Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
redwing schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Tja, totdat je het toch nodig hebt. En dan is het jammer als het al in je hypotheek zit of op een andere manier vast staat.

Je moet je buffer dus wel met beleid bekijken, maar het blijft slim is om die te hebben ook al gebruik je hem niet of niet vaak.
Dan gebruik je dus dat rood staan ;)
Een maandje rood staan a 12% kost je minder dan wat 2% hypotheek over dat zelfde bedrag het hele jaar kost.

Daar zit het hem in, voor je buffer betaal je continue, terwijl het rood staan je alleen iets kost op het moment dat je het daadwerkelijk gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:19
Morty schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:35:
[...]
Dan gebruik je dus dat rood staan ;)
Een maandje rood staan a 12% kost je minder dan wat 2% hypotheek over dat zelfde bedrag het hele jaar.
Dan moet je het wel na die maand terug kunnen betalen. Anders ben je na 2 maanden alsnog duurder uit.
Daar zit het hem in, voor je buffer betaal je continue, terwijl het rood staan je alleen iets kost op het moment dat je het daadwerkelijk gebruikt.
Een buffer is geld dat je hebt, rood staan is geld dat je niet hebt. En als je zonder problemen je rood staan snel kunt terug betalen heb je dus ook maar een kleine of geen buffer nodig. Precies waarom je goed moet bedenken wat voor buffer zinvol voor jou is. En dat is voor iedereen anders.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Morty schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Op een betaalrekening of spaarrekening zeker niet nee. Op z'n minst zou je het dan tenminste kunnen gebruiken om je hypotheek af te lossen. Maar op het moment is alles wat je kan doen met je geld eigenlijk beter dan het dood op je rekening laten staan.
Een andere schuld aflossen zoals een hypotheek is inderdaad verstandig, maar geen buffer hebben is gewoon dom.
Ik heb het niet over € 10.000, maar een paar duizend achter de hand voor onvoorziene zaken.
Alles wat je kan doen met geld? Een auto kopen of iets anders, zodra je het gebruikt is het al minder waard dan de inflatie hoog is :+

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

FlowSnake schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Maar goed, gevaar hierin zit dus in het gemak, de drempel, en zelfreflectie. Neem nu de waterschapsbelasting, wij hebben een incasso openstaan, dat gaan we niet in een keer betalen. Anderzijds, waarom niet? Omdat de incasso gratis is en/of relatief weinig kost. Maar puntje bij paaltje is het een krediet.
Het gevaar komt nooit van 1 simpel aspect, niemand gaat drinken/roken/gokken/whatever foute dingen, door blootgesteld te staan aan 1 simpel aspect. Geen uitgave beheer, geen geldbesef, creditcard, abbo's, 'easy clicker' (de mobiele jongens), of zelfs sociale druk/gedreven (of zelfs geen van alle, maar ook gewoon verkeerde momenten/mensen/tijdstip).

Rood 'kunnen' staan (het kunnen maak het verschil) is voor mij niets anders dan een 'dan kan ik altijd terugvallen op mijn ouders/vrienden/werkgever/whatever', je dubbele zekerheid in geval van problemen. En je kan prima financieel 'ok' leven als jij elke maand een honderd of wat in rood komt te staan, je buffers bij problemen is een ander verhaal, maar 'ok' leven kan ook gewoon.

Ik ben zelf bv prinicipeel tegen lenen voor een auto (private lease is gewoon huur, tel ik niet mee), of welke 50/50, betaal in 3 jaar, of welke onzin, toch met de komst van EV's hoor je opeens steeds meer mensen 'het is geen lening maar investering' (errr.. auto is dat nooit, never nooit) wanneer zij ipv eigen geld een 10-15k auto kopen, opeens 20k bijlenen voor een nieuwe EV.

Krediet is een boe-woordje, maar enkel in de situaties in de ogen van een ander. Alleenstaande moeder met 4 kinderen met pappa vertrokken geld lenen bij ouders, veelal prima, man die nieuwe <insert iets> wil kopen en lening bij de bank neemt, helemaal fout. Maar simpel gezien.. het is krediet.

*belasting vind ik altijd een grijs gebied, puur in theoretische vorm. Het is geen exacte schuld/tegoed principe op een gegeven moment, enkel het in het geheel aangenomen doorloop van het jaar, voorschot op het verwachte, of het gekozen 'schuld' moment.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 16-01 20:54
HereIsTom schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:44:
[...]

Een andere schuld aflossen zoals een hypotheek is inderdaad verstandig, maar geen buffer hebben is gewoon dom.
Ik heb het niet over € 10.000, maar een paar duizend achter de hand voor onvoorziene zaken.
Alles wat je kan doen met geld? Een auto kopen of iets anders, zodra je het gebruikt is het al minder waard dan de inflatie hoog is :+
Maar dan heb je wel een auto, waar je plezier aan hebt, wat ook waarde vertegenwoordigt. Wanneer het op je rekening minder staat te worden door inflatie krijg je daar helemaal niks voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Greyfox schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:34:
Je kunt toch ook standaard 1000 euro op je betaalrekening laten staan, is dat je gratis reserve. Ik snap nooit zo goed waarom rood staan zo nodig is.
ik ken mijzelf en zet geen rug vrij besteedbaar op mijn rekening (dat ik dikke spaarrekening heb vangt dat prima op)

elke keer als salaris gestort is haal ik het meeste eraf (vaste lasten betalen en zoveel mogelijk op spaarrekening)
ik kan overigens roodstaan volgens mij, maar wel maar 500 euro ofzo

[ Voor 6% gewijzigd door mschol op 06-03-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Morty schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:55:
[...]

Maar dan heb je wel een auto, waar je plezier aan hebt, wat ook waarde vertegenwoordigt. Wanneer het op je rekening minder staat te worden door inflatie krijg je daar helemaal niks voor terug.
Maar dan moet je overigens wel een buffer opbouwen om die auto te kunnen kopen en onderhouden :)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Artwido schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:48:
Wij kregen een brief van de bank omdat wij nooit rood staan ons roodstaan limiet van 1000 euro is terug gebracht naar 500 euro.
Nu wil mijn vrouw dat de bank dit toch weer terug draait naar die 1000 euro. Haar argument is dat we zo altijd wat genoeg reserve hebben.
Maar ik zeg niet doen. Want volgens mij ben je dan ook minder kredietwaardig wanneer we misschien in de toekomst een hypotheek willen of een auto willen leasen.
Word bij leningen gekeken naar je bedrag wat je mag rood staan?
Rood staan is geen probleem. Het is wel duur qua rente als je er veel gebruik van maakt. Als je een huis koopt gaan ze een BKR check doen en dan komt rood staan wel naar boven. Oplossing: tijdelijk uitzetten en nadat je huis hebt gekocht kun je het weer aanzetten. Voila!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Doet mij denken aan die ene keer dat mijn huisbank onderhoud aan het doen was en ik de gewoonte in die periode had om direct bijna alles op de spaarrekening te zetten en het bedrag op de zichtrekening laag te houden zodat er echt drempels waren om geld uit te geven. Was er uiteraard net iets onverwachts afgegaan en ik stond daar, in het weekend, met een gevulde spaarrekening maar een lege zichtrekening. Dan liggen rondbellen wie er geld kon overschrijven maar moest dezelfde bank zijn, en die was in onderhoud dus niemand kon overschrijven, uiteindelijk nog mogen rondrijden om cash geld te krijgen.

Heel leuk zijn dat soort telefoontjes en situaties niet, al helemaal niet als je ze eigenlijk niet nodig hebt. Veel mensen schamen zich dan ook dood.

Ik heb in rood gaan altijd geweigerd, ook al probeert de bank mij dat aan te smeren, heb ze toen gezegd als ik geld nodig heb bel ik wel persoon X. 9 jaar later vroeg ik een krediet aan en zei de bank doodleuk, dan belt u toch gewoon persoon X, sindsdien ben ik bij meerde banken klant. Een huisbank waar je al lang klant bent durft ervan uitgaan dat je sowiezo wel bij hun blijft en dat ze met je voeten mogen spelen. En nu hebben ze geen zicht meer op wat er juist binnen komt en aan wat ik het al dan niet uitgeef (en ja, daar hebben ze analyses op lopen)

Maar ik snap best wel dat in rood gaan een dienst is, zeker als er iets van de rekening gaat. Er zal maar net door omstandigheden een hypotheek niet afgaan omdat je het niet in de gaten hebt dat er net te weinig op staat of een storting die om de een of andere reden te laat door komt. Als je het nooit gebruikt maar wel graag hebt als gemoedrust zie ik niet in waarom ik zou moeten zeggen dat je dat niet mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
HereIsTom schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:47:
[...]

Als je niet goed met geld om kan gaan is de rood staan mogelijkheid al helemaal uit den boze!
Als je al geen € 1000,- aan buffer op kan bouwen, dan krijg je ook snel problemen omdat je het niet 123 terug kan betalen en de schuld nog verder op loopt en zo kom je dus in de financiële problemen net als die 1 miljoen huishoudens!
Nope, rood staan als je niet met geld om kan gaan is allesbehalve uit den boze. Dat zou het misschien moeten zijn, dat mag jij best vinden, en daar ben ik het grotendeels ook zeker met je eens. Maar zaken als rood staan bestaan juist bij de gratie van mensen die slecht om kunnen gaan met geld.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
In 2013 en 2018 hypotheek overgesloten. Beide keren in offertestadium het ‘rood staan’ uit moeten laten zetten voor de mogelijke hypotheekverstrekker.
Eerste keer door bank naar hypotheekverstrekker laten ‘bewijzen’ dat dit was gebeurt. Tweede keer was aanbieder ook mijn huisbank, dus ging het nog makkelijker.

Het heeft dus bij mij geen invloed op het te lenen bedrag gehad, omdat het toch uit moet.

Dag na afsluiten hypotheek kun je het weer aanzetten.
Ik vind het ook gewoon prettig om achter de hand te hebben in dure maanden, dat ik niet op tientjes moet gaan letten, maar dat wel alles doorgaat.
Bij echte bedragen zuiver ik (meestal tijdig) wel aan vanuit de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
Blabla13 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 00:29:

Ik vind het ook gewoon prettig om achter de hand te hebben in dure maanden, dat ik niet op tientjes moet gaan letten, maar dat wel alles doorgaat.
Bij echte bedragen zuiver ik (meestal tijdig) wel aan vanuit de spaarrekening.
Dus in dure maanden ben je liever een paar euro extra kwijt (wat die dure maanden nog duurder maakt), dan dat je de moeite neemt om spaargeld over te hevelen naar je betaalrekening?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:46:
[...]

Nope, rood staan als je niet met geld om kan gaan is allesbehalve uit den boze. Dat zou het misschien moeten zijn, dat mag jij best vinden, en daar ben ik het grotendeels ook zeker met je eens. Maar zaken als rood staan bestaan juist bij de gratie van mensen die slecht om kunnen gaan met geld.
Klopt, en de mensen die slecht met geld om kunnen gaan stimuleren op hun manier juist weer de economie.

Wel vind ik dat bedrijven en banken door de overheid gelimiteerd zouden moeten zijn in de rentekosten, het rentepercentage zou bijvoorbeeld maximaal 3x de hoogte van de rente op een lopende rekening op spaarrekening moeten zijn. Of bijvoorbeeld maximaal 2x de huidige 1-jaarshypotheekrente. De huidige rente op rood staan is absurd en staat niet in verhouding tot de rest van de economie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:38
mschol schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:01:
[...]

ik ken mijzelf en zet geen rug vrij besteedbaar op mijn rekening (dat ik dikke spaarrekening heb vangt dat prima op)

elke keer als salaris gestort is haal ik het meeste eraf (vaste lasten betalen en zoveel mogelijk op spaarrekening)
ik kan overigens roodstaan volgens mij, maar wel maar 500 euro ofzo
Dit als voorbeeld nemend, zou ik veel mensen eens willen vragen om te gaan rekenen wat de acties eigenlijk kosten en opleveren (ook qua tijd en moeite).

Het gaat om een buffer van 1000 euro. Op de spaarrekening zetten van een extra 1000 euro levert (bij de Rabo met 0.01% rente) 0,1 euro per jaar op. Dat is minder dan 1 cent per maand.
Rood staan kost tussen de 0 en ~120 euro per jaar voor 1000 euro.

Niemand, maar dan ook niemand, zou ooit moeten concluderen dat het in deze tijden mogelijk beter is om geld snel naar de spaarrekening te sturen met een risico dat er moet worden rood gestaan.

Het roodstaan kan binnen een minuut of een dag worden gestopt, dat snap ik. Maar alsnog levert het je dan niks op en ben je alleen maar bezig geweest met geld schuiven tussen twee rekeningen van jezelf. Ook al kost het bij kort roodstaan ook niet veel, je wint er hoe dan ook gewoon niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Per ongeluk twee keer hetzelfde gepost, excuus. Graag verwijderen, lieve mods.

[ Voor 92% gewijzigd door Playa del C. op 07-03-2020 07:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Tweakers waar hebben we het over. Het gaat over het verhogen van een limiet van 500 naar 1000 euro. Het gaat niet om het afsluiten van een doorlopend krediet van tienduizend euro. Ik zou zeggen luister gewoon lekker naar je vrouw. Over het verhogen van een limiet van 500 euro, wat je waarschijnlijk niet eens aanbreekt, moet je echt niet uren gaan discussiëren. Neem een keer haar standpunt over en ga daarna lekker tv kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 07-03-2020 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 00:33:
[...]

Dus in dure maanden ben je liever een paar euro extra kwijt (wat die dure maanden nog duurder maakt), dan dat je de moeite neemt om spaargeld over te hevelen naar je betaalrekening?
Ik betaal met liefde ongeveer 3 euro per jaar om niet altijd en overal exact mijn banksaldo te hoeven kennen.
Ik weet het ongeveer.
Als ik op de 21ste van de maand iets moet betalen waarmee ik in de min ga en de 25ste is dat weer aangevuld door salaris, hoef ik niet te schuiven met spaargeld. Dat geeft mij rust en dat mag van mij die paar centen kosten.

Afgelopen kwartaal was het ook weer 0,01 euro rentekosten. Dat was weer schrikken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:19
Blabla13 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:03:
[...]

Ik betaal met liefde ongeveer 3 euro per jaar om niet altijd en overal exact mijn banksaldo te hoeven kennen.
Ik weet het ongeveer.
Als ik op de 21ste van de maand iets moet betalen waarmee ik in de min ga en de 25ste is dat weer aangevuld door salaris, hoef ik niet te schuiven met spaargeld. Dat geeft mij rust en dat mag van mij die paar centen kosten.

Afgelopen kwartaal was het ook weer 0,01 euro rentekosten. Dat was weer schrikken :*)
Voordeel is dat je dat het komende jaar toch wel weer als rente terug ontvangt :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:10:
[...]

Dit als voorbeeld nemend, zou ik veel mensen eens willen vragen om te gaan rekenen wat de acties eigenlijk kosten en opleveren (ook qua tijd en moeite).

Het gaat om een buffer van 1000 euro. Op de spaarrekening zetten van een extra 1000 euro levert (bij de Rabo met 0.01% rente) 0,1 euro per jaar op. Dat is minder dan 1 cent per maand.
Rood staan kost tussen de 0 en ~120 euro per jaar voor 1000 euro.

Niemand, maar dan ook niemand, zou ooit moeten concluderen dat het in deze tijden mogelijk beter is om geld snel naar de spaarrekening te sturen met een risico dat er moet worden rood gestaan.

Het roodstaan kan binnen een minuut of een dag worden gestopt, dat snap ik. Maar alsnog levert het je dan niks op en ben je alleen maar bezig geweest met geld schuiven tussen twee rekeningen van jezelf. Ook al kost het bij kort roodstaan ook niet veel, je wint er hoe dan ook gewoon niks mee.
deze actie van mij "levert" bijna een rug op: ik kan het niet zomaar blindelings uitgeven aan impulsaankopen. (daarom zei ik: "ik ken mijzelf")
ik kan rood staan, echter de laatste keer (mogelijk zelfs de eerste, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) dat mij dat overkwam zal minstens 10 jaar terug zijn.

het schuiven van geld tussen rekeningen is gemiddeld genomen in minder dan een halve minuut gebeurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
CyberMania schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:44:
Tweakers waar hebben we het over. Het gaat over het verhogen van een limiet van 500 naar 1000 euro. Het gaat niet om het afsluiten van een doorlopend krediet van tienduizend euro. Ik zou zeggen luister gewoon lekker naar je vrouw. Over het verhogen van een limiet van 500 euro, wat je waarschijnlijk niet eens aanbreekt, moet je echt niet uren gaan discussiëren. Neem een keer haar standpunt over en ga daarna lekker tv kijken.
Zelf weten natuurlijk, maar dit zou ik nooit doen. Het fundamentele is vele malen belangrijker (voor mij) dan de vrede willen bewaren. Ik hoef niet 'mijn' gelijk bij haar te halen, ze zit zelf feitelijk onzin te roepen.

Rood staan is een simpele truc van de banken om nog meer te verdienen aan met name arme en/of financieel onhandige mensen.

Verder met je eens dat de TS een vrij onbelangrijke situatie betreft. Echter door het een topic te maken, is het anders. Er zijn hier veel lezers en dan wordt het een stuk belangrijker om een juist financieel advies te laten horen.

Rood staan = de duurst én makkelijkst en overbodigst mogelijke lening.

Dat mag gezegd worden. Voor de rest komt het neer op menselijke emoties en sociale zaken en dat zoekt iedereen zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14
Als TS wil ik toch eens reageren op de vele reacties die mijn vraag blijkbaar heeft losgemaakt.
Naast de nuttige reacties zitten er ook heel veel kortzichtige tussen.
Blijkbaar zijn er veel reageerders die in een financiële comfortabele situatie zitten. Gelukkig ben ik daar zelf ook al geruime tijd één van.
Maar zowel ik als mijn vrouw hebben net als vele anderen ook andere tijden gekend.
Zeg niet dat jou dat nooit zal overkomen want ik kan je tal van scenario's opnoemen waarin ook jij van financieel comfortabel naar krappe tijden kunt komen.
Dit hoeft dan ook niets te maken te hebben met wel of niet goed met geld kunnen omgaan.
Wanneer je spaargeld door deze omstandigheden al is aangesproken dan is het gewoon een prettig idee dat je toch je rekeningen en vaste lasten altijd kunt betalen ook al moet je dan een keer even in het rood staan.

Nogmaals, wij hebben het al jaren financiël goed voor elkaar maar zowel mijn vrouw als ik hebben allebei door omstandigheden ook mindere tijden gekend op financieel gebied.
Ik vind daarom sommige reacties met een wel erg eenzijdige kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Volgens mij is je oorspronkelijke vraag “kan de bank dit zomaar doen?” inmiddels wel gepasseerd en is het nu vooral een uitwisseling van meningen over rood staan.
Pagina: 1 2 Laatste