Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11-2021
Ik ben op tv-jacht maar kom er niet meer zo goed uit. Ik heb een smart tv gekocht, Philips "the one" 50PUS7304. Mijn oude tv trok het niet om als 2e scherm voor mijn macbook te fungeren dus was het tijd voor een nieuwe tv. Op zich is de nieuwe tv een goed apparaat. Alleen niet als je middels hdmi-aansluiting je macbook of tv-kastje erop aansluit. Je krijgt dan, zoals ik inmiddels geleerd heb, het merkwaardige Soap Opera-effect, waarbij elke film of serie er gelijk ontzettend goedkoop en lelijk uit begint te zien. Na een google-sessie begrijp ik dat het gaat om het aantal frames per seconde, en dat de tv bij films/content met lage fps frames "erbij gaat verzinnen" om zodoende vloeiend beeld te creëren, maar waardoor je in werkelijkheid een heel raar en lelijk effect krijgt. Er wordt overal geschreven dat je deze functie kan uitzetten. Bij Philips gaat het om de benaming Natural Motion. Ik heb alle opties rondom die functie geprobeerd, uitzetten, minimal, medium, maximum, maar zelfs bij het volledig uitzetten blijft toch die "soap-feel".

Tevens vind ik de kleuren wat tegenvallen van deze tv, ondanks Philips bekend staat om zn mooie kleuren, 10-bit paneel met 1 miljard kleuren enzo. Ik vind mijn 15jaar oude tv veel betere kleuren hebben dan deze. Alles voelt een beetje uitgewassen en dof, wat ik ook qua instellingen doe. Zeker als ik het verschil zie op het scherm van mijn macbook.
Voordat ik deze Philips tv had besteld, had ik nog een andere tv geprobeerd, de LG 43UM7100PLB. Ook hierbij de doffe kleuren en het soap-opera-effect. Alleen heb ik hierbij niet via instellingen getest of je het uit kon zetten. Het soap effect lijkt in ieder geval bij de nieuwe generatie tv's te horen.

Weet iemand misschien of ik het soap-opera-probleem toch nog kan oplossen middels instellingen?
Of is dit een kwestie van terugsturen en andere tv kiezen?
En zo ja, is er een goed alternatief rond dezelfde prijsklasse (600euro)?

Mijn voornaamste wens is dat mijn macbook mooi weergegeven wordt, en eigenlijk ook dat een simpel tv kastje erop aan gesloten kan worden met fatsoenlijk beeld.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:51

MsG

Forumzwerver

Ik heb de LG 49UM7100PLB en hierbij kan je het soap-opera effect in ieder geval uitzetten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je Perfect Clear Motion ook op uit staan? Natural Motion is (presets voor) interpolatie en Perfect Clear Motion is Frame Insertion. Beide zou je dus op uit moeten zetten.

De kleuren kan je zelf vrij weinig aan doen, los van spelen met de settings of presets. Philips lcd's komen niet geweldig gekalibreerd uit de fabriek. Sony en Panasonic zijn op dit gebied beter, maar bieden voor dit formaat en budget niets speciaals. Andere 49/50'' alternatieven zijn bij Samsung de RU8000/Q60R. Wil je Dolby Vison behouden, dan kun je kijken naar de Hisense U7B/B7500 of de EP680 van TCL. Allen (60hz) VA tv's met een WCG. Hier wat reviews: Samsung's, U7B, B7500, EP680.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:13
Kleurengradatie is iets anders dan kleurengamma en kleurenvolume, en heeft niets met het kunnen weergeven van een x aantal kleuren te maken.

Hoe kijk je naar films? Wanner je naar films kijkt via Blu-ray of in sommige situaties via Netflix heb je een 120Hz paneel nodig om interpolatie te voorkomen. Dit heeft ermee te maken dat films over het algemeen met 24fps worden opgenomen en een 120Hz paneel dit goed kan weergeven daar waar een 60Hz paneel er altijd beelden bij moet verzinnen. Hierdoor neemt judder toe.

Philips staat juist niet bekend om z'n mooie kleuren (LCD tv's), daarnaast is het ook een rot klus om het überhaupt tot een acceptabel niveau te krijgen. Zo betekent bijv. 'contrast' in de instelling heel iets anders en moet je 'video contrast' verhogen tot 85/ 90 aangezien je met 'video contrast' daadwerkelijk het contrast regelt. Zo zijn er nog andere verwarrende dingen.

Helaas helpt jouw budget niet mee, en wordt het lastig om een tv met 120Hz te vinden om over een correcte/ goede kleurweergave maar te zwijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Een 120Hz paneel is niet perse nodig om 24p-judder te voorkomen. Sommige 60Hz tv's kunnen het paneel op 48Hz aansturen en dan heb je geen frame afwisseling maar 2:2 pulldown. De U7B bijvoorbeeld: ''24fps material is displayed correctly with no induced telecine judder visible''. 60Hz Samsung televisies passen wel altijd 3:2 pulldown toe. De lagere response tijden en meer frames kunnen invoegen met interpolatie of BFI is wel in het voordeel van 120Hz tv's. WCG was vergelijkend bedoeld voor het overige wat jij benoemt ook de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Macabre

Euhh...

Waarschijnlijk heb je de Motion Settings nog niet aangepast? Deze staat hoogstwaarschijnlijk op Standaard of Vloeiend, zet deze eens op Films.

..:: Specs ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
Excuses voor mijn late reactie. Ik ging er vanuit dat ik een melding zou krijgen als er gereageerd was op mijn topic, en ik had nooit bericht gehad maar toen ik zelf maar ging kijken bleken er al allemaal reacties te staan. Daarvoor erg bedankt.

Ik heb de Philips tv inmiddels teruggestuurd. Ik heb alles geprobeerd in de instellingen, alle instelling rondom motion heb ik alle varianten van geprobeerd en dat leidde niet tot een tevreden resultaat, dus 99,9% zeker dat ik Perfect Clear Motion wel uit heb gezet. Natural Motion heb iig zeker uitgezet. Ook heb ik de Film modus geprobeerd, maar daarmee ook geen succes gehad.

Ik heb nu de Hisense H50U7B besteld. Zodra ik hem thuis heb zal ik mijn bevindingen hier delen.

Toch nog uit nieuwsgierigheid, er werd een aantal keer genoemd dat mijn budget niet echt meehelpt, maar welke prijsklasse zou dan wel helpend zijn? Dat zal dan ook gelijk wel een flinke sprong zijn financieel gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
abab schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:44:
Toch nog uit nieuwsgierigheid, er werd een aantal keer genoemd dat mijn budget niet echt meehelpt, maar welke prijsklasse zou dan wel helpend zijn? Dat zal dan ook gelijk wel een flinke sprong zijn financieel gezien?
In dit formaat de Sony KD-49XF9005 en zijn opvolgers de XG9005 en XH95. Iets daaronder de Samsung 49Q70R. De duurste maar ook beste de LG OLED48CX, maar die is niet ideaal voor pc-gebruik/statisch content i.v.m inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UmbraVitae
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-07-2024
Bij m'n LG C9 is de beeldmodus 'bioscoop' de best beeldervaring voor films en series. Mijn vorige was een Samsung en daar kon ik het soap effect ook makkelijk uitzetten door alle 'beeld-verbeteraars' gewoon uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

En misschien ook nog kijken hoe je laptop device het scherm aanstuurt?
In Windows 10 kan je bijvoorbeeld instellen op hoeveel Hz en hoeveel bit en op welke resolutie dit gebeurd, dat zal in Mac OS waarschijnlijk niet heel anders zijn? Misschien dat dit ook nog enig effect kan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abab
De levering van de Hisense H50U7B liet lang op zich wachten, misschien vanwege corona. Maar die heb ik ook vrij snel weer geretourneerd. Ik vond gelijk al de kleuren tegenvallen en ook bleef het beeld vaak hangen. Dit was in fabrieksinstellingen, weet niet wat er zou zijn gebeurd als ik met de instellingen had gerommeld, maar had bij deze tv eigenlijk geen zin meer in om bij te proberen.

Daarna heb ik gekozen om de Sony KD-49XG9005 te proberen, die me hier aangeraden werd. Die bevalt erg goed. Geen soap opera effect in de Bioscoop Pro modus en mooie diepe kleuren. Echt een groot verschil met de vorige tv's die ik geprobeerd heb. Erg blij met deze keuze en erg bedankt voor het meedenken door jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
benbaba schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:07:
[...]

In dit formaat de Sony KD-49XF9005 en zijn opvolgers de XG9005 en XH95. Iets daaronder de Samsung 49Q70R. De duurste maar ook beste de LG OLED48CX, maar die is niet ideaal voor pc-gebruik/statisch content i.v.m inbranden.
Ik heb me door een goeie aanbieding laten verleiden om mijn Sony KD-49XG9005 in te ruilen voor de Sony KD-55XF9005 vanwege het grotere formaat. Mede omdat jij mij ook de Sony KD-49XF9005 adviseerde leek het me een goede keuze. En voor zover ik kon vinden, waren de specificaties nagenoeg hetzelfde. Maar ik zie hier op tweakers staan dat de Sony KD-49XG9005 een refresh rate heeft van 120 hz en de Sony KD-49XF9005(en de 55inch ook) 100hz. Is deze Sony KD-49XF9005 (en de 55inch versie die ik nu heb) daarmee ook minder geschikt voor mij vanwege mijn geen-soap-opera-effect-wens? Ik had begrepen dat je dan echt een 120hz refresh rate nodig hebt.

Om de verwarring compleet te maken, zie ik op allerlei verschillende sites verschillende refresh rates staan bij dezelfde tv. De 1 zegt 100, de ander zegt 120. En deze site(https://www.displayspecifications.com/en/model/47c210f5) zegt zoiets als beide, namelijk 100/120hz.
Plus, jij had me ook de Sony KD-49XF9005 aangeraden, maar die heeft een 100hz refresh rate, maar je had om het soap opera effect tegen te gaan toch een refresh rate nodig die deelbaar was door 24?
Ik snap het allemaal even niet zo goed meer :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
abab schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:17:
[...]

Ik heb me door een goeie aanbieding laten verleiden om mijn Sony KD-49XG9005 in te ruilen voor de Sony KD-55XF9005 vanwege het grotere formaat. Mede omdat jij mij ook de Sony KD-49XF9005 adviseerde leek het me een goede keuze. En voor zover ik kon vinden, waren de specificaties nagenoeg hetzelfde. Maar ik zie hier op tweakers staan dat de Sony KD-49XG9005 een refresh rate heeft van 120 hz en de Sony KD-49XF9005(en de 55inch ook) 100hz. Is deze Sony KD-49XF9005 (en de 55inch versie die ik nu heb) daarmee ook minder geschikt voor mij vanwege mijn geen-soap-opera-effect-wens? Ik had begrepen dat je dan echt een 120hz refresh rate nodig hebt.

Om de verwarring compleet te maken, zie ik op allerlei verschillende sites verschillende refresh rates staan bij dezelfde tv. De 1 zegt 100, de ander zegt 120. En deze site(https://www.displayspecifications.com/en/model/47c210f5) zegt zoiets als beide, namelijk 100/120hz.
Plus, jij had me ook de Sony KD-49XF9005 aangeraden, maar die heeft een 100hz refresh rate, maar je had om het soap opera effect tegen te gaan toch een refresh rate nodig die deelbaar was door 24?
Ik snap het allemaal even niet zo goed meer :/
Beide hebben een 120hz paneel. In Europa worden de tv's met 100Hz (of 50Hz) gespecificeerd. Is nog een overblijfsel van vroeger. De XF is van 2018 en de XG van 2019 het verschil zit 'm in Android versie en afstandbediening. Wat beeldkwaliteit en motionverwerking betreft zijn ze gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
benbaba schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Beide hebben een 120hz paneel. In Europa worden de tv's met 100Hz (of 50Hz) gespecificeerd. Is nog een overblijfsel van vroeger. De XF is van 2018 en de XG van 2019 het verschil zit 'm in Android versie en afstandbediening. Wat beeldkwaliteit en motionverwerking betreft zijn ze gelijk.
Ah, dat is de verklaring erachter dus!

Ik merk inderdaad qua beeldkwaliteit en motionverwerking geen verschil tussen beide tv's. De XF is in menu's
scrollen enzo trager dan de XG, dat zal dan vast het gevolg zijn van de verschillende Android versies. Maar daar valt prima mee te leven :)

Wederom bedankt voor het meedenken. Word er erg gewaardeerd.
Pagina: 1