prima module voor.
Maar wat vooral zo is. De school is dicht. De leerplicht gaat er af. Je krijgt nu niveau verschil . Maar dat is een andere discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
De leerstof van vrijwel alle middelbare scholen en daarboven, staat meestal gewoon in een leerboek. Docenten kunnen gewoon aangeven welke stof de leerlingen moeten doornemen. Het is de verantwoordelijkheid van ouders dat leerlingen dit ook doen.

Een livestream van een leraar kan leerlingen eventueel ruimte bieden om vragen te stellen. Gezien de snelle internetverbinden in Nederland moet dat geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 18:34

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Er zijn veel kanalen om dit te doen: Magister, Magister.me, It`slearning, Office365.. scholen hebben wat dat betreft keuze zat.

Ik denk dat het vooral belangrijk zal zijn hoe er contact onderhouden kan worden tussen alle partijen. Ook daar bieden bovenstaande middelen prima opties voor! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
juliusyoup schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:08:
Ik, docent wiskunde en Engels, heb in ieder geval al wat ‘lessen’ (niet vervangend aan een echte uitleg), al gemaakt en op een YouTube kanaal gezet. Dat kan morgen gemaild worden. Wss ga ik ook een bestandje met printscreens van het digitale boek maken en die maar mailen. Het is voor zo adhoc het makkelijkst denk ik. Maar ik ga dit topic even volgen voor goede ideeën.
Ik had ook een wiskundeleraar die naast zijn reguliere lessen ook alles nog eens uitlegde op Youtube. Persoonlijk vond ik dit wel erg fijn en ging dan ook nooit meer naar de lessen, maar volgde gewoon alles via Youtube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
Ernemmer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:20:
[...]

Ik had ook een wiskundeleraar die naast zijn reguliere lessen ook alles nog eens uitlegde op Youtube. Persoonlijk vond ik dit wel erg fijn en ging dan ook nooit meer naar de lessen, maar volgde gewoon alles via Youtube.
Nu ben ik er nog niet heel handig in (de vierde les is beduidend strakker en duidelijk dan de eerste) maar ik kan heel goed snappen dat het juist prettig kan zijn. Eigen tempo, geen afleiding, pauze en terugspoelen waar nodig. Maar dan moet het wel een goede docent zijn. Ik zal nu nog hiaten in de uitleg hebben en qua digitale dingen kan het vast strakker en mooier. Maar ja als beginnend docent even een zondagmiddag projectje ben ik er tevreden mee. Morgen maar echt aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar CSA.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier iemand in huis via KPN KlasseContact (lagereschool).
En het werkt niet omdat leerkrachten het niet snappen (met name de wifi op school zelf).
We kunnen vanalles bedenken, maar als één van de partijen het niet snapt (school/ouders) heb je een probleem.

Hier in huis zwaar beveiligd en KlasseContact op gescheiden WiFi.
Office365 en Windows OS werken hier niet ivm beveiliging.
Nu zijn we hier een uitzondering met al die speciale dingen die ik wel snap, maar de gewone ouders hier mee opzadelen?

Ik zou zeggen: gewoon boeken, pen & papier.
Dat heeft tot nu toe alles overleeft.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
DJMaze schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:14:
Hier iemand in huis via KPN KlasseContact (lagereschool).
En het werkt niet omdat leerkrachten het niet snappen (met name de wifi op school zelf).
We kunnen vanalles bedenken, maar als één van de partijen het niet snapt (school/ouders) heb je een probleem.

Hier in huis zwaar beveiligd en KlasseContact op gescheiden WiFi.
Office365 en Windows OS werken hier niet ivm beveiliging.
Nu zijn we hier een uitzondering met al die speciale dingen die ik wel snap, maar de gewone ouders hier mee opzadelen?

Wat is er niet veilig aan Office365 en Windows 10?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:36
juliusyoup schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:08:
Waarom het wiel zelf opnieuw uitvinden? Wiskundeacademie heeft een breed aanbod van goede filmpjes waarnaar je kan linken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DJMaze schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:14:
fysiek contact is geen optie meer, uitleg in de klas en notulen in schriftjes dus ook niet, laat staan met z’n allen een proefwerk doen in de klas. Vraag is hoe de uitleg van leraar naar leerling te krijgen. Incl mogelijkheid van vragen stellen en allemaal het antwoord mee krijgen.

Low budget, quick and dirty is bijv allemaal Skype (realtime, met beeld en spraak) of whatsapp (realtime tekst en achteraf terug te lezen) gebruiken.

En laten we wel wezen: het type mens dat weigert Windows te overwegen is licht bezaaid dus amper relevant voor de overweging in crisistijden. Edit: zeg ik zonder waardeoordeel ;)

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 15-03-2020 21:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08 21:37
Ik kijk alleen naar de lagereschool MBO, HBO en UNI reden zich zelf wel.

Lagere scholen hebben online tools waarin kinderen kunneren leren wat ze maar willen per niveau

https://www.gynzykids.com/
https://www.junioreinstein.nl/online/home
Vul aan welke opties er nog meer zijn.

Denk eerder dat leraren 👨‍🏫 graag info willen over:
1. Hoe zij het beste met elkaar kunnen communiceren en
2. Hoe zij het beste met leerlingen kunnen communiceren.

Punt 1 zal waarschijnlijk zoveel over whatsapp gaan. Niet de meest handige tool hiervoor maar doet zijn werk, als je een stap verder wil omdat je met een grotere groep leerkachten zit in je school zou ik de stap maken of slack of discord.

Punt 2
Video bellen hiervoor zijn tal van oplossingen maar zijn best prijzig oplossingen. Ik zou voorstellen om hiervoor whereby.com te gaan gebruiken is gratis tot 4 mensen in 1 video chat en als je wilt opschalen is dit goed betaalbaar.

Welke onderdelen zouden er nog kunnen worden toegevoegd. Ik noem express geen MS teams of dergelijke omdat die gewoon weg op dit moment niet snel geïmplementeerd kunnen worden en daarbij ook nog een best prijzig kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Vraag is hoe de uitleg van leraar naar leerling te krijgen.
Op verschillende manier doen. Gewoon doen.

Ik heb het zelf meegemaakt. Dat ik het één manier kreeg en slecht er in was. Totdat ik het uiteindelijk in de praktijk mocht brengen.
Op een gegeven moment kom je er zelf achter wat het beste voor jouw is. Er kan niet overal een hand bij vast gehouden worden.

Ik merk dit soort dingen, dingen op een hoger niveau heel erg. Als je bijvoorbeeld niet kan lezen of Engels kan, dan zou ik er eerst voor zorgen dat je kan lezen, nederlands en pas engels doen. Je kan:

- Leren uit een boek.
- Videos (YouTube of iets anders)
- Interactieve Tutorials

Kom op, zo moelijk moet het toch niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 12:19
Hier vrijdag een code meegekregen voor zuluconnect, dat is de digitale leeromgeving waar op school (lo) ook mee gewerkt wordt. Continuiteit van onderwijs dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
http://zoom.us is gratis tot 100 deelnemers en 40 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
Jampot007 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Waarom het wiel zelf opnieuw uitvinden? Wiskundeacademie heeft een breed aanbod van goede filmpjes waarnaar je kan linken.
Vooral om zelf de link te leggen met hun boek en hun opdrachten. Ik kan gemakkelijk een opdracht uit hun boek voordoen. Maar ik zal ook zeker die filmpjes of als inspiratie of als extra materiaal toe sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:13
Ik ga dinsdag een poging wagen met discord en een wacom tablet. Vorig jaar ging dat redelijk.

Het grootste probleem blijft interactie. In de klas zie je wanneer iemand afhaakt. Dat heb je digitaal veel minder.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:22

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:12:
Ms teams. En IT's learning heeft er een prima module voor.
Maar wat vooral zo is. De school is dicht. De leerplicht gaat er af. Je krijgt nu niveau verschil . Maar dat is een andere discussie
Is dat zo? Ik werk voor een mbo en mijn organisatie beweerde namelijk anders...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-08 16:06
Metalfreak schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:23:
[...]

Is dat zo? Ik werk voor een mbo en mijn organisatie beweerde namelijk anders...
Wat dan? Leerplicht beschrijft; inschrijven op een school, en het bezoeken:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2018-07-28/

Dat laatste kan niet meer. De wet vervalt natuurlijk niet, maar de uitvoer wordt wel opgeschort, of zoiets... ianal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:22

Metalfreak

Hoije woh!

Montaner schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Wat dan? Leerplicht beschrijft; inschrijven op een school, en het bezoeken:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2018-07-28/

Dat laatste kan niet meer. De wet vervalt natuurlijk niet, maar de uitvoer wordt wel opgeschort, of zoiets... ianal :).
Mijn organisatie beschrijft het als volgt:
Let op: je bent niet vrijgesteld van lessen in deze periode. Onderwijs gaat, in aangepaste vorm, op afstand door.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Metalfreak @Montaner houd het aub wel ontopic .. software niet andere meuk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:29:
Vraag is hoe de uitleg van leraar naar leerling te krijgen. Incl mogelijkheid van vragen stellen en allemaal het antwoord mee krijgen.
KlasseContact werkt hiervoor goed bij 1 kind. Een klas vol tablets is dan weer minder.

Video conference waarbij een leerling zijn "hand" kan opsteken en de leraar kan reageren zou handig zijn.
Moet je wel de ouders instrueren hoe het werkt en de leerling niet gaat zitten klooien (het is immers nieuw en interessant).
Eerste drie weken KlasseContact moest ik de leerling in toom houden om niet lukraak op grappige knopjes te klikken. Iemand van 8 speelt liever computer spelletje.
En dat in een klas met 30 kinderen!

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 12:30

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik ben Hoofd ICT op een middelbare school en ben van plan zoom.us te gaan gebruiken. Gebruikte dat bij mijn vorige werkgever veel voor overleg met Roemenie en India. Voorlopig gezien de tijdsdruk op die manier doen. Ben toevallig net bezig met een handleiding en testen..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-07 10:35
Ik ben docent en mede verantwoordelijk voor de ict/infrastructuur op een kleine middelbare school. Onze prioriteit ligt vooral bij de eindexamenleerlingen (4 vmbo-tl/gl en 5 havo). Dat zal waarschijnlijk via Microsoft Teams gaan, maar ook ik sta open voor andere opties. Onze school zit ingebakken in de Microsoft structuur. Leerlingen hebben in principe geen device buiten hun mobiele telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Quickdust schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:43:
Ik ben docent en mede verantwoordelijk voor de ict/infrastructuur op een kleine middelbare school. Onze prioriteit ligt vooral bij de eindexamenleerlingen (4 vmbo-tl/gl en 5 havo). Dat zal waarschijnlijk via Microsoft Teams gaan, maar ook ik sta open voor andere opties. Onze school zit ingebakken in de Microsoft structuur. Leerlingen hebben in principe geen device buiten hun mobiele telefoon.
Zoom is ook te openen op een mobiele telefoon. Icm een headset werkt dat prima. Zou prima inzetbaar moeten zijn om iig iets van digtitale lessen te kunnen aanbieden.. Bij ons op school ligt de focus ook op de examenklassen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
Quickdust schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:43:
Ik werk dan bij een groot zakelijk bedrijf, maar zat pas met 30+ man in een Teams meeting. Werkt perfect, zodra iedereen de "microfoon discipline" maar aanhoudt (op mute als je niet spreekt). Scherm delen door de spreker (docent in dit geval) werkt ook prima. Webapp beschikbaar, maar ook native apps voor iPhone/pad, Android. Koop voor de docent een fatsoenlijke headset - dat scheelt stukken.

Mijn kinderen gaan blijkbaar aan de slag met Snappet -wat ze in de klas ook al gebruiken.
edit: We hebben daar zelf gisteren Squla aan toegevoegd voor een maand. Ben benieuwd hoe al die systemen zich gaan houden....

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 16-03-2020 09:12 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 12:45
Een screen recorder programma lijkt mij ideaal om gewoon een instructie te kunnen geven, alleen moet ik dan nog iets van een microfoon hebben om iets in te kunnen spreken... Het liefst één die draadloos is...
.dan ben je als leerkracht tot makkelijk klaar?

En dan even als toevoeging zelf een gratis screen recorder: https://obsproject.com/download

[ Voor 15% gewijzigd door President op 16-03-2020 05:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08 21:37
Ik zou ook whereby.com ook overwegen, gratis tot 4 personen, en zonder extra software te gebruiken!
m0nk schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:39:
Ik ben Hoofd ICT op een middelbare school en ben van plan zoom.us te gaan gebruiken. Gebruikte dat bij mijn vorige werkgever veel voor overleg met Roemenie en India. Voorlopig gezien de tijdsdruk op die manier doen. Ben toevallig net bezig met een handleiding en testen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goldenpants0291
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:52
Discord heeft het maximaal aantal kijkers voor hun Go Live dienst opgehoogd van 10 naar 50 nu :) makkelijk bestanden delen (drag en drop in een tekstkanaal), en via een voice chat kanaal kan je nu je scherm delen naar 50 mensen dus.

Wellicht ook een optie. 5 minuten werk om een Discord server en een invite link aan te maken. Werkt op mobiel, tablet en PC uiteraard.

Even een edit; mocht hier iemand lezen die graag iets wil inrichten maar geen idee heeft waar te beginnen en ziet wel wat in bovenstaande dan wil ik hier graag bij assisteren hoor :). Helaas heb ik van de oplossingen die andere hier posten niet al te veel kaas gegeten, maar Discord kan ik dromen!

[ Voor 28% gewijzigd door Goldenpants0291 op 16-03-2020 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Even een koppeling van dit topic gemaakt in het nieuwe themaforum zodat het ook daar zichtbaar is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:18
Op mijn school werken we in de Google-omgeving. Daarin zijn er goede opties in Hangouts. Hangouts is vergelijkbaar met Discord en Skype.
Leerlingen hebben we in Hangouts al als klassengroep staan, wat het simpel maakt om iedereen uit te nodigen. Ook kun je daarin je eigen desktop streamen. Niemand zit te wachten op allerlei docenten die met hun kop in beeld wat les proberen te geven. Ik gebruik waar nodig de microfoon in Hangouts om uitleg te geven (sneller dan typen). Voor de rest vooral een planning meegeven en de doelen stellen en controleren.
Daarbij mogen leerlingen van mij zelf weten of ze online zijn. Er zijn bepaalde uren elke week waarop ze per klas zich kunnen melden voor hulp.

Ik werk qua vakmethode digitaal in Learnbeat. Daarin zie ik al het gemaakte huiswerk en allerlei statistieken. Leerlingen kunnen ook zelfstandig nakijken. Dat soort moderne middelen zijn ideaal nu.

[ Voor 14% gewijzigd door Playa del C. op 16-03-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Jammer dat er niet geinvesteerd wordt in opties als Moodle met BigBlueButton. Alles moet weer via de commercielen geregeld worden. De scholen (in de meeste gevallen overkoepelende stichtingen waar scholen bij zijn aangesloten) hebben hun eigen ICT expertise massaal de deur uit geschopt en gaan vervolgens op zondagmiddag op uitnodiging een uurtje golfen met de magister en smartschool boys en er wordt een vette cheque getekend. Weer een x aantal scholen in de tang... jammer jammer jammer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-08 17:25
zie bij mijn vriendin dat ze vis skype for business zaken proberen te delen met de leerlingen. Alleen heb je op de mac niet alle opties tot je beschikking die een windows gebruiker wel heeft... welke oplossing zou jullie voorkeur hebben?
school kiest zelf voor skype omdat daar ook een deel van telefonie aan hangt.. maar persoonlijk krijg ik het advies om teams te gebruiken (betere netwerkoptimalisatie en meer functies).. eens?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:47
Wij zijn bezig met Teams, voor ons als klein team binnen het MBO ook nieuw. Maar gaat helemaal goed komen, heb er alle vertrouwen in. Veel collega’s en studenten lijkt het wel wat en we hebben al wat ‘geoefend’ :)

Maar idd, vandaag ook wel wat vertraging/storing in Teams. Iedereen is er massaal op over gestapt (voor zover het nog niet gebruikt werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Voor lesinvulling kan je natuurlijk ook kijken naar kant en klare lesmodules die leerlingen thuis kunnen doen.

Voor mbo burgerschap en havo/vwo 4/5 heb je bijvoorbeeld de digitale lesmodules van Digisterker 'Doe je digiding!' https://doejedigiding.nl/

Het is gratis en een mooie manier om een deel van je lessen te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
m0nk schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:39:
kan je wat info delen voor je collega's ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Let op dat je ondanks dat er veel mogelijkheden zijn, er ook veel complicaties kunnen optreden, denk aan privacy, beveiliging en AVG in het algemeen.

Dus ga als leraar niet zelf het wiel uitvinden maar stem je initiatieven of ideen af met minstens de ICT, FG'er of privacy officer van je onderwijsstichting.

Gratis apps zijn niet voor niets gratis, slaan cookies op etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

vso schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:26:
[...]

kan je wat info delen voor je collega's ?
Vooralsnog worden er individuele digitale lespakketten gemaakt door de vak docenten die weer verspreid worden door de mentoren. En wordt het eea in Magister aangeboden. We zijn nog aan het testen met teleconferencing, of dat nodig gaat zijn weten we nog niet. We beginnen iig zo eenvoudig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:20
Hier ook met een Klas van 30 les gehad via Discord. De docent streamde de les in de voice kanalen. Hierdoor komen mensen gewoon vragen stellen wanneer gewenst. Geen problemen met stabiliteit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik kom er prima uit met screen recording software, Google Classroom, Hangout en gewoon de mail.

Wel hoop ik dat er iets makkelijks is waarmee ik audio met een leerling kan delen + iets van een whiteboard waar we beiden op kunnen schrijven. Ik heb naar Office365 gekeken, maar dat botst hier en daar als ouders al ingelogd zijn op de betreffende computer. Is er toevallig een makkelijke website die ik dan aan een leerling kan doorsturen waar we even kunnen praten en ik het tegelijkertijd kan uittekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Pak een wacom tablet en autodesk sketchit. Kan je “tekenen” op je beeldscherm. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Jampot007 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Precies, ook gebruikt voor m'n HAVO-diploma, nu alweer 5 jaar geleden. Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over Zoom.....
https://mashable.com/arti...acy-concerns/?europe=true

Technische oplossingen moeten meer dan functioneel zijn. Ze moeten ook niet creepy zijn.

En ze schijnen nu ook performance issues te hebben vanwege de grote vraag. Juist dat wil je niet bij een grote speler.

edit: Link gefixed @g0tanks

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-07 10:35
Ja wij gaan ook gewoon voor Somtoday i.c.m. Microsoft Teams, bestaande logins en voor leerlingen vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:19

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:00:
Over Zoom.....
https://mashable.com/arti...acy-concerns/?europe=true

Technische oplossingen moeten meer dan functioneel zijn. Ze moeten ook niet creepy zijn.

En ze schijnen nu ook performance issues te hebben vanwege de grote vraag. Juist dat wil je niet bij een grote speler.
Je link werkt niet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
hoi1234 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Precies, ook gebruikt voor m'n HAVO-diploma, nu alweer 5 jaar geleden. Werkte prima.
Dat zal in het algemeen prima werken voor oudere leerlingen en de leerlingen die wat minder begeleiding nodig hebben... Maar zeker op de basisschool moet ik niet alleen instructie geven over het onderwerp zelf, maar ook over de diverse opgaven die er zijn. Daarmee kom je eerder in de richting van YouTube: wereld in getallen gr 7 blok 1 week 4 les 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Zoals eerder gemeld werken alle opleidingen bij ons nu met MS Teams. Voor onze opleiding is dit nieuw, zowel voor de collega's als voor de studenten. Ik werk binnen het MBO, een theoretische niveau 4 opleiding.

Zijn er hier docenten die ook toetsen binnen Teams? Ik heb gezien dat je opdrachten kan maken, evenals een Quiz bijvoorbeeld. Zijn er ook andere mogelijkheden (behalve Forms)? Het mag eventueel ook buiten Teams om, maar binnen de MS omgeving zou mooi zijn.
Wij hebben besloten de examinering uiteraard voorrang te geven, maar enkele docenten willen toch wel wat toetsen voor bepaalde vakken. Dit zijn met name theoretische vakken. De vraag is of dit veel nut heeft (zeker wanneer je er een cijfer aan zou willen koppelen) vanwege de fraudegevoeligheid. Namelijk met elkaar appen, bellen, samenwerken, enzovoorts.

Concreet: toetsen jullie wel/niet en zo ja: hoe dan? En wat voor 'type' toets, lees: opdrachtvorm, casuïstiek, theorie, open boek, enzovoorts.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 17-03-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wij (450 leerlingen, VO, 35 docenten) zijn ook voor Teams gegaan. Handig omdat iedereen daar al een account heeft.

Wij gaan het in de eerste instantie louter gebruiken voor 1 op 1 hulp (of kleine groepjes) aan leerlingen, contact tussen coach en coachleerlingen en korte live-instructies aan hele klassen waarbij kinderen vragen kunnen stellen.

Veel materiaal staat bij ons al in Magister.me (onderbouw), met studiewijzers per week, linkjes naar digitaal materiaal, extra ondersteunende filmpjes en inleveropdrachten waar docenten feedback op geven. Daar hoeven we dus weinig aan te veranderen, al is de huidige situatie voor sommige collega's aanleiding geweest om toch nog even wat extra ondersteunende materialen te plaatsen.

In de bovenbouw is het online wat minder uitgebreid geregeld, dus daar zijn nu veel studiewijzers behoorlijk uitgebreid.

Qua structuur hebben wij verder een team in Teams per leerjaar, met als kanalen de vakken. Leerlingen mogen daar niks plaatsen, het is op dit moment alleen bedoeld om de ingeplande lessen daar te zien en de opnames van de lessen terug te kijken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vso schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:05:
Laten we hier oplossingen bieden die leraren / klassen en voor bestanden delen kunnen bieden
- android/ios/windows compatible is
- servers inrichten ? / dienst inrichten ?

laten we vooral "algemeen" houden en advies .. die zsm ingezet kunnen worden
Jr, krijgt opdrachten voor school en via Somtoday. verschillende leerkrachten zijn bereikbaar voor hulp, uitleg.
Indien er geen boeken zijn, gaat het via inloggen op verschillende sites zoals op school ook gebeurt.
(Chromebook les), alleen nu vanuit huis. instructies per week(planner) en regelmatig digi-brief met hoe en wat.

edit: inmiddels via Microsoft Teams

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Iemand enig idee wat voor een pen ik zou moeten kopen om op mijn Lenovo touchscreen te gebruiken? Ik merk dat ik met mijn vinger amper kan schrijven, laatst van iemand een HP pen geleend maar die moet dus blijkbaar in de laptop opgeladen worden en daar heb ik dus geen gat voor in mijn laptop...

Werkt elke willekeurige Stylus pen? https://www.bol.com/nl/p/...ne-zwart/9200000126609788 bijvoorbeeld? Want digibord pen of een lege hp pen werken niet... Dus het zal iets moeten zijn op een batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Lijkt mij niet.

Je zou iPad-pennen kunnen proberen. Waar woon je ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Magister heeft het zwaar te verduren de laatste dagen. Gelukkig zit onze onderbouw voor schoolwerk op Magister.me, dat zijn aparte servers en er zijn veel minder scholen in Nederland die het gebruiken.

Als Microsoft dan ook nog eens de problemen met Teams oplost ben ik helemaal blij.

@President De meeste touchscreens zijn capacitive. Die meten waar het scherm wordt aangeraakt door een lichte spanning op het scherm, die anders wordt als er iets dat elektriciteit geleidt (je vinger) aanraakt. Ik denk dat je dus met een capacitive pen een heel eind komt :) Bijvoorbeeld deze.

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 18-03-2020 08:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:42
Gizz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:19:
Als Microsoft dan ook nog eens de problemen met Teams oplost ben ik helemaal blij.
Al twee dagen volle bak aan het Teamen (?) - enkel maandag wat issues met trage chats gezien. Waar heb je last van?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hmmbob Hier juist geen last gehad van trage chats. Wel zaken als:
  • Teams die willekeurig verdwijnen en later weer verschijnen. Bij elke collega kon het ook een ander Team (of Teams) zijn dat niet meer bestond.
  • Vastlopen en de melding krijgen dat je het later nog maar eens moet proberen bij het maken van Teams, het klonen van Teams, aanmaken van kanalen, wijzigingen van Teams en kanalen.
  • Mislukken van het toevoegen van leden aan een Team. Je typte de naam van een collega, gebruiker wordt gevonden, je klikt hem aan en de naam van de collega verandert in 'Unknown User'. Druk je vervolgens op add, dan krijg je een error dat er iets is misgegaan. Bij sommige collega's had ik 10 pogingen nodig.
  • Het maken van een afspraak duurt vaak 20 seconden. Mislukt ook vaak.
Ik vergeet vast nog een handjevol andere probleempjes, maar dit waren de vervelendste de afgelopen dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 18-03-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Gizz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:19:

@President De meeste touchscreens zijn capacitive. Die meten waar het scherm wordt aangeraakt door een lichte spanning op het scherm, die anders wordt als er iets dat elektriciteit geleidt (je vinger) aanraakt. Ik denk dat je dus met een capacitive pen een heel eind komt :) Bijvoorbeeld deze.
Dank je wel. Ik weet niet of ik een capacitive scherm heb. De pen die ik op school op het schoolbord gebruik heeft een 'zachtje punt', staat verder geen stroom om. Werkt prima op dat touchscreen, maar werkte dus niet op mijn laptop. Idem met de HP pen die ik gebruikte: die werkt wel als die opgeladen is, maar niet als de accu blijkbaar leeg is.

Ik heb deze:
pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKBR 81C8005HMH
https://nl.hardware.info/...-14ikbr-81c8005hmh.417848
Bij die laatste staat inderdaad: Touchscreen type Capacitief

Kan ik het voor de zekerheid nog op een makkelijke manier testen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door President op 18-03-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Niemand hier die ook een digitale omgeving gebruikt om te toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-08 18:15
remzor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:01:
Quayn en Socrative, alleen controle op boeken dan wel google en wikipedia wordt een lastig verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Sinny schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Quayn en Socrative, alleen controle op boeken dan wel google en wikipedia wordt een lastig verhaal?
Precies daarom inderdaad. Ik dacht dat er wellicht (out of the box) mogelijkheden of ideeën waren die ik nog niet ken. Live toetsen, 1 op 1, in Teams op tijd bijvoorbeeld, enz.
We hebben al wel gezien dat we het traditionele toetsen e.d. gewoon moeten laten voor wat het is. Maar dit gaat nog wel tot zeker na de meivakantie duren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-08 18:15
remzor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Precies daarom inderdaad. Ik dacht dat er wellicht (out of the box) mogelijkheden of ideeën waren die ik nog niet ken. Live toetsen, 1 op 1, in Teams op tijd bijvoorbeeld, enz.
We hebben al wel gezien dat we het traditionele toetsen e.d. gewoon moeten laten voor wat het is. Maar dit gaat nog wel tot zeker na de meivakantie duren denk ik.
Ik heb straks een meeting met het team, zal eens vragen of iemand nog ideeen heeft, dan laat ik het hier wel weten.

Wat betreft de duur, ik kan mij inderdaad niet anders voorstellen dan dat deze periode tot over de meivakantie heen getild wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Eerste sessie in teams gehad. Was serieus leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Vraagje: wij zijn allemaal leuk en druk bezig in Teams. Is er binnen Teams ook een mogelijkheid om een video op te nemen en te delen? Dus i.p.v. een live vergadering gewoon een solo les of presentaties van studenten die ze moeten 'inleveren' bijvoorbeeld?

Kon deze mogelijkheid niet ontdekken, dus volgens mij is die er niet. Als de mogelijkheid er niet is: kan een student dan wel zelf een filmpje opnemen (met eigen webcam/telefoon) en deze delen in Teams? Graag privé delen, dus alleen met desbetreffende docent.
Ook dit kon ik zo niet achterhalen. Wellicht zijn de bestanden dan toch te groot (las ergens iets over max. 50mb) en moet het 'gewoon' via WeTransfer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remzor Volgens mij kun je dat wel doen door een nieuwe meeting aan te maken en daar in je eentje in te gaan zitten. Die meeting kun je vervolgens opnemen.

In een chatgesprek met een docent (of wie dan ook) kun je bijlages toevoegen. Om het overzicht te bewaren is het maken van een inleveropdracht hetzelfde, dan krijg je niet al die losse chats.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 21-03-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Gizz schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:21:
@remzor Volgens mij kun je dat wel doen door een nieuwe meeting aan te maken en daar in je eentje in te gaan zitten. Die meeting kun je vervolgens opnemen.

In een chatgesprek met een docent (of wie dan ook) kun je bijlages toevoegen. Om het overzicht te bewaren is het maken van een inleveropdracht hetzelfde, dan krijg je niet al die losse chats.
Hmm, beetje omslachtig, maar is te testen.
Die bijlages toevoegen in een chatgesprek is dus tot geloof ik max. 50mb. Een filmpje is natuurlijk veel groter..

Een inleveropdracht maken kan idd, net zoals in Eduarte. Dan geef je gewoon aan dat ze een filmpje moeten inleveren. Vraag was dus meer: hoe het filmpje eenvoudig te maken en in te leveren. Simpelst zou dus zijn als er een functie zat in Teams om zelf een filmpje op te nemen. Je suggestie van alleen een vergadering aan maken is dus wellicht mogelijk (maar toch een beetje omslachtig imho).
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remzor Je zou ze ook aan de slag kunnen laten gaan met bijvoorbeeld screencast-o-matic. Daar hebben de meeste van onze docenten de afgelopen week ook allerlei extra instructiefilmpjes mee opgenomen. Leerlingen kunnen dat natuurlijk ook gebruiken :)

Moeten leerlingen een powerpointpresenatie waar ze bij vertellen filmen? Want dat kan direct in Powerpoint zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Ik maak als Macceraar gebruik van Screenium, en ben daar heel erg content mee. Ik heb vandaag een Elgato CamLink 4k gekocht, zodat ik mijn Sony A6300 als webcam kan gebruiken. De ingebouwde webcam van Apple wordt je niet heel vrolijk van.

Kan je voor het opnemen van film niet vragen om OBS te gebruiken, of is de leeftijd daarvoor écht te laag? Mijn studenten (jaar 1 hbo) willen met liefde uitleggen hoe zij games streamen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wij werken al jaren digitaal en zo goed als al onze leerlingen hebben een chromebook en hebben destijds gekozen voor de google onderwijs omgeving.

We maken gebruik van een aantal digitale middelen: de methode sites van de uitgever zelf, eigen materiaal in learnbeat, beetje wikiwijs en dit alles ontsluiten we via google classroom.

"live" lessen gaan via hangout/meet (ook al is niet elke docent daar bedreven in, maar die leren nu met rocket speed..). Digitaal toetsen via socrative, of google forms. Ook zijn er docenten die gewoon de toets in classroom zetten en van de leerlingen een stukje extra zelfdiscipline verlangen. Aangezien we veel formatief werken en van onze leerlingen een flinke zelfstandigheid vragen gaat dat best goed.

Ik heb zelf afgelopen week uitlegfilmpjes gemaakt: presentatie in google slide, die opgenomen met quicktime schermopname terwijl ik erover heen babbelde. In mn classrooms gezet. Ging prima.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren zijn onze videolessen in Teams aan leerjaren van start gegaan en we lopen tegen wat dingen aan:

Wij hebben er nu last van dat leerlingen in Teams hebben uitgevonden dat ze een docent uit de videoles (meeting) kunnen schoppen. Het overgrote deel van kindjes doet hier natuurlijk niks mee, maar je hoeft maar 1 leerling te hebben in een groep van 100 die het wel doet en je les is al verstoord. Leerlingen hebben deze rechten ook als de meeting in een 'Klas' -team is aangemaakt, waarbij alle deelnemers ' student' zijn en alleen de docent een teacher/owner.

Onhandigheid twee is dat leerlingen letterlijk iedereen in de organisatie kunnen uitnodigen voor een videoles. Maakt niet uit of die leerlingen lid zijn van dat specifieke Team. Dus er kunnen leerlingen uitgenodigd worden uit andere leerjaren en zelfs anders scholen..

Iemand oplossingen bedacht voor bovenstaande issues? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:49
Als natuurkunde docent hier ook druk digitaal aan het lesgeven. Wennen, maar gaat oké. Google Meet werkt goed, leerlingen bellen in met de microfoon op mute en stellen vragen in de chat. Dan blijft het rustig, maar kan ik wel duidelijk uitleggen.

Daarnaast maak ik veel instructie filmpje om bijvoorbeeld opgaven uit te leggen. Waar ik echter tegenaan loop is de uitwerking van deze opgaven. Normaal gebruik ik het hele white bord, maak ik schetsjes, teken ik krachten, herschrijf ik complexe formules etc. Digitaal werkt dit toch niet echt lekker.
Nu ben ik aan het kijken naar een tekentablet om toch makkelijk te kunnen werken met formules, om schetsjes te kunnen maken etc. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En welke software gebruiken jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@remzor heb je toevallig ook Microsoft Stream in je office365 zitten? Daar kun je mooi je uitleg kwijt in combinatie met Microsoft Whiteboard op je computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Tromp.et schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:48:
Als natuurkunde docent hier ook druk digitaal aan het lesgeven. Wennen, maar gaat oké. Google Meet werkt goed, leerlingen bellen in met de microfoon op mute en stellen vragen in de chat. Dan blijft het rustig, maar kan ik wel duidelijk uitleggen.

Daarnaast maak ik veel instructie filmpje om bijvoorbeeld opgaven uit te leggen. Waar ik echter tegenaan loop is de uitwerking van deze opgaven. Normaal gebruik ik het hele white bord, maak ik schetsjes, teken ik krachten, herschrijf ik complexe formules etc. Digitaal werkt dit toch niet echt lekker.
Nu ben ik aan het kijken naar een tekentablet om toch makkelijk te kunnen werken met formules, om schetsjes te kunnen maken etc. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En welke software gebruiken jullie dan?
Wacom tablet (ik heb een intuos. Neem niet de kleinste versie). Daarnaast autodesk sketchbook. Werkt als een trein....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
sypie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:56:
@remzor heb je toevallig ook Microsoft Stream in je office365 zitten? Daar kun je mooi je uitleg kwijt in combinatie met Microsoft Whiteboard op je computer.
Hebben wij zeker. Ik heb toen straks een digitale les gegeven en deze les opgenomen, zodat deze ook in MS Stream is terug te kijken.
Ik gebruikte gewoon een PowerPoint met tekst en uitleg. Geef ook geen vakken waarvoor ik moet tekenen, formules, schetsen, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

remzor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:01:
Ligt een beetje aan je type toets.
Ben me aan het inlezen in proctoring, ook best gaaf:
https://proctorexam.com/

Formatief toetsen gaat wel middels forms of een lms, summatief is echt wel ingewikkelder, vaak wordt dan gekozen voor een video, verslagof assessment of iets deegelijks

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
[quote]remzor schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Hebben wij zeker. Ik heb toen straks een digitale les gegeven en deze les opgenomen, zodat deze ook in MS Stream is terug te kijken.
Ik gebruikte gewoon een PowerPoint met tekst en uitleg. Geef ook geen vakken waarvoor ik moet tekenen, formules, schetsen, enz.
[/quote]
Zonde! 1 post hierboven geef ik je de oplossing :)

Je kan met teams ook je beeldscherm delen. Dan een Tekenprogramma (of zelfs in PowerPoint zelf) tekenen is dan gewoon mogelijk.

Leer lezen lul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@DiedX Hoe bedoel je? Ik wil helemaal niet tekenen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
remzor schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:45:
@DiedX Hoe bedoel je? Ik wil helemaal niet tekenen..
Ik lees het net ;)

Pagina: 1