Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2de set zonnepanelen BTW niet terug ivm KOR?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:04
Graag zou ik jullie advies ontvangen in de ontstane situatie:
  • Ik ben particulier
  • In 2019 heb ik een set zonnepalen gekocht, in dat jaar is de BTW ook teruggevraagd en door de belastingdienst terugbetaald.
  • Dit jaar heb ik een 2de set aangeschaft en deze op het dak laten leggen
  • Natuurlijk wil ik hier ook de BTW terugvragen, dus ik ben naar de site van belastingdienst gegaan en trof daar het hele - voor mij tot nu toe - onbekende verhaal aan over de nieuwe KOR regeling, actief per 1-1-2020.
  • Hier staat keurig uitgelegd dat je het jaar ná aanschaf geen BTW meer terug mag vragen. Heel duidelijk voor nieuwe gevallen, maar dit was toch niet zo vorig jaar? En dat is dan toch niet eerlijk dat dit ineens voor mij zou gelden?
  • Hier staat uigelegd dat ik mezelf wel mag afmelden voor de KOR 2020 omdat het voor mij automatisch is omgezet. Maar dit duurt wel 4 weken.
  • Had ik dit dan moeten doen voordat ik mijn 2de set kocht?
  • Ik heb de belastingtelefoon gebeld, en die konden zo geen antwoord geven op deze vragen, dat moest intern uitgezocht gaan worden.
Tja en nu?

Ik zie twee mogelijkheden:
  1. De aanvraag op mijn naam toch starten en een hoop gedoe.
  2. Het energiecontract om laten zetten naar mijn partner, én hopen dat de zonnepanelen boer mij een nieuwe factuur wil geven die gericht is aan mijn vrouw.
En vinden jullie dit een leuke vraag voor een 1e post? 8) Ik hoop in elk geval dat iemand anders er z'n voordeel mee kan doen. Ik had achteraf even beter moeten kijken naar het BTW verhaal voordat ik die panelen erop liet leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door sunib op 15-03-2020 09:22 ]

Alle reacties

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 20:04
Alle info:

https://www.belastingdien...r-en-nieuwe-aankopen-doen

U doet de aankoop in het jaar dat volgt op het jaar van aanmelding
Dan kunt u de btw niet meer terugvragen. De KOR gaat in op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar van aankoop. U doet dan voor minimaal 3 jaar mee. En als de KOR is ingegaan kunt u de btw van nieuwe aankopen niet meer terugvragen. Binnen die 3 jaar kunt u dus geen btw meer terugvragen over bijvoorbeeld de aankoop van een 2e set zonnepanelen.

Afmelden zou moeten lukken, maar kan zijn dat ze dat pas op 1 april in laten gaan en dan kun je formeel de btw nog niet terugvragen. Andere optie is niet de bedoeling.

[ Voor 56% gewijzigd door Rimshaker op 11-03-2020 20:22 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@sunib
Afmelden heeft ook consequenties. En dan kan niet met terugwerkende kracht lijkt mij.
Optie 2 is fraude. Ook voor de zonnepanelen boer.

Heb je wel contact gehad met de ondernemers btw afdeling via de belastingtelefoon?
(optie 2,1)

[ Voor 26% gewijzigd door jobr op 12-03-2020 19:13 ]

• sunib
Afmelden is natuurlijk ook bijzonder onhandig, omdat ik dan elk jaar BTW moet gaan opgeven over de teruggeleverde stroom. Ik heb de ondernemers btw afdeling aan de lijn gehad, maar die hadden hier dus geen antwoord op.

Wat zijn dit soort dingen toch complex, ik vind het niet gek dat ze overlopen in het werk bij de bd.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:52

ErikVers

e-Duurzaam

jobr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:10:
@sunib
Afmelden heeft ook consequenties. En dan kan niet met terugwerkende kracht lijkt mij.
Optie 2 is fraude. Ook voor de zonnepanelen boer.

Heb je wel contact gehad met de ondernemers btw afdeling via de belastingtelefoon?
(optie 2,1)
En waarom is dat fraude? Je energieleverancier kan gewoon de tenaamstelling wijzigen en de kor is persoonsgebonden dus als de leverancier de tenaamstelling ook wijzigt of een credit en een debet factuur maakt is er niets wat niet mag. Ben benieuwd waar je op doelt?

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:52

ErikVers

e-Duurzaam

sunib schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:18:
  • Ik ben particulier
  • In 2019 heb ik een set zonnepalen gekocht, in dat jaar is de BTW ook teruggevraagd en door de belastingdienst terugbetaald.
  • Natuurlijk wil ik hier ook de BTW terugvragen, dus ik ben naar de site van belastingdienst gegaan en trof daar het hele - voor mij tot nu toe - onbekende verhaal aan over de nieuwe KOR regeling, actief per 1-1-2020.
  • Hier staat keurig uitgelegd dat je het jaar ná aanschaf geen BTW meer terug mag vragen. Heel duidelijk voor nieuwe gevallen, maar dit was toch niet zo vorig jaar? En dat is dan toch niet eerlijk dat dit ineens voor mij zou gelden?
  • Hier staat uigelegd dat ik mezelf wel mag afmelden voor de KOR 2020 omdat het voor mij automatisch is omgezet. Maar dit duurt wel 4 weken.
  • Ik heb de belastingtelefoon gebeld, en die konden zo geen antwoord geven op deze vragen, dat moest intern uitgezocht gaan worden.
Tja en nu?

2. Het energiecontract om laten zetten naar mijn partner, én hopen dat de zonnepanelen boer mij een nieuwe factuur wil geven die gericht is aan mijn vrouw.
En vinden jullie dit een leuke vraag voor een 1e post? 8) Ik hoop in elk geval dat iemand anders er z'n voordeel mee kan doen. Ik had achteraf even beter moeten kijken naar het BTW verhaal voordat ik die panelen erop liet leggen.
En hoe ga je het aanpakken? Ik zelf moet nog gaan aanschaffen maar heb zelfde situatie, ga denk voor facturatie en tenaamstelling energie contract van partner, het zijn tenslotte onze gezamenlijke zonnepanelen en dan hebben we allebei een KOR 😋

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ErikVers schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:18:
[...]

En waarom is dat fraude? Je energieleverancier kan gewoon de tenaamstelling wijzigen en de kor is persoonsgebonden dus als de leverancier de tenaamstelling ook wijzigt of een credit en een debet factuur maakt is er niets wat niet mag. Ben benieuwd waar je op doelt?
Ik denk dat hij zijn post wat gewijzigd heeft. Volgens mij stond er eerst iets anders bij optie 2.

• sunib
Optie 2 is niet veranderd. Dat is gewoon de handigste optie in jou geval. Hetgeen hier als fraude werd gezien is het aanpassen van een factuur.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:04

Mystikal

It never hurts to help!

sunib schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:18:
  • Ik ben particulier
Tja en nu?

Is dit nog gelukt. Ik zit nu in hetzelfde schuitje... Voor mij ook onbekend dus een aderlating van meer dan 1600,-

Basement Bios ---- Exo-S

• sunib
Beide opties kunnen succesvol uitgevoerd worden. Het hangt natuurlijk af van de volgorde. Echt wel stom dat dit zo ineens anders is gemaakt tov vorig jaar.

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tenaamstelling op energiecontract moet gelijk zijn aan de naam op PV factuur.
Bij de beoordeling kijkt bd of de koopdatum later is dan aanvang energiecontract.
Dus eerst energiecontract op naam, dan PV kopen op dezelfde naam.
KOR is altijd op naam, niet op woonadres of fiscale eenheid.

Ik heb hetzelfde probleem. Reeds BTW teruggevraagd voor eerste set, paar jaar geleden. Wil nu uitbreiden en loop stuk op de KOR-regeling. Oplossing: alles op naam van m'n partner. Houd rekening met evt boete bij contractwijzigingen met je energieboer. Je betaald ook maar één keer het forfait van €20 per 1000Wp.

Aanpassen factuur is fraude. Pas op.... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Roger_de_Poger op 28-12-2020 16:11 ]

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Pagina: 1