DAB+/Internetradio upgrade voor oude versterker/hifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 09:17
Ik zoek een?
Toestel om oude hifi-installatie te upgraden voor DAB+ en/of internetradio/streaming.

Wat is je budget?
Ongeveer 150 EUR. Tenzij er echt een veel betere ideale oplossing zou zijn, dan mag dat eventueel nog wel wat meer zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn vader heeft een wat oudere Yamaha versterker (zeker 20 jaar oud). Deze heeft nog geen HDMI, bluetooth, USB,.... Daarmee luistert hij naar radio via de kabel. Binnenkort verdwijnt het FM signaal hier van de kabel (Telenet stopt daar mee). Luisteren via FM antenne zal hooguit nog een 2-tal jaar werken. Daarom wil ik graag een apparaat (of twee indien nodig) kunnen aansluiten dat zijn versterker kan "upgraden" voor DAB+ en/of internetradio/streaming.
De versterker/CD/minidisc/tuner/platenspeler zijn vooral voor muziek te beluisteren. Mogelijk nog aan te sluiten op TV. Het moet vooral heel simpel te bedienen zijn voor mijn vader (65-plusser). Een aantal voorgeprogrammeerde radiozenders, eenvoudig te kiezen. Mijn vader is geen audiofiel, gewoon goed geluid is meer dan genoeg.

Wat heb je zelf al gevonden?
Vanalles, ik zie door de bomen het bos niet meer. Aparte netwerkstreamertjes, DAB+ adaptertjes,... . Zo vond ik een Yamaha streamertje, te bedienen met een app, maar dat wil ik liever vermijden. Een goedkope tablet met de Tune-In app, met daarin de juiste zenders als favorieten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke oplossingen zien jullie? Ik ben hier niet zo erg in thuis, dus graag eenvoudig houden.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Een goedkope tablet met de Tune-In app, met daarin de juiste zenders als favorieten.
Is daarmee een Chromecast Audio nog een mogelijkheid dan? Officieel niet te verkrijgen maar komt tweedehands nog regelmatig voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
Tja, dat maakt dat hij apps zou moeten gaan gebruiken om er naar te streamen en daar is hij echt niet in thuis. Hij leest hooguit nieuws op zijn gsm, maar een sms of whatsapp daar kan hij eigenlijk niet mee overweg.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Wat ik anders snel kan bedenken is dit en dan een optie aanzetten in de pricewatch voor de gewenste aansluiting zoals SP/DIF of 3.5MM poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Wat jij wilt is toch een eenvoudige dab/internetradio met een line-out of koptelefoon uitgang?

loop eens binnen bij bv mediamarkt

zoekterm: dab+ adapter hifi

[ Voor 28% gewijzigd door Tens op 04-03-2020 19:19 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
Ik heb toevallig vorige week voor de werkplaats van mijn vader deze gekocht:
https://www.conrad.nl/p/r...-dlna-aluminium-g-2134020

een 19" radio tuner ter vervanging van de huidige tuner. Display met logo op de voorkant en een draaiknop om tussen de favorieten te wisselen. Ideaal voor niet-techneuten en voor ruim binnen budget.
Speelt FM, DAB+, shoutcast en DLNA. Dus speelt vrijwel alles :)

Dit kan je (denk ik) alleen bij de Conrad kopen want in het boekje staan overal Conrad logo's en contactgegevens. Maar het is duidelijk een chinees product want de webinterface is wel bedroevend. Maar het is niet belangrijk want je komt er toch nooit aan.
Edit: De bijgeleverde DAB+ kabel is wel wat aan de korte kant. Dus de zenders die niet in de NPO frequentie vallen kan ik net niet lekker ontvangen. Maar dat kan ik met mijn auto eigenlijk ook niet en is dus een probleem van de mast. Ik denk dat het met een losse antenne wel goed te doen is. Maar ik heb het probleem opgelost door de commerciele zenders via shoutcast te openen en de NPO zenders via dab. Ze zitten toch in hetzelfde favorieten menu dus voor mijn pa maakt het niet uit. (heeft het niet eens in de gaten)

[ Voor 25% gewijzigd door Hennie-M op 04-03-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hennie-M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:23:

een 19" radio tuner ter vervanging van de huidige tuner. Display met logo op de voorkant en een draaiknop om tussen de favorieten te wisselen. Ideaal voor niet-techneuten en voor ruim binnen budget.

Dit kan je (denk ik) alleen bij de Conrad kopen want in het boekje staan overal Conrad logo's en contactgegevens. Maar het is duidelijk een chinees product want de webinterface is wel bedroevend. Maar het is niet belangrijk want je komt er toch nooit aan.
dezelfde net gezien bij Bol, maar dat terzijde.
Hoe gaat de bediening, als je hem aanzet, staat hij dan gewoon op radio1 net als de vorige keer?
Nadeel van die dingen is vaak dat knoppen dubbelfuncties hebben, lastig voor ouderen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 15:04

Ravefiend

Carpe diem!

Hennie-M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:23:

Edit: De bijgeleverde DAB+ kabel is wel wat aan de korte kant. Dus de zenders die niet in de NPO frequentie vallen kan ik net niet lekker ontvangen. Maar dat kan ik met mijn auto eigenlijk ook niet en is dus een probleem van de mast. Ik denk dat het met een losse antenne wel goed te doen is. Maar ik heb het probleem opgelost door de commerciele zenders via shoutcast te openen en de NPO zenders via dab. Ze zitten toch in hetzelfde favorieten menu dus voor mijn pa maakt het niet uit. (heeft het niet eens in de gaten)
Lijkt ook wel op AliExpress te staan doch duurder zo lijkt het. :)
https://www.aliexpress.com/item/10000000849530.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
Tens schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:26:
[...]

dezelfde net gezien bij Bol, maar dat terzijde.
Hoe gaat de bediening, als je hem aanzet, staat hij dan gewoon op radio1 net als de vorige keer?
Nadeel van die dingen is vaak dat knoppen dubbelfuncties hebben, lastig voor ouderen.
Die je op bol ziet gaat via Conrad, want ik had natuurlijk zelf ook al gekeken of deze radio ergens anders en goedkoper te krijgen was :)
En ja, als ik de tuner op standby zet (niet helemaal uit, nog niet getest maar dat kan ik dat weekend wel eens proberen) komt hij weer online op de laatst gebruikte zender.
Ravefiend schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Lijkt ook wel op AliExpress te staan doch duurder zo lijkt het. :)
https://www.aliexpress.com/item/10000000849530.html
Dat lijkt exact dezelfde speler! Goed gevonden! Maar met verzendkosten ongeveer het dubbele, en geen 2 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In huis wil je internetradio. DAB leidt binnenshuis vooral tot frustratie.

Helaas is bij bijna alle internetradios de user interface ronduit slecht. Met name als je wil kiezen tussen inputs (typisch niet met een enkele knop), selecteren van niet-voorkeurstations, programmeren van voorkeurstations, of überhaupt kiezen tussen meer dan een paar voorkeurstations.

Ik heb de dabman i200. Op zich prima apparaat zolang je tussen 5 zenders wisselt. Of een paar meer als je bereid bent te vechten met de app en afstandsbediening

Ik heb er nu een Google Nest Mini naast staan wat nu alleen nog maar gebruikt wordt. Streaming via TuneIn, eenvoudige bediening met spraakbesturing, goedkoop.

De vraag is, hoe belangrijk is het dat de tuner gebruikt wordt om wat radio te spelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 04-03-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor wat het waard is :

Ik luister nu al een tijdje internetradio op mijn jaren '90 Aiwa stereo via een Raspberry Pi met daarop Pi MusicBox en dat werkt best wel goed! :)

Waar het in feite op neerkomt is dat je het volgende bij elkaar schraapt :
- Raspberry Pi 2B/3B
- Officiële voeding van 5V/2.5A
- Fatsoenlijke microSDXC kaartje.
- RaspBian Lite
- Mopidy
- Een leuke app of webGUI die Mopidy bedient.
- Uiteraard een 3,5 mm. naar 2x RCA L/R channel kabel die lang genoeg is om van je Pi naar de stereo te gaan en in mijn geval is dat een 5 meter exemplaar dat ik nog had liggen :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eens met @Lip DAB+ is voor buitenshuis (autoradio bijv) of voor wanneer je binnenshuis geen internet via wifi of een bekabelde verbinding beschikbaar hebt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motorgek
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-08-2020
Bent u inmiddels geslaagd? En waar heeft u voor gekozen?
Zit n.m.l. ook met zo'n zelfde dilemma en dacht er over om de Majority Robinson bij AmazonDE (€ 80) te bestellen.
Zo ver ik het begrijp sluit je dit aan op de oude stereo-set/radio welke dan op aux gezet moet worden en verder gaat alles met de afstandbediening van de Majority Robinson. DAB+, FM, Internet-radio en Spotify-connect.
Dus er staan helaas wel 2 apparaten aan, maar de bestaande hifi blijft in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
Dag Motorgek. Nee, er is nog niets gekozen. De plannen zijn door de coronacrisis allemaal wat op de lange baan geschoven vrees ik... .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheFug2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09-2023
Inderdaad, ga altijd voor een WiFi/Internet radio/tuner,
Voor gemakkelijk gebruik, kijk of er ook een "wired" ethernetwerk aansluiting is, dan hoeft er namelijk niet een een draadloos netwerk ingesteld worden, of hoeft er niets gedaan worden na een stroom onderbreking op de "radio" om weer ontvangst te hebben, een afstandsbediening is ook makkelijk, (infra rood) of als dat ook een optie is, via een App op de smartphone, een touch screen op de radio zelf is vaak toch niet handig, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Aansluitingen op de radio/tuner zijn ook belangrijk >( ja, een internet radio kan een tuner zijn (zonder versterker en ingebouwde luidspreker) of radio met dat wel, dan praat je over een radio of reciever)
Aansluitingen: kunnen zijn analoog: RCA/tulp rood en wit, of digitaal: optische TOSlink of RCA/tulp (enkel-zwart) voor coax-digitaal, TOSlink of coax is alleen mooi als dit al op de versterker zit, meestal zijn dit HomeCinema sets of DolbyDigital versterkers (of beter).
Maar de nomale analoge rood/wit RCA/tulp voldoet ook prima.
Sommige A merken internet radios van het zelfde merk als dat van de versterker/reciever hebben ook een "remote" aansluiting, als deze verbinding gemaakt wordt, kan de internet tuner ook via de al bestaande afstand bediening bediend worden, maar komt vaak alleen bij de dure merken voor.
Het is dus verstandig, om voor de aanschaf eerst de handleiding, (download de PDF van het internet)
eens te doorlezen, als je een goede keuze wilt maken, specifiek een bepaalde radio aanbevelen, kan ook goed zijn, maar deze moet dan wel nog in voorraad zijn, of makkelijk te bestellen zijn, en dan ook nog goede service daarbij zijn, mocht er gebreken zijn later.
Internet radio is beste voor binnenshuis, het kan veel betere kwaliteit leveren dan DAB+ vooral ook omdat de bit rate van AAC op het internet veel hoger kan zijn, dit ligt natuurlijk aan de internet stream in kwestie.
Ook de groote en kwaliteit van het display is een "feature" om op te letten, maar met een handige afstand bediening is navigeren ook vrij makkelijk.
Een hoge prijs voor een radio is geen garantie voor gemak of kwaliteit, een nieuw en recent goedkoop produkt kan dat soms overtreffen, ga dus niet op de prijs af, maar let op de dingen die belangrijk zijn voor jou persoonlijk, dus voor een goede keuze moet je wel wat onderzoek doen.
edit:
Er komen de laatste tijd steeds meer betaalbare DAB+ en Internet radios bij vooral goedkopere DAB+ radios, Maar voor een vaste plek bij de HiFi installatie moet je DAB+ eigenlijk vergeten,
Bij DAB+ kan de ontvangst kritisch zijn en moet je de antenne uitrichten voor goede ontvangst, Internet/WiFi radio "ontvangt" altijd goed, alle stations ter wereld, met zeer goede/betere geluids kwaliteit, vergeet DAB+ dus in dit geval.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFug2 op 14-11-2020 18:26 ]

Eric-Jan van den Bogaard

Pagina: 1