Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Hallo,

Sinds kort merk ik veel stutter en traagheid bij mijn nieuwe pc. Hij heeft weken/maanden prima en goed gelopen totdat ik ineens dit weekend problemen begon te ervaren. Het begon met stutter in sommige games tot aan regelmatige stutter bij youtube of zelfs alleen muziek luisteren bij een cpu usage van 10%. Verder reset de BIOS zich een of meerdere keren per week uit het niets wat me sowieso al raar lijkt. De temperaturen zijn in het algemeen prima en komen nergens boven de 70 graden uit. Benchmarks tonen normale scores en stress tests met een 99,4% frame stability ondanks de stutter en framedrops in sommige games. Alles is correct geplaatst er en ontbreken geen onderdelen of dergelijken. Alle drivers zijn up-to-date en ik heb zelfs een clean windows install gedaan, dit maakte het blijkbaar alleen erger. Op dit moment heb ik er geen vertrouwen meer in en wil ik eigenlijk alles RMA'en of onderdelen die wel werken apart doorverkopen (alhoewel ik niet weet wat nou wel en niet werkt, alles lijkt niet goed te werken om eerlijk te zijn).

Specs:

NZXT H510i
ASRock X470 Taichi (Max temp van 92 graden bij Prime95, ik neem aan dat dit de socket temp was toen de cpu 91 graden was, verder geen abnormale temperaturen)
AMD Ryzen 5 3600X @ 4.2-4.3 GHz (Gekoeld door NZXT Kraken X63) (Max temp van 91 graden bij Prime95)
MSi RTX 2060 Super Gaming X @ Stock (Max temp van 68 graden bij 3DMark)
G.Skill Trident Z 3600MHz CL18 (2x8) @ stock (Max temp van 46 graden)
Samsung 970Evo 1TB NVMe (PCIe 3.0 x4) (Max temp van 59 graden)
Corsair RM750 (2019)

Alles in de BIOS staat op stock, XMP staat aan en de BIOS heeft de laatste versie.

Weet iemand wat er mogelijk aan de hand is?

Alvast bedankt

EDIT: Windows diagnostics geeft dit aan: https://prnt.sc/rdghmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Wat bedoel je exact met de Bios reset zich meermaals per week?

Als die zijn datum/tijd vergeet zou ik denken aan de bios batterij die gaar is. Echter eenmaal het system geboot is zou dit geen issue mogen zijn.

Dat er iets niet goed loopt is wel duidelijk maar wat juist kan ik moeilijk opmaken, mijn onderbuik gevoel gaat naar de PSU of moederbord. Mogelijks met een tooltje kijken wat er juist gebeurd met spanningen, clockspeeds en meer?

Zorg ook dat je de laatste AMD chipset drivers hebt, er zijn aanpassingen geweest naar het powerplan en hoe Windows met de AMD cpu omgaat.

Overigens, test geen CPU's meer met Prime95, er bestaat zoiets als AVX welke een soort van GPU instructieset is voor je CPU. Echter Prime95 geeft een 100% workload zuiver op AVX (zelfs als je in de settings AVX uitzet).
Het probleem met een 100% AVX workload is dat dit niet enkel onrealistisch is, zowel AMD als Intel CPU's beginnen ofwel te koken ofwel hun clocksnelheden zwaar naar beneden te trekken, sommige doen gewoon beide. Je zou niet de eerste zijn die er een CPU beschadigd op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Wat ik met de bios reset zich bedoel is dat de in principe alle settings terug naar default worden gezet, alsof ik het batterijtje eruit haal en er weer in doe, maar dat doet hij uit zichzelf. De spanningen en clockspeeds zijn bij bench/stresstests ook gewoon normaal en consistent, verder heb ik de laatste AMD Chipset Drivers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

YonikeVD schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:40:
Wat ik met de bios reset zich bedoel is dat de in principe alle settings terug naar default worden gezet, alsof ik het batterijtje eruit haal en er weer in doe, maar dat doet hij uit zichzelf.
Lijkt mij dat of het moederbord rot is, of dat ergens kortsluiting gemaakt wordt.

Is hij goed bevestigd in de kast? niet per ongeluk ergens een schroefje of moertje laten zitten wat contact zou kunnen maken tussen mobo en kast?

p.s. niet toevallig HDR aangezet in windows? heel vergezocht, maar dat gaf bij mij gigantische problemen met games/stuttering.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kan ook een trage PC krijgen met CPU usage (daar zie je dat juist aan) als de harddisk niet in orde is. Heb je daar naar gekeken? Je hebt ook nog VRM temperaturen, die worden meestal en stuk / stukje warmer dan de CPU, maar mogen maximaal ook warmer worden (bv. 125C maximaal)...
Maar als alles te warm wordt, gaat de computer normaal gesproken al op tijd uit, of het voltage voortijdig verlagen.
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:47:
[...]

Lijkt mij dat of het moederbord rot is, of dat ergens kortsluiting gemaakt wordt.

Is hij goed bevestigd in de kast? niet per ongeluk ergens een schroefje of moertje laten zitten wat contact zou kunnen maken tussen mobo en kast?
Het moederbord dacht ik ook aan.. het kan best zijn dat deze wat gebreken kent..
@YonikeVD Heb je de nieuwste chipset drivers voor je moederbord?

[ Voor 38% gewijzigd door Luxicon op 08-03-2020 21:49 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
Wat is het geheugengebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
@Verwijderd Moederbord heeft weken prima gewerkt en staat ook op standoffs dus kortsluiting kan het niet zijn, HDR staat ook uit.

@Luxicon Geen enkele temp komt boven de 70 graden uit tijdens gamen, stresstests en benchmarks. De 970Evo is gloednieuw en werkt prima, word niet warmer dan 60 graden en benchmark scores zijn normaal. Ik heb verder ook de nieuwste chipset drivers

@Uszka Rond de 4 gb na opstarten, dit is wel met apps zoals Corsair iCue, Razer Synapse, NZXT Cam en meer lighting control apps die veel RAM opvreten

@Wasp Bedoel je hiermee Samsung Magician? Ik ken geen specifieke samsung NVMe drivers dus zou best eens kunnen

[ Voor 9% gewijzigd door YonikeVD op 08-03-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:49
Ik had dit ook!

Ik heb ook precies deze: Samsung 970Evo 1TB NVMe (PCIe 3.0 x4)

Was bij mij opgelost toen ik de Samsung NVMe drivers installeerde. Poging waard misschien?

https://www.samsung.com/s.../product/consumer/970evo/

En dan "NVMe driver".

Via de Magician kun je zien of de Microsoft drivers worden gebruikt of die van Samsung. Is echt een losse installer.

[ Voor 39% gewijzigd door Wasp op 08-03-2020 22:09 ]

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YonikeVD schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:02:
@Verwijderd Moederbord heeft weken prima gewerkt en staat ook op standoffs dus kortsluiting kan het niet zijn, HDR staat ook uit.
Weet je het zeker? een schroefje kan na weken van gebruik gewoon loskomen als je je kast per ongeluk een duw geeft.

Dan vermoed ik echt dat je mobo helaas rot is en zou hem RMA sturen.

Anders kan ik iig niet verklaren waarom je BIOS uit zichzelf reset, buiten de stuttering waar je last van hebt, is dat de eerste rode vlag waar ik onderzoek naar zou doen.

Misschien een idee, open de windows event viewer, kijk onder "windows logs" > "system" en check of je daar rode "critical" errors ziet.

*edit* Betreft dit andere topic van jou hetzelfde moederbord? Koelpasta in socket

Dan zou het me niks verbazen dat je nu dit soort problemen ondervind, als je hebt lopen peuteren in de CPU socket. :X

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Ik heb zojuist de NVMe drivers geïnstalleerd en gerestart maar zit nu al 15 min te wachten. Blijkbaar wil hij niet opstarten en blijft maar laden...

@Verwijderd Nee dat betreft een ander moederbord gelukkig

[ Voor 16% gewijzigd door YonikeVD op 08-03-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Staat freesync aan? dat gaf bij mij ook problemen op youtube en netflix.
Reset van bios kan ook door een lege baterij komen, das makkelijker te vervangen dan het hele moederbord
En als je de cpu op stock speed laat draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 08-03-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goofy1978 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:26:

Reset van bios kan ook door een lege baterij komen, das makkelijker te vervangen dan het hele moederbord
Lijkt me heel sterk aangezien het een bijna nieuw moederbord is. een lege batterij krijg je pas last van na 10 jaar continue gebruik.

@YonikeVD Na 15 minuten zou ik hem een reset geven, misschien dat hij dan wel opstart. Maar betreffende die Samsung NVME driver, je gaf aan dat hij wekenlang prima gewerkt heeft, ik trek de conclusie dat je toen die NVME driver niet had geinstalleerd. Dus dat gaat het probleem niet oplossen logischerwijs.

Ik weet het voor de rest ook niet meer, enige wat ik nog kan suggereren is: trek alle onderdelen uit je kast, leg ze op een houten tafel en sluit zo min mogelijk onderdelen aan die niet essentieel zijn, en kijk of je dan nog problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
YonikeVD schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:40:
Wat ik met de bios reset zich bedoel is dat de in principe alle settings terug naar default worden gezet, alsof ik het batterijtje eruit haal en er weer in doe, maar dat doet hij uit zichzelf. De spanningen en clockspeeds zijn bij bench/stresstests ook gewoon normaal en consistent, verder heb ik de laatste AMD Chipset Drivers.
Die bios reset heeft niets met Windows en/of drivers te maken dus dat zou ik even negeren.

Herstart de computer zichzelf als de Bios reset of is het als je de computer herstart?
Welke settings zet je op niet default, gezien hij de settings terug zet.

Kan zijn dat het moederbord automatisch naar default bios settings gaat als hij niet kan booten of de boel onstabiel is, normaal werkt dit voor als je aan het overclocken bent. Kan ook kortsluiting zijn of een gare bios batterij.

Dat de boel stabiel is onder load had ik reeds begrepen, daar haal je ook de normale scores. Het is als geen load hebt dat je met een probleem zit. Dat doet mijn onderbuik gevoel meer en meer naar power issues duwen, zonder load begint de boel te downclocken en te undervolten en cores uit te schakelen waarbij alles snel schakelt afhankelijk van hoeveel snelheid er nodig is. Onder full load krijg je dezelfde voltages & clocksnelheden en moet hij niet schakelen.

Als er echt iets defect is zou ik in dit geval ook naar het moederbord gaan, meer bepaald een gare VRM.

Edit: ik zie uit een eerdere topic dat je koelpasta in je socket hebt gekregen en dat niet alles eruit is, een slecht contact daar zou kunnen leiden tot alle problemen die je nu hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door sprankel op 08-03-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Die koelpasta in de socket was met een ander moederbord, heb net die NVMe drivers geinstalleerd en leek ff alsof alles naar de klote was. Hele pc wou niet opstarten voor een uur. Ik denk dat mogelijk de cpu kapot is aangezien ik eens een kapotte waterkoeler binnen gekregen heb en onwetende deze laten draaien totdat de cpu zichzelf uitschakelde tegen de 140 graden aan. Misschien dat de cpu daardoor gewoon kapot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Weet iemand misschien wat ik hiermee kan? Run > Perfmon /report geeft dit aan, lijkt me niet erg lekker: https://prnt.sc/rdghmd

@Luxicon Hij schakelde zich uiteindelijk ook uit, maar werd meerdere malen tegen de 140C aan.

[ Voor 28% gewijzigd door YonikeVD op 08-03-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dus je huidige CPU werd 140C? Ik denk dat je misschien je de VRM's te zwaar belast hebt op die manier.. Het lijkt me verder niet echt realistisch dat je CPU 140C kan worden.. die zou dan allang moeten uitschakelen voor die tijd.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Die logs vertellen ons enkel dat ook Windows door heeft dat de performance niet is wat het moet zijn maar dat wisten we al.

Als de pc een uur nodig had om te booten, dan denk ik dat je daar ook wel het antwoord hebt waarom de bios zichzelf reset, hij doet dit hoogstwaarschijnlijk in een poging een onstabiel systeem toch geboot te krijgen.

Tenzij je settings aanpast in de bios die het systeem onstabiel maakt en gezien die met name gebeurd onder geen load, CPU kan, moederbord blijft mijn hoofdverdachte en met name de VRM's.

Ik denk dat je op dit punt beter met de computer naar een winkel gaat waar ze de onderdelen kunnen swappen om alles afzonderlijk te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Het grappige is dat ik alles op stock heb draaien en niks overclock of uberhaupt aanraak in de bios, ik ga het moederbord gewoon terugsturen nu het nog kan binnen de 30 dagen en eens kijken of een nieuw mobo/cpu verandering brengt. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
YonikeVD schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:23:
Weet iemand misschien wat ik hiermee kan? Run > Perfmon /report geeft dit aan, lijkt me niet erg lekker: https://prnt.sc/rdghmd

@Luxicon Hij schakelde zich uiteindelijk ook uit, maar werd meerdere malen tegen de 140C aan.
Oke, maar dit soort temperaturen zul je normaal gesproken ook nooit bereiken. Ik denk dat het moederbord toen beschadigd is geraakt.. zo klinkt het wel gezien de klachten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat bedoel je precies met stutter? Een echte stutter zouden we een stotter noemen, en dat is dat de computer heel vaak kort stilstaat, en daardoor schoksgewijs verder gaat. De meest voorkomende reden daarvoor is een disk die het niet helemaal lekker doet.

Het kan ook software zijn (meestal drivers) die wachten op het vrijgeven van een lock (threads,semaphores, etc). Het voert te ver om dit helemaal uit te leggen, maar het effect is dat de PC dan moet wachten. Als het vaak achter elkaar gebeurt met korte waits zorgt dit ook voor een stotter.

Om dit testen kun je andere drivers of een andere storage devices gebruiken. Installeer geen driver rommel die niet direct van de fabrikanten van de hardware komt. Let op dat Windows 10 ongevraagd drivers vervangt op de achtergrond, zonder dat je dit ziet. Om dat te voorkomen kun je het contact met Internet verbreken, drivers uninstallen, herstarten, nieuwe drivers installeren.

Zoek in de Windows systeem logboeken naar meldingen. Het kan onder Windows 10 een tijd duren voordat je ze ziet op het scherm. Daar kun je aanwijzigen voor de echte oorzaak vinden.

Een BIOS die zichzelf reset is vreemd. Is de batterij op het moederbord in orde? De spanning kun je meten met een multimeter. Een nieuwe batterij is niet vaak kapot, maar het kan wel voorkomen.

140 graden Celsius voor een cpu is praktisch onmogelijk bij cpu's van de laatste 15 jaar, was dat misschien fahrenheit? Intel bijvoorbeeld schakelt zichzelf terug bij 100 graden. AMD doet net zoiets bij meestal een lagere temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:22
Het eerste wat mij opvalt is de temperatuur in je TS. Is de 5 3600x z'n heet hoofd? 92 graden met kraken waterkoeling is buitensporig hoog.

Check de koeling van je cpu eens even helemaal goed na. Draaien de fans? Zitten de fans op de cpu fan header? Hoor je de pomp? Maakt de koeler goed contact met je cpu? Hoe zit het met de airflow? Fans verkeerd om/blaas je warme lucht in je kast?

De bios reset die je benoemt is ook bijzonder. Als het batterijtje inderdaad leeg is, lijkt het misschien ook wel iets stroom technische te kunnen zijn.

Desalniettemin lijkt het mij inderdaad verstandig en makkelijkst alles terug te sturen en een nieuwe cpu/mobo aan te schaffen

[ Voor 26% gewijzigd door MR.Harok op 09-03-2020 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Jou issue lijkt op waar ik ook last van heb gehad, voor een gedeelte althans, maar vreemde is jij hebt een totaal ander bord al waar ik een issue mee had. Al zijn jou problemen grotendeels wel hetzelfde.

Ik had een MSI x570 Pro Carbon Gaming WIFI bord, waar achteraf een ontwerpfout in zat, wat mij voor dat bekend was op een wilde ganzen jacht heeft gestuurd en heel veel geld heeft gekost.
Ik had dit bord gekocht als bundel bij Alternate te samen met 2x8 GB DDR4 3600 ram en een Ryzen 9 3900x

Nadat ik het bord had getest met 1 geheugenbankje buiten de doos, en gewoon startte niet verder gekeken en ingebouwt. Toen alles erin zat viel mij op het heel lang duurde voor de PC opstartte (5min minumaal) en dan heel erg last had van stotters.
Ik had gewoon 16GB ram, maar zodra ik meer als 8 GB ram aansprak had ik BSOD's en de CPU was rond de 85 a 90 graden en de VRM temps vlogen richting 130 tot 140 graden, zo heet ik letterlijk mijn vingers er aan verbrande. Zelfs de covers over de VRM's heen begonnen smelt schade te krijgen.

Ook hier wezen vragen, net als jij beetje standaard antwoorden gekregen die niets leken te helpen, en omdat ik een ietwat bijzondere PC aan het bouwen ben (Thermaltake Core P7 Case), werd er ook door een paar "experts" mij te kennen gegeven ik geen verstand had van PC bouwen, en ik een kast had gekocht met 0 airflow en dit de reden was de VRM niet genoeg werd gekoeld en te heet werd.

Ook de nadat ik het bord had terug gestuurd met alle info, werd dit door de TD van alternate verteld de kast de boosdoener was, door 0 airflow te hebben, en ik maar een bord met waterkoeling moest nemen.
Ondertussen 2 MSI borden verder met zelfde issue, dus ik nam hun woord maar ondertussen aan, en een dure ROG Crossair Formula VIII bord gekocht met VRM waterblok (600 euro bord, duurder als de Ryzen9 CPU die er in zit)

Eerste wat opviel was, zonder het VRM blok op de waterloop aan te sluiten, werden de VRM's niet warmer als 50 graden met gamen (RDR2 benchmark/DeusEx Bench als test) terwijl ik ze nog niet eens op de waterloop had aangesloten. Hierover ook vragen wezen stellen, zelfs met een paar bekende hardware YouTubers in contact gekomen, en zijn ook wezen kijken naar de issue, hier zijn zelfs Jay2Cents en Hardwaretoday naar gaan kijken, en MSI heeft naar hun testen en prublicaties uiteindelijk toegegeven in de eerste serie X570 borden van hun een ontwerpfout hadden, en die van mij een heel groot issue had en als slechste bord ooit uit de bus kwam van MSI daardoor (zoek maar op op YT, heel stuk daarover)

Helaas voor mij kwam dit pas weken nadat de omruil termijn van verstreken naar boven, en dus dat dure bord voor jandoedel heb gekocht, de Experts dus geen idee hadden van een design fout, en eigenlijk maar wat riepen uiteindelijk, dit was zelfs zo erg, TomHardware zelfs iedereen die last van deze issue had een troll noemde zelfs nadat MSI de fout had toegeven (ik was gelukkig niet de enige met het probleem kwam ik achter, maar iedereen die in dit bord een 105 watt X cpu in het bord plaatste) waarbij TomHardware zo ver ging, om te zeggen dat als je zo'n bord en CPU kocht, je niet gaat overklokken, en het issue niet gebeurd, omdat ze zelf dit niet tegenkwamen, (ze testte dit met een Ryzen 6 3600 65w gelockte CPU)

Dit is nog het ingekorte verhaal, igg deze build is de grootste nachtmerrie geweest die ik ook heb gehad in de 35 jaar ik met PC speel, en bouw, en heeft me 2x zoveel gekost als gehoeven
M.A.W soms loop je tegen een issue aan die niet is op te lossen, en soms is het een hardware issue die niet bekend is, loop je daar tegen aan heb je echt een serieus probleem.

Ik ga niet vanuit jij hetzelfde issue heb, maar je hebt wel dezelfde problemen, oververhitting en stotters, dit is voor mij een grote rode vlag en zou het echt in de hardware zoeken, als je koeling functioneert.
VRM's mogen warm worden, maar zo heet is een alarmbel onder normale omstandigheden, met een beetje goed bord zouden zie niet boven de 60 graden mogen uitkomen onder belasting, pas met extreem gebruik (Stevig O/C, zware renders etc) kunnen ze heter worden en daar is ruimte voor, maar dat zijn pieken, niet constante temps.

Ik zou echt dat bord terug sturen, omdat je niet de middelen ter beschikking hebt om borden te wisselen, en CPU's
Alles wat ik lees bij jou, doet mij denken aan een hardware issue namelijk.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YonikeVD Ik wil je aanraden een PC te laten bouwen, goed in te stellen en er verder afblijven.
(dit na hoeveelheid topics met allerlei 'problemen')

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 13:57
Wil je voor de grap eens kijken in je taskmanager, bij prestaties > geheugen, onderaan waar je wisselbare pool en niet-wisselbare pool op staat?

Ik had onlangs een klant die ook een evo had, zijn pool stond op bijna 6gb wat absurd hoog is. Bleek door externe software te komen die bij de evo geleverd wordt. Hierdoor ook veel last van stutters e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door xavento op 10-03-2020 13:53 ]

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Hackus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:42:
@YonikeVD Ik wil je aanraden een PC te laten bouwen, goed in te stellen en er verder afblijven.
(dit na hoeveelheid topics met allerlei 'problemen')
Ja en nee, hij is jeugdig aan zijn profiel te zien, ik heb geen idee wat zijn achtergrond is, mogelijk is hij net begonnen met computers als hobby, fouten maken is menselijk, belangerijkste is dat hij leert uit die fouten. Dat het kostelijk kan worden is een ander verhaal en eerlijk, ik heb destijds ook wel fouten gemaakt wat ook wel eens een CPU & moederbord naar de eeuwige jachtvelden gestuurd heeft.

Wat betreft de suggesties van drivers, Windows instellingen, etc, als het ding niet wil booten en de Bios reset zichzelf dan blijf ik erbij, negeer dat compleet en los eerst die issues op.

Het Ryzen platform is nadat ik het onderhanden heb gehad een van de meest kwetsbare CPU's die de laatste tijd op de markt is gekomen, met kwetsbaar bedoel ik het is terug mogelijk de boel instant te slopen als je ergens een fout maakt.

Dat zijn temp hoog was, dat klopt, maar dat heeft met de AVX te maken, de Ryzen die ik onder handen heb genomen werd onder load 50-70 graden maar een 100% AVX workload, 80-90 graden. Prime95 continu draaien op AVX zal zelfs op stock als je het maar lang genoeg draait een Ryzen naar de eeuwige jachtvelden sturen (Google is your friend). Dat bedoel ik dus met kwetsbaar, je kan met een legitieme applicatie het ding letterlijk de nek omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Je zegt wel alles stock, maar een 3600X op 4.2-4.3 is niet stock en het geheugen op een 3600 xmp ook niet.
Begin dus eerst weer eens echt bij de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:01
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:47:
[...]

p.s. niet toevallig HDR aangezet in windows? heel vergezocht, maar dat gaf bij mij gigantische problemen met games/stuttering.
Ben van Intel naar AMD gegaan Dat is ff wennen. Stutters in Euro Trucksimulator 2 Heb veel gedaan en nu lees ik jouw post.
HDR uitgedaan en de laatste kleine stutters in mijn games zijn weg. En vind het er grafisch nog beter uitzien ook :9

Vind wel dat AMD meer nazorg nodig heeft als je PC weer klaar is en draait :X heb er spijt van.

Any way bedankt voor deze goede TIP _/-\o_

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1