NixOS - onderschat revolutionair

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Ik gebruik sinds 1998 Linux, en volgens mij heb ik nu eindelijk de heilige graal op het gebied van Linux distro's gevonden: NixOS.
zie: nixos.org

Afbeeldingslocatie: https://nixos.org/logo/nix-wiki.png

Totaal verbazingwekkend is dat, ondanks dat buiten Tweakers om NixOS inderdaad gezien wordt als een grote innovatie, op Tweakers zelf 0 aandacht aan is besteed (0 hits op voorpagina), terwijl dit OS al sinds medio 2005 bestaat. Met deze topic wil ik NixOS in de schijnwerpers zetten, en aandacht besteden aan de verschillende use-cases die met NixOS op een hele elegante manier worden opgelost.

Wat is Nix?

NixOS is een Linux distributie, met een package manager die het mogelijk maakt om jouw configuratie (systeem, maar ook home directory, of projecten) declaratief te maken, in plaats van op te bouwen uit een sequentie van commando's en configuratiebestandjes

Declaratief, dus op basis van jouw definitie van hoe jouw ideale setup eruit ziet, zorgt NixOS dat jij die ideale configuratie hebt. Na een wijzing kun je altijd terug naar de vorige state. Kapotte systemen na upgrades, conflicterende packages, etc. kunnen daardoor niet voorkomen.

Onder de motorkop gebruik Nix een functionele programmeertaal waarmee je je systeem of configuratie kunt definieeren. Feitelijk bestaat jouw systeem uit een hoop Lego-blokjes die je inelkaar zet op de manier die voor jou ideaal is. De lego-blokjes (derivations) passen goed op elkaar, omdat de wetten van het functioneel programmeren (bijv. functiecompositie) ook in Nix gelden.

Nix is bedacht door een Nederlander, Dr. Eelco Dolstra, een informaticus die aan de Universiteit Utrecht op NixOS is gepromoveerd.
Voor diegenen die geinteresseerd zijn in de wetenschap achter NixOS, het proefschrift is hier te lezen:
https://nixos.org/~eelco/pubs/phd-thesis.pdf

Nix is dus niet het resultaat van een uit de hand gelopen uitprobeersel, het heeft een wetenschappelijke basis. Er is ontzettend goed over nagedacht, en dat merk je in het gebruik (als je bijvoorbeeld je eigen 'derivations' gaat definieren).

Wat kun je er mee?

Je kunt het gebruiken als zeer robuuste besturingssysteem (in plaats van... Debian, arch, of whatever), zowel geschikt voor desktop als server. Dan heb je al veel van de voordelen, maar je kunt er nog veel mee:

- Als je softwareontwikkelaar bent, kun je een project-specifieke configuratie maken, de voor collega's reproduceerbaar is (dus met de juiste libraries, tools en altijd de juiste versies voor dat project) - zonder dat het conflicteerd met andere projecten of je eigen systeem. Van vervuiling door libraries zal dus nooit meer sprake zijn. Altijd een schone werkomgeving!

- Voor Devops is het ook een hemel, Je kunt ook met Nix containers maken voor services (docker is dus niet meer nodig). Sowieso zijn allerlei producten die configuraties managen ook niet meer nodig (zoals Ansible) omdat dit juist een basisfunctie is van Nix

- Je hoeft je bestaande Linux distro niet op te geven, je kunt ook de Nix package manager gebruiken (dus Nix zonder OS) om de voordelen onder je eigen user account te ervaren

Nadelen

Nix is anders. Daardoor heeft het een steile leercurve. Als je niet bekend bent met het declaratief of functioneel denken, zul je een mentale shift moeten maken. Dat maakt het moeilijk, maar wat je er voor terugkrijgt is onbetaalbaar (in vrijheid en tijdswinst).

Dit beschouw ik overigens niet als nadeel van Nix zelf. Voorbeeld: Quantumcomputing is ook anders en zal daardoor een steile leercurve hebben, maar dat is niet de schuld van quantum computing, maar van het feit dat men het nog niet gewend is.

(Ik nodig anderen uit om deze openingpost uit te breiden/te verbeteren)

Heb jij NixOS al ontdekt?

[ Voor 12% gewijzigd door terabyte op 01-06-2022 22:04 . Reden: video ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Jazeker. Ik ben de Python maintainer sinds een aantal jaren. Ergens in 2014 ben ik begonnen met Nix(OS) vanwege de tools die ik nodig had voor m'n onderzoek, en omdat ik dezelfde tools op verschillende machines nodig had.

De aantal contributies aan Nixpkgs en Nix zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen en Nixpkgs heeft inmiddels ongeveer even veel packages als de AUR. Het aantal beschikbare services/modules is ook flink toegenomen (wat ook een probleem is). Er zijn echter nog een aantal grotere fundamentele problemen, maar voor de meeste is wel bekend hoe het op te lossen, het is alleen een kwestie van doen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

De Nelis

en anders maar niet...

Interessant OS. De url die je in de TS hebt geplaatst werkt niet overigens, het moet zijn nixos.org zonder www ervoor.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 18:14

amx

inderdaad interessante openingpost. Persoonlijk (niet aanvallend bedoeld) had ik de pakkende inzet fijner gevonden als er direct een samenvatting wordt gegeven van waarom NixOS volgens jou de heilige graal is.

Ik vermoed dat ik het niet helemaal snap, maar in welk opzicht is dit handiger dan bijvoorbeeld (recenter) Ubuntu Snap, of Flatpak, of is dat helemaal niet waarom nix package manager handiger, of intuitiever is? Voor de doorsnee applicaties dan.

[edit]

bronvermeldingen naar andere websites die wel vermelden waarom NixOS revolutionair zijn, overtuigen ook sneller

[ Voor 12% gewijzigd door amx op 07-03-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
amx schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:43:
inderdaad interessante openingpost. Persoonlijk (niet aanvallend bedoeld) had ik de pakkende inzet fijner gevonden als er direct een samenvatting wordt gegeven van waarom NixOS volgens jou de heilige graal is.

Ik vermoed dat ik het niet helemaal snap, maar in welk opzicht is dit handiger dan bijvoorbeeld (recenter) Ubuntu Snap, of Flatpak, of is dat helemaal niet waarom nix package manager handiger, of intuitiever is? Voor de doorsnee applicaties dan.

[edit]

bronvermeldingen naar andere websites die wel vermelden waarom NixOS revolutionair zijn, overtuigen ook sneller
Bedankt voor de feedback. OP is nog works in progress, wat je ziet is de eerste versie, dus ik ga het nog zeker aanvullen.

Maar dan komt ook meteen (mijn) grote probleem: het kunnen zien waarom het revolutionair is en het leven makkelijk maakt (tov alle andere distros en Windows en Mac), is dat het een probleem oplost die veel mensen niet meer als probleem zien vanwege de vele workarounds. Het is dus een fundamentele oplossing voor een (voor normale gebruikers) onzichtbaar probleem. En het is voor mij dus moeilijk uit te leggen dat het een probleem oplost terwijl je het probleem niet eens ziet :-)

Het grote voordeel voor pure eindgebruikers is dat je systeem na een upgrade niet meer kapot kan gaan, en je altijd terug kunt naar een werkende vorige versie. Het maakt het ook makkelijker om (als niet-root-gebruiker) extra software te installeren zonder dat het ander software in de weg zit.

Maar, als je developer bent, of systeembeheerder, dan heb je vast van docker e.d. gehoord om dedicated omgevingen op te zetten, en daar shined Nix het meest, omdat al die extra tools niet meer nodig zijn (omdat het probleem in Nix fundamenteel is opgelost - dus je hebt geen oplossing nodig voor een niet-bestaand probleem)

[ Voor 3% gewijzigd door terabyte op 07-03-2020 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRidh
Een wat ouder blog artikel waar in beschreven wordt waarom je Nix/NixOS/NixOps wilt in plaats van Puppet/Chef/Ansible en Docker.
https://www.domenkozar.co...ugh-and-we-can-do-better/

Ik wil even benadrukken dat het belangrijk is om Nix en NixOS apart te zien. De ene is de package manager welke je op alle Linux distro's kan installeren alsmede Darwin/OSX (en er is een onofficiele versie voor Android, geen idee of dat werkt). De andere is een operating systeem waarbij niet alleen pakketten worden beheerd met Nix, maar ook de kernel, systemd en alle andere services. Er zijn community leden die andere OS'en hebben gebouwd rondom Nix.

Ook wel leuk project om te volgen is Mobile NixOS: NixOS op je mobieltje :)
https://mobile.nixos.org/
Mede vanwege de geweldige cross-compilatie ondersteuning in Nixpkgs is het ook relatief gezien makkelijker om daarmee aan de slag te gaan.

Ecosysteem

Officieel
- Nix is de package manager
- Nixpkgs is de package set
- NixOS is een operating system welke bestaat uit packages en services. Zelfde repo als nixpkgs
- Hydra is een CI oplossing
- NixOps voor het uitrollen van netwerken bestaande uit NixOS systemen
Onofficieel
- Hercules is een commerciel alternatief voor Hydra
- Morph is een alternatief voor NixOps
- Lading tooltjes voor het omzetten van allerlei lock files (Poetry (Python), NPM, Cargo, ...) naar Nix pakketten.

Nixpkgs

- heeft recepten voor pakketten
- heeft recepten voor services (NixOS)
- tools voor het bouwen van VM images en uitvoeren van VM via KVM als een "bouw" stap.
- NixOS system testing gebaseerd op de VM tools
- generieke bouwers voor Python, Rust, Java, ...
- 1000-en Python pakketten welke met elkaar werken
- enorm veel Machine Learning / Scientific computing pakketten inclusief ondersteuning voor Cuda en MKL
- ...

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Vandaag is een nieuw versie van NixOS vrijgegeven:
https://nixos.org/nixos/m...es.html#sec-release-20.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
An opinionated guide for developers getting things done using the Nix ecosystem.

ik gebruik nu Nix op de Macbook die ik van mijn huidige opdrachtgever heb gekregen. Nix wordt in dit geval gebruikt om een volledig reproduceerbare ontwikkelomgeving in op te zetten, met alle libraries, tools, compilers, configuratie tot op de juiste versie (tot op commit niveau indien nodig) exact gepint en zonder clutter (dus per subproject een eigen 'shell.nix' bestand) zodat libs elkaar niet in de weg ziten.

[ Voor 66% gewijzigd door terabyte op 22-08-2020 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Laatst online: 15:25
Het concept van NixOS spreekt mij erg aan. Helaas heb ik op dit moment geen tijd om het mij eigen te maken, gezien de leercurve. Vandaar dat ik het topic en NixOS de komende periode nog nauwlettend in de gaten houdt.

Wel ben ik benieuwd hoe actueel de packages zijn en hoe goed de wiki bronnen zijn om ermee aan de slag te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
@patviev er is een site, repology.org waar van zo'n beetje alle bekende linux distro's de repositories met elkaar vergeleken worden. Dus je kunt voor de programma's waar jij in geinteresseerd bent kijken welke distro welke versie heeft en of Nix up-to-date genoeg is.

Je kunt kiezen voor Nix-unstable (vergelijk met bijv Arch - constante updates) en de Nix stable (elk half jaar nieuwe versie)

Hier is bijv een lijst van alle niet-up-to-date packages:
https://repology.org/proj...o=nix_unstable&outdated=1

[ Voor 15% gewijzigd door terabyte op 22-08-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Laatst online: 15:25
Bedankt voor de tip van repology, fijne vergelijkingssite. NixOS is redelijk actueel, dus ben er gister mee gaan experimenteren.
Het is even wennen om in je configuratie alles op te nemen, maar bevalt tot nu toe super. Al ben ik met sommige dingen nog zoekende, zoals het automatisch mounten van je NAS. Bij Arch kan je dan eenvoudig een entry maken in je fstab, maar dat werkt niet bij NixOS. Volgende week maar weer verder lezen en dan het een en ander aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRidh
Zie bijvoorbeeld dit wiki artikel voor NFS https://nixos.wiki/wiki/NFS#Client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik volg Nix al jaren omdat ik het conceptueel erg goed vind klinken. Dusver heb ik nog niet de stap genomen om het echt te gebruiken.
Voor mij is het "dont repeat yourself" principe erg belangrijk. Ik baal er van dat we zoveel verschillende package managers en configuratie tools hebben. Iedere linux-distributie en iedere programmeertaal heeft z'n eigen managers, en tools als puppet fietsen daar ook nog een keer tussen door.

Of je nu een debian package bouwt of een docker container of een puppet configuratie, je moet steeds ongeveer dezelfde taken verrichten, maar steeds met ander gereedschap. En met een beetje pech doe je het vijf keer. (Ik gebruik Puppet om Docker containers te bouwen uit Debian packages en die te draaien op een Docker Swarm die ook weer bestaat uit containers die met puppet uit Debian packages zijn gebouwd en gehost zijn op, je raadt het al, Debian machines die met puppet worden beheerd).
Ik hoop dat nix het universele gereedschap is om al die taken in een keer te doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 09:34
Met NixOS 20.09 ga ik een poging wagen om het naast Mint20 (Primary/default OS), W10-64b (unief gerelateerd dat niet kan op M20) en Ubuntu Studio Groovy (crea-bea) op te zetten.

Gisteren liep ik tijdens de installatie via Konsole tegen dit probleem aan: "Failed to check file system type of '/boot'".

Nadat ik vandaag mijn huiswerk af heb gekregen, zal ik er weer eens mee gaan spelen.

Suggesties zijn welkom.

Fedora40 KDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
@86ul ik zou eerst proberen de Nix package manager te installeren op je bestaande distro, voordat je in 1x overspringt op NixOS - dan kun je eerst wennen aan hoe het werkt
https://nixos.org/download.html#nix-quick-install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
Ondertussen heb ik NixOS via Virtual Box geïnstalleerd. Omdat ik er inderdaad aan moet wennen, wordt het een rustig projectje. Om ooit eens rustig over te stappen van Mint/Ubuntu Studio naar NixOS.

Omtrent het probleem waar ik gisteren tegen aanliep, ik moest gewoon beter de handleiding opvolgen...

EDIT: VM update

[ Voor 8% gewijzigd door 86ul op 04-11-2020 14:43 ]

Fedora40 KDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 22:41
Dit ziet er erg interessant uit, nadat ik het artikel en een paar YT filmpjes van NIXOS heb gezien. Voor mezelf heb ik ook een usecase, althans dat denk ik.

Ik heb recent een testomgeving gemaakt waarin ik op een ubuntu client, NFS shares kan aanbieden via autofs en authenticeer aan een kerberos samba AD domein welke ook geheel op linux draait. Vraag me niet waarom, gewoon omdat het kan :) Het is een behoorlijk zware kluif geweest om dit werkend te krijgen en vergde heel wat handmatig configuratie file ge-edit.

Nu zou ik graag deze configuratie willen reproduceren (naar productie), maar ik twijfel dus of ik hier de nixos package manager voor wil gebruiken of toch puppet, ansible etc ?

Any thoughts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 13:04
Nu zou ik graag deze configuratie willen reproduceren (naar productie), maar ik twijfel dus of ik hier de nixos package manager voor wil gebruiken of toch puppet, ansible etc ?
Dat vraag je in een NixOS topic O-)

Ik zou kijken of de settings die je gedaan hebt te implementeren zijn met deze opties: https://nixos.org/manual/nixos/unstable/options.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
NixOS komt zelfs met een test framework waarmee je een leuke integratetest kan bouwen welke een aantal VM's start met je configuratie.

Ik ben dit weekend druk bezig met wat regressies wat betreft Qt/KDE te repareren. Er waren voor de branch-off van 20.09 iets teveel last-minute grote veranderingen. Qt, net als Python, is een ramp qua mixen van versies.

[ Voor 8% gewijzigd door FRidh op 01-11-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 22:41
ookhoi schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:26:
[...]

Dat vraag je in een NixOS topic O-)

Ik zou kijken of de settings die je gedaan hebt te implementeren zijn met deze opties: https://nixos.org/manual/nixos/unstable/options.html
Niet gehinderd door enige vorm van kennis van Nixos ;-) Ik zal er eens naar kijken, thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
trebor.ed schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:54:

Als je Nix gebruikt heb je niet alleen de mogelijkheid de dependencies van je project exact reproduceerbaar te maken (tot op git commit indien nodig), maar heb je ook een functionele programmeertaal waardoor puppet/ansible etc overbodig worden.

De overweging is: wil je die taal leren (zie ook de genoemdenadelen in de OP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
Welke uitgebreide en goede handleidingen voor NixOS raad jij aan, @terabyte? Ik ga deze in 64b draaien via VirtualBox op M20C.

Fedora40 KDE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRidh
86ul schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:42:
Welke uitgebreide en goede handleidingen voor NixOS raad jij aan, @terabyte? Ik ga deze in 64b draaien via VirtualBox op M20C.
Simpelweg de NixOS handleiding https://nixos.org/manual/...ndex.html#ch-installation.

Zodra je het basis systeem heb geinstalleerd kan je de Packages en Options Search gebruiken voor het zoeken van pakketten om te installeren en services (bijv. je desktop manager) aan te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 16:32

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Ben in een vm wat aan het spelen met NixOS. Juist door de steile leercurve wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 17:51

L0g0ff

omg

Nou ik heb gisteravond een 3 tal installatie pogingen gedaan vanuit de virtualbox image, de minimal image en de default gnome image. Maar elke keer kreeg ik meldingen dat verschillende gedownloade store package corrupt bleken en daardoor niet geïnstalleerd konden worden.

Bij het handmatige downloaden van de betreffende packages en deze met 7zip proberen uit te pakken kreeg ik ook bad compression achtige foutmeldingen.

Ik heb vind het nixos concept echt prachtig maar ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik heb besloten me liever op docker te focussen als ik modulair wil bouwen en testen.

Zeker toen ik na het troubleshooten op dit artikel stuitte:
https://hands-on.cloud/why-you-should-never-ever-use-nixos/

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
L0g0ff schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:35:
Nou ik heb gisteravond een 3 tal installatie pogingen gedaan vanuit de virtualbox image, de minimal image en de default gnome image. Maar elke keer kreeg ik meldingen dat verschillende gedownloade store package corrupt bleken en daardoor niet geïnstalleerd konden worden.

Bij het handmatige downloaden van de betreffende packages en deze met 7zip proberen uit te pakken kreeg ik ook bad compression achtige foutmeldingen.

Ik heb vind het nixos concept echt prachtig maar ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik heb besloten me liever op docker te focussen als ik modulair wil bouwen en testen.

Zeker toen ik na het troubleshooten op dit artikel stuitte:
https://hands-on.cloud/why-you-should-never-ever-use-nixos/
Die foutmeldingen zeggen me niets. Volgende keer (als je het een kans geeft) post het dan hier of op discourse.nixos.org dan krijg je (snel(ler)) hulp.

De keuze voor bij docker blijven respecteer ik, maar dat gelinkte artikel is pure FUD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 10:17
Zo nu en dan kijk ik met een schuin oog naar deze distro/package manager. Maar wordt ergens toch tegen gehouden door de veronderstelde learning curve. Hoelang duurt het ongeveer voordat je je eerste systeem een beetje stabiel kunt draaien en hoe 'bleeding edge' zijn de beschikbare packages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ronnie N schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:05:
[...]

Zo nu en dan kijk ik met een schuin oog naar deze distro/package manager. Maar wordt ergens toch tegen gehouden door de veronderstelde learning curve. Hoelang duurt het ongeveer voordat je je eerste systeem een beetje stabiel kunt draaien en hoe 'bleeding edge' zijn de beschikbare packages?
Hetzelfde hier. Ik heb wel +-4 jaar geleden NixOS een keer kortstondig geprobeerd maar vond de cli en de taal maar moeilijk in te komen voor een beginner en miste er voor mij veel documentatie. In nix CLI 2.0 zouden veel zaken beter worden, vermoedelijk is deze versie er al dus ik ga overal fris in.

Ook wil ik eens kijken naar de concurrentie; GNU Guix maar dat is hier offtopic.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Ronnie N schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:05:
[...]

Zo nu en dan kijk ik met een schuin oog naar deze distro/package manager. Maar wordt ergens toch tegen gehouden door de veronderstelde learning curve.
Als je al functioneel programmeren kent, is de taal makkelijk te leren/begrijpen.
Als je tot nu toe alleen imperatief denkt (in commando's en scripts, in plaats van declaraties) dan is het eerst de mentale shift die je moet maken. Hoe lang dat duurt kan ik niet zeggen, is een beetje IQ afhankelijk :-) :+

De stap hoeft niet in 1 keer, je kunt ook eerst alleen de package manager op je huidige distro draaien.

Ik heb het eerst geinstalleerd op Arch Linux, daarna vooral locale development omgevingen op Arch met Nix gebruikt, daarna containers gemaakt obv Nix configuraties. Binnen 2 weken volledig overgestapt op NixOS op mijn laptop en binnen 2 maanden NixOS op al mijn systemen/servers/containers.

support kun je krijgen op reddit, discourse.nixos.org, de Nix wiki, etc.
Hoelang duurt het ongeveer voordat je je eerste systeem een beetje stabiel kunt draaien en hoe 'bleeding edge' zijn de beschikbare packages?
Een stabiel systeem, als je een VM of oude laptop (maw: niets te verliezen) hebt en je volgt de instructies nauwgezet dan heb je binnen een half uur een werkend systeem.

En vanaf dat moment ook moelijk kapot te krijgen omdat je altijd naar een vorige versie van je config kunt.
Arch Linux kreeg ik vaak genoeg kapot na een upgrade. Bij Nix hoef je -mits genoeg diskspace- geen zorgen te maken, je kunt met je config experimenteren en updaten zoveel je wilt.

De packages van nixpkgs-unstable zijn compleet en up-to-date, zie dit plaatje.
Hoe verder in de rechterbovenhoek des te beter:
https://repology.org/repositories/graphs
zie ook https://search.nixos.org/packages
als je iets mist, kun je een issue openen op Github NixOS/nixpkgs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
silverball schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:12:
[...]

Hetzelfde hier. Ik heb wel +-4 jaar geleden NixOS een keer kortstondig geprobeerd maar vond de cli en de taal maar moeilijk in te komen voor een beginner en miste er voor mij veel documentatie. In nix CLI 2.0 zouden veel zaken beter worden, vermoedelijk is deze versie er al dus ik ga overal fris in.

Ook wil ik eens kijken naar de concurrentie; GNU Guix maar dat is hier offtopic.
in 21.11 zit nog niet de nieuwe Nix CLI, omdat het backward slecht compatibel is. Voor nieuwelingen geen enkel probleem, maar voor bestaande gebruikers bleek het nogal een issue.

Als je nix unstable draait, dan heb je wel de nieuwe Nix CLI.
Ik zou het eerst op je huidige Linux distro draaien om er gevoel voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

terabyte schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:46:
[...]

in 21.11 zit nog niet de nieuwe Nix CLI, omdat het backward slecht compatibel is. Voor nieuwelingen geen enkel probleem, maar voor bestaande gebruikers bleek het nogal een issue.

Ik zou het eerst op je huidige Linux distro draaien om er gevoel voor te krijgen.
Tnx. Ik was 't reeds al aan 't installeren in een vm; ziet er erg goed uit allemaal.

De installatie en configuratie is tot nu toe erg makkelijk. Ook i.c.m. WiFi, systemd-boot en btrfs subvolumes. Nu alleen nog kijken hoe ik mijn gebruikersconfiguraties en dingen (vooral DWM) kan declareren zonder bizar veel tijd te spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
dwm: https://nixos.wiki/wiki/Dwm

je kunt je home directory (user configs) managen met https://github.com/nix-community/home-manager
check handleiding voor alle ondersteunde apps en config opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Werkt goed allemaal. Mocht ik ooit gaan distrohoppen ga ik wellicht naar NixOS, de packagemanager heb ik reeds in gebruik nu. Op systeemniveau atomisch met configuration.nix te werk gaan is echt top.
terabyte schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:16:
dwm: https://nixos.wiki/wiki/Dwm

je kunt je home directory (user configs) managen met https://github.com/nix-community/home-manager
check handleiding voor alle ondersteunde apps en config opties
Tnx, had 't gezien. Heb mijn Dwm patches werkend.

Home-manager weet ik zonet nog niet. Nu doe ik gewoon een git clone van mijn config-repository en ga ik verder, twijfel of home-manager echt van toegevoegde waarde gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
silverball schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:32:
Home-manager weet ik zonet nog niet. Nu doe ik gewoon een git clone van mijn config-repository en ga ik verder, twijfel of home-manager echt van toegevoegde waarde gaat zijn.
Ik begrijp het nut van home-manager (ook?) niet echt. Je maakt toch automated back-ups van je homedir (en /etc/nixos/).

'Vroeger' had ik m'n hele homedir in git als back-up maar werd sloppy met committen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Het is wat configuration.nix is voor je systeem. maar dan voor je user account. Dus alle voordelen van Nix maar dan voor je home dir, dat gaat verder dan config in een git repo.

kwestie van tijd voordat jullie nut/voordelen van home-manager inzien. Nix en ecosysteem leer je in stapjes waarderen (er van uitgaande dat je niet afhaakt ;))

----

Hier nog een interessante video van een RedHat medewerker over Nix
https://tv.netwhood.onlin...85-40b5-bc7e-69d517d982ca
presentatie van interne presentatie bij RedHat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

terabyte schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:42:
Het is wat configuration.nix is voor je systeem. maar dan voor je user account. Dus alle voordelen van Nix maar dan voor je home dir, dat gaat verder dan config in een git repo.

kwestie van tijd voordat jullie nut/voordelen van home-manager inzien. Nix en ecosysteem leer je in stapjes waarderen (er van uitgaande dat je niet afhaakt ;))
Ik snap het nut wel, maar ik zie een beetje op tegen 't benodigde werk,
sowieso is het nog even de vraag of ik ga overstappen, want ik heb een hekel aan distrohoppen :+

Maar nix is een toptool en is nu aardig in mijn workflow geïntegreerd.
terabyte schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:46:
[...]

Is het al duidelijk wanneer dit in stable komt, gaat het vooral om flakes? Wellicht dat ik dat nog even afwacht. Ik kan geen roadmap daarvan vinden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 14:31
silverball schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Is het al duidelijk wanneer dit in stable komt, gaat het vooral om flakes? Wellicht dat ik dat nog even afwacht. Ik kan geen roadmap daarvan vinden oid.
downloads: NixOS 22.05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 08-06 14:25
Beetje apart....Ik dacht laat ik het ook eens proberen en download de plasma iso en installeer nixos...resultaat een gnome desktop?? Afijn eens kijken hoe dat gaat om hem naar plasma te krijgen en andere packages te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjans
idef1x schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:50:
Beetje apart....Ik dacht laat ik het ook eens proberen en download de plasma iso en installeer nixos...resultaat een gnome desktop?? Afijn eens kijken hoe dat gaat om hem naar plasma te krijgen en andere packages te installeren.
Als ik het goed heb begrepen kun je (onafhankelijk van welke ISO je gebruikt) in de nieuwe installer kiezen welke desktop je wilt. Kan het zijn dat je daar misschien Gnome hebt gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 08-06 14:25
Hmm je hebt gelijk...te snel op next next finish geclicked |:(
Afijn configuratie file aangepast en heb nu plasma 8)

[ Voor 31% gewijzigd door idef1x op 01-06-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:57
Vroeger gebruikte ik Solus. Maar was opzoek gegaan naar een alternatief en kwam uit op NixOS. Is een heel andere systeem om mee te werken dan de bestaande distro's.

Maar voel dat er een match is met NixOS. Vind het zelfs nog gebruiksvriendelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25
Heeft iemand een tip om in een NixOS VM in Proxmox via Virt-viewer meerdere beeldschermen te gebruiken?
met xrandr krijg ik wel de resolutie ingesteld, maar in Virt-viewer blijven de monitoren grijs en niet aanvinkbaar.
code:
1
xrandr --addmode Virtual-2 1920x1200

maar na deze:
code:
1
xrandr --output Virtual-2 --mode 1920x1200 --right-of Virtual-1

Komt er een grijs scherm met de melding: Wachten op monitor.
In de Proxmox VM opties staat:Spice Enhancements aan en als hardware monitor is Spice geselecteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Voor iedereen die geinteresseerd is in Nix Flakes, dit is een hele goede blogpost die het verschil tussen 'oude' Nix en Nix-flakes Nix uitlegt:

https://thiscute.world/en/posts/nixos-and-flake-basics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik wilde op mijn nieuwe werk mini-pc nixos gaan draaien. Maar de live cd wil echt met geen mogelijkheid starten. Stopt in stage 1. Zou te maken hebben met volume label, maar die aangepast in de ISO maar daarna wil het nog steeds niet. Ga nu maar toch terug naar KDE Neon.

Lijkt op dit issue:
https://github.com/NixOS/nixpkgs/issues/6265

Ik blijf het bizar vinden dat ze blijkbaar nog steeds geen bootable USB image weten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Shinji schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:01:
Ik wilde op mijn nieuwe werk mini-pc nixos gaan draaien. Maar de live cd wil echt met geen mogelijkheid starten.
Op https://nixos.wiki/wiki/O..._NixOS_Linux_distribution:
Additionally, many existing Linux installations can be converted into NixOS installations using nixos-infect or nixos-in-place; this is particularly useful for installing NixOS on hosting providers which do not natively support NixOS.
Eventueel kan je ook nix - https://nixos.wiki/wiki/Nix_Installation_Guide - installeren op je huidige Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
NixOS is nog steeds absoluut (technisch gezien) superieur en ik gebruik het met plezier.

Alleen wat wel een beetje jammer is, is dat 'de community' de laatste tijd wordt overgenomen door een aantal extreem gevoelige maar ook extreem vocale mensen die zich overal 'slachtoffer' van vinden en ondertussen allerlei irrelevante politieke zaken proberen te mengen. Bijv. het is in softwareontwikkeling totaal irrelevant of je wel of niet trans bent of voor of tegen oorlog in Israel/Gaza: code=code. Als reguliere gebruiker kan ik dit soort discussies nog wel negeren, maar dat deze week een belangrijke contributor verbannen is omdat hij zgn 'ongevoelig' is toch wel een teken aan de wand.

De enige manier om dit te counteren is dat nog meer mensen (lees: 'normale' mensen zonder grote mentale problemen/slachtoffergedrag) NixOS gaan gebruiken, zodat deze groep extremisten zodanig gereduceerd worden in % dat we weer lekker kunnen nerden en over inhoudelijke dingen kunnen hebben. De andere (vreselijke) uitkomst zou zijn een fork, daar heeft niemand iets aan.

Dus uitnodiging aan iedereen die niet overgevoelig is en gewoon rationeel, om vooral NixOS te checken/gebruiken. (En als je wel een extreem gevoel persoon bent, lees dan The Power Of Now)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

terabyte schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:03:
NixOS is nog steeds absoluut (technisch gezien) superieur en ik gebruik het met plezier.

Alleen wat wel een beetje jammer is, is dat 'de community' de laatste tijd wordt overgenomen door een aantal extreem gevoelige maar ook extreem vocale mensen die zich overal 'slachtoffer' van vinden en ondertussen allerlei irrelevante politieke zaken proberen te mengen. Bijv. het is in softwareontwikkeling totaal irrelevant of je wel of niet trans bent of voor of tegen oorlog in Israel/Gaza: code=code. Als reguliere gebruiker kan ik dit soort discussies nog wel negeren, maar dat deze week een belangrijke contributor verbannen is omdat hij zgn 'ongevoelig' is toch wel een teken aan de wand.

De enige manier om dit te counteren is dat nog meer mensen (lees: 'normale' mensen zonder grote mentale problemen/slachtoffergedrag) NixOS gaan gebruiken, zodat deze groep extremisten zodanig gereduceerd worden in % dat we weer lekker kunnen nerden en over inhoudelijke dingen kunnen hebben. De andere (vreselijke) uitkomst zou zijn een fork, daar heeft niemand iets aan.

Dus uitnodiging aan iedereen die niet overgevoelig is en gewoon rationeel, om vooral NixOS te checken/gebruiken. (En als je wel een extreem gevoel persoon bent, lees dan The Power Of Now)
Dit zie je toch overal gebeuren? Ik trek Twitter/Nieuws/sociale media al niet eens meer open vanwege alle garbage. Trek gewoon je eigen plan. Negeer alles wat je niet direct raakt en kijk naar je eigen cirkel of invloed. Laat die paar roeptoeters niet je favo distro verpesten.

Mooi boek trouwens: "Realize deeply that the present moment is all you have"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:17

Volgens mij sla je het wel heel plat zo, de meeste ruzie komt door de Anduril sponsorship, en die heeft er voor gezorgd dat er veel meer contributors vertrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Interessant concept dat NixOS. Ik zit er ook wel eens naar te kijken.

Er zijn tegenwoording ook meer onveranderlijke linux distro's. Immutable distro's klinkt beter. ;)
Van veel had ik nog nooit gehoord, het is nog steeds behoorlijk niche.
Fedora Silverblue is de meest bekende van het stel.

https://itsfoss.com/immutable-linux-distros/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Het mooie van Nix is dat het OS-as code is (of dev-omgeving-as-code), in tegenstelling tot de andere distros die dit bereiken door inzet van flatpack etc. Dus Nix is meer dan alleen immutable, immutability is een bij-effect van een goed design

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjans
Remc0_ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:09:
Volgens mij sla je het wel heel plat zo, de meeste ruzie komt door de Anduril sponsorship, en die heeft er voor gezorgd dat er veel meer contributors vertrekken...
Dat is het zeker niet alleen... Er spelen meerdere zaken waarvan ook de aansturing van het project een groot onderdeel is. Daar zijn aardig wat mensen niet blij mee. Maar daar lijkt nu wel (eindelijk) verbetering in te komen: https://discourse.nixos.o...er-to-the-community/44552

Zelf hoop ik iig wel erg dat de community niet verder uit elkaar getrokken wordt maar dat dit het begin is van herstel. Het hele Nix ecosysteem zit technisch behoorlijk goed in elkaar, en NixOS is echt een hele fijne distro. Het zou erg zonde zijn als de inspanningen opgedeeld gaan worden tussen het originele project en 1 of meerdere forks (die helaas zelfs al in oprichting zijn).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 23:26

Je geeft wel een heel eenzijdig beeld van de situatie. Het verbannen van de contributor is gebeurd nadat een grote groep contributors is opgestapt. Ik zou de groep die zelf vertrekt zien als een groter teken aan de wand dan het verbannen van een contributor waar die groep niet meer mee wil samenwerken omdat hij voor de wapenindustrie werkt.

Je zet mensen weg als overgevoelig met grote mentale problemen/slachtoffergedrag. Dat klinkt niet echt rationeel of inhoudelijk.

Het is vooral naïef om te denken dat gevoelens buiten open source projecten gehouden moeten worden. Open source betaalt niets dus er is rationeel geen reden om iets bij te dragen. Dus dan is rationeel de reden dat het de contibutors iets oplevert dat niet tastbaar is zoals een fijn gevoel. Als een project dat niet kan waarborgen zal het project niet kunnen voortbestaan. Je hebt dus juist gevoelige mensen nodig om een open source project staande te kunnen houden, andere mensen hebben geen reden om iets toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ik heb sinds een paar dagen ook nixos draaien. Ik heb het ooit een keer eerder geprobeerd en liep toen stuk. Ik heb de draad nu goed op gepakt en wat een heerlijke distro is het. Ik ben echt een distro hopper hij uitstek. Ik kan nooit een keuze maken wat ik nu echt een toffe desktop environment vindt of welke distro het beste aan mijn (systeem) eisen voldoet. Dus ik installeer een distro en ik wissel een keer naar een andere DE. Of ik installeer een vage applicatie die mijn halve systeem op zijn kop zet. Gevolg je systeem staat voor met ongebruikte rommel en bye bye daar vliegt de distro er weer af.

Maar bij nixos kun je gewoon wisselende naar een andere DE. Alleen het bare minimum wordt geïnstalleerd. En besluit je weer te hoppen naar iets anders dan vervang je dat in je config, even rebuilden en klaar. Echt fantastisch dit.

Ik ben nu aan het spelen met hyprland. Deze manier van werken is nieuw voor me. Ik ben nog een beetje zoekende of ik het wil blijven gebruiken. Maar als het me niet bevalt dan ben ik 1 kleine aanpassing en 1 reboot verwijderd naar kde of gnome en kan ik weer verder rommelen.

Ik ben fan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Voor de liefhebbers. 2405 is uit: https://nixos.org/blog/announcements/2024/nixos-2405/
The 24.05 release was made possible due to the efforts of 2491 contributors, who authored 47795 commits since the previous release. Our thanks go the contributors who also take care of the continued stability and security of our stable release.

NixOS is already known as the most up to date distribution while also being the distribution with the most packages. This release saw 17777 new packages and 16249 updated packages in Nixpkgs. We also removed 9393 packages in an effort to keep the package set maintainable and secure. In addition to packages the NixOS distribution also features modules and tests that make it what it is. This release brought 145 new modules and removed 23. In that process we added 1983 options and removed 304.
GNOME 46

GNOME has been updated to version 46 “Kathmandu”, which introduces an enhanced Files app, support for OneDrive in Online Accounts, and more changes. Refer to the release notes for more details.
Plasma 6

Plasma has been updated to version 6.0, which introduces new defaults, refreshed Breeze, and more changes. Refer to the release notes for more details.
Linux Kernel 6.6

The default kernel package has been updated from 6.1 to 6.6. All supported kernels since 4.19 remain available.
Nu eens uitzoeken hoe een upgrade werkt :)

Zo dus :)

# nix-channel --add https://channels.nixos.org/nixos-24.05 nixos
# nixos-rebuild switch --upgrade

[ Voor 3% gewijzigd door L0g0ff op 02-06-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjans
Wel altijd even de release notes lezen voor breaking changes ten opzichte van je config :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
Ik heb sinds kort NixOS op mijn radar gekregen. Ik heb nu een RKE2 cluster draaien van drie machines met Proxmox erop. Ik heb die services en beheer onder de knie gekregen om met Ansible het beheer te doen en de uitrol van de clusters voormekaar te krijgen.

Het is een HomeLab dus, maar ik loop dus tegen het probleem aan dat ik nu aan het configureren ben, met allerlei bestanden, Helm, YAML bestanden, enz, maar daardoor verlies ik eigenlijk het overzicht van wat er is geconfigureerd en waarom ik dat deed. :+

Dus NixOS is in mijn visie de beste tool voor de amateur DevOPS. Hebben jullie voorbeelden of eigen inzichten hoe jullie dat aanpakken? Wellicht zelf redenen om dit niet via NixOS te doen, maar toch te blijven bij Ansible, Kubespray enz..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
DjCoke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:14:
Het is een HomeLab dus, maar ik loop dus tegen het probleem aan dat ik nu aan het configureren ben, met allerlei bestanden, Helm, YAML bestanden, enz, maar daardoor verlies ik eigenlijk het overzicht van wat er is geconfigureerd en waarom ik dat deed. :+
Los van NixOS is het een goede gewoonte de files die je noemt, in een git repository op te nemen en de changes te committen met goede, beschrijvende commit messages.

Met git bouw je zo documentatiegeschiedenis van je changes. Bij een verandering kan je later terugzoeken wat je gedachten was.
Dus NixOS is in mijn visie de beste tool voor de amateur DevOPS. Hebben jullie voorbeelden of eigen inzichten hoe jullie dat aanpakken? Wellicht zelf redenen om dit niet via NixOS te doen, maar toch te blijven bij Ansible, Kubespray enz..?
Bijvoorbeeld: je installeert en beheert het cluster met NixOS. De applicaties die je er op draait staan los van NixOS, en kan je blijven ontwikkelen en deployen zoals je al doet. Eventueel met flakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:24
Klinkt leuk ga het ook zeker even in virtualbox draaien. Maar het waarom zoveel verschillende packetmanagers enz is dat je keuze hebt same met ansible of puppet meerdere keuzes hoe je iets wil doen en wat je het beste ligt. Ik denk dat je als je jezelf op Nixos vastlegt het lastig is om naar een ander OS om te gaan. En de packet manager is leuk maar dan maak je het een optie in de zee van packetmanagers. Daarnaast heb ik liever zelf 100% controle over wat er geinstalleerd word dan dat een packet manager dat allemaal voor me doet. Een basis config is niet verkeerd maar om nu alle config in je packetmanager te proppen klinkt een beetje dat je dan een enorme spof aan het maken bent. Na wat verder onderzoek lees ik ook dat elke dependcy in de directory van de applicatie word opgeslagen als ik het goed lees dus als ik 4 of vijf apps heb met openssl heb ik dan vier of vijf openssl versies op mijn schijf slingeren ?

[ Voor 14% gewijzigd door lordgandalf op 18-10-2024 09:47 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:17
lordgandalf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:31:
Klinkt leuk ga het ook zeker even in virtualbox draaien. Maar het waarom zoveel verschillende packetmanagers enz is dat je keuze hebt same met ansible of puppet meerdere keuzes hoe je iets wil doen en wat je het beste ligt. Ik denk dat je als je jezelf op Nixos vastlegt het lastig is om naar een ander OS om te gaan. En de packet manager is leuk maar dan maak je het een optie in de zee van packetmanagers. Daarnaast heb ik liever zelf 100% controle over wat er geinstalleerd word dan dat een packet manager dat allemaal voor me doet. Een basis config is niet verkeerd maar om nu alle config in je packetmanager te proppen klinkt een beetje dat je dan een enorme spof aan het maken bent. Na wat verder onderzoek lees ik ook dat elke dependcy in de directory van de applicatie word opgeslagen als ik het goed lees dus als ik 4 of vijf apps heb met openssl heb ik dan vier of vijf openssl versies op mijn schijf slingeren ?
Over je eerste punt valt te discussiëren, bovendien haal je volgens mij nu allemaal dingen door elkaar, je hebt nix, NixOS en nixpkgs. Maar vaak wordt dit wel allemaal afgekort naar nix. Een snelle uitleg hier https://news.ycombinator.com/item?id=23251895.

Als je een config netjes maakt kan je ook perfect naar een ander OS, en dan met nix je user applications installeren op dat OS. Je kan zelfs naar MacOS als je dat wilt. Het valt of staat dus echt met hoe je config is opgebouwd.

En het laatste is alleen zo als de apps die je gebruikt andere openssl versies gebruiken. Maar normaal installeert nix een dependency versie maar 1x en wordt deze gesymlinked naar de apps die deze nodig hebben.
Pagina: 1