Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tesla autostoel modden naar bureaustoel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:31
Heb laatst een Tesla autostoel op de kop getikt en wil deze graag ombouwen naar een bureaustoel.
Hij is 12 weg elektrisch verstelbaar en heeft stoelverwarming. Het is de stoel uit een P85+ uit 2014.

Ik heb al een hoop info gevonden zoals https://teslamotorsclub.c...2-at-22-52-59-png.368491/ deze wiring diagram.

Kan iemand mij uitleggen waarom alle motors 4 draden hebben en geen 2?
Er zitten aan elke motor 2 0.85 en 2 0.3 gauge draden.
Als ik 12v DC zet op de 2 dikkere (0.85) snoeren gaat hij draaien en gaat bv de rugleuning naar achter. Als ik deze polen omdraai gaat hij weer naar voor. So far so good.

Alleen werkt het niet als ik 12V zet op pin 8B 8A en 7C 7A. (Zie wiring diagram)
Als ik op 8AB 12v zet werkt wel de "Lumbar switch" maar niet de Seat Position Switch.
Ik heb al gecheckt en beide ground pins, P16-1 en P16-3 zijn verbonden met P9-7C welke aangesloten is op de ground van de voeding.

Tevens krijg ik de stoelverwarming niet aan de praat als ik hem op 12v (DC) via de PWR en GND. Ik neem aan dat dit komt doordat ik niet communiceer over de LIN (Local Interconnect Network) heeft iemand een idee dit te hacken oid?

Ik ben even ten einde raad dus vandaar dit topic. |:(

Alle reacties

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
De motors hebben 4 draden omdat er waarschijnlijk 2 spoelen in zitten. Dit geeft extra kracht.

Mogelijk helpt dit je verder? YouTube: Stepper Motor Basics - 4 Wires Bipolar Motor

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-02 22:35
Dat betwijfel ik, ik vermoed dat er eerder iets van een positie feedback in zit zodat de motoren betrouwbaar naar de zelfde stand terug kunnen komen.
Of misschien iets simpeler als eindschakelaars.

Repareren doe je zo.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:10
Sine schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 01:06:
Dat betwijfel ik, ik vermoed dat er eerder iets van een positie feedback in zit zodat de motoren betrouwbaar naar de zelfde stand terug kunnen komen.
Of misschien iets simpeler als eindschakelaars.
Of het zijn steppers.

• Roeland
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:20
Bij stappenmotoren zijn alle 4 de draden normaal gesproken even dik, nog los van het feit dat een stappenmotor niet draait met een vaste spanning op 1 spoel.

Ik denk ook dat de draadmaten geen AWG zijn maar mm2? AWG 0,3 -> 50mm2... Lijkt me sterk voor een autostoel.

Heb je ook geprobeerd op 8A, 8B en 7A, 7C tegelijkertijd van spanning te voorzien?

Roeland wijzigde deze reactie 19-01-2019 08:13 (23%)

• Torac
Smoerel schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:10:
Bij stappenmotoren zijn alle 4 de draden normaal gesproken even dik, nog los van het feit dat een stappenmotor niet draait met een vaste spanning op 1 spoel.

Ik denk ook dat de draadmaten geen AWG zijn maar mm2? AWG 0,3 -> 50mm2... Lijkt me sterk voor een autostoel.

Heb je ook geprobeerd op 8A, 8B en 7A, 7C tegelijkertijd van spanning te voorzien?
Klopt het zijn zoals @Sine zei waarschijnlijk iets van positiefeedback / eindschakelaars.

Je hebt helemaal gelijk ik zat gisteravond niet op te lekker.

Jazeker maar ook dat heeft niet het gewenste effect. Als ik dit doe hoor ik wel de relais klikken. Kan dat iets betekenen?

Wat ik nu heb geprobeerd is de P16-1 en P16-3 direct te verbinden met bijvoorbeeld P5-8 of P5-7, om uit te sluiten dat de knoppen print niet defect is. Maar ook dat heeft geen effect.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien omdat het niet op 12v werkt maar op de 400v ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Torac
memphis schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:57:
Nee, als ik de 2 dikkere draden van de tilt-motor (P4-1 en P4-2) aansluit op 12v werkt de motor zoals het hoort alleen heb ik dus geen controle omdat de knoppen het niet doen.

Torac wijzigde deze reactie 19-01-2019 09:59 (4%)

• Roeland
Mogelijk maar onwaarschijnlijk. De eisen aan 400V systeem liggen wat hoger dan aan een 12V systeem met betrekking tot veiligheid.
Torac schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Jazeker maar ook dat heeft niet het gewenste effect. Als ik dit doe hoor ik wel de relais klikken. Kan dat iets betekenen?

Wat ik nu heb geprobeerd is de P16-1 en P16-3 direct te verbinden met bijvoorbeeld P5-8 of P5-7, om uit te sluiten dat de knoppen print niet defect is. Maar ook dat heeft geen effect.
Welke relais en hoe wat waar wanneer onder welke condities?

Heb je een multimeter? Wat je dan kan doen is simpelweg kijken wat er gebeurd met de spanningniveaus als je een knop indrukt. Dus spanning in ruststand en spanning bij indrukken knop. Gebeurt er niks heb je waarschijnlijk het verkeerde draadje te pakken of is de print defect. Gebeurt er wel wat dan weet je meer.

Werkte de stoel toen deze uit de auto kwam?

Kan je enkele foto's maken? Ik ben erg visueel ingesteld :P

Roeland wijzigde deze reactie 19-01-2019 10:11 (14%)

• Torac
Smoerel schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Mogelijk maar onwaarschijnlijk. De eisen aan 400V systeem liggen wat hoger dan aan een 12V systeem met betrekking tot veiligheid.

[...]

Welke relais en hoe wat waar wanneer onder welke condities?

Heb je een multimeter? Wat je dan kan doen is simpelweg kijken wat er gebeurd met de spanningniveaus als je een knop indrukt. Dus spanning in ruststand en spanning bij indrukken knop. Gebeurt er niks heb je waarschijnlijk het verkeerde draadje te pakken of is de print defect. Gebeurt er wel wat dan weet je meer.

Werkte de stoel toen deze uit de auto kwam?

Kan je enkele foto's maken? Ik ben erg visueel ingesteld :P
De relais met nummer etc staan op de foto deze zitten op de print die komt uit de memory seat module (foto: https://i.imgur.com/34WcTXT.jpg).

Ja heb ik. Waar moet ik dan dus precies meten op het wiring diagram?

Jazeker het enige probleem waar ik nu tegen oploop is dat de knoppen het niet doen behalve die van de lende steun.

Hier zijn de fotos. Is er nog een specifiek onderdeel waar ik een foto van moet nemen?
https://imgur.com/gallery/ieUjJRr

Torac wijzigde deze reactie 19-01-2019 10:18 (20%)

• Roeland
Die print, de 4 'grote' relais zijn voor de motoren. Deze zouden moeten klikken bij het indrukken van een knop.
PDF Relais ter vermaak

Om zeker te zijn dat de knoppen het doen: meet deze na. Zet de multimeter bijvoorbeeld tussen P5-8 en P16-1 en druk alle knoppen in. De weerstand zal dan waarschijnlijk wijzigen van oneindig naar 0. Hiermee kan je uitvogelen of in ieder geval de knoppen het nog doen (waarschijnlijk wel, maar better be sure).

Er zijn 8 draden gelabelled met P5 en 4 motoren -> 4 knoppen met 2 standen (motor linksom/rechtsom)

Je gaf aan dat een sluiting maken tussen P9-7C en bijv. een knop input niet werkt? Heb je ook getest met de andere inputs behalve de eerste 2? (Zijn waarschijnlijk van dezelfde motor namelijk)

• bonus
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21-02 18:49

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Leuke project btw :) Ben benieuwd naar het eindresultaat !

Atari 4 ff'r 😊

• hellfire_ultd
  • Laatst online: 18:58

hellfire_ultd

Effe checke!

De aandrijving van een Tesla werkt op 400V. De boordelektronica niet, die werkt op gewoon op 12V (eigenlijk bijna 14V), net zoals in alle andere auto's. Zet dus geen 400V op die stoel, want dat gaat heel vies ruiken.

| Specs | <-- kloppen niet meer. Ik ben al een jaar of tien te lam om dit bij te werken. |

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Met genoeg A merk je niks van de stank.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 19-01-2019 10:49 (6%)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:39

Boudewijn

omdat het kan

Genoeg A? Bedoel je een stroom die groot genoeg is?
Raar advies.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_
Ik kook graag, kijk wat ik maak

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk project, maar ik zou met name benieuwd zijn hoe het zit. Van wat ik begrepen heb hoorden de stoelen van de Tesla qua zit ooit thuis bij het tuinmeubilair van de Kwantum, dus om er dan een bureaustoel van te maken...
Maar wel interessant dus

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:12:
Genoeg A? Bedoel je een stroom die groot genoeg is?
Raar advies.
Valt toch wel mee.
hellfire_ultd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:41:
[...]
Zet dus geen 400V op die stoel, want dat gaat heel vies ruiken.
En van die stank merk je niks zolang je maar goede A op de lijn had staan... Als je hem nog niet snapt, dan moet je me maar een pb sturen.

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:04
Het zou zomaar kunnen dat je een actieve LIN of CAN connectie moet hebben voordat de switches werken.
1) memory seat impliceert dat de module zelf de stoelen in kan stellen (obv input via het consolescherm gok ik) en dus dat de stoelbeweging aangestuurd wordt door de module en niet direct door de switches. Ik denk dat de beste kans is om het board helemaal buitenspel te zetten en het wel op directe switch aansturing te laten aankomen. Let wel dat als je de motor direct aanstuurt, de switch de stromen ook aan moet kunnen, of anders moet je de relais wel gebruiken.
2) seat heating is vaak een heel snelle PWM, al dan niet aangestuurd door LIN. LIN is wel gemakkelijker dan CAN, maar vereist toch ook nog een controller ergens.

Ik heb geen tesla maar heb wel veel geknoeid met Canbus. In mijn ervaring (Volvo 2009) lopen de simpelste dingen (zoals buitenspiegelverstelling of inklapping) via CAN. Ik zou vermoeden dat dat alleen maar meer is geworden.

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:43

RobIII

Moderator Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

The Eagle schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:14:
Van wat ik begrepen heb hoorden de stoelen van de Tesla qua zit ooit thuis bij het tuinmeubilair van de Kwantum, dus om er dan een bureaustoel van te maken...
Da's natuurlijk behoorlijk subjectief. En er was écht wel wat aan te merken op de oudere series stoelen maar geen van allen waren oncomfortabel ofzo (en al helemaal geen kwatta wat jij er van lijkt te maken) en de nieuwere series zitten heerlijk, maar nogmaals, da'a vrij subjectief. Maar "iedereen" die bij me in de auto stapt begint over de heerlijke zit. Ik zou het ook overwegen als ik er één had.

RobIII wijzigde deze reactie 19-01-2019 12:18 (8%)

Flat earth is not theory, it is a diagnosis.

Over mij | Wat vervelend

• Torac
Roeland schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Die print, de 4 'grote' relais zijn voor de motoren. Deze zouden moeten klikken bij het indrukken van een knop.
PDF Relais ter vermaak

Om zeker te zijn dat de knoppen het doen: meet deze na. Zet de multimeter bijvoorbeeld tussen P5-8 en P16-1 en druk alle knoppen in. De weerstand zal dan waarschijnlijk wijzigen van oneindig naar 0. Hiermee kan je uitvogelen of in ieder geval de knoppen het nog doen (waarschijnlijk wel, maar better be sure).

Er zijn 8 draden gelabelled met P5 en 4 motoren -> 4 knoppen met 2 standen (motor linksom/rechtsom)

Je gaf aan dat een sluiting maken tussen P9-7C en bijv. een knop input niet werkt? Heb je ook getest met de andere inputs behalve de eerste 2? (Zijn waarschijnlijk van dezelfde motor namelijk)
Het punt is dus dat deze niet klikken en ik maar niet begrijp waarom niet. Misschien zijn de relais niet aangesloten op de ground?

Ik zal zo even kijken. Zoals je zelf zegt ik wil op dit moment alles kunnen uitsluiten.

Goeie viel mij ook al op.

Ja heb ik getest ben ze gewoon allemaal even na gelopen maar helaas. (eigenlijk sluit je hiermee de ook al uit dat de knoppen het zelf niet doen aangezien je de draden direct verbind zonder knop er tussen en het hierbij het ook al niet doet)

Er moet dus iets fout gaan in de memory module of bij de verbinding tussen de knoppen en de print.
bonus schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:37:
Leuke project btw :) Ben benieuwd naar het eindresultaat !
Bedankt! :)
hellfire_ultd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:41:
[...]

De aandrijving van een Tesla werkt op 400V. De boordelektronica niet, die werkt op gewoon op 12V (eigenlijk bijna 14V), net zoals in alle andere auto's. Zet dus geen 400V op die stoel, want dat gaat heel vies ruiken.
Ik zou niet eens weten hoe ik aan 400V moet komen. :?
The Eagle schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:14:
Leuk project, maar ik zou met name benieuwd zijn hoe het zit. Van wat ik begrepen heb hoorden de stoelen van de Tesla qua zit ooit thuis bij het tuinmeubilair van de Kwantum, dus om er dan een bureaustoel van te maken...
Maar wel interessant dus
Ik kan je zeggen dat het heerlijk zit heb hem nu gewoon op de grond staan en gister even een film in gekeken en geen last niks. :)
waal70 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:38:
Het zou zomaar kunnen dat je een actieve LIN of CAN connectie moet hebben voordat de switches werken.
1) memory seat impliceert dat de module zelf de stoelen in kan stellen (obv input via het consolescherm gok ik) en dus dat de stoelbeweging aangestuurd wordt door de module en niet direct door de switches. Ik denk dat de beste kans is om het board helemaal buitenspel te zetten en het wel op directe switch aansturing te laten aankomen. Let wel dat als je de motor direct aanstuurt, de switch de stromen ook aan moet kunnen, of anders moet je de relais wel gebruiken.
2) seat heating is vaak een heel snelle PWM, al dan niet aangestuurd door LIN. LIN is wel gemakkelijker dan CAN, maar vereist toch ook nog een controller ergens.

Ik heb geen tesla maar heb wel veel geknoeid met Canbus. In mijn ervaring (Volvo 2009) lopen de simpelste dingen (zoals buitenspiegelverstelling of inklapping) via CAN. Ik zou vermoeden dat dat alleen maar meer is geworden.
Tja hoe kan ik dat dan faken oid? Misschien moet ik nu toch meer gaan kijken naar een arduino oid.
1) Klopt je kunt via het enorme touchscreen in de tesla ook van alles dus er moet toch iets van een connectie zijn. Ook lopen er nog een heleboel draden van de stoel naar de auto waarvan ik niet weet wat het doet.
2) Oke interessant. En als ik die controller skip en gewoon direct 12v zet op de elementen?

Ik heb ook geen tesla hoor. :P

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:13
Je laatste reactie zou altijd moeten lukken.
Alles rechtstreeks aansluiten.
Inmers de knoppen zijn er en de motoren ook.

Je mist dan alleen het geheugen. Maar goed. Hoe boeiend is dat? Je stelt em wss 1x in en dan niet meer 😄

Wel cool project.

Je kunt het ook in 2 stappen doen.

Nu eerst direct zodat je stoel af is.
En dan met bijv een arduino je menoryboard aan zien te sturen.
Hoe cool is het om een klein touchpanel ip je bureau te hebben waarmee je je stoel instelt.

opcxtreme wijzigde deze reactie 19-01-2019 15:21 (0%)
Reden: Typo

• Torac
opcxtreme schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:21:
Je laatste reactie zou altijd moeten lukken.
Alles rechtstreeks aansluiten.
Inmers de knoppen zijn er en de motoren ook.

Je mist dan alleen het geheugen. Maar goed. Hoe boeiend is dat? Je stelt em wss 1x in en dan niet meer 😄

Wel cool project.

Je kunt het ook in 2 stappen doen.

Nu eerst direct zodat je stoel af is.
En dan met bijv een arduino je menoryboard aan zien te sturen.
Hoe cool is het om een klein touchpanel ip je bureau te hebben waarmee je je stoel instelt.
Helaas lukt dat niet.

Klopt daar doe ik het ook niet om.

Was idd ook mijn plan, misschien wel via een app ofzo op je tel.

Ik denk toch dat ik ergens een ground mis oid waardoor het memory board niet goed is aangesloten.

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:30
Ik kan je helaas niet helpen maar wat een geweldig vet idee! Mijn bureaustoel is aan vervanging toe, ik ga dit eens even volgen...

• McFizban
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-02 12:56

McFizban

Hackito ergo sum.

Kan je voeding genoeg stroom leveren. Als je de voeding aansluit en een kop indrukt blijft er dan 12V uit je voeding komen of zakt dit in naar een lagere spanning?
Hetzelfde voor de stoelverwarming.

De dubbele voeding (8A & 8B en 7C & 7A) kan zijn voor een aparte geheugen voeding. Een set is om de motoren aan te sturen en is onderbroken als het contact uit staat en de andere is voor het stoel positie geheugen en staat altijd onder spanning.

McFizban wijzigde deze reactie 19-01-2019 17:49 (38%)
Reden: Mogelijke verklaring van dubbele voeding toegevoegd.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Torac
CrystalViriS schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:40:
Ik kan je helaas niet helpen maar wat een geweldig vet idee! Mijn bureaustoel is aan vervanging toe, ik ga dit eens even volgen...
Thanks! :D
McFizban schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:44:
Kan je voeding genoeg stroom leveren. Als je de voeding aansluit en een kop indrukt blijft er dan 12V uit je voeding komen of zakt dit in naar een lagere spanning?
Hetzelfde voor de stoelverwarming.

De dubbele voeding (8A & 8B en 7C & 7A) kan zijn voor een aparte geheugen voeding. Een set is om de motoren aan te sturen en is onderbroken als het contact uit staat en de andere is voor het stoel positie geheugen en staat altijd onder spanning.
Heb er nu een 12v 1,5A op. Ik weet niet of dit genoeg is maar als ik hem aansluit werkt alles gewoon soepel zonder hapering.

Zou kunnen idd ik denk dat de 7 dan voor het geheugen is aangezien die wat dunner is.
Ook is het zo dat als ik de 12v op de 8 zet dat de lende steun gewoon goed werkt.

Ik ben er ook achter gekomen dat de relais op de memory module 12v.

Waar ik achter ben gekomen is dat de relais werken op 7V of minder.
Ziet iemand een dc downconvertor anders denk ik dat ik weet waarom ze het niet doen.
Aangezien je ze niet kan schakelen met 12v moet er dus nog ergens een 3/5v in.

Is het mogelijk om met zoon print https://www.google.com/se...007#imgrc=ZUW6IqyEsFjCuM: de motoren te besturen dan trek ik alle draden van de knoppen door naar een rpi.

Bron:
https://omronfs.omron.com/en_US/ecb/products/pdf/en-g8nd.pdf

Torac wijzigde deze reactie 19-01-2019 19:15 (22%)

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:13
@Torac misschien nog een gek idee:

Waarom stuur je geen tweet met foto naar Elon Musk?
Iets van : Need help wiring my seat...
Of zo iets. Hij is er gek genoeg voor om te reageren.

• Torac
opcxtreme schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 23:42:
@Torac misschien nog een gek idee:

Waarom stuur je geen tweet met foto naar Elon Musk?
Iets van : Need help wiring my seat...
Of zo iets. Hij is er gek genoeg voor om te reageren.
Haha orgineel! :)
Heb helaas geen twitter.

Ik ga morgen een email stuur naar RichRebuilds misschien weet hij nog iets.

Torac wijzigde deze reactie 20-01-2019 10:01 (10%)

• Roeland
Torac schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:57:

Heb er nu een 12v 1,5A op. Ik weet niet of dit genoeg is maar als ik hem aansluit werkt alles gewoon soepel zonder hapering.
Lijkt mij wat weinig, aanloopstroom van een motor kan relatief hoog zijn en dus je voeding onderuit trekken. Heb je geen 2de voeding ter beschikking?
Zou kunnen idd ik denk dat de 7 dan voor het geheugen is aangezien die wat dunner is.
Ook is het zo dat als ik de 12v op de 8 zet dat de lende steun gewoon goed werkt.

Ik ben er ook achter gekomen dat de relais op de memory module 12v.

Waar ik achter ben gekomen is dat de relais werken op 7V of minder.
Ziet iemand een dc downconvertor anders denk ik dat ik weet waarom ze het niet doen.
Aangezien je ze niet kan schakelen met 12v moet er dus nog ergens een 3/5v in.
Incorrect. Spoelspanning nominaal is gewoon 12V. Operating voltage slaat op de spanning waarbij het relais nog kan opkomen. Dat is gespecificeerd op 7.2V of minder, waarbij 7.2V door de fabrikant gegarandeerd wordt. Release voltage is 1.0V, wat inhoudt dat de spanning onder de 1.0V moet droppen wil het relais afvallen.

Een hogere spanning zorgt er altijd voor dat het relais opkomt en/of verbrand :9
Is het mogelijk om met zoon print https://www.google.com/se...007#imgrc=ZUW6IqyEsFjCuM: de motoren te besturen dan trek ik alle draden van de knoppen door naar een rpi.
Dat is mogelijk. Wat je ook kan doen is de relais direct aansturen door de knoppen (knop schakelt relais schakelt motor). Hoef je alleen de relais van de print te halen en opnieuw te bedraden. Weet niet of je de feedback ook nog nodig gaat hebben en/of hoe makkelijk het is zo'n stoel over de zeik te helpen als je zoontje het leuk vindt om op de knoppen te drukken :P

PS, als het af is: pics or it didn't happen!

• Torac
Roeland schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Lijkt mij wat weinig, aanloopstroom van een motor kan relatief hoog zijn en dus je voeding onderuit trekken. Heb je geen 2de voeding ter beschikking?

[...]

Incorrect. Spoelspanning nominaal is gewoon 12V. Operating voltage slaat op de spanning waarbij het relais nog kan opkomen. Dat is gespecificeerd op 7.2V of minder, waarbij 7.2V door de fabrikant gegarandeerd wordt. Release voltage is 1.0V, wat inhoudt dat de spanning onder de 1.0V moet droppen wil het relais afvallen.

Een hogere spanning zorgt er altijd voor dat het relais opkomt en/of verbrand :9

[...]

Dat is mogelijk. Wat je ook kan doen is de relais direct aansturen door de knoppen (knop schakelt relais schakelt motor). Hoef je alleen de relais van de print te halen en opnieuw te bedraden. Weet niet of je de feedback ook nog nodig gaat hebben en/of hoe makkelijk het is zo'n stoel over de zeik te helpen als je zoontje het leuk vindt om op de knoppen te drukken :P
Ik heb nog wel een 12v 1A maar dat is toch minder dan 1,5A? Ik snap niet helemaal wat ik daar dan mee zou moeten doen.

Dus eigenlijk gewoon een nieuwe print fabriceren. Ga er even over nadenken omdat dit wel wat hoog gegrepen is voor mij ben ik bang.

• Roeland
Torac schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Ik heb nog wel een 12v 1A maar dat is toch minder dan 1,5A? Ik snap niet helemaal wat ik daar dan mee zou moeten doen.
De 1A voeding aansluiten op 7C en 7A en de 1.5A voeding aansluiten op 8B en 8A. Geen idee of dit gaat helpen, maar het is low hanging fruit om te proberen. Vervolgens eerst de 1A voeding in het stopcontact en dan de 1.5A voeding.

Mijn vermoeden: op 7C en 7A hoort een backup spanning te staan ten behoeve van de chips op de print. Op 8B en 8A komt de spanning te staan tbv de motoren.
Dus eigenlijk gewoon een nieuwe print fabriceren. Ga er even over nadenken omdat dit wel wat hoog gegrepen is voor mij ben ik bang.
Als je enige soldeer skills hebt gaat een nieuwe print maken wel lukken. Kan een principeschema voor je maken in dat geval :)

Roeland wijzigde deze reactie 20-01-2019 10:52 (35%)

• Torac
Roeland schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:49:
[...]

De 1A voeding aansluiten op 7C en 7A en de 1.5A voeding aansluiten op 8B en 8A. Geen idee of dit gaat helpen, maar het is low hanging fruit om te proberen.

Als je enige soldeer skills hebt gaat het wel lukken. Kan een principeschema voor je maken als je wilt?
Oke ga het zo proberen!

Ja graag als je dat zou willen dan ga ik er even naar kijken.

• Roeland
Torac schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Oke ga het zo proberen!

Ja graag als je dat zou willen dan ga ik er even naar kijken.
Hierbij:
Schema

Uitleg:
Dat wat omstippelt is is één van die grotere relais op de print. Nummers corresponderen met de nummers op het relais conform de datasheet.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:12
Ik weet niets van deze specifieke autostoel maar 12V 1.5A lijkt me veel te weinig. Een doorsnee autoaccu kan zonder enige moeite tientallen zo niet honderden ampères leveren. Met slechts 18W ter beschikking gaat bijvoorbeeld zeker de stoelverwarming niet werken. Ik zou verwachten dat je daar minstens 10x zo veel vermogen voor nodig zou hebben.

Kennelijk werken de motoren individueel wel met die 1.5A; misschien eens meten hoeveel stroom er daadwerkelijk gebruikt wordt en of het voltage misschien (te veel) inzakt als er een motor aan staat? Het zou kunnen zijn dat die 1.5A nét voldoende is voor 1 motor, maar dat het voltage dan te ver inzakt om die printplaat nog te laten werken (dus: motor aansluiten op 12V, vervolgens meten - terwijl de motor aanstaat - of 12V nog steeds 12V is of misschien is ingezakt naar (veel) minder).

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Is het niet handiger om een Tesla auto uit te meten? Dat je exact weet wat over welke lijn binnenkomt?

Het moet niet zo moeilijk zijn denk ik om ergens in de buurt van een Tesla te komen met multimeter op zak....

Reverse engineering is overbodig toch?

(ik weet verder niet hoe die motoren werken, maar zit er niet iets van een Encoder op?)

World Citizen wijzigde deze reactie 20-01-2019 13:42 (6%)

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gezien de draaddikte durf ik rustig te stellen dat de twee dikke draden voor aandrijving zijn en de 2 dunne draden voor feedback (waarschijnlijk een puls-encoder, aangezien het direct op de motor zit). Die encoder kan je niet zomaar uitlezen met een multimeter, want dat zal een hall-effect sensor zijn en die heeft wat ondersteunende elektronica nodig.

Reken trouwens maar rustig op 10A of meer om de stoel te bedienen, waarschijnlijk zijn het relatief simpele permanente magneet motoren en die willen nog weleens een forse inschakelpiek hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:09
Ik mis wat foto's :-)

Btje wijzigde deze reactie 22-01-2019 08:15 (33%)

Galaxy S8

• Torac
World Citizen schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:42:
Is het niet handiger om een Tesla auto uit te meten? Dat je exact weet wat over welke lijn binnenkomt?

Het moet niet zo moeilijk zijn denk ik om ergens in de buurt van een Tesla te komen met multimeter op zak....

Reverse engineering is overbodig toch?

(ik weet verder niet hoe die motoren werken, maar zit er niet iets van een Encoder op?)
Tja heb jij er een op je oprit staan? :9
Ik ken helaas niemand...
deepbass909 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:03:
Gezien de draaddikte durf ik rustig te stellen dat de twee dikke draden voor aandrijving zijn en de 2 dunne draden voor feedback (waarschijnlijk een puls-encoder, aangezien het direct op de motor zit). Die encoder kan je niet zomaar uitlezen met een multimeter, want dat zal een hall-effect sensor zijn en die heeft wat ondersteunende elektronica nodig.

Reken trouwens maar rustig op 10A of meer om de stoel te bedienen, waarschijnlijk zijn het relatief simpele permanente magneet motoren en die willen nog weleens een forse inschakelpiek hebben.
Klopt, ik had het idee een accu lader te nemen en daar dan de 12v van af te halen. Zou dat iets kunnen zijn?
Welke en waarvoor?

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:50
Nee, een accu lader levert ook geen bijzondere vermogens. Daarom duurt het laden zo lang.
Kan je niet aan een accu komen?

Eventueel een bromfiets-accu, die zijn wat minder groot. Voor 2 tientjes heb je 6AH

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:09
Van de stoel, niet iedereen heeft een Tesla :-)

Galaxy S8

• Torac
Btje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:18:
[...]

Van de stoel, niet iedereen heeft een Tesla :-)
https://www.google.com/se...=666#imgrc=zm6_67cssvt1UM:

Misschien nog iets duidelijker?

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Torac schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:11:
[...]

Tja heb jij er een op je oprit staan? :9
Ik ken helaas niemand...

[...]

Klopt, ik had het idee een accu lader te nemen en daar dan de 12v van af te halen. Zou dat iets kunnen zijn?

[...]

Welke en waarvoor?
frickY schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:46:
Nee, een accu lader levert ook geen bijzondere vermogens. Daarom duurt het laden zo lang.
Kan je niet aan een accu komen?

Eventueel een bromfiets-accu, die zijn wat minder groot. Voor 2 tientjes heb je 6AH
Sowieso kan je niet een lood-accu lader gebruiker, dat is geen spanningsbron maar een stroombron, wat echt een essentieel verschil is in de elektronica. Daarbij meten veel laders eerst of er een spanning over de aansluitklemmen staat, en is dat niet het geval, dan schakelen ze ook niet in (0 volt kan namelijk kortsluiting betekenen).
Dan kan je beter bij ome Ali uit China een 5 Ampère 12 volt AC/DC voeding halen voor een tientje.

Ik zit trouwens even goed naar je schema te kijken en wat je in je TS schrijft, maar volgens mij gaat er iets fout tussen de knoppen en memory module. Je mag namelijk (als ik het schema goed lees) helemaal geen verbinding hebben tussen P16-1 en P16-3. P16-3 is een zogenaamde éénzijde afscherming die bij de knoppen aan de massa hangt, maar aan de geheugenmodulezijde niet. Als P16-1 en P16-3 verbinding maken, heb je kortsluiting en gaat het dus nooit werken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MarcelP102
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Tesla stoel, je bedoelt een elektrische stoel? :) haha
Gaaf project, ga hem volgen.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:57

Damic

Afwezig soms

Torac schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:11:
Je kan wel een 12V wagen accu gaan halen en daar een accu lader overhangen, zekering van 20A/30A tussen de batterij en je pcb en je hebt genoeg power om te testen.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:21
deepbass909 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:43:
Dan kan je beter bij ome Ali uit China een 5 Ampère 12 volt AC/DC voeding halen voor een tientje.
Dat nooit. Er is een reden dat wij in NL Kema en CE hebben, ondanks dat daar nog zat rotzooi door heen komt, haal geen goedkope voedingen uit china. Tenzij je weet wat je koopt en dat is niet het geval met ali zooi.

Haal een 12V 5A Van meanwell. Heb je in iedergeval geen gezeik.

edit: Dom had EC ipv CE

• nessman
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-02 21:09
Beste,

Nu heb ik vorige week ook ne Tesla autostoel gekregen om er een bureaustoel (gamestoel) van te maken. Het is een verrassing voor mijn 2 zonen. Nu wil ik het electronische nog in orde brengen, daarom wil ik vragen ofdat het bij u al gelukt is. En waar ik zeker moet op letten? Alvast bedankt

mvg

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:39

Boudewijn

omdat het kan

Heb je het topic al gelezen? :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_
Ik kook graag, kijk wat ik maak

• drtorky
  • Laatst online: 16-02 18:29
Zit er ook een airbag in de zetel? Anders zou ik wel oppassen waar je spanning opzet. Het kan ook zijn dat in de zetel nog een can module zit. Kan je langs onder niet aan de aansluiting van het verwarmingselement raken? Indien mogelijk dan rechtstreeks 12v aansluiten. 👍

• Torac
Oke even een update.
Ik ben niet bepaald verder gekomen mede doordat ik het vrij druk had.

Hier nog een filmpje waarbij ik van afstand hem bestuur dmv L298N. (dont mind the mess :P )
https://imgur.com/gallery/cpnBnwB

Is er een manier om bv met deze module

https://www.google.com/se...1007#imgrc=ZToKbsEpeyHUXM

4 motoren aan te sturen? Dan ga ik gewoon een arduino gebruiken.
deepbass909 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:43:
[...]

[...]

Sowieso kan je niet een lood-accu lader gebruiker, dat is geen spanningsbron maar een stroombron, wat echt een essentieel verschil is in de elektronica. Daarbij meten veel laders eerst of er een spanning over de aansluitklemmen staat, en is dat niet het geval, dan schakelen ze ook niet in (0 volt kan namelijk kortsluiting betekenen).

Ik zit trouwens even goed naar je schema te kijken en wat je in je TS schrijft, maar volgens mij gaat er iets fout tussen de knoppen en memory module. Je mag namelijk (als ik het schema goed lees) helemaal geen verbinding hebben tussen P16-1 en P16-3. P16-3 is een zogenaamde éénzijde afscherming die bij de knoppen aan de massa hangt, maar aan de geheugenmodulezijde niet. Als P16-1 en P16-3 verbinding maken, heb je kortsluiting en gaat het dus nooit werken.
Bedankt! Had hier geen idee van, weer wat geleerd. :9
Hoe moet ik het dan aansluiten?
MarcelP102 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:41:
Tesla stoel, je bedoelt een elektrische stoel? :) haha
Gaaf project, ga hem volgen.
Thanks! :)
nessman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:42:
Beste,

Nu heb ik vorige week ook ne Tesla autostoel gekregen om er een bureaustoel (gamestoel) van te maken. Het is een verrassing voor mijn 2 zonen. Nu wil ik het electronische nog in orde brengen, daarom wil ik vragen ofdat het bij u al gelukt is. En waar ik zeker moet op letten? Alvast bedankt

mvg
Ik raad je aan dit topic goed door te lezen daar licht al mijn onderzoek open.
Mocht je er nog niet uitkomen stuur je me maar een dm.
drtorky schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:29:
Zit er ook een airbag in de zetel? Anders zou ik wel oppassen waar je spanning opzet. Het kan ook zijn dat in de zetel nog een can module zit. Kan je langs onder niet aan de aansluiting van het verwarmingselement raken? Indien mogelijk dan rechtstreeks 12v aansluiten. 👍
Aii goeie zou toch zonde zijn als die ineens afging.
Goeie alleen is de vraag dan hoe herken ik die.

Torac wijzigde deze reactie 27-01-2019 20:06 (8%)

• Torac
Niemand? :)

• Torac
drtorky schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:29:
Ik ben erachter. :P
Er zit idd een airbag in en deze heeft een losse connector. Zoals hier te zien.
https://teslatap.com/wp-content/uploads/2018/03/img2.jpg
Dus deze gewoon niet gebruiken.

Hier gevonden;
https://teslatap.com/modifications/front-seat-retrofit/

• drtorky
  • Laatst online: 16-02 18:29
Torac schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Ik ben erachter. :P
Er zit idd een airbag in en deze heeft een losse connector. Zoals hier te zien.
https://teslatap.com/wp-content/uploads/2018/03/img2.jpg
Dus deze gewoon niet gebruiken.

Hier gevonden;
https://teslatap.com/modifications/front-seat-retrofit/
Inderdaad. Desnoods afknippen. Het zou jammer zijn als je bureaustoel je naar de andere kant van de kamer knalt. :p

• nessman
Top dan ben ik ook gewaarschuwd

• nessman
Ik heb na het uitvoeren van enkele tests. Beslist om zelf een eigen bedieningsbord te maken. Ik heb er te weinig kaas van gegeten om het allemaal uit te dokteren. Maar een nieuw bedieningsbord en dan rechtsstreeks op de motors, moet wel lukken.

de groeten
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True