Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
hoi,

Ik heb na even peuteren en schoonmaken zo goed mogelijk de koelpasta uit mijn socket gehaald alleen ben nu erg bang dat de CPU niet zal werken en mogelijk kapot gaat. Zou ik het hierbij laten en een nieuw moederbord halen of proberen op te starten ? De koelpasta is non-conductive.

foto: https://prnt.sc/qwxpv1
Het is het 5e gat van helemaal linksonder

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:50
Als het niet geleidend is, dan zou het "geen" probleem moeten zijn. Maar het blijft altijd een risico.
Weet heel eerlijk niet wat ik zou doen. Wellicht nog verder schoon maken, maar aan de andere kant. Als het pinnetje vrij is, dan zou deze contact moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
En als het niet contact maakt, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:11
heb je wellicht een soldeerpompje. Die kan het wellicht er nog (veilig) uitzuigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
YonikeVD schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:39:
foto: https://prnt.sc/qwxpv1
Het is het 5e gat van helemaal links rechtsonder
Zo, fixed. Dit zoekt wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Gelukkig werkt alles, normale benchmark score en prima temps. Kan het alsnog kwaad voor de toekomst? Uiteraard zal er nog wat thermal paste inzitten en is het kleine gaatje in de socket een beetje verneukt vanwege het peuteren. Zou het dan nog kwaad kunnen en bijv na een week ineens niet meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Daar kom je vanzelf achter. Als je het zo goed mogelijk schoon hebt gemaakt en alles nu werkt, heeft het weinig nut om je je daar nu druk over te maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YonikeVD
Is het misschien toch niet beter een nieuw moederbord te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Als jij heel graag €140 uit wilt geven, sure.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
Met een tandenborstel met juiste alcohol zachtjes schrobben. Ik had onlangs pasta tussen mijn pins en er zo uitgekregen. Neem aan dat het voor de socket ook prima kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het is goed zo, niets meer aan doen. Ik draai hier voor een project een heel moederbord in mineraalolie, uiteraard zit de socket dan ook vol. De cpu maakt prima contact door pressure en gaat geen problemen opleveren (althans, niet vanwege dit 'koelpasta probleem')

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
Er kunnen verschillende dingen gebeuren als een pin beschadigd raakt en geen contact maakt.
Aangezien in jou geval alles prima werkt, zijn er 2 opties:
1. De pin maakt gewoon prima contact, onlangs de koelpasta.
2. De pin maakt geen contact, maar deze pin heeft geen "taak". De processor werkt dan ook gewoon prima.

Mocht dat 2e het geval zijn, zou het kunnen dat als je later een nieuwere generatie processor installeert, het niet werkt. Deze pin heeft dan wel een taak voor de nieuwe generatie.

Het is het niet waard om nu €100 uit te geven aan een gloednieuw moederbord.
Alles werkt nu prima, dus ik zou het lekker zo laten.
Pas als je problemen begint te ervaren, zou ik er toch nog eens naar kijken en het dan opnieuw overwegen.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

Pagina: 1