Graag input van jullie over zonnepanelen in mijn situatie. Ik heb me al ingelezen maar ben zeker geen expert en de 'details' kunnen nog best verschil maken in de uitkomst. Het gaat om een plat dak van 4 bij 6 meter op de derde verdieping, dus zo'n 7 meter hoog. Panelen zelf leggen zou ik nog wel zien zitten maar wat er met elektriciteit moet lijkt me iets te ingewikkeld dus ik ga voor laten installeren.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder vele plaatjes. Hopelijk maakt dat het makkelijk om meteen goed mee te kunnen denken.
Foto's van het dak met verschillende oriëntaties:
/f/image/fmmL3ZugCaqlzmYQkd2k5WJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zL6xgKFFMKCIoTaMBqskRS6F.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TYWB38OzMYCXpJ6hSefn55yY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/sa5dfBchMGC8FJIXglL9Y01J.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hieronder tekeningen, dat zijn tenslotte ook plaatjes.
Overzicht:
:strip_exif()/f/image/e1NXVModNqVmFdn3QQmEpBot.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit betekent dat in de noordoost hoek er wat schaduw zou kunnen zijn in de ochtend van mijn ventilatieschachten. In de zuidoost hoek kan er 's ochtends en 's avonds een beetje schaduw zijn van de de ventilatieschachten van de buren aan de zuidkant. (Overigens vergeten de hoogte daarvan op te meten
. Afstand tot mijn dak zal zo'n 75 centimeter zijn en hoogte gok ik richting de 70 centimeter)
OW optie - 8 reguliere panelen
/f/image/Gy4v8pJeyAgJjSJNjyOy3JcL.jpg?f=fotoalbum_large)
+ makkelijk om mogelijke schaduw heen te werken
- veel 'vrij' dakoppervlak
OW optie - 8 grote panelen
/f/image/MYR24hloPx1ZK9LanZTvyndO.jpg?f=fotoalbum_large)
+ meer wattpiek
- nog steeds wat vrij dakoppervlak
- in zuidoosten als de zon laag staat (m.n. ochtend) misschien wat schaduw
OW optie - 9 reguliere panelen
/f/image/5BRfOQyfdpz7Ue3N30lSacHa.jpg?f=fotoalbum_large)
+ meer wattpiek
- in noordoosten in ochtend wat last van schaduw
OW optie - 9 grote panelen
/f/image/WQAaNC14eq5UOh27zND0ENuF.jpg?f=fotoalbum_large)
+ meest wattpiek
- zowel in noordoosten als zuidoosten mogelijk wat last van schaduw, met name als de zon laag staat in ochtend
Wat mij niet helder is bij de OW opties is of die überhaupt zo kunnen want:
1) oneven aantal rijen, dat zie ik in de voorbeelden nooit terug. Ik denk zelf overigens aan WOW, met het idee dat we in de middag vermoedelijk meer verbruiken dan in de ochtend omdat we 's ochtends vaak weg zijn (school/werk).
2) oriëntatie met minst aantal panelen heeft 3 panelen, is er daarmee wel genoeg spanning voor die omvormer om te starten?
Jaarverbruik is momenteel 3500 kWh. Dan hebben we nog een CV op gas, koken we op gas en geen elektrische auto dus ik vermoed dat dat in de toekomst eerder stijgt dan daalt.
Bij buren staat een Zuidopstelling en dat is ook wat er uit de offertes komt:
/f/image/MCSsdLRuEC2tx6IgqFU7hlbD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ziet er uit als 3x2 grote panelen in een lage hellingshoek, vermoedelijk omdat er anders geen 6 panelen + schotel passen. Is dit qua no-go area zo wel toegestaan? Dit is natuurlijk een optie maar ik vraag me af of het niet beter kan.
Als het gaat om kosten: ik wil best 500 euro meer uitgeven als ik dat na bijv. 7 jaar heb terugverdiend en daarna meer terugverdien, maar het moet wel in verhouding blijven.
Enfin, benieuwd naar jullie input! Die kan ik dan ook in gesprek met installateurs gebruiken.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder vele plaatjes. Hopelijk maakt dat het makkelijk om meteen goed mee te kunnen denken.
Foto's van het dak met verschillende oriëntaties:
/f/image/fmmL3ZugCaqlzmYQkd2k5WJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zL6xgKFFMKCIoTaMBqskRS6F.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TYWB38OzMYCXpJ6hSefn55yY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/sa5dfBchMGC8FJIXglL9Y01J.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hieronder tekeningen, dat zijn tenslotte ook plaatjes.
Overzicht:
:strip_exif()/f/image/e1NXVModNqVmFdn3QQmEpBot.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit betekent dat in de noordoost hoek er wat schaduw zou kunnen zijn in de ochtend van mijn ventilatieschachten. In de zuidoost hoek kan er 's ochtends en 's avonds een beetje schaduw zijn van de de ventilatieschachten van de buren aan de zuidkant. (Overigens vergeten de hoogte daarvan op te meten

OW optie - 8 reguliere panelen
/f/image/Gy4v8pJeyAgJjSJNjyOy3JcL.jpg?f=fotoalbum_large)
+ makkelijk om mogelijke schaduw heen te werken
- veel 'vrij' dakoppervlak
OW optie - 8 grote panelen
/f/image/MYR24hloPx1ZK9LanZTvyndO.jpg?f=fotoalbum_large)
+ meer wattpiek
- nog steeds wat vrij dakoppervlak
- in zuidoosten als de zon laag staat (m.n. ochtend) misschien wat schaduw
OW optie - 9 reguliere panelen
/f/image/5BRfOQyfdpz7Ue3N30lSacHa.jpg?f=fotoalbum_large)
+ meer wattpiek
- in noordoosten in ochtend wat last van schaduw
OW optie - 9 grote panelen
/f/image/WQAaNC14eq5UOh27zND0ENuF.jpg?f=fotoalbum_large)
+ meest wattpiek
- zowel in noordoosten als zuidoosten mogelijk wat last van schaduw, met name als de zon laag staat in ochtend
Wat mij niet helder is bij de OW opties is of die überhaupt zo kunnen want:
1) oneven aantal rijen, dat zie ik in de voorbeelden nooit terug. Ik denk zelf overigens aan WOW, met het idee dat we in de middag vermoedelijk meer verbruiken dan in de ochtend omdat we 's ochtends vaak weg zijn (school/werk).
2) oriëntatie met minst aantal panelen heeft 3 panelen, is er daarmee wel genoeg spanning voor die omvormer om te starten?
Jaarverbruik is momenteel 3500 kWh. Dan hebben we nog een CV op gas, koken we op gas en geen elektrische auto dus ik vermoed dat dat in de toekomst eerder stijgt dan daalt.
Bij buren staat een Zuidopstelling en dat is ook wat er uit de offertes komt:
/f/image/MCSsdLRuEC2tx6IgqFU7hlbD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ziet er uit als 3x2 grote panelen in een lage hellingshoek, vermoedelijk omdat er anders geen 6 panelen + schotel passen. Is dit qua no-go area zo wel toegestaan? Dit is natuurlijk een optie maar ik vraag me af of het niet beter kan.
Als het gaat om kosten: ik wil best 500 euro meer uitgeven als ik dat na bijv. 7 jaar heb terugverdiend en daarna meer terugverdien, maar het moet wel in verhouding blijven.
Enfin, benieuwd naar jullie input! Die kan ik dan ook in gesprek met installateurs gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door Bokkiej op 26-10-2020 16:13 ]