Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Mijn vraag
Hi, ik heb recent mijn pc's geupgrade naar windows 10, en aldus mijn lightroom vandaag moeten herinstalleren om terug aan de slag te kunnen
helaas, LR4.0.... zegt onmiddelijk "je moet naar 4.4 upgraden" , maar die is niet meer te downloaden ,vermoedelijk te oud...
ik kan dan ook helaas, in de 4.0 versie geen bestaande CR2+XMP's herinladen ...

ik ga dus moeten upgraden... de vraag is eigenlijk.. kan ik mijn huidige files (pakweg 12jaar aan CR2+XMP files) in bv een Capture One inladen ? .. Is die XMP een universeel of een specifiek Adobe bestand ?

(ik ben geen pro en vind het jaarabbonement absurd duur)

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
gevraagd aan vrienden, maar iedereen zit bij adobe schijnbaar

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@ijske kan je niet gewoon even contact opnemen met Adobe? Volgens mij kunnen zij je echt nog wel van een mogelijkheid voorzien om 4.4 weer te installeren.
Van hun medewerkers in de community begrijp ik dat de bestanden oorspronkelijk offline zijn gehaald vanwege beveiligingsissues, maar dat je ze via support nog wel kunt krijgen.

Migreren naar Capture One kan ook, die heeft zelfs een importfunctie voor een Lightroom catalogus. Het is dan alleen wel verstandig om je goed in te lezen in wat hij wel en niet kan overnemen en of er beperkingen qua versies op zitten.
Overigens is Capture One ook niet echt goedkoop volgens mij. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
http://ftp.adobe.com/pub/...room_4_LS11_win_4_4_1.exe

hij is inderdaad nog verkrijgbaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kan altijd over naar Capture One alleen ben je je bewerkingen kwijt. Of ja die zullen vast blijven bestaan in de XMP maar een ander programma dan LR kan er niet mee overweg.

Bewerkingen zijn specifiek aan dat programma ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ijske Of, als je het allemaal zo duur vindt, kijk eens rond bij de open-source alternatieven.

darktable
rawtherapee
digikam.
o.i.d.

Vooral de (nieuwe) combinatie van ART (soort vereenvoudigd rawtherapee) tezamen met digikam kan interessant zijn!
zie hier voor de nodige info: Het grote alternatieve raw-converters topic
en hier:
https://discuss.pixls.us/c/software/9

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2020 23:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ventieldopje schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:24:
Je kan altijd over naar Capture One alleen ben je je bewerkingen kwijt. Of ja die zullen vast blijven bestaan in de XMP maar een ander programma dan LR kan er niet mee overweg.

Bewerkingen zijn specifiek aan dat programma ;)
En goedkoop is het ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:50:
[...]

En goedkoop is het ook niet....
Tsja, het is maar waar hoe je het gebruikt. Het scheelt mij een hoop tijd en ellende (ja, jarenlang LR gebruiker).

Het is ook niet dat LR goedkoop is tegenwoordig.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ventieldopje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Tsja, het is maar waar hoe je het gebruikt. Het scheelt mij een hoop tijd en ellende (ja, jarenlang LR gebruiker).

Het is ook niet dat LR goedkoop is tegenwoordig.
Dat klopt, maar Lightroom (niet CC) was wel goedkoper dan CaptureOne (niet subscription versie).

Ik heb CaptureOne, fantastische tool, maar nu moet ik een upgrade kopen omdat nieuwere cams+lenzen niet meer in de verouderde versie staan. Logisch, begrijp me niet verkeerd, maar als hobby amateurtje, toch weer een aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37

Karel V

Een simpele ziel

Kort geleden exact hetzelfde probleem gehad: Karel V in "Het grote Adobe Lightroom topic"

Ergens in de links van de posts van JohnRellis de update downloaden…. is wel ff zoeken. Volgens mij is het deze link en die lijkt het nog te doen:

https://web.archive.org/w...room_4_LS11_win_4_4_1.exe

Succes :w

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Pagina: 1