Tesla bureaustoel V2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 19:15
Na het in mijn ogen enorme succes van mijn vorige Tesla project.
Die hier kunt vinden: Tesla autostoel modden naar bureaustoel

Heb ik een 2e stoel gekocht. :)
Het is een 2016 stoel uit een Model X met de ventillated en heated seats.
Deze is ook weer 12 weg bestuurbaar.

De verschillen tegen over de 1e versie;
*Er zitten ventilatoren in die de lucht door kleine gaatjes in het leer laten stromen.
*De hoofdsteun is electrisch verstelbaar.

Dit zijn ook gelijk de 2 problemen.
Er zitten 2 ventillatoren in die 3 kabels hebben. Zwart Rood en Blauw. Ik denk dus;
Zwart = ground
Rood = neutraal
Blauw = PWM??

Ik heb 12V op zwart & rood gezet zonder succes. Ik hoef niet per se de PWM te gebruiken gewoon aan en uit op vol vermogen is genoeg.

De hoofdsteun heeft 4 kabels waarvan ik niet weet welke kabel de + en - voorstellen het zou een stappenmotor kunnen zijn maar bij de rest van de motoren die de stoel gebruikt zijn er 2 kabels dikker die de stroom voorstellen en nog 2 kabels voor positie. Hierbij weet ik dus niet welke 2 van de 4 de stroom kabels zijn. Ze zijn allemaal even dik. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Van de fans zou het nog een tacho signaal kunnen zijn.

Zwart: ground
Rood: 12v
Blauw: tacho output (voor snelheidsmonitoring).

Edit: oh wacht, dacht dat je 12v op zwart-blauw had gezet.

Voor wat betreft de hoofdsteun. Pak er eens een multimeter bij en meet de weerstand tussen de verschillende aders. Dat kan een goed begin zijn.

Weet je al of je de fan en motor kan aansturen met een simpele voeding. Er kan natuurlijk ook nog elektronica bij inzitten. In het geval van de hoofdsteun bijvoorbeeld voeding + communicatie. Dan kan de auto gewoon een gewenste hoogte naar de stoel sturen en hij vogelt het wel uit.

Kan nog wel wat opties bedenken. Maar je hebt natuurlijk wel het risico dat de boel stuk gaat.

Zou kunnen dat de fan continu 12v heeft op rood/zwart en blauw een pwm of spanning krijgt om de draaisnelheid aan te geven. 0v/niks is dan uit. Zou je kunnen testen door blauw en rood aan 12v te hangen, maar kan de boel ook stuk van gaan

[ Voor 59% gewijzigd door timberleek op 14-03-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
timberleek schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:58:
Van de fans zou het nog een tacho signaal kunnen zijn.

Zwart: ground
Rood: 12v
Blauw: tacho output (voor snelheidsmonitoring).

Edit: oh wacht, dacht dat je 12v op zwart-blauw had gezet.

Voor wat betreft de hoofdsteun. Pak er eens een multimeter bij en meet de weerstand tussen de verschillende aders. Dat kan een goed begin zijn
Ik denk niet dat het een tacho output is. Dan zou hij moeten draaien als ik er 12v op zet en dat doet hij niet.

Er zijn 4 draden:

Blauw
Zwart
Grijs
Bruin

Grijs naar bruin = 200
Grijs naar zwart = 5
Grijs naar blauw = 150

Bruin naar zwart = 150
Bruin naar blauw = 2

Zwart naar grijs = 5
Zwart naar blauw = 5

Allemaal ongeveer in hele Ohms. Ik maak er niet veel soeps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Had hem inderdaad verkeerd gelezen. Heb wat toegevoegd in de edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Ik ga de fan openhalen kijken welke mosfet erin zit en op die manier uitvogelen welk voltage er op de blauwe draad moet.

Heb inmiddels de fan gevonden; BFB0712HH.
Als ik er een arduino aan hang met pwm op 100% en ground verbonden op de ground van de fan en de 12v adapter gebeurt er niks.

[ Voor 42% gewijzigd door Torac op 14-03-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Interessant project, die ga ik in de gaten houden!
Die Arduino met pwm op 100% kan simpeler hoor... Dat is gewoon een vlakke gelijkspanning namelijk, in het geval van je Arduino 5v (of 3.3 bij sommige nieuwere geloof ik)
Ik zie dat er 2 versies van die fan bestaan... Je typenummer gevolgd door aa en af, aa is pwm als ik het goed zie, af zou volgens de datasheet een frequency pin hebben... Klinkt als tacho out.
Als je de pwm versie hebt, lijkt die ook 12v op de pwm pin te kunnen hebben (5-16v), dan zou je die blauwe draad direct (of met een weerstand) aan de plus kunnen hangen
Nog 1 vraag: je 12v adapter, hoeveel ampère is die?

[ Voor 51% gewijzigd door nick_haak op 15-03-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als je blauw aanstuurt, zet er voor de zekerheid even een weerstand tussen.
Als het wel tacho output is (wat ik wel verwacht eigenlijk) kun je hem zo ook prima slopen.

De adapter even nakijken is wel een idee. Je kan ook even de uitgangsspanning meten terwijl de fan aangesloten is. Als die instort is de voeding niet voldoende of de fan ligt in sluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nick_haak schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:42:
Interessant project, die ga ik in de gaten houden!
Die Arduino met pwm op 100% kan simpeler hoor... Dat is gewoon een vlakke gelijkspanning namelijk, in het geval van je Arduino 5v (of 3.3 bij sommige nieuwere geloof ik)
Ik zie dat er 2 versies van die fan bestaan... Je typenummer gevolgd door aa en af, aa is pwm als ik het goed zie, af zou volgens de datasheet een frequency pin hebben... Klinkt als tacho out.
Als je de pwm versie hebt, lijkt die ook 12v op de pwm pin te kunnen hebben (5-16v), dan zou je die blauwe draad direct (of met een weerstand) aan de plus kunnen hangen
Nog 1 vraag: je 12v adapter, hoeveel ampère is die?
Interessant. Is een 1,5A adapter. Dus zou genoeg moeten zijn.
timberleek schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:53:
Als je blauw aanstuurt, zet er voor de zekerheid even een weerstand tussen.
Als het wel tacho output is (wat ik wel verwacht eigenlijk) kun je hem zo ook prima slopen.

De adapter even nakijken is wel een idee. Je kan ook even de uitgangsspanning meten terwijl de fan aangesloten is. Als die instort is de voeding niet voldoende of de fan ligt in sluiting
Gemeten en stort niet in. Hoeveel weerstand tussen de blauw en rode draad moet ik pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Torac schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Interessant. Is een 1,5A adapter. Dus zou genoeg moeten zijn.

[...]

Gemeten en stort niet in. Hoeveel weerstand tussen de blauw en rode draad moet ik pakken?
1.5A moet meer dan genoeg zijn idd, zou geen probleem mogen zijn.
Afhankelijk van het type van je fan (hele typenummer even checken) kan je zien of het een tacho of pwm pin is.
Weerstandje van 10k tussen 12v en de pin is zeker veilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nick_haak schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:09:
[...]

1.5A moet meer dan genoeg zijn idd, zou geen probleem mogen zijn.
Afhankelijk van het type van je fan (hele typenummer even checken) kan je zien of het een tacho of pwm pin is.
Weerstandje van 10k tussen 12v en de pin is zeker veilig
10k tussen rood en blauw bevestigd. Vervolgens rode draad van de voeding op rood gezet die doorverbonden is met 10k naar blauw en zwart op zwart geen kick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Hmm, erg vreemd.
Weet je zeker dat de fan in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nick_haak schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:18:
Hmm, erg vreemd.
Weet je zeker dat de fan in orde is?
Nee, hoe kun je dit checken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Normaal gesproken door hem aan te sluiten zoals je hebt gedaan ;-)
Is dit een nieuwe stoel, of komt deze uit een auto die het niet zo goed meer doet?
Even voor de zekerheid... je 12v voeding is wel DC?

[ Voor 15% gewijzigd door nick_haak op 15-03-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nick_haak schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:20:
Normaal gesproken door hem aan te sluiten zoals je hebt gedaan ;-)
Is dit een nieuwe stoel, of komt deze uit een auto die het niet zo goed meer doet?
Even voor de zekerheid... je 12v voeding is wel DC?
Nieuwe stoel.
Zeker DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als ik het datasheet zou zie zou het gewoon moeten werken met 12V op rood/zwart. Dan zou je toch denken dat de fan stuk is

Kan de fan wel vrij draaien?

Je zou hem nog eens aan kunnen sluiten en dan het blad een slinger geven (of even in blazen in de juiste richting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Om precies te zijn het is de BFB0712HH-AAT6 maar hier kan ik geen datasheet voor vinden...

Ook als ik hem probeer te jump starten geen succes. Fan kan vrij draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Heb wat gevonden... Heel ongewoon maar deze fan doet geen moer op 0% en 100% pwm... Tussen 6 en 94% moet het werken,
Gnd van Arduino doorverbinden aan gnd van de fan (uiteraard) en pwm op blauw.
Niveau mag tussen 5 en 16v zijn. Frequentie moet tussen 90 en 110hz zijn.
Zie hier: https://nl.mouser.com/dat.../BFB0712HHD77-1350800.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door nick_haak op 17-03-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nick_haak schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:29:
Heb wat gevonden... Heel ongewoon maar deze fan doet geen moer op 0% en 100% pwm... Tussen 6 en 94% moet het werken,
Gnd van Arduino doorverbinden aan gnd van de fan (uiteraard) en pwm op blauw.
Niveau mag tussen 5 en 16v zijn. Frequentie moet tussen 90 en 110hz zijn.
Zie hier: https://nl.mouser.com/dat.../BFB0712HHD77-1350800.pdf
Is er ook een manier dit zonder arduino te doen? Ik heb alleen arduinos van 3.3v ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:22

LankHoar

Langharig tuig

Pics or it didn't happen :) Nee maar serieus, zou tof zijn wanneer je een foto van je (vorige) eindproduct post. Ben erg benieuwd!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Torac schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:45:
[...]

Is er ook een manier dit zonder arduino te doen? Ik heb alleen arduinos van 3.3v ben ik bang...
tuurlijk wel, maar dat is niet leuk ;-)
Pak een mosfetje, hang die aan je arduino en schakel een 12v spanning naar je pwm pin, kan ook...
anders zal je even met logische chippies aan de slag moeten, alles is mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Hmm, ik loop een beetje vast met de headrest motor/actuator. Er zat een printplaatje op met 4 draden aan en die zijn gelabbeled als H+ H- M- M+ deze printplaat heb ik er zojuist afgesoldeerd en dan houd je nog maar 2 polen over dus ik dacht als ik hier een - en + op zet gaat hij omhoog of omlaag maar helaas gebeurd er niets. Toch trekt hij wel rustig 5A! Als ik hem loslaat komen er vonken vanaf... onderbelasting of kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Ik zou toch geneigd zijn om iets voorzichtiger te werk te gaan met zo'n mooie dure stoel... kijken hoe het daadwerkelijk in elkaar zit ipv "op de gok" maar een voeding (met ruime stroombegrenzing" erop te zetten... als je dat op de verkeerde plek / manier doet, kan dat wel eens een dure les worden :( zou zonde zijn.
Kan je foto's maken van dit geheel? goede foto's van het printje en de aansluitingen en dergelijke... er zijn hier veel mensen die graag willen helpen, maar men moet wel wat hebben om mee te kunnen helpen.

Zag het in je vorige topic ook al, dat je de info niet in het topic wilde gooien omdat het te ingewikkeld is... maar denk dat er veel mensen zijn die er wel wat aan hebben, of juist aan bij kunnen dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:38:
Pics or it didn't happen :) Nee maar serieus, zou tof zijn wanneer je een foto van je (vorige) eindproduct post. Ben erg benieuwd!
In zijn profiel. Foto album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
@Torac is het nog gelukt?
Ben wel benieuwd hoe je stoel er bij staat ;)
Pagina: 1