Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39
Wij kregen een brief van de bank omdat wij nooit rood staan ons roodstaan limiet van 1000 euro is terug gebracht naar 500 euro.
Nu wil mijn vrouw dat de bank dit toch weer terug draait naar die 1000 euro. Haar argument is dat we zo altijd wat genoeg reserve hebben.
Maar ik zeg niet doen. Want volgens mij ben je dan ook minder kredietwaardig wanneer we misschien in de toekomst een hypotheek willen of een auto willen leasen.
Word bij leningen gekeken naar je bedrag wat je mag rood staan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Nee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:56
Veel mensen kunnen rood staan op hun betaalrekening. Maar wist je dat dit ook wordt geregistreerd bij het BKR? Je kunt er later dus nog mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld als je een huis wilt kopen. Gelukkig kun je rood staan gemakkelijk weer uitzetten.
Aldus de Rabobank

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja.

Afhankelijk van je inkomen, kan de theoretische negatieve saldering van je betaalpassen (bankpas, creditcard, etc) meewegen in het maximaliseren van bijvoorbeeld je hypotheek-aanvraag.

@Artwido als je €1000 roodstaan een reserve wil noemen, kan het dan zijn dat je je budgettering eens moet herzien en je rekeningsaldo's moet ophogen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ja. Zeker bij een hypotheek nemen ze die kredietruimte mee in de berekening om te bepalen wat je maximaal zou kunnen lenen.

Op zich geen punt, want je kunt de kredietruimte gewoon helemaal laten schrappen als je een hypotheek nodig hebt en daarna gewoon weer aan laten zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mark117
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:52
Artwido schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:48:
Haar argument is dat we zo altijd wat genoeg reserve hebben.
Zonder belerend over te willen komen:

Je kan beter wat reserve in de vorm van een positief bedrag hebben ;)
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/rood-staan
Als je rood staat op je betaalrekening betaal je tussen de 9% (ASN Bank, RegioBank) en 12,9% (ING Kwartaallimiet en Rabobank) rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Nogmaals, we hebben al meer dan 10 jaar niet rood gestaan. Maar mijn vrouw vind het gewoon prettig om een reserve te kunnen hebben.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Da's overigens wel waar. Rood kunnen staan is geen reserve. Daarmee kun je een tekort aan reserve opvangen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Haar argument is dat we zo altijd wat genoeg reserve hebben.
Mensen die rood staan zien als het hebben van ‘reserve’ :F
Ik zou beginnen met dat idee uit het hoofd van je vrouw te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik kan de gedachte van je vrouw wel volgen. Wetende dat je altijd in noodsituaties nog geld kan lenen is een veilige gedachte. Met de juiste planning zal je het niet nodig hebben maar dan heb je er ook geen nadeel aan.

Mocht ik in het buitenland zitten en net te weinig geld op m'n rekening hebben, geen internet hebben en met een niet werkende creditcard zitten kan ik altijd mijn doorlopende krediet gebruiken voor een hotelovernachting en wat essentiële zaken.

Tot nu toe nooit nodig gehad maar waarom zou je het niet aan zetten? Wil je een hypotheek afsluiten en zit je echt op het randje kan je altijd even snel dat doorlopende krediet uit zetten. Kost je nog geen vijf minuten voor die ene keer in de tien jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 06-03-2020 08:06 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39

Cyphax

Moderator LNX
Artwido schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:55:
Nogmaals, we hebben al meer dan 10 jaar niet rood gestaan. Maar mijn vrouw vind het gewoon prettig om een reserve te kunnen hebben.
Als je aanbiedt die 1000 euro een keer extra te sparen, dan heb je die reserve ook altijd.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:34

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als je een reserve achter de hand wilt hebben, kun je beter sparen. Vooralsnog kost dat niets (totdat ook kleine spaarder negatieve spaarrente gaan betalen, maar hopelijk gebeurt dat nooit). Zeker met de middelen die je tegenwoordig tot je beschikking hebt is dat (bijna) even gemakkelijk als rood kunnen staan. Je kunt ieder moment je saldo checken van zowel je lopende rekening als dat van je spaarrekening. En mocht je geld te kort komen op je lopende rekening, dan maak je binnen een paar seconde geld over van je spaarrekening naar je lopende rekening. Zo doe ik het al jaren, maandelijks maak ik automatisch een klein bedrag over naar mijn "reserves"-spaarekening en ik heb de mogelijkheid om rood te staan nooit geactiveerd. Mocht de maand langer zijn dan mijn salaris, dan kan ik gebruik maken van mijn reserves.

Overigens, mochten we ooit als kleine spaarder negatieve rente gaan betalen, dan zal dat denk ik niet zoveel zijn als de rente die je betaald wanneer je rood staat.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Vertel haar maar dat rood staan duurder is dan een regulier consumentenkrediet. Rood staan als reserve is dus ongunstiger dan lenen als reserve. https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/rood-staan

Beide is overigens dom, maar dat mag je haar zelf uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59

Honesty

kattenneus!

Maakt dus niet uit, het kan zelfs zo zijn dat je een grote buffer op je spaarrekening hebt staan terwijl je wel rood wil kunnen staan op je betaalrekening.
Het grote nadeel van rood staan vind ik dat je 1% rente per maand betaald en dat samen met de mogelijkheid om via de app van de bank 24/7 inzicht te hebben, hoeft het niet nodig te zijn om rood te kunnen staan. Met de huidige rentestanden kan je ook 1000 euro extra op je betaalregeling zetten ipv op de spaarrekening.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

waarom zou je nog rood willen kunnen staand als je (vaak) binnen enkele seconden geld van je spaarrekening op je betaalrekening kan storten.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Als je nooit rood staat maakt het limiet ook niet echt uit toch? M.a.w., doe waar je prettig bij voelt.

Persoonlijk heb ik ook mogelijkheid om rood te staan. Puur om onverwachte afschrijving op te vangen als ik vergeten ben iets van m'n spaarrekening af te halen. Ik vind dat fijn voelen, maar dat is puur persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59

Honesty

kattenneus!

bonzz.netninja schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:13:
waarom zou je nog rood willen kunnen staand als je (vaak) binnen enkele seconden geld van je spaarrekening op je betaalrekening kan storten.
Omdat er altijd een situatie kan voordoen dat je loon te laat komt terwijl je net even geen tijd hebt om je in de administratie te storten. Maar dan is het echt de mogelijkheid die kan terwijl de kans zich misschien nóóit voordoet.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bonzz.netninja schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:13:
Wellicht is mijn mobiele telefoon er net mee opgehouden, is er een netwerkstoring of heeft mijn bank wat bereikbaarheidsproblemen. Er kunnen genoeg legitieme redenen zijn waarbij het handig is even snel wat geld te kunnen lenen om het de volgende dag van je spaarrekening af te halen om je rekening weer aan te vullen.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik opeens nog maar een paar tientjes op mijn rekening had staan omdat ik vergeten was dat de credit card geïncasseerd zou worden. Normaliter is dat geen probleem maar net een dure tv gekocht met die creditcard en dan nog de hypotheek die afgeschreven wordt, de parkeerkosten, waarbij ik elke maand 700 euro voorschiet voor mijn werkgever, en de maandelijkse inleg op de beleggingsrekening zorgt dat er net die maand meer geld uit ging dan binnen kwam. Natuurlijk slordig van mijn kant en een minuut later stond er weer voldoende geld op want de spaarrekening is goed gevuld.

Maar zou ik op dat moment niet in mijn bankieren app in kunnen loggen had ik even een probleempje gehad en een simpel doorlopend krediet zou dan een mooie tijdelijke oplossing zijn.

Overigens zou een bank hier zijn verantwoordelijkheid moeten nemen door een optie te bieden om automatisch je lopende rekening aan te vullen vanaf je betaalrekening als je onder een bepaald bedrag komt. Ik kan wel instellen dat ik een alert krijg als mijn saldo onder de 500 euro komt maar waarom kan ik niet simpelweg gelijk even 1000 euro laten overmaken van mijn spaarrekening? Natuurlijk heeft een bank liever de winst van het doorlopende krediet en willen ze liever dat je een ruime buffer aanhoud zodat je niet zoveel mogelijk op de spaarrekening zet maar klantvriendelijk is anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 06-03-2020 08:38 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Honesty schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:21:
[...]

Omdat er altijd een situatie kan voordoen dat je loon te laat komt terwijl je net even geen tijd hebt om je in de administratie te storten. Maar dan is het echt de mogelijkheid die kan terwijl de kans zich misschien nóóit voordoet.
Dat is wel handig, je wil graag met je weekend boodschappen wel de winkel uit kunnen lopen. Lukt dat niet met een credit van 500? Maar wel met een credit van 1.000 euro?

Enige mogelijkheid om terug naar een credit van 1.000 euro te gaan is als je elke maand 750 negatief saldo hebt, en je blauw betaalt aan de rente (dan is een persoonlijk doorlopend krediet met een rente percentage van 7 a 8% een stuk goedkoper).

Dan kan je net zo goed spullen bij de Wehkamp kopen. 12% rente op negatief saldobij je bank scheelt niet zo veel met de 14% rente die de Wehkamp hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:38
Haal dan een creditcard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit gaat helemaal offtopic.

De TS vraagt of het de kredietwaardigheid beinvloedt.
Het rood kunnen staan (ik heb het nooit gekund behalve automatische incasso) kost niets. Rood staan zelf kost geld.
Of je nu een limiet van 500 of 1000 euro hebt - het creeert een buffer voor als je niet op let.

De vraag van de TS: heeft het veranderen van de limiet, ook al gebruiken ze het niet, een effect op wat je kunt lening als je bijv een hypotheek wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:33
Dat moet je toch gewoon zelf beslissen.
Ik vind het handig in uitzonderlijke omstandigheden (als Credit Card niet werkt bv, en je een totaal onverwachte uitgave moet betalen).
Maar ik zal het altijd direct aanzuiveren uit een spaarrekening of zo.

Als je het niet gebruikt kost het ook geen geld, dus waarom niet. Het geeft je vrouw een beter gevoel, gun haar dat dan hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Hann1BaL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:41:

Het rood kunnen staan (ik heb het nooit gekund behalve automatische incasso) kost niets. Rood staan zelf kost geld.
Of je nu een limiet van 500 of 1000 euro hebt - het creeert een buffer voor als je niet op let.

De vraag van de TS: heeft het veranderen van de limiet, ook al gebruiken ze het niet, een effect op wat je kunt lening als je bijv een hypotheek wilt hebben.
Precies. Dat is mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat antwoord is toch ook al gegeven? Een doorlopend krediet heeft altijd invloed op de maximale hoogte van je hypotheek. Ze kijken naar de maximale hoogte van het krediet (dus die 500 of 1000 euro), berekenen wat de maandelijkse kosten hiervoor kunnen zijn en trekken dit af van jouw maandinkomen.

Voor die 1000 euro zullen we het over enkele tientjes hebben. Doorgaans geen probleem tenzij je dus op de limiet gaat zitten met betrekking tot de hoogte van de hypotheek.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 06-03-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tsurany schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:29:
[...]

Wellicht is mijn mobiele telefoon er net mee opgehouden, is er een netwerkstoring of heeft mijn bank wat bereikbaarheidsproblemen. Er kunnen genoeg legitieme redenen zijn waarbij het handig is even snel wat geld te kunnen lenen om het de volgende dag van je spaarrekening af te halen om je rekening weer aan te vullen.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik opeens nog maar een paar tientjes op mijn rekening had staan omdat ik vergeten was dat de credit card geïncasseerd zou worden. Normaliter is dat geen probleem maar net een dure tv gekocht met die creditcard en dan nog de hypotheek die afgeschreven wordt en de maandelijkse inleg op de beleggingsrekening zorgt dat er net die maand meer geld uit ging dan binnen kwam. Natuurlijk slordig van mijn kant en een minuut later stond er weer voldoende geld op want de spaarrekening is goed gevuld.

Maar zou ik op dat moment niet in mijn bankieren app in kunnen loggen had ik even een probleempje gehad en een simpel doorlopend krediet zou dan een mooie tijdelijke oplossing zijn.
Waarom zou je dan een probleem hebben gehad? Echt, die "noodzaak om rood te kunnen staan" hebben de banken ons aangepraat, want daar wordt GROF geld aan verdiend. Als je hypotheek door onhandige omstandigheden 1x niet afgeschreven kan worden, dan is dat echt niet het einde van de wereld hoor. Dat kun je gewoon achteraf even rechtzetten. Moet je niet 6x per jaar gaan doen, maar dan heb je waarschijnlijk ook een heel ander (wat meer structureel) probleem.

En daarnaast: je creditcard was net geïncasseerd, dus daar had je ook genoeg ruimte om in een uiterst noodgeval even wat boodschappen te kunnen betalen. :) En ik ken je privé situatie natuurlijk niet, maar in geval van nood (toen ik in het verleden een keer geskimmed was bijvoorbeeld) heb ik via mijn vrouw ook altijd nog toegang tot cash. Sterker nog, ik was toen even blij dat ik NIET rood kon staan, want dan hadden ze dat geld er ook nog vanaf gehaald. Heb dat geld wel gewoon teruggekregen overigens, maar pas na "onderzoek" en dat duurt zelfs als het meezit toch een paar werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Artwido schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:46:
[...]

Precies. Dat is mijn vraag.
En het antwoord was er ook al: ja.
Maar ook zo aan en uit te zetten dus vrij flexibel op te lossen.

Dat mevrouw het woord reserve niet helemaal juist gebruikt en dat het wel of niet handig kan zijn, daar valt dus ook van alles over te vinden.

Vraag me wel af waarom de bank hier eigen initiatief neemt om de limiet te verlagen? Is ts op gevorderde leeftijd dat de bank haar risico's (vrij beperkt qua bedrag, maar goed) hier wil beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Waarom zou je dan een probleem hebben gehad? Echt, die "noodzaak om rood te kunnen staan" hebben de banken ons aangepraat, want daar wordt GROF geld aan verdiend. Als je hypotheek door onhandige omstandigheden 1x niet afgeschreven kan worden, dan is dat echt niet het einde van de wereld hoor. Dat kun je gewoon achteraf even rechtzetten. Moet je niet 6x per jaar gaan doen, maar dan heb je waarschijnlijk ook een heel ander (wat meer structureel) probleem.
Omdat er wat producten geleverd werden die bij ontvangst betaald moesten worden, anders zouden ze weer meegenomen worden. Daar sta je dan, in je nieuwe woning met enkel je mobiele telefoon. Zou die het niet doen zou dat dus een probleem zijn. Dat is ook zo'n situatie die misschien eens in je leven voorkomt maar ik zie nog steeds geen goed argument waarom je niet dat doorlopende krediet zou willen hebben.
En daarnaast: je creditcard was net geïncasseerd, dus daar had je ook genoeg ruimte om in een uiterst noodgeval even wat boodschappen te kunnen betalen. :) En ik ken je privé situatie natuurlijk niet, maar in geval van nood (toen ik in het verleden een keer geskimmed was bijvoorbeeld) heb ik via mijn vrouw ook altijd nog toegang tot cash. Sterker nog, ik was toen even blij dat ik NIET rood kon staan, want dan hadden ze dat geld er ook nog vanaf gehaald. Heb dat geld wel gewoon teruggekregen overigens, maar pas na "onderzoek" en dat duurt zelfs als het meezit toch een paar werkdagen.
Dat was ook een mogelijkheid geweest mits ik met CreditCard betaald zou kunnen hebben. Vast genoeg andere keuzes die gemaakt hadden kunnen worden. Echter nog steeds geen argument tegen het doorlopende krediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Elke melding van een schuld bij het BKR, wordt meegewogen in uw kredietruimte. ... Hoe de banken uw schulden precies meewegen, kan per bank anders zijn. ... De vuistregel is dat als u voor 500 euro rood staat, u tot ongeveer 3000 euro minder aan hypotheek krijgt, factor zes dus. .... De bank kijkt niet alleen naar uw schulden en roodstand, maar ook naar die van uw partner.
Meer tekst hier, tekst is van begin dit jaar en dus actueel.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik ben er geen voorstander van dat mensen geld lenen als ze het ook uit eigen reserve kunnen opnemen, en al zeker niet als ze meer lenen dan ze kunnen terugbetalen.

Dat gezegd hebbende: mensen die lenen en weer terugbetalen lijken mij kredietwaardiger, dan mensen die nooit lenen. Van die laatste weet je niet of en hoe snel ze terugbetalen, van de eerste wel.
Freakertje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:56:
Meer tekst hier, tekst is van begin dit jaar en dus actueel.
Gaat het dus om rood staan of rood kunnen staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tsurany schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Omdat er wat producten geleverd werden die bij ontvangst betaald moesten worden, anders zouden ze weer meegenomen worden. Daar sta je dan, in je nieuwe woning met enkel je mobiele telefoon. Zou die het niet doen zou dat dus een probleem zijn. Dat is ook zo'n situatie die misschien eens in je leven voorkomt maar ik zie nog steeds geen goed argument waarom je niet dat doorlopende krediet zou willen hebben.

[...]

Dat was ook een mogelijkheid geweest mits ik met CreditCard betaald zou kunnen hebben. Vast genoeg andere keuzes die gemaakt hadden kunnen worden. Echter nog steeds geen argument tegen het doorlopende krediet.
Je moet het helemaal zelf weten, maar ik vind het persoonlijk wat "gezocht" allemaal.
Als het moet, heb ik binnen 10 minuten 10k op mijn rekening bijgeschreven. Gewoon een kwestie van even bellen met pa of iemand anders in de familie, of met mijn vrouw. Maarja.... je zou toch eens helemaal niet kunnen bellen vanwege een netwerkstoring. Heb ik goed nieuws, want dan doet de mobiele pin het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Palo Alto schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:58:
[...]
Mooie snelle reactie. Ik geef de link niet voor niets, er is nota bene een hele paragraaf inclusief titel aan gewijd. ;)
Maar om dit ook nog even uit te kauwen: KUNNEN staan.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 11:31
Bullshit. Bij beide hypotheekaanvragen die ik in het verleden heb gedaan, werd me geadviseerd om het rood staan op mijn rekening in ieder geval tijdelijk uit te zetten, omdat dat van invloed is op mijn kredietwaardigheid. Het is dus wel degelijk van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Je moet het helemaal zelf weten, maar ik vind het persoonlijk wat "gezocht" allemaal.
Als het moet, heb ik binnen 10 minuten 10k op mijn rekening bijgeschreven. Gewoon een kwestie van even bellen met pa of iemand anders in de familie, of met mijn vrouw. Maarja.... je zou toch eens helemaal niet kunnen bellen vanwege een netwerkstoring. Heb ik goed nieuws, want dan doet de mobiele pin het ook niet.
Wat wil je nou precies beargumenteren? Dat er alternatieven zijn? Goh, dat had ik ook wel kunnen bedenken.

Echter volstrekt irrelevant want enkel het bestaan van een alternatief is geen argument tegen een bepaalde keuze. Wat is nu concreet het nadeel van een doorlopend krediet waar je niet voor betaald tenzij je het gebruikt? Als je het de afgelopen 10 jaar niet nodig hebt gehad zit het financiële verstand ook wel goed dus dat zal geen argument kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smuey schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:00:
[...]

Bullshit. Bij beide hypotheekaanvragen die ik in het verleden heb gedaan, werd me geadviseerd om het rood staan op mijn rekening in ieder geval tijdelijk uit te zetten, omdat dat van invloed is op mijn kredietwaardigheid. Het is dus wel degelijk van toepassing.
Zie de nuancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
Freakertje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:00:
[...]

Mooie snelle reactie. Ik geef de link niet voor niets, er is nota bene een hele paragraaf inclusief titel aan gewijd. ;)
Maar om dit ook nog even uit te kauwen: KUNNEN staan.
OK, dit was idd tamelijk lui, ik was net klaar met typen, moest ik weer wegklikken, loodzwaar allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:00
Tsurany schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:03:

Mocht ik in het buitenland zitten en net te weinig geld op m'n rekening hebben, geen internet hebben en met een niet werkende creditcard zitten kan ik altijd mijn doorlopende krediet gebruiken voor een hotelovernachting en wat essentiële zaken.
Bij ABN AMRO kun je regels instellen om het saldo van je lopende rekening automatisch aan te vullen vanaf je spaarrekening als je onder een bepaalde grens komt. Dan zou je roodstand in die situatie niet nodig hebben.

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 19:46
Waarom draai je het niet om; rood staan uitzetten en mocht je het nodig hebben zet je het aan.
Als je met regelmaat een vast bedrag op een aparte (spaar)rekening zet heb je het waarschijnlijk nooit nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door A4-tje op 06-03-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Zoals gewoonlijk valt het niet aan te raden om rood te kunnen staan, maar spreek uit ervaring in een vroegere periode toen ik weinig geld te makken had dat die 1000 euro krediet me wel eens uit de brand heeft geholpen met huur en boodschappen. Zolang je jezelf onder controle hebt kan er niet veel fout gaan, dat is de rente wel waard in mijn optiek. Het is lastig voor sommigen een buffer op te bouwen, maar probeer toch een maand aan inkomen achter de hand te hebben voor eventuele bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

mwuh? Dan alsnog kun je toch gewoon per direct via de app geld van spaar naar betaal overboeken? Kost je niet meer dan 30 seconde.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:20
die nuancering onderbouwt dat je "nee" een bullshit is. De vraag gaat over bedragen van 500 of 1000 euro en jouw link vertelt duidelijk dat alle kredietlimieten boven de 250 euro sowieso een BKR registratie als gevolg hebben.
Worst thing is dat er een mislukte incasso is. die één of twee weken later opnieuw ingeschoten wordt of later even handmatig moet overmaken. Lijkt me, zeker voor mensen die zeggen dat roodstaan je reserve is, een betere keuze.

[ Voor 43% gewijzigd door Jwlb op 06-03-2020 09:24 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Artwido
Apart dat wanneer je een specifieke vraag hebt zoveel moralistische reacties krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Artwido schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:27:
Apart dat wanneer je een specifieke vraag hebt zoveel moralistische reacties krijgt.
Apart dat je een vraag stelt over een roodstand van €1000 en dan je zin vervolgt met "we misschien in de toekomst een hypotheek willen of een auto willen leasen.".

In de grote plas van geld uitgeven, klinkt die roodstand als een klein bedrag maar het kan (in sommige gevallen) dus echt make/break zijn voor een nieuwe lening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Castor385 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Bij ABN AMRO kun je regels instellen om het saldo van je lopende rekening automatisch aan te vullen vanaf je spaarrekening als je onder een bepaalde grens komt. Dan zou je roodstand in die situatie niet nodig hebben.
Goed te weten, kan dit al lang? Vroeger wel naar gezocht maar meer dan een saldo alert was niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:34
MAX3400 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:53:
[...]

Ja.

Afhankelijk van je inkomen, kan de theoretische negatieve saldering van je betaalpassen (bankpas, creditcard, etc) meewegen in het maximaliseren van bijvoorbeeld je hypotheek-aanvraag.

@Artwido als je €1000 roodstaan een reserve wil noemen, kan het dan zijn dat je je budgettering eens moet herzien en je rekeningsaldo's moet ophogen?
Ligt eraan hoe je dit gebruikt. Ik heb voldoende buffer maar ook een limiet van 1000 euro rood staan. Er kan altijd een geval zijn dat er wat onverwachte zaken tegelijk komen, en dan is het zwaar kl*te als je ineens niet kan pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Palo Alto schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Ik ben er geen voorstander van dat mensen geld lenen als ze het ook uit eigen reserve kunnen opnemen, en al zeker niet als ze meer lenen dan ze kunnen terugbetalen.

Dat gezegd hebbende: mensen die lenen en weer terugbetalen lijken mij kredietwaardiger, dan mensen die nooit lenen. Van die laatste weet je niet of en hoe snel ze terugbetalen, van de eerste wel.

[...]

In andere landen, zoals UK, is het hebben van een creditcard dan ook goed voor je kredietwaardigheid. Daar kun je dus echt punten krijgen, terwijl we in NL alleen "straf" krijgen, ookwel BKR registratie genoemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:14
Hoop typische reacties hier weer, als je vrouw voor haar gevoel rood wil KUNNEN staan is dat geen enkel probleem. Mocht je ooit een hypotheek willen afsluiten en dit vormt een probleem dan zet je het even uit en de dag nadat je getekend heb weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Hann1BaL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:41:
[...]
In andere landen, zoals UK, is het hebben van een creditcard dan ook goed voor je kredietwaardigheid. Daar kun je dus echt punten krijgen, terwijl we in NL alleen "straf" krijgen, ookwel BKR registratie genoemd.
Yup, kennis van me heeft wel eens (enige) moeite gehad met het krijgen van een hypotheek in the USA, alleen vanwege het feit dat hij ooit geld geleend had oid. Dus hij had geen "credit history".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gratis liquiditeit is goed, langdurig duur krediet niet.

"Rood staan" in de vorm dat niet geregistreerd hoeft/hoefde te worden (minimaal eenmaal positief saldo per kwartaal) ben ik groot voorstander van. Sterker nog, Ik ben voorstander van flink hoge bedragen (bv max negatief saldo in orde grootte van max positief saldo). Als je wel eens knaken heen en weer schuift dan wil je niet telkens wachten tot het verwerkt is (nee, dat is niet allemaal instantaan ondanks SEPA en IBAN).

Maar banken bieden dat nauwelijks aan. Sterker nog, Rabo stuurde bij een aanvraag 10 pagina's formulieren op voor een paar k max krediet terwijl ze kort daarvoor nog een paar ton hypotheek hadden verleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Castor385 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Bij de ABN heeft het sowieso geen nut geld op een spaarrekening te zetten waar je er toch niks extra's voor krijgt (0% rente) :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Okee, de mogelijkheid rood te kunnen staan is wat je een kredietlijn noemt. Een van de eigenschappen van een kredietlijn is dat je die niet altijd hoeft aan te spreken, maar er wel gebruik van kan maken - bijvoorbeeld om een tijdelijk tekort op te vangen.

Alle vormen van krediet worden geregistreerd bij het BKR. Je zou je kunnen voorstellen dat roodstaan voor € 1000 wordt aangevraagd bij tien banken. Ongeacht het draagvermogen is dat een onwenselijke situatie, en banken moeten dus van elkaar onderling kunnen bepalen of daar sprake van zou kunnen zijn. Dat is waar het BKR onder meer voor is.

Uiteraard heeft de de ene vorm van krediet invloed op verstrekking van een andere. Kredieten van credit cards en roodstaan worden dus meegenomen in de bepaling van de hypotheek.

Overigens is de reden van reductie niet aangegeven in de originele post. Bel even, en overleg met de bank of verhogen nog een optie is onder jullie huidige omstandigheden - of wat daar voor nodig zou zijn.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 16:42
Malt007 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:52:
Hoop typische reacties hier weer, als je vrouw voor haar gevoel rood wil KUNNEN staan is dat geen enkel probleem. Mocht je ooit een hypotheek willen afsluiten en dit vormt een probleem dan zet je het even uit en de dag nadat je getekend heb weer aan.
Moet je het wel ruim van te voren doen overigens, v.z.i.w. zit er best wel een flinke vertraging tussen het uitzetten van de roodstandmogelijkheid en het afmelden ervan bij het BKR.

Ik wil nog wel even melden (in general, dus niet aan @Malt007 gericht) dat ik het met @Artwido eens ben: het moralistische geneuzel over of je wel of niet een roodstandmogelijkheid "moet willen" is even off-topic als treurig. OP en z'n vrouw zijn volwassen mensen die prima die keuze voor zichzelf kunnen maken.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:58:
Bij de ABN heeft het sowieso geen nut geld op een spaarrekening te zetten waar je er toch niks extra's voor krijgt (0% rente) :p
offtopic:
We gaan volledig off-topic, maar is het bij de meeste banken niet een bescherming tegen skimming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:00
[...]

offtopic:
Al beantwoord door bovenstaande reactie

[ Voor 18% gewijzigd door Castor385 op 06-03-2020 10:20 ]

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 17:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Zelfs dan heeft het gewoon wel nut...

Als je bv 1500 op je betaalrekening hebt staan,
Verder niks op je spaarrekening omdat dat 'niks' zou opleveren, en in de tussentijd was een afboeking van 1000 euro die je eventjes vergeten was, en je wil een uitgave doen voor 450 euro zal je geen enkele waarschuwing ontvangen...
Je geeft dan veel uit voor je budget en zult vermoedelijk die grote aankoop wel willen overwegen, maar de bank legt verder geen enkele hindernis aan.

In het tweede geval, waar je je geld verdeelt over je betaal- en spaarrekening, kun je ook nooit zomaar meer dan je normale budget uitgeven zonder een waarschuwing te krijgen...
In dat geval heb je het geld wel gewoon en een overboeking van je spaarrekening is een kwestie van een paar stapjes, maar je moet het dan wel bewust doen en zult dan ook onverwachte uitgave snel doorhebben.

Zie het als een soort van two-factor authentication op momenten dat je juist onverwachte uitgaven hebt, boven je normale budget.
Je spaarrekening is dan geen middel tot vermogensopbouw, maar wel van budgetbeheer

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 06-03-2020 11:07 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
offtopic:
Ik begrijp dit topic niet helemaal, kernverhaal te weinig buffer, als je perse de limiet hoger wil houden klopt het gewoon niet.

Het is een bescherming voor jezelf(zoals skimming inderdaad), maar ook je hebt het even niet door en bam -1000 euro rood, en inderdaad ook BKR gedonder daar kan ook een hoop misgaan.

Antwoord op TS zijn verhaal bel even met je bank en leg het verhaal uit.

@fsfikke Spaarrekening is ook bedoelt om (onverziende)risico,s op te vangen, natuurlijk is dat "dood" geld.
Ik ken ze ook wel gezinnen met vrijwel geen spaargeld, ondanks voldoende inkomen en jahoor daar is het ook wel eens mis gegaan, maar dan niet aankloppen en zielig doen want ik ben niet thuis.

Vervolgens gaan ze lenen en dan begint het ellende, eenmaal beginnen te lenen kom je er heel moeilijk vanaf, daar wordt te gemakkelijk over gedacht.

Ik parkeer ook niet alles op de betaalrekening ondanks het niets uitmaakt, dit ivm skimming of andere ongein, ik zou nooit alles kunnen kwijtraken mocht het gigantisch misgaan.

@RM-rf Ja had ik al door maar die aanname wou ik hier niet plaatsen, maar dan nog wil je het dan liever uit hebben, het kan je een boel ellende geven.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2020 12:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM3000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 21:28
Bij de Rabobank wordt inderdaad gekeken naar het bedrag dat je rood kan staan, maar dan kan je op dat moment direct uitzetten.

Bij de berekening van de hypotheek waren de adviseurs vergeten om de basisbeurs van mijn vriendin mee te nemen, waardoor we opeens niet genoeg hadden voor de hypotheek. Wanneer ik mijn 1000 in de min zou uitzetten kon ik opeens weer 6000 euro extra hypotheek krijgen. Ook ik had het al jaren niet gebruikt, dus was geen probleem.

Creditcard limiet had echter geen invloed op de berekening, wat ik dan weer raar vond.

Lang verhaal kort, mocht je er voor kiezen om het alsnog te laten staan, dan kan je het direct uitzetten bij het aanvragen van een hypotheek. Weet overigens niet hoe het werkt wanneer je hypotheek afneemt bij een andere bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

RM-rf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Zelfs dan heeft het gewoon wel nut...

Als je bv 1500 op je betaalrekening hebt staan,
Verder niks op je spaarrekening omdat dat 'niks' zou opleveren, en in de tussentijd was een afboeking van 1000 euro die je eventjes vergeten was, en je wil een uitgave doen voor 450 euro zal je geen enkele waarschuwing ontvangen...
Je geeft dan veel uit voor je budget en zult vermoedelijk die grote aankoop wel willen overwegen, maar de bank legt verder geen enkele hindernis aan.

In het tweede geval, waar je je geld verdeelt over je betaal- en spaarrekening, kun je ook nooit zomaar meer dan je normale budget uitgeven zonder een waarschuwing te krijgen...
In dat geval heb je het geld wel gewoon en een overboeking van je spaarrekening is een kwestie van een paar stapjes, maar je moet het dan wel bewust doen en zult dan ook onverwachte uitgave snel doorhebben.

Zie het als een soort van two-factor authentication op momenten dat je juist onverwachte uitgaven hebt, boven je normale budget.
Je spaarrekening is dan geen middel tot vermogensopbouw, maar wel van budgetbeheer
toon volledige bericht
Makkelijker is het om je bankapp een melding te laten geven bij afschrijvingen boven bedrag X of wanneer je saldo onder bedrag Y komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:12
Hier staat rood-staan gewoon uit.
Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat er binnen komt en wat er buiten gaat.
En zoals @Anoniem: 677216 als meld, je kan bij de meeste apps een waarschuwing instellen. En geld van spaar -> lopende is instant.
Daarnaast ga je niet zomaar je huis uitgezet worden als je toevallig 1 keer een afschrijving mist doordat er wat te weinig op de lopende rekening stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mr_evil08 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:32:
offtopic:
Ik begrijp dit topic niet helemaal, kernverhaal te weinig buffer, als je perse de limiet hoger wil houden klopt het gewoon niet.
Als ik het goed begrijp heeft TS nooit of iig al 10 jaar niet rood gestaan: dat is ook de grond dat de bank voorstelt het limiet op te heffen.

Daar ligt an sich het probleem imho niet.
Het is eerder vermoedelijk 'emotioneel', het gevoel die extra financiële ruimte direkt te hebben.

Volgens mij draait het vooral om uitleg aan de partner... Hoe een buffer in elkaar steekt en waarom rood staan nooit een buffer is.

Eventueel moet je ook accepteren dat sommige vrouwen een andere, minder logische en meer emotionele insteek in financieren hebben (ikzelf heb ook die ervaring met mijn vrouw).
Dat ze aankomen met bv een anst vorr 'schaamgevoelens' als ze evt. aan de kassa staan en hun betaalkaart zou dienst weigeren.

Ikzelf denk dat je dan echter soms ook je wil moet doordrukken, en gewoon de keuze wegnemen. Die vaak de voornaamste grond is dat zulke emotionele argumenten opspelen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ik het goed begrijp kan TS nog 500 euro rood staan. Dus levert 500 euro (extra) sparen eenzelfde 'buffer' op, met als voordeel dat dat geen rente kost. Dus ik zou daarop inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

RM-rf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Eventueel moet je ook accepteren dat sommige vrouwen een andere, minder logische en meer emotionele insteek in financieren hebben (ikzelf heb ook die ervaring met mijn vrouw).
Dat ze aankomen met bv een anst vorr 'schaamgevoelens' als ze evt. aan de kassa staan en hun betaalkaart zou dienst weigeren.
Wow! 8)
Heb je statistisch bewijs dat het vrouwen zijn die dit probleem meer hebben dan mannen, of komt je n=1 onderzoeksresultaat hier tevoorschijn?
Je bedoelt het vast goed, maar ik denk dat je opmerking zeer eenvoudig universeel toe te passen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 21:31

liberque

Vrijzinnig!

Ik snap eigenlijk niet wat de bank beweegt om een roodstand mogelijkheid van 1000e terug te schroeven naar 500e. Bij 1000e staat gewoon 1000e als doorlopend krediet geregisteerd bij het BKR. Bij 500e dus 500e. Pas als het krediet wordt gereduceert tot 250e verdwijnt de BKR melding (bedragen onder de 250e worden niet geregistreerd afaik). Dus wat schiet de bank ermee op?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De bank schiet er ook niks mee op. Ze hebben wel een zorgplicht. Door het verlagen van roodstaan, kan er nooit meer dan 500 euro negatief saldo zijn.

Het kost ze zelfs geld, immers, rente op 500 euro is lager dan de zelfde rente op een krediet van 1.000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
Wij hebben een en/of rekening erbij. Zowel ik als mijn vriendin hebben dus 2 passen (1 van ons zelf en 1 van onze gezamenlijke).

Als je dat ook hebt hoef je niet per se rood te kunnen staan. Mocht er iets zijn heb je altijd nog een 2e pas om iets te betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Hann1BaL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
[...]

Wow! 8)
Heb je statistisch bewijs dat het vrouwen zijn die dit probleem meer hebben dan mannen, of komt je n=1 onderzoeksresultaat hier tevoorschijn?
Je bedoelt het vast goed, maar ik denk dat je opmerking zeer eenvoudig universeel toe te passen is. :)
Ik hoop dat je bekend bent met het woordje 'sommige'...?

Leuk dat je gelijk zo aangevallen reageert, maar wat TS beschreef over zij vrouw die een gevoel heeft over 'genoeg reserve hebben' betreffende dat roodstaan, wat een typisch 'emotioneel' en niet logisch argement is, omdat dat juist géén reserve isen als je meent meer reserve nodig te hebben, je dat eigenlijk eerst logisch moet voorrekenen, dat TS 10 jaar lang nooit rood gestaan heeft is een goed logisch argument ertegen.

En ja, er is wel degelijk een algemeen verschil in hoe erg veel mannen argumenteren en redeneren en hoe vrouwen dat doen... er zijn nu eenmaal bepaale biologische verschillen tussen seksen, dels mogelijk ook in sociale of aangeleerde streotypen, die ook op redenaties vaak toetreffen...
ik zeg nergens dat dit altijd het geval is (of theoretiseer ik waarom dat het geval lijkt te zijn, waarover verschillende theorieen zijn), maar in het voornoemde geval van TS is het wel degelijk goed dat te overwegen.
Voor je bron: Wikipedia: Gender and emotional expression : welke verwijst naar "Sex differences in emotion: Expression, experience, and physiology." https://psycnet.apa.org/d...1037%2F0022-3514.74.3.686

_Als_ de partner haar reactie vooral baseert op een emotionele argumentatie, is dat goed ook in de sicussie te accepteren en haar daarop ook aan te spreken en daarover te pogen gezamelijk een consens te bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 06-03-2020 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
RM-rf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:49:
[...]

ik hoop dat je bekend bent met het woordje 'sommige'...?
En sommige mannen doen dit net zo goed. Zullen we anders de irrelevante delen eruit halen en het gewoon over sommige mensen hebben? ;)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

RM-rf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:49:
[...]

ik hoop dat je bekend bent met het woordje 'sommige'...?

KNIP
laat me weten wanneer je gevoel voor humor gearriveerd is ;)

Sommige mensen was gewoon voldoende geweest, maar de boodschap kwam met een glimlach.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 06-03-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
de rente met 500 is ook hoger dan met 1000

let wel op dat roodstaan een normaal doorlopend krediet is. deze neem je normaal misschien ook niet snel, waarom nu wel.
RaZ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:40:
Het kost ze zelfs geld, immers, rente op 500 euro is lager dan de zelfde rente op een krediet van 1.000 euro
Die is juist veel hoger.

https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rood-staan/

[ Voor 47% gewijzigd door pennywiser op 06-03-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:43
Rood staan heeft zeker invloed op de hoogte van je hypotheek, het opzeggen van het rood staan is zo gepiept en kun je dus prima doen als je overweegt een andere huis te kopen cq een andere hypohteek te nemen.
Als je die eenmaal hebt kun je volgens mij ook net zo makkelijk het rood staan weer aanzetten.

Ik vind rood staan echter een beetje schijnzekerheid. Als je er deze maand gebruik van moet maken, moet je dat de volgende maand (of nog later) weer in lopen. Als de nood echt zo hoog is kun je bepaalde zaken ook later betalen (al dan niet in overleg), dat is goedkoper dan rood staan!

Nog beter is om een buffer aan te houden voor onvoorziene kosten. Dat maakt het net even iets minder vervelend als bij wijze van je wasmachine spontaan overlijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
Hann1BaL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:58:
[...]

laat me weten wanneer je gevoel voor humor gearriveerd is ;)

Sommige mensen was gewoon voldoende geweest, maar de boodschap kwam met een glimlach.
Je punt is duidelijk, en je hebt ook zeker gelijk, maar het kwam erg SJW over en ook daar gaan bij mij de nekharen overeind van staan. Immers was de insteek van @RM-rf eveens met een humoristische ondertoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:03
@Artwido: Ik zou even een briefje sturen (of eerst een belletje doen) naar je bank dat je niet accoord gaat met de eenzijdige aanpassing en dat je de oorspronkelijke kredietlijn wilt behouden.

Als ik het goed heb (maar IANAS - I am not a Specialist) moeten banken reserves aanhouden als percentage van het totaal van al hun kredietlimieten. Omdat de bank nu moet betalen (negatieve rente) voor de (bij de ECB aangehouden) willen ze zo min mogelijk kredieten hebben uitstaan - ook de niet gebruikte. Met €1000,- krediet ben jij dus een duurdere klant voor de bank dan met €500,-.

En als ik het mis heb zal er vast wel iemand zijn om me te corrigeren.

Enneh: Het moraliserende moet je naast je neerleggen, ik heb ook kredietlijnen die ik niet/nooit gebruik maar in een noodgeval wel van pas kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:59:
de rente met 500 is ook hoger dan met 1000

let wel op dat roodstaan een normaal doorlopend krediet is. deze neem je normaal misschien ook niet snel, waarom nu wel.

[...]

Die is juist veel hoger.

https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rood-staan/
Volgens je eigen link is de rente exact gelijk (12,9% op dit moment), ongeacht de limiet.
Het JKP is hoger bij een lagere limiet, maar dan komt alleen doordat daarin ook de maandelijkse kosten van de betaalrekening worden meegerekend. Dat is natuurlijk een slechte vergelijking, want die maandelijkse kosten betaal je sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:58:
[...]

Volgens je eigen link is de rente exact gelijk (12,9% op dit moment), ongeacht de limiet.
Het JKP is hoger bij een lagere limiet, maar dan komt alleen doordat daarin ook de maandelijkse kosten van de betaalrekening worden meegerekend. Dat is natuurlijk een slechte vergelijking, want die maandelijkse kosten betaal je sowieso.
Pakketkosten betaal je altijd los bij Rabo en staan vast, geen percentage van iets. Misschien lees ik het niet goed.
Jaarlijks Kosten Percentage (JKP) Dit zijn de totale kosten die u betaalt voor het krediet, uitgedrukt als jaarlijks percentage van het totale kredietbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:05:
[...]

Pakketkosten betaal je altijd los bij Rabo. Misschien lees ik het niet goed.

[...]
Zoals in je eigen link te lezen is, is de rente voor alle limieten gelijk.

Voor het berekenen van het JKP (wettelijk verplicht) moet de aanbieder alle onvermijdbare kosten (afsluitkosten, advieskosten, etc) meerekenen. De kosten voor de betaalrekening zijn niet te vermijden, dus moeten worden meegerekend.
Maar die kosten betaal je toch, ook als je niet rood staat. De rente is dus gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07
Je kunt toch ook de limiet pas verhogen in geval van 'nood'?
Bij de ING gaat het iig vrij snel meen ik mij te herinneren.
Ik had jaren een limiet van 1000 euro welke ik online wilde verlagen naar 500 en dat was binnen 5 minuten geregeld, ware het niet dat ze de 500 bij de 1000 hadden opgeteld en ik dus een limiet had van 1500 :)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Om even kort antwoord op je vraag te geven: Ja het telt mee als BKR registratie, sterker nog, de ruimte telt mee als BKR notering. Dus als je 10.000 euro rood zou mogen staan en je staat 0 euro rood dan ziet het BKR dat als schuld van 10.000 euro. Dit geldt ook voor je creditcards bv.

En als je een wat ruimere buffer wilt hebben zet je 1000 euro op je spaarrekening (of lopende rekening), sowieso geen onverstandig plan. Als je 1000 euro niet kan ophoesten is het verstandig om toch eens je budget opnieuw op te stellen en je financieën te bekijken want dat is toch wel écht het absolute minimum wat je als buffer moet hebben.

Rood staan als buffer is niet alleen niet slim, het is ook gewoon heel duur.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 06-03-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wij kregen een brief van de bank omdat wij nooit rood staan ons roodstaan limiet van 1000 euro is terug gebracht naar 500 euro.
Nu wil mijn vrouw dat de bank dit toch weer terug draait naar die 1000 euro. Haar argument is dat we zo altijd wat genoeg reserve hebben.
Maar ik zeg niet doen. Want volgens mij ben je dan ook minder kredietwaardig wanneer we misschien in de toekomst een hypotheek willen of een auto willen leasen.
Word bij leningen gekeken naar je bedrag wat je mag rood staan?
Dat is afhankelijk van het inkomen wat maandelijks wordt bijgeschreven op die rekening.
Voor de meeste mensen is het verstandig totaal niet rood te kunnen staan. maar als je een zgn buffer van €500,- hebt, en voldoende inkomen kun je dat toestaan. meer zou ik niet doen. als je meer inkomen hebt, is dat ook niet nodig. (je weet dat je dat telkens terug moet betalen met rente ?) velen houden zichzelf ermee voor de gek. ik zeg altijd maar; als je geen geld hebt kun je ook niets kopen.
(beter je budget beheren zodat je saldo toereikend blijft - sowieso voor de vaste lasten- )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Metro2002 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Om even kort antwoord op je vraag te geven: Ja het telt mee als BKR registratie, sterker nog, de ruimte telt mee als BKR notering. Dus als je 10.000 euro rood zou mogen staan en je staat 0 euro rood dan ziet het BKR dat als schuld van 10.000 euro. Dit geldt ook voor je creditcards bv.
Kleine nuance over de creditcards:
Als je een creditcard hebt waarbij je gespreide betaling in meerdere termijnen kunt doen, dan valt de creditcard in de categorie doorlopende kredieten.
Als je alles steeds maandelijks betaalt, dus niet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

gorgi_19 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Kleine nuance over de creditcards:

[...]

Als je alles steeds maandelijks betaalt, dus niet.
Klopt maar alleen als je dat via automatische incasso aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Artwido schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:27:
Niet moraliserend bedoeld, maar je zou ook een alternatief kunnen overwegen: open een gratis rekening bij een andere bank, zoals bijv. Openbank, Moneyou, Revolut, N26 (het forum staat er vol mee) en vul die langzaam aan tot 1000 euro (of meer). Dan ben je meteen minder afhankelijk van je huisbank. Zie ook de topics voor andere voordelen. Het is maar een idee verder.

De kleine kans dat die roodstand je ooit gaat hinderen is dan wel direct weg.
Metro2002 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:39:
[...]

Klopt maar alleen als je dat via automatische incasso aan hebt staan.
Dat hoeft niet per definitie. Je kan het maandelijkse saldo aanvullen en zelf overmaken via iDeal of een bankoverschrijving. Zolang het volledige bedrag maar maandelijks voldaan wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door finsdefis op 06-03-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 16:06
finsdefis schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Niet moraliserend bedoeld, maar je zou ook een alternatief kunnen overwegen: open een gratis rekening bij een andere bank, zoals bijv. Openbank, Moneyou, Revolut, N26 (het forum staat er vol mee) en vul die langzaam aan tot 1000 euro (of meer). Dan ben je meteen minder afhankelijk van je huisbank. Zie ook de topics voor andere voordelen. Het is maar een idee verder
Wat is (behalve het spreiden van je geld over twee banken) het voordeel van deze constructie boven gewoon 1000 euro buffer op een spaarrekening van je huisbank? Dan kan je het tenminste ook per direct schuiven naar betaalrekening als dat nodig is. Bij jouw oplossing heb je als he onverhoopt 0 bereikt nog steeds soms een werkdag nodig voor je weer verder kan met consumeren ;)

NB: of je nu rood kan staan of niet, het is altijd wel handig om een aardige buffer aan te houden op spaarrekening, op zijn minste vergelijkbaar met je hypotheeklasten. Als er dan onverhoopt een groot bedrag wordt afgeschreven waar je even niet aan dacht dan heb je niet meteen een probleem als een dag later bijv ook je hypotheek er nog af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Wat is (behalve het spreiden van je geld over twee banken) het voordeel van deze constructie boven gewoon 1000 euro buffer op een spaarrekening van je huisbank? Dan kan je het tenminste ook per direct schuiven naar betaalrekening als dat nodig is. Bij jouw oplossing heb je als he onverhoopt 0 bereikt nog steeds soms een werkdag nodig voor je weer verder kan met consumeren ;)

NB: of je nu rood kan staan of niet, het is altijd wel handig om een aardige buffer aan te houden op spaarrekening, op zijn minste vergelijkbaar met je hypotheeklasten. Als er dan onverhoopt een groot bedrag wordt afgeschreven waar je even niet aan dacht dan heb je niet meteen een probleem als een dag later bijv ook je hypotheek er nog af moet.
Van die banken heb je ook een betaalpas. Enige nadeel is dat je 2 pasjes bij je moet hebben.

Een scenario wat wel eens voor wil komen is dat er een storing bij een bepaalde bank of betaalnetwerk (Maestro, Mastercard, Visa, V-Pay) is. Dan is het geen slecht idee om een pas van een andere bank en/of netwerk te hebben.

Als je dan toch zo risico-avers bent dat je een roodstand fijn vindt is dit ook een optie om je in te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:07
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:56:
Da's overigens wel waar. Rood kunnen staan is geen reserve. Daarmee kun je een tekort aan reserve opvangen.
Is natuurlijk niet helemaal waar. Rood staan is iets dat je op de betaalrekening kunt.

Op de betaalrekening heb ik relatief weinig geld staan. Dit staat op de spaarrekeningen. Dikke winst te pakken van die riante rentes! :+ Nee, zonder gekheid, geclustered in spaardoelen. Maar is dus niet direct opneembaar.

Doorgaans geen probleem. Maar zodra in mijn geval ING internet bankieren eruit ligt en ik een aanschaf tegen wat hogere prijs in de winkel wil doen, is het toch fijn om op dat moment dan tijdelijk te kunnen kiezen voor rood staan.

Buiten tekort aan reserve kun je er dan ook technische bankproblemen/storingen mee opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bijzonder hoe sterk de 'anti rood' kant is, vermoed met een hoog gehalte hypocriete achtergrond, dat terzijde.

Rood staan is voor mij een creditcard, even 200 euro van de buren lenen, voorschot op de salaris vragen, elke vorm van 'tijdelijke geldissues' overbruggen in welke vorm mogelijk. 1000 op je spaarrekening? Zonder telebankieren kan je daar niet zomaar direct bij (of je hebt auto directspaar, welke je kan opnemen bij pinapparaat, maar niet mee betalen). Of andere bank? 1000 euro zonder rente weg laten 'rotten' plus nog gevalletje vermogensgrens? Toch die 1000 euro maar in een oude sok?

Ik kan al zeker 25 jaar rood staan, inmiddels paar keer gebruik van gemaakt bij diefstal van mijn portemonee, die 'net iets te vroeg' aanbieding, de 'maand is toch te kort' momenten, ondanks ik gewoon de nodige buffers overal heb, maar op die specifieke momenten er simpel niet direct bij kon (we gaan terug in de tijd waar telebankieren nog amper bestond, moest je alles nog via de rabofoon doen :P).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Je kunt toch ook standaard 1000 euro op je betaalrekening laten staan, is dat je gratis reserve. Ik snap nooit zo goed waarom rood staan zo nodig is.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Greyfox schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:34:
Je kunt toch ook standaard 1000 euro op je betaalrekening laten staan, is dat je gratis reserve. Ik snap nooit zo goed waarom rood staan zo nodig is.
:? Wat valt daar niet aan te snappen. Niet iedereen is zo goed in omgaan met geld dat ze überhaupt €1000 overhebben om als reserve te houden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Hahn schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:35:
[...]

:? Wat valt daar niet aan te snappen. Niet iedereen is zo goed in omgaan met geld dat ze überhaupt €1000 overhebben om als reserve te houden.
Rood staan is toch geen gratis geld? Je zult toch moeten aanzuiveren dus die 1000 euro heb je zowiezo nodig.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hann1BaL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:41:
[...]

De creditcards die maandelijks automatisch volledig afbetaald worden hebben volgens mij geen BKR notering.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Greyfox schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:40:
[...]

Rood staan is toch geen gratis geld? Je zult toch moeten aanzuiveren dus die 1000 euro heb je zowiezo nodig.
Die 1000 euro heb je niet sowieso (met twee keer een 's') nodig, het gaat hier over limieten.

Om het antwoord op jouw vraag "waarom is rood staan nodig?" nog wat meer uit de doeken te doen: stel dat jij €200 op je rekening hebt staan, het duurt nog 2 weken tot je je salaris krijgt, en bijvoorbeeld je wasmachine* gaat kapot. Als je rood kan staan, kan je ondanks dat je maar €200 op je rekening hebt staan toch die nieuwe wasmachine van €300 betalen.

Daardoor sta je dus €100 rood, totdat je weer je salaris krijgt. Dat zal je een paar euro rente gaan kosten, maar je zit niet zonder wasmachine* voor 2 weken.

* Vul hier een product/dienst/whatever in wat voor jou sense maakt. Natuurlijk kan je ook 2 weken overleven zonder wasmachine, dat is niet mijn punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Tsurany schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:03:
Tot nu toe nooit nodig gehad maar waarom zou je het niet aan zetten? Wil je een hypotheek afsluiten en zit je echt op het randje kan je altijd even snel dat doorlopende krediet uit zetten. Kost je nog geen vijf minuten voor die ene keer in de tien jaar.
Ik kwam er, voordat ik vorig jaar een hypotheek aanvroeg, achter dat de BKR nog een doorlopend krediet van de ING had staan. Daar ben ik al jaren geen klant meer dus even achter aan gegaan, bleek om rood staan op mijn Postbank studentenrekening te gaan. Rekening was al opgeheven, krediet allang af gelost maar het stond er nog wel. Het werd netjes afgehandeld door ING (afgemeld bij BKR en schriftelijk bevestiging gekregen). Er gaat dus wel eens iets mis. Neem daar dus wat extra tijd voor en controleer of het is verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kalentum schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Ik kwam er, voordat ik vorig jaar een hypotheek aanvroeg, achter dat de BKR nog een doorlopend krediet van de ING had staan. Daar ben ik al jaren geen klant meer dus even achter aan gegaan, bleek om rood staan op mijn Postbank studentenrekening te gaan. Rekening was al opgeheven, krediet allang af gelost maar het stond er nog wel. Het werd netjes afgehandeld door ING (afgemeld bij BKR en schriftelijk bevestiging gekregen). Er gaat dus wel eens iets mis. Neem daar dus wat extra tijd voor en controleer of het is verdwenen.
Je kan het altijd periodiek even zelf bijhouden: https://mijnkredietoverzicht.bkr.nl/inzageverzoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Hahn schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:50:
[...]

Die 1000 euro heb je niet sowieso (met twee keer een 's') nodig, het gaat hier over limieten.

Om het antwoord op jouw vraag "waarom is rood staan nodig?" nog wat meer uit de doeken te doen: stel dat jij €200 op je rekening hebt staan, het duurt nog 2 weken tot je je salaris krijgt, en bijvoorbeeld je wasmachine* gaat kapot. Als je rood kan staan, kan je ondanks dat je maar €200 op je rekening hebt staan toch die nieuwe wasmachine van €300 betalen.

Daardoor sta je dus €100 rood, totdat je weer je salaris krijgt. Dat zal je een paar euro rente gaan kosten, maar je zit niet zonder wasmachine* voor 2 weken.

* Vul hier een product/dienst/whatever in wat voor jou sense maakt. Natuurlijk kan je ook 2 weken overleven zonder wasmachine, dat is niet mijn punt ;)
Dank voor je cursus Nederlands en Economie.

Mijn punt blijft echter dat als je 200 euro hebt en 300 euro nodig hebt, dat dat niet werkt.
Hoe ga je dat dan doen als je 800 euro rood staat, een limiet van 1000 euro hebt en je hebt 300 euro voor een product/dienst/whatever nodig?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Greyfox schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Dank voor je cursus Nederlands en Economie.
Graag gedaan!
Mijn punt blijft echter dat als je 200 euro hebt en 300 euro nodig hebt, dat dat niet werkt.
Hoe ga je dat dan doen als je 800 euro rood staat, een limiet van 1000 euro hebt en je hebt 300 euro voor een product/dienst/whatever nodig?
Ik zeg ook niet dat het een slimme manier van omgaan met je geld is. Allesbehalve. Ik zeg alleen dat dat is wat er bij sommige mensen gebeurt.

Dat jij en ik nooit rood hoeven te staan, is supermooi, en zo zou het idealiter voor iedereen gaan. Maar dat is niet de realiteit. En ja, ook rood staan is geen magische oplossing. Dus als je 800 euro rood staat, en je hebt 300 euro nodig, maar je limiet is 1000 euro, dan houdt het op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Dat noemen we sparen voor een buffer, dan heb je een reserve, rood staan is geen reserve maar een schuld met hele hoge rente!
Hier kun je bereken hoeveel buffer je nodig hebt zodat je altijd genoeg hebt als de wasmachine, auto of bank stuk gaat;

https://bufferberekenaar.nibud.nl/

Edit: Ik vind die reacties dat het rood staan handig is wel raar in deze tijd van elektronisch bankieren.
Vroeger ja toe je nog met een acceptgiro naar de brievenbus moest en het dan soms een week duurde voordat het was overgeschreven, ja toen was het misschien wel handig.
En nu met de rente bijna 0% kun je gewoon iets meer op je betaalrekening laten staan als je dat een fijn gevoel vindt.
Wij hebben nog nooit rood gestaan of een schuld gehad, behalve de hypotheek.
Gewoon geleerd om eerst te sparen, een goede buffer te hebben en je financiële zaken in orde te hebben.
Hahn schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Als je niet goed met geld om kan gaan is de rood staan mogelijkheid al helemaal uit den boze!
Als je al geen € 1000,- aan buffer op kan bouwen, dan krijg je ook snel problemen omdat je het niet 123 terug kan betalen en de schuld nog verder op loopt en zo kom je dus in de financiële problemen net als die 1 miljoen huishoudens!

[ Voor 56% gewijzigd door HereIsTom op 06-03-2020 22:11 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 16-01 20:54
Afhankelijk van hoe vaak je hem nodig hebt kan het aanhouden van een buffer duurder zijn dan incidenteel rood staan. Maar helaas zijn de meeste 'financieel verstandige' mensen blind voor inflatie en opportunity cost :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Morty schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:15:
Afhankelijk van hoe vaak je hem nodig hebt kan het aanhouden van een buffer duurder zijn dan incidenteel rood staan. Maar helaas zijn de meeste 'financieel verstandige' mensen blind voor inflatie en opportunity cost :X
Haha.. jij hebt geen spaargeld omdat anders de inflatie het opeet? :+

Heb je wel enig idee hoe duur rood staan is?
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/rood-staan

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 06-03-2020 22:24 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
SinergyX schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:28:
Bijzonder hoe sterk de 'anti rood' kant is, vermoed met een hoog gehalte hypocriete achtergrond, dat terzijde.

Rood staan is voor mij een creditcard, even 200 euro van de buren lenen, voorschot op de salaris vragen, elke vorm van 'tijdelijke geldissues' overbruggen in welke vorm mogelijk. 1000 op je spaarrekening? Zonder telebankieren kan je daar niet zomaar direct bij (of je hebt auto directspaar, welke je kan opnemen bij pinapparaat, maar niet mee betalen). Of andere bank? 1000 euro zonder rente weg laten 'rotten' plus nog gevalletje vermogensgrens? Toch die 1000 euro maar in een oude sok?

Ik kan al zeker 25 jaar rood staan, inmiddels paar keer gebruik van gemaakt bij diefstal van mijn portemonee, die 'net iets te vroeg' aanbieding, de 'maand is toch te kort' momenten, ondanks ik gewoon de nodige buffers overal heb, maar op die specifieke momenten er simpel niet direct bij kon (we gaan terug in de tijd waar telebankieren nog amper bestond, moest je alles nog via de rabofoon doen :P).
Het is persoonlijk imho, maar er dient wel over nagedacht te worden.

Heb je het elk jaar nodig? Dan doe je wat fout. Heb je het om de 5 jaar nodig, shit happens. Heb je het in 25 jaar een keer 5x in een jaar nodig gehad, shit happens.

Maar goed, gevaar hierin zit dus in het gemak, de drempel, en zelfreflectie. Neem nu de waterschapsbelasting, wij hebben een incasso openstaan, dat gaan we niet in een keer betalen. Anderzijds, waarom niet? Omdat de incasso gratis is en/of relatief weinig kost. Maar puntje bij paaltje is het een krediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 16-01 20:54
HereIsTom schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Haha.. jij hebt geen spaargeld omdat anders de inflatie het opeet? :+
Op een betaalrekening of spaarrekening zeker niet nee. Op z'n minst zou je het dan tenminste kunnen gebruiken om je hypotheek af te lossen. Maar op het moment is alles wat je kan doen met je geld eigenlijk beter dan het dood op je rekening laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
Morty schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Op een betaalrekening of spaarrekening zeker niet nee. Op z'n minst zou je het dan tenminste kunnen gebruiken om je hypotheek af te lossen. Maar op het moment is alles wat je kan doen met je geld eigenlijk beter dan het dood op je rekening laten staan.
Tja, totdat je het toch nodig hebt. En dan is het jammer als het al in je hypotheek zit of op een andere manier vast staat.

Je moet je buffer dus wel met beleid bekijken, maar het blijft slim is om die te hebben ook al gebruik je hem niet of niet vaak.

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste