Stadslicht en uit doen hetzelfde Ford Fiesta 2016 (import)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDanMan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Eerst een klein verhaaltje:

Ik had iets meer dan een jaar geleden mijn eerste autootje gekocht, een Fiesta MK6.5 1.4i. Die auto reed erg fijn en 10.000km geen enkel probleem mee gehad.

Ik wilde iets snellers want de 1.4 was mij te traag, dus ik besloot voor een ST te gaan van hetzelfde model. Nu heb ik sinds een maand een 2006 Fiesta ST die in 2019 geïmporteerd is uit Zweden.

Ik ben nu de tweede eigenaar in NL en heb er geen problemen mee gehad, behalve versleten remblokken. Ik heb mijn auto afgelopen zaterdag op mijn werk op de autobrug gehad en onderhoud aan gedaan. De auto ziet er super netjes uit aan de onderkant en bovenkant.

Maar nu is er een ding dat ik wil aanpassen, wanneer de lichtschakelaar op stand 0 staat, staan de stadslichten, achterlichten en instrumentenpaneel aan, hetzelfde wanneer de schakelaar op de stand "Stadslicht" staat, dus.

Hoe kan ik aanpassen dat als de lichtschakelaar op stand 0 staat, alle verlichting ook werkelijk uit is?

Foto voor de aandacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnMFobwZiOC1rtqfJ2KL8sc9Wco=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Em2V3oINghPFDbLRARuFcXj8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
F-COM op een oude laptop installeren en een geschikte OBD kabel halen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In de Scandinavische landen is dit vaak verplicht. Als je het wil uitschakelen zul je het zelf erin moeten programmeren :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDanMan
YakuzA schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:43:
In de Scandinavische landen is dit vaak verplicht. Als je het wil uitschakelen zul je het zelf erin moeten programmeren :)
Juup schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:38:
Ik wist niet dat het via programmeren zou gaan, ik dacht dat mijn auto nog oud genoeg was om gewoon een zekering om te zetten/verwijderen om dit te doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDanMan
Juup schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:38:
Het lijkt er niet op dat ik dit zomaar kan downloaden, dan maar langs de Ford dealer gaan om te vragen wat zij kunnen betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:03
Kan je je vraag niet hier stellen? Het grote Ford topic

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ha, en ik ben iemand die het omgekeerde doet. Enige reden waarom je dit niet wilt?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://beeldbank.rws.nl/Home/DisplayDetail/77373

En dat zouden meer mensen moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Daarom dat nieuwe wagens zijn uitgerust met dagrijlichten natuurlijk. Maar dat is nog altijd minder dan wat er op deze Fiesta brand. De verlichting van de instrumentcluser is helemaal overbodig en kan overdag zelfs als negatief ervaren worden terwijl de verlichting achteraan overdag ook een veel beperktere meerwaarde heeft. De lichten vooraan en de reden dat we daar DRLs hebben is omdat lichten in spiegels sneller aandacht trekken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-07 16:30
Allereerst, leuke auto! Waarom je die verlichting zou willen veranderen, dat snap ik niet helemaal. Ik vind het juist storend dat de oudere auto's in het verkeer geen verlichting voeren overdag.

Los van wat ik er van vind. Zit het hem niet gewoon in de schakelaar? Het ziet er wellicht hetzelfde uit, maar wellicht is de schakeling anders tov een 'Nederlandse' schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-07 10:31
sj0ertum schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:30:
Allereerst, leuke auto! Waarom je die verlichting zou willen veranderen, dat snap ik niet helemaal. Ik vind het juist storend dat de oudere auto's in het verkeer geen verlichting voeren overdag.

Los van wat ik er van vind. Zit het hem niet gewoon in de schakelaar? Het ziet er wellicht hetzelfde uit, maar wellicht is de schakeling anders tov een 'Nederlandse' schakelaar.
Dat is ook wat ik dacht, ik zou even de schakelaar eruit halen en kijken hoe e.e.a. is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSJerra
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-07 15:25
In het verkeer draait het voornamelijk om gezien te worden. Dat wordt je met verlichting juist toch?

On-topic;
Ik denk dat dit wat verder dan even wat "programeren" aangezien het een voor de zweedse markt uitgebrachte auto is. Check het voor de zekerheid even bij een Ford dealer. Vragen kan altijd namelijk en kost niks

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 13:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

FSJerra schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:09:
In het verkeer draait het voornamelijk om gezien te worden. Dat wordt je met verlichting juist toch?

On-topic;
Ik denk dat dit wat verder dan even wat "programeren" aangezien het een voor de zweedse markt uitgebrachte auto is. Check het voor de zekerheid even bij een Ford dealer. Vragen kan altijd namelijk en kost niks
Dat het alleen voor de zweedse markt is, maakt het juist waarschijnlijker dat het wel programeren is.
De zweedse autos worden op dezelfde fabriekslijn gebouwd als andere wagens.
En een bitje omzetten in de ecu is meestal goedkoper kwa fabricage dan 2 verschillende schakelaars op voorraad moeten hebben en inbouwen. Bij moderne auto's iig wel.

Maar de TS zijn model zit een beetje op de overgang van alles mechanisch naar alles electronisch.
Dus kan allebei de kanten op.

Mar als ik TS was zou ik dagverlichting gewoon lekker aanhouden. Meer gezien worden is beter toch ?

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 05-03-2020 14:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-06 18:38
Ik vind het juist beter dat bij mijn auto de lampen altijd aan gaan, zou hier verplicht moeten worden net als in sommige scandinavische landen. (hoeveel mensen in moderne autos tegenwoordig zonder licht rijden in de mist want ja "dat gaat automagisch")

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-07 15:11
Titelfixje.

Denk eerder dat stand nul en stadslicht zijn doorgelust in de schakelaar oid.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:31
erik91 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:45:
Ik vind het juist beter dat bij mijn auto de lampen altijd aan gaan, zou hier verplicht moeten worden net als in sommige scandinavische landen. (hoeveel mensen in moderne autos tegenwoordig zonder licht rijden in de mist want ja "dat gaat automagisch")
Helemaal mee eens. Je ziet hier duidelijke cultuurverschillen binnen Europa. In Scandinavië verplicht, in NL gebruikelijk maar niet verplicht, in Spanje wordt je raar aangekeken en gaan mensen naar je seinen. Terwijl ik het juist ook met felle zon meerwaarde vind hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
heb dit vroeger wel eens gehad met een deense renault. na wat gezoek bleek dit gewoon een relais te zijn wat in de deense versie wel, en in de nederlandse versie niet geplaatst was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
Je wilt je lichten volledig uit kunnen zetten dus, waarom? Zodat je minder goed zichtbaar bent? Gewoon lekker aan zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 05-03-2020 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Waarom zou jee je licht uit willen zetten? Je hebt er toch geen last van, en wanneer het buiten regent oid dan ben je ook nog eens flink beter zichtbaar!

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Heb je al in de manual gekeken, vaak is dit gewoon een optie die je aan en uit kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

PetervdM schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:18:
heb dit vroeger wel eens gehad met een deense renault. na wat gezoek bleek dit gewoon een relais te zijn wat in de deense versie wel, en in de nederlandse versie niet geplaatst was.
Dat moet wel een erg oude auto zijn want in alle auto's van de laatste 15 jaar is dat een software optie. De TS kan vast wel met wat hacking een oplossing vinden tot ie de auto moet laten keuren maar een software tweak is de enige echte oplossing. Hoewel ik werkelijk niet snap waarom je dat zou willen. Minder licht, eerder dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 20:17

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb ook auto's gehad waarop achterop de lichtschakelaar een special knopje zat.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:47
Ik vind auto's met dagrijlichten altijd fijn als ik mij afvraag of die nu op mij afkomt of geparkeerd staat. Ik reed met auto's waar het een keuze was altijd met lichten aan.
Waar ik mij wel iets bij kan voorstellen is de instrumenten cluster. Misschien kan je die apart uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Anoniem: 310408 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:54:
[...]

Dat moet wel een erg oude auto zijn want in alle auto's van de laatste 15 jaar is dat een software optie. De TS kan vast wel met wat hacking een oplossing vinden tot ie de auto moet laten keuren maar een software tweak is de enige echte oplossing. Hoewel ik werkelijk niet snap waarom je dat zou willen. Minder licht, eerder dood.
Beetje onzinnig. Als iemand je op een klaarlichte dag doodrijdt omdat je geen lichten aan had dan ging er toch echt iets anders al verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nopheros schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:27:
[...]

Beetje onzinnig. Als iemand je op een klaarlichte dag doodrijdt omdat je geen lichten aan had dan ging er toch echt iets anders al verkeerd.
Die lichten zijn niet voor jouw, maar voor andere mensen. Jouw auto is veel beter zichtbaar als een bewegend object met licht dan zonder.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
MrDanMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:46:
Ik wist niet dat het via programmeren zou gaan, ik dacht dat mijn auto nog oud genoeg was om gewoon een zekering om te zetten/verwijderen om dit te doen :P
Dat zou natuurlijk wel kunnen. Bij mijn Focus (iets ouder dan jouw Fiësta, maar toch) zaten achter de schakelaar twee stekkertjes in de kabelboom. Als je die twee op elkaar aansluit, brandt stadslicht altijd als de auto op contact staat.

Geen idee of Ford zoiets ook heeft toegepast bij die Fiësta, maar het kan vast geen kwaad om even die lichtschakelaar los te halen. Bij mijn auto kon je nog makkelijker het ventilatierooster boven de lichtschakelaar eruit wippen, dan kon je er ook bij. Misschien dat dat bij de Fiësta ook kan.

* dreamscape is overigens net als anderen hier voorstander van licht overdag, maar dat is geen antwoord op de vraag. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
redfox314 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:10:
Ik vind auto's met dagrijlichten altijd fijn als ik mij afvraag of die nu op mij afkomt of geparkeerd staat.
Ik vind het niet altijd fijn. Onderweg zie ik geregeld dat achterlichten niet mee gaan branden met de koplampen. Dat is bijzonder irritant. Bij laagstaande zon en in tunneltjes etc zijn achterlichten ook heel fijn om voor je te hebben. Om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt met mist...

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 06-03-2020 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bij sommige merken gaat het achterlicht tegenwoordig ook mee aan met de dlr. Maar altijd met de dimlichten aan is het beste, dat ben ik met je eens.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij het nederlandse model Fiesta is de stand Auto op de lichtschakelaar precies dat: automatisch lichten aan en uit bij het starten en afsluiten. Zou me niets verbazen als dat in de zweedse versie in de schakelaar is doorgelusd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07 13:17
sypie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 06:57:
[...]

Ik vind het niet altijd fijn. Onderweg zie ik geregeld dat achterlichten niet mee gaan branden met de koplampen. Dat is bijzonder irritant. Bij laagstaande zon en in tunneltjes etc zijn achterlichten ook heel fijn om voor je te hebben. Om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt met mist...
Zie je ten minste wanneer geremd wordt.
En het scheelt energieverbruik (met LED minder een thema)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24
Wat op dat gebied pas zwaar irritant is zijn automatische verlichting.
Die moeten ze verbieden. Mensen letten zelf niet meer op met het gevolg dat ze vaak geen verlichting aan hebben terwijl het wel moet.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:42
De Transits op het werk doen dat ook, zodra een willekeurige deur opengaat gaan de stads- en achterlichten en de binnenverlichting branden, om na een tijdje weer te doven. Zodra je de sleutel op contact zet gaat alles wéér branden. Op één of andere manier vind ik dat ook gruwelijk irritant, net als de automatische stand. Ik bepaal zelf wel wanneer alles aan of uit moet. Ik rijd overigens altijd met dimlicht, is me met rijlessen al aangeleerd. Gordel om, starten, licht aan en dan pas gaan rijden.
Marcel Br schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Zie je ten minste wanneer geremd wordt.
En het scheelt energieverbruik (met LED minder een thema)
Als je niet kan zien dat iemand voor je remt terwijl de gewone verlichting brandt zijn de remlichten stuk, of moet je misschien even langs een oogarts ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Peenutzz op 15-03-2020 21:04 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1