Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Maar je hebt in 10 jaar tjid toch major versies van software die aanpassingen aan je config vergen?delphium schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:59:
Ik begrijp je argument, maar voor mij geldt het simpelweg niet. Ik bouw/configureer mijn systemen en daar maak ik vervolgens tien jaar of langer gebruik van. Ik wijzig nooit, ik heb zeer weinig onderhoud
Ik begrijp op zich wel dat je liever met de hand configureert als het alternatief via de commandline moet. Maar dat is niet te vergelijken met declaratief configureren. Ik moet er niet aan denken configuraties met de hand te doen. Wellicht een stukje beroepsdeformatie.Met emerge kan je ook wel iets configureren met het "--config" argument. Ook heb je voor webapplicaties bijvoorbeeld webapp-config. Daarmee stel je basis dingen in zoals een port en een subdirectory. In de praktijk merk ik dat ik liever handmatig een configuratie doe, met bijvoorbeeld een reverse proxy en een letsencrypt certificaat.
Omdat het kan :-) Voor de load maakt het niet uit of je om 8 uur update van een library hebt, en om 10 uur van een service, of dat je die beide updates tegelijk hebt om 15 uur.Misschien lees ik het verkeerd, maar waarom update je jouw systemen elk halfuur?
Een andere reden is dat bij elke update ook mijn config-changes meegenomen worden zonder dat ik daarvoor met de hand alle systemen zelf af moet.
En dat is helemaal prima natuurlijk. Daarom zijn er ook zo veel distributies.Kortom, ik zie nog steeds geen voordeel van NixOS, of nix, ten opzichter van wat ik nu gebruik.
100%!!Anyway, nogmaals dank voor al je uitgebreide uitleg en voorbeelden. Ik denk dat deze thread er in elk geval wel beter van is geworden
Twee keer gehad. 1 keer met een managed Ubuntu en 1 keer met een managed Macbook. Beide keren geheugenproblemen. Beide keren was ik dezelfde dag weer helemaal up & running dankzij nix Home Manager inclusief m'n complete developer-setupMx. Alba schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:06:
Ik moet vooral denken aan wanneer je je computer vervangt en je weken bezig bent voor je alles weer een beetje hebt zoals je het had. In plaats daarvan ben je weken bezig om NixOS in te richten maar daarna is het een kwestie van configuratie kopiëren naar de nieuwe machine en Bob's your auntie!
Meestal maar kleine wijzigingen. Die handel je in Gentoo af met etc-update. je krijgt dan een diff van de oude en de nieuwe en die kan je mergen, of kiezen voor vervanging van oud of nieuw.Maar je hebt in 10 jaar tjid toch major versies van software die aanpassingen aan je config vergen?
Voor grotere wijzigingen (postgresql bijv.), moet je soms een migratie uitvoeren, maar ook dat is met één commando gefixt.
Verder heb je op Gentoo eselect. Daarmee kun je meerdere slots vullen met verschillende versies van een pakket. Bijvoorbeeld Python, PHP, maar ook je kernel. Het gaat dan om major versies, dus python-13 vs python-14. Maar zelfs als je dit niet gebruikt en je doet gewoon je dagelijkse updates, regelt emerge dit allemaal vlekkeloos voor je.
Welbeschouwd configureer jij ook met de hand. Je schrijft immers je declaraties. Ik neem aan dat die ook niet eeuwig houdbaar zijn. Ik schrijf configuraties en die bewaar ik in git. Heel af en toe zul je inderdaad iets moeten wijzigen, maar ik vermoed, jij niet minder vaak dan ik.Ik begrijp op zich wel dat je liever met de hand configureert als het alternatief via de commandline moet. Maar dat is niet te vergelijken met declaratief configureren. Ik moet er niet aan denken configuraties met de hand te doen. Wellicht een stukje beroepsdeformatie.
Tja, ik zou ook mijn dagelijkse commando:Omdat het kan :-) Voor de load maakt het niet uit of je om 8 uur update van een library hebt, en om 10 uur van een service, of dat je die beide updates tegelijk hebt om 15 uur.
emerge --sync && emerge -DNuav @world
Welke config changes? Ik doe echt nooit config changes. Tenzij er echt grote dingen veranderen (apache 2.2 naar 2.4). Maar zelfs als ik wel een config change zou doen, wat is dan het voordeel van nix boven een git-repository?Een andere reden is dat bij elke update ook mijn config-changes meegenomen worden zonder dat ik daarvoor met de hand alle systemen zelf af moet.
Ik weet niet of we nu heel erg off-topic bezig zijn, maar ik vind zelf de vergelijking met een andere oplossing best interessant en leerzaam.En dat is helemaal prima natuurlijk. Daarom zijn er ook zo veel distributies.
[...]
100%!!